РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
12 червня 2023 р. Справа № 802/1315/18-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Томчука А.В., розглянувши письмово в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
У травні 2018 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) звернувся в суд з позовною заявою до Ямпільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області, в якій просив:
- визнати протиправними дії щодо відмови у перерахунку та виплати пенсії відповідно до частини 3 статті 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи";
- зобов`язати провести з 01.10.2017 перерахунок та виплату пенсії, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, відповідно до частини 3 статті 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та виплатити різницю між перерахованою та фактично виплаченою сумою пенсії з 01.10.2017 по день розгляду справи в суді.
В обґрунтування заявлених вимог позивач вказує, що є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, віднесений до 1 категорії постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи та інвалідом 2 групи внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням обов`язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
Листом Ямпільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області від 16.05.2018 № 576/09-42/02 позивачу відмовлено в перерахунку пенсії згідно заяви від 07.11.2017 щодо встановлення розміру пенсії відповідно статті 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати. Вказано, що зазначений перерахунок пенсії відповідно до статті 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" проводиться особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю - тобто передбачено тільки особам які стали інвалідами під час проходження дійсної строкової служби.
Вказані обставини слугували підставою для звернення до суду з цим позовом.
Ухвалою від 23.05.2018 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 802/1315/18-а.
11.06.2018 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача заперечив щодо задоволення вимог ОСОБА_1 та просив відмовити у їх задоволенні, оскільки перерахунок пенсії відповідно до статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи"" (далі - Закон № 796) проводиться особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю - тобто передбачено тільки особам які стали інвалідами під час проходження дійсної строкової служби.
Ухвалою від 18.07.2018 зупинено провадження у справі до набрання чинності рішенням ВС у справі № 820/598/18.
Ухвалою від 22.05.2023 поновлено провадження у справі, призначено справу до судового розгляду на 12.06.2023.
09.06.2023 на адресу суду від ГУ ПФУ у Вінницькій області надійшло клопотання про заміну сторони відповідача у порядку процесуального правонаступництва з Ямпільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області на Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області. Окремо, просили розгляд справи здійснити за відсутності представника пенсійного фонду.
Ухвалою від 12.06.2023 суд допустив заміну відповідача - Ямпільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Вінницької області на правонаступника - Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області.
Позивач в судове засідання не з`явився, хоча про дату, час та місце судового засідання повідомлявся завчасно та належним чином, про що свідчить повідомлення про вручення рекомендованого поштового повідомлення.
В силу положень частини першої статті 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Згідно з нормами частини 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд, враховуючи заяву представника позивача, керуючись положенями частини 1 статті 205 та частини 4 статті 229 КАС України, дійшов висновку про можливість розгляду справи в порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали адміністративної справи суд встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
ОСОБА_1 є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, про що свідчить відповідне посвідчення серії НОМЕР_1 видане 16.06.2011 Вінницькою обласною державною адміністрацією (а.с. 2).
З 1983 року по 1993 рік позивач працював в органах внутрішніх справ, що підтверджується витягом з копії трудової книжки.
На підставі довідки Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області № 13/19/109 від 28.12.2006 встановлено, що ОСОБА_1 у період з 20.10.1986 по 20.11.1986 виконував службові обов`язки в населених пунктах Прип`ять - Чорнобиль у зоні радіоактивного забруднення Чорнобильської АЕС (а.с. 12).
Перебування та участь позивача у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у період з 20.10.1986 по 20.11.1986 також підтверджується експертним висновком Вінницької регіональної міжпідвідомчої комісії від 29.04.2011 № 16726, який свідчить про те, що у позивача встановлений причинний зв`язок хвороб з виконанням службових обов`язків при ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС (а.с. 9); довідкою МСЕК серія 12ААА№ 602422 від 13.12.2017 , яка свідчить про те, що позивачу встановлена ІІ група інвалідності у зв`язку з захворюванням пов`язаним з виконанням службових обов`язків при ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС (а.с. 10).
У листопаді 2017 року позивач звернувся до відповідача із заявою про здійснення йому перерахунку пенсії відповідно до ч. 3 ст. 59 Закону № 796 XII.
Листом Ямпільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області від 16.05.2018 № 576/09-42/02 позивачу відмовлено в перерахунку пенсії згідно заяви від 07.11.2017 щодо встановлення розміру пенсії відповідно статті 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати. Вказано, що зазначений перерахунок пенсії відповідно до статті 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" проводиться особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю - тобто передбачено тільки особам які стали інвалідами під час проходження дійсної строкової служби.
Не погоджуючись з діями відповідача щодо відмови у перерахунку пенсії, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав та охоронюваних законом інтересів.
Визначаючись щодо заявлених вимог в контексті цієї спірної ситуації суд керується та виходить з наступного.
Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я, соціального захисту потерпілого населення визначає Закон України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28.02.1991 № 796-XII.
Закон спрямований на захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та розв`язання пов`язаних з нею проблем медичного і соціального характеру, що виникли внаслідок радіоактивного забруднення території; громадян, які постраждали внаслідок інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, та розв`язання пов`язаних з цим проблем медичного і соціального характеру (ч. 1 статті 1 Закону від 28.02.1991 № 796-XII).
Частиною 3 статті 59 Закону № 796-XII у редакції Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 05.10.2006 № 231-V було визначено, що особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок чого стали інвалідами, пенсія по інвалідності обчислюється відповідно до цього Закону або за бажанням цих осіб з п`ятикратного розміру заробітної плати, що був встановлений на час їхнього перебування в зоні відчуження.
Законом України від 03.10.2017 № 2148-VІІІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" частину 3 статті 59 Закону №796-ХІІ викладено у новій редакції, згідно з якою особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, пенсія по інвалідності обчислюється відповідно до цього Закону або за бажанням таких осіб - з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року.
Таким чином, Законом № 2148-VІІІ розширено в межах певної категорії військовослужбовців перелік осіб, на яких вказана норма розповсюджується, а саме, окрім осіб, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, також на осіб, які брали участь у інших ядерних аваріях та випробуваннях, та осіб, які брали участь у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї.
Водночас, незмінною залишилась умова щодо проходження такими особами дійсної строкової служби у відповідний період, як визначення певної категорії серед всіх військовослужбовців, на яких розповсюджується норма статті 59 Закону №796-ХІІ.
Враховуючи вищезазначене, частина 3 статті 59 Закону № 796-ХІІ (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачає, що її дія (право на обчислення пенсії по інвалідності за особливою процедурою) поширюється на осіб, які відповідають наступним критеріям: 1) особа має статус особи з інвалідністю; 2) особа отримала статус особи з інвалідністю виключно внаслідок участі у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, або інших ядерних аварій та випробувань, або у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї; 3) особа брала участь у ліквідації відповідних наслідків та військових навчаннях лише під час проходження дійсної строкової служби.
15.11.2017 (після внесення змін до статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи") постановою Кабінету Міністрів України за № 851 "Про внесення змін до Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» внесено зміни до Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 №1210, а саме: у першому реченні пункту 1 слова і цифри «статей 54 і 57 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» замінено словами і цифрами «статей 54, 57 і 59 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», та доповнено Порядок пунктом 9-1 такого змісту: «За бажанням осіб, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження дійсної строкової служби та внаслідок цього стали особами з інвалідністю, пенсія по інвалідності обчислюється з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року".
Отже, наведеним підтверджується, що пункт 9-1 Порядку № 1210 прийнятий на реалізацію норми частини третьої статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", а відтак може бути застосований виключно до осіб, на яких поширюється дія частини третьої статті 59 вказаного Закону.
При цьому особам, які отримують пенсію на підставі статті 54 Закону № 796-ХІІ, пенсія розраховується за пунктом 9 Порядку № 1210.
Оскільки позивач брав участь в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС не під час проходження дійсної строкової військової служби, положення частини 3 статті 59 Закону № 796-ХІІ (в редакції чинній станом на час звернення позивача до відповідача за перерахунком пенсії (2017 рік) на позивача не розповсюджувалась, тому суд дійшов висновку щодо правомірності відмови відповідача у перерахунку пенсії позивача.
Висновок щодо застосування норм матеріального права у подібних правовідносинах уже було висловлено в постановах Верховного Суду від 11.12.2018 (справа № 822/1346/18), від 06.03.2019 (справа № 2540/2495/18), від 26.03.2019 (справа № 816/99/18), від 18.07.2019 (справа № 816/105/18), від 20.11.2019 (справа № 360/572/19), від 24.12.2019 (справа № 816/1454/18), від 23.04.2020 (справа № 816/1892/18), від 30.08.2022 у справі № 820/598/18.
В контексті цієї спірної ситуації, суд зауважує, що рішенням Конституційного Суду України (другий сенат) від 25 квітня 2019 року № 1-р (ІІ)/2019 справа № 3-14/2019 (402/19, 1737/19), було визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), словосполучення «дійсної строкової служби», яке міститься у положеннях ч. 3 ст. 59 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 28 лютого 1991 року № 796-ХІІ. Саме наявність вказаного словосполучення у конструкції норми ч. 3 ст. 59 Закону № 796-ХІІ, давало підстави для поширення права на перерахунок пенсії лише для військовослужбовців, що проходили дійсну строкову службу.
Конституційний Суд України дійшов висновку, що військовослужбовці строкової служби, пенсія яким призначається за частиною третьою статті 59 Закону та обчислюється з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, в окремих випадках мають вищий рівень соціального захисту, оскільки розмір їх соціального забезпечення є значно більшим порівняно з іншими категоріями військовослужбовців (у тому числі військовозобов`язані під час участі у військових зборах), які брали безпосередню участь у ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС та її наслідків.
Таким чином, на думку Конституційного Суду України, законодавець не забезпечив певні категорії військовослужбовців, які виконують конституційно значущі функції щодо захисту Вітчизни, особливими умовами соціального захисту, обсяг яких має передбачати гідні умови їх життя й повне відшкодування заподіяної шкоди, чим порушив сутність конституційного права на соціальний захист, конституційні гарантії щодо безумовного забезпечення належного рівня їх соціального захисту.
Отже, прийняття Конституційним Судом України рішення від 25.04.2019 № 1-р (ІІ)/2019 справа № 3-14/2019 (402/19, 1737/19) стало підставою для поширення права на перерахунок пенсії у розмірі встановленому частини 3 статті 59 Закону № 796-ХІІ в тому числі і на категорію військовослужбовців, до числа яких належить позивач.
Поряд з цим при вирішенні цього спору суд враховує, що рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 19.07.2019 у справі № 120/1948/19-а, яке набрало законної сили, визнати протиправними дії Ямпільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області щодо відмови у перерахунку та виплаті пенсії ОСОБА_1 , як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 1-ї категорії, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня відповідного року, відповідно до ч. 3 ст. 59 Закону України «Про статус та соціальний захист осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» за червень 2019 року та зобов`язаноЯмпільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Вінницької області провестиперерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня відповідного року, відповідно до ч. 3 ст. 59 Закону України «Про статус та соціальний захист осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» за червень 2019 року з врахуванням проведених виплат.
Разом з тим, в судовому рішенні від 19.07.2019 у справі № 120/1948/19-а вказано, що на виконання Рішення Конституційного Суду України від 25.04.2019 та Постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2019 № 543 "Про внесення змін до деяких Постанов Кабінету Міністрів України", Ямпільським об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України Вінницької області самостійно проведено перерахунок пенсії позивачу із 01.07.2019.
Тобто, на дату вирішення цього спору існує судове рішення, яке набрало законної сили, та яким відновлено порушені права позивача в частині підтвердження його права на перерахунок та виплату пенсії за червень 2016 року обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня відповідного року, відповідно до частини 3 статті 59 Закону України «Про статус та соціальний захист осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», з урахуванням рішення Конституційного Суду України (другий сенат) від 25 квітня 2019 року № 1-р (ІІ)/2019. Тоді як з 01.07.2019 пенсійним органом самостійно проведено перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_2 .
З огляду на наведене, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, враховуючи встановлені обставини, суд дійшов висновку, про відсутність підстав для задоволення цього адміністративного позову.
Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В силу положень статті 139 КАС України питання про розподіл судових витрат судом не вирішується.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 );
Відповідач: Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 13322403).
Повний текст рішення складено та підписано суддею 12.06.2023
Суддя Томчук Андрій Валерійович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2023 |
Оприлюднено | 15.06.2023 |
Номер документу | 111494303 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні