ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 червня 2023 року
справа №380/2490/23
провадження № П/380/2517/23
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М. розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) 09.02.2023 звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного правління Пенсійного фонду України у Львівській області (далі ГУ ПФУ у Львівській області, відповідач) з такими вимогами:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (ЄДРПОУ 13814885) №103550006489 від 19.01.2023 про відмову у призначенні дострокової пенсії за віком ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 )
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 2 частини 2 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з 02.01.2023.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 11.01.2023 ОСОБА_1 звернувся до територіального органу ПФУ із заявою, просив призначити пенсію за віком відповідно до пункту 3 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 №1058-IV (на пільгових умовах, зі скороченням пенсійного віку). Згідно розписки-повідомлення від 11.01.2023 №532 до заяви про призначення пенсії ОСОБА_1 територіальному органу ПФУ надав такі документи: довідку про присвоєння ідентифікаційного номеру, паспорт, військовий квиток, трудову книжку. ГУ ПФУ у Львівській області за наслідками розгляду його заяви прийняло рішення №103550006489 від 19.01.2023, яким відмовило заявнику у призначенні дострокової пенсії за віком у зв`язку з не підтвердженням пільгового стажу за відсутності довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній. Позивач не погоджується з рішенням №103550006489 від 19.01.2023 про відмову в призначенні йому пенсії за віком на пільгових умовах згідно з пунктом 3 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 №1058-IV. Вказує, що право на призначення пенсії на пільгових умовах отримав 01.01.2023, коли досяг пенсійного віку (55 років, при страховому стажі 37 років 6 місяців 21 день та пільговому стажі на посадах тракториста, тракториста-машиніста 31 рік 4 місяці 7 днів). Вказує, що відповідач мав у своєму розпорядженні відомості по спеціальному стажу позивача, які містяться в Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування - Індивідуальні відомості про застраховану особу (Форма ОК-5) за періоди роботи у Племінному заводі «Агро- Регіон»/ТОВ «Гарна логістика» (код ЄДРПОУ 32054570) з 2005 по 2014 роки, у ТОВ «Білий цвіт» (код ЄДРПОУ 37813456) з лютого 2015 року по березень 2016 року, у ТОВ «АР Бориспіль» (код ЄДРПОУ 37747547) з вересня 2016 року по грудень 2020 року, що загалом дорівнює 15 рокам 6 місяцям роботи за кодом підстави для обліку спеціального стажу ЗП3013В1, а саме - трактористи-машиністи, безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, згідно Довідника кодів підстав для обліку стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства (наказ Міністерства фінансів України від 14.04.2015 р. № 435), але ці періоди не було зараховано відповідачем до пільгового стажу. Вказує, що періоди роботи трактористом, трактористом-машиністом, що був безпосередньо зайнятий у виробництві сільськогосподарської продукції на протязі повного польового періоду в рослинництві або на протязі календарного року в тваринництві та зараховуються до стажу роботи, який дає право на пільгове пенсійне забезпечення згідно з пунктом «в» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» підтверджуються довідками: ТОВ «Гарна Логістика» за періоди з 06.02.2002 по 01.04.2002, з 01.04.2002 по 01.07.2002, з 01.07.2002 по 18.12.2014, ТОВ «Білий Цвіт» за період з 19.12.2014 по 09.03.2016, ТОВ «АР Бориспіль» за періоди з 03.09.2016 по 28.11.2019 та з 30.11.2019 по 23.01.2023. Вказує, що загальний пільговий стаж підтверджений лише зазначеними довідками складає 20 років 5 місяців 5 днів, що достатнім для прийняття рішення про призначення дострокової пенсії за віком враховуючи вік позивача 55 років та загальний страховий стаж більш ніж 37 років.
Відповідач, ГУ ПФУ у Львівській області подав відзив на позовну заяву, заперечення (а.с. 59-62, 54-56), просить суд відмовити ОСОБА_1 в задоволенні позову. У відзиві відповідач посилається на роз`яснення Міністерства соціального забезпечення від 20.01.1992 №7 «Про порядок призначення пенсій на пільгових умовах трактористам-машиністам, які безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах та інших підприємствах сільського господарства» та вказує, що правом на пільгове пенсійне забезпечення користуються машиністи-трактористи, які безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах і на інших підприємствах сільського господарства. До трактористів-машиністів, безпосередньо зайнятих у виробництві сільськогосподарської продукції, відносяться працівники, які оформлені на роботу трактористами- машиністами, мають відповідне посвідчення, постійно зайняті на тракторах та інших самохідних сільськогосподарських машинах на протязі повного сезону сільськогосподарських робіт в рослинництві та тваринництві. Трактористам-машиністам, які відробили повний польовий період на тракторах та інших самохідних сільськогосподарських машинах, весь рік роботи зараховується до стажу, який дає право на пільгове пенсійне забезпечення і в тому випадку, якщо в міжпольовий або міжсезонний період вони виконували інші роботи (на стаціонарних і причепних установках та агрегатах, по ремонту сільськогосподарської техніки, на тваринницьких фермах тощо). Отже, пільговий стаж - це період трудової діяльності в шкідливих, небезпечних або специфічних умовах упродовж повного робочого дня. Відповідач зазначає, що до заяви про призначення пенсії за віком на пільгових умовах заявник подав копію трудової книжки НОМЕР_2 від 27.05.1985, згідно змісту якої ОСОБА_1 працював, зокрема, трактористом. Згідно з оскаржуваним рішенням, на дату подачі заяви від 11.01.2023 ОСОБА_1 досяг 55 років 0 місяців 10 днів, загальний (страховий) стаж становить 37 років 04 місяці 16 днів, пільговий стаж не підтверджено, що є недостатнім для призначення пенсії за віком на пільгових умовах згідно п.3 частини другої 2 статті 114 Закону №1058-IV (за необхідних 20 років пільгового стажу). Орган ПФУ не визначив пільговий стаж заявника, оскільки відсутня довідка про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній згідно Порядку №637. Зазначає, що пільговий стаж не підтверджується даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, такі підтверджують лише страховий стаж. Звертає увагу суду на те, що в рішенні від 19.01.2023 орган ПФУ зазначив заявнику, що після повторно звернення за призначенням пенсії з додатковими документами (відповідними довідками) право на пенсійну виплату буде переглянуте, оскільки інших документів, крім вищезазначених ОСОБА_1 до заяви від 11.01.2023 не додав. Звертає увагу суду на те, що до позову від 02.02.2023 позивач додав довідки, видані ТОВ «Гарна Логістика», ТОВ «Білий Цвіт», ТОВ «АР Бориспіль» про роботу трактористом, трактористом-машиністом; архівну довідку комунальної установи Бориспільської міської ради «Бориспільський трудовий архів» про роботу ОСОБА_1 на дослідному господарстві «Олександрівка» у 1986, 1987, 1991 роках. Проте ці довідки не є допустимими доказами, оскільки додані позивачем лише до позовної заяви, проте не були предметом розгляду органами Пенсійного фонду при прийнятті рішення щодо призначення пенсії від 19.01.2023 відповідно до п. 3 частини другої статті 114 Закону №1058-IV, оскільки не були додані ОСОБА_1 до заяви про призначення пенсії від 11.01.2023. На підставі доданих позивачем документів до заяви від 11.01.2023 ГУ ПФУ у Львівській області не мало можливості призначити позивачу пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до п. 3 частини другої статті 114 Закону №1058-IV, оскільки згідно наданих до заяви документів пільговий стаж особи не підтверджено, що є недостатнім (за необхідних 20 років пільгового стажу) для призначення пенсії на пільгових умовах згідно з пунктом 3 частини другої статті 114 Закону №1058-IV.
25.05.2023 на адресу суду ГУ ПФУ у Львівській області надіслало суду документи, додані ОСОБА_1 до заяви від 11.01.2023 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Суд з`ясував зміст та підстави заяв по суті спору, дослідив долучені до матеріалів справи письмові докази та встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини:
ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) 11.01.2023 звернувся до територіального органу за місцем проживання (ГУ ПФУ в м. Києві) із заявою, просив призначити пенсію за віком за Списком №2 (а.с. 170). До заяви про призначення пенсії додав документи згідно переліку (а.с. 171): довідку про присвоєння ідентифікаційного номера, заяву про призначення/перерахунок пенсії; паспорт, військовий квиток, пам`ятку пенсіонера, трудову книжку серії НОМЕР_2 (а.с. 171). Ця заява 11.03.2023 зареєстрована в органі ПФУ за №532, спеціаліст ПФУ видав ОСОБА_1 пам`ятку пенсіонера; будь-яких відміток в заяві від 11.01.2023 щодо необхідності подання додаткових документів чи встановлення строків їх надання працівником ГУ ПФУ в м. Києві не здійснено.
19.01.2023 ГУ ПФУ у Львівській області, визначене за принципом екстериторіальності, розглянуло заяву від 11.03.2023 та додані документи і прийняло рішення №103550006489, відповідно до котрого відмовило ОСОБА_1 у призначенні дострокової пенсії за віком, оскільки ним не підтверджений пільговий стаж. Орган ПФУ обрахував страховий стаж заявника 37 років 04 місяці 16 днів, на дату звернення вік заявника становить 55 років 0 місяців 10 днів. До страхового стажу не зараховано:
- період проходження військової служби згідно довідки від 21.08.2000, оскільки в довідці не зазначений період проходження військової служби та відсутній оригінал військового квитка;
- пільговий стаж визначити неможливо за відсутності довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній.
В рішенні зазначено, що право на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до п. 3 частини другої статті 114 Закону №1058-IV відсутнє, заявник матиме право на пенсію за віком з 02.01.2028 згідно з статтею 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». В рішенні роз`яснено заявнику, що після повторного звернення за призначенням пенсії з додатковими документами, право на пенсійну виплату буде переглянуто (а.с. 10).
Відповідно до довідок ТОВ «Гарна Логістика» №25/01 від 25.01.2023, №25/01 від 25.01.2023, №25/01 від 25.01.2023 ОСОБА_1 працював в ТОВ «Гарна Логістика» трактористом і був безпосередньо зайнятий у виробництві сільськогосподарської продукції на протязі повного польового періоду в рослинництві або на протязі календарного року в тваринництві з 06.02.2002 по 01.04.2002, з 01.04.2002 по 01.07.2002, з 01.07.2002 по 18.12.2014 відповідно (а.с. 27,28,29). Відповідно до довідки ТОВ «Білий Цвіт» №24/01 від 24.01.2023 ОСОБА_1 працював в ТОВ «Білий Цвіт» трактористом-машиністом і був безпосередньо зайнятий у виробництві сільськогосподарської продукції на протязі повного польового періоду в рослинництві або на протязі календарного року в тваринництві з 19.12.2014 по 09.03.2016 (а.с. 30). Відповідно до довідок ТОВ «АР Бориспіль» №24/01 від 24.01.2023, №24/01 від 24.01.2023 ОСОБА_1 працював в ТОВ «АР Бориспіль» трактористом-машиністом і був безпосередньо зайнятий у виробництві сільськогосподарської продукції на протязі повного польового періоду в рослинництві або на протязі календарного року в тваринництві з 03.09.2016 по 28.11.2019, з 30.11.2019 по 23.01.2023 відповідно (а.с. 31,32).
Відповідно до архівної довідки КУ Бориспільської міської ради «Бориспільський трудовий архів» №01-36/81 від 30.01.2023 ОСОБА_1 був зарахований в Дослідне господарство «Олександрівка» (перейменоване Державний племінний завод «Олександрівка», ВАТ «Олександрівка», а.с. 34) на сезон поливу сільськогосподарських культур на посаду машиніста дощувальної установки з 03.04.1986, переведений на посаду слюсара тваринницького комплексу з 26.11.19877, тракториста - машиніста комплексу з 27.05.1991 (а.с. 33).
При прийнятті рішення суд керується такими нормами права:
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел визначає Закон України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 №1058-IV (далі - Закон №1058-IV).
Статтею 4 Закону № 1058-IV визначено, що законодавство про пенсійне забезпечення базується на Конституції України, складається з Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, цього Закону, законів України «Про недержавне пенсійне забезпечення», «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», міжнародних договорів з пенсійного забезпечення, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України (далі - закони про пенсійне забезпечення), а також інших законів та нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до законів про пенсійне забезпечення, що регулюють відносини у сфері пенсійного забезпечення в Україні.
Відповідно до частини другою статті 114 Закону №1058-IV на пільгових умовах пенсія за віком призначається: […] 3) чоловікам, які працюють трактористами-машиністами і безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - після досягнення 55 років і за наявності страхового стажу не менше 30 років, з них не менше 20 років на зазначеній роботі.
Ідентичну норму містить раніше прийнятий Закон України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.1991 №1788-XII, відповідно до статті 13 якого на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи: […] в) трактористи-машиністи, безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - чоловіки після досягнення 55 років і при загальному стажі роботи не менше 30 років, з них не менше 20 років на зазначеній роботі.
Відповідно до статті 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» Кабінет Міністрів України затвердив Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній №637 від 12.08.1993 (далі Порядок №637).
Відповідно до пунктів 1, 2 цього Порядку основним документом, що підтверджує стаж роботи за період до впровадження персоніфікованого обліку у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - персоніфікований облік), є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній стаж роботи встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також У разі коли документи про стаж роботи не збереглися, підтвердження стажу роботи здійснюється органами Пенсійного фонду України на підставі показань свідків. архівними установами.
Відповідно до пункту 20 Порядку №637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального стажу роботи приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5).
У довідці повинно бути вказано періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до яких включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка, в тому числі виписки або довідки, складені на основі даних, наявних в інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних системах підприємств, установ, організацій.
Додатково в довідці наводяться такі відомості: стосовно трактористів-машиністів підприємств сільського господарства (в тому числі колгоспів) - про безпосередню зайнятість у виробництві сільськогосподарської продукції.
Статтею 83 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.1991 №1788-XII (далі Закон №1788-XII) визначено, що пенсії призначаються з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсії призначаються з більш раннього строку: а) пенсії за віком та по інвалідності призначаються з дня досягнення пенсійного віку або відповідно встановлення інвалідності органами медико-соціальної експертизи, якщо звернення за пенсією надійшло не пізніше 3 місяців з дня досягнення пенсійного віку або встановлення інвалідності.
Постановою правління Пенсійного фонду України №22-1 від 25.11.2005 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України 07.07.2014 № 13-1) затверджений Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Порядок №22-1).
Відповідно до пункту 1.1 розділу I Порядку №22-1 заява про призначення, перерахунок, поновлення пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший (Заява про призначення/перерахунок пенсії - додаток 1); […] подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України (далі - орган, що призначає пенсію).
Звернення за призначенням пенсії може здійснюватися в будь-який час після виникнення права на пенсію або не раніше ніж за місяць до досягнення пенсійного віку. Днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, відповідної заяви (пункти 1.7, 1.8 розділу I Порядку №22-1).
Відповідно до абзацe четвертого пункту 1.8 розділу I Порядку №22-1 у разі якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, орган, що призначає пенсію, письмово повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис (у разі подання заяви через вебпортал або засобами Порталу Дія таке повідомлення надсилається особі через електронний кабінет користувача вебпорталу або засобами Порталу Дія). Якщо документи будуть подані не пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність подання додаткових документів, то днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття заяви про призначення пенсії або дата реєстрації заяви на вебпорталі або засобами Порталу Дія.
Якщо наявних документів достатньо для визначення права особи на призначення пенсії, пенсія призначається на підставі таких документів. При надходженні додаткових документів у визначений строк розмір пенсії переглядається з дати призначення. У разі надходження додаткових документів пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність їх подання пенсія перераховується зі строків, передбачених частиною четвертою статті 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон) (абзац п`ятий пункту 1.8 розділу I Порядку №22-1).
Днем звернення за перерахунком пенсії […] вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, заяви з усіма необхідними документами (у разі подання заяви через вебпортал або засобами Порталу Дія - дата реєстрації заяви зі сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів) (абзац сьомий пункту 1.8 розділу I Порядку №22-1).
Згідно з пунктом 2.1 розділу ІІ Порядку №22-1 до заяви про призначення пенсії за віком додаються, зокрема, такі документи:
2) документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу);
5) документи, які підтверджують право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах: довідка про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, видана підприємством, установою, організацією відповідно до пункту 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу (у випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах згідно з пунктами 1-6, 8 частини другої, частиною третьою статті 114 Закону та пунктом 23 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону). У разі ліквідації підприємства, установи, організації без визначення правонаступника пільговий стаж підтверджується комісією з питань підтвердження стажу роботи, що дає право на призначення пенсії, згідно з Порядком підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу для призначення пенсії, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 10 листопада 2006 року №18-1, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2006 року за №1231/13105 (далі - Порядок підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу для призначення пенсії). Орган, що призначає пенсію, додає рішення цієї комісії.
Відповідно до приписів розділу ІV. Приймання, оформлення і розгляд документів Порядку №22-1:
4.1. Заяви, що подаються особами відповідно до цього Порядку, реєструються в електронному журналі звернень органу, що призначає пенсію.
Заяви про перерахунок пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший, припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, продовження виплати пенсії за довіреністю, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, виплату пенсії за шість місяців наперед у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання, виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера, працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування приймаються органом, що призначає пенсію, за наявності в особи всіх необхідних документів.
4.2. При прийманні документів працівник структурного підрозділу, який здійснює прийом та обслуговування осіб: - ідентифікує заявника (його представника); - надає інформацію щодо умов та порядку призначення (перерахунку) пенсії; - реєструє заяву, перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта; - уточнює інформацію про факт роботи (навчання, служби, підприємницької діяльності) і про інші періоди діяльності до 01 січня 2004 року, що можуть бути зараховані до страхового стажу. У разі необхідності роз`яснює порядок підтвердження страхового стажу, повідомляє про право особи на здійснення доплати до мінімального страхового внеску відповідно до частини третьої статті 24 Закону, та/або на добровільну участь у системі загальнообов`язкового пенсійного страхування; - проводить опитування свідків для підтвердження стажу відповідно до пунктів 17-19 Порядку підтвердження наявного трудового стажу. Опитування свідків проводиться згідно із пунктом 12 Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу для призначення пенсії; - з`ясовує наявніcть у заявника особливого (особливих) статусу (статусів), особливих заслуг, інших обставин, які можуть бути підставою для встановлення підвищень, надбавок, доплат; - повідомляє про необхідність дооформлення документів або надання додаткових документів у тримісячний строк з дня подання заяви про призначення пенсії, у разі неналежного оформлення поданих документів або відсутності необхідних документів; - сканує документи. На створені електронні копії накладає кваліфікований електронний підпис; - надсилає запити про отримання необхідних відомостей з відповідних державних електронних інформаційних реєстрів, систем або баз даних згідно з пунктом 2.28 розділу II цього Порядку; - повідомляє про можливості подавати заяви через вебпортал або засобами Порталу Дія; - видає особі або посадовій особі розписку із зазначенням дати прийняття заяви, переліку одержаних і відсутніх документів, строку подання додаткових документів для призначення пенсії та пам`ятку пенсіонеру (додаток 7). Скановані розписка та пам`ятка пенсіонеру зберігаються в електронній пенсійній справі; - повідомляє особу, у вибраний нею спосіб, про відсутність відомостей або/та наявність розбіжностей у відповідних інформаційних реєстрах, системах або базах даних та строки подання необхідних документів для призначення пенсії, не пізніше двох робочих днів після отримання відповідної інформації.
Після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.
4.7. Право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.
Орган, що призначає пенсію, не пізніше 10 днів після винесення рішення видає або направляє особі повідомлення про призначення, відмову в призначенні, перерахунку, переведенні з одного виду пенсії на інший із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження. Якщо пенсію за віком призначено автоматично (без звернення особи), у повідомленні про призначення особі пенсії додатково зазначається інформація про порядок її виплати.
4.10. Після призначення, перерахунку пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший вид електронна пенсійна справа засобами програмного забезпечення передається до органу, що призначає пенсію, за місцем фактичного проживання особи, за місцезнаходженням установи виконання покарань, де відбуває покарання засуджений до позбавлення (обмеження) волі, для здійснення виплати пенсії.
Постановою правління Пенсійного фонду України №18-1 від 10.11.2006 затверджений Порядок підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу для призначення пенсії (далі Порядок №18-1, в редакції на час виникнення спірних правовідносин), який визначає процедуру підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу роботи для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлену для окремої категорії працівників, у разі ліквідації підприємства, установи, організації без визначення правонаступника. Дія цього Порядку поширюється на осіб, які працювали на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Відповідно до пункту 4 Порядку №18-1 комісії створюються при головних управліннях Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, до складу яких обов`язково включаються представники органів соціального захисту населення, органів Пенсійного фонду України, Державної служби України з питань праці. До складу Комісії за згодою включаються представники профспілок та організацій Спільного представницького органу репрезентативних всеукраїнських об`єднань профспілок на національному рівні та регіональних організацій роботодавців та їх об`єднань.
Основним завданням Комісії є розгляд заяв про підтвердження стажу роботи та прийняття за результатами їх розгляду рішень про підтвердження (відмову в підтвердженні) стажу роботи (пункт 6 Порядку №18-1).
Із заявою про підтвердження стажу роботи (додаток 2) заявник (його законний представник або представник, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально (далі - його представник)) може звернутись до будь-якого територіального органу Пенсійного фонду України незалежно від території обслуговування цього органу (пункт 11 Порядку №18-1).
Комісії приймають рішення щодо підтвердження стажу роботи або про відмову в його підтвердженні та не пізніше п`яти робочих днів з дня його прийняття повідомляють заявника про прийняте рішення (пункт 14 Порядку №18-1).
Вирішуючи спір по суті, суд керується такими мотивами:
11.01.2023 ОСОБА_1 звернувся до територіального органу ПФУ (ГУ ПФУ в м. Києві) із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 3 частини другої статті 114 Закону №1058-IV. До заяви надав такі документи: довідку про присвоєння ідентифікаційного номера, паспорт, військовий квиток, заяву про призначення/перерахунок пенсії, пам`ятку пенсіонера, трудову книжку серії НОМЕР_2 , про що зазначено в розписці - повідомленні (а.с. 171). Ця заява прийнята ГУ ПФУ в м. Києві та зареєстрована спеціалістом 11.01.2023 за №532 (а.с.171).
Норми пункту 1.8 Порядку №22-1 регламентують, у разі якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, орган, що призначає пенсію, письмово повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис. Суд встановив, що працівник ГУ ПФУ у м. Києві не вчинив на заяві ОСОБА_1 від 11.01.2023 про призначення пенсії жодних вказівок/записів щодо переліку додаткових документів, які необхідно додати, а також строку їх подання, як цього вимагає абзац 8 пункту 4.2 Порядку №22-1; будь-якої розписки щодо повідомлення ОСОБА_1 про необхідність подання додаткових документів матеріали пенсійної справи не містять. Далі працівник ГУ ПФУ в м. Києві зісканував надані ОСОБА_1 документи та скерував такі для прийняття рішення за заявою від 11.01.2023 до визначеного за принципом екстериторіальності органу ПФУ - ГУ ПФУ у Львівській області.
За результатами розгляду заяви ОСОБА_1 ГУ ПФУ у Львівській області прийняло рішення №103550006489 від 19.01.2023 про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах згідно з пунктом 3 частини другої статті 114 Закону №1058-IV. Рішення відповідача ґрунтується на тому, що до страхового стажу не зараховані:
- період проходження військової служби згідно довідки від 21.08.2000, оскільки в довідці не зазначений період проходження військової служби та відсутній оригінал військового квитка;
- пільговий стаж визначити неможливо за відсутності довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній.
Відповідач в оскарженому рішенні: - встановив вік заявника - 55 років 0 місяців 10 днів; - обчислив страховий стаж - 37 років 04 місяці 16 днів; - пільговий стаж не підтвердив з мотивів відсутності уточнюючих довідок.
У цій справі позивач не оскаржує відмову зарахувати до страхового стажу період проходження військової служби, оскільки не проходив строкової військової служби, про що зазначив в позовній заяві (а.с. 3).
Отже, спірним у цій справі є питання щодо обґрунтованості рішення відповідача (ГУ ПФУ у Львівській області) відмовити в підтвердженні пільгового стажу ОСОБА_1 з огляду на наявність певних записів в трудовій книжці та відсутності уточнюючих довідок. Оцінюючи аргументи сторін з цього питання суд враховує таке:
відповідно до пункту 3 частини другою статті 114 Закону №1058-IV (ідентичні за змістом норми містить стаття 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», прийнята раніше) на пільгових умовах пенсія за віком призначається чоловікам, які працюють трактористами-машиністами і безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - після досягнення 55 років і за наявності страхового стажу не менше 30 років, з них не менше 20 років на зазначеній роботі.
В оскарженому рішенні відповідач підтвердив досягнення позивачем-чоловіком 55-річного віку та наявність страхового стажу більше 30 року, проте відмовив заявнику у визнанні стажу за посадою тракториста-машиніста, що безпосередньо зайнятий у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства з тих мотивів, що самих лише записів в трудовій книжці для підтвердження цієї обставини недостатньо, потрібні уточнюючі довідки від роботодавця або від архівної установи (якщо підприємство-роботодавець ліквідоване).
Підпункт 5 пункту 2.1 розділу ІІ Порядку №22-1 чітко та недвозначно визначає, що для підтвердження права на призначення пенсії на пільгових умовах до заяви про призначення пенсії додається довідка про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, видана підприємством, установою, організацією відповідно до пункту 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу (у випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах згідно з пунктами 1-6, 8 частини другої, частиною третьою статті 114 Закону та пунктом 23 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону).
При цьому Міністерство соціального забезпечення України надало роз`яснення №7 від 20.01.1992 «Про порядок призначення пенсій на пільгових умовах трактористам-машиністам, які безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах і на інших підприємствах сільського господарства», відповідно до якого: 1. правом на пільгове пенсійне забезпечення користуються машиністи-трактористи, які безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах і на інших підприємствах сільського господарства. До трактористів-машиністів, безпосередньо зайнятих у виробництві сільськогосподарської продукції, відносяться працівники, які оформлені на роботу трактористами-машиністами, мають відповідне посвідчення, постійно зайняті на тракторах та інших самохідних сільськогосподарських машинах на протязі повного сезону сільськогосподарських робіт в рослинництві та тваринництві. Трактористам-машиністам, які відробили повний польовий період на тракторах та інших самохідних сільськогосподарських машинах, весь рік роботи зараховується до стажу, який дає право на пільгове пенсійне забезпечення і в тому випадку, якщо в міжпольовий або міжсезонний період вони виконували інші роботи (на стаціонарних і причепних установках та агрегатах, по ремонту сільськогосподарської техніки, на тваринницьких фермах тощо). Віднесення господарства до підприємств сільського господарства, трактористи-машиністи яких мають право на пільгову пенсію, провадиться відповідно до класифікатора галузей народного господарства. […] 4. При зверненні тракториста-машиніста за призначенням пенсії на пільгових умовах адміністрація (правління) господарства подає в органи соціального забезпечення довідку про стаж роботи, який дає право на пільгове пенсійне забезпечення (форма довідки додається). Стаж зазначеної роботи визначається комісією в складі керівника господарства, працівника по кадрах, головного бухгалтера і представника профспілкового комітету на підставі відповідних документів.
Отже, для підтвердження права на пільгове пенсійне забезпечення машиністів-трактористів, безпосередньо зайнятих у виробництві сільськогосподарської продукції повний робочий день необхідні довідки про стаж роботи, який дає право на пільгове пенсійне забезпечення відповідної форми, затвердженої додатком до згаданого роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 №7.
Суд зауважує, що ОСОБА_1 до заяви про призначення пенсії не надав довідок про підтвердження його стажу роботи машиністом-трактористом, який дає право на пільгове пенсійне забезпечення. За таких обставин відмова ГУ ПФУ у Львівській області обчислювати пільговий стаж на підставі лише записів в трудовій книжці є цілком обґрунтованою та передбачуваною.
Суд відхиляє посилання позивача на довідки ТОВ «Гарна Логістика», ТОВ «Білий Цвіт», ТОВ «АР Бориспіль», архівну довідки КУ Бориспільської міської ради «Бориспільський трудовий архів» щодо його роботи в ДГ «Олександрівка» як на докази, що підтверджують протиправність оскарженого рішення відповідача. Суд зауважує, що ці довідки на підтвердження пільгового стажу ОСОБА_1 видані вже після прийняття оскарженого рішення та, відповідно, не надавалися та не розглядалися ГУ ПФУ у Львівській області, а отже - не є неналежними доказами в спорі щодо правомірності оскарженого рішення. Суд також не може оминути поза увагою той факт, що в рішенні №103550006489 від 19.01.2023 ГУ ПФУ у Львівській області повідомило ОСОБА_1 про можливість перегляду рішення після повторного звернення за призначенням пенсії з додатковими документами. Відтак, в силу приписів абзацу 8 пункту 4.2 Порядку №22-1 в межах трьох місячного строку з дня подання заяви про призначення пенсії ОСОБА_1 вправі був звернутись до ГУ ПФУ із наданням довідок ТОВ «Гарна Логістика», ТОВ «Білий Цвіт», ТОВ «АР Бориспіль», архівної довідки КУ Бориспільської міської ради «Бориспільський трудовий архів» щодо його роботи в ДГ «Олександрівка» на підтвердження його пільгового стажу. Разом з тим, позивач, який забезпечений професійною правничою допомогою, обрав помилковий спосіб захисту своїх інтересів, оскільки замість подання нових доказів до ПФУ для перегляду його рішення, ОСОБА_1 звернувся до суду з безпідставним позовом про скасування рішення ГУ ПФУ у Львівській області №103550006489 від 19.01.2023. На переконання суду, ГУ ПФУ у Львівській області діяло правомірно, оскільки за відсутності довідок про стаж роботи, який дає право на пільгове пенсійне забезпечення не мав підстав підтверджувати/визначати пільговий стаж заявника, при цьому інформував останнього, що у випадку надання підтверджуючих документів, право на пенсійну виплату буде переглянуте.
Суд також вважає хибними посилання позивача на те, що період пільгового стажу позивача на посаді тракториста, тракториста машиніста може автоматично підтверджуватися даними персоніфікованого обліку по спеціальному стажу позивача, що містяться в Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування. Суд зауважує, що даними згаданого реєстру підтверджується страховий стаж особи, в той же час як пільговий стаж трактористів/машиністів-трактористів, безпосередньо зайнятих у виробництві сільськогосподарської продукції, підтверджується типовими довідками про стаж роботи, який дає право на пільгове пенсійне забезпечення встановленої форми.
Суд вважає, що у цій ситуації позивач міг мати обґрунтовані претензії до роботи ГУ ПФУ у м. Києві, оскільки при прийнятті від нього документів про призначення пенсії цей підрозділ ПФУ не повідомив заявника про необхідність надання додаткових документів у тримісячний строк з дня подання заяви про призначення пенсії чи можливість звернення із заявою на розгляд комісії про підтвердження стажу роботи відповідно до приписів Порядку №18-1. Разом з тим, позивач позивається до ГУ ПФУ у Львівській області, а не до ГУ ПФУ у місті Києві, тому ці обставини не впливають на рішення суду у цій справі.
Підсумовуючи свої попередні висновки та оцінюючи викладені обставини в сукупності суд дійшов висновку, що рішення ГУ ПФУ у Львівській області №103550006489 від 19.01.2023 є законним та обґрунтованим, підстав для скасування такого рішення немає. Похідні вимоги позивача про зобов`язання ГУ ПФУ у Львівській області призначити ОСОБА_1 з 02.01.2023 пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 2 частини 2 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» також є безпідставними та задоволенню не підлягають.
Отже, позовні вимоги ОСОБА_1 є безпідставними та не підлягають задоволенню.
З огляду на висновки суду по суті спору, понесені позивачем судові витрати не відшкодовуються та покладаються на нього.
Керуючись ст.ст. 9,19-20,22,25-26,90,229,241-246,250,251,255,295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову відмовити повністю.
Понесені позивачем судові витрати покласти на нього.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його складення. Апеляційна скарга подається до суду апеляційної інстанції. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Москаль Р.М.
Суд | Миколаївський районний суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2023 |
Оприлюднено | 08.06.2023 |
Номер документу | 111350878 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Пліш Михайло Антонович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні