Рішення
від 31.05.2023 по справі 546/1130/21
РЕШЕТИЛІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

єдиний унікальний номер справи 546/1130/21

номер провадження 2/546/22/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 травня 2023 року м. Решетилівка

Решетилівський районний суд Полтавської області у складі:

головуючого судді Романенко О.О.,

за участю секретаря судового засідання Захарченко Л.Я.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Решетилівка в порядку загального позовного провадження цивільну справу № 546/1130/21 за позовом Решетилівської міськоїради Полтавськоїобласті до ОСОБА_1 ,треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - державний реєстратор Виконавчого комітету Оржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області Маньківська Ганна Олегівна, Виконавчий комітет Решетилівської міської ради Полтавської області, про скасування рішення державного реєстратора про право власності, -

в с т а н о в и в :

22.11.2021 до Решетилівського районного суду Полтавської області надійшла позовна заява Решетилівської міської ради Полтавської області до ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору державний реєстратор виконавчого комітету Оржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області Маньківська Ганна Олегівна про скасування рішення державного реєстратора про право власності.

Разом із позовною заявою Решетилівською міською радою Полтавської області подано заяву про забезпечення позову.

Ухвалою суду від 24.11.2021 задоволено заяву позивача про забезпечення позову шляхом заборони органам державної реєстрації прав на нерухоме майно, державним реєстраторам прав на нерухоме майно, в тому числі приватним та державним нотаріусам та іншим органам чи особам, які виконують функції державної реєстрації прав на нерухоме майно, вчиняти будь-які реєстраційні дії (реєстрацію правочинів щодо відчуження, передачі у володіння та користування третім особа, передачі в іпотеку, будь-якого іншого обтяження та інше) щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5324284200:00:008:0137 загальною площею 1,85 га, до закінчення розгляду справи.

Ухвалою суду від 02.12.2021 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в порядку загального позовного провадження та призначено проведення підготовчого судового засідання.

23.12.2021 відповідачкою ОСОБА_1 подано до суду зустрічну позовну заяву до Решетилівської міської ради Полтавської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору державний реєстратор виконавчого комітету Оржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області Манківська Ганна Олегівна про визнання права власності на земельну ділянку.

23.12.2021 відповідачем подано відзив на позовну заяву у якій зазначає, що позовні вимоги є безпідставними. Вважає, що копія рішення Решетилівської міської ради №198-4-VIII від 25.02.2021, протокол №4 від 25.02.2021 та протокол №3 спільних засідань постійних комісій, як доказ викладених обставин є неналежними та недостатніми, оскільки вони не містять інформацію щодо предмета доказування, на його підставі не можливо встановити дійсні обставини справи, а також у своїй сукупності вони не дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

28.12.2021 позивачем подано відповідь на відзив у якому зазначено, що стороною позивача надано суду беззаперечні докази у вигляді протоку засідання третьої позачергової сесії восьмого скликання Решетилівської міської ради, яка відбулась 25.02.2021 та копії рішення Решетилівської міської ради за №198-4-VIII зі змісту яких слідує, що будь-які питання щодо розпорядження земельною ділянкою з кадастровим номером 5324284200:00:008:0137 загальною площею 1,85 га не вирішувалися.

Ухвалою суду від 15.06.2022 зустрічну позовну заяву ОСОБА_1 про визнання права власності на земельну ділянку повернуто на підставі заяви представника відповідача - адвоката Нескородя В.С. про відмову від зустрічного позову.

31.08.2022 від представника відповідачки ОСОБА_1 адвоката Нескородя В.М. на електронну пошту суду надійшло клопотання про призначення судово-почеркознавчої та судово-технічної експертизи, проведення якої просить доручити Полтавському науково-дослідному експертно-криміналістичному центру МВС України, на вирішення яких поставити наступні питання:

- Чи виконаний підпис на рішенні Решетилівської міської ради від 25 лютого 2021 року № 198-4-VIII ОСОБА_2 або іншою особою?

- Чи відповідає відтиск печатки виконавчого комітету Решетилівської міської ради ідент.код 04382895, відтискам печатки виконавчого комітету Решетилівської міської ради?

Ухвалою суду від 01.09.2022 залучено до участі у справі Виконавчий комітет Решетилівської міської ради Полтавської області, в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору.

16.09.2022 третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Виконавчим комітетом Решетилівської міської ради Полтавської області подано письмові пояснення на позовну заяву в яких зазначає, що 23.11.2020 за вх. №6624/01-34 надійшла заява ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та передачу її у приватну власність. При підготовці матеріалів до сесії міської ради посадовими особами виконавчого комітету міської ради виявлено суттєві розбіжності у проекті землеустрою поданого на затвердження, а саме архівна копія розпорядження голови Решетилівської райдержадміністрації від 13.01.2009 №12 не співпадала з копією розпорядження, яке містилося в проекті і стало підставою для його розробки, про що письмово повідомлено ОСОБА_1 , яка в свою чергу до виконавчого комітету міської ради так і не звернулася, відповідно заява ОСОБА_1 на сесії міської ради виконавчого комітету не виносилося та до проектів рішень дана громадянка не включалася. Позовні вимоги решетилівської міської ради про скасування рішення державного реєстратора про право власності просили задовольнити у повному обсязі.

Ухвалою суду від 18.01.2023 задоволено клопотання представника відповідача адвоката Нескородя В.М. про витребування доказів, витребувано від Решетилівської окружної прокуратури копії почеркознавчих та судово-технічних експертиз, які проводились відносно рішення Решетилівської міської ради від 25.02.2021 №198-4-VIII щодо передання ОСОБА_1 земельної ділянки, в рамках кримінального провадження №12020170000000119.

24.01.2023 Решетилівською окружною прокуратурою на виконання ухвали суду від 18.01.2023 надано копію висновку експерта судової почеркознавчої експертизи № СЕ-19/117-22/14100-ПЧ від 21.10.2022, що проведена у кримінальному провадженні №12020170000000119 від 25.03.2020, при цьому повідомили, що будь-які інші, в тому числі судово-технічні експертизи щодо рішення Решетилівської міської ради №198-4-VIII від 25.02.2021 щодо передання ОСОБА_1 земельної ділянки під час досудового розслідування вищевказаного кримінального провадження не проводилися.

Ухвалою суду від 27.03.2023 клопотання представника відповідача ОСОБА_1 адвоката Нескородь В.М. про призначення у справі судово-почеркознавчої та судово-технічної експертиз залишено без розгляду, підготовче провадження закрито та призначено дану цивільну справу до судового розгляду.

У судове засідання, призначене на 31.05.2023, учасники справи не з`явилися, про дату, час та місце проведення судового розгляду справи повідомлені належним чином.

31.05.2023 представником позивача подано до суду клопотання про проведення судового засідання, призначеного на 31.05.2023, за відсутності представника позивача, на підставі письмових матеріалів, наявних у матеріалах справи, позовні вимоги підтримує та просить їх задовольнити.

31.05.2023 третьою особою, яка не заявляють самостійних вимог на предмет спору, Виконавчим комітетом Решетилівської міської ради Полтавської області подано до суду клопотання у якому викладено прохання проводити судове засідання, призначене на 31.05.2023, за відсутності представника третьої особи.

Відповідач та її представник у судове засідання не з`явилися, причини своєї неявки суду не пояснили, жодних клопотань з процесуальних питань не подали.

Враховуючи вищенаведене, суд вважає за доцільне провести розгляд справи на підставі наявних у суду матеріалів.

Відповідно до ч. 2ст. 247 ЦПК Україниу зв`язку з розглядом судом справи за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Суд, повно та всебічно дослідивши письмові докази, приходить до наступних висновків.

З Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №229420730 від 23.10.2020 вбачається, що право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5324284200:00:008:0137, загальною площею 1,85 га, 19.10.2020 зареєстроване за Територіальною громадою в особі Решетилівської міської ради (код ЄДРПОУ 21044065) на підставі рішення органу місцевого самоврядування №1176-40-VII від 16.10.2020, видавник: Решетилівська міська рада Полтавської області. Номер запису про право власності/довірчої власності: 38814931 (а.с.11 т.1).

У витязі з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, номер інформаційної довідки 267260031 від 23.07.2021 зазначено, що на земельну ділянку з кадастровим номером 5324284200:00:008:0137, загальною площею 1,85 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2201641753242, 26.05.2021 зареєстровано право приватної власності за ОСОБА_1 . Підставою для реєстрації права власності стало рішення органу місцевого самоврядування №198-4-VIII від 25.02.2021, видавник Решетилівська міська рада (4 позачергова сесія 8 скликання). Номер запису про право власності/довірчої власності: 42256045 (а.с.10 т.1).

Відповідно до протоколу №4 від 25.02.2021 та рішення №198-4-VIII від 25.02.2021 четвертої позачергової сесії восьмого скликання Решетилівської міської ради Полтавської області, будь-які питання щодо розпорядження земельною ділянкою з кадастровим номером 5324284200:00:008:0137, загальною площею 1,85 га, не вирішувалися (а.с.12-34, 35-43 т.1).

У копії листа Виконавчого комітету Решетилівської міської ради Полтавської області від 02.12.2020 №01-34/3363, адресованого ОСОБА_1 , за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 23.11.2020 щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 5324284200:00:008:0137 та передачу її у приватну власність, при підготовці матеріалів до сесії міської ради посадовими особами виконавчого комітету міської ради виявлено суттєві розбіжності у проекті землеустрою поданого ОСОБА_1 на затвердження та офіційними документами, які стали підставою розробки даного проекту, у зв`язку з чим просили невідкладно звернутися до виконавчого комітету міської ради для усунення виявлених розбіжностей (а.с.169 т.1).

Відповідно до архівної копії розпорядження голови Решетилівської райдержадміністрації від 13.01.2009 № 12, яка була подана позивачем, вказаним документом передавалась у приватну власність земельна ділянка ОСОБА_3 загальною площею 0,90 га та їй надавався дозвіл на розробку та виготовлення технічної документації (а.с.171 т.1).

У копії протоколу тимчасового доступу до речей і документів від 16.12.2021 та в описі речей і документів, які були вилучені на підставі ухвали слідчого судді, що є додатком до вказаного протоколу тимчасового доступу до речей і документів, зокрема, зазначено, що вилучено оригінал заяви ОСОБА_1 від 23.11.2020 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та передання її у приватну власність площею 1,85 га із кадастровим номером 5324284200:00:008:0137 на 1 арк. із додатками до неї (копія витягу із ДЗК на земельну ділянку із кадастровим номером 5324284200:00:008:0137 на 1 арк., копія договору купівлі продажу ліквідаційної маси від 07.06.2006 на 2 арк., копія акту прийому передачі від 07.06.2006 на 2 арк.); оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення у власність площею 1,85 га ОСОБА_1 ведення особистого селянського господарства на території Решетилівської міської (бувшої Потічанської сільської) ради Решетилівського району Полтавської області за межами населених пунктів на 47 арк. (а.с.172-180 т.1).

У копії висновку експерта №СЕ-19/117-22/14100-ПЧ від 21.10.2022, наданому Решетилівською окружною прокуратурою Полтавської обласної прокуратури на виконання ухвали суду про витребування доказів, зазначено, зокрема те, що підпис у рядку «Міський голова О.А. Дядюнова» у рішенні четвертої позачергової сесії восьмого скликання Решетилівської міської ради Полтавської області №198-4-VІІІ від 25.02.2021 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 » відповідно до якого було затверджено ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки, виконаний не ОСОБА_2 , а іншою особою.

Спір у справі виник із земельних правовідносин та регулюється нормами цивільного законодавства.

Відповідно до частин 1, 2 частин 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів. У випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатися органи та особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб або державних чи суспільних інтересах.

Отже, з позовом може звертатися особа за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів. При цьому, звертаючись до суду з позовом, позивач повинен визначити позовні вимоги таким чином, щоб у разі їх задоволення судом відбувся захист, визнання та поновлення його прав і охоронюваних законом інтересів (Постанова Верховного Суду від 27 травня 2021 року у справі №914/1201/19).

З урахуванням наведених законодавчих норм, завданням суду при здійсненні правосуддя є забезпечення, зокрема, захисту прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави. Разом із цим, вирішуючи спір, суд має перевірити наявність в особи, яка звертається з позовом, порушеного права чи охоронюваного законом інтересу, на захист якого подано цей позов, з`ясувати, у чому полягає порушення цих прав та інтересів. При цьому відсутність факту порушення права особи є підставою для відмови в позові, оскільки саме порушене (оспорюване) право та інтерес підлягають захисту (правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 03 квітня 2018 року у справі № 911/1330/17).

До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, відповідно достатті 12Земельного кодексуУкраїни належить: а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цьогоКодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цьогоКодексу; г) вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування відповідно до цьогоКодексу; ґ) викуп земельних ділянок приватної власності для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цьогоКодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону. До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належать: 1) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону; 2) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Суб`єктами права власності на землю, згідно зістаттю 80 ЗК України, є: а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.

Землі, які належать на праві власності територіальним громадам, відповідно до частини першоїстатті 83 ЗК України, є комунальною власністю. У комунальній власності, згідно з вимогами частини другої вказаної статтіперебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.

Стаття 116 ЗК Українивстановлює підстави набуття права на землю із земель державної та комунальної власності, відповідно до якої громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першоюстатті 128 цього Кодексу. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом. Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду цільового призначення. Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Способи захисту прав на земельні ділянки передбаченістаттю 152 ЗК України, відповідно до якої держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.

Сільські, селищні, міські ради, відповідно до частини першоїстатті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначеніКонституцією України, цим та іншими законами.

Пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються регулювання земельних відносин.

Відповідно до частини п`ятоїстатті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених Законом УкраїниПро державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, іншими законами України Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженихпостановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127.

Відповідно до пункту 81-2 вказаного Поряду, для державної реєстрації права власності та права постійного користування на земельну ділянку, права на яку набуваються шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у постійне користування із земель державної або комунальної власності, подається рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність чи надання у постійне користування або про затвердження документації із землеустрою щодо формування земельної ділянки та передачу її у власність чи надання у постійне користування.

Доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, які мають значення для вирішення справи (ст.76 ЦПК України).

Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ч.ч.1, 2 ст.77 ЦПК України).

Суд не бере до уваги докази, що одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (допустимість доказів ст.78 ЦПК України).

Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи (ст. 79 ЦПК України). Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмету доказування (ч. 1 ст. 80 ЦПК України).

Частиною 1, 5, 6 статті 81 ЦПК України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності (ч. 2, 3 ст. 89 ЦПК України).

Відповідно до вимог ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Подібні висновки сформульовані, зокрема у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17, від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16 та від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц.

Судом достовірно встановлено, що Решетилівською міською радою Полтавської області не приймалося та не видавалося рішення, зокрема №198-4-VIII від 25.02.2021, про передачу земельна ділянка з кадастровим номером: 5324284200:00:008:0137, загальною площею 1,85 га у приватну власність ОСОБА_1 , стороною відповідача зазначені обставини не спростовані належними і допустимими доказами.

Враховуючи фактичні обставини справи, можна зробити висновок, що спірне майно вибуло з володіння позивача на підставі неіснуючого рішення органу місцевого самоврядування.

Отже, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав державного реєстраторам Виконавчого комітету Оржицької селищної ради Полтавської області Маньківської Г.О. у проведенні державної реєстрації права приватної власності на земельну ділянку з кадастровим номером: 5324284200:00:008:0137, загальною площею 1,85 га за ОСОБА_1 .

Окрім того, суд зауважує, що відповідно до абз. 3, 4 ч. 3 ст. 26 ЗУ «Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень» № 1952-IV (в редакції чинній як на момент виникнення спірних правовідносин, так і на момент звернення до суду) вбачається, що у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом «а» пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом «а» пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону. Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).

Тобто у редакції, чинній на момент звернення до суду за змістом абзацу другого частини третьої статті 26Закону України«Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень» встановлено такі способи судового захисту порушених прав та інтересів особи:

1) судове рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав;

2) судове рішення про визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких

проведено державну реєстрацію прав;

3) судове рішення про скасування державної реєстрації прав.

При оцінці обраного позивачем способу захисту потрібно враховувати його ефективність, тобто спосіб захисту має відповідати змісту порушеного права, характеру правопорушення та забезпечити ефективне поновлення порушеного права.

При цьому спосіб захисту втілює безпосередню мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що у такий спосіб буде припинено порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.

Суд акцентує увагу на тому, що вимог про витребування майна заявлено не було, а вимоги про скасування рішення про державну реєстрацію права власності носять основний характер.

Враховуючи вищезазначені норми закону пред`явлення Решетилівською міською радою Полтавської області вимог про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та про припинення права власності на спірну земельну ділянку свідчить про обрання вірного способу захисту, оскільки саме у такий спосіб буде реалізовано відновлення в повному обсязі порушених прав позивача, як власника нерухомого майна, який в достатній мірі відповідає положенням, визначеним у ч. 3 ст. 26 ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

За таких обставин, підлягають задоволенню позовні вимоги в частині скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень з індексним номером 58478437 від 01.06.2021 та припинення права приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 5324284200:00:008:0137 загальною площею 1,85 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2201641753242, номер запису про право власності 42256045 від 26.05.2021, що зареєстроване державним реєстратором Виконавчого комітету Оржицької селищної ради Полтавської області Маньківською Ганною Олегівною на підставі рішення четвертої позачергової сесії восьмого скликання Решетилівської міської ради Полтавської області №198-4-VIII від 25.02.2021.

Щодо позовної вимоги про визнання права комунальної власності на вказану земельну ділянку за Решетилівською територіальною громадою в особі Решетилівської міської ради, суд зазначає наступне.

Велика Палата Верховного Суду у своїй постанові від 21.12.2022 у справі 914/2350/18 (914/608/20), підтвердила правову позицію, висловлену КЦС ВС у постанові від 27.10.2021 у справі № 545/1883/20 в частині твердження, що вимога про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію права власності призведе до відновлення порушених прав позивача і не потребує для застосування додаткових способів захисту, таких як поновлення права власності.

Так ВП ВС у п. 153, 154 постанови від 21.12.2022 виснувала, що з урахуванням конкретних обставин справи та положень абзаців другого та третього частини третьої статті 26 Закону № 1952-IV («Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень») задоволення вимоги про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію права власності може призвести до відновлення порушених прав особи без застосування додаткових способів захисту, таких як поновлення права власності (за умови, якщо суд, задовольнивши таку позовну вимогу, вирішить тим самим спір про право, наявний між сторонами).

Судом достовірно встановлено, що право комунальної власності територіальної громади в особі Решетилівської міської ради на спірну земельну ділянку зареєстровано 19.10.2020 (а.с.11т.1). Земельна ділянка вибула із володіння Решетилівської міської ради поза її волею на підставі неіснуючого рішення, тобто міською радою не вчинялося жодних дій щодо розпорядження даною земельною ділянкою.

Враховуючи те, що суд прийшов до переконання про задоволення позовних вимог Решетилівської міської ради Полтавської області в частині скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та припинення права приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 5324284200:00:008:0137 загальною площею 1,85 га, то застосування додаткового способу захисту щодо повторного визнання права комунальної власності на вказану земельну ділянку за позивачем не потребується, оскільки дане рішення і без таких заходів призведе до відновлення порушеного права. Таким чином у задоволенні позовних вимог у цій частині слід відмовити.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд приходить до наступного.

Відповідно до ч. 1ст. 133 ЦПК України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Згідно з ч. 1ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Позивачем при зверненні до суду із даним позовом сплачено судовий збір у розмірі 2270,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням №1366 від 18.11.2021 (а.с.1 т.1). Окрім того, сплачено судовий збір за подання заяви про забезпечення позову в розмірі 1135,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 1372 від 18.11.2021 (а.с.46 т.1).

Загальний розмір судових витрат понесених позивачем за звернення до суду із даним позовом складає 3405,00 грн (2270 + 1135 = 3405).

Не зважаючи на те, що суд прийшов до переконання про часткове задоволення позовних вимог, однак при зверненні із даною позовною заявою судовий збір сплачено як за одну позовну вимогу, адже припинення права власності та визнання права власності за позивачем є похідними вимогами від первинної вимоги - скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, тому судовий збір за подання позовної заяви підлягає стягненню у повному розмірі.

Таким чином із відповідача ОСОБА_1 на користь позивача Решетилівської міської ради Полтавської області слід стягнути понесені судові витрати зі сплати судового збору у загальному розмірі 3405,00 грн.

Вжиті по даній справі заходи забезпечення позову ухвалою суду від 24.11.2021, відповідно до положення частини 7статті 158 ЦПК України, продовжують діяти протягом дев`яноста днів з дня набрання вказаним рішенням законної сили або можуть бути скасовані за вмотивованим клопотанням учасника справи.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 12, 80, 83, 116, 152 Земельного кодексу України, ст.ст.10, 26, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», ст.ст. 4, 5, 11, 12, 13, 76-82, 89, 141, 158, 259, 263-265, 273, 352, 354, 355 Цивільного процесуального кодексу України, суд, -

в и р і ш и в :

Позовні вимоги Решетилівської міськоїради Полтавськоїобласті до ОСОБА_1 ,треті особи,якінезаявляють самостійнихвимогнапредмет спору:державнийреєстраторвиконавчого комітетуОржицькоїселищноїради ЛубенськогорайонуПолтавськоїобласті МаньківськаГаннаОлегівна,ВиконавчийкомітетРешетилівської міськоїрадиПолтавськоїобласті проскасуваннярішеннядержавного реєстраторапроправовласності задовольнити частково.

Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень з індексним номером 58478437 від 01.06.2021 про реєстрацію права власності за ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 5324284200:00:008:0137 загальною площею 1,85 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2201641753242.

Припинити право приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 5324284200:00:008:0137 загальною площею 1,85 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2201641753242, номер запису про право власності 42256045 від 26.05.2021, що зареєстроване державним реєстратором Виконавчого комітету Оржицької селищної ради Полтавської області Маньківською Ганною Олегівною на підставі рішення четвертої позачергової сесії восьмого скликання Решетилівської міської ради Полтавської області №198-4-VIII від 25.02.2021.

У задоволенні позовної вимоги Решетилівської міської ради про визнання права комунальної власності, яке належить Решетилівській територіальній громаді в особі Решетилівської міської ради на підставі рішення сорокової позачергової сесії сьомого скликання Решетилівської міської ради Полтавської області від 16.10.2020 №1176-40-VII - відмовити.

Стягнути із ОСОБА_1 на користь Решетилівської міської ради Полтавської області понесені судові витрати зі сплати судового збору у загальному розмірі 3405,00 грн (три тисячі п`ять гривень 00 копійок).

Роз`яснити сторонам положення частини 7 статті 158 ЦПК України, відповідно до якої вжиті по даній справі заходи забезпечення позову, відповідно до ухвали суду від 24 листопада 2021 року, продовжують діяти протягом дев`яноста днів з дня набрання вказаним рішенням законної сили або можуть бути скасовані за вмотивованим клопотанням учасника справи.

Рішення суду може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Полтавського апеляційного суду.

Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому рішення суду не було вручено у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 ЦПК України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення суду складено 12 червня 2023 року.

Учасники справи:

позивач Решетилівська міська рада Полтавської області, код ЄДРПОУ 21044065, місцезнаходження: вул. Покровська, 14, м. Решетилівка, Полтавська область, 38400;

відповідач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 ;

представник відповідача адвокат Нескородь Віталій Миколайович, адреса здійснення адвокатської діяльності: вул. Гулака-Артемовського, 31, м.Полтава, 36000;

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору державний реєстратор Виконавчого комітету Оржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області Маньківська Ганна Олегівна, РНОКПП: НОМЕР_2 , адреса: АДРЕСА_2 ;

третя особа,яканезаявляє самостійнихвимогнапредмет споруВиконавчийкомітет РешетилівськоїміськоїрадиПолтавської області, код ЄДРПОУ 04382895, юридична адреса: вул. Покровська, 14, м. Решетилівка Полтавського району Полтавської області, 38400.

Суддя О.О. Романенко

СудРешетилівський районний суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення31.05.2023
Оприлюднено14.06.2023
Номер документу111479821
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про комунальну власність

Судовий реєстр по справі —546/1130/21

Ухвала від 24.07.2023

Цивільне

Решетилівський районний суд Полтавської області

Романенко О. О.

Рішення від 31.05.2023

Цивільне

Решетилівський районний суд Полтавської області

Романенко О. О.

Рішення від 31.05.2023

Цивільне

Решетилівський районний суд Полтавської області

Романенко О. О.

Ухвала від 27.03.2023

Цивільне

Решетилівський районний суд Полтавської області

Романенко О. О.

Ухвала від 27.03.2023

Цивільне

Решетилівський районний суд Полтавської області

Романенко О. О.

Ухвала від 18.01.2023

Цивільне

Решетилівський районний суд Полтавської області

Романенко О. О.

Ухвала від 31.08.2022

Цивільне

Решетилівський районний суд Полтавської області

Романенко О. О.

Ухвала від 14.06.2022

Цивільне

Решетилівський районний суд Полтавської області

Романенко О. О.

Ухвала від 14.06.2022

Цивільне

Решетилівський районний суд Полтавської області

Романенко О. О.

Ухвала від 02.12.2021

Цивільне

Решетилівський районний суд Полтавської області

Романенко О. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні