Рішення
від 02.06.2023 по справі 440/3224/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 червня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/3224/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Довгопол М.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Приватного підприємства "Енергосвіт-Монтаж" до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,

В С Т А Н О В И В:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Стислий зміст позовних вимог

Приватне підприємство "Енергосвіт-Монтаж" (далі - позивач, ПП "Енергосвіт-Монтаж") звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної служби України з безпеки на транспорті (далі - відповідач, Укртрансбезпека), в якій просило визнати протиправною та скасувати постанову відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті від 16.03.2023 № 191107, якою застосовано до Приватного підприємства "Енергосвіт-Монтаж" адміністративно-господарський штраф в сумі 17000 гривень.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 17.01.2023 представниками Укртранспбезпки проведено габаритно-ваговий контроль та встановлено перевищення параметрів на задню ведучу вісь автомобіля на 1160 кг, що склало 14,43 % від загальної маси, однак останніми не враховано властивостей вантажу, що перевозився, а саме: шрот соєвий насипом є сипучим вантажем, тому може переміщуватися під час руху автомобіля по всім осям транспортного засобу, відтак кожне зважування буде відрізнятися від попереднього. Також позивач зауважував, що при розгляді справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт відповідачем не було надано доказів, що вимірювання маси вантажу з автомобілем здійснювалося на повіреному належним чином засобі вимірювальної техніки, і в акті проведення перевірки не вказано, яким саме засобом вимірювальної техніки здійснювалося зважування транспортного засобу, при цьому вказаний акт має виправлення в п. 10 «Осьові навантаження» (фактичне). Крім того, в акті № 346120 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, не зазначено, на яку конкретно вісь здійснено перевантаження, що призвело до перевищення на 14,43 %. Виходячи з викладеного, на думку позивача, підстави застосування до нього адміністративного стягнення є сумнівними та не доведеними достатніми та переконливими доказами, а враховуючи відсутність на час проведення габаритно-вагового контролю Методики визначення параметрів фактичної маси та навантаження на вісь щодо рідких та сипучих вантажів, можна стверджувати про відсутність правових підстав визначення перевищення нормативних вагових параметрів транспортного засобу.

2. Стислий зміст заперечень відповідача

29.05.2023 до суду надійшов відзив на позовну заяву /а.с. 31 - 44/, в якому представник Укртрансбезпеки заперечував проти позовних вимог та просив відмовити в їх задоволенні у повному обсязі. Зазначав, що 17.01.2023 при проведенні рейдової перевірки інспекторами Укртрансбезпеки перевірено транспортний засіб марки MAN TGH, д.н.з. НОМЕР_1 , який використовувався автомобільним перевізником ПП «Енергосвіт-Монтаж» та встановлено порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт, а саме: навантаження на одиночну вісь складало 13,160 т при допустимих 11,5 т, перевищення становило 14,43 %, що є підставою для відповідальності згідно з абзацом 15 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт». При цьому проведення габаритно-вагового контролю та встановлення результатів зважування відбулося з використанням технічно справного вагового обладнання, щодо якого проведено періодичну повірку (метрологічну атестацію), а відповідно до затвердженої Порядком № 1007/1207 форми довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю не передбачено зазначення у ній відомостей щодо вагового обладнання, з використанням якого проведено зважування, його ідентифікаційних даних та даних свідоцтва про повірку. Щодо посилань позивача на те, що ним перевозився сипучий вантаж, відповідач зауважував, що пунктом 12.5. Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363, встановлено, що для транспортування вантаж треба рівномірно розміщувати в кузові таким чином, щоб не була порушена стійкість автомобіля і не утруднювалося керування ним, вантаж не повинен зміщуватися під час руху, випадати з кузова, волочитися і створювати небезпеку для пішоходів та інших учасників дорожнього руху. Крім того, згідно чинного законодавства жодним національним чи міжнародним нормативним документом не передбачені виключення з ПДР при перевезенні подільних, у тому числі, сипучих, вантажів.

3. Процесуальні дії по справі

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) /а.с.21-22/.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.

ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини справи та відповідні правовідносини.

Приватне підприємство «Енергосвіт-Монтаж» зареєстроване як юридична особа, ідентифікаційний код 41328211 /а.с.20 - 21/.

Відповідно до товарно-транспортної накладної № GPZAV000153 від 16.01.2023 /а.с. 18/ ПП «Енергосвіт-Монтаж» здійснювалося перевезення вантажу - шроту соєвого гранульованого транспортним засобом MAN TGX НОМЕР_1 з напівпричіпом BODEX KIS3WA НОМЕР_2 за замовленням Товариства з обмеженою відповідальністю «Глобинський переробний завод» з пункту навантаження 39000, Полтавська область, Кременчуцький район, м. Глобине, вул. Володимирівська, 203 до пункту розвантаження Черкаська область, Уманський район, с. Скибин, вул. Героїв Небесної Сотні, 100 (вантажоодержувач Товариство з обмеженою відповідальністю «Ясенсвіт».

17.01.2023 посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Київській області Пчеліновим Р.В. та Гриньовим Д.В. на підставі направлення на рейдову перевірку № 000406 від 12.01.2023 /а.с. 54/ відповідно до графіку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) /а.с. 55/ на а/д Р-03 під`їзд до М-03 км 4+100, Київська олбласть, стаціонарний пункт ГВК, проведено перевірку транспортного засобу MAN TGX НОМЕР_1 з напівпричіпом BODEX KIS3WA НОМЕР_2 , що належить ПП «Енергосвіт-Монтаж», за результатами якої складено Акт № 346120 від 17.01.2023 /а.с. 56/.від 16.01.2023

В Акті перевірки зафіксовано, що під час вантажного перевезення, ТТН від 16.01.2023 № GPZAV000153, вантаж: шрот соєвий гранульований, в/в ТОВ «Глобинський переробний завод», в/о ТОВ «Ясенсвіт», навантаження на одиничну вісь складає 13,160 т при допустимих 11,500 т, перевищення становить 14,43 %, відповідальність за порушення передбачена абз. 15 ч. 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».

За результатами проведеного габаритно-вагового контролю в ході рейдової перевірки складено акт № 0060385 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 17.01.2023 /а.с.57/, довідку № 0079050 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 17.01.2023 /а.с. 58/, в яких зафіксовано результати вагового контролю: навантаження на осі: 1) 6,72, 2) 13,16, 3) 6,28, 4) 6,84, 5) 6,98, повна маса транспортного засобу 39,980 т.

Із талону зважування № 15458 від 17.01.2023 /а.с. 59/ слідує, що зважування транспортного засобу з номерними знаками спереду НОМЕР_1 здійснювалося на ваговому комплексі, що належить КП "Центр організація дорожнього руху" об 11:08 17.01.2023. При цьому зафіксовано результати вагового контролю (навантаження на осі): 1) 6,720, 2) 13,160, 3) 6,280, 4) 6,840, 5) 6,980, повна маса транспортного засобу 39,980 т.

Свідоцтвом про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 203, виданого ТОВ «Повірочна лабораторія» Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 05.03.2021, чинного до 05.03.2022, підтверджено відповідність вагів автомобільних тензометричних типу "Лахта - УСВ-80000А зав. №0616, виробник ТОВ "Метровес". За результатами повірки встановлено, що засіб вимірювальної техніки (далі - ЗВТ) відповідає вимогам ДСТУ EN 45501 /а.с. 60/.

Постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.2022 № 412 установлено, що позитивні результати періодичної, позачергової повірки та повірки після ремонту законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, засвідчені відбитком повірочного тавра на таких засобах чи записом з відбитком повірочного тавра у відповідному розділі експлуатаційних документів та/або оформлені свідоцтвом про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки, строк дії яких закінчився у період воєнного і надзвичайного стану та протягом місяця після його припинення чи скасування, чинні на період воєнного і надзвичайного стану та протягом трьох місяців після його припинення чи скасування на всій території України або в окремих її місцевостях.

Отже, свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 203, виданого ТОВ «Повірочна лабораторія» Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 05.03.2021, строк дії якого закінчився 05.03.2022, тобто у період воєнного стану, зберегло чинність на період воєнного стану, у тому числі на час здійснення габаритно-вагового контролю 17.01.2023.

Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області 07.03.2023 за вих. № 14326/34/24-23 надіслано на адресу ПП «Енергосвіт-Монтаж» (Полтавська область, Кременчуцький район, м. Глобине, вул. Мічуріна, 58/2) повідомлення про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт 16.03.2023 о 10.00 /а.с. 64/, яке отримано позивачем 15.03.2023, про що свідчить фіскальний чек АТ «Укрпошта» щодо рекомендованого листа на адресу ПП «Енергосвіт-Монтаж» та інформація з офіційного веб-сайту ПАТ "Укрпошта" (трекер пошуку 3600008126630) /а.с. 65 - 66/.

16.03.2023 Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 191107, якою за результатами розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт до ПП «Енергосвіт-Монтаж» за порушення пункту 22.5. ПДР, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2002 № 1306, згідно акту проведення перевірки від 17.01.2023 № 346120, відповідальність за яке передбачена абзацом 15 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17 000 грн /а.с. 53/.

Не погодившись із вказаною постановою, ПП «Енергосвіт-Монтаж» звернулося до суду з цим позовом.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту врегульовані Законом України "Про автомобільний транспорт" від 5 квітня 2001 року № 2344-III (надалі - Закон № 2344-ІІІ).

Відповідно до частини 7 статті 6 Закону № 2344-ІІІ центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює, зокрема: державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм на автомобільному транспорті;

За змістом пункту 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №103 від 11 лютого 2015 року /далі Положення №103/, Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Згідно із пунктом 8 Положення №103 Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.

В силу положень частин 14 та 17 статті 6 Закону № 2344-ІІІ державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі). Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Згідно із пунктами 2, 4 Порядку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2006 р. № 1567 (надалі - Порядок № 1567), рейдовим перевіркам (перевіркам на дорозі) підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних автомобільних перевізників (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України. Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) на автомобільному транспорті проводяться посадовими особами Укртрансбезпеки та її територіальних органів (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) згідно з додатком 1-1, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку.

Пунктом 12 Порядку №1567 передбачено, що рейдова перевірка (перевірка на дорозі) здійснюється на підставі щотижневого графіка.

За змістом пункту 16 Порядку № 1567 рейдова перевірка (перевірка на дорозі) може проводитися однією посадовою особою Укртрансбезпеки.

Габаритно-ваговий контроль проводиться двома посадовими особами Укртрансбезпеки або однією посадовою особою Укртрансбезпеки у разі залучення посадових осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Укравтодору, власника (балансоутримувача) пункту габаритно-вагового контролю.

В силу приписів абзацу 6 пункту 16 Порядку № 1567 під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) можливе: здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів.

Механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів (далі - великовагові та/або великогабаритні транспорті засоби), що використовуються на автомобільних дорогах загального користування врегульовано Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою КМУ від 27 червня 2007 р. № 879 (надалі - Порядок № 879).

Відповідно до пункту 3 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

За змістом пунктів 12, 13 Порядку № 879 вимірювальне і зважувальне обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.

Під час здійснення габаритно-вагового контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.

Згідно з пунктом 18 Порядку № 879 за результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення

Необхідно зазначити, що відповідно до положень частини 2 статті 29 Закону України "Про дорожній рух" від 30 червня 1993 року № 3353-XII з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

За приписами статті 33 Закону України "Про автомобільні дороги" від 08.09.2005 №2862-IV рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 р. № 30, також визначено, що рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Згідно із пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою КМУ від 10 жовтня 2001 р. № 1306, рух транспортних засобів та їх составів допускається у разі, коли їх параметри не перевищують, зокрема, навантаження на одинарну вісь: 11,5 т - для автомобільних доріг державного значення, 7 т - для автомобільних доріг місцевого значення (пп. в).

Рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоча б один з їх габаритних та/або вагових параметрів перевищує нормативи, визначені цим пунктом, здійснюється відповідно до Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 р. № 30 "Про проїзд великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами" (Офіційний вісник України, 2001 р., № 3, ст. 75).

Рух транспортних засобів та їх составів, фактична маса та навантаження на вісь яких перевищують параметри, визначені підпунктами "б" та "в" цього пункту, у разі перевезення подільних вантажів забороняється.

Статтею 48 Закону № 2344-ІІІ визначено, що у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

Згідно із абз. 15 статті 60 Закону № 2344-ІІІ за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10 відсотків, але не більше 20 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

При цьому за визначенням статті 1 Закону № 2344-ІІІ автомобільним перевізником є фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

За змістом пунктів 21, 25, 27 Порядку № 1567 у разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

У разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі.

За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.

ІV. ВИСНОВКИ СУДУ

Аналіз викладених норм законодавства свідчить, що державний контроль на транспорті здійснюється органами Укртрансбезпеки шляхом проведення, зокрема, рейдових перевірок, в ході яких можливе здійснення габаритно-вагового контролю. Відповідальність за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм при перевезенні вантажу без відповідного дозволу визначена статтею 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Як встановлено судом, Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 191107 від 16.03.2023, якою до ПП «Енергосвіт-Монтаж» за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10 %, але не більше 20 %, при перевезенні вантажу, відповідальність за яке передбачено абзацом 15 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", застосовано штраф у розмірі 17 000 грн.

ПП «Енергосвіт-Монтаж» є автомобільним перевізником в розумінні Закону України "Про автомобільний транспорт".

Факт перевищення транспортним засобом перевізника нормативних вагових параметрів щодо осьового навантаження зафіксовано в акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевзень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 346120 від 17.01.2023 /а.с. 56/, акті № 0060385 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 17.01.2023 /а.с. 57/, довідці № 0079050 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 17.01.2023 /а.с. 58/, талоні зважування № 15458 від 17.01.2023 /а.с. 59/. Вказаними документами підтверджено, що навантаження на одиночну вісь транспортного засобу склало 13,16 т за дозволеного 11,5 т, внаслідок чого перевищено вагові параметри на 14,43 %.

Стосовно доводів позивача про те, що предметом перевезення був сипучий вантаж (шрот соєвий гранульований), тому може переміщуватися під час руху автомобіля по всім осям транспортного засобу, відтак кожне зважування буде відрізнятися від попереднього, то суд зазначає таке.

Наказом Міністерства транспорту України від 14.10.2014 №363 "Про затвердження Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні" (надалі також - Правила № 363) на водія та перевізника покладено ряд обов`язків щодо навантаження, розміщення, закріплення та перевезення сипучого вантажу, які позивачем не були виконані.

Відповідно до пунктів 8.14 - 8.15 Правил № 363 навантажені предмети слід розміщувати і закріпляти так, щоб запобігти їх падінню, волочінню, травмуванню ними супровідних осіб чи створенню перешкод для руху. Вантаж повинен бути належним чином закріплений засобами кріплення (ременями, ланцями, розтяжками, тросами, розпірними перекладинами, якірними рейками (балками), сітками тощо) відповідно до національних стандартів щодо правил безпечного закріплення вантажів і засобів кріплення. Кількість засобів кріплення вантажу повинна бути достатньою для здійснення його безпечного перевезення.

Згідно із пунктом 12.1 Правил № 363 при транспортуванні вантажів слід дотримувати вимог Правил дорожнього руху України.

Пунктом 12.5 вказаних Правил передбачено, що для транспортування вантаж треба рівномірно розміщувати в кузові таким чином, щоб не була порушена стійкість автомобіля і не утруднювалося керування ним. Вантаж не повинен зміщуватися під час руху, випадати з кузова, волочитися і створювати небезпеку для пішоходів та інших учасників дорожнього руху.

Згідно із пунктом 8.20 зазначених Правил водій зобов`язаний перевірити відповідність кріплення і складання вантажу на рухомому складі умовам безпеки руху та забезпечення цілості рухомого складу, а також сповістити Замовника про виявлені недоліки у кріпленні та складанні вантажу, які загрожують його збереженню.

Аналіз пункту 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306, свідчить, що законодавцем встановлено обмеження на перевезення вантажу, розподіл навантаження на осі якого перевищує відповідні величини, зокрема, у разі навантаження на одиночну вісь понад 11,5 т у разі перевезення вантажів автомобільними дорогами державного значення, а також заборону на рух таких транспортних засобів та їх составів у разі перевезення подільних вантажів.

Таким чином, перевізник повинен дотримуватись законодавчих вимог і не допускати навантаження на вісь більше 11,5 т.

Згідно з рішенням Європейського суду з прав людини у справі "О`Галлоран та Франціс проти Сполученого Королівства" від 29.06.2007 року, будь-хто, хто вирішив володіти чи керувати автомобілем, знав, що таким чином він піддає себе режиму регулювання, котрий застосовується, оскільки визнавалося, що володіння і користування автомобілем може потенційно завдати серйозної шкоди. Можна вважати, що ті, хто вирішив володіти та керувати автомобілями, погодилися на певну відповідальність та обов`язки.

Суд наголошує на тому, що завантажуючи вантажний автомобіль в межах дозволеної фактичної маси, перевізник зобов`язаний враховувати дозволені навантаження на осі транспортного засобу, нерівномірний розподіл маси вантажу на осі, та використовувати, в таких випадках, транспортний засіб з відповідними технічними параметрами.

В даному випадку позивачем здійснено перевезення вантажу, при якому навантаження на одиночну вісь перевищувало допустимі вагові параметри.

Суд звертає увагу, що переміщення вантажу під час руху є неприпустимим, оскільки його переміщення спричиняє збільшення динамічної маси транспортного засобу при гальмуванні, а також порушує стійкість транспортного засобу, що є загрозою для безпеки дорожнього руху.

Поряд з вищевикладеним, суд звертає увагу позивача, що перевізник має можливість перевозити вантаж не насипом, а із застосуванням тари чи контейнера, які унеможливлюють нерівномірність розподілу завантаження вантажу по транспортному обладнанню.

Щодо тверджень позивача про те, що при розгляді справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт відповідачем не було надано доказів, що вимірювання маси вантажу з автомобілем здійснювалося на повіреному належним чином засобі вимірювальної техніки, і в акті проведення перевірки не вказано, яким саме засобом вимірювальної техніки здійснювалося зважування транспортного засобу, при цьому вказаний акт має виправлення в п. 10 «Осьові навантаження» (фактичне), суд зазначає, що згідно з додатком № 3 до Порядку № 1567, яким затверджено форму Акта проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, внесення до акту перевірки відомостей про засіб вимірювальної техніки, його повірку, не передбачено. Також відсутні законодавчі вимоги для внесення такої інформації до довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю, форма якої затверджена наказом Міністерства інфраструктури України, Міністерства внутрішніх справ України від 10.10.2013 № 1007/1207.

При цьому в ході розгляду справи відповідачем підтверджено, що габаритно-ваговий контроль здійснювався засобом вимірювальної техніки, який пройшов повірку, згідно із свідоцтвом про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 203, виданого ТОВ «Повірочна лабораторія» Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 05.03.2021, чинного на час здійснення контролю з урахуванням вимог постанови Кабінету Міністрів України від 05.04.2022 № 412.

Стосовно виправлень в п. 10 Акту № 0060385 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів «Осьові навантаження» (фактичне), то суд зауважує, що вказані виправлення не стосуються спірних параметрів перевантаження на одиночну вісь, а тому не мають наслідком дефектність Акту. Крім того, параметри навантаження підтверджуються також довідкою про результати здійснення габаритно-вагового контролю і чеком зважування.

Щодо посилання позивача на те, що в акті № 346120 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, не зазначено, на яку конкретно вісь здійснено перевантаження, що призвело до перевищення на 14,43 %, суд наголошує, що відповідна інформація міститься у довідці № 0079050 про результати здійснення габаритно-вагового контролю, а також чеку зважування /а.с. 58 - 59/, а законодавчі вимоги щодо обов`язкового зазначення таких відомостей в акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом відсутні.

Стосовно доводів позивача про відсутність на час проведення габаритно-вагового контролю Методики визначення параметрів фактичної маси та навантаження на вісь щодо рідких та сипучих вантажів, суд наголошує, що пункт 19 Порядку №879, який передбачав, що під час проведення габаритно-вагового контролю Укртрансінспекція або її територіальні органи керуються методикою, затвердженою Мінекономрозвитку, виключено згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №671.

Також до пп. 2 п. 2 Порядку № 879, який визначав вимірювання (зважування) як процес визначення за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу, що проводяться згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології, Постановою КМУ № 105 від 09.02.2022 внесено зміни, з урахуванням яких поняття вимірювання (зважування) викладено як процес визначення за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу.

Отже, на час виникнення спірних правовідносин законодавчі вимоги щодо проведення вимірювання (зважування) згідно із відповідною методикою, відсутні, а тому доводи позивача про відсутність правових підстав для габаритно-вагового контролю з огляду на не затвердження методики суд відхиляє.

Суд також критично оцінює посилання позивача на правові позиції Верховного Суду у справі № 816/2329/13-а (постанова від 12.04.2018), у справі № 826/442/13-а (постанова від 16.01.2018), у справі № 821/597/17 (постанова від 12.06.2018), оскільки останні стосуються регулювання податкових відносин, а тому не є релевантними до цього спору.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Позивачем в ході розгляду справи не доведено обставини, на яких грунтуються позовні вимоги, натомість відповідачем підтверджено належним чином оформленими документами факт перевищення позивачем габаритно-вагових норм, що є складом правопорушення, за який абз. 15 ч. 1 ст. 60 Законом України "Про автомобільний транспорт" передбачена відповідальність у вигляді штрафу.

Таким чином постанова Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області № 191107 від 16.03.2023 про застосування адміністративно-господарського штрафу, якою за результатами розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт до ПП «Енергосвіт-Монтаж» застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17 000 грн, прийнята на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені чинним законодавством, обгрунтовано, з урахуванням обставин, що мали значення для її прийняття, а тому у задоволенні позову слід відмовити повністю.

V. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

Відповідно до статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Зважаючи на те, що суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову у повному обсязі, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства "Енергосвіт-Монтаж" (вул. Мічуріна, 58/2, м.Глобине, Кременчуцький район, Полтавська область, 39000, код ЄДРПОУ 41328211) до Державної служби України з безпеки на транспорті (проспект Перемоги, 14, м. Київ, 03135, код ЄДРПОУ 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його складення.

Головуючий суддя М.В. Довгопол

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.06.2023
Оприлюднено08.06.2023
Номер документу111351322
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —440/3224/23

Постанова від 07.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Постанова від 07.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 19.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 19.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 19.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 17.07.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Рішення від 02.06.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 03.04.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні