Рішення
від 12.06.2023 по справі 908/966/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 34/97/23

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

vQXh7VH0HD4AbРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

vQXh7VH0HD4Ab12.06.2023 Справа № 908/966/23

м.Запоріжжя

Господарський суд Запорізької області у складі судді Науменка А.О.,

розглянув у спрощеному позовному провадженні,

без виклику представників сторін,

справу № 908/966/23

за позовом: Державного навчального закладу «Запорізький будівельний центр професійно-технічної освіти», ідентифікаційний код юридичної особи 05536478 (вул. Козака Бабури, буд.6, м. Запоріжжя, 69076)

до відповідача: Публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» в особі Запорізьких міських електричних мереж, ідентифікаційний код юридичної особи 00130926 (юридична адреса: вул. Сталеварів, 14, м. Запоріжжя, 69035)

про визнання недійним акту

vQXh7VH0HD4Ab СУТЬ СПОРУ:

vQXh7VH0HD4AbДо Господарського суду Запорізької області звернувся Державний навчальний заклад «Запорізький будівельний центр професійно-технічної освіти» з позовом до Публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» в особі Запорізьких міських електричних мереж про визнання недійсним та скасування акту ПАТ «Запоріжжяобленерго» про порушення № 10011577 від 28.11.2022.

Позовна заява мотивована тим, що акт про порушення від 28.11.2022 № 10011577 є необгрунтованим, складениміз порушенням вимог ПРРЕЕ, а рішення комісії з розгляду актів про порушення ПАТ «Запоріжжяобленерго», вказане у протоколі від 23.02.2023 року № 1008 та розрахунок вартості необлікованої електричної енергії, які видано на підставі даного акту - хибними і такими що не відповідають дійсності, у зв'язку з чим є підстави для визнання акту недійсним та його скасування. Посилається на те, що акт складено з порушенням ПРРЕЕ, а розрахунок необлікованої електричної енергії, який виконано за 184 дні по 24 години на добу, є неправильним.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24.03.2023 справу № 908/966/23 передано на розгляд судді Науменку А.О.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 12.04.2023 у справі № 908/966/23 позовна заява прийнята судом до розгляду. Ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи, розгляд справи по суті розпочати через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі.

Сторони належним чином повідомлені про час та місце розгляду справи, зокрема, ухвала суду про відкриття провадження у справі отримана відповідачем - 17.04.2023.

Відповідач проти вимог позивача заперечив з підстав зазначених у відзиві, просить відмовити в задоволенні позовних вимог. В обґрунтування відзиву, відповідач посилається на те, що 28.11.2022 під час проведення контрольного огляду електроустановки позивача за адресою: вул. Історична, буд. 57 у м. Запоріжжя, у присутності завгоспа Пережанової Н.А., яка допустила представників оператора системи до перевірки засобів обліку електричної енергії, було виявлено порушення п. 5.5.5 ПРРЕЕ, а саме: «відсутність пломб ПАТ «Запоріжжяобленерго», встановлених на шафі з трансформаторами струму та ввідного рубильника. Пошкодження засобу вимірювальної техніки, а саме: відсутній трансформатор струму по фазі «С». Порушення виявлено під час контрольного огляду засобів комерційного обліку». Відповідно до акта про опломбування №1761 від 14.02.2020 споживачу було передано на відповідальне зберігання пломби №29608793, №29608794, №29608795, №18933512, встановлені на шафі з трансформаторами струму та ВР. У зв'язку із виявленим порушенням та відповідно до п. 8.2.5 ПРРЕЕ складено Акт про порушення ПРРЕЕ від 28.11.2022 за №10011577 за підписом завгоспа Пережанової Н.А., яка і отримала його. 23.02.2023 у відповідності до п. 8.2.6 Правил було проведено засідання комісії за участю представника Споживача Фоміч С.В., на якому прийнято рішення про нарахування вартості не облікованої електричної енергії 65 373 кВт.год у розмірі 392 975,39 грн за порушення ПРРЕЕ, зафіксоване актом №10011577 від 28.11.2022, що оформлено відповідним протоколом №1008. Враховуючи, що представник споживача відмовився отримувати копію протоколу, розрахунку та рахунку, дані документи були направлені поштою рекомендованим листом 24.02.2023. Відповідно до вищезазначеного протоколу комісії від 23.02.2023 нарахування необлікованої електричної енергії проведено лише за одним із порушень, зафіксованих актом, а саме, за незбереження пломб, переданих на відповідальне зберігання відповідно до п.п. 2) п. 8.4.2 ПРРЕЕ. Вважає доводи викладені позивачем у позові необґрунтованими, оскільки позивач ігнорує свій обов'язок щодо збереження пломб, прийнятих на відповідальне зберігання відповідно до акта про пломбування від 14.02.2020. Вказує не те, що протоколом комісії чітко зафіксовано за яке порушення здійснене нарахування та у який спосіб. Зазначає, що нарахування не облікованої електричної енергії проводиться саме з режиму роботи струмоприймачів, а не графіку роботи закладу. Вважає, що акт про порушення складено у відповідності до вимог ПРРЕЕ, розрахунок проведено на підставі вихідних даних споживача за відповідною формулою ПРРЕЕ, отже нарахування обсягу та вартості необлікованої електричної енергії є правомірним та законним, враховуючи виявлений факт невиконання споживачем свого обов'язку щодо збереження пломб, переданих на відповідальне зберігання згідно акта від 14.02.2020.

Судом прийнято до розгляду відзив відповідача, поновлено строк на його подання, відповідно до ст. 119 ГПК України, враховуючи поважність причин його несвоєчасного подання.

Відповідно до частин 2 і 3 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України розгляд справи по суті в порядку спрощеного провадження починається з відкриття першого судового засідання або через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі, якщо судове засідання не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Згідно з ч. ч. 5, 7 ст. 252 ГПК України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п'яти днів з дня отримання відзиву.

Статтею 248 ГПК України встановлено, що суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

12.06.2023 судом прийнято рішення у даній справі.

Розглянувши матеріали справи, суд

vQXh7VH0HD4Ab УСТАНОВИВ:

vQXh7VH0HD4Ab04.12.2003 між ПТУ № 31 та ВАТ «Запоріжжяобленерго» укладено Договір про постачання електричної енергії № 467, за яким, одним з об'єктів електропостачання є майстерні і учбовий корпус за адресою: м. Запоріжжя, вул. Історична, 57 (далі - Договір).

Відповідно до положень п. 13 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про ринок електричної енергії» під час здійснення заходів з відокремлення оператора системи розподілу вертикально інтегрований суб'єкт господарювання повинен до 01.01.2019 вжити заходів для відокремлення оператора системи розподілу від виробництва, передачі, постачання електричної енергії шляхом створення відповідних суб'єктів господарювання.

У разі відокремлення оператор системи розподілу є правонаступником в частині прав та обов'язків, зокрема, пов'язаних із провадженням діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом за договорами на постачання електричної енергії та про користування електричною енергією.

У зв'язку з чим, згідно з п. 2 Постанови НКРЕКП № 312 від 14.03.2018 зі споживачами електричної енергії укладались договори до 01.12.2018 р. шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання.

Згідно з п. 2.1.6 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими Постановою НКРЕКП № 312 від 14.03.2018 (надалі - ПРРЕЕ) фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу е/енергії (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір споживача про надання послуг з розподілу е/енергії, зокрема повернення (надання) підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка оператора системи розподілу та/або документально підтверджене споживання е/енергії.

Отже, з 01.01.2019 Відповідач приєднався до публічного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (надалі - Договір про розподіл), який розміщено на офіційному сайті ПАТ «Запоріжжяобленерго» і є у загальному доступі. Приєднання відбулося на умовах чинного договору про постачання електричної енергії від 04.12.2003 за №467 щодо індивідуальних характеристик об'єкта, потужності, класу надійності, ідентифікаційних кодів, особливостей обліку тощо згідно п. 4 постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (заяви-приєднання до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії від 01.01.2019 та від 09.02.2023).

28.11.2022 під час проведення контрольного огляду електроустановки позивача за адресою: вул. Історична, буд. 57 у м. Запоріжжя, у присутності завгоспа Пережанової Н.А., яка допустила представників оператора системи до перевірки засобів обліку електричної енергії, було виявлено порушення п. 5.5.5 ПРРЕЕ, а саме: «відсутність пломб ПАТ «Запоріжжяобленерго», встановлених на шафі з трансформаторами струму та ввідного рубильника. Пошкодження засобу вимірювальної техніки, а саме: відсутній трансформатор струму по фазі «С». Порушення виявлено під час контрольного огляду засобів комерційного обліку».

Відповідно до акта про опломбування №1761 від 14.02.2020 споживачу було передано на відповідальне зберігання пломби №29608793, №29608794, №29608795, №18933512, встановлені на шафі з трансформаторами струму та ВР. У зв'язку із виявленим порушенням та відповідно до п. 8.2.5 ПРРЕЕ складено Акт про порушення ПРРЕЕ від 28.11.2022 за №10011577 за підписом завгоспа Пережанової Н.А., яка і отримала його.

23.02.2023 у відповідності до п. 8.2.6 Правил було проведено засідання комісії за участю представника Споживача Фоміч С.В., на якому прийнято рішення про нарахування вартості необлікованої електричної енергії 65 373 кВт.год у розмірі 392 975,39 грн за порушення ПРРЕЕ, зафіксоване актом №10011577 від 28.11.2022, що оформлено відповідним протоколом №1008.

Враховуючи, що представник споживача відмовився отримувати копію протоколу, розрахунку та рахунку, дані документи були направлені поштою рекомендованим листом 24.02.2023.

Відповідно до вищезазначеного протоколу комісії від 23.02.2023 нарахування не облікованої електричної енергії проведено лише за одним із порушень, зафіксованих актом, а саме, за незбереження пломб, переданих на відповідальне зберігання відповідно до п.п. 2) п. 8.4.2 ПРРЕЕ.

Посилаючись на те, що акт про порушення від 28.11.2022 року № 10011577 є необґрунтованим, складеним із порушенням вимог ПРРЕЕ, а рішення комісії з розгляду актів про порушення ПАТ «Запоріжжяобленерго», вказане у протоколі від 23.02.2023 року № 1008 та розрахунок вартості необлікованої електричної енергії, які видано на підставі даного акту є хибними і такими що не відповідають дійсності, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Визнання недійсним та скасування Акту ПАТ «Запоріжжяобленерго» про порушення № 10011577 від 28.11.2022 було предметом судового розгляду у даній справі.

Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши представлені докази, суд вважає, що позов не підлягає задоволенню, виходячи з такого.

Відповідно до ст. 20 Господарського кодексу України:

1. Держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб'єктів господарювання та споживачів.

2. Кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються шляхом:

визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб'єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб'єкта господарювання або споживачів; визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом.

Згідно із ст. 13 ГПК України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов'язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Доказами (ст. 73 ГПК України) є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (ч. 1). Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків(ч. 2).

Відповідно до ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень (ч. 1). У разі посилання учасника справи на невчинення ін. учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов'язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою (ч. 2). Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч. 3).

Статтею 76 ГПК України передбачено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ч. 1). Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ч. 2).

Згідно із ст. 77 ГПК України, обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч. 1). Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються (ч. 2).

Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи (ст. 78 ГПК України).

Відповідно до ст. 79 ГПК України, достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування (ч. 1). Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ч. 2).

Статтею 86 ГПК України унормовано, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1). Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності (ч. 2). Суд надає оцінку (ч. 3) як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Згідно із ч. 1 ст. 175 Господарського кодексу України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов'язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов'язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утримуватися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку. Майнові зобов'язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України (далі ЦК України) з урахуванням особливостей, передбачених ГК України.

Статтями 11 та 509 Цивільного кодексу України визначено, що однією із підстав виникнення цивільних прав і обов'язків (зобов'язань), які мають виконуватись належним чином і в установлений строк, є договір.

До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським Кодексом України.

Статтею 629 ЦК України унормовано, що договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Відповідно до положень ст. ст. 525, 526 ЦК України, зобов'язання повинні виконуватись належним чином відповідно до вимог закону, умов договору. Одностороння відмова від виконання зобов'язання не допускається крім випадків, передбачених законом.

Аналогічний припис містить Господарський кодекс України, частинами 1, 7 ст. 193 якого встановлено, що суб'єкти господарювання та ін. учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору (ч. 1). ... Одностороння відмова від виконання зобов'язання не допускається крім випадків, передбачених законом (ч. 7).

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 4 Закону України "Про ринок електричної енергії", учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної енергії укладаються такі види договорів, зокрема про постачання електричної енергії споживачу.

Згідно із ч. 1 ст. 66 Закону України "Про ринок електричної енергії", купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами здійснюють виробники, електропостачальники, оператор системи передачі, оператори систем розподілу, трейдери, гарантований покупець та споживачі.

Пунктом 1.2. договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії передбачено, що умови договору розроблені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14.03.18 № 312 (ПРРЕЕ), та є однаковими для всіх споживачів окрім індивідуально-технічних (індивідуальні характеристики об'єкта, потужність, клас напруги, особливості обліку тощо).

У відповідності до п. 8 ч. 3 ст. 66 Закону України "Про ринок електричної енергії", відповідний двосторонній договір має встановлювати, зокрема, права, обов'язки та відповідальність сторін.

Частинами 1-3 ст. 77 Закону України "Про ринок електричної енергії", учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.

Правопорушеннями на ринку електричної енергії є:

1) порушення ліцензіатами відповідних ліцензійних умов провадження господарської діяльності;

2) недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії;

3) порушення вимог нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, нормативних документів з питань технічної експлуатації електричних станцій і мереж, енергетичного обладнання і мереж електроенергетичних підприємств та споживачів, виготовлення, монтажу, налагодження та випробування енергоустановок і мереж, виконання проектних робіт на енергоустановках і мережах;

4) крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об'єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку;

5) розкомплектування та пошкодження об'єктів електроенергетики, розкрадання майна таких об'єктів;

6) пошкодження приладів обліку, використання приладів обліку електричної енергії, неповірених або неатестованих в установленому порядку;

7) неподання або несвоєчасне подання звітності, передбаченої цим Законом, а також надання недостовірної інформації у такій звітності;

8) необґрунтована відмова в доступі до системи передачі або системи розподілу або у приєднанні до системи передачі або системи розподілу;

9) створення перешкод у здійсненні державного енергетичного нагляду (контролю);

10) порушення правил охорони об'єктів електроенергетики;

11) дії, що перешкоджають оперативному персоналу та посадовим особам об'єктів електроенергетики виконувати свої службові обов'язки;

12) припинення постачання електричної енергії споживачам, що не допускають порушень своїх договірних зобов'язань перед оператором системи передачі та/або оператором системи розподілу та/або електропостачальником;

13) неукладення договорів відповідно до вимог цього Закону та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії;

14) пошкодження цілісності пломб, повірочного тавра тощо;

15) відмова у доступі уповноважених працівників постачальників послуг комерційного обліку до приміщень, де розташовані лічильники електричної енергії, якщо обов'язок надання такого доступу встановлений законодавством;

16) невиконання постанов, розпоряджень, наказів, рішень та приписів суб'єктів владних повноважень на ринку електричної енергії, а також створення перешкод для виконання службових обов'язків посадовими особами таких суб'єктів;

17) неподання, несвоєчасне подання або подання завідомо недостовірної інформації оператору системи передачі, оператору системи розподілу та суб'єктам владних повноважень на ринку електричної енергії, якщо обов'язковість подання такої інформації встановлена законом, а також неподання копій документів, пояснень та іншої інформації на законну вимогу Регулятора;

18) несанкціоноване втручання в роботу об'єктів електроенергетики.

3. У разі скоєння правопорушення на ринку електричної енергії до відповідних учасників ринку можуть застосовуватися санкції у виді:

1) попередження про необхідність усунення порушень;

2) штрафу;

3) зупинення дії ліцензії;

4) анулювання ліцензії.

Згідно із п. 5 ч. 2 ст. 2 Закону України "Про ринок електричної енергії", основні умови діяльності учасників ринку електричної енергії та взаємовідносин між ними визначаються нормативно-правовими актами, що регулюють впровадження цього Закону, зокрема, правилами роздрібного ринку.

Відповідно до п. 1.1. Правил роздрібного ринку електричної енергії (затв. постановою НКРЕКП № 312 від 14.03.18, із змінами та доповненнями, надалі - ПРРЕЕ, які були чинними в охоплений у справі період), ці Правила регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами.

У відповідності до пункту 5.5.5 ПРРЕЕ, споживач електричної енергії зобов'язаний:

- користуватись електричною енергією виключно на підставі договору (договорів);

- здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору;

- дотримуватись правил технічної експлуатації ,правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів;

- забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів;

- узгоджувати з оператором системи нові підключення та переобладнання внутрішньої електропроводки, здійснювані з метою збільшення споживання електричної потужності;

- не допускати без облікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення без облікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача;

- утримувати власні мережі у стані, що відповідає вимогам нормативних документів.

Згідно з п. 6.2 публічного Договору про розподіл (в редакції додаткової угоди від 26.12.19р.), споживач зобов'язується:

1) виконувати умови цього Договору;

2) забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх внутрішніх електромереж, електроустановок та електроприладів.

Відповідно до п. 8.6 Договору про розподіл, у разі порушення розрахункового обліку з вини Споживача Споживач сплачує оператору системи вартість необлікованої електричної енергії, визначену відповідно до вимог ПРРЕЕ.

Підпунктами 4.1 4.2 пункту 4 додатка №4 до договору розподілу встановлено, що оператор системи на підставі складеного акта про порушення ПРРЕЕ визначає обсяг та вартість не облікованої електричної енергії та виписує Споживачу рахунок за необліковану електричну енергію. Споживач має оплатити рахунок за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка.

Відповідно до п. 8.2.5 ПРРЕЕ, у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об'єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку до цих Правил.

Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред'явлення ними службових посвідчень.

В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням:

меж балансової належності;

перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення;

номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення;

фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення.

Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об'єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення.

В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення.

В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.

Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.

Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об'єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).

До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті.

Представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов'язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.

Так, 28.11.2022 під час проведення контрольного огляду електроустановки Позивача за адресою: вул. Історична, буд. 57 у м. Запоріжжя, у присутності завгоспа Пережанової Н.А., яка допустила представників оператора системи до перевірки засобів обліку електричної енергії, було виявлено порушення п. 5.5.5 ПРРЕЕ, а саме: «відсутність пломб ПАТ «Запоріжжяобленерго», встановлених на шафі з трансформаторами струму та ввідного рубильника. Пошкодження засобу вимірювальної техніки, а саме: відсутній трансформатор струму по фазі «С». Порушення виявлено під час контрольного огляду засобів комерційного обліку».

Відповідно до акта про пломбування №1761 від 14.02.2020 Споживачу було передано на відповідальне зберігання пломби №29608793, №29608794, №29608795, №18933512, встановлені на шафі з трансформаторами струму та ВР.

У зв'язку із виявленим порушенням та відповідно до п. 8.2.5 ПРРЕЕ було складено Акт про порушення ПРРЕЕ від 28.11.2022 за №10011577 (далі - Акт про порушення) за підписом завгоспа Пережанової Н.А., зауважень немає, яка і отримала його.

Пунктом 11 акта про порушення визначено, що комісія з розгляду даного акту відбудеться 29.12.2022.

З 29.12.2022. засідання комісії за участю представника Споживача неодноразово переносилося.

23.02.2023 у відповідності до п. 8.2.6 Правил було проведено засідання комісії за участю представника Споживача Фоміч С.В., на якому прийнято рішення про нарахування вартості необлікованої електричної енергії 65373 кВт.год у розмірі 392975,39 грн за порушення ПРРЕЕ, зафіксоване актом №10011577 від 28.11.2022, що оформлено відповідним протоколом №1008.

Враховуючи, що представник споживача відмовився отримувати копію протоколу, розрахунку та рахунку, дані документи були направлені поштою рекомендованим листом 24.02.2023.

Відповідно до вищезазначеного протоколу комісії від 23.02.2023 нарахування необлікованої електричної енергії проведено за одним із порушень, зафіксованих актом, а саме: за незбереження пломб, переданих на відповідальне зберігання відповідно до п.п. 2) п. 8.4.2 ПРРЕЕ.

Згідно з п.п. 2) п. 8.4.2 ПРРЕЕ визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень: пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки в місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, або в іншому документі, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії).

Розрахунок необлікованої електроенергії по Акту виконано згідно п. 8.4.10 ПРРЕЕ, яким передбачено нарахування у разі виявлення у непобутового споживача порушень, зазначених у підпунктах 1-5 пункту 8.4.2 цієї глави, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії протягом робочого часу (W/доб, кВт год) розраховується за формулою: W доб = P *tдоб* Kв,

де Р - потужність (кВт), визначена як:

1) сумарна максимальна потужність наявних у споживача на час складення акта про порушення струмоприймачів відповідно до їх паспортних даних (за умови, якщо визначена таким чином потужність не перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначену в договорі з оператором системи);

2) потужність, обчислена виходячи зі струму навантаження електроустановки споживача при підключенні всіх наявних на час складення акта про порушення струмоприймачів на максимальну потужність, визначеного на підставі показів відповідних засобів вимірювальної техніки, повірених у терміни, передбачені законодавством у сфері метрології (за умови відсутності паспортних даних усіх струмоприймачів, наявних у споживача на час складення акта про порушення, та якщо визначена таким чином потужність не перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначену в договорі з оператором системи);

3) дозволена потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначена в договорі з оператором системи (за умови, якщо потужність, визначена відповідно до положень підпунктів 1 або 2 цього пункту, перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, ненадання споживачем інформації щодо паспортних даних струмоприймачів, недопуску представників оператора системи на свою територію для перевірки інформації щодо сумарної максимальної потужності струмоприймачів, відмови споживача від вимірювання струму навантаження електроустановки при підключенні всіх наявних струмоприймачів на повну потужність);

tдоб - тривалість роботи обладнання протягом доби, що визначається на підставі договору з оператором системи (год). У разі відсутності в договорі даних про тривалість роботи обладнання споживача tдоб приймається рівним 8 год;

Кв - коефіцієнт використання струмоприймачів (приймається рівним 0,6).

В даному випадку, п. 4 та п. 5 Акта про порушення зафіксовано, що споживач не надав паспортні дані на все наявне обладнання, струмоприймачі, не надав можливість провести заміри при максимальному навантаженні, у зв'язку з чим, при розрахунку потужність була визначена згідно п.п. 8 п. 3 додатка №5 до договору про постачання електричної енергії №467 в редакції додаткової угоди від 04.10.2016 (додаток №5 до договору №467 важається додатком №3 до договору про розподіл електричної енергії від 01.01.2019 на підставі п. 12.9 «Перехідні положення» до цього договору) - 25кВт. При цьому, відповідно до додаткової угоди від 04.10.2016 про встановлення цілодобового режиму роботи струмоприймачів, тривалість роботи обладнання становить: 24 годин 7 діб без вихідних днів.

У відповідності до п.п. 1 п. 8.4.8. Правил, кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача (крім випадків фіксації засобами комерційного обліку кількості днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил): у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 1-3 (у частині пошкодження засобів вимірювальної техніки та/або пломб) або у підпункті 4 пункту 8.4.2 цієї глави, - з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення.

Нарахування по Акту проведено за 184 дня за період з 28 травня 2022 до 28 листопада 2022, тобто за 6 календарних місяців згідно з вимогами Правил.

Таким чином, загальна кількість необлікованої електроенергії склала 65 373 кВт.год на загальну суму 392 975, 39 грн.

Суд вважає, що перевірка та складання Акту про порушення від 28.11.2022 за №10011577 відбулися у відповідності до встановлених обставин та приписів діючого законодавства.

Доводи позивача спростовані наведеними вище обставинами та нижче викладеним:

Відповідно до абз. 3 п. 8.2.5 ПРРЕЕ в акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням: меж балансової належності; перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення; номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення; фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення.

Пунктом 5.5.5 ПРРЕЕ визначені наступні зобов'язання Споживача:

4) здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору;

5) дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів;

8) забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об'єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування.

В акті про порушення від 28.11.2022 зазначено про порушення Споживачем п.5.5.5 ПРРЕЕ, чим дотримано вимогу п. 8.2.5 ПРРЕЕ, та у формулюванні порушення відображено конкретний зміст та характер порушення, що виразилося у незбереженні пломб, встановлених на шафі з трансформаторами струму та ввідного рубильника, які були передані Споживачу на відповідальне зберігання.

Відповідно до додатку №1 до Акта про порушення «Схема електроживлення споживача» у споживача встановлено засіб вимірювальної техніки для фіксації обсягів лише власного споживання, отже, застосування п.п.9 п.8.4.2 ПРРЕЕ до спірних правовідносин є безпідставним.

Одним із видів порушень, зафіксованих Актом від 28.11.2022 є відсутність пломб ПАТ «Запоріжжяобленерго», встановлених на шафі з трансформаторами струму та ввідного рубильника.

Відповідно до протоколу комісії №1008 від 23.02.2023 нарахування необлікованої електричної енергії проведено за порушення споживачем саме п.п. 2 п. 8.4.2 ПРРЕЕ, тобто за відсутність пломби. При цьому, за пошкодження засобів вимірювальної техніки нарахування не проводилося.

Отже, вищезазначеним протоколом комісії чітко зафіксовано за яке порушення здійснено нарахування та у який спосіб, а саме: згідно п. 8.4.7, п. 8.4.9, п. 8.4.10, п.п. 1 п. 8.4.8 ПРРЕЕ за період з 28.05.2022 по 28.11.2022.

Щодо посилання позивача на режим роботи учбового закладу, встановленого п. 4.1.11 Колективного договору, слід зазначити наступне.

Пунктом 8.4.10 ПРРЕЕ встановлено, що tдоб визначається, як тривалість роботи обладнання протягом доби, що визначається на підставі договору з оператором системи (год). У разі відсутності в договорі даних про тривалість роботи обладнання споживача tдоб приймається рівним 8 год.

При цьому, п. 3 Додатка №5 в редакції додаткової угоди від 04.10.2016 до договору №467 від 06.04.2016 про встановлення цілодобового режиму роботи струмоприймачів будівельного відділення за адресою: вул. Історична, 57 встановлено режим роботи учбового закладу: 5 робочих днів на тиждень і 9 годин роботи на добу, та режим роботи струмоприймачів: 7 робочих днів на тиждень і 24 години на добу.

Отже, відповідно до 8.4.10 ПРРЕЕ нарахування необлікованої електричної енергії проводиться виходячи з саме з режиму роботи струмоприймачів, а не графіку роботи закладу, як помилково вважав Позивач.

Щодо врахування аварійного стану будівлі навчального закладу, на яке посилається позивач, то слід зазначити таке.

Пунктом 2.3.4 ПРРЕЕ встановлено, що відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені. Відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник.

Відповідно до ст. 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку електричної енергії є: 2) недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.

Так, відповідно до акта про пломбування елементів комерційного засобу обліку електричної енергії від 14.02.2020, який підписано Споживачем без зауважень, позивач прийняв на відповідальне збереження всі пломби, індикатори, встановлені на вказаних в цьому акті засобах обліку і на перерахованому устаткуванні і несе повну відповідальність згідно Закону України «Про ринок електричної енергії» і умов договору розподілу, а саме за несанкціонований доступ до приладів і ланцюгів обліку, втручання в роботу обліку електроенергії, порушення цілісності пломб та пломбувального матеріалу, пошкодження приладів обліку.

Отже, на Споживача за укладеним договором розподілу №467 покладено обов'язок зі збереження пломб, взятих на відповідальне зберігання відповідно до акта про пломбування від 14.02.2020 та нести відповідальність за невиконання взятих на себе зобов'язань у вигляді сплати вартості необлікованої електричної енергії, визначеної відповідно до ПРРЕЕ.

Розділ 8.4 ПРРЕЕ не містить умов щодо звільнення Споживача від відповідальності за порушення ПРРЕЕ у випадку аварійного стану об'єкту електропостачання, який не використовується за своїм функціональним призначенням.

Крім того, Позивач зазначає, що будівля з 2012 року не використовується у навчальній та господарській діяльності, однак, ним з даного часу не повідомлялося про необхідність виключення даного об'єкту з договору. Споживання електричної енергії продовжується.

Відсутність пломб надавала Споживачу можливість доступу до струмоведучих частин схеми обліку, що надавало можливість позаоблікового споживання електричної енергії.

Таким чином, Акт про порушення складено у відповідності до вимог ПРРЕЕ, розрахунок проведено на підставі вихідних даних Споживача за відповідною формулою ПРРЕЕ, отже нарахування обсягу та вартості необлікованої електричної енергії є правомірним та законним, враховуючи виявлений факт невиконання Споживачем свого обов'язку щодо збереження пломб, переданих на відповідальне зберігання згідно акта від 14.02.2020.

З огляду на викладені обставини справи, надані письмові пояснення та документальні докази, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для визнання недійсним та скасування акту ПАТ «Запоріжжяобленерго» про порушення № 10011577 від 28.11.2022.

На підставі вищевикладеного суд відмовляє у позовних вимогах.

Судовий збір за позовом відноситься на позивача.

Керуючись ст.ст. 129, 237, 238, 240, 241, 252 ГПК України, суд

vQXh7VH0HD4Ab ВИРІШИВ:

vQXh7VH0HD4Ab У задоволенні позову відмовити.

vQXh7VH0HD4AbРішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено та підписано 12.06.2023.

vQXh7VH0HD4Ab Суддя А.О. Науменко

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення12.06.2023
Оприлюднено13.06.2023
Номер документу111455783
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб'єктів господарювання та їхніх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності

Судовий реєстр по справі —908/966/23

Ухвала від 17.06.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Губенко Н.М.

Ухвала від 15.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Губенко Н.М.

Постанова від 04.04.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Коваль Любов Анатоліївна

Ухвала від 09.01.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Коваль Любов Анатоліївна

Ухвала від 19.12.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Коваль Любов Анатоліївна

Ухвала від 29.11.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Коваль Любов Анатоліївна

Рішення від 12.06.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 12.04.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 28.03.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні