ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"06" червня 2023 р. справа № 300/1056/23
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Микитюка Р.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Глянц" до Надвірнянської міської ради про скасування рішення від 03.11.2022 №1174-15/2022,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Глянц" (далі також позивач, ТОВ "Глянц"), 14.03.2023 звернулося до суду з позовною заявою до Надвірнянської міської ради (далі також - відповідач, Надвірнянська міська рада) про визнання незаконним та скасування рішення від 03.11.2022 №1174-15/2022.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що оскаржуваним рішенням №1174-15/2022, Надвірнянська міська рада вирішила затвердити технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 0,6086 га для будівництва АЗС з комплексом технічного обслуговування автомобілів (код згідно КВЦПЗ - 12.11) в межах населеного пункту с. Назавизів по вул. Грушевського, 232, яка у свою чергу затверджена з порушенням законодавства, зокрема п. 11 Порядку проведення інвентаризації земель, ст. 22, 26, 28 ЗУ Про землеустрій. Позивач зазначає, що відповідачем порушено процедуру затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки, яка затверджена оскаржуваним рішенням, а саме оскаржуване рішення Надвірнянської міської ради прийняте 03 листопада 2022 року, однак, відповідно до інформації, яка міститься на сайті публічних закупівель Прозорро, на момент прийняття оскаржуваного рішення, між Надвірнянською міською радою та ТОВ Зеніт Експерт відсутні укладені договори про надання послуг з виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки, технічна документація щодо якої затверджена оскаржуваним рішенням. Позивач наголошує, що технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки повинна бути розроблена на підставі договору суб`єктом господарювання, який може бути виконавцем таких робіт згідно законодавства України, однак, на момент затвердження (03.11.2022) технічної документації, відповідач, як замовник, не мав укладених договорів з ТОВ Зеніт Експерт про розроблення технічної документації із землеустрою на спірну земельну ділянку. Отже, враховуючи вищевикладене, позивач вважає, що рішення Надвірнянської міської ради від 03.11.2022 №1174-15/2022 є незаконним та підлягає скасуванню, оскільки прийнято на підставі технічної документації із землеустрою, яка розроблена з грубим порушенням законодавства України, а саме розроблена без укладеного договору про надання послуг з розроблення технічної документації із землеустрою; при виготовленні технічної документації не повідомлено заінтересованих осіб (ТОВ Глянц). Крім того, при затверджені оскаржуваного рішення, Надвірнянською міською радою не зазначено кадастровий номер земельної ділянки, та не взято до уваги ч. 6 ст.18 ЗУ Про землеустрій, який забороняє затверджувати технічну документацію із землеустрою, яка розроблена з порушенням законодавства України.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 20.03.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін та запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання зазначеної ухвали, подати відзив на позовну заяву та всі письмові докази, що підтверджують заперечення проти позову (а.с.50-51).
Відповідач скористався своїм правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 06.04.2023. У даному відзиві представник відповідача зокрема зазначила, що земельна ділянка із кадастровим №2624084201:04:007:0005, на якій розташоване нерухоме майно ТОВ Глянц (приміщення АЗС та відкритий навіс), є комунальною власністю Надвірнянської міської територіальної громади в особі Надвірнянської міської ради, про що свідчить інформаційна довідка №295671041 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2476544326120. 3 метою дотримання законодавства у сфері земельних відносин, Надвірнянська міська рада як власник земельної ділянки прийняла рішення від 27.08.2022 №1093-15/2022 Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 0,47 га в межах населеного пункту с. Назавизів на вул. Грушевського, 232 для визначення її фактичного використання. Надвірнянською міською радою ТОВ Глянц рекомендованою кореспонденцією надіслано повідомлення про проведення топографо-геодезичних робіт від 01.09.2022 №623/04-12/01, де вказали конкретну дату та час. Даний лист повернувся із повідомленням про невручення під час доставки. В результаті розроблення технічної документації щодо інвентаризації даної земельної ділянки було прийняте оскаржуване рішення. Представник відповідача зазначає те, що дана технічна документація розроблена землевпорядною організацією з дотриманням Порядку проведення інвентаризації земель затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 червня 2019 р. №476 та Закону України Про землеустрій. Відтак, даною документацією встановлено самозахоплення власником нерухомого майна ТОВ Глянц частину земельної ділянки щодо якої проводилась інвентаризація. Частинами першою та другою статті 79-1 Земельного кодексу України передбачено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проєктами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проєктами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проєктами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проєктами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Дана земельна ділянка є сформована на підставі технічної документації із землеустрою, відомості якої внесені у Державний земельний кадастр та присвоєно кадастровий номер. Відомості Державного земельного кадастру є офіційними. Інформація з Держгеокадстру є належним доказом формування земельної ділянки, її площі, місця розташування, цільового призначення, категорії землі, виду її використання, форми власності. Тому представник відповідача вважає, що рішення від 03 листопада № 1174-15/2022 прийняте Надвірнянською міською радою з дотриманням чинного законодавства, не порушує права та інтереси позивача. Представник відповідача наголошує, що позивач не обґрунтував свій особистий, безпосередній індивідуальний інтерес, який порушений оскаржуваним рішенням міської ради в момент його прийняття; не довів наявність порушень при прийняті оскаржуваного рішення, обґрунтованих доказів того, що оскаржуваним рішення спричинено суттєвого негативного впливу саме на позивача і він зазнав реальної шкоди. Представник Надвірнянської міської ради вважає заявлені позивачем вимоги та наведені ним доводи безпідставними та помилковими, а тому просила в задоволенні позову відмовити в повному обсязі (а.с. 54 - 58).
На адресу суду від позивача надійшла відповідь на відзив від 24.04.2023, у якій наведено спростування доводів відповідача. Так, зазначено, що дані спірні правовідносини виникли не з метою реалізації позивачем свого цивільного права, а при вчиненні публічно-владної управлінської функції Надвірнянською міською радою, а саме проведення інвентаризації земель. Виникнення спірних правовідносин обумовлено дією (бездіяльністю) відповідача щодо вирішення питань, які в силу законодавчих приписів належать до його виключної компетенції як органу місцевого самоврядування та органу виконавчої влади, тому законність таких дій (бездіяльності) підлягає перевірці адміністративним судом. Представник позивача зазначає, що цей спір не пов`язаний з вирішенням питання щодо речового права, а є публічно-правовим, оскільки виник за участю суб`єктів владних повноважень, які реалізовують у цих правовідносинах надані їм чинним законодавством владні управлінські функції. Представник позивача наголошує, що у матеріалах спірної технічної документації міститься копія свідоцтва про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №610, яке видане на приймач GPS Trimble R4, базовий приймач GPS GX1230 GG, №1471121, дане свідоцтво чинне до 22 лютого 2022 року. Матеріали ТД містять рішення Надвірнянської міської ради від 27.07.2022 №1093-15/2022, згідно якого Надвірнянській міській раді надано дозвіл на розроблення ТД. Тобто, при прийнятті даного рішення, свідоцтво №610, втратило чинність. Отже, ТОВ Зеніт Експерт розроблена технічна документація з грубим порушенням законодавства про метрологію та метрологічну діяльність, оскільки на час проведення вимірювання пристроєм GPS, останній не міг застосовуватись через відсутність обов`язкової повірки, а отже, дані отримані з даного пристрою, не можуть бути використані при розробленні технічної документації із землеустрою. Використання такого пристрою при виготовленні технічної документації із землеустрою є порушенням законодавства, а отже, відповідно до абзацу а ч.2 та ч. 6 ст. 26 ЗУ Про землеустрій, така технічна документація не може бути затверджена. Крім того, рішенням Надвірнянської міської ради від 03.11.2022 №1174-15/2022 зобов`язано ТОВ Глянц звільнити земельну ділянку, розмір та межі якої визначені із застосуванням законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, які не пройшли повірку, а отже дані, які містить технічна документація, не можуть вважатися точними та такими, які відображають реальну ситуацію щодо цієї земельної ділянки. Просив позов задовольнити у повному обсязі (а.с. 66-73).
Відповідач подав до суду заперечення на відповідь на відзив від 04.05.2023 із викладом заперечень щодо наведених позивачем обставин у відповіді на відзив, який надійшов на адресу суду 08.05.2023. Представник відповідача зазначає, що розробники документації із землеустрою - юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи сертифікований інженер-землевпорядник, який є відповідальним за якість робіт із землеустрою та фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою (абзац другий пункту 1.2 розділу I Вимоги до технічного і технологічного забезпечення виконавців (розробників) робіт із землеустрою, статті 26 Закону України Про землеустрій). До матеріалів технічної документації ТОВ Зеніт Експерт помилково долучено свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 610 з терміном дії до 22.02.2022. У зв`язку з цим, Надвірнянська міська рада надає чинне свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №416, №417 терміном дії до 31.01.2023. Просила відмовити у задоволенні позовної заяви (а.с.78-80).
На адресу суду від позивача надійшли додаткові пояснення від 19.05.2023. Позивач зазначає, що оскаржуваним рішенням затверджена документація із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 0,6086 га для будівництва АЗС з комплексом технічного обслуговування автомобілів в межах населеного пункту с. Назавизів по вул. Грушевського, 232. Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель, на підставі якої прийняте оскаржуване рішення, розроблена ТОВ «Зеніт Експерт» з порушенням законодавства України. В матеріалах технічної документації міститься копія свідоцтва про повірку законодавчо регульованого засову вимірювальної техніки №610, яке видане на приймач GPS Trimble R4, вазовий приймач GPS GX1230 GG, №471121 №5151478336. Дане свідоцтво чинне до 22 лютого 2022 року.
Ухвалою від 23.05.2023 суд витребував від Надвірнянської міської ради належним чином завірені копії договору оренди землі №83-10/2021 від 01.11.2021, договору №0072/22 від 13.09.2022 та договору №0072/22 від 25.08.2022 (а.с. 119-120).
На адресу суду від представника відповідача надійшли додаткові пояснення від 29.05.2023 та належним чином завірені копії договору оренди землі №83-10/2021 від 01.11.2021, договору №0072/22 від 13.09.2022 та договору №0072/22 від 25.08.2022 (а.с.122).
Суд дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті та встановив такі обставини.
Земельна ділянка із кадастровим №2624084201:04:007:0005, на якій розташоване нерухоме майно, власником якого є ТОВ Глянц (приміщення АЗС та відкритий навіс), є комунальною власністю Надвірнянської міської територіальної громади в особі Надвірнянської міської ради, про що свідчить інформаційна довідка №295671041 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2476544326120 (а.с.59).
Земельна ділянка площею 0,1386 га перебуває в оренді на підставі відповідного укладеного сторонами Договору оренди землі №83-10/2021 від 01.11.2021, який зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за №48099758.
3 метою дотримання законодавства у сфері земельних відносин, Надвірнянська міська рада як власник земельної ділянки прийняла рішення від 27.08.2022 №1093-15/2022 Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 0,47 га в межах населеного пункту с. Назавизів на вул. Грушевського, 232 для визначення її фактичного використання.
Надвірнянською міською радою ТОВ Глянц рекомендованою кореспонденцією надіслано повідомлення від 01.09.2022 № 623/04-12/01, де вказано, що 13.09.2022 об 12.00 год будуть проводитись топографо-геодезичні роботи, необхідні для виготовлення документації із землеустрою за участю комісії міської ради (розпорядження міського голови №133-р від 29.08.2022). 3 метою об`єктивного відображення в документації всіх об`єктів землеустрою, просили бути присутнім та надати доступ до земельної ділянки комунальної власності, яка передана в оренду. Відповідно до ст. 22 ЗУ Про землеустрій міською радою укладено договір №0072/22 від 25.08.2022 із землевпорядною організацією на виконання робіт із розробки технічної документації щодо інвентаризації вказаної земельної ділянки, що є підставою для проведення землеустрою. П`ятнадцята сесія восьмого скликання від 26.07.2022 року №1093-15/2022 Надвірнянської міської ради прийняла рішення провести інвентаризацію земельної ділянки комунальної власності площею 0,47 га в с. Назавизів, вул. Грушевського 232, кадастровий номер - 2624084201:04:007:0005, цільове призначення згідно КВЦПЗ - 12.11 Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу (а.с. 60). Даний лист повернувся із повідомленням про невручення під час доставки (а.с. 61).
Між замовником "Надвірнянська міська рада" та виконавцем ТОВ Зеніт експрес" укладено договір від 29.11.2022 №0072/22 про надання землевпорядних та топографо-геодезичних послуг. Згідно п.1.1 договору виконавець зобов`язується надати з дотриманням вимог законодавства послуги із землевпорядкування з виготовлення "технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 0,47 га для будівництва АЗС з комплексом технічного обслуговування автомобілів в межах населеного пункту с. Назавизів, вулиця Грушевського, 232 Івано-Франківської області (а.с. 41-44).
Відповідно до рішення Надвірнянської міської ради від 27 липня 2022 року №1093-115/2022 Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 0,47 га в межах населеного пункту с. Назавизів вул. Грушевського, 232 землевпорядною організацією, яка має відповідну ліценцію, розроблено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації даної земельної ділянки (а.с. 15-40).
Рішенням Надвірнянської міської ради від 03 листопада 2022 року №1174-15/2022 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризацій земельної ділянки комунальної власності площею 0,6086 га в межах населеного пункту с. Назавизів на вул. Грушевського, 232 затверджено технічну документацію землеустрою щодо інвентаризації даної земельної ділянки та встановлено самовільно зайнятість земельної ділянки, площею 0, 1386 га ТОВ Глянц (а.с. 12).
Позивач, вважаючи рішення відповідача від 03.11.2022 №1174-15/2022 протиправним, звернувся до суду з метою захисту своїх прав.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає про таке.
Спірні правовідносини врегульовано Законом України «Про землеустрій» від 22.05.2003 №858-IV, Земельним кодексом України від 25.10.2001 №2768-III, Постановою КМУ «Про затвердження Порядку проведення інвентаризації земель та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» від 05.06 2019 №№ 476
Відповідно до частини першої статті 79 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Приписами частин 1-4 статті 79-1 Земельного кодексу України обумовлено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки, як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок;шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
З матеріалів справи вбачається, що земельна ділянка площею 0,47 га має кадастровий № 2624084201:04:007:0005, на якій розташоване нерухоме майно ТОВ, власником якого є «Глянц» (приміщення АЗС та відкритий навіс), та є комунальною власністю Надвірнянської міської територіальної громади в особі Надвірнянської міської ради, про що свідчить інформаційна довідка № 295671041 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2476544326120 (а.с. 59).
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про землеустрій» технічна документація із землеустрою - сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування.
Приписами статті 19 Закону України «Про землеустрій» унормовано, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері землеустрою на території сіл, селищ, міст належать: а) організація та здійснення землеустрою, проведення інвентаризації земель та земельних ділянок усіх форм власності; б) організація та здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у межах та порядку, встановлених законом; в) координація здійснення землеустрою та контролю за використанням і охороною земель комунальної власності; г) інформування населення про заходи, передбачені землеустроєм; ґ) вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.
Рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку документації із землеустрою приймається виключно у строки та лише у випадках, передбачених цим Законом та Земельним кодексом України. Зазначене рішення надається безоплатно та має необмежений строк дії.
Відповідно до стаття 22 Закону України «Про землеустрій» землеустрій здійснюється на підставі: рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою (у тому числі при розробленні містобудівної документації); укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою; судових рішень.
Частиною першою статті 25 Закону України «Про землеустрій» обумовлено, що документація із землеустрою розробляється в електронній та паперовій формах у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Затверджена документація із землеустрою є публічною та загальнодоступною.
Відповідно до статті 26 Закону України «Про землеустрій» замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі, а також інші юридичні та фізичні особи. Розробниками документації із землеустрою є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи сертифікований інженер-землевпорядник, який є відповідальним за якість робіт із землеустрою; фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.
Суд звертає увагу, що відповідно до ч. 4 ст. 26 Закону України «Про землеустрій» взаємовідносини замовників і розробників документації із землеустрою регулюються законодавством України і договором.
Одним із видів документації із землеустрою є технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель.
Відповідно до ст. 35 Закону України «Про землеустрій» визначено, що інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення Державного земельного кадастру, виявлення та виправлення помилок у відомостях Державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
У разі виявлення при проведенні інвентаризації земель державної та комунальної власності земель, не віднесених до тієї чи іншої категорії, віднесення таких земель до відповідної категорії здійснюється органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування на підставі відповідної документації із землеустрою, погодженої та затвердженої в установленому законом порядку.
Порядок проведення інвентаризації земель затверджується Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2019 №476 «Про затвердження Порядку проведення інвентаризації земель та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» затверджено Порядок проведення інвентаризації земель (далі - Порядок №476), який визначає вимоги щодо проведення інвентаризації земель, в тому числі державної інвентаризації земель та земельних ділянок, під час здійснення землеустрою та складання за її результатами технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель, в тому числі державної інвентаризації земель та земельних ділянок (далі - технічна документація).
Відповідно до п. 2 Порядку №476 інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення Державного земельного кадастру, виявлення та виправлення помилок у відомостях Державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
Пунктом 3 Порядку № 476 передбачено, що державна інвентаризація земель та земельних ділянок - інвентаризація земель, яка проводиться з метою формування земельних ділянок усіх форм власності, визначення їх угідь та у разі потреби віднесення таких земельних ділянок до певних категорій для інформаційного наповнення Державного земельного кадастру.
Згідно із пунктом 6 Порядку № 476 інвентаризація земель проводиться в межах адміністративно-територіальних одиниць, територій, межі яких визначені проектами формування територій і встановлення меж сільських, селищних рад, масивів земель сільськогосподарського призначення, окремих земельних ділянок.
Під час проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення здійснюються заходи, визначені статтею 35 Закону України "Про землеустрій".
Державна інвентаризація земель та земельних ділянок проводиться в межах адміністративно-територіальних одиниць окремих земель та земельних ділянок.
Частиною четвертою статті 35 Закону України «Про землеустрій» обумовлено, що інвентаризація масиву земель сільськогосподарського призначення проводиться з такими особливостями:
а) підставою для проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення є:
для земель державної власності - рішення органу виконавчої влади, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою;
в інших випадках - рішення сільської, селищної, міської ради, на території якої знаходиться масив;
б) при проведенні інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення здійснюються заходи щодо:
внесення до Державного земельного кадастру відомостей про сформовані земельні ділянки, відомості про які не внесені до Державного земельного кадастру;
формування не витребуваних (нерозподілених) земельних ділянок;
формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення під польовими дорогами;
формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення під полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями, які обмежують масив та земельні ділянки, розташовані уздовж масиву;
виправлення помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру щодо меж земельних ділянок та інших відомостей про земельні ділянки.
За результатами проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення відомості про такий масив та про земельні ділянки, розташовані в ньому (у разі їх формування або за відсутності відомостей про них у Державному земельному кадастрі), вносяться до Державного земельного кадастру, про що замовник документації із землеустрою письмово повідомляє власників та користувачів земельних ділянок (ч.6 ст. 35 Закону України «Про землеустрій»).
Згідно із п. 9 Постанови Кабінету Міністрів України від 5 червня 2019 року № 476 «Порядку проведення інвентаризації земель» замовниками можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим чи органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі, а також інші юридичні та фізичні особи, виконавцями є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи сертифікований інженер-землевпорядник, який є відповідальним за якість робіт із землеустрою; фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.
Відповідно до п. 11 Постанови Кабінету Міністрів України від 5 червня 2019 року № 476 «Порядку проведення інвентаризації земель» для проведення інвентаризації земель замовник укладає з виконавцем договір про розроблення технічної документації.
З матеріалів справи вбачається, що між замовником (Надвірнянська міська рада) та виконавцем (ТОВ «Зеніт експрес») укладено договір від 13.09.2022 №0072/22 про надання землевпорядних та топографо-геодезичних послуг. Згідно із п.1.1 договору виконавець зобов`язується надати з дотриманням вимог законодавства послуги із землевпорядкування з виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 0,47 га для будівництва АЗС з комплексом технічного обслуговування автомобілів в межах населеного пункту с. Назавизів, вулиця Грушевського, 232 Івано-Франківської області.
Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки повинна бути розроблена на підставі договору суб`єктом господарювання, який може бути виконавцем таких робіт згідно законодавства України. Як вбачається з матеріалів справи, на момент затвердження оскаржуваного рішення, а саме 03.11.2022, технічна документація, Надвірнянська міська рада, як замовник, мала укладених договорів з ТОВ «Зеніт Експерт» про розроблення технічної документації із землеустрою на спірну земельну ділянку, а тому суд не бере до уваги твердження позивача про те, що технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки, яка затверджена оскаржуваним рішенням, складена із порушенням законодавства України.
Суд також звертає увагу, що згідно договору оренди землі №83-10\2021 Надвірнанська міська рада передала ТОВ «Глянц» земельну ділянку загальною площею 0,4700 га, яка знаходиться по вул. Грушевського, 232 в с. Назавизів, Надвірнянського району, Івано-Франківської області, проте згідно із технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності площею 0,6086 га в межах населеного пункту с. Назавизів, Надвірнянського району, Івано-Франківської області встановлено самовільно зайнятість земельної ділянки площею 0,1386 га ТОВ «Глянц». Отже, Надвірнанська міська рада, при винесенні оскаржуваного рішення прийшла до вірного рішення про необхідність звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки в межах населеного пункту с. Назавизів, Надвірнянського району, Івано-Франківської області.
Щодо посилання позивача на те, що при проведенні топографо-геодезичних робіт не повідомлено заінтересованих осіб, а саме ТОВ «Глянц», суд вважає за необхідне зазначити таке.
Надвірнянською міською радою надіслано на адресу ТОВ «Глянц» рекомендованою кореспонденцією повідомлення від 01.09.2022 №623/04-12/01 про те, що 13.09.2022 об 12:00 будуть проводитись топографо-геодезичні роботи, необхідні для виготовлення документації із землеустрою за участю комісії міської ради (розпорядження міського голови №133-р від 29.08.2022). 3 метою об`єктивного відображення в документації всіх об`єктів землеустрою, просять бути присутнім та надати доступ до земельної ділянки комунальної власності, яка передана в оренду.
Матеріалами справи підтверджено, що даний рекомендований лист надісланий та повернувся із повідомленням про невручення під час доставки з відміткою укрпошти за закінченням терміну зберігання.
Отже, Надвірнянською міською радою вчиненні всі заходи щодо повідомлення позивача про проведення топографо-геодезичних робіт, які необхідні для виготовлення документації із землеустрою.
Щодо посилання відповідача на те, що позивач немає законного інтересу і не є потерпілим від порушення цього інтересу з боку суб`єкта владних повноважень суд вказує на таке.
Поняття законного (охоронюваного законом) інтересу міститься в рішенні Конституційного Суду України від 1 грудня 2004 у справі № 1-10/2004, згідно з яким поняття «охоронюваний законом інтерес» у логічно-смисловому зв`язку з поняттям «права», треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загально правовим засадам.
Законний інтерес може бути захищено судом, якщо позивач вважає, що його законний інтерес, за захистом якого він звернувся до суду: порушено (щодо протиправних діянь, які мали місце і припинилися); порушується (щодо протиправних діянь, які тривають); створюються перешкоди для його реалізації (щодо протиправних діянь, які тривають і є перешкодами для реалізації права в теперішньому або в майбутньому часі); мають місце інші ущемлення законних інтересів.
Рішення від 03.11.2022 за № 1174-15/2022 є нормативно-правовим регуляторним актом, оскільки прийняте уповноваженим органом суб`єкта владних повноважень, змінює норми права, поширюється на невизначене коло осіб та спрямоване на правове регулювання адміністративних відносин між регуляторним органом та іншими суб`єктами господарювання, також оскаржене рішення розраховано на довгострокове та неодноразове застосування.
Отже, рішення від 03.11.2022 за № 1174-15/2022 визначає базову величину, яка має безпосередній вплив на користування земельною ділянкою, котра знаходиться у користуванні позивача з огляду на те, що останній є орендарем зазначеної земельної ділянки.
Відповідно до частини 2 статті 264 КАС України право оскаржити нормативно-правовий акт мають, в тому числі особи, які є суб`єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт.
Відтак, позивач, як особа, яка фактично використовує земельні ділянки на території населеного пункту с. Назавизів, є суб`єктом правовідносин, в яких буде застосовано рішення від 03.11.2022 за № 1174-15/2022 та, відповідно, має право на його оскарження до суду.
Оскільки оскаржуване рішення є нормативно-правовим регуляторним актом, тому воно підлягає правовій оцінці на предмет дотримання процедури його прийняття.
Відповідно до положень ч. 2 ст. 2 КС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Так, рішенням від 03.11.2022 за № 1174-15/2022 затверджено технічну документацію щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності площею 0,6086 га в межах населеного пункту с. Назавизів на вул. Грушевського, 232, яке згідно академічного тлумачного словника української мови поняття "затверджувати" (Словник української мови: в 11 томах. - Том 3, 1972. - Стор. 343.) тлумачиться як схвалювати що-небудь, вважати остаточно вирішеним; узаконювати що-небудь, надаючи юридичної сили якійсь постанові, рішенню і т. ін.
Тобто, затверджуючи певні положення, інструкції, правила, порядки орган, який має на це передбачене законом право, своїм розпорядчим актом надає юридичної сили документу, який цим розпорядчим актом затверджений.
Тобто, такого роду документи становлять невід`ємну частину розпорядчих документів, якими затверджені, і мають однакову з ними юридичну силу.
З рішення від 03.11.2022 за № 1174-15/2022 вбачається, що воно не має жодних обмежень юридичної сили затвердженої ним технічної документації. Отже, технічна документація є невід`ємною частиною оскарженого рішення та надає йому ознак нормативно-правового акту.
В цьому контексті також слід привести рішення Європейського Суду з прав людини в справі «Рисовський проти України» (заява № 29979/04), яке набуло статусу остаточного 20 січня 2012 року, в якому суд підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування», який передбачає, що в разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси.
Суд критично оцінює позицію відповідача, яка зводиться до того, що позивач не обґрунтував свій законний інтерес, який порушений оскаржуваним рішенням міської ради в момент його прийняття та не довів наявність порушень при прийнятті оскаржуваного рішення.
Суд вважає, за необхідне наголосити, що відсутність законного інтересу ні яким чином не позбавляє Надвірняньську міську раду обов`язку використовувати надані їй повноваження у відповідності з Законом та з метою які вони надані.
Виходячи з вищевикладеного, та приймаючи до уваги положення ч. 2 ст.2 КАС України, суд приходить до висновку, що при прийнятті оскаржуваного рішення про затвердження технічної документації щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності площею 0,6086 га в межах населеного пункту с. Назавизів на вул. Грушевського, 232, Надвірнянська міська рада діяла в межах своїх повноважень та з використанням повноваження з тією метою, з якою це повноваження надано їй Законом. Відповідач діяв обґрунтовано, тобто врахував усі обставини, що мають значення для прийняття рішення що призвело до порушення принципу рівності всіх перед законом.
У своїх рішеннях Європейський суд з прав людини неодноразово зазначав, що рішення національних судів мають бути обґрунтованими, зрозумілими для учасників справ та чітко структурованими; у судових рішеннях має бути проведена правова оцінка доводів сторін, однак, це не означає, що суди мають давати оцінку кожному аргументу та детальну відповідь на нього. Тобто мотивованість рішення залежить від особливостей кожної справи, судової інстанції, яка постановляє рішення, та інших обставин, що характеризують індивідуальні особливості справи.
Разом з цим, згідно з пунктом 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
За приписами ч. 1, 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно з ч. 1 ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Згідно із статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" від 23 лютого 2006 року № 3477-VI, суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права. А відповідно до частини 2 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
Положеннями частини 1статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод визначено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.
Відповідно до статті 13 Конвенції кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Зокрема, Європейський суд з прав людини у рішенні від 29.06.2006 у справі "Пантелеєнко проти України" зазначив, що засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом.
У рішенні від 31.07.2003 року у справі "Дорани проти Ірландії" Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття "ефективний засіб" передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.
Як зазначено у рішенні Європейського суду з прав людини, у справі ефективний засіб - це запобігання тому, щоб відбулося виконання заходів, які суперечать Конвенції, або настала подія, наслідки якої будуть незворотними.
При вирішенні справи "Каіч та інші проти Хорватії" (рішення від 17.07.2008) Європейський Суд з прав людини вказав, що для Конвенції було б неприйнятно, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту, але без його практичного застосування. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.
На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З урахуванням вищезазначеного, суд на підставі наданих учасниками справи письмових доказів, системного аналізу положень законодавства України, дійшов висновку, що в задоволенні адміністративного позову слід відмовити.
Судові витрати, які підлягають розподілу відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства, відсутні.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Глянц" (код ЄДРПОУ 35517483, вул. Побутова, 6, м. Івано-Франківськ, 76018) до Надвірнянської міської ради (код ЄДРПОУ 04054257, вул. Г. Мазепи, 29, м. Надвірна, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, 78401) про визнання незаконним та скасування рішення від 03.11.2022 №1174-15/2022, - відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя /підпис/ Микитюк Р.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2023 |
Оприлюднено | 08.06.2023 |
Номер документу | 111349894 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Микитюк Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні