Постанова
від 07.06.2023 по справі 663/645/20
КАСАЦІЙНИЙ ЦИВІЛЬНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

Постанова

Іменем України

07 червня 2023 року

м. Київ

справа № 663/645/20

провадження № 61-906св22

Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Червинської М. Є.,

суддів: Зайцева А. Ю., Коротенка Є. В. (суддя-доповідач), Коротуна В. М., Тітова М. Ю.,

учасники справи:

позивач - заступник керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області,

відповідачі: ОСОБА_1 , Михайлівська сільська рада Скадовського району Херсонської області, правонаступником якої є Новомиколаївська сільська рада Скадовського району Херсонської області,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи касаційну скаргу першого заступника керівника Херсонської обласної прокуратури на постанову Херсонського апеляційного суду від 30 листопада 2021 року у складі колегії суддів: Склярської І. В., Воронцової Л. П., Пузанової Л. В.,

ВСТАНОВИВ:

Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

У березні 2020 року заступник керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі Головного Управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Херсонській області) звернувся до суду з позовом до Михайлівської сільської ради Скадовського району Херсонської області, правонаступником якої є Новомиколаївська сільська рада Скадовського району Херсонської області, ОСОБА_1 про визнання недійсним рішення сесії, додаткової угоди до договору оренди землі, скасування записів про державну реєстрацію права власності та повернення земельних ділянок до земель державної власності.

В обґрунтування позову посилався на те, що під час вивчення стану законності у сфері земельних відносин прокуратурою було встановлено порушення вимог земельного законодавства України під час надання в користування на умовах договору оренди землі розташованої на території Михайлівської сільської ради земельної ділянки з кадастровим номером 6524781500:13:095:0006, площею 50,6720 га, та земельної ділянки з кадастровим номером 6524781500:13:095:0007, площею 38,8282 га, а загальною площею - 89,5002 га.

Згідно з витягом з Державного земельного кадастру від 15 березня 2017 року вказані земельні ділянки перебувають у державній власності, розпорядником яких є ГУ Держгеокадастру у Херсонській області.

11 червня 2009 року між Скадовською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі, за умовами якого в оренду передано земельну ділянку загальною площею 89,5002 га, строк дії договору - 10 років, нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 992 614 грн.

Рішенням Скадовського районного суду Херсонської області від 17 лютого 2017 внесено зміни до договору оренди землі від 11 червня 2009 зі строком дії на 10 років, укладеного між Скадовською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 , в тому числі змінено за текстом сторону договору, визначивши орендодавцем ГУ Держгеокадастру у Херсонській області.

08 жовтня 2019 року наказом ГУ Держгеокадастру у Херсонській області припинено з 17 жовтня 2019 року договір оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності - загальною площею 89,5002 га, розташованих на території Михайлівської сільської ради Скадовського району Херсонської області, укладений між Скадовською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 , у зв`язку із закінченням строку.

Рішенням сесії Михайлівської сільської ради № 438 від 25 жовтня 2019 до земель комунальної власності Михайлівської територіальної громади віднесені земельні ділянки з кадастровим номером 6524781500:13:095:0006, площею 50,6720 га, та з кадастровим номером 6524781500:13:095:0007, площею 38,8282 га, загальною площею 89,5002 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходяться на території Михайлівської сільської ради.

Цим же рішенням передбачено проведення реєстрації у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права комунальної власності Михайлівської сільської територіальної громади на вказану земельну ділянку, а також подовжено (поновлено) термін дії договору оренди землі, укладеного 11 червня 2009 року з ОСОБА_1 , зареєстрованого 16 жовтня 2009 року за № 4 АА002331-040972800006 у Скадовському реєстраційному відділі Херсонської регіональної філії ДП «Центр ДЗК».

Цим же рішенням зобов`язано ОСОБА_1 та доручено голові Михайлівської сільської ради укласти та підписати додаткову угоду до зазначеного договору оренди землі.

Рішенням державного реєстратора Новозбур`ївської сільської ради зареєстровано право комунальної власності за Михайлівською сільською радою на вказані земельні ділянки.

25 листопада 2019 року, на виконання рішення сесії Михайлівської сільської ради, між вказаною сільською радою та ОСОБА_1 було укладено додаткову угоду до договору оренди землі, яку зареєстровано в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, змінено сторону договору: видалено орендодавця ГУ Держгеокадастру у Херсонській області та додано орендодавця - Михайлівську сільську раду, а також змінено строк дії договору з 10 років на строк до 01 січня 2025 року з правом пролонгації.

Позивач зазначає, що приймаючи рішення № 438 від 25 жовтня 2019 року, Михайлівська сільська рада вийшла за межі наданих їй повноважень та розпорядилася земельною ділянкою, яка не належить до земель комунальної власності, а також безпідставно продовжила строк дії договору оренди землі, укладеного 11 червня 2009 року з ОСОБА_1 , термін якого закінчився 16 жовтня 2019 року.

Оскільки прийнятим Михайлівською сільською радою рішенням та укладеною на його виконання додатковою угодою передано в оренду земельну ділянку державної власності всупереч визначеним статтею 122 Земельного кодексу України порядку надання в користування земельних ділянок, останні підлягають визнанню недійсними.

Зазначає, що ГУ Держгеокадастру у Херсонській області заходи реагування не вживались, що є підставою для представництва прокурором інтересів держави у спірних правовідносинах.

Посилаючись на викладені обставини, позивач просив:

- визнати незаконним (недійсним) рішення сесії Михайлівської сільської ради № 438 від 25 жовтня 2019 року;

- скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно записи про проведення державної реєстрації права комунальної власності за Михайлівською сільською радою на земельну ділянку кадастровий номер 6524781500:13:095:0006 площею 50,6720 га та земельну ділянку кадастровий номер 6524781500:13:095:0007 площею 38,8282 га, вчинені державним реєстратором Новозбур`ївської сільської ради Єременком А. М. за № 50004599 та № 50004851 від 04 грудня 2019 року;

- визнати недійсною на майбутнє додаткову угоду, укладену між Михайлівською сільською радою та ОСОБА_1 25 листопада 2019 року до договору оренди землі, який зареєстровано 16 жовтня 2009 року за № 4 АА002331-040972800006 у Скадовському реєстраційному відділі Херсонської регіональної філії ДП «Центр ДЗК»;

- скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно записи про реєстрацію змін до іншого речового права на підставі додаткової угоди, укладеної між Михайлівською сільською радою та ОСОБА_1 25 листопада 2019 року до договору оренди землі, якими змінено сторону договору: видалено Орендодавця - ГУ Держгеокадастру у Херсонській області та додано Орендодавця - Михайлівську сільську раду, а також змінено строк дії договору з 10 років на строк дії до 01 січня 2025 року з правом пролонгації, вчинені державним реєстратором Новозбур`ївської сільської ради Єременком А. М. за № 50004828 та № 50005155 від 04 грудня 2019 року;

- зобов`язати ОСОБА_1 повернути до земель державної власності ГУ Держгеокадастру у Херсонській області земельну ділянку кадастровий номер 6524781500:13:095:0006 площею 50,6720 га вартістю 942 372,50 грн та земельну ділянку кадастровий номер 6524781500:13:095:0007 площею 38,8282 га вартістю 723 611,12 грн.

16 лютого 2021 року ухвалою Скадовського районного суду Херсонського області у справі замінено Михайлівську сільську раду Скадовського району Херсонської області на Новомиколаївську сільську раду Скадовського району Херсонської області.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Скадовського районного суду Херсонської області від 04 червня 2021 року позов задоволено частково.

Визнано незаконним (недійсним) рішення сесії Михайлівської сільської ради Скадовського району Херсонської області № 438 від 25 жовтня 2019 року «Про державну реєстрацію права комунальної власності земельних ділянок та продовження (поновлення) договору оренди землі».

Визнано недійсною додаткову угоду, укладену між Михайлівською сільською радою Скадовського району Херсонської області та ОСОБА_1 25 листопада 2019 року до договору оренди землі, який зареєстровано 16 жовтня 2009 року за № 4 АА002331-040972800006 у Скадовському реєстраційному відділі Херсонської регіональної філії ДП «Центр ДЗК».

Зобов`язано ОСОБА_1 повернути до земель державної власності ГУ Держгеокадастру у Херсонській області земельну ділянку кадастровий номер 6524781500:13:095:0006 площею 50,6720 га вартістю 942 372,50 грн та земельну ділянку кадастровий номер 6524781500:13:095:0007 площею 38,8282 га вартістю 723 611,12 грн.

В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Вирішено питання про розподіл судових витрат.

Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що передача у комунальну власність земельних ділянок відбулась з порушенням вимог законодавства, що призвело до порушення прав держави, а прокурор звернувся до суду в інтересах держави в межах наданих йому повноважень, його позов спрямований на захист права власності, відновлення законності при вирішенні питання використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про визнання незаконним (недійсним) рішення Михайлівської сільської ради № 438 від 25 жовтня 2019 року є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Оскільки позовні вимоги про визнання недійсною додаткової угоди, укладеної між Михайлівською сільською радою та ОСОБА_1 , а також про зобов`язання ОСОБА_1 повернути земельні ділянки є похідними, тому вони також підлягають задоволенню.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог про скасування в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно записів про реєстрацію права комунальної власності за Михайлівською сільською радою та реєстрацію змін до іншого речового права на підставі додаткової угоди, укладеної між Михайлівською сільською радою та ОСОБА_1 , суд виходив з того, що цей спосіб захисту не зможе забезпечити та гарантувати позивачеві відновлення порушеного права.

Не погодившись із вказаним рішенням суду в частині задоволених позовних вимог, ОСОБА_1 оскаржив його в апеляційному порядку.

Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції

Постановою Херсонського апеляційного суду від 30 листопада 2021 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено, рішення Скадовського районного суду Херсонської області від 04 червня 2021 року в оскарженій частині скасовано, ухвалено в цій частині нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Постанова суду апеляційної інстанції мотивована тим, що спірні земельні ділянки на час постановлення судом першої інстанції рішення суду до земель державної власності не відносились, оскільки на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області № 63 від 30 грудня 2020 року передані до земель комунальної власності.

Узагальнені доводи касаційної скарги

11 січня 2022 року заступник керівника Херсонської обласної прокуратури звернувся до Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою на постанову Херсонського апеляційного суду від 30 листопада 2021 року.

В касаційній скарзі заявник просить суд касаційної інстанції скасувати постанову Херсонського апеляційного суду від 30 листопада 2021 року та залишити в силі рішення Скадовського районного суду Херсонської області від 04 червня 2021 року.

Касаційна скарга мотивована тим, що судом апеляційної інстанції судове рішення ухвалено з порушенням норм матеріального та процесуального права, без повного дослідження усіх доказів та обставин, що мають значення для справи, та без урахування правових висновків Верховного Суду щодо застосування норми права у подібних правовідносинах.

Доводи інших учасників справи

Інші учасники справи не скористались своїм правом на подання до суду своїх заперечень щодо змісту і вимог касаційної скарги, відзиву на касаційну скаргу до касаційного суду не направили.

Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції

Статтею 388 ЦПК України передбачено, що судом касаційної інстанції у цивільних справах є Верховний Суд.

Ухвалою Верховного Суду від 16 лютого 2022 року відкрито касаційне провадження за поданою касаційною скаргою та витребувано матеріали цивільної справи зі Скадовського районного суду Херсонської області.

Оскільки Скадовський районний суд Херсонської області знаходиться на тимчасово окупованій території, ухвалою Верховного Суду від 05 грудня 2022 року копії матеріалів касаційного провадження № 61-906ск22 у цивільній справі № 663/645/20 для вирішення питання щодо відновлення втраченого судового провадження направлено до суду, яким Розпорядженням Голови Верховного Суду від 06 березня 2022 року № 1/0/9-22 визначено територіальну підсудність судових справ Скадовського районного суду Херсонської області.

Ухвалою Суворовського районного суду міста Одеси від 23 березня 2023 року відновлено втрачене судове провадження в цивільній справі № 663/645/20.

19 квітня 2023 року матеріали цивільної справи надійшли до Верховного Суду.

Ухвалою Верховного Суду від 19 травня 2023 року справу призначено до судового розгляду.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

Встановлено, що 11 червня 2009 року між Скадовською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі, за умовами якого в оренду передано земельну ділянку загальною площею 89,5002 га, строк дії договору - 10 років, нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 992 614 грн.

Рішенням Скадовського районного суду Херсонської області від 17 лютого 2017 року у справі № 663/2041/16-ц за позовом заступника керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі Скадовської районної державної адміністрації, Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області до ОСОБА_1 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, позов задоволено, внесено зміни до договору оренди земельної ділянки від 11 червня 2009 року, зареєстрованого у Скадовському районному реєстраційному окрузі Херсонської регіональної філії ДП «Центр ДЗК» від 16 жовтня 2009 року за № 4АА002331-040972800006, укладеного між Скадовською районною державною адміністрацією Херсонської області та ОСОБА_1 , виклавши пункт 9 щодо порядку сплати та розміру орендної плати у новій редакції, а також замінено сторону договору оренди землі, визначивши орендодавцем земельної ділянки Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області замість Скадовської районної державної адміністрації Херсонської області.

08 жовтня 2019 року наказом Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області припинено з 17 жовтня 2019 року договір оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності - загальною площею 89,5002 га, розташованих на території Михайлівської сільської ради Скадовського району Херсонської області, укладений між Скадовською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 , у зв`язку із закінченням строку.

25 жовтня 2019 року рішенням Михайлівської сільської ради Скадовського району Херсонської області № 438 «Про державну реєстрацію права комунальної власності земельних ділянок та продовження (поновлення) договору оренди землі» за результатом розгляду заяви ОСОБА_1 вирішено:

- віднести до земель комунальної власності Михайлівської територіальної громади Скадовського району Херсонської області сформовану земельну ділянку кадастровий номер 6524781500:13:095:0006 площею 50,6720 га та земельну ділянку кадастровий номер 6524781500:13:095:0007 площею 38,8282 га, загальною площею 89,5002 га (землі сільськогосподарського призначення колишнього сільськогосподарського підприємства ім. Леніна, що припинило свою діяльність - не витребувані паї) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходяться на території Михайлівської сільської ради Скадовського району Херсонської області;

- зареєструвати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право комунальної власності Михайлівської територіальної громади Скадовського району Херсонської області на вказані земельні ділянки;

- після державної реєстрації права, продовжено (поновлено) термін дії договору оренди землі, зареєстрований 16 жовтня 2009 року за № 4АА002331-040972800006 у Скадовському реєстраційному відділі Херсонської регіональної філії ДП «Центр ДЗК» земельних ділянок з вказаними кадастровими номерами;

- зобов`язано ОСОБА_1 , зокрема, підписати додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки на новий строк та забезпечити державну реєстрацію додаткової угоди на продовження дії договору оренди від 16 жовтня 2009 року, а сільському голові доручено укласти додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки з ОСОБА_1 (том 1, а. с. 16-17).

25 листопада 2019 року між Михайлівською сільською радою та ОСОБА_1 укладено додаткову угоду про внесення змін до договору оренди землі від 30 січня 2009 року, відповідно до умов якої, зокрема, внесено зміни до пункту 7 розділу «Строк дії договору», а саме визначено строк дії договору до 01 січня 2025 року з переважним правом орендаря на поновлення договору на новий строк.

Із витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно вбачається, що з 04 квітня 2017 року земельні ділянки з кадастровими номерами 6524781500:13:095:0006, площею 50,6720 га, та 6524781500:13:095:0007, площею 38,8282 га, належать до державної власності, власником яких є Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, а з 02 грудня 2019 року вказані земельні ділянки належать до комунальної власності, власником є Михайлівська сільська рада Скадовського району Херсонської області, з відміткою про право оренди земельних ділянок строком до 01 січня 2025 року, з правом пролонгації.

20 січня 2020 року Новокаховською місцевою прокуратурою Херсонської області під час вивчення питання правомірності розпорядження земельною ділянкою державної власності площею 89,5002 га на території Михайлівської сільської ради встановлено порушення вимог статті 122 Земельного кодексу України при прийняття рішення сесії № 438 від 25 жовтня 2019 року, у зв`язку з чим, з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави у суді, на підставі частини 4 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» до ГУ Держгеокадастру у Херсонській області прокуратурою спрямовано лист, в якому пропонується повідомити про вжиття або планування вжити заходи щодо усунення виявлених порушень вимог чинного законодавства у судовому порядку.

07 лютого 2020 року ГУ Держгеокадастру у Херсонській області в своїй відповіді зазначило, що воно з 2013 є розпорядником та орендодавцем земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Херсонської області. 08 квітня 2017 року на земельні ділянки з кадастровими номерами 6524781500:13:095:0006, площею 50,6720 га, та 6524781500:13:095:0007, площею 38,8282 га, було здійснено реєстрацію права власності за державою в особі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області. Враховуючи, що договір діяв до 16 жовтня 2019 року, ОСОБА_1 14 серпня 2019 року звернувся до ГУ Держгеокадастру у Херсонській області із заявою щодо поновлення договору строком на 10 років. За результатом розгляду наявних матеріалів та долучених до заяви документів, ГУ Держгеокадастру у Херсонській області орендарю було направлено заперечення у поновленні договору оренди землі від 12 вересня 2019 року та видано наказ про припинення права користування земельною ділянкою від 08 жовтня 2019 року № 3392-СГ, у зв`язку із закінченням строку, на який укладено договір. Цим же наказом відділу ринку та оцінки земель Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області було доручено включити вказані земельні ділянки до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону. Проте, на вказані земельні ділянки на підставі рішення Михайлівської сільської ради № 438 від 25 жовтня 2019 року безпідставно зареєстровано право комунальної власності за Михайлівською сільською радою Скадовського району Херсонської області та право оренди вказаних земельних ділянок ОСОБА_1 до 01 січня 2025 року. Рішення про передачу у комунальну власність зазначених земельних ділянок Головним управлінням не приймалось, передача у розпорядження Михайлівської сільської ради Скадовського району Херсонської області не здійснювалось. ГУ Держгеокадастру у Херсонській області заходи реагування ним не вживались.

Наказом Головного управління Держгеокадаству у Херсонській області № 63 від 30 грудня 2020 року передано Новомиколаївській сільській раді Новомиколаївської територіальної громади Скадовського району Херсонської області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 186,4813 га.

22 січня 2021 року рішенням Новомиколаївська сільська рада Скадовського району Херсонської області «Про прийняття у комунальну власність із державної власності земельних ділянок сільськогосподарського призначення» вирішено: прийняти 92 земельних ділянок сільськогосподарського призначення загальною площею 2402,3332 га державної власності у комунальну власність Новомиколаївської територіальної громади в особі Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області, які розташовані за межами населених пунктів, що увійшли до території новоствореної Новомиколаївської сільської ради згідно переліку, що додається до Актів приймання-передачі від 09 грудня 2020 року, 31 грудня 2020 року, 16 січня 2021 року. Це рішення та зазначені накази разом з актами приймання-передачу земельних ділянок є підставою для державної реєстрації права комунальної власності Новомиколаївської сільської територіальної громади на них.

Ухвалою Скадовського районного суду Херсонського області 16 лютого 2021 року у справі замінено Михайлівську сільську раду Скадовського району Херсонської області на Новомиколаївську сільську раду Скадовського району Херсонської області.

Мотивувальна частина

Позиція Верховного Суду

Згідно із положенням частини другої статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пункті 1 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно у таких випадках: 1) якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку; 2) якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні; 3) якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах; 4) якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами першою, третьою статті 411 цього Кодексу. Підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 2, 3 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Згідно з частиною третьою статті 3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Відповідно до вимог частин першої і другої статті 400 ЦПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіряє правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.

Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.

Згідно з частинами першою, другою та п`ятою статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Зазначеним вимогам закону оскаржувана постанова суду апеляційної інстанції відповідає.

Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права

За статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частин першої, другої статті 83 Земельного Кодексу України (далі - ЗК України, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

Згідно з частиною першою, другою статті 84 ЗК України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону (частина перша статті 116 ЗК України).

За змістом статті 122 ЗК України вирішення питань щодо передачі земельних ділянок у власність або в користування із земель державної чи комунальної власності належить до компетенції відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до частини першої статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або в користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно із частиною четвертою статті 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області № 63 від 30 грудня 2020 року спірні земельні ділянки з кадастровими номерами 6524781500:13:095:0006, площею 50,6720 га, та 6524781500:13:095:0007, площею 38,8282 га, передано Новомиколаївській сільській раді Новомиколаївської територіальної громади Скадовського району Херсонської області (яке є правонаступником Михайлівської сільської ради Скадовського району Херсонської області) у комунальну власність, у зв`язку із чим відсутні підстави вважати що права та інтереси держави були порушені.

Верховний Суд погоджується із таким висновком суду апеляційної інстанції, враховуючи наступне.

З 01 січня 2019 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил користування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в України» від 10 липня 2018 року № 2498-VIII (далі - Закон України № 2498-VIII), згідно якого землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені, вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані.

Відповідно до пункту 21 Перехідних положень Земельного кодексу України (який є чинним з 01 січня 2019 року) з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні» землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.

У справі, яка переглядається, апеляційним судом встановлено, що згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно з 04 квітня 2017 року земельні ділянки з кадастровими номерами 6524781500:13:095:0006, площею 50,6720 га, та 6524781500:13:095:0007, площею 38,8282 га, належали до державної власності, розпорядником яких було ГУ Держгеокадастру у Херсонській області.

Разом із цим 25 жовтня 2019 року рішенням Михайлівської сільської ради Скадовського району Херсонської області № 438 «Про державну реєстрацію права комунальної власності земельних ділянок та продовження (поновлення) договору оренди землі» за результатом розгляду заяви ОСОБА_1 вирішено віднести до земель комунальної власності Михайлівської територіальної громади Скадовського району Херсонської області сформовану земельну ділянку кадастровий номер 6524781500:13:095:0006 площею 50,6720 га та земельну ділянку кадастровий номер 6524781500:13:095:0007 площею 38,8282 га, загальною площею 89,5002 га (землі сільськогосподарського призначення колишнього сільськогосподарського підприємства ім. Леніна, що припинило свою діяльність - не витребувані паї) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходяться на території Михайлівської сільської ради Скадовського району Херсонської області; зареєструвати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право комунальної власності Михайлівської територіальної громади Скадовського району Херсонської області на вказані земельні ділянки.

Підставою для прийняття зазначеного рішення був Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні», який набрав чинності з 01 січня 2019 року та яким внесені зміни до пункту 21 Перехідних положень ЗК України.

Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області № 63 від 30 грудня 2020 року спірні земельні ділянки з кадастровими номерами 6524781500:13:095:0006, площею 50,6720 га, та 6524781500:13:095:0007, площею 38,8282 га, передано Новомиколаївській сільській раді Новомиколаївської територіальної громади Скадовського району Херсонської області (яке є правонаступником Михайлівської сільської ради Скадовського району Херсонської області) у комунальну власність.

Зазначений наказ у встановленому законом порядку не скасований та є чинним.

Відповідно до частини першої статті 4, частини першої статті 13 Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України) кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів. Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави (частина перша статті 2 ЦПК України).

Правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, яким надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси. Суд повинен установити, чи були порушені, невизнані або оспорені права, свободи чи інтереси цих осіб, і залежно від установленого вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову в їх задоволенні.

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 12 червня 2018 року у справі № 826/4406/16 і підстави для відступлення від неї відсутні.

Установивши, що спірні земельні ділянки до земель державної власності не відносяться, а передані та відносяться до земель комунальної власності, права та інтереси держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області не порушені, суд апеляційної інстанції дійшов правильного висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Доводи заявника про неврахування судом апеляційної інстанції висновків, викладених у постановах Верховного Суду є такими, що не заслуговують на увагу, оскільки висновки щодо застосування норм права, які викладені у вказаних постановах, стосуються правовідносин, які не є подібними до правовідносин у справі, що переглядається.

Інші наведені в касаційній скарзі доводи зводяться до незгоди з висновками апеляційного суду стосовно встановлення обставин справи, містять посилання на факти, що були предметом дослідження й оцінки цим судом, який їх обґрунтовано спростував. В силу вимог вищенаведеної статті 400 ЦПК України суд касаційної інстанції не вправі встановлювати нові обставини та переоцінювати докази.

Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Серявін та інші проти України», заява № 4909/04, від 10 лютого 2010 року).

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

Згідно з частиною першою статті 410 ЦПК України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 400 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Перевіривши правильність застосування судами норм матеріального

і процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а оскаржуваної постанови апеляційного суду - без змін.

Керуючись статтями 400, 410, 416 ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу першого заступника керівника Херсонської обласної прокуратури залишити без задоволення.

Постанову Херсонського апеляційного суду від 30 листопада 2021 року залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий М. Є. Червинська

Судді: А. Ю. Зайцев

Є. В. Коротенко

В. М. Коротун

М. Ю. Тітов

СудКасаційний цивільний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення07.06.2023
Оприлюднено13.06.2023
Номер документу111430842
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —663/645/20

Постанова від 07.06.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротенко Євген Васильович

Ухвала від 19.05.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротенко Євген Васильович

Ухвала від 05.12.2022

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротенко Євген Васильович

Ухвала від 16.02.2022

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротенко Євген Васильович

Ухвала від 26.01.2022

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротенко Євген Васильович

Постанова від 30.11.2021

Цивільне

Херсонський апеляційний суд

Склярська І. В.

Постанова від 30.11.2021

Цивільне

Херсонський апеляційний суд

Склярська І. В.

Ухвала від 11.10.2021

Цивільне

Херсонський апеляційний суд

Склярська І. В.

Ухвала від 22.09.2021

Цивільне

Херсонський апеляційний суд

Склярська І. В.

Рішення від 04.06.2021

Цивільне

Скадовський районний суд Херсонської області

Шульга К. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні