ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 жовтня 2023 рокуЛьвівСправа № 380/2490/23 пров. № А/857/11032/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіПліша М.А.,
суддів Затолочного В.С., Курильця А.Р.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 06 червня 2023 року (головуючий суддя Москаль Р.М., м. Львів) по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання протиправними дій,-
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернувся в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Головного правління Пенсійного фонду України у Львівській області в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення №103550006489 від 19.01.2023 про відмову у призначенні дострокової пенсії за віком та зобов`язати відповідача призначити пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 2 частини 2 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з 02.01.2023.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 06 червня 2023 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції, ОСОБА_1 оскаржив його в апеляційному порядку, просить рішення суду скасувати і позовні вимоги задовольнити.
В апеляційній скарзі зазначає, що єдиною підставою відмови у позові суд зазначив відсутність довідок про стаж роботи, який дає право на пільгове пенсійне забезпечення.
Зазначені висновки суд першої інстанції обґрунтував:
-підпунктом 5 пункту 2.1 розділу II Порядку № 22-1 згідно з яким для підтвердження права на призначення пенсії на пільгових умовах до заяви про призначення пенсії додається довідка про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, видана підприємством, установою, організацією відповідно до пункту 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу (у випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах згідно з пунктами 1-6, 8 частини другої, частиною третьою статті 114 Закону та пунктом 23 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону);
-роз`ясненням Міністерства соціального забезпечення України №7 від 20.01.1992 «Про порядок призначення пенсій на пільгових умовах трактористам-машиністам, які безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах і на інших підприємствах сільського господарства» відповідно до якого при зверненні тракториста-машиніста за призначенням пенсії на пільгових умовах адміністрація (правління) господарства подає в органи соціального забезпечення довідку про стаж роботи, який дає право на пільгове пенсійне забезпечення (форма довідки додається). Стаж зазначеної роботи визначається комісією в складі керівника господарства, працівника по кадрах, головного бухгалтера і представника профспілкового комітету на підставі відповідних документів.
Вирішуючи питання про призначення пенсії за віком на пільгових умовах Верховний Суд у постанові від 27.04.2020 р. у справі № 648/1613/17 зазначив наступне:
«Головними умовами для призначення пенсії за віком на пільгових умовах є виконання робіт на посаді тракториста-машиніста, безпосередня зайнятість у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, досягнення відповідного віку, а також наявність кількості відповідного стажу.
Статтею 62 Закону № 1788-ХІІ передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637 затверджено Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній (далі - Порядок № 637).
Пунктом 1 цього Порядку передбачено, що основним документом, який підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Відповідно до пункту 3 Порядку № 637 за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження наявного трудового стажу приймаються довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які місять відомості про періоди роботи.
Згідно з пунктом 20 Порядку № 637, у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників. У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до якого включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.
Аналіз наведених норм права свідчить про те, що основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. Проте, якщо у трудовій книжці не зазначені відомості про умови праці та характер виконуваної роботи, то для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.
На підставі відомостей, зазначених у трудовій книжці серії НОМЕР_1 , судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА1 у період з 1977 по 2016 роки працював на посаді тракториста та тракториста-машиніста на різних підприємствах.
Отже, записами з трудової книжки позивача підтверджується трудовий стаж ОСОБА_1 на посаді, що дає право на призначення пільгової пенсії, а тому вимога відповідача додатково надати уточнюючі довідки підприємств про пільговий характер робіт є необгрунтованою». Таким чином, Верховний Суд чітко зазначив, що відсутність довідок про підтвердження стажу, що надає право на пільгове забезпечення не може бути підставою відмови у призначенні пенсії в разі, якщо особа працювала на посаді тракториста та тракториста- машиніста про внесені відповідні записи у трудову книжку заявника.
Зазначене свідчить про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, ухвалене у справі рішення не відповідає правовим висновкам Верховного Суду, зазначеним у поставах у справах з подібними правовідносинами та має наслідки скасування оскарженого рішення.
Щодо підтвердження пільгового стажу Індивідуальними відомостями про застраховану особу Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (форма ОК-5).
Індивідуальні відомості про застраховану особу Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (форма ОК-5) містять інформацію про спеціальний стаж позивача за періоди роботи у Племінному заводі «Агро- Регіон»/ТОВ «Гарна логістика» (код ЄДРПОУ 32054570) з 2005 року по 2014 рік, у ТОВ «Білий цвіт» з лютого 2015 року по березень 2016 року, у ТОВ «АР Бориспіль» з вересня 2016 року по грудень 2020 року, що загалом дорівнює 15 рокам 6 місяцям роботи за кодом підстави для обліку спеціального стажу ЗПЗОІЗВІ.
Згідно з Довідником кодів підстав обліку спеціального стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства, код підстави «ЗПЗОІЗВІ» - проставляється трактористам- машиністам, безпосередньо зайнятим у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства.
Таким чином спростовується висновок суду першої інстанції про те, що період пільгового стажу позивача на посаді тракториста, тракториста машиніста не може автоматично підтверджуватися даними персоніфікованого обліку по спеціальному стажу позивача, що містяться в Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Щодо відсутності уточнюючих довідок про періоди роботи позивача трактористом на час звернення з заявою про призначення пенсії, то апелянт зазначає, що дійсно разом з заявою про призначення пенсії ОСОБА_1 не надав уточнюючі довідки, передбачені п. 20 Порядку № 637, за періоди роботи трактористом, які отримав після звернення до органу Пенсійного фонду з заявою про призначення пенсії.
Водночас пенсійний орган не був позбавлений можливості використати свої права, передбачені ч. 3 ст. 44 Закону № 1058 та звернутися з відповідним запитом або провести перевірку на підприємствах, з якими позивач перебував в трудових відносинах, чи в архівній установі.
Наявність підстав для зарахування позивачу до спеціального (пільгового) стажу, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 114 Закону № 1058, періодів роботи трактористом підтверджена належними і допустимими доказами, які були предметом розгляду пенсійного органу (трудова книжка, Індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5)).
Зазначене відповідає раніше викладеним обставинам справи, які узгоджуються з висновками Верховного Суду відносно визначення пільгового стажу за відомостями, які внесені у трудову книжку та надання уточнюючих довідок лише у випадках, коли відсутня трудова книжка або відповідні записи у ній (постанова Верховного Суду від 27.04.2020 р. у справі № 648/1613/17 (касаційне провадження №К/9901/38522/18, постанова Верховного Суду від 21.02.2020 р. у справі №291/99/17 (провадження № К/9901/24469/18).
Таким чином, спростовується висновок суду першої інстанції відносно визначення пільгового стажу виключно на підставі уточнюючих довідок, виданих підприємствами, на яких працював позивач.
Тим більше, що надання таких довідок покладено саме на керівника таких підприємств, за дії або бездіяльність яких позивач не несе відповідальності.
За оскарженим рішенням Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області:
-вік заявника 55 років 0 місяців 10 днів;
-страховий стаж 37 років 04 місяці 16 днів;
-пільговий стаж не підтверджено.
Але, пільговий стаж на посадах тракториста, тракториста-машиніста згідно відповідних записів у трудовій книжці позивача НОМЕР_2 станове 31 рік 4 місяці 7 днів.
Згідно з пунктом «в» частини першої статті 13 Закону №1788-ХП на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи трактористи- машиністи, безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - чоловіки після досягнення 55 років і при загальному стажі роботи не менше ЗО років, з них не менше 20 років на зазначеній роботі.
Аналогічні умови призначення пенсії трактористам-машиністам на пільгових умовах визначені пунктом 3 частини другої 2 статті 114 Закону №1058-ІУ.
Таким чином, головними умовами для призначення позивачу пенсії за віком на пільгових умовах є досягнення відповідного віку 55 років, наявність страхового стажу 30 років, а також стажу при виконанні робіт на посаді тракториста-машиніста, безпосередньо зайнятого у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства упродовж 20 років.
Судом першої інстанції не враховано, що позивач набув та підтвердив на час звернення з заявою про призначення пенсії як загальний стаж так й пільговий стаж, досягши встановленого законодавством віку.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач просив таку залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Згідно п. 3 ч.1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Згідно ч.1 та ч. 2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Заслухавши суддю доповідача, вивчивши матеріали справи, та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних міркувань.
Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 11.01.2023 звернувся до територіального органу за місцем проживання (ГУ ПФУ в м. Києві) із заявою, просив призначити пенсію за віком за Списком №2. До заяви про призначення пенсії додав документи згідно переліку: довідку про присвоєння ідентифікаційного номера, заяву про призначення/перерахунок пенсії; паспорт, військовий квиток, пам`ятку пенсіонера, трудову книжку серії НОМЕР_2 . Ця заява 11.03.2023 зареєстрована в органі ПФУ за №532, спеціаліст ПФУ видав ОСОБА_1 пам`ятку пенсіонера; будь-яких відміток в заяві від 11.01.2023 щодо необхідності подання додаткових документів чи встановлення строків їх надання працівником ГУ ПФУ в м. Києві не здійснено.
19.01.2023 ГУ ПФУ у Львівській області, визначене за принципом екстериторіальності, розглянуло заяву від 11.03.2023 та додані документи і прийняло рішення №103550006489, відповідно до котрого відмовило ОСОБА_1 у призначенні дострокової пенсії за віком, оскільки ним не підтверджений пільговий стаж. Орган ПФУ обрахував страховий стаж заявника 37 років 04 місяці 16 днів, на дату звернення вік заявника становить 55 років 0 місяців 10 днів. До страхового стажу не зараховано:
- період проходження військової служби згідно довідки від 21.08.2000, оскільки в довідці не зазначений період проходження військової служби та відсутній оригінал військового квитка;
- пільговий стаж визначити неможливо за відсутності довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній.
В рішенні зазначено, що право на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до п. 3 частини другої статті 114 Закону №1058-IV відсутнє, заявник матиме право на пенсію за віком з 02.01.2028 згідно з статтею 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». В рішенні роз`яснено заявнику, що після повторного звернення за призначенням пенсії з додатковими документами, право на пенсійну виплату буде переглянуто (а.с. 10).
Відповідно до довідок ТОВ «Гарна Логістика» №25/01 від 25.01.2023, №25/01 від 25.01.2023, №25/01 від 25.01.2023 ОСОБА_1 працював в ТОВ «Гарна Логістика» трактористом і був безпосередньо зайнятий у виробництві сільськогосподарської продукції на протязі повного польового періоду в рослинництві або на протязі календарного року в тваринництві з 06.02.2002 по 01.04.2002, з 01.04.2002 по 01.07.2002, з 01.07.2002 по 18.12.2014 відповідно (а.с. 27,28,29). Відповідно до довідки ТОВ «Білий Цвіт» №24/01 від 24.01.2023 ОСОБА_1 працював в ТОВ «Білий Цвіт» трактористом-машиністом і був безпосередньо зайнятий у виробництві сільськогосподарської продукції на протязі повного польового періоду в рослинництві або на протязі календарного року в тваринництві з 19.12.2014 по 09.03.2016 (а.с. 30). Відповідно до довідок ТОВ «АР Бориспіль» №24/01 від 24.01.2023, №24/01 від 24.01.2023 ОСОБА_1 працював в ТОВ «АР Бориспіль» трактористом-машиністом і був безпосередньо зайнятий у виробництві сільськогосподарської продукції на протязі повного польового періоду в рослинництві або на протязі календарного року в тваринництві з 03.09.2016 по 28.11.2019, з 30.11.2019 по 23.01.2023 відповідно (а.с. 31,32).
Відповідно до архівної довідки КУ Бориспільської міської ради «Бориспільський трудовий архів» №01-36/81 від 30.01.2023 ОСОБА_1 був зарахований в Дослідне господарство «Олександрівка» (перейменоване Державний племінний завод «Олександрівка», ВАТ «Олександрівка», а.с. 34) на сезон поливу сільськогосподарських культур на посаду машиніста дощувальної установки з 03.04.1986, переведений на посаду слюсара тваринницького комплексу з 26.11.19877, тракториста - машиніста комплексу з 27.05.1991 (а.с. 33).
Постановляючи рішення, суд першої інстанції виходив з того, що статтею 4 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 №1058-IV (далі - Закон №1058-IV) визначено, що законодавство про пенсійне забезпечення базується на Конституції України, складається з Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, цього Закону, законів України «Про недержавне пенсійне забезпечення», «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», міжнародних договорів з пенсійного забезпечення, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України (далі - закони про пенсійне забезпечення), а також інших законів та нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до законів про пенсійне забезпечення, що регулюють відносини у сфері пенсійного забезпечення в Україні.
Відповідно до частини другою статті 114 Закону №1058-IV на пільгових умовах пенсія за віком призначається: 3) чоловікам, які працюють трактористами-машиністами і безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - після досягнення 55 років і за наявності страхового стажу не менше 30 років, з них не менше 20 років на зазначеній роботі.
Аналогічну за змістом норму містить раніше прийнятий Закон України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.1991 №1788-XII, відповідно до статті 13 якого на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи: в) трактористи-машиністи, безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - чоловіки після досягнення 55 років і при загальному стажі роботи не менше 30 років, з них не менше 20 років на зазначеній роботі.
Відповідно до статті 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» Кабінет Міністрів України затвердив Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній №637 від 12.08.1993 (далі Порядок №637).
Відповідно до пунктів 1, 2 цього Порядку основним документом, що підтверджує стаж роботи за період до впровадження персоніфікованого обліку у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - персоніфікований облік), є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній стаж роботи встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також У разі коли документи про стаж роботи не збереглися, підтвердження стажу роботи здійснюється органами Пенсійного фонду України на підставі показань свідків. архівними установами.
Відповідно до пункту 20 Порядку №637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального стажу роботи приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5).
У довідці повинно бути вказано періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до яких включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка, в тому числі виписки або довідки, складені на основі даних, наявних в інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних системах підприємств, установ, організацій.
Додатково в довідці наводяться такі відомості: стосовно трактористів-машиністів підприємств сільського господарства (в тому числі колгоспів) - про безпосередню зайнятість у виробництві сільськогосподарської продукції.
Статтею 83 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.1991 №1788-XII (далі Закон №1788-XII) визначено, що пенсії призначаються з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсії призначаються з більш раннього строку: а) пенсії за віком та по інвалідності призначаються з дня досягнення пенсійного віку або відповідно встановлення інвалідності органами медико-соціальної експертизи, якщо звернення за пенсією надійшло не пізніше 3 місяців з дня досягнення пенсійного віку або встановлення інвалідності.
Постановою правління Пенсійного фонду України №22-1 від 25.11.2005 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України 07.07.2014 № 13-1) затверджений Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Порядок №22-1).
Відповідно до пункту 1.1 розділу I Порядку №22-1 заява про призначення, перерахунок, поновлення пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший (Заява про призначення/перерахунок пенсії - додаток 1) подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України (далі - орган, що призначає пенсію).
Звернення за призначенням пенсії може здійснюватися в будь-який час після виникнення права на пенсію або не раніше ніж за місяць до досягнення пенсійного віку. Днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, відповідної заяви (пункти 1.7, 1.8 розділу I Порядку №22-1).
Відповідно до абзацу четвертого пункту 1.8 розділу I Порядку №22-1 у разі якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, орган, що призначає пенсію, письмово повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис (у разі подання заяви через вебпортал або засобами Порталу Дія таке повідомлення надсилається особі через електронний кабінет користувача вебпорталу або засобами Порталу Дія). Якщо документи будуть подані не пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність подання додаткових документів, то днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття заяви про призначення пенсії або дата реєстрації заяви на вебпорталі або засобами Порталу Дія.
Якщо наявних документів достатньо для визначення права особи на призначення пенсії, пенсія призначається на підставі таких документів. При надходженні додаткових документів у визначений строк розмір пенсії переглядається з дати призначення. У разі надходження додаткових документів пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність їх подання пенсія перераховується зі строків, передбачених частиною четвертою статті 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон) (абзац п`ятий пункту 1.8 розділу I Порядку №22-1).
Днем звернення за перерахунком пенсії […] вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, заяви з усіма необхідними документами (у разі подання заяви через вебпортал або засобами Порталу Дія - дата реєстрації заяви зі сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів) (абзац сьомий пункту 1.8 розділу I Порядку №22-1).
Згідно з пунктом 2.1 розділу ІІ Порядку №22-1 до заяви про призначення пенсії за віком додаються, зокрема, такі документи:
2) документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу);
5) документи, які підтверджують право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах: довідка про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, видана підприємством, установою, організацією відповідно до пункту 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу (у випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах згідно з пунктами 1-6, 8 частини другої, частиною третьою статті 114 Закону та пунктом 23 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону). У разі ліквідації підприємства, установи, організації без визначення правонаступника пільговий стаж підтверджується комісією з питань підтвердження стажу роботи, що дає право на призначення пенсії, згідно з Порядком підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу для призначення пенсії, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 10 листопада 2006 року №18-1, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2006 року за №1231/13105 (далі - Порядок підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу для призначення пенсії). Орган, що призначає пенсію, додає рішення цієї комісії.
Відповідно до приписів розділу ІV. Приймання, оформлення і розгляд документів Порядку №22-1:
4.1. Заяви, що подаються особами відповідно до цього Порядку, реєструються в електронному журналі звернень органу, що призначає пенсію.
Заяви про перерахунок пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший, припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, продовження виплати пенсії за довіреністю, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, виплату пенсії за шість місяців наперед у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання, виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера, працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування приймаються органом, що призначає пенсію, за наявності в особи всіх необхідних документів.
4.2. При прийманні документів працівник структурного підрозділу, який здійснює прийом та обслуговування осіб: - ідентифікує заявника (його представника); - надає інформацію щодо умов та порядку призначення (перерахунку) пенсії; - реєструє заяву, перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта; - уточнює інформацію про факт роботи (навчання, служби, підприємницької діяльності) і про інші періоди діяльності до 01 січня 2004 року, що можуть бути зараховані до страхового стажу. У разі необхідності роз`яснює порядок підтвердження страхового стажу, повідомляє про право особи на здійснення доплати до мінімального страхового внеску відповідно до частини третьої статті 24 Закону, та/або на добровільну участь у системі загальнообов`язкового пенсійного страхування; - проводить опитування свідків для підтвердження стажу відповідно до пунктів 17-19 Порядку підтвердження наявного трудового стажу. Опитування свідків проводиться згідно із пунктом 12 Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу для призначення пенсії; - з`ясовує наявніcть у заявника особливого (особливих) статусу (статусів), особливих заслуг, інших обставин, які можуть бути підставою для встановлення підвищень, надбавок, доплат; - повідомляє про необхідність дооформлення документів або надання додаткових документів у тримісячний строк з дня подання заяви про призначення пенсії, у разі неналежного оформлення поданих документів або відсутності необхідних документів; - сканує документи. На створені електронні копії накладає кваліфікований електронний підпис; - надсилає запити про отримання необхідних відомостей з відповідних державних електронних інформаційних реєстрів, систем або баз даних згідно з пунктом 2.28 розділу II цього Порядку; - повідомляє про можливості подавати заяви через вебпортал або засобами Порталу Дія; - видає особі або посадовій особі розписку із зазначенням дати прийняття заяви, переліку одержаних і відсутніх документів, строку подання додаткових документів для призначення пенсії та пам`ятку пенсіонеру (додаток 7). Скановані розписка та пам`ятка пенсіонеру зберігаються в електронній пенсійній справі; - повідомляє особу, у вибраний нею спосіб, про відсутність відомостей або/та наявність розбіжностей у відповідних інформаційних реєстрах, системах або базах даних та строки подання необхідних документів для призначення пенсії, не пізніше двох робочих днів після отримання відповідної інформації.
Після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.
4.7. Право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.
Орган, що призначає пенсію, не пізніше 10 днів після винесення рішення видає або направляє особі повідомлення про призначення, відмову в призначенні, перерахунку, переведенні з одного виду пенсії на інший із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження. Якщо пенсію за віком призначено автоматично (без звернення особи), у повідомленні про призначення особі пенсії додатково зазначається інформація про порядок її виплати.
4.10. Після призначення, перерахунку пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший вид електронна пенсійна справа засобами програмного забезпечення передається до органу, що призначає пенсію, за місцем фактичного проживання особи, за місцезнаходженням установи виконання покарань, де відбуває покарання засуджений до позбавлення (обмеження) волі, для здійснення виплати пенсії.
Відповідно до пункту 4 Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу для призначення пенсії (далі Порядок №18-1), затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України №18-1 від 10.11.2006, комісії створюються при головних управліннях Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, до складу яких обов`язково включаються представники органів соціального захисту населення, органів Пенсійного фонду України, Державної служби України з питань праці. До складу Комісії за згодою включаються представники профспілок та організацій Спільного представницького органу репрезентативних всеукраїнських об`єднань профспілок на національному рівні та регіональних організацій роботодавців та їх об`єднань.
Основним завданням Комісії є розгляд заяв про підтвердження стажу роботи та прийняття за результатами їх розгляду рішень про підтвердження (відмову в підтвердженні) стажу роботи (пункт 6 Порядку №18-1).
Із заявою про підтвердження стажу роботи (додаток 2) заявник (його законний представник або представник, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально (далі - його представник)) може звернутись до будь-якого територіального органу Пенсійного фонду України незалежно від території обслуговування цього органу (пункт 11 Порядку №18-1).
Комісії приймають рішення щодо підтвердження стажу роботи або про відмову в його підтвердженні та не пізніше п`яти робочих днів з дня його прийняття повідомляють заявника про прийняте рішення (пункт 14 Порядку №18-1).
Як уже зазначалось вище 11.01.2023 ОСОБА_1 звернувся до територіального органу ПФУ (ГУ ПФУ в м. Києві) із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 3 частини другої статті 114 Закону №1058-IV. До заяви надав такі документи: довідку про присвоєння ідентифікаційного номера, паспорт, військовий квиток, заяву про призначення/перерахунок пенсії, пам`ятку пенсіонера, трудову книжку серії НОМЕР_2 , про що зазначено в розписці - повідомленні. Ця заява прийнята ГУ ПФУ в м. Києві та зареєстрована спеціалістом 11.01.2023 за №532.
Норми пункту 1.8 Порядку №22-1 регламентують, у разі якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, орган, що призначає пенсію, письмово повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис.
Судом з`ясовано, що працівник ГУ ПФУ у м. Києві не вчинив на заяві ОСОБА_1 від 11.01.2023 про призначення пенсії жодних вказівок/записів щодо переліку додаткових документів, які необхідно додати, а також строку їх подання, як цього вимагає абзац 8 пункту 4.2 Порядку №22-1, будь-якої розписки щодо повідомлення ОСОБА_1 про необхідність подання додаткових документів матеріали пенсійної справи не містять. Далі надані ОСОБА_1 документи скеровано для прийняття рішення за заявою від 11.01.2023 до визначеного за принципом екстериторіальності органу ПФУ - ГУ ПФУ у Львівській області.
За результатами розгляду заяви ОСОБА_1 ГУ ПФУ у Львівській області прийняло рішення №103550006489 від 19.01.2023 про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах згідно з пунктом 3 частини другої статті 114 Закону №1058-IV. Рішення відповідача ґрунтується на тому, що до страхового стажу не зараховані:
- період проходження військової служби згідно довідки від 21.08.2000, оскільки в довідці не зазначений період проходження військової служби та відсутній оригінал військового квитка;
- пільговий стаж визначити неможливо за відсутності довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній.
Відповідач в оскарженому рішенні: - встановив вік заявника - 55 років 0 місяців 10 днів; - обчислив страховий стаж - 37 років 04 місяці 16 днів; - пільговий стаж не підтвердив з мотивів відсутності уточнюючих довідок.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з тогоё що спірним у цій справі є питання щодо обґрунтованості рішення відповідача (ГУ ПФУ у Львівській області) яким відмовлено в підтвердженні пільгового стажу ОСОБА_1 з огляду на наявність певних записів в трудовій книжці та відсутності уточнюючих довідок.
При цьому, судом вірно враховано, що відповідно до пункту 3 частини другої статті 114 Закону №1058-IV (аналогічної за змістом норми містить стаття 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», прийнята раніше) на пільгових умовах пенсія за віком призначається чоловікам, які працюють трактористами-машиністами і безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - після досягнення 55 років і за наявності страхового стажу не менше 30 років, з них не менше 20 років на зазначеній роботі.
В оскарженому рішенні відповідач підтвердив досягнення позивачем-чоловіком 55-річного віку та наявність страхового стажу більше 30 року, проте відмовив заявнику у визнанні стажу за посадою тракториста-машиніста, що безпосередньо зайнятий у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства з тих мотивів, що самих лише записів в трудовій книжці для підтвердження цієї обставини недостатньо, потрібні уточнюючі довідки від роботодавця або від архівної установи (якщо підприємство-роботодавець ліквідоване).
Підпункт 5 пункту 2.1 розділу ІІ Порядку №22-1 чітко та недвозначно визначає, що для підтвердження права на призначення пенсії на пільгових умовах до заяви про призначення пенсії додається довідка про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, видана підприємством, установою, організацією відповідно до пункту 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу (у випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах згідно з пунктами 1-6, 8 частини другої, частиною третьою статті 114 Закону та пунктом 23 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону).
При цьому Міністерство соціального забезпечення України надало роз`яснення №7 від 20.01.1992 «Про порядок призначення пенсій на пільгових умовах трактористам-машиністам, які безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах і на інших підприємствах сільського господарства», відповідно до якого: 1. правом на пільгове пенсійне забезпечення користуються машиністи-трактористи, які безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах і на інших підприємствах сільського господарства. До трактористів-машиністів, безпосередньо зайнятих у виробництві сільськогосподарської продукції, відносяться працівники, які оформлені на роботу трактористами-машиністами, мають відповідне посвідчення, постійно зайняті на тракторах та інших самохідних сільськогосподарських машинах на протязі повного сезону сільськогосподарських робіт в рослинництві та тваринництві. Трактористам-машиністам, які відробили повний польовий період на тракторах та інших самохідних сільськогосподарських машинах, весь рік роботи зараховується до стажу, який дає право на пільгове пенсійне забезпечення і в тому випадку, якщо в міжпольовий або міжсезонний період вони виконували інші роботи (на стаціонарних і причепних установках та агрегатах, по ремонту сільськогосподарської техніки, на тваринницьких фермах тощо). Віднесення господарства до підприємств сільського господарства, трактористи-машиністи яких мають право на пільгову пенсію, провадиться відповідно до класифікатора галузей народного господарства. […] 4. При зверненні тракториста-машиніста за призначенням пенсії на пільгових умовах адміністрація (правління) господарства подає в органи соціального забезпечення довідку про стаж роботи, який дає право на пільгове пенсійне забезпечення (форма довідки додається). Стаж зазначеної роботи визначається комісією в складі керівника господарства, працівника по кадрах, головного бухгалтера і представника профспілкового комітету на підставі відповідних документів.
З огляду на це, суд підставно вважав, що для підтвердження права на пільгове пенсійне забезпечення машиністів-трактористів, безпосередньо зайнятих у виробництві сільськогосподарської продукції повний робочий день необхідні довідки про стаж роботи, який дає право на пільгове пенсійне забезпечення відповідної форми, затвердженої додатком до згаданого роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 №7.
Оскільки, ОСОБА_1 до заяви про призначення пенсії не надав довідок про підтвердження його стажу роботи машиністом-трактористом, який дає право на пільгове пенсійне забезпечення, то відповідно правильним є висновок, , що відмова ГУ ПФУ у Львівській області обчислювати пільговий стаж на підставі лише записів в трудовій книжці обґрунтованою.
При цьому, суд підставно відхилив покликання позивача на довідки ТОВ «Гарна Логістика», ТОВ «Білий Цвіт», ТОВ «АР Бориспіль», архівну довідки КУ Бориспільської міської ради «Бориспільський трудовий архів» щодо його роботи в ДГ «Олександрівка» як на докази, що підтверджують протиправність оскарженого рішення відповідача, оскільки такі довідки видані після прийняття оскарженого відповідачем рішення та не надавалися та не розглядалися ГУ ПФУ у Львівській області.
При цьому, суд слушно зауважив, що в рішенні №103550006489 від 19.01.2023 ГУ ПФУ у Львівській області повідомило ОСОБА_1 про можливість перегляду рішення після повторного звернення за призначенням пенсії з додатковими документами. Відтак, в силу приписів абзацу 8 пункту 4.2 Порядку №22-1 в межах трьох місячного строку з дня подання заяви про призначення пенсії ОСОБА_1 вправі був звернутись до ГУ ПФУ із наданням довідок ТОВ «Гарна Логістика», ТОВ «Білий Цвіт», ТОВ «АР Бориспіль», архівної довідки КУ Бориспільської міської ради «Бориспільський трудовий архів» щодо його роботи в ДГ «Олександрівка» на підтвердження його пільгового стажу.
Відтак, вірним є висновок суду, що ГУ ПФУ у Львівській області діяло правомірно, оскільки за відсутності довідок про стаж роботи, який дає право на пільгове пенсійне забезпечення не мав підстав підтверджувати/визначати пільговий стаж заявника, при цьому інформував останнього, що у випадку надання підтверджуючих документів, право на пенсійну виплату буде переглянуте.
Крім того, суд правильно вважав помилковими покликання позивача на те, що період пільгового стажу позивача на посаді тракториста, тракториста-машиніста може автоматично підтверджуватися даними персоніфікованого обліку по спеціальному стажу позивача, що містяться в Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, бо даними згаданого реєстру підтверджується страховий стаж особи, в той же час як пільговий стаж трактористів/машиністів-трактористів, безпосередньо зайнятих у виробництві сільськогосподарської продукції, підтверджується типовими довідками про стаж роботи, який дає право на пільгове пенсійне забезпечення встановленої форми.
З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не заслуговують на увагу, суд першої інстанції вірно встановив обставини справи та застосував норми матеріального і процесуального права, відтак рішення суду першої інстанції слід залишити без змін.
Керуючись ст. 243, ст. 308, ст. 311, п. 1, ч. 1 ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 322, ст. 325, ст. 329 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 06 червня 2023 року у справі № 380/2490/23 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя М. А. Пліш судді В. С. Затолочний А. Р. Курилець
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2023 |
Оприлюднено | 04.10.2023 |
Номер документу | 113866758 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Пліш Михайло Антонович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні