Рішення
від 24.05.2023 по справі 910/1851/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

24.05.2023Справа № 910/1851/23

Господарський суд міста Києва у складі судді Чебикіної С.О., при секретарі судового засідання Котиш П.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Керівника Дніпровської окружної прокуратури м. Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради, Управління освіти Дніпровської районної у місті Києві державної адміністрації до Фізичної особи-підприємця Канівця Анатолія Михайловича, третя особа 1 без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів Комунальне підприємство "Київтранспарксервіс", третя особа 2 без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів Дитячо-юнацька спортивна школа № 10 про повернення земельної ділянки, за участю прокурора - Івашка С.О., представників позивача 1 - Рослика А.А., позивача 2 - ОСОБА_3, відповідача - ОСОБА_4, третьої особи 1 - не з`явився, третьої особи 2 - ОСОБА_5

ВСТАНОВИВ:

У лютому 2023 року прокурор звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом в інтересах держави в особі позивачів до відповідача про зобов`язання відповідача повернути Управлінню освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації частину земельної ділянки площею 0,15134 га кадастровий номер 8000000000:90:135:0120 по вул. Миколайчука, 3-а, що у Дніпровському районі м. Києва, привівши її у придатний для використання стан шляхом звільнення від паркувального майданчику, будинку охорони на підставі ст. ст. 19, 67, 96, 123, 126, 152 ЗК України, ст. 268 ПК України, ст. ст. 626, 629, 631, 651, 653 ЦК України, ст. 80 Закону України "Про освіту" та ст. 23 Закону України "Про прокуратуру",

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 13.02.2023 року відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 15.03.2023 року.

06.03.2023 року відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог, з тих підстав, що спірна земельна ділянка відповідачем не використовується з часу припинення договору № ДНП-2021-03/17 від 18.03.2021 року, тобто, з 16.09.2021 року

13.03.2023 року третя особа 1 подала до суду пояснення щодо позовної заяви, в яких вказала, що листом № 053/05-4356 від 24.09.2021 року повідомила відповідача про припинення з 16.09.2021 року дії договору про надання права на експлуатацію майданчика для паркування № ДНП-2021-03/17 від 19.03.2021 року у зв`язку з прийняттям рішення Київської міської ради від 31.08.2021 року № 2185/2226 про внесення змін до таблиці № 1 до додатку 5 до рішення Київської міської ради від 23.06.2011 року № 242/5629 "Про встановлення місцевих податків і зборів в м. Києві (із змінами та доповненнями) виключити паркувальний майданчик за адресою: вул. Миколайчука, 3а-3/1 (вул. Серафимовича)".

15.03.2023 року прокурор подав до суду відповідь на відзив відповідача.

15.03.2023 року в судовому засіданні оголошено перерву на 29.03.2023 року.

16.03.2023 року позивач 2 подав до суду клопотання про залучення до участі у справі в якості третьої особи 2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів Дитячо-юнацьку спортивну школу № 10.

24.03.2023 року відповідач подав до суду заперечення на відповідь на відзив.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 29.03.2023 року залучено до участі у справі в якості третьої особи 2 без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів Дитячо-юнацьку спортивну школу № 10.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 19.04.2023 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 10.05.2023 року.

10.05.2023 року в судовому засіданні оголошено перерву на 24.05.2023 року.

24.05.2023 року представник третьої особи 1 в судове засідання не з`явився, про час та місце його проведення повідомлена належним чином. У вищевказаних поясненнях щодо позовної заяви третя особа 1 просила здійснювати розгляд справи без участі її представника.

Заслухавши пояснення прокурора, представників позивачів 1, 2, відповідача та третьої особи 2, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що рішенням Київської міської ради від 26.06.2007 року № 930/1591 "Про вдосконалення паркування автотранспорту в м. Києві" КП "Київтранспарксервіс" визначено єдиним оператором з паркування транспортних засобів в м. Києві.

КП "Київтранспарксервіс" провадить господарську діяльність на паркувальних майданчиках, закріплених за ним згідно з таблицею № 1 до додатка 5 до рiшення Київської міської ради від 23.06.2011 року № 242/5629 "Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Києві" (зі змінами), та на відведених майданчиках для платного паркування транспортних засобів на вулицях і дорогах міста Києва згідно з переліком, затвердженим наказом Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 25.03.2021 року №Н-67 (зі змінами).

Відповідно до вищезазначеного рішення (в редакції рішення Київської міської ради від 29.11.2018 року № 222/6273) за третьою особою 1 був закріплений майданчик для паркування за адресою: м. Київ, вул. Івана Миколайчука, 3а-3/1 (вул. Серафимовича) на 17 машиномісць.

Рішенням Київської міської ради № 215/9294 від 30.07.2020 року "Про надання управлінню освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації в постійне користування земельної ділянки для експлуатації та обслуговування будівлі закладу освіти на вул. Івана Миколайчука, 3-а у Дніпровському районі міста Києва" вирішено надати управлінню освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації в постійне користування земельну ділянку площею 0,9512 га (кадастровий номер 8000000000:90:135:0120) для експлуатації та обслуговування будівлі закладу освіти на вул. Івана Миколайчука, 3-а у Дніпровському районі міста Києва із земель комунальної власності територіальної громади міста Києва у зв`язку із закріпленням нерухомого майна за управлінням освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адмiнiстрацiп відповідно до розпорядження Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації від 27.10.2011 року № 449 (категорія земель - землi житлової та громадської забудови, код КВЦПЗ 03.02, заява ДЦ вiд 20 вересня 2019 року № 72361-004329959-782-03, справа 543841090).

Відповідно до відомостей з Державного земельного кадастру та Міського земельного кадастру земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:90:135:0120, що розташована по вул. Івана Миколайчука, 3-а у Дніпровському районі міста Києва має площу 0,9512 га і відноситься до земель житлової та громадської забудови, цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти (код 03.02), вид використання експлуатації та обслуговування будівлі закладу освіти та перебуває на праві постійного користування в Управлінні освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації.

18.03.2021 року між Комунальним підприємством "Київтранспарксервіс" (сторона-1) та Фізичною особою-підприємцем Канівцем Анатолієм Михайловичем (сторона-2) укладено договір про надання майданчика для експлуатації, утримання та облаштування № ДНП-2021-03/17 (далі - договір), за умовами якого, сторона-1 передає за плату стороні-2 для експлуатації, утримання та облаштування майданчика для паркування транспортних засобів за адресою: м. Київ, Дніпровський район, вул. Миколайчука, 3а-3/1 (вул. Серафимовича), в межах ІІІ територіальної зони паркування м. Києва (надалі - майданчик для паркування), що включає 15 (п`ятнадцять) місць для платного паркування транспортних засобів, а також 2 (два) спеціальних місця для безкоштовного паркування транспортних засобів, які перевозять осіб з інвалідністю, для ведення діяльності з паркування транспортних засобів та здійснення розрахунків з юридичними та фізичними особами за паркування їхніх транспортних засобів (п. 1.1 договору).

Пунктом 1.3 договору передбачено, що майданчик для паркування вважаються переданими в експлуатацію стороні-2 з моменту підписання сторонами акту приймання-передачі майданчика для паркування в експлуатацію.

За умовами п. 3.3 договору майданчик для паркування вважається фактично повернутим стороні-1 з моменту підписання сторонами акту повернення з експлуатації майданчика для паркування у строки визначені п. 7.13. У випадку не підписання стороною-2 акту повернення з експлуатації майданчика для паркування сторона-1 має право підписати даний акт в односторонньому порядку, направивши відповідне повідомлення стороні-2, після чого майданчик вважається повернутим стороні-1.

Строк дії договору становить 1095 календарних днів від дати підписання акту приймання-передачі стороною-1 в експлуатацію стороні-2 майданчика для паркування (п. 7.2 договору).

Пунктом 7.13 договору визначено, що після припинення дії або розірвання договору (окрім випадку втрати стороною-1 права експлуатації майданчика для паркування) сторона-2 зобов`язана протягом 15 (п`ятнадцяти) календарних днів звільнити майданчик для паркування.

Актом приймання-передачі паркувального майданчика від 19.03.2021 року підтверджується факт передачі третьою особою 1 та прийняття відповідачем в експлуатацію паркувального майданчика на 17 машиномісць за адресою: м. Київ, Дніпровський район, вул. Миколайчука, 3а-3/1 (вул. Серафимовича), в межах ІІІ територіальної зони паркування м. Києва.

Рiшенням Київської міської ради від 31.08.2021 року № 2185/2226 "Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 23.06.2011 року №242/5629 "Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Києві" паркувальний майданчик за адресою: м. Київ, вул. Івана Миколайчука, 3а-3/1 (вул. Серафимовича) виключено з переліку місць платного паркування, закріплених за третьою особою 1.

Листом №053/05-4356 від 24.09.2021 року третя особа 1 повідомила відповідача про припинення дії договору від 16.09.2021 року.

Дніпровською окружною прокуратурою м. Києва під час виконання покладених на органи прокуратури функцій встановлено порушення майнових прав та інтересів держави, зокрема, використання спірної земельної ділянки комунальної форми власності не за цільовим (освітнім) призначенням, а з комерційною метою та з порушенням вимог земельного законодавства.

Згідно з протоколами огляду місця події від 18.11.2022 року, 30.11.2022 року, які складено старшим слідчим слідчого відділу Дніпровського управління поліції ГУ Національної поліції у місті Києві капітаном поліції Колесником В.О. у кримінальному провадженні № 42022102040000106 під час огляду земельної ділянки за адресою: м. Київ, вул. Миколайчука, 3-а з кадастровим номером 8000000000:90:135:0120 виявлено, що ця земельна ділянка огороджена металевим парканом, вхід до здійснюється через металеві ворота. При вході на територію зазначеної земельної ділянки з правої сторони вздовж паркану та будинку 3/1 по вул. Миколайчука в м. Києві на відстані 3 м від вказаних воріт розташована одноповерхова цегляна будівля розміром 3х3 м., за вказаною будівлею на відстані 20 м. розташована дерев`яна будка 1,2х1,2 м., висотою 190 см., ліворуч від входу до зазначеної території ділянки розташовується ділянка у вигляді паркувального майданчика для автомобілів.

Відповідно до протоколу огляду місця події від 11.03.2023 року, який складено старшим слідчим слідчого відділу Дніпровського управління поліції ГУ Національної поліції у місті Києві капітаном поліції Колесником В.О. у кримінальному провадженні № 42022102040000106 відкритої асфальтованої земельної ділянки місцевості розміром 2х2 м, що розташована на відстані 10 м навпроти вхідних дверей до під`їзду № 3, будинку № 5/1 по вул. Миколайчука у місті Києві. На вказаній ділянці знаходився чоловік, який представився, як ОСОБА_1 , цей чоловік надав для вилучення квитанції за послуги паркування з відтиском печатки ФОП " Канівець А.М. ", на вказаних квитанціях у графі адреса зазначається вул. Миколайчука, 3а.

Згідно ч. 1 ст. 78 Земельного кодексу України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками.

Частиною 2 ст. 84 Земельного кодексу України визначено, що право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ст. 17 Земельного кодексу України розпорядження землями державної власності належить до виключної компетенції Київської міської державної адміністрації.

Положеннями ст. 116 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом, право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:90:135:0120 (категорія земель - землі житлової та громадської забудови; вид користування - для експлуатації та обслуговування будівлі закладу освіти; цільове призначення - 03.02 для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти; форма власності - комунальна) належить територіальній громаді міста Києва в особі Київської міської ради, а право постійного користування цією земельною ділянкою зареєстровано за Управлінням освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації.

Отже, позивач 1 є законним розпорядником земельної ділянки по вул. Миколайчука, 3а-3/1 у Дніпровському районі міста Києва, наділена правами володіння, користування та розпорядження щодо цієї землі, а позивач 2 - постійний користувач, наділений правом володіння і користування земельною ділянкою без встановлення строку.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом, під час обстеження старшим слідчим слідчого відділу Дніпровського управління поліції ГУ Національної поліції у місті Києві капітаном поліції Колесником В.О. у кримінальному провадженні № 42022102040000106 було виявлено, що на земельній ділянці за кадастровим номером 8000000000:90:135:0120 площею 0,15134 га розташовано автостоянку та тимчасові споруду для охорони. Земельна ділянка огороджена, охороняється. Означене підтверджується наявним в матеріалах справи протоколами огляду місця події від 18.11.2022 року, 30.11.2022 року та 11.03.2023 року.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Договір про надання майданчика для експлуатації, утримання та облаштування № ДНП-2021-03/17 від 18.03.2021 року розірваний (припинений) в односторонньому порядку з 16.09.2021 року. Означений факт визнається та підтверджується сторонами.

Частиною 1 ст. 785 Цивільного кодексу України визначено, що у разі припинення договору найму наймач зобов`язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана, з урахуванням нормального зносу, або у стані, який було обумовлено в договорі.

Таким чином, оскільки договір № ДНП-2021-03/17 від 18.03.2021 року припинив свою дію 16.09.2021 року, то у відповідача виник обов`язок негайно повернути майданчик для паркування третій особі 1.

За умовами п. 7.14 договору у випадку, якщо сторона-2 звільнила майданчик для паркування до закінчення строку, визначеного даним договором, вона має право повідомити про це сторону-1, шляхом підписання акту повернення майданчика для паркування з експлуатації. Датою звільнення майданчика для паркування в такому випадку буде вважатись дата підписання акту повернення майданчика для паркування з експлуатації.

Однак, будь-якого повідомлення відповідача про звільнення майданчика для паркування в матеріалах справи не міститься.

Водночас, суд вказує, що станом на час розгляду даної справи в її матеріалах відсутні будь-які докази, щоб свідчили, що після припинення дії договору № ДНП-2021-03/17 від 18.03.2021 року, тобто, з 16.09.2021 року, укладалися будь-які інші договори щодо надання права на експлуатацію фіксованих місць для паркування, та/або іншим чином було надано особі право на експлуатацію фіксованих місць для паркування.

Таким чином, оскільки в матеріалах справи відсутні докази надання права на експлуатацію фіксованих місць для паркування з 16.09.2021 року іншим особам, враховуючи, що в вищезазначених протоколах огляду місця події від 18.11.2022 року, 30.11.2022 року та 11.03.2023 року старшим слідчим слідчого відділу Дніпровського управління поліції ГУ Національної поліції у місті Києві капітаном поліції Колесником В.О. у кримінальному провадженні №42022102040000106 було виявлено, що на земельній ділянці за кадастровим номером 8000000000:90:135:0120 площею 0,15134 га розташовано автостоянку, тимчасову споруду для охорони, земельна ділянка огороджена, охороняється, то за таких підстав, суд дійшов висновку, що саме відповідачем не було виконано обумовлений в договорі № ДНП-2021-03/17 від 18.03.2021 року обов`язок, зокрема, в його п. 2.2.9, в якому визначено, що сторона-2 зобов`язана звільнити майданчик для паркування після припинення дії договору.

Частиною 1 ст. 123 Земельного кодексу України передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

За відсутності рішення органу виконавчої влади або місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у власність або в користування юридична особа або фізична особа не має права використовувати земельну ділянку державної або комунальної форми власності.

Відповідно до вимог чинного законодавства обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку, а відсутність таких документів може свідчити про самовільне заняття земельної ділянки.

Відтак, єдиною підставою для громадян та юридичних осіб набуття права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності і є рішення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.

Отже, викладене вище дає підстави для висновку, про те, що відповідач на даний час без належних на те підстав не звільнив майданчик для паркування та продовжує користуватися спірною земельною ділянкою з кадастровим номером 8000000000:90:135:0120, що знаходиться по вул. Миколайчука, 3а-3/1 у Дніпровському районі міста Києва.

Частиною 2 ст. 152 Земельного кодексу України визначено, що власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою і відшкодування завданих збитків.

Відповідно до ст. 212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.

Судом було надано належну оцінку доводам відповідача, викладеним у відзиві на позовну заяву, проте доводи стосовно того, що спірна земельна ділянка відповідачем не використовується з часу припинення договору № ДНП-2021-03/17 від 18.03.2021 року, тобто, з 16.09.2021 року є необґрунтованими та безпідставними і спростовуються встановленими судом обставинами на наявними у справі доказами.

За таких обставин, оскільки судом встановлено, що відповідач користується земельною ділянкою площею 0,15134 га з кадастровим номером 8000000000:90:135:0120 по вул. Миколайчука, 3-а у Дніпровському районі м. Києва без належних на те підстав, суд прийшов до висновку, що відповідачем порушено права позивачів за захистом яких звернувся прокурор до суду, а тому позовні вимоги про зобов`язання відповідача повернути Управлінню освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації частину земельної ділянки площею 0,15134 га кадастровий номер 8000000000:90:135:0120 по вул. Миколайчука, 3-а, що у Дніпровському районі м. Києва, привівши її у придатний для використання стан шляхом звільнення від паркувального майданчику, будинку охорони є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Судовий збір відповідно до вимог ст. 129 ГПК України покладається на відповідача.

Керуючись ст. ст. 86, 129, 231, 232, 233, 236 - 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Зобов`язати Фізичну особу-підприємця Канівця Анатолія Михайловича ( АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) повернути Управлінню освіти Дніпровської районної у місті Києві державної адміністрації (02105, м. Київ, проспект Миру, буд. 6-А; код 37397216) частину земельної ділянки площею 0,15134 га кадастровий номер 8000000000:90:135:0120 по вул. Миколайчука, 3-а, що у Дніпровському районі м. Києва, привівши її у придатний для використання стан шляхом звільнення від паркувального майданчику, будинку охорони.

Стягнути з Фізичної особи-підприємця Канівця Анатолія Михайловича ( АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) на користь Київської міської прокуратури (03150, м. Київ, вул. Предславинська, буд. 45/9; код 02910019, банк ДКСУ, м. Київ, код банку 820172, IBAN 1682017203431000011062, код класифікації видатків бюджету - 2800) 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. судового збору.

Після вступу рішення в законну силу видати накази.

Рішення господарського суду набирає законної сили відповідно до вимог ст. 241 ГПК України та підлягає оскарженню в порядку та у строк, які визначені розділом IV ГПК України.

Повний текст рішення складено 05.06.2023р.

Суддя С.О. Чебикіна

Дата ухвалення рішення24.05.2023
Оприлюднено07.06.2023

Судовий реєстр по справі —910/1851/23

Ухвала від 17.10.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Коробенко Г.П.

Ухвала від 15.09.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Коробенко Г.П.

Ухвала від 07.07.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Коробенко Г.П.

Рішення від 24.05.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чебикіна С.О.

Рішення від 24.05.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чебикіна С.О.

Ухвала від 19.04.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чебикіна С.О.

Ухвала від 29.03.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чебикіна С.О.

Ухвала від 15.03.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чебикіна С.О.

Ухвала від 13.02.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чебикіна С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні