Постанова
від 06.05.2023 по справі 521/5184/23
МАЛИНОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ОДЕСИ

Справа №521/5184/23

Номер провадження 3/521/5282/23

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 червня 2023 року м. Одеса

Суддя Малиновського районного суду міста Одеси Федоренко Т.І., розглянувши протокол про адміністративне правопорушення №1158/50000/22 від 24.09.2022 року, який надійшов з Одеської митниці Держмитслужби у відношенні громадянина Румунії ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який проживає за адресою (згідно даних зазначених у протоколі): АДРЕСА_1 ),

за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст.472 МК України,

В С Т А Н О В И В :

Відповідно допротоколу №1158/50000/22від 24.09.2022рокувстановлено,що 23.09.2022 року о 11 год. 42 хв. в зону митного контролю в напрямку руху «В`їзд» п/п «Орлівка-Ісакча» митного поста «Орлівка» Одеської митниці заїхав автомобіль марки «FOFD», моделі «TRANSIT CUSTOM», реєстраційний номерний знак Румунії НОМЕР_1 , VIN- НОМЕР_2 , де в якості водія слідував громадянина Румунії ОСОБА_1 , який прямував з одним пасажиром.

Формою проходження митного контролю гр.Румунії ОСОБА_1 обрав порядок проходження митного контролю по каналу червоний коридор.

Водій ASOCIATIA «ALEGE VIATA» громадянин Румунії ОСОБА_1 заповнив митну декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою № 01.08.2022 року №UA500420/2022/3493 від 23.09.2022, згідно відомостей якої від ASOCIATIA «ALEGE VIATA» на адресу РЕЛІГІЙНА ГРОМАДА ЄВАНГЕЛЬСЬКИХ ХРИСТИЯН СВЯТОЇ ТРІЙЦІ М.ОДЕСА (ЄДРПОУ 26506145, 65029, м. Одеса, вул. Градоначальницька, буд. 4) в транспортному засобі марки «FOFD», моделі «TRANSIT CUSTOM», реєстраційний номерний знак Румунії НОМЕР_1 , VIN- НОМЕР_2 , задекларовано до переміщення наступний товар:

1)Одяг/взуття у кількості 120 місць, вагою 90 кг;

2)Паливо, у кількості 1 місце, 23 кг;

3)Інше (упаковочні коробки) 300 місць, 30 кг.

Загальна кількість задекларованого товару складає 421 місць, 143 кг.

Відповідно ч.1 ст.318 МК України митному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України.

Згідно з ч.2 Типової технологічної схеми здійснення митного контролю автомобільних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 № 451, митний контроль автомобільних транспортних засобів і товарів здійснюється виключно митними органами відповідно до законодавства, вибірково, у формах та обсязі, що визначені на підставі результатів системи управління ризиками.

На підставі вищевикладеного, митним органом проведено повний митний огляд товарів переміщуваних в транспортному засобі марки «FOFD», моделі «TRANSIT CUSTOM», реєстраційний номерний знак Румунії НОМЕР_1 , VIN- НОМЕР_2 в результаті проведення якого встановлено, що окрім задекларованих товарів, вказаних в митній декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою 23.09.2022 № UA500420/2022/3493 в автомобілі реєстраційний номер НОМЕР_1 було ідентифіковано зазначені в митній декларації товари. Крім задекларованих товарів, було виявлено наступні не задекларовані товари загальною вагою 240 кг, що знаходились серед задекларованого товару без ознак приховування, а саме: куртки - 30 шт, чоботи - 140 пар

Вищезазначений незадекларований товар знаходився в багажному відсіку автомобіля без ознак приховування.

Відповідно до декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою № № UA500420/2022/3493 від 23.09.2022 декларування переміщенного товару здійснював водій (посадова особа) ASOCIATIA «ALEGE VIATA», громадянин Румунії ОСОБА_2 , що засвідчено його особистим підписом та печаткою ASOCIATIA «ALEGE VIATA».

Таким чином, водій громадянин Румунії ОСОБА_1 , що прямував автомобілем марки «FOFD», моделі «TRANSIT CUSTOM», реєстраційний номерний знак Румунії НОМЕР_1 вчинив дії, що мають ознаки недекларування товарів, що переміщуються через митний кордон України, тобто незаявлення за встановленою формою точних та достовірних відомостей (наявність, найменування або назва, кількість тощо) про товари, транспортні засоби комерційного призначення, які підлягають обов`язковому декларуванню у разі переміщення через митний кордон України.

За вказаних обставин, на підставі ст.ст. 459, 494 МК України, посадовою особою митниці у відношенні ОСОБА_1 було складено протокол про порушення митних правил, за ознаками ст.472 МК України.

Адвокат Главацький Ю.А., який діє в інтересах ОСОБА_1 , просив закрити провадження у справі про порушення митних правил відносно ОСОБА_1 у зв`язку з відсутністю у діях особи події та складу адміністративного правопорушення, оскільки у Socea-FalcaIulian-Marius був відсутній умисел на вчинення правопорушення, він на волонтерських засадах, безоплатно, здійснював перевезення гуманітарної допомоги через митний кордон України на адресу Релегійної Громади Євангельських Християн Святої Трійці м.Одеса під час воєнного стану в Україні, що мало на меті лише допомогу нужденним у час війни від християн Румунії. Під час складання пояснень та протоколу Socea-Falca Iulian-Marius здійснювався некоректний переклад з української мови, якою він не володіє, тому було порушені його права.

Представники митниці Терновський М.С., Бурчо І.О. та ОСОБА_3 зазначили, що особа, яка притягується до адміністративної відповідальності, винна у вчиненні адміністративного правопорушення з підстав наведених у протоколі, її вина підтверджується зібраними у справі доказами, і тому її необхідно притягнути до адміністративної відповідальності за ст.472 МК України. Будь-яких пільг у декларуванні щодо перевезення гуманітарної допомоги через кордон під час воєнного стану не передбачено.

Заслухавши думки адвоката та представників митниці, дослідивши їх письмові пояснення, матеріали справи, оцінивши наявні докази у їх сукупності, суд приходить до наступних висновків.

Відповідно до ч.1 ст.458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на відповідні суспільні відносини у сфері державної митної справи.

Статтею 486 МК України передбачено, що завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону.

Відповідно до вимог ч.1 ст.486 МК України провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.

Вимогами ст. 489 МК України передбачено, що посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення - сукупності юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначають вчинене протиправне діяння, як конкретне адміністративне правопорушення.

Відповідно до вимог ст.7 КУпАП ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності.

Згідно з вимогами ст. 252 КУпАП та ч. 2 ст. 495 МК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю. При цьому, обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів.

У розумінні ст. 495 МК України, доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Такі дані встановлюються: протоколом про порушення митних правил, протоколами процесуальних дій, додатками до зазначених протоколів; поясненнями свідків; поясненнями особи, яка притягується до відповідальності; висновком експерта; іншими документами (належним чином завіреними їх копіями або витягами з них) та інформацією, у тому числі тими, що перебувають в електронному вигляді, а також товарами - безпосередніми предметами порушення митних правил, товарами із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю, транспортними засобами, що використовувалися для переміщення безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України.

Судом встановлено, що 23.09.2022 року за обставин, наведених у протоколі, митним органом проведено повний митний огляд товарів переміщуваних в транспортному засобі марки «FOFD», моделі «TRANSIT CUSTOM», реєстраційний номерний знак Румунії НОМЕР_1 , VIN- НОМЕР_2 в результаті проведення якого встановлено, що окрім задекларованих товарів, вказаних в митній декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою 23.09.2022 № UA500420/2022/3493 в автомобілі реєстраційний номер НОМЕР_1 було ідентифіковано зазначені в митній декларації товари. Крім задекларованих товарів, було виявлено наступні не задекларовані товари загальною вагою 240 кг, що знаходились серед задекларованого товару без ознак приховування, а саме: куртки - 30 шт, чоботи - 140 пар. Вищезазначений незадекларований товар знаходився в багажному відсіку автомобіля без ознак приховування.

Відповідно до декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою № UA500420/2022/3493 від 23.09.2022 декларування переміщенного товару здійснював водій (посадова особа) ASOCIATIA «ALEGE VIATA», громадянин Румунії ОСОБА_2 , що засвідчено його особистим підписом та печаткою ASOCIATIA «ALEGE VIATA».

Так, підставою для переміщення предметів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митниці на пропуск предметів через митний кордон. Законодавчими актами встановлено, зокрема, що це може бути митна декларація.

Статтею 257 МК України визначено, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою точних відомостей про товари, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.

Як вбачається із наявних в матеріалах справи письмових пояснень ОСОБА_1 він завантажив гуманітарну допомогу з волонтерського офісу у м.Бухарест.

Згідно митної декларації від 23.09.2022 року Socea-Falca Iulian-Marius задекларував: 1)Одяг/взуття у кількості 120 місць, вагою 90 кг;

2)Паливо, у кількості 1 місце, 23 кг;

3)Інше (упаковочні коробки) 300 місць, 30 кг.

З пояснень особи вбачається, що умислу на вчинення адміністративного правопорушення передбаченого ст. 472 МК України не було.

Доказів, того, що вказаний у протоколі про порушення митних правил незадекларований товар належить ОСОБА_1 в матеріалах справи немає. В акті про проведення огляду товарів також нічого не вказує про те, що вилучений товар є його власністю.

Socea-Falca Iulian-Marius на волонтерських засадах, безоплатно, здійснював перевезення гуманітарної допомоги через митний кордон України на адресу Релегійної ГромадиЄвангельських ХристиянСвятої Трійцім.Одеса(ЄДРПОУ 26506145, 65029, м. Одеса, вул. Градоначальницька, буд. 4).

В матеріалах справи міститься лист Релегійної Громади ОСОБА_4 м.Одеса про ввезення на адресу благодійної організації від Асоціації «Вибери життя» (вул. Алея Лакул Морій, буд 3. Бухарест, код 4888424).

Також зазначено, що гуманітарний траспорт завантажено в румунському місті Бухарест і перевозиться транспортними засобами з номерними знаками B95MVA, НОМЕР_1 , НОМЕР_3 . Транспортні засоби, які здійснюють цей гуманітарний транспорт, супроводжують люди, які беруть участь у цій добровільній акції: Socea-Falca lulian-Marius, ідентифікаційний код НОМЕР_4 , Galateanu Florin-Liviu ідентифікаційний код НОМЕР_5 , Stoica Florin ідентифікаційний код НОМЕР_6 .

Цей гуманітарний транспорт використовуватиме Релігійна громада євангельських християн Святої Трійці, місто Одеса для допомоги біженцям з України. Цей гуманітарний транспорт містить таку необхідну допомогу для надання першої допомоги цивільному населенню в Україні: швидкопсувні продукти харчування, засоби особистої гігієни, миючі засоби, одяг, медикаменти. Цей транспорт має в якості одержувачів різних українців і має вартість товару 16000 леїв. Цей гуманітарний транспорт курсує за маршрутом Бухарест, Румунія - Исакча митниця - Орловка, Україна.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №2102-IX відповідно до пункту 31 частини першої статті 85 Конституції України та статті 5 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», яким введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який неодноразово продовжувався та діє на теперішний час.

У відповідності до положень ст.1 КУпАП завданням Кодексу України про адміністративні правопорушення є охорона прав і свобод громадян, власності, конституційного ладу України, прав і законних інтересів підприємств, установ і організацій, встановленого правопорядку, зміцнення законності, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі точного і неухильного додержання Конституції, законів України, поваги до прав, честі і гідності інших громадян, до правил співжиття, сумлінного виконання своїх обов`язків, відповідальності перед суспільством.

Адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність відповідно до вимог ч. 1 ст. 9 КУпАП.

Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення. Склад правопорушення це сукупність названих у законі ознак, за наявності яких небезпечне і шкідливе діяння визнається конкретним правопорушенням. Такі ознаки мають об`єктивний і суб`єктивний характер. Тобто при складанні протоколу про порушення митних правил, інспектором митниці повинні бути враховані ознаки складу правопорушення та відповідати диспозиції статті до якої притягується, особа за порушення митних правил. У іншому випадку відсутність однієї із ознак складу правопорушення виключає можливість притягнення особи до відповідальності.

Як встановлено Митним кодексом України до адміністративної відповідальності за вчинення порушення митних правил, передбаченого ст. 472 МК України, притягуються особи, які здійснили недекларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, тобто незаявлення за встановленою формою точних та достовірних відомостей (наявність, найменування або назва, кількість тощо) про товари, транспортні засоби комерційного призначення, які підлягають обов`язковому декларуванню у разі переміщення через митний кордон України.

Таким чином, основним безпосереднім об`єктом є встановлений порядок переміщення товарів через митний кордон України, які підлягають обов`язковому декларуванню.

Об`єктивною стороною правопорушення є дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України, тобто, розуміється активна поведінка (вчинок) особи, яка полягає в незаявленні за встановленою формою точних відомостей (наявність, найменування або назва, кількість тощо) про товари, транспортні засоби, що підлягають обов`язковому декларуванню у разі переміщення через митний кордон України.

Суб`єктивна сторона передбачає наявність прямого умислу, тобто винний у скоєнні правопорушення чітко розуміє та усвідомлює обставини і характер незаконного переміщення товарів, предметів і речовин через митну територію України і прагне їх ввезти на територію України з порушенням встановленого порядку чи вивезти з України.

Відповідно до ч.1 та ч.7 ст.257 Митного кодексу України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, засвідчені електронним цифровим підписом декларанта або уповноваженої ним особи. Перелік відомостей, що підлягають внесенню до митних декларацій, обмежується лише тими відомостями, які є необхідними для цілей справляння митних платежів, формування митної статистики, а також для забезпечення додержання вимог цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Відповідно до матеріалів адміністративної справи, на думку митного органу, дії особи полягали в порушенні процедури декларування та недекларування за встановленою формою, передбаченою ст. 257 МК України, точних відомостей про наявність та кількість товару, що підлягає обов`язковому декларуванню.

Судом встановлено, що Socea-Falca Iulian-Marius на волонтерських засадах, безоплатно, здійснював перевезення гуманітарної допомоги через митний кордон України на адресу Релегійної Громади Євангельських Християн Святої Трійці м.Одеса. Незадекларовані товари йому не належать та збиралися для відправлення християнською організацію у Румунії для нужденних на території України під час агресивної війни з боку рф. Відповідно до дослідженої судом декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 23.09.2022 року, вбачається, що остання має форму бланку, у який від руки, у данному випадку Socea-Falca Iulian-Marius, внесені відомості та у розділі вид допомоги зазначено перелік ввезеннихї товарів із зазначенням їх ваги. При цьому у розділі мається графа орієнтовна вага, тобто вага яка зазначається орієнтовно, а отже не є точною.

Також судом встановлено, що виявлений товар, який не був задекларований, не приховувася під час його ввезення, за своїм найменуванням був зазначений в декларації у розділі категорія товару як взуття та одяг та є лише різниця у його кількості - вазі, яка була зазначена, як орієнтовна.

Судом також надається оцінка тому, що будь-яких негативних наслідків від зазначення меньшої кількості - ваги товару не привело, оскільки декларування товару не передбачає сплату мита, інших платежів, тощо, як вже зазначено товар не було приховано, сам по собі товар не є забороненним або з обмеженим обігом. При цьому суд враховує, що орієнтовна вага у декларації зазначається декларантом, а отже є суб`єктивною оцінкою, яка у кожної особи є індивідуальною з врахуванням її досвіду, обізнанності, фаховості, тощо. Тому доводи ОСОБА_1 , що він не мав наміру щось приховувати та зазначив вагу на свій вимір заслуговують на увагу.

За положеннями п.3 ч.1 ст.8 МК України державна митна справа здійснюється на основі принципів законності та презумпції невинуватості.

Закон України "Про судоустрій і статус суддів" встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.

Європейський суд з прав людини в своїх рішеннях, зокрема по справам «Кобець проти України» від 14 лютого 2008 року, «Берктай проти Туреччини» від 08 лютого 2001 року, «Лавенте проти Латвії» від 07 листопада 2002 року неодноразово вказує, що оцінюючи докази суд застосовує принцип доведення «за відсутності розумних підстав для сумніву», що може бути результатом цілої низки ознак або достатньо вагомих, чітких і узгоджених між собою неспростованих презумпцій.

Відповідно до ч.ч.2, 3 ст.62 Конституції України, ніхто не зобов`язаний доводити свою невинуватість у вчиненні злочину. Обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.

Враховуючи наведені вимоги законодавства, а саме, що адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, оцінюючи дії Socea-Falca Iulian-Marius та надані суду докази у їх сукупності, суд приходить до висновку, що в його діях відсутні умисні дії, направлені на порушення митних правил, а навпаки мали на меті благодійність та шляхетність, як допомога від християнської організації громадянам на території України, які постраждали у наслідок війни, тому суд приходить до висновку, що у його діях відсутній склад адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 472 МК України.

При цьому суд відхиляє посилання адвоката на некоректний переклад для Socea-Falca Iulian-Marius під час складання протоколу та пояснень, оскільки протокол містить відомості про його складання у присутності перекладача та будь-яких заяв та клопотань з цього приводу не надходило, пояснення заповнені мовою, якою володіє ОСОБА_1 та має переклад на українську мову.

Відповідно до вимог п.1 ч.1 ст.247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності складу адміністративного правопорушення.

Керуючись ст.ст. 472, 522, 524-529 МК України, ст.ст. 1,7,9, 247, 283-285, 294 КУпАП, суддя -

П О С Т А Н О В И В :

Провадження у справі про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 закрити на підставі п.1 ч.1 ст.247 КУпАП за відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст.472 МК України

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку особою, яку притягнуто до адміністративної відповідальності, її законним представником, захисником, потерпілим, його представником протягом десяти днів з дня винесення постанови.

Суддя Т.І.Федоренко

СудМалиновський районний суд м.Одеси
Дата ухвалення рішення06.05.2023
Оприлюднено12.06.2023
Номер документу111419991
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяСправи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Недекларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення

Судовий реєстр по справі —521/5184/23

Постанова від 10.08.2023

Адмінправопорушення

Одеський апеляційний суд

Котелевський Р. І.

Постанова від 10.08.2023

Адмінправопорушення

Одеський апеляційний суд

Котелевський Р. І.

Постанова від 06.05.2023

Адмінправопорушення

Малиновський районний суд м.Одеси

Федоренко Т. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні