Постанова
від 15.05.2023 по справі 910/8714/22
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"15" травня 2023 р. Справа№ 910/8714/22

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Корсака В.А.

суддів: Алданової С.О.

Євсікова О.О.

за участю секретаря судового засідання: Заборовської А.О.

за участю представників учасників справи:

від позивача: Мельник М.М.

від відповідача-1: Федорчук О.В.

від відповідача-2: не з`явились

від третьої особи: не з`явились

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Технобіоніка"

на рішення Господарського суду міста Києва від 06.02.2023, повний текст складено та підписано 20.02.2023

у справі № 910/8714/22 (суддя Грєхова О.А.)

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Технобіоніка"

до 1. Фонду державного майна України

2. Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-технічне підприємство "Граніт"

третя особа без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів - Державний концерн "Укроборонпром"

про визнання протиправним та скасування наказу Фонду державного майна України від 19.08.2022 № 914 "Щодо електронного аукціону з продажу нерухомого майна", про зобов`язання визнання переможцем аукціону шляхом підписання протоколу аукціону та про зобов`язання укладення Договору купівлі-продажу нерухомого майна

В С Т А Н О В И В :

Короткий зміст позовних вимог

Товариство з обмеженою відповідальністю «Технобіоніка» звернулось до Господарського суду міста Києва із позовними вимогами до Фонду державного майна України та Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-технічне підприємство «Граніт» про визнання протиправним та скасування наказу Фонду державного майна України від 19.08.2022 № 914 «Щодо електронного аукціону з продажу нерухомого майна», про зобов`язання визнання переможцем аукціону шляхом підписання протоколу аукціону та про зобов`язання укладення Договору купівлі-продажу нерухомого майна.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що наказ Фонду державного майна України від 19.08.2022 № 914 «Щодо електронного аукціону з продажу нерухомого майна» є незаконним та підлягає скасування, оскільки прийнятий з порушенням чинного законодавства та порушує права позивача та, як наслідок, наявністю правових підстав для визнання позивача переможцем аукціону як учасника з наступною за величиною ціновою пропозицією.

18.11.2022 від позивача надійшла заява про збільшення позовних вимог, якою доповнено позовні вимоги вимогою про визнання протиправним та скасування наказу Фонду державного майна України від 07.09.2022 № 987 «Про внесення змін до наказу Фонду державного майна України від 19.08.2022 № 914 «Щодо електронного аукціону з продажу нерухомого майна».

Вказана заява прийнята судом першої інстанції.

Короткий зміст рішення місцевого господарського суду та мотиви його прийняття

Рішенням Господарського суду міста Києва від 06.02.2023 у задоволені позову відмовлено повністю. Витрати по сплаті судового збору покладено на позивача.

Приймаючи рішення у даній справі, місцевий господарський суд виходив з недоведеності позивачем наявності правових підстав для задоволення позовних вимог з огляду на встановлення обставин дефектів в проведенні аукціону № ALE001-UA-20220606-70683, а також зміни правового режиму розпорядження нерухомого майна у зв`язку з включенням його до статутного капіталу ТОВ «Виробничо-технічне підприємство «Граніт» та, відповідно, втрати Фондом державного майна України повноважень організатора аукціону.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнення її доводів

Не погоджуючись з вказаним рішенням суду першої інстанції, 10.03.2023 від Товариства з обмеженою відповідальністю «Технобіоніка» до Північного апеляційного господарського суду надійшла апеляційна скарга на рішення Господарського суду міста Києва від 06.02.2023 у справі №910/8714/22 в якій останній просить оскаржуване рішення скасувати повністю та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що оскаржуване рішення є незаконним та таким, що було прийнято з порушенням норм матеріального права, а також при нез`ясуванні обставин, що мають значення для справи.

Так, апелянт стверджує, що:

- суд не надав оцінки допущеній помилці Фондом при опублікуванні електронного оголошення про проведення аукціону, визнання аукціону таким, що не відбувся, та виключній відповідальності Фону за здійснення таких дій;

- при вирішенні даної справи суд не надав оцінки обставинам визнання аукціону таким, що не відбувся, вже після проведення аукціону та розкриття цінових пропозицій його учасників всупереч положенням Порядку № 803;

- копії наданих до матеріалів справи документів не підтверджують передачу нерухомого майна, що було лотом аукціону до статутного капіталу ТОВ «ВТП «Граніт», а зміна організаційно-правової форми ДП «ВТП «Граніт» на ТОВ «ВТП «Граніт» не призвела до зміни форми власності нерухомого майна;

- судом першої інстанції надана невірна оцінка діям позивача щодо сплати гарантійного внеску відповідно до Порядку № 803.

Узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи

Від відповідача-1 надійшов письмовий відзив на апеляційну скаргу, в якому сторона просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю «Технобіоніка», а оскаржуване рішення залишити без змін.

Заперечуючи проти доводів апелянта, відповідач-1 зазначає, що:

- у відповідності до положень Порядку № 803 до участі в електронному аукціоні допускається учасник, який, зокрема, сплатив гарантований внесок, визначений згідно цього Прядку;

- до проведення аукціону Фонд не мав інформації про сплачені учасниками електронного аукціону розміри гарантованих внесків. Оскільки між Фондом та ТОВ «Закупки.пром.уа» мають місце наявність договірних відносин з організації проведення аукціонів з продажу нерухомого майна, працівником відповідача на адресу оператора електронного майданчика надіслано довідкову інформацію про невідповідність розміру гарантійного внеску Порядку № 803. Таке повідомлення, на думку відповідача, не є службовим листом Фонду та мало виключно інформативний характер для оператора електронних майданчиків;

- Фонд керуючись положеннями п. 32 Порядку № 803 не підписав протокол електронного аукціону з переможцем торгів, оскільки ним не надано документи, що є обов`язковими згідно цього Порядку;

- з метою забезпечення дотримання вимог пп. 4 п. 2, абз. 1 п. 19, п. п. 30, 32, 36 Порядку при продажі вказаного нерухомого майна на електронному аукціоні наказом Фонду від 19.08.2022 № 914 аукціон було визнано таким, що не відбувся;

- у зв`язку з переданням до статутного капіталу ТОВ «ВТП «Граніт» нерухомого майна та з огляду на положення Закону України «Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності» з 20.06.2022 Фонд фактично втратив повноваження стосовно організатора аукціону з продажу такого майна. Тому наказом Фонду № 987 від 07.09.2022 були внесені до наказу Фонду від 19.08.2022 № 914 зміни шляхом виключення п. 2 щодо оприлюднення в електронній торговій системі оголошення про проведення повторного аукціону з продажу майна.

Від відповідача-2 також надійшов письмовий відзив на апеляційну скаргу, в якому сторона просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю «Технобіоніка», а оскаржуване рішення залишити без змін.

Так, відповідач-2 зазначає, що:

- за змістом п. 30 Порядку № 803 ТОВ «ВТП «Граніт» підписує протокол, отриманий після його підписання переможцем та оператором електронного майданчика. Попри це відповідач-2 такого протоколу не отримував;

- оскільки позивача не було визнано переможцем аукціону, тобто він не набув такого статусу, то у відповідності до п. 32 Порядку № 803 апелянт не набув право на оскарження факту непідписання з ним договору купівлі-продажу нерухомого майна;

- нерухоме майно, що було об`єктом спірного аукціону, передано до статутного капіталу ТОВ «ВТП «Граніт» саме на праві власності згідно п. 1 ч. 1 ст. 16 Закону України «Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності», а не господарського відання, оскільки воно не є об`єктом права державної власності, що не підлягає приватизації.

Дії суду апеляційної інстанції щодо розгляду апеляційної скарги

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.03.2023 апеляційну скаргу передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя - Корсак В.А., судді: Євсіков О.О., Алданова С.О.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 16.03.2023 витребувано у Господарського суду міста Києва матеріали справи №910/8714/22. Відкладено вирішення питання щодо подальшого руху апеляційної скарги до надходження матеріалів справи з Господарського суду міста Києва.

Після надходження матеріалів справи, ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 03.04.2023 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Технобіоніка» на рішення Господарського суду міста Києва від 06.02.2023 у справі №910/8714/22; закінчено проведення підготовчих дій. Повідомлено учасників справи про призначення апеляційної скарги до розгляду на 15.05.2023; явку учасників справи визнано не обов`язковою. Роз`яснено учасникам справи право подати до суду апеляційної інстанції відзив на апеляційну скаргу в письмовій формі до 08.05.2023; встановлено учасникам справи строк для подачі всіх заяв та клопотань в письмовій формі до 08.05.2023.

Явка представників учасників справи

В судове засідання 15.05.2023 представники відповідача-2 та третьої особи не з`явились, про час та місце судового розгляду повідомлялись у встановленому законом порядку, про що свідчать залучені Судом до справи довідки про надсилання засобами підсистем ЄСІТС на офіційні адреси електронної пошти цих юридичних осіб, що були повідомлені суду.

Відповідно до частин 5, 7 статті 6 Господарського процесуального кодексу України суд направляє судові рішення та інші процесуальні документи учасникам судового процесу на їхні офіційні електронні адреси, вчиняє інші процесуальні дії в електронній формі із застосуванням ЄСІТС в порядку, визначеному цим Кодексом, Положенням про ЄСІТС та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів). Особам, які зареєстрували офіційні електронні адреси в ЄСІТС, суд вручає будь-які документи у справах, в яких такі особи беруть участь, виключно в електронній формі шляхом їх направлення на офіційні електронні адреси таких осіб, що не позбавляє їх права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.

Абзацом 5 пункту 37 глави 2 розділу ІІІ Положення про ЄСІТС передбачено, що особам, які не мають зареєстрованих "Електронних кабінетів", документи у передбачених цим пунктом випадках можуть надсилатися засобами підсистем ЄСІТС на адресу електронної пошти, вказану такими особами під час подання документів до суду.

Згідно з частинами 5, 6 статті 242 Господарського процесуального кодексу України учасникам справи, які не були присутні в судовому засіданні, або якщо судове рішення було ухвалено поза межами судового засідання чи без повідомлення (виклику) учасників справи, копія судового рішення надсилається протягом двох днів з дня його складення у повному обсязі в електронній формі у порядку, визначеному законом, - у випадку наявності в особи офіційної електронної адреси, або рекомендованим листом з повідомленням про вручення, якщо така адреса відсутня. Днем вручення судового рішення, зокрема, є день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення на офіційну електронну адресу особи.

За змістом ч. 12 ст. 270 ГПК України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

При цьому, Суд враховує викладену в постанові Верховного Суду від 28.04.2023 у справі №904/272/22 правову позицію, згідно якої в умовах воєнного стану надсилання судових рішень на електронну пошту, яка зазначена учасником процесу в поданих ним документах як власна електронна адреса, є доцільним і спрямованим на досягнення мети, яка полягає у повідомленні учасника процесу про ухвалене судове рішення.

Суд апеляційної інстанції з метою дотримання прав сторін на судовий розгляд справи упродовж розумного строку, гарантованих пунктом 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, враховуючи те, що явка представників сторін та третьої особи обов`язковою не визнавалась, а участь в засіданні суду є правом, а не обов`язком учасника справи, зважаючи на відсутність обґрунтованих клопотань про відкладення розгляду справи, дійшов висновку про можливість розгляду справи за відсутності представників відповідача-2 та третьої особи, які належним чином повідомлені про судовий розгляд справи в апеляційному порядку.

Представник позивача в судовому засіданні 15.05.2023 вимоги апеляційної скарги підтримав та просив її задовольнити, оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове про задоволення позову.

Представник відповідача-1 заперечив проти доводів апелянта з підстав, викладених у відзиві та просив відмовити в задоволенні апеляційної скарги позивача, оскаржуване рішення залишити без змін.

Межі розгляду справи судом апеляційної інстанції

Відповідно до ст. 269, ч. 1 ст. 270 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. У суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених при перегляді справ в порядку апеляційного провадження.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази в їх сукупності, заслухавши пояснення присутніх представників позивача та відповідача-1, перевіривши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, Північний апеляційний господарський суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення апеляційної скарги в межах викладених скаржником доводів та вимог, виходячи з наступного.

Обставини справи, встановлені судом першої інстанції та перевірені судом апеляційної інстанції

20 квітня 2021 року між Фондом державного майна України (далі - відповідач 1, організатор аукціону) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Закупки.Пром.УА» (далі - оператор електронного майданчика) укладено Договір про проведення електронних аукціонів з продажу нерухомого майна України між організаторами аукціону та оператором електронного майданчика № 109, за умовами якого оператор електронного майданчика та організатор аукціону співпрацюють в напрямку забезпечення відчуження шляхом продажу нерухомого майна на електронних аукціонах способами, визначеними відповідно до Порядку відчуження об`єктів державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2007 № 803 (далі - Порядок), відповідно до законодавства України та цього Договору.

Електронний аукціон з продажу нерухомого майна України має проводитися згідно з оприлюдненим в електронній торговій системі (далі - ЕТС) оголошенням про проведення аукціону відповідно до законодавства (п. 2 розділу І Договору).

Наказом Державного концерну «Укроборонпром» (далі - третя особа) «Про надання згоди на відчуження майна Державного виробничо-технічного підприємства «Граніт» № 52 від 28.01.2022, на підставі Закону України «Про особливості управління об`єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі», Статуту Державного концерну «Укроборонпром» (далі - концерн), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 № 993 (зі змінами), керуючись Порядком відчуження об`єктів державної власності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2017 № 803 (зі змінами), враховуючи протокольне рішення Комісії з розгляду пропозицій щодо розпорядження об`єктами державної власності (протокол № 27 від 02.12.2021) та погодження Фонду державного майна від 21.01.2022 № 10-24-1159, надано згоду Державному виробничо-технічному підприємству «Граніт» на відчуження майна, що обліковується на балансі Державного виробничо-технічного підприємства «Граніт», та розташоване за адресою: м. Одеса, вул. Героїв Крут, будинок 27, корпус 2, а саме: нежитлова двоповерхова будівля, реєстраційний номер нерухомого майна 2060395651101, рік побудови - 1975, первісна (переоцінена) вартість - 2 537 750,00 грн., балансова (залишкова) вартість 2 537 750,00 грн., за стартовою ціною, встановленою на рівні його балансової (залишкової) вартості. Керівнику державного виробничо-технічного підприємства «Граніт» протягом 10 робочих днів подати Фонду державного майна інформацію (разом з підтвердними документами), визначену пунктом 16 Порядку відчуження об`єктів державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2007 № 803 (зі змінами), для підготовки оголошення про проведення електронного аукціону в електронній торговій системі, адміністратором якої є Державне підприємство «Прозорро.Продажі» з продажу вказаного майна (у тому числі, інформацію про кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв`язку з набуттям права власності на вказане нерухоме майно підприємства); відобразити у фінансовому плані підприємства показники щодо продажу майна та забезпечити цільове використання отриманих коштів відповідно до вимог частини другої статті 3 Закону України «Про деякі питання заборгованості підприємства оборонно-промислового комплексу - учасників Державного концерну «Укроборонпром» та забезпечення їх стабільного розвитку; протягом 30 календарних днів з моменту реалізації майна, подати до Концерну, Фонду державного майна звіт за результатами відчуження та в використання коштів, отриманих від його продажу, згідно з Додатком № 3 до Порядку відчуження об`єктів державної власності, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 06.06.2007 № 803 (зі змінами).

Наказом Фонду державного майна України «Про оприлюднення в електронній торговій системі оголошення про проведення аукціону» № 407 від 26.04.2022, відповідно до Порядку відчуження об`єктів державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2007 № 803 (із змінами), враховуючи наказ Державного концерну «Укроборонпром» від 28.01.2022 № 52 «Про надання згоди на відчуження майна державного виробничо-технічного підприємства «Граніт», доручено Департаменту оренди та розпорядження державним майном: оприлюднити в електронній торговій системі оголошення Фонду державного майна України про проведення аукціону з продажу нерухомого майна державного виробничо-технічного підприємства «Граніт», розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Героїв Крут, 27, корпус 2, що додається; повідомити Державне виробничо-технічне підприємство «Граніт про оприлюднення в електронній торговій системі оголошення про проведення аукціону.

Відповідно до Оголошення Фонду державного майна України про проведення аукціону з продажу нерухомого майна державного виробничо-технічного підприємства «Граніт», розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Героїв Крут, 27, корпус 2, яке є Додатком до Наказу Фонду державного майна України, об`єкт відчуження: нежитлова двоповерхова будівля за адресою: м. Одеса, вул. Героїв Крут, 27, корпус 2, загальною площею 338,4 кв.м., 1975 року побудови; місцезнаходження об`єкта відчуження: м. Одеса, вул. Героїв Крут, 27, корпус 2; стартова ціна об`єкта відчуження для аукціону - 2 537 750,00 грн. без ПДВ; розмір гарантійного внеску, що визначається у розмірі 10% стартової ціни продажу майна - 253 775,00 грн.; розмір реєстраційного внеску - 1700,00 грн.; крок електронного аукціону: встановлюється на рівні 1 відсотка стартової ціни продажу майна - 25 377,50 грн.

06 червня 2022 року на офіційному порталі про публічні закупівлі України, за посиланням https://prozorro.sale/auction/ALE001-UA-20220606-70683 було оприлюднено оголошення про аукціон з продажу нерухомого майна державного виробничо-технічного підприємства «Граніт», лот № 1: аукціон з продажу нерухомого майна державного виробничо-технічного підприємства «Граніт», розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Героїв Крут, 27, корпус 2.

Відповідно до означеного оголошення: замовник - Фонд державного майна України; період уточнень: до 04.07.2022 18:00; кінцевий строк подання цінових пропозицій: 04.07.2022 20:00; дата проведення аукціону: 05.07.2022 12:00; початкова ціна продажу лоту: 2 537 750.00 ГРН без ПДВ; на фінальну суму нараховується ПДВ; розмір мінімального кроку підвищення: 25 377.50 грн.; розмір гарантійного внеску: 25 377.5 грн (1 %).

Товариство з обмеженою відповідальністю «Технобіоніка» (далі - позивач), зареєструвалось на електронному майданчику з метою участі в зазначеному електронному аукціоні.

01.07.2022 ТОВ «Технобіоніка» на підставі отриманих від електронного майданчика рахунків № ZK-00829072 від 01.07.2022 на сплату гарантійного внеску у розмірі 25 377,50 грн та № ZK-00829073 від 01.07.2022 на сплату реєстраційного внеску у розмірі 1 700,00 грн, оплачено реєстраційний та гарантійний внески згідно платіжних доручень № 620687 від 01.07.2022 на суму 25 377,50 грн. та № 620691 від 01.07.2022 на суму 1 700,00 грн.

Відповідно до Протоколу електронного аукціону № ALE001-UA-20220606-70683, учасниками аукціону є ТОВ «Інтросервіс» з ціновою пропозицією 11 830 000,00 грн. та ТОВ «Технобіоніка» з ціновою пропозицією 3 001 000,00 грн.; розмір гарантійного внеску 25 377,50 грн; переможцем аукціону є ТОВ «Інтросервіс».

08.07.2022 ТОВ «Технобіоніка» на підставі отриманого від електронного майданчика рахунку № ZK-00829874 від 08.07.2022 на сплату гарантійного внеску у розмірі 228 397,50 грн, оплачено гарантійний внесок згідно платіжного доручення № 620695 від 11.07.2022 на суму 228 397,50 грн.

Наказом Фонду державного майна України «Щодо електронного аукціону з продажу нерухомого майна» № 914 від 19.08.2022, аукціон з продажу нерухомого майна державного виробничо-технічного підприємства «Граніт», розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Героїв Крут, корпус 2, оприлюднений в електронній торговій системі 06.06.2022 (номер оголошення ALE001-UA-20220606-70683) визнано таким, що не відбувся, та доручено Департаменту оренди та розпорядження державним майном оприлюднити в електронній торговій системі оголошення Фонду державного майна України про проведення повторного аукціону з продажу цього нерухомого майна.

При прийнятті даного наказу Фонд, у відповідності до Законів України «Про фонд державного майна України», «Про управління об`єктами державної власності», Порядку відчуження об`єктів державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2007 № 803 (із змінами), та з врахуванням наказу Державного концерну «Укроборонпром» від 28.01.2022 № 52 «Про надання згоди на відчуження майна державного виробничо-технічного підприємства «Граніт», а також з метою забезпечення дотримання вимог підпункту 4 пункту 2, абзац першого пункту 19, пунктів 30, 32, 36 Порядку при продажі нерухомого майна на електронному аукціоні, виходив з встановлених обставин невідповідності сплаченого учасниками електронного аукціону № ALE001-UA-20220606-70683 гарантійного внеску вимогам Порядку.

Також Листом № UOP 4.5-5336 від 30.08.2022 Державний концерн «Укроборонпром» повідомив відповідача-1, що Наказом Концерну № 251 від 20.06.2022 створено (засновано) Товариство з обмеженою відповідальністю «Виробничо-технічне підприємство «Граніт» шляхом перетворення Державного виробничо-технічного підприємства «Граніт» та нерухоме майно Державного виробничо-технічного підприємства «Граніт», розташоване за адресою: м. Одеса, вул. Героїв Крут, 27, корпус 2, загальною площею 338,4 кв.м. включено до статутного капіталу створеного Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-технічне підприємство «Граніт».

Наказом Фонду державного майна України «Про несення змін до наказу Фонду державного майна України від 19.08.2022 № 914 «Щодо електронного аукціону з продажу нерухомого майна»» № 987 від 07.09.2022, відповідно до Законів України «Про Фонд державного майна України», «Про управління об`єктами державної власності», з метою забезпечення дотримання вимог Порядку відчуження об`єктів державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2007 № 803 (із змінами), враховуючи лист Державного концерну «Укроборонпром» від 23.08.2022 № UOP 4.5-5336 щодо зміни організаційно-правової форми Державного виробничо-технічного підприємства «Граніт» та правового режиму нерухомого майна шляхом включення нерухомого майна, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Героїв Крут, 27, корпус 2 до статутного капіталу створеного Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-технічне підприємство «Граніт», внесено зміни до наказу Фонду державного майна України від 19.08.2022 № 914 «Щодо електронного аукціону з продажу нерухомого майна», виключивши пункт 2, у зв`язку з чим, пункт 3 наказу вважати пунктом 2.

09.08.2022 ТОВ «Технобіоніка» звернулось до відповідача-1 із Вимогою від 05.08.2022 про визнання його переможцем електронного аукціону ALE001-UA-20220606-70683, у відповідь на який, Фонд державного майна України в листі № 10-24-12659 від 12.09.2022, повідомив, що з метою забезпечення дотримання вимог підпункту 4 пункту 2, абзац першого пункту 19, пунктів 30, 32, 36 Порядку при продажі нерухомого майна на електронному аукціоні та враховуючи, що розмір гарантійного внеску сплаченого учасниками електронного аукціону № ALE001-UA-20220606-70683, не відповідає вимогам Порядку та розміру такого внеску, зазначеного в оголошенні Фонду державного майна України оприлюдненого в електронній торговій системі «Прозорро.Продажі» на виконання наказу Фонду державного майна України від 26.04.2022 № 407 «Про оприлюднення в електронній торговій системі оголошення про проведення аукціону», аукціон ALE001-UA-20220606-70683 визнано таким, що не відбувся. При цьому, враховуючи положення п. 3 Порядку та Лист ДК «Укроборонпром» № UOP 4.5-5336 від 30.08.2022, Фонд вказував на відсутність правових підстав для проведення повторного аукціону.

24.08.2022 ТОВ «Технобіоніка» направило до Фонду державного майна України Звернення щодо оголошення (проведення) нового (повторного) електронного аукціону з продажу нерухомого майна ДВТП «Граніт», розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Героїв Крут, 27, корпус 2 із зниженням стартової ціни на 50 відсотків.

У відповідь на вказане звернення Фонд державного майна України листом № 10-24-13049 від 15.09.2022, повідомив аналогічну попередній відповіді інформацію щодо визнання аукціону таким, що не відбувся, та неможливості оголошення повторного аукціону.

Не погодившись з такими діями Фонду, ТОВ «Технобіоніка» пред`явлено позов у цій справі, який обґрунтований тим, що оскільки у відповідності до п. 30 Порядку № 803 ТОВ «Інтросервіс» та відповідачами у строк до 19.07.2022 включно не підписали протокол електронного аукціону ALE001-UA-20220606-70683, то згідно абз. 3 п. 29 Порядку відповідачем-1 повинен був прийняти рішення про визнання переможцем аукціону учасника з наступною за величиною ціновою пропозицією, тобто ТОВ «Технобіоніка». Однак Фонд, незважаючи на проведену позивачем доплату гарантійного внеску, незаконно прийняв рішення про визнання аукціону таким, що не відбувся.

У зв`язку з цим, позивач просить суд (з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог) просить:

- визнати протиправним та скасувати Наказ Фонду державного майна України № 914 від 19.08.2022 «Щодо електронного аукціону з продажу нерухомого майна»;

- визнати протиправним та скасувати Наказ Фонду державного майна України від 07.09.2022 № 987 «Про внесення змін до наказу Фонду державного майна України від 19.08.2022 № 914 «Щодо електронного аукціону з продажу нерухомого майна»;

- зобов`язати Фонд державного майна України та Товариство з обмеженою відповідальністю «Виробничо-технічне підприємством «Граніт» визнати Товариство з обмежено відповідальністю «Технобіоніка» переможцем електронного аукціону № ALE001-UA-20220606-70683, шляхом підписання протоколу електронного аукціону № ALE001-UA-20220606-70683 з Товариством з обмежено відповідальністю «Технобіоніка»;

- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Виробничо-технічне підприємством «Граніт» укласти на умовах та за результатами електронного аукціону № ALE001-UA-20220606-70683 з Товариством з обмеженою відповідальністю «Технобіоніка» договір купівлі-продажу нежитлової двоповерхової будівлі за адресою: м. Одеса, вул. Героїв Крут, 27, корпус 2, загальною площею 338,4 кв.м.

Мотиви та джерела права, з яких виходить суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Статтею 2 Закону України «Про особливості управління об`єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі» визначено, що до об`єктів управління державної власності в оборонно-промисловому комплексі належать:

- майно державних підприємств оборонно-промислового комплексу, в тому числі казенних підприємств, які входять до складу Державного концерну "Укроборонпром";

- майно, передане в установленому порядку Державному концерну "Укроборонпром";

- пакети акцій, що належать державі в статутних капіталах акціонерних товариств, що провадять діяльність в оборонно-промисловому комплексі, та передані в установленому порядку в управління Державного концерну "Укроборонпром".

З метою підвищення ефективності функціонування державних підприємств, які провадять господарську діяльність у сфері розроблення, виготовлення, реалізації, ремонту, модернізації та утилізації озброєння, військової і спеціальної техніки та боєприпасів і беруть участь у військово-технічному співробітництві з іноземними державами Кабінет Міністрів України прийняв постанову «Про утворення Державного концерну «Укроборонпром» № 1221 від 29 грудня 2010 року, якою утворено Державний концерн "Укроборонпром" (далі - Концерн) з включенням до його складу державних підприємств згідно з додатком.

Постановою Кабінету Міністрів України № 374 від 06.04.2011, внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1221 «Про утворення Державного концерну «Укроборонпром», зокрема шляхом викладення Додатку до постанови у новій редакції та включенням до нього Державного виробничо-технічного підприємства «Граніт», частка державної власності у статутному фонді якого становить 100%.

Відповідно до п. 2 та п. 8 ст. 1 Закону України «Про особливості управління об`єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі» у процесі управління об`єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі Концерн створює підприємства, спільні підприємства та інші юридичні особи, засновані на державній власності в оборонно-промисловому комплексі, приймає рішення щодо їх реорганізації та ліквідації та надає згоду на відчуження та списання об`єктів управління державної власності в оборонно-промисловому комплексі учасників Концерну.

Механізм та способи відчуження об`єктів державної власності визначені Порядком відчуження об`єктів державної власності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 803 від 6 червня 2007 року.

Дія цього Порядку поширюється на відчуження майна, що передано казенним підприємствам, державним комерційним підприємствам (їх об`єднанням), установам та організаціям (у тому числі у процедурі ліквідації за рішенням суб`єкта управління); майна, переданого Національній та національним галузевим академіям наук у безстрокове безоплатне користування (далі - суб`єкти господарювання).

Питання відчуження зазначеного майна, зокрема майна підприємств оборонно-промислового комплексу, майна Національної академії наук та національних галузевих академій наук та установ, організацій і підприємств, що віднесені до їх відання, регулюються цим Порядком з урахуванням особливостей, передбачених законодавством (п. 1 Порядку).

Відповідно до п. 4 Порядку Відчуження майна здійснюється шляхом його продажу на електронному аукціоні.

Відчуження майна може здійснюватися лише за умови врахування особливостей правового режиму окремого майна, наявності встановлених законодавчими актами обтяжень чи обмежень стосовно розпорядження майном.

Згідно з п. 6 Порядку відчуження майна здійснюється безпосередньо суб`єктом господарювання, на балансі якого перебуває таке майно, лише після надання на це згоди або дозволу (далі - згода) відповідного суб`єкта управління майном, який є представником власника і виконує його функції у межах, визначених законами (далі - суб`єкт управління).

Відповідно до п. 8 Порядку Фонд державного майна як організатор продажу нерухомого майна погоджує його відчуження, виступає організатором аукціону, підписує протокол аукціону та у випадках, передбачених цим Порядком, погоджує висновок про вартість майна.

За змістом п. 12 Порядку відчуження майна здійснюється виключно на електронних аукціонах в електронній торговій системі. Електронний аукціон проводиться відповідно до договору, що укладається між організатором аукціону та операторами електронних майданчиків.

В п. 15 Порядку визначено, що організатор аукціону самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній торговій системі оголошення про проведення аукціону.

Місцевим господарським судом вірно встановлено, що Наказом Державного концерну «Укроборонпром» (далі - третя особа) «Про надання згоди на відчуження майна Державного виробничо-технічного підприємства «Граніт» № 52 від 28.01.2022, на підставі Закону України «Про особливості управління об`єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі», Статуту Державного концерну «Укроборонпром» (далі - концерн), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 № 993 (зі змінами), керуючись Порядком відчуження об`єктів державної власності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2017 № 803 (зі змінами), враховуючи протокольне рішення Комісії з розгляду пропозицій щодо розпорядження об`єктами державної власності (протокол № 27 від 02.12.2021) та погодження Фонду державного майна від 21.01.2022 № 10-24-1159, надано згоду Державному виробничо-технічному підприємству «Граніт» на відчуження майна, що обліковується на балансі Державного виробничо-технічного підприємства «Граніт», та розташоване за адресою: м. Одеса, вул. Героїв Крут, будинок 27, корпус 2, а саме: нежитлова двоповерхова будівля, реєстраційний номер нерухомого майна 2060395651101, рік побудови - 1975, первісна (переоцінена) вартість - 2 537 750,00 грн., балансова (залишкова) вартість 2 537 750,00 грн., за стартовою ціною, встановленою на рівні його балансової (залишкової) вартості.

Наказом Фонду державного майна України «Про оприлюднення в електронній торговій системі оголошення про проведення аукціону» № 407 від 26.04.2022, відповідно до Порядку відчуження об`єктів державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2007 № 803 (із змінами), враховуючи наказ Державного концерну «Укроборонпром» від 28.01.2022 № 52 «Про надання згоди на відчуження майна державного виробничо-технічного підприємства «Граніт», доручено Департаменту оренди та розпорядження державним майном: оприлюднити в електронній торговій системі оголошення Фонду державного майна України про проведення аукціону з продажу нерухомого майна державного виробничо-технічного підприємства «Граніт», розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Героїв Крут, 27, корпус 2, що додається; повідомити Державне виробничо-технічне підприємство «Граніт про оприлюднення в електронній торговій системі оголошення про проведення аукціону.

Відповідно до Оголошення Фонду державного майна України про проведення аукціону з продажу нерухомого майна державного виробничо-технічного підприємства «Граніт», розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Героїв Крут, 27, корпус 2, яке є Додатком до Наказу Фонду державного майна України, об`єкт відчуження: нежитлова двоповерхова будівля за адресою: м. Одеса, вул. Героїв Крут, 27, корпус 2, загальною площею 338,4 кв.м., 1975 року побудови; місцезнаходження об`єкта відчуження: м. Одеса, вул. Героїв Крут, 27, корпус 2; стартова ціна об`єкта відчуження для аукціону - 2 537 750,00 грн без ПДВ; розмір гарантійного внеску, що визначається у розмірі 10% стартової ціни продажу майна - 253 775,00 грн; розмір реєстраційного внеску - 1700,00 грн; крок електронного аукціону: встановлюється на рівні 1 відсотка стартової ціни продажу майна - 25 377,50 грн.

Отже, згідно названого Наказу в оголошені про проведення аукціону з продажу нерухомого майна Фондом визначено, що розмір гарантійного внеску, визначається у розмірі 10% стартової ціни продажу майна, та повинен становити 253 775,00 грн.

06 червня 2022 року на офіційному порталі про публічні закупівлі України, за посиланням https://prozorro.sale/auction/ALE001-UA-20220606-70683 було оприлюднено оголошення про аукціон з продажу нерухомого майна державного виробничо-технічного підприємства «Граніт», лот № 1: аукціон з продажу нерухомого майна державного виробничо-технічного підприємства «Граніт», розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Героїв Крут, 27, корпус 2.

Відповідно до означеного оголошення: замовник - Фонд державного майна України; період уточнень: до 04.07.2022 18:00; кінцевий строк подання цінових пропозицій: 04.07.2022 20:00; дата проведення аукціону: 05.07.2022 12:00; початкова ціна продажу лоту: 2 537 750,00 грн без ПДВ; на фінальну суму нараховується ПДВ; розмір мінімального кроку підвищення: 25 377,50 грн; розмір гарантійного внеску: 25 377,50 грн (1 %).

Крім того, відповідно до п. 1 Прядку гарантійний внесок - спосіб забезпечення виконання учасником зобов`язань щодо участі в електронному аукціоні, згідно з яким користувач вносить суму для набуття статусу учасника електронного аукціону шляхом перерахування коштів на рахунок оператора електронного майданчика. Гарантійний внесок встановлюється в розмірі 10 відсотків стартової ціни лота та зазначається в оголошенні про проведення аукціону.

Отже, як вірно зазначено судом першої інстанції, розміщене за посиланням https://prozorro.sale/auction/ALE001-UA-20220606-70683 оголошення про аукціону з продажу нерухомого майна, містило інформацію щодо розміру гарантійного внеску, який не відповідає як Порядку, так і оголошенню, яке є Додатком до Наказу Фонду державного майна України «Про оприлюднення в електронній торговій системі оголошення про проведення аукціону» № 407 від 26.04.2022, адже складає лише 1%.

Відповідно до п. п. 19, 22, 23, 25, 26 Порядку до участі в електронному аукціоні допускаються учасники, які подали через електронний майданчик заяву про участь в електронному аукціоні, сплатили реєстраційний та гарантійний внески у розмірах, визначених згідно з цим Порядком.

Якщо подано більше однієї заяви про участь в електронному аукціоні, активується модуль електронного аукціону.

Всі користувачі мають можливість спостерігати за ходом електронного аукціону в режимі реального часу.

Оператор електронного майданчика повинен забезпечувати на безоплатній основі рівний доступ усіх користувачів до інформації про проведення електронного аукціону, включаючи надання можливості спостерігати за перебігом аукціону в інтерактивному режимі реального часу.

Електронні аукціони проводяться через електронну торгову систему шляхом повторюваного процесу підвищення цін трьома раундами в інтерактивному режимі реального часу. Електронний аукціон починається автоматично в час та дату, які визначені в оголошенні про проведення аукціону в електронній торговій системі.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Технобіоніка» зареєструвалось на електронному майданчику з метою участі в зазначеному електронному аукціоні та 01.07.2022, на підставі отриманих від електронного майданчика рахунків № ZK-00829072 від 01.07.2022 на сплату гарантійного внеску у розмірі 25 377,50 грн. та № ZK-00829073 від 01.07.2022 на сплату реєстраційного внеску у розмірі 1 700,00 грн., оплачено реєстраційний та гарантійний внески згідно платіжних доручень № 620687 від 01.07.2022 на суму 25 377,50 грн та № 620691 від 01.07.2022 на суму 1 700,00 грн, тобто у розмірі меншому, аніж визначено Порядком та і оголошенням, яке є Додатком до Наказу Фонду державного майна України «Про оприлюднення в електронній торговій системі оголошення про проведення аукціону» № 407 від 26.04.2022.

Відповідно до Протоколу електронного аукціону № ALE001-UA-20220606-70683 від 05.07.2022, учасниками аукціону є ТОВ «Інтросервіс» з ціновою пропозицією 11 830 000,00 грн та ТОВ «Технобіоніка» з ціновою пропозицією 3 001 000,00 грн; розмір гарантійного внеску 25 377,50 грн; переможцем аукціону визначено ТОВ «Інтросервіс».

Виходячи із положень вищенаведених норм Порядку та фактичних обставин у даній справі, судова колегія встановила, що процедура визначення переможця була здійснена з допуском учасників, які подали заяву про участь в електронному аукціоні, за відсутності доказів сплати ними гарантійного внеску у розмірі, визначеному в цьому Порядком. Адже як станом на 04.07.2022 (кінцевий строк прийому пропозицій), так і на 05.07.2022 (дата проведення аукціону), учасники аукціону не внесли гарантійного внеску у розмірі 10% вартості стартової ціни продажу майна.

Отже, недотримання положень щодо розміру гарантійного внеску в силу приписів п. 19 Порядку є підставою для недопуску усіх учасників аукціону до участі в його проведені та автоматичному присвоєнню електронному аукціону статусу «Аукціон не відбувся». Тобто аукціон з продажу такого майна за наведених умов не міг бути розпочатий та не мав проводитись взагалі.

Разом з цим, наполягаючи на задоволенні свої позовних вимог ТОВ «Технобіоніка» зазначає, що 07.07.2022 (після проведення аукціону) службовою особою Фонду на адресу електронного майданчика «Закупки.Пром.уа», в якому повідомлено, що гарантійний внесок не відповідає положенням Порядку та Наказу Фонду державного майна України «Про оприлюднення в електронній торговій системі оголошення про проведення аукціону» № 407 від 26.04.2022.

Колегія суддів, оцінивши зміст вказаного листа, визнає слушними аргументи відповідача-1 про те, що такий електронний документ не є розпорядчим документом та мав виключно інформативний характер для оператора електронних майданчиків. До того ж, можливість внесення доплати гарантованого внеску після проведення процедури визначення переможця аукціону чинним законодавством не передбачено.

Посилання позивача на іншу електронну переписку, зокрема, в чаті корпоративного месенджера від представника електронного майданчика оцінюються судом критично, оскільки не можуть бути прийняті як належні, допустимі та достовірні докази в розумінні ст. ст. 76-78 ГПК України.

Також судова колегія відхиляє посилання апелянта на фактичні обставини сплати ним усієї суми гарантійного внеску згідно платіжного доручення № 620695 від 11.07.2022, оскільки дана проплата була проведена вже після завершення процедури проведення відкриття пропозицій та оголошення переможцем ТОВ «Інтросервіс».

При цьому, Суд враховує, що у відповідності до п. 7.10 Регламенту роботи електронної торгової системи Прозоро.Продажі.ЦБД2 щодо проведення електронних аукціонів з продажу/надання в оренду майна (активів)/передачі права, затвердженого наказом ДП «Прозоро.Продажі» від 09.07.2018 № 8 (з наступними змінами) гарантійний внесок вважається сплаченим з моменту його зарахування на банківський рахунок оператора, якщо це відбулося не пізніше ніж за одну годину до закінчення кінцевого терміну прийняття заяв про участь/прийняття закритих цінових пропозицій. Дозволяється відхилення фактично сплаченої суми гарантійного внеску в бік збільшення до 1 (одного) відсотка. Гарантійний внесок, зарахований на банківський рахунок оператора менш ніж за 1 (одну) годину до закінчення кінцевого терміну прийняття закритих цінових пропозицій, не вважається сплаченим та підлягає поверненню такому учаснику протягом 1 (одного) робочого дня з моменту його зарахування на рахунок оператора.

За сукупністю наведеного, бездоказові доводи апелянта щодо обізнаності Фонду ще до початку проведення аукціону про невідповідність розміру гарантійного внеску, визначеному Порядком розміру, а також обставини його доплати позивачем вже після завершення процедури, не можуть бути покладені в основу висновку суду про обґрунтованість позовних вимог, зокрема, про зобов`язання відповідачів визнати ТОВ «Технобіоніка» переможцем електронного аукціону № ALE001-UA-20220606-70683.

Поряд з цим, колегія враховує, що задоволення таких вимог, за умови недотримання усіма учасниками аукціону порядку сплати гарантованого внеску в розмірі 10 % від вартості майна, що визначено Порядком, зумовить порушення принципу рівності доступ учасників до інформації про аукціон та не сприятиме недопущення дискримінації і інших зацікавлених осіб.

Натомість недотримання процедури проведення аукціону з продажу державного майна, на переконання колегії, у будь-якому випадку виключає можливість набуття права власності у легітимний спосіб.

Твердження апелянта відносно виключної відповідальності Фонду за допущену ним помилку при опублікуванні електронного оголошення не можуть нівелювати встановленої Порядком процедури проведення аукціону та, відповідно, не є безумовною підставою для задоволення позову у цій справі.

Як вже зазначалось у цій постанові, Державний концерн «Укроборонпром» Листом № UOP 4.5-5336 від 30.08.2022, за результатами розгляду листа Фонду державного майна України № 10-24-11349 від 23.08.2022 повідомив, що Наказом Концерну № 251 від 20.06.2021 створено (засновано) Товариство з обмеженою відповідальністю «Виробничо-технічне підприємство «Граніт» шляхом перетворення Державного виробничо-технічного підприємства «Граніт» та нерухоме майно Державного виробничо-технічного підприємства «Граніт», розташоване за адресою: м. Одеса, вул. Героїв Крут, 27, корпус 2, загальною площею 338,4 кв.м. включено до статутного капіталу створеного Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-технічне підприємство «Граніт».

Наказом Державного концерну «Укроборонпром» «Про створення товариства з обмеженою відповідальністю» № 251 від 20.06.2022, створено (засновано) Товариство з обмеженою відповідальністю «Виробничо-технічне підприємство «Граніт» (далі - відповідач 2) шляхом перетворення Державного виробничо-технічного підприємства «Граніт» та нерухоме майно Державного виробничо-технічного підприємства «Граніт»; затверджено передавальний акт Державного виробничо-технічного підприємства «Граніт», Акт оцінки майна Державного виробничо-технічного підприємства «Граніт» згідно з балансовою (залишковою) вартістю майна, нормативно/експертною грошовою оцінкою земельних ділянок, Акт приймання-передачі майна до статутного капіталу Товариство з обмеженою відповідальністю «Виробничо-технічне підприємство «Граніт» та Статут товариства.

Закон України «Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності» визначає особливості правового, економічного та організаційного регулювання перетворення Державного концерну "Укроборонпром" в акціонерне товариство, державних унітарних підприємств, у тому числі казенних підприємств, що входять до складу Державного концерну "Укроборонпром", - у господарські товариства, управління і розпорядження їхнім майном та спрямований на забезпечення обороноздатності, економічної безпеки і захисту інтересів держави.

Відповідно до ст. 13 Закону України «Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності» товариство створюється як акціонерне товариство або товариство з обмеженою відповідальністю шляхом перетворення підприємства.

Єдиним засновником товариства є держава в особі уповноваженого суб`єкта управління. Акціонером (учасником) товариства є уповноважений суб`єкт управління та/або господарське товариство в оборонно-промисловому комплексі, до статутного капіталу якого у встановленому порядку передані акції (частка у статутному капіталі) товариства.

Перетворення підприємства в товариство здійснюється за рішенням уповноваженого суб`єкта управління про припинення відповідно до законодавства, з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Формування статутного капіталу товариства здійснюється на підставі передавального акта та акта оцінки майна.

З метою складання передавального акта, акта оцінки майна та акта приймання-передачі майна до статутного капіталу на підставі рішення уповноваженого суб`єкта управління на підприємстві створюється комісія з реорганізації, більшість членів якої мають складати представники уповноваженого суб`єкта управління. Головою комісії є представник уповноваженого суб`єкта управління.

Передавальний акт, акт оцінки майна, акт приймання-передачі майна до статутного капіталу, статут товариства затверджуються уповноваженим суб`єктом управління.

Товариство, створене в результаті реорганізації підприємства, вважається створеним, а підприємство - таким, що припинилося, з дня внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань у порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".

Відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 29 червня 2022 року було зареєстровано Товариством з обмеженою відповідальністю «Виробничо-технічне підприємство «Граніт».

Згідно з ч. 1 та ч. 2 ст. 16 Закону України «Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності» статутний капітал товариства формується за рахунок:

1) майна підприємства, включаючи акції (частки), що належать підприємству у статутних капіталах інших суб`єктів господарювання або управління якими здійснює підприємство;

2) права господарського відання на закріплені за підприємством об`єкти права державної власності, що не підлягають приватизації, у тому числі аеродроми та аеродромні об`єкти (злітно-посадкові смуги, руліжні доріжки, перони, системи посадки, наземні засоби зв`язку, навігації, спостереження, інші елементи аеродромів), що забезпечують безпеку польотів;

3) права постійного користування земельними ділянками підприємства;

4) об`єктів права інтелектуальної власності підприємства;

5) пакетів акцій (часток) інших господарських товариств в оборонно-промисловому комплексі, які вносяться до його статутного капіталу;

6) інших джерел, не заборонених законодавством.

Внесення майна підприємства, включаючи акції (частки), що належать підприємству у статутних капіталах інших суб`єктів господарювання, до статутного капіталу товариства здійснюється на підставі обліку майна на балансі підприємства за балансовою (залишковою) вартістю.

Як вбачається з матеріалів справи, нерухоме майно, розташоване за адресою: м. Одеса, вул. Героїв Крут, 27, корпус 2, яке є предметом аукціону № ALE001-UA-20220606-70683, включено до статутного капіталу Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-технічне підприємство «Граніт» згідно Наказу Державного концерну «Укроборонпром» «Про створення товариства з обмеженою відповідальністю» № 251 від 20.06.2022.

З наявного у справі Акта приймання-передачі майна до статутного капіталу Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-технічне підприємство «Граніт» слідує, що в процесі перетворення Державного виробничо-технічного підприємства «Граніт» на товариство Комісією з реорганізації складено перелік майна та майнових прав, як і вносяться як вклад до статутного капіталу Товариства, а саме майно ДВТП «Граніт» у т.ч. транспортні засоби, згідно з Додатком № 1 до цього акта.

В Додатку № 1 до Акта значиться нежитлова двоповерхова будівля, що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Героїв Крут, 27, корпус 2, загальною площею 338,4 кв.м.

Отже, доводи апелянта в частині того, що копії наданих до матеріалів справи документів не підтверджують передачу нерухомого майна, що було лотом аукціону до статутного капіталу ТОВ «ВТП «Граніт» не знайшли свого підтвердження під час перегляду справи в апеляційному порядку.

Відповідно до ст. 20 Закону України «Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності» товариство не може відчужувати, передавати в управління, заставу, вносити до статутного капіталу суб`єктів господарювання майно, зазначене в абзаці третьому частини першої статті 16 цього Закону, вчиняти щодо нього інші правочини, наслідком яких може бути відчуження такого майна.

Таке майно не підлягає приватизації, продажу під час провадження у справі про банкрутство, на нього не може бути звернено стягнення за рішенням суду, накладено арешт.

Порядок розпорядження іншим майном, внесеним до статутного капіталу товариства, та майном, набутим товариством, визначається рішеннями органів товариства, уповноважених на це відповідно до статуту товариства.

Товариство не має права безоплатно передавати основні засоби, внесені до його статутного капіталу, іншим юридичним чи фізичним особам, крім випадків, передбачених законом.

Відчуження та передача в оренду основних засобів товариства здійснюються на конкурсних засадах. Початкова вартість майна, що підлягає відчуженню, та вартість майна, що передається в оренду, визначаються на підставі незалежної оцінки, проведеної відповідно до законодавства.

Таким чином, як підставно зауважено судом першої інстанції, внаслідок включення нерухомого майна Державного виробничо-технічного підприємства «Граніт», у тому числі розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Героїв Крут, 27, корпус 2, до статутного капіталу Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-технічне підприємство «Граніт» на підставі Закону України «Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності» згідно Наказу Державного концерну «Укроборонпром» «Про створення товариства з обмеженою відповідальністю» № 251 від 20.06.2022, змінено правовий режим розпорядження нерухомого майна, яке є предметом аукціону № ALE001-UA-20220606-70683, у зв`язку з чим, Фонд державного майна України втрати повноваження щодо організатора аукціону такого майна.

Аргументація апеляційної скарги про те, що зміна організаційно-правової форми ДП «ВТП «Граніт» на ТОВ «ВТП «Граніт» не призвела до зміни форми власності нерухомого майна, відхиляється, адже не спростовую встановлених обставин щодо зміни процедури розпорядженням цим майном та, відповідно, втратою Фондом повноважень на оголошення аукціону з продажу майна, переданого до статутного капіталу товариства. Такі правомочності в силу вищенаведеної норми Закону належать уповноваженим статутом органам товариства згідно їх рішення.

В контексті викладеного, колегія враховує практику застосування статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, згідно з якою кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений свого майна інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом або загальними принципами міжнародного права. Так, в рішенні у справі "Федоренко проти України" від 01.06.2006 Європейський суд з прав людини визначив основні критерії, згідно з якими необхідно оцінювати дотримання вимог статті 1 Першого Протоколу до Конвенції у справах, що стосуються втручання в майнові права особи: чи мало місце втручання у майно в розумінні Конвенції; чи було втручання законним в контексті положень національного законодавства; чи переслідувало втручання мету, спрямовану на задоволення інтересів суспільства; чи було втручання у право власності справедливим, тобто чи було дотримано "справедливий баланс" між загальними інтересами суспільства та вимогами фундаментальних прав окремої особи.

Подібні висновки щодо застосування статті 1 Першого Протоколу до Конвенції містять рішення у справах "Стретч проти Сполученого Королівства", "Рисовський проти України", "Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки", "Спорронг та Льонротт проти Швеції", "Беєлер проти Італії", "Megadat.com S.r.l. проти Молдови" тощо.

Колегія суддів, з врахуванням вищенаведених обставин, зокрема, встановлених порушень щодо визначення розміру гарантійного внеску та, відповідно, незаконне допущення усіх учасників до участі в спірному аукціоні, а також зважаючи на зміну правового режиму розпорядження нерухомого майна з 29.06.2022 у зв`язку з включенням його до статутного капіталу Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-технічне підприємство «Граніт» та відповідно втрата повноважень Фондом державного майна України, як організатором аукціону, в своїй сукупності, переконливо свідчать про відсутність правових підстав для визнання недійсним та скасування Наказу Фонду державного майна України «Щодо електронного аукціону з продажу нерухомого майна» № 914 від 19.08.2022, з урахуванням змін, внесених Наказом «Про несення змін до наказу Фонду державного майна України від 19.08.2022 № 914 «Щодо електронного аукціону з продажу нерухомого майна»» № 987 від 07.09.2022.

Відтак, Суд погоджується з висновком місцевого господарського суду про відмову в задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасування Наказу Фонду державного майна України № 914 від 19.08.2022 «Щодо електронного аукціону з продажу нерухомого майна» та Наказу Фонду державного майна України від 07.09.2022 № 987 «Про внесення змін до наказу Фонду державного майна України від 19.08.2022 № 914 «Щодо електронного аукціону з продажу нерухомого майна», та як наслідок, і похідних вимог про зобов`язання Фонд державного майна України та Товариство з обмеженою відповідальністю «Виробничо-технічне підприємством «Граніт» визнати Товариство з обмежено відповідальністю «Технобіоніка» переможцем електронного аукціону № ALE001-UA-20220606-70683, шляхом підписання протоколу електронного аукціону № ALE001-UA-20220606-70683 з Товариством з обмежено відповідальністю «Технобіоніка» та зобов`язання Товариство з обмеженою відповідальністю «Виробничо-технічне підприємством «Граніт» укласти на умовах та за результатами електронного аукціону № ALE001-UA-20220606-70683 з Товариством з обмеженою відповідальністю «Технобіоніка» договір купівлі-продажу нежитлової двоповерхової будівлі за адресою: м. Одеса, вул. Героїв Крут, 27, корпус 2, загальною площею 338,4 кв.м.

При цьому Суд вважає, що висновки Господарського суду міста Києва про відмову в задоволенні позову у цій справі ґрунтуються на принципі верховенства права, унормованому у статтею 129 Конституції України, відповідають засадам справедливого суду, закріпленим у статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, та втілюють реалізацію принципу необхідності дотримання належного балансу інтересів всіх зацікавлених осіб і суспільства.

В змісті інших доводів апелянта колегія звертається до прецедентної практики Європейського суду з прав людини, у рішеннях в справах "Серявін та інші проти України", "Трофимчук проти України" який вказав, що згідно з його усталеною практикою, що відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

Висновки суду апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги

Відповідно до ст. 276 ГПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За встановлених обставин, колегія суддів Північного апеляційного господарського суду вважає, що місцевим господарським судом належним чином досліджено обставини справи та надано цим обставинам відповідну правову оцінку, рішення Господарського суду міста Києва від 06.02.2023 у справі №910/8714/22 відповідає фактичним обставинам справи, не суперечить чинному законодавству України, а тому передбачених законом підстав для зміни чи скасування оскаржуваного рішення в розумінні приписів ст. 277 ГПК України не вбачається. Скаржником не наведено переконливих та достатніх аргументів у відповідності з нормами чинного законодавства, щодо спростування висновків суду першої інстанції.

Апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю "Технобіоніка" на рішення Господарського суду міста Києва від 06.02.2023 у справі №910/8714/22 підлягає залишенню без задоволення.

Судові витрати

Розподіл судових витрат здійснюється у відповідності до ст. 129 ГПК України та, у зв`язку із відмовою у задоволенні апеляційної скарги, покладаються на скаржника (позивача).

Керуючись Главою 1 Розділу ІV Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду міста Києва від 06.02.2023 у справі №910/8714/22 залишити без змін.

Матеріали справи повернути до суду першої інстанції.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду у порядку та строк, передбачений ст.ст. 287-289 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст складено та підписано, - 07.06.2023.

Головуючий суддя В.А. Корсак

Судді С.О. Алданова

О.О. Євсіков

Дата ухвалення рішення15.05.2023
Оприлюднено09.06.2023
Номер документу111397313
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про державну власність щодо реєстрації або обліку прав на майно

Судовий реєстр по справі —910/8714/22

Постанова від 15.05.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Корсак В.А.

Ухвала від 03.04.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Корсак В.А.

Ухвала від 16.03.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Корсак В.А.

Рішення від 06.02.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Грєхова О.А.

Рішення від 06.02.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Грєхова О.А.

Ухвала від 16.01.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Грєхова О.А.

Ухвала від 12.12.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Грєхова О.А.

Ухвала від 21.11.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Грєхова О.А.

Ухвала від 21.11.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Грєхова О.А.

Ухвала від 24.10.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Грєхова О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні