Рішення
від 08.06.2023 по справі 520/5984/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

08 червня 2023 року Справа № 520/5984/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Сагайдака В.В., розглянувши матеріали позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю АВС ХОЛДІНГ (просп. Людвіга Свободи, буд. 48-Б, м. Харків, 61204, код ЄДРПОУ38634079) до Харківської міської ради (майдан Конституції, буд. 7,м. Харків,61003, код ЄДРПОУ04059243) про визнання протиправними та скасування припису,-

В С Т А Н О В И В:

До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач з адміністративним позовом, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати припис № 3/8 від 07.03.2023 виданий Управлінням реклами Департаменту інфраструктури Харківської міської ради в особі начальника відділу контролю за розміщенням зовнішньої реклами Хомутовим В.Л. на ім`я Товариства з обмеженою відповідальністю «АВС ХОЛДІНГ» щодо усунення порушень вимог ст. 16 Закону України «Про рекламу»;

- стягнути з Харківської міської ради на користь ТОВ «АВС ХОЛДІНГ» судові витрати по справі, які складаються зі сплати судового збору у сумі 1073,6 грн. та витрат на правничу допомогу).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржуване рішеняня прийнято відповідачем з порушенням норм чинного законодавства.

Згідно ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

З огляду на вказане вище, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Судом встановлено, що ТОВ «АВС ХОЛДІНГ» є власником нежитлових приміщень за адресами: просп. Героїв Сталінграду, 26; просп. Ювілейний, 89; просп. Олександрівський, 146; просп. Людвіга Свободи, 48-Б; вул. Полтавський шлях, 126; вул. Грицевця 29-Б; просп. Слави, 1-Б; просп. Перемоги, 68-Є, де вони здійснюють свою господарську діяльність, що підтверджується Витягами з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності.

02.03.2023 ТОВ «АВС ХОЛДІНГ» (в особі Єлфімова Д.С., який діяв на підставі

довіреності від 21.02.2023) звернулося до Центру надання адміністративних послуг м. Харкова (далі-ЦНАП) з документами (ескіз рекламного засобу з його конструктивним рішенням, заява, фотокартка або комп`ютерний макет місця, на якому планується розташування рекламного засобу з прив`язкою до місцевості) до Управління реклами Департаменту інфраструктури Харківської міської ради для отримання адміністративної послуги: Дозвіл на розміщення зовнішньої реклами І етап щодо наступних об`єктів:

- консоль на фасаді 0,65*0,5*1, щит на фасаді 29,0*2,0*1 за адресою: просп. Героїв Сталінграду, 26;

- консоль на фасаді 0,65*0,5*1, щит на фасаді 24,58*1,7*1 за адресою: просп. Ювілейний, 89;

- консоль на фасаді 0,65*0,5*1, щит на фасаді 21,38*2,0*1 за адресою:просп. Олександрівський, 146;

- консоль на фасаді 0,65*0,5*1, щит на фасаді 14,92*1,31*1 за адресою: просп. Людвіга Свободи, 48-Б;

- щит на фасаді 21,89*0,813*1 за адресою: вул. Полтавський шлях, 126;

- щит на фасаді 0,65*0,5*1, щит на фасаді 33,91*1,65*1 за адресою: вул. Грицевця 29- Б;

- щит на фасаді 26,7*1,7*1, щит на фасаді 0,65*0,5*1 за адресою: просп. Слави, 1-Б;

- консоль на фасаді 0,65*0,5*1, щит на фасаді 15,5*1,6*1 за адресою:пр.Перемоги,68-Є;

- щит на фасаді 17,8*1,2*1 за адресою: вул. Ак. Богомольця, 3-В;

- щит на фасаді 29,0*2,0*1 за адресою: вул. Ак. Богомольця, 3-В, що підтверджується описами документів від 02.03.2023 (долучені до позовної заяви).

07.03.2023 Управлінням реклами Департаменту інфраструктури Харківської міської ради в особі начальника відділу контролю за розміщенням зовнішньої реклами ОСОБА_1 складено припис №3/8 на ім`я Товариства з обмеженою відповідальністю (далі-ТОВ) «АВС ХОЛДІНГ» щодо усунення порушень вимог ст. 16 Закону України (далі-ЗУ) «Про рекламу», а саме відсутність дозволу на розміщення зовнішньої реклами за адресами розташування спеціальних конструкцій згідно Додатку 1 та Додатку 2 шляхом демонтажу рекламних конструкцій у 3-денний строк, при чому в приписі зазначено окрім поданих об`єктів демонтувати інші 31 об`єкт згідно Додатку 1 та 15 об`єктів згідно Додатку 2 (припис з додатками долучено до позову). У приписі зазначено, що про усунення порушень необхідно письмово інформувати Управління реклами Департаменту інфраструктури Харківської міської ради у 3-денний строк. У разі невиконання цього припису спеціальні конструкції будуть демонтовані з покладенням на ТОВ «АВС ХОЛДІНГ» витрат, пов`язаних з демонтажем спеціальних конструкцій та їх зберіганням.

Вищевказаний припис отримано представником позивача 08.03.2023, про що проставлено відмітку на другому примірнику припису.

Позивач, вважаючи зазначений припис протиправним, звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку заявленим позовним вимогам та запереченням проти них, суд зазначає наступне.

Відносини у сфері реклами регулює Закон України Про рекламу, відповідно до ст. 3 якого законодавство України про рекламу складається з цього Закону та інших нормативних актів, які регулюють відносини у сфері реклами.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про рекламу" зовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг; рекламні засоби - засоби, що використовуються для доведення реклами до її споживача.

Згідно з ч.1 ст. 16 Закону України "Про рекламу" розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Типові правила розміщення зовнішньої реклами затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 № 2067 (Правила № 2067) регулюють відносини, що виникають у зв`язку з розміщенням зовнішньої реклами у населених пунктах, та визначають порядок надання дозволів на розміщення такої реклами.

З аналізу ч.1 ст. 16 Закону України "Про рекламу" слід дійти висновку про те, що органи, зазначені у цій нормі (зокрема, виконавчий комітет міської ради), затверджують порядок розміщення зовнішньої реклами на підставі типових правил, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Порядок виявлення, демонтажу, обліку, зберігання спеціальних конструкцій зовнішньої реклами, розміщених на території міста Харкова з порушенням законодавства про рекламу та благоустрій населених пунктів, подальшого розпорядження ними було затверджено рішенням Виконавчого комітету Харківської міської ради від 22.06.2011 №444 (далі Порядок №444).

Пунктом 3.1. Порядку №444 встановлено, що виявлення спеціальних конструкцій зовнішньої реклами, розміщених з порушенням законодавства про рекламу та благоустрій здійснюється шляхом проведення регулярних перевірок робочим органом. Робочий орган, відповідно до абзацу 13 пункту 2.1. розділу 2 Правил розміщення зовнішньої реклами у місті Харкові, це відділ реклами Департаменту контролю Харківської міської ради, на який покладено виконання функцій щодо регулювання діяльності в сфері розміщення зовнішньої реклами у місті Харкові.

Таким чином, перевірка законності розміщення рекламних конструкцій на території міста Харкова здійснюється працівниками відділу реклами шляхом проведення перевірок.

В разі виявлення працівником відділу реклами самовільно розміщених рекламних конструкцій, згідно з пунктами 4.2 та 4.4 вищезазначеного Порядку, їх власнику направляється припис з вимогою про усунення порушення вимог чинного законодавства України. Припис направляється в письмовій формі поштою з повідомленням про вручення або вручається уповноваженому представнику власника спеціальної конструкції особисто під підпис.

Представником позивача у позовній заяві із посиланням на правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 20.11.2019 року у справі №522/19532/14-а вказано, що у відповідача відсутні повноваження на здійснення нагляду (контролю) за дотриманням законодавства про рекламу та винесення припису.

Надаючи оцінку вказаним доводам, суд зазначає, що під час розгляду справи встановлено, що при винесенні спірного припису відповідач керувався положеннями Порядку №444 та наявністю повноважень стосовно виконання функцій регулювання діяльності у сфері розміщення зовнішньої реклами у місті Харкові.

Приписи Порядку виявлення, демонтажу, обліку, зберігання спеціальних конструкцій зовнішньої реклами, розміщених на території міста Харкова з порушенням законодавства про рекламу та благоустрій населених пунктів, подальшого розпорядження ними були затверджені рішенням Виконавчого комітету Харківської міської ради від 22.06.2011 №444 та прийняті виконавчим комітетом Харківської міської ради з урахуванням положень чинного законодавства.

Застосування у даному випадку правових висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 20 листопада 2019 року у справі №522/19532/14а, не є можливим, оскільки у справі №522/19532/14а Верховний Суд досліджував можливість застосування до правовідносин з перевірки законності встановлення і маркування рекламних засобів положень Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, натомість відповідачем у даному випадку не підтверджено застосування норм вказаного закону під час винесення спірного у даній справі припису.

Відтак, суд вважає зазначені посилання позивача помилковими.

Стосовно допущенного позивачем порушення ч.1 ст. 16 Закону України «Про рекламу» суд зазначає наступне.

Відповідно до абз.6 ч.1 ст.1 Закону України "Про рекламу" зовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг.

Згідно з абз.12 ч.1 ст.1 Закону України «Про рекламу» реклама - інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару.

Частиною 1 ст.16 Закону України «Про рекламу» передбачено, що розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до положень ч.1 ст.9 Закону України «Про рекламу» реклама має бути чітко відокремлена від іншої інформації, незалежно від форм чи способів розповсюдження, таким чином, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу.

Положеннями ч.7 ст.8 Закону України "Про рекламу" визначено, що розміщення інформації про виробника товару та/або товар у місцях, де цей товар реалізується чи надається споживачеві, у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, а також безпосередньо на самому товарі та/або його упаковці, не вважається рекламою.

Згідно положень ч. 6 ст. 9 Закону України «Про рекламу» вивіска чи табличка з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать цій особі, вид її діяльності (якщо це| не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщена на внутрішній поверхні власного чи наданого у користування особі приміщення, на зовнішній поверхні будинку чи споруди не вище першого поверху або на поверсі, де знаходиться власне чи надане у користування особі приміщення, біля входу в таке приміщення, не вважається рекламою.

Отже, інформація про виробника товару та/або товар у місцях, де цей товар реалізується чи надається споживачеві, а також інформація, розміщена на зовнішній поверхні будинку чи споруди не вище першого поверху або на поверсі, де знаходиться власне чи надане у користування особі приміщення, біля входу у таке приміщення, яка не містить закликів придбавати товар або послугу, що реалізується суб`єктом, інформація щодо виду діяльності зареєстрованій особи, не є рекламою у розумінні ч.7 ст. 8 та ч. 6 ст. 9 Закону України «Про рекламу», оскільки підпадає під визначення «вивіска» чи «табличка».

Зазначена позиція суду відповідає висновкам Верховного Суду, викладеним в постанові №1340/4421/18 від 04.09.2019.

Під час розгляду справи встановлено, що Позивач, як вже зазначалося вище, 02.03.2023 звернувся до ЦНАП у м. Харкові з документами (ескіз рекламного засобу з його конструктивний рішенням, заява, фотокартка або комп`ютерний макет місця, на якому планується розташування рекламного засобу з прив`язкою до місцевості) до управління реклами Департаменту інфраструктури Харківської міської ради для отримання адміністративної послуги: Дозвіл на розміщення зовнішньої реклами І етап щодо наступних об`ктів: консоль на фасаді 0,65*0,5*1, щит на фасаді 29,0*2,0*1 за адресою: просп. Героїв Сталінграду, 26; консоль на фасаді 0,65*0,5*1, щит на фасаді 24,58*1,7*1 за адресою: просп. Ювілейний, 89; консоль на фасаді 0,65*0,5*1, щит на фасаді 21,38*2,0*1 за адресою: просп. Олександрівський, 146; консоль на фасаді 0,65*0,5*1, щит на фасаді 14,92*1,31*1 за адресою: просп. Людвіга Свободи, 48-Б; щит на фасаді 21,89*0,813*1 за адресою: вул. Полтавський шлях, 126; щит на фасаді 0,65*0,5*1, щит на фасаді 33,91*1,65*1 за адресою: вул. Грицевця 29-Б; щит на фасаді 26,7*1,7*1, щит на фасаді 0,65*0,5*1 за адресою: просп. Слави, 1-Б; консоль на фасаді 0,65*0,5*1, щит на фасаді 15,5*1,6*1 за адресою: просп. Перемоги, 68-Є, що підтверджується Описами документів від 02.03.2023.

Відповідач, будучи обізнаним, що позивач подав необхідні документи на отримання дозволу на розміщення зовнішньої реклами, діючи в порушення п. 6.1.4. Правил № 609, не встановивши пріоритету на розміщення зовнішньої реклами по означеним об`єктам, не надавши самого дозволу на розміщення зовнішньої реклами, склав припис від 07.03.2023 №3/8 на ім`я ТОВ «АВС ХОЛДІНГ» щодо усунення порушень вимог ст. 16 ЗУ «Про рекламу», а саме про відсутність дозволу на розміщення зовнішньої реклами за адресами розташування спеціальних конструкцій.

Згідно Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2003 року №2067 - зовнішня реклама розміщується на підставі дозволів та у порядку, встановленому виконавчими органами сільських, селищних, міських рад відповідно до цих Правил. Справляння плати за видачу зазначених дозволів виконавчими органами сільських, селищних, міських рад забороняється (п.3). На територіях, будинках і спорудах зовнішня реклама розміщується за згодою їх власників або уповноважених ними органів (осіб) з урахуванням архітектурних, функціонально-планувальних, історико-культурних чинників, типології елементів місцевого середовища та з додержанням правил благоустрою територій населених пунктів.

Статтею 26 Закону України «Про рекламу» визначається перелік органів, що здійснюють контроль за дотриманням законодавства про рекламу.

Рішенням Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі, встановлені, зокрема, приписами статей 19, 140, 143, 144, 146 Основного Закону України. З аналізу вказаних конституційних положень вбачається, що ці органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Такі ж положення закріплені у статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування, яка встановлює, що головні повноваження і функції органів місцевого самоврядування визначаються конституцією або законом; органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу; повноваження, якими наділяються органи місцевого самоврядування, як правило, мають бути повними і виключними.

Як вже встановлено судом, на органи місцевого самоврядування законом не покладено здійснення контрольних функцій за дотриманням законодавства України про рекламу, а тому посилання відповідача на ту обставину, що за ним Правилами розміщення зовнішньої реклами у місті Харкові, посадовою інструкцією Головним спеціалістом сектору контролю за розміщенням зовнішньої реклами відділу реклами Департаменту контролю Харківської міської ради та Положенням про відділ реклами Департаменту контролю Харківської міської ради затвердженого розпорядженням Харківського міського голови від 29.12.2017 р. №162 закріплені контрольні функції щодо здійснення дотримання вимог Закону України "Про рекламу " є необґрунтованими, оскільки відповідач фактично вищевказаними актами надав собі повноваження, які не покладено на нього статтею 26 Закону України "Про рекламу".

З огляду на вищевикладене, суд вважає достатніми підстави для скасування оскаржуваного припису як такого, що винесенений з порушеннями вимог ст.2 КАС України, а саме органом, у якого відсутні повноваження на винесення такого припису.

Усі інші аргументи сторін вивчені судом, однак є такими, що не потребують детального аналізу у судовому рішенні, оскільки вищенаведених висновків суду не спростовують та на вирішення спору по суті не впливають.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Керуючись ст. 14, 22, 194, 243, 246, 249, 250, 255, 258, 262, 293, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю АВС ХОЛДІНГ (просп. Людвіга Свободи, буд. 48-Б,м. Харків,61204, код ЄДРПОУ38634079) до Харківської міської ради (майдан Конституції, буд. 7,м. Харків,61003, код ЄДРПОУ04059243) про визнання протиправними та скасування припису,- задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати припис № 3/8 від 07.03.2023 виданий Управлінням реклами Департаменту інфраструктури Харківської міської ради в особі начальника відділу контролю за розміщенням зовнішньої реклами ОСОБА_1 на ім`я Товариства з обмеженою відповідальністю «АВС ХОЛДІНГ» щодо усунення порушень вимог ст. 16 Закону України «Про рекламу».

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Харківської міської ради (майдан Конституції, буд. 7,м. Харків,61003, код ЄДРПОУ04059243) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю АВС ХОЛДІНГ (просп. Людвіга Свободи, буд. 48-Б,м. Харків,61204, код ЄДРПОУ38634079) на суму сплаченого судового збору у розмірі 1073,60 грн. ( одна тисяча сімдесят три гривні шістдесят копійок).

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 08 червня 2023 року.

Суддя Сагайдак В.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.06.2023
Оприлюднено12.06.2023
Номер документу111440067
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —520/5984/23

Постанова від 13.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Постанова від 13.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 17.07.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Рішення від 08.06.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сагайдак В.В.

Ухвала від 06.04.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сагайдак В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні