Постанова
від 01.06.2023 по справі 420/6045/21
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

------------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 червня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/6045/21

Головуючий в І інстанції: Бойко О.Я.

Дата та місце ухвалення рішення: 27.10.2022 р. м. Одеса

П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

судді-доповідача - Шеметенко Л.П.

судді - Домусчі С.Д.

судді - Турецької І.О.

за участю секретаря - Закуріної К.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі апеляційну скаргу Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 жовтня 2022 року по справі за позовом Громадської організації «Громадський контроль екології» до Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області, треті особи - Приватне підприємство «Град-Сервіс», Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська область), про визнання протиправними дій, зобов`язання утриматися від дій, пов`язаних з експлуатацією полігону, зобов`язання здійснити рекультивацію полігону, -

В С Т А Н О В И В:

У квітні 2021 року Громадська організація «Громадський контроль екології» звернулась до суду з позовом до Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області, треті особи - Приватне підприємство «Град-Сервіс», Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська область), в якому позивач просить:

- визнати дії Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області щодо експлуатації полігону твердих побутових відходів (сміттєзвалища), що знаходиться у с. Першотравневе Лиманського району Одеської області (на території Визирської сільської громади) протиправними;

- зобов`язати Визирську сільську раду Лиманського району Одеської області утриматися від вчинення дій, пов`язаних з експлуатацією полігону твердих побутових відходів (сміттєзвалища), що знаходиться у с. Першотравневе Лиманського району Одеської області;

- зобов`язати Визирську сільську раду Лиманського району Одеської області здійснити рекультивацію полігону твердих побутових відходів (сміттєзвалища), що знаходиться у с. Першотравневе Лиманського району Одеської області.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 27 жовтня 2022 року позов задоволено частково. Визнано дії Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області щодо експлуатації полігону твердих побутових відходів (сміттєзвалища), що знаходиться у с. Першотравневе Лиманського району Одеської області (на території Визирської сільської громади) протиправними. Зобов`язано Визирську сільську раду Лиманського району Одеської області утриматися від вчинення дій, пов`язаних з експлуатацією полігону твердих побутових відходів (сміттєзвалища), що знаходиться у с. Першотравневе Лиманського району Одеської області до усунення зазначених в рішенні суду порушень норм права у сфері охорони навколишнього середовища, шляхом розробки, погодження та затвердження проекту, що включає розроблення матеріалів оцінки впливу на навколишнє середовище відповідно до Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України № 435 від 01.12.2010; ДБН В.2.4-2-2005 «Полігони твердих побутових відходів. Основи проектування». Зобов`язано Визирську сільську раду Лиманського району Одеської області здійснити рекультивацію полігону твердих побутових відходів (сміттєзвалища), що знаходиться у с. Першотравневе Лиманського району Одеської області. У решті позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане судове рішення та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову, наголошуючи на неповному з`ясуванні судом першої інстанції всіх обставин, що мають значення для вирішення справи, неправильному застосуванні норм матеріального права.

Вислухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.

Судом першої інстанції встановлено, що на території Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області на відстані 1,5 км від с. Степанівка розташоване місце видалення відходів.

Щодо статусу даного місця видалення відходів суд першої інстанції встановив, що 19.03.2001 року Першотравнева сільська рада Комінтернівського району Одеської області прийняла рішення № 157-ХХІІІ «Про надання згоди на вибір земельної ділянки під розміщення сміттєзвалища на території Першотравневої сільської ради».

07.05.2001 року був виготовлений Паспорт місця видалення відходів, який був погоджений начальником держуправління екологічної безпеки в області, керівником органу мінпраці в області, керівником організації сфери управління Держкомекології в області, керівником сфери управління Держводлісгоспу в області, Головним державним санітарним лікарем та затверджений головою місцевої державної адміністрації.

З огляду на зміст паспорта, власником МВВ є Першотравнева сільська рада, рік початку 1993, проектний обсяг видалення відходів - 1000 тон.

В розділі VIII паспорта серед порушень вимог експлуатації місця відведення відходів вказано: відсутність проекту; відсутність гірничого відводу при видаленні в надра; не здійснюється збір і відведення поверхневого стоку.

Після ревізії даних паспорта за 2014, 2016, 2018 р.р. в його загальних характеристиках зазначений проектний обсяг видалення відходів 17444200 тон; розрахунковий термін експлуатації 25 років, в подальшому 33 роки, 7 років, до 2026 року.

При цьому, в оновлених паспортах також вказано про відсутність проекту полігону.

У відповідності до даних Реєстру місць видалення відходів, витяг з якого наданий до суду Департаментом екології та природних ресурсів Одеської обласної державної адміністрації, за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, біля с. Степанівка, зареєстровано полігон твердих побутових відходів, власник Першотравнева сільська рада Комінтернівського району, паспорт МВВ зареєстровано 12.02.2003 року № 51227143.

Згідно договору № 2208 тимчасового користування місця видалення відходів (сільського сміттєзвалища) від 01.02.2018 року, Першотравнева сільська рада Лиманського району Одеської області передала, а Приватне підприємство «Град-Сервіс» прийняло у тимчасове платне користування місце видалення відходів (сільське сміттєзвалище), яке знаходиться за адресою: Одеська область, Лиманський район, в районі с. Степанівка, та функціонує на підставі паспорту № 51227143 від 12.02.2003 року на місце видалення відходів.

Сторонами вказаного договору 01.02.2018 року підписано акт приймання-передавання місця видалення відходів (сільське сміттєзвалище) у тимчасове платне користування.

У відповідності до додаткової угоди до вказаного договору від 01.01.2020 року, сторони дійшли взаємної згоди щодо заміни в договорі сторони-1 з Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області на Визирську сільську раду Лиманського району Одеської області.

Також, з урахуванням додаткових угод до вказаного договору, строк користування місця видалення відходів встановлено по 31.12.2021 року.

06.04.2021 року Державною екологічною інспекцією Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська область) за результатами заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання законодавства у сфері охорони навколишнього середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів на об`єкті - полігон твердих побутових відходів: за адресою: Одеська область, Лиманський район, в районі с. Степанівка, який використовується ПП «Град-Сервіс», складено акт № 187, яким встановлено наступне:

- відсутня оцінка впливу на навколишнє природне середовище і здоров`я людей, ризик забруднення навколишнього природного середовища;

- відсутні правовстановлюючі документи на земельну ділянку зайняту під полігоном побутових відходів;

- на основних напрямках поширення легкових фракцій відходів не встановлені тимчасові сітчасті елементи огорожі;

- територія полігону побутових відходів не обмежена нагірною канавою для запобігання витіканню за межі полігону забруднених поверхневих вод;

- відсутній контроль за станом підземних вод, який проводиться щоквартально через спостережні свердловини, кількість, розташування і глибина яких встановлюються згідно з проектом полігона;

- на полігоні побутових відходів відсутні системи захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату;

- на в`їзді до полігону побутових відходів відсутній встановлений щит з такою інформацією: назва полігону побутових відходів, рік введення полігону в експлуатацію, найменування суб`єкта господарювання, що здійснює експлуатацію, режим роботи, види відходів, що приймаються на полігон;

- на полігоні побутових відходів відсутні автомобільні ваги для обліку кількості усіх видів відходів, що надходять на полігон побутових відходів;

- на КПП відсутня вишка для візуального контролю виду відходів, що завозяться бортовими та самоскидними транспортними засобами;

- екологічні та санітарно-технічні заходи не заносяться у паспорт місця видалення відходів;

- відібрані проби ґрунтів та встановлено перевищення забруднюючих речовин по: амонію, нітратам, сульфатам, фосфору;

- здійснюється захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів;

- допускається змішування відходів.

Наведена вище перевірка проведена Державною екологічною інспекцією Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська область) на підставі звернення ОСОБА_1 , який є членом Громадської організації «Громадський контроль екології» (рішення № 4 від 01.03.2021 року).

Крім того, відповідно до п. 3.1 Статуту Громадської організації «Громадський контроль екології», основною метою діяльності є захист довкілля, екологічних прав.

На підставі вказаного акту, Державною екологічною інспекцією Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська область) винесено припис про усунення вказаних порушень у сфері охорони навколишнього середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів від 08.04.2021 року № 117.

Актом Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська область) від 10.01.2022 року № 1032, який складений за результатами заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання законодавства у сфері охорони навколишнього середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів на об`єкті - полігон твердих побутових відходів: за адресою: Одеська область, Лиманський район, в районі с. Степанівка, який використовується ПП «Град-Сервіс», встановлено невиконання вимог наведеного припису.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 06 жовтня 2022 року у справі № 916/3356/21, залишеним без змін постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 20 грудня 2022 року, позов Керівника Доброславської окружної прокуратури в інтересах держави в особі: Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області), Головного управління Держгеокадастру в Одеській області до Визирської сільської ради Одеського району Одеської області, Приватного підприємства Град-Сервіс, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача: Громадська організація «Громадський контроль екології», задоволено частково. Визнано недійсним договір тимчасового користування місцем видалення відходів (сільське сміттєзвалище) № 2208, укладений 01.02.2018 між Першотравневою сільською радою Лиманського району Одеської області та приватним підприємством «Град-сервіс» із додатковими угодами до договору від 31.07.2018, від 27.11.2018, від 05.12.2019, від 01.01.2020, від 01.12.2020. Зобов`язано Приватне підприємство «Град-Сервіс» повернути державі в особі Визирської сільської ради Одеського району Одеської області земельну ділянку несільськогосподарського призначення загальною площею 8,5 га, розташовану в районі с. Степанівка Одеського району Одеської області, що знаходиться під місцем видалення відходів (сільським сміттєзвалищем) згідно паспорту № 51227143 від 12.02.2003 на місце видалення відходів.

20.12.2022 року Визирською сільською радою Лиманського району Одеської області та Приватним підприємством «Град-Сервіс» підписано акт приймання-передавання (повернення) місця видалення відходів (сільського сміттєзвалища) з тимчасового платного користування, яке знаходиться за адресою: Одеська область, Лиманський район, в районі с. Степанівка, та функціонує на підставі паспорту № 51227143 від 12.02.2003 року на місце видалення відходів.

До суду не надано доказів усунення порушень законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища: щодо відсутності проекту полігону твердих побутових відходів, що включає розроблення матеріалів оцінки впливу на навколишнє середовище, геологічні та інженерні вишукування; щодо відсутності обладнання полігону ТПВ відповідними інженерними системами збору та зберігання відходів, очисними спорудами, системами захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату.

Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що у спірних правовідносинах відсутній проект з відповідним висновком оцінки впливу на навколишнє середовище.

Водночас, суд першої інстанції дійшов висновку, що експлуатація земельної ділянки, як місця видалення відходів, за відсутності проектування та висновку про оцінку впливу на навколишнє середовище є порушенням законодавства про охорону навколишнього середовища.

Суд першої інстанції також врахував, що в матеріалах справи містяться протоколи Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу, в яких зафіксовані порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в т.ч., порушення правил і режиму експлуатації полігону для зберігання чи захоронення промислових побутових відходів, а також в паспорті місця видалення відходів серед порушень зазначено про відсутність проекту.

Крім того, суд першої інстанції дійшов висновку, що відсутність проекту полігону ТПВ та оцінки впливу на навколишнє середовище свідчить, що місце використання відходів, яке є предметом даного спору, має ознаки несанкціонованого сміттєзвалища, яке необладнане належним чином відповідними системами, що саме по собі є потенційним джерелом забруднення та загрозою для безпеки навколишнього середовища.

Суд першої інстанції зазначив, що впродовж судового розгляду справи відповідач не довів, що зазначене місце відходів обладнане відповідними інженерними системами збору та зберігання відходів, існування на полігоні інженерних, в т.ч., очисних споруд, як це передбачають будівельні норми і правила експлуатації полігонів.

Суд першої інстанції дійшов висновку, що матеріали справи дозволяють суду зробити однозначний висновок про порушення відповідачем законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища через відсутність в нього затвердженого проекту полігону твердих побутових відходів, що включає розроблення матеріалів оцінки впливу на навколишнє середовище, геологічні та інженерні вишукування, адже така відсутність сама по собі є потенційною загрозою для безпеки довкілля.

За відсутності затвердженого проекту місце видалення відходів є неконтрольованим, тому заподіяння шкоди можливе у будь-який час.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов висновку, що у спірних правовідносинах необхідно визнати протиправними дії Визирської сільської ради щодо експлуатації полігону твердих побутових відходів та зобов`язати Визирську сільську раду утриматися від вчинення дій пов`язаних з експлуатацією полігону до усунення зазначених в рішенні суду порушень правових норм у сфері охорони навколишнього середовища шляхом розробки, погодження та затвердження проекту, що включає розроблення матеріалів оцінки впливу на навколишнє середовище відповідно до Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України № 435 від 01.12.2010 року, ДБН В.2.4-2-2005 «Полігони твердих побутових відходів. Основи проектування».

Також, суд першої інстанції зобов`язав Визирську сільську раду здійснити рекультивацію полігону твердих побутових відходів (сміттєзвалища), що знаходиться у с. Першотравневе Лиманського району Одеської області.

Колегія суддів частково погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції, з огляду на викладене.

Згідно ст.ст. 5, 7 Закону України «Про відходи» від 05.03.1998 року № 187/98-ВР (далі - Закон № 187/98-ВР) основними принципами державної політики у сфері поводження з відходами є пріоритетний захист навколишнього природного середовища та здоров`я людини від негативного впливу відходів, забезпечення ощадливого використання матеріально-сировинних та енергетичних ресурсів, науково обгрунтоване узгодження екологічних, економічних та соціальних інтересів суспільства щодо утворення та використання відходів з метою забезпечення його сталого розвитку.

До основних напрямів державної політики щодо реалізації зазначених принципів належить: а) забезпечення повного збирання і своєчасного знешкодження та видалення відходів, а також дотримання правил екологічної безпеки при поводженні з ними; б) зведення до мінімуму утворення відходів та зменшення їх небезпечності; в) забезпечення комплексного використання матеріально-сировинних ресурсів; г) сприяння максимально можливій утилізації відходів шляхом прямого повторного чи альтернативного використання ресурсно-цінних відходів; д) забезпечення безпечного видалення відходів, що не підлягають утилізації, шляхом розроблення відповідних технологій, екологічно безпечних методів та засобів поводження з відходами; е) організація контролю за місцями чи об`єктами розміщення відходів для запобігання шкідливому впливу їх на навколишнє природне середовище та здоров`я людини; є) здійснення комплексу науково-технічних та маркетингових досліджень для виявлення і визначення ресурсної цінності відходів з метою їх ефективного використання; ж) сприяння створенню об`єктів поводження з відходами; з) забезпечення соціального захисту працівників, зайнятих у сфері поводження з відходами; и) обов`язковий облік відходів на основі їх класифікації та паспортизації; і) створення умов для реалізації роздільного збирання побутових відходів шляхом запровадження соціально-економічних механізмів, спрямованих на заохочення утворювачів цих відходів до їх роздільного збирання; ї) сприяння залученню недержавних інвестицій та інших позабюджетних джерел фінансування у сферу поводження з відходами.

У сфері поводження з відходами встановлюються такі нормативи: граничні показники утворення відходів у технологічних процесах; питомі показники утворення відходів, використання та втрат сировини у технологічних процесах; інші нормативи, передбачені законодавством.

Нормативи у сфері поводження з відходами розробляються відповідними міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями за погодженням із уповноваженими органами виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно до вимог ст. 17 Закону № 187/98-ВР суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані: а) запобігати утворенню та зменшувати обсяги утворення відходів; б) забезпечувати приймання та утилізацію використаних пакувальних матеріалів і тари, в яких знаходилася продукція цих підприємств, установ та організацій - суб`єктів господарської діяльності, або укладати угоди з відповідними організаціями на їх збирання та утилізацію; в) визначати склад і властивості відходів, що утворюються, а також ступінь небезпечності відходів для навколишнього природного середовища та здоров`я людини відповідно до нормативно-правових актів, які затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища; г) на основі матеріально-сировинних балансів виробництва виявляти і вести первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, і подавати щодо них статистичну звітність у встановленому порядку; д) забезпечувати повне збирання, належне зберігання та недопущення знищення і псування відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, що відповідає вимогам екологічної безпеки; е) брати участь у будівництві об`єктів поводження з відходами; є) здійснювати організаційні, науково-технічні та технологічні заходи для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів, а також забезпечувати за власний рахунок екологічно обгрунтоване видалення тих відходів, що не підлягають утилізації; ж) не допускати змішування відходів, якщо це не передбачено існуючою технологією та ускладнює поводження з відходами або не доведено, що така дія відповідає вимогам підвищення екологічної безпеки; з) не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах; и) здійснювати контроль за станом місць чи об`єктів розміщення власних відходів; і) своєчасно в установленому порядку сплачувати екологічний податок, що справляється за розміщення відходів; ї) надавати місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, уповноваженим органам виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища інформацію про відходи та пов`язану з ними діяльність, у тому числі про випадки несанкціонованого попадання відходів у навколишнє природне середовище та вжиті щодо цього заходи; й) призначати відповідальних осіб у сфері поводження з відходами; к) забезпечувати розробку в установленому порядку та виконання планів організації роботи у сфері поводження з відходами; л) відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров`ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України; м) забезпечувати професійну підготовку, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами; н) мати ліцензії на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами і/або дозвіл на транскордонне перевезення небезпечних відходів; о) мати погоджений із уповноваженими органами виконавчої влади план дій на випадок виникнення надзвичайної ситуації, пов`язаної з поводженням з небезпечними відходами; п) передбачати при укладанні угод на поставку в Україну товарної продукції утилізацію чи вивезення з України використаних пакувальних матеріалів і тари; р) здійснювати планування нового будівництва або реконструкції об`єкта поводження з відходами з дотриманням вимог законодавства про містобудування; с) мати дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, якщо їхня діяльність призводить до утворення відходів, для яких Пзув перевищує 1000; т) виконувати інші обов`язки, передбачені законодавством, щодо запобігання забрудненню навколишнього природного середовища відходами.

Суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами, діяльність яких призводить виключно до утворення відходів, для яких Пзув від 50 до 1000, зобов`язані щороку подавати декларацію про відходи за формою та у порядку, встановленими Кабінетом Міністрів України.

Суб`єкти господарювання, які в установленому порядку визначені виконавцями послуг на вивезення побутових відходів на певній території, здійснюють їх роздільне збирання.

Суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами укладають договори з юридичною особою, яка в установленому порядку визначена виконавцем послуг на вивезення побутових відходів на певній території, на якій знаходиться об`єкт утворення відходів.

У відповідності до вимог ст.ст. 31, 32 Закону № 187/98-ВР з метою запобігання або зменшення обсягів утворення відходів та стимулювання впровадження маловідходних технологій Кабінет Міністрів України, міністерства та інші центральні і місцеві органи виконавчої влади в межах своєї компетенції здійснюють: а) розроблення та впровадження науково обґрунтованих нормативів утворення відходів на одиницю продукції (сировини та енергії), виконання робіт і надання послуг, що регламентують їх кількісний та якісний склад, відповідно до передових технологічних досягнень; б) періодичний перегляд встановлених нормативів утворення відходів, спрямований на зменшення їх обсягів, з урахуванням передового вітчизняного і зарубіжного досвіду та економічних можливостей; г) розроблення та впровадження системи поводження з пакувальними матеріалами і тарою; системи збирання, видалення, знешкодження та утилізації відпрацьованих мастил (олив); системи збирання, заготівлі та утилізації зношених шин, резинотехнічних виробів та відходів резинотехнічного виробництва; системи заготівлі та утилізації непридатних до використання транспортних засобів; системи збирання та утилізації електричного та електронного обладнання; системи збирання, видалення, знешкодження, утилізації відходів, що утворюються у процесі медичного обслуговування, ветеринарної практики, пов`язаних з ними дослідних робіт; д) розроблення загальних вимог щодо поводження з побутовими відходами; е) розроблення системи інформаційного, науково-методичного забезпечення виробників відходів відомостями про технологічні та інші можливості зменшення обсягів утворення та утилізації відходів;

З метою обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини забороняється: а) провадити будь-яку господарську діяльність, пов`язану з утворенням відходів, без одержання від місцевих органів виконавчої влади дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами відповідно до вимог цього Закону; б) використовувати результати наукових досліджень, впроваджувати в практику винаходи, застосовувати нову техніку, імпортне устаткування, технології та системи, якщо вони не передбачають запобігання чи мінімізацію обсягів утворення відходів на всіх стадіях технологічного процесу, їх утилізацію та безпечне видалення; в) визначати місця розміщення підприємств, установок, полігонів, комплексів, сховищ та інших об`єктів поводження з відходами, проектувати та будувати регіональні і міжрегіональні комплекси оброблення, знешкодження, утилізації та видалення відходів, якщо вони не відповідають екологічним та санітарно-гігієнічним вимогам; г) приймати рішення про розміщення і розвиток міст та інших населених пунктів без визначення технічних та інших заходів щодо створення умов для утилізації чи видалення побутових відходів; д) вводити в дію нові і реконструйовані підприємства та інші об`єкти, не забезпечені устаткуванням і технологіями для безпечного поводження з відходами, та в разі відсутності даних, необхідних для оцінки їх впливу на навколишнє природне середовище та здоров`я людини, згідно з установленим порядком; е) передавати чи продавати небезпечні відходи громадянам, підприємствам, установам та організаціям, якщо вони не забезпечують утилізації чи видалення цих відходів екологічно безпечним способом; є) залучати дітей і підлітків до організованого збирання відходів (як вторинної сировини), небезпечних для здоров`я; ж) порушувати строки переробки відходів, ввезених в Україну відповідно до встановлених квотами умов; з) порушувати встановлені квоти на ввезення в Україну відходів як вторинної сировини; и) ввезення в Україну, за винятком транзитного перевезення, будь-яких відходів з метою їх зберігання чи видалення; і) з 1 січня 2018 року захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів.

Законодавством України можуть передбачатися й інші спеціальні заходи щодо обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини.

Згідно ст. 35-1 Закону № 187/98-ВР захоронення побутових відходів дозволяється тільки на спеціально обладнаних для цього полігонах/звалищах.

Під час обрання органами місцевого самоврядування або місцевими державними адміністраціями схеми санітарного очищення перевага надається пропозиціям, що передбачають більший ступінь перероблення чи утилізації побутових відходів.

Термічне оброблення (спалювання) побутових відходів дозволяється лише на спеціально призначених для цього підприємствах чи об`єктах.

Спалювання побутових відходів дозволяється лише на енергетичні цілі з метою одержання теплової та/або електричної енергії.

Забороняється проектування, будівництво та експлуатація полігонів побутових відходів без оснащення системами захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату.

Органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують: а) виконання вимог законодавства про відходи; б) розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів; в) організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів (ч. 1 ст. 21 Закону № 187/98-ВР).

За правилами ст. 28 Закону № 187/98-ВР з метою повного обліку та опису функціонуючих, закритих та законсервованих місць видалення відходів, їх якісного і кількісного складу, а також здійснення контролю за впливом відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини ведеться реєстр місць видалення відходів.

Реєстр місць видалення відходів ведеться на підставі відповідних паспортів, звітних даних виробників відходів, відомостей уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами. Дані реєстру підлягають щорічному уточненню.

Реєстр місць видалення відходів включає геопросторові дані, метадані та сервіси, оприлюднення, інша діяльність з якими та доступ до яких здійснюються у мережі Інтернет згідно із Законом України «Про національну інфраструктуру геопросторових даних».

Порядок ведення реєстру місць видалення відходів визначається Кабінетом Міністрів України.

Згідно п.п. 2, 4, 5, 9, 10, 19, 20 Порядку ведення реєстру місць видалення відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 1998 року № 1216, реєстр місць видалення відходів - це система даних, одержаних у результаті обліку та опису всіх об`єктів і спеціально відведених місць, де здійснюються операції з видалення відходів (форму ведення реєстру подано в додатку 1 до цього Порядку).

Включенню до реєстру підлягають усі місця видалення відходів (ті, що функціонують, закриті, законсервовані тощо).

На кожне МВВ складається спеціальний паспорт, у якому зазначається найменування і код відходів, їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації. Спеціальний паспорт складається власником МВВ відповідно до Інструкції про зміст і складання паспорта місць видалення відходів.

У реєстрі вміщується узагальнююча інформація щодо кожного МВВ (розміщення, технічні та екологічні характеристики, дані про власника тощо). Дані реєстру підлягають щорічному уточненню.

Реєстр створюється і ведеться на підставі паспортів МВВ, звітних даних, що подаються виробниками відходів, відомостей спеціально уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами.

Щорічно паспорти МВВ підлягають перегляду за результатами спостережень, контрольних замірів, додаткових робіт тощо і погоджуються Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями. У разі необхідності за рішенням місцевих державних адміністрацій може здійснюватися позачергове уточнення даних паспортів МВВ.

На підставі даних паспортів Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації готують висновки щодо рівня екологічної безпеки МВВ, визначають категорію їх екологічної безпеки для навколишнього природного середовища та здоров`я людини. Висновки надсилаються власникам МВВ для вжиття ними заходів, спрямованих на забезпечення екологічно безпечного функціонування МВВ.

Статтею 51 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» від 25.06.1991 року № 1264-XII визначено, що при проектуванні, розміщенні, будівництві, введенні в дію нових і реконструкції діючих підприємств, споруд та інших об`єктів, удосконаленні існуючих і впровадженні нових технологічних процесів та устаткування, а також в процесі експлуатації цих об`єктів забезпечується екологічна безпека людей, раціональне використання природних ресурсів, додержання нормативів шкідливих впливів на навколишнє природне середовище. При цьому повинні передбачатися вловлювання, утилізація, знешкодження шкідливих речовин і відходів або повна їх ліквідація, виконання інших вимог щодо охорони навколишнього природного середовища і здоров`я людей.

Підприємства, установи й організації, діяльність яких пов`язана з шкідливим впливом на навколишнє природне середовище, незалежно від часу введення їх у дію повинні бути обладнані спорудами, устаткуванням і пристроями для очищення викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю і складом забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів.

Проекти господарської та іншої діяльності повинні мати матеріали оцінки її впливу на навколишнє природне середовище і здоров`я людей.

Оцінка здійснюється з урахуванням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, екологічної ємкості даної території, стану навколишнього природного середовища в місці, де планується розміщення об`єктів, екологічних прогнозів, перспектив соціально-економічного розвитку регіону, потужності та видів сукупного впливу шкідливих факторів та об`єктів на навколишнє природне середовище.

Підприємства, установи та організації, які розміщують, проектують, будують, реконструюють, технічно переозброюють, вводять в дію підприємства, споруди та інші об`єкти, а також проводять дослідну діяльність, що за їх оцінкою може негативно вплинути на стан навколишнього природного середовища, подають центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, спеціальну заяву про це.

Забороняється введення в дію підприємств, споруд та інших об`єктів, на яких не забезпечено в повному обсязі додержання всіх екологічних вимог і виконання заходів, передбачених у проектах на будівництво та реконструкцію (розширення та технічне переоснащення).

Згідно п.п. 1.1-1.3, 1.8-1.10 2.1-2.8, 5.1-5.4 Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 01.12.2010 року № 435 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22 грудня 2010 року за № 1307/18602), правила експлуатації полігонів побутових відходів є обов`язковими для суб`єктів господарювання незалежно від форми власності, які здійснюють діяльність, пов`язану з експлуатацією та утриманням полігонів побутових відходів.

Ці Правила поширюються на полігони, що діють, та нові полігони, прийняті в експлуатацію відповідно до Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 461.

Полігон побутових відходів - інженерна споруда, яка призначена для захоронення побутових відходів і повинна запобігати негативному впливу на навколишнє природне середовище і відповідати санітарно-епідеміологічним і екологічним нормам.

Відповідно до ДБН В.2.4-2-2005 «Полігони твердих побутових відходів. Основи проектування», на кожен полігон побутових відходів має бути розроблений, погоджений та затверджений проект, що включає санітарно-технічний паспорт.

Роботи на полігонах побутових відходів виконуються відповідно до затвердженого проекту.

Для кожного полігона побутових відходів відповідно до ДБН В.2.4-2-2005 «Полігони твердих побутових відходів. Основи проектування» має бути розроблена інструкція з експлуатації полігона, в якій мають бути враховані специфіка виробництва, наявність засобів механізації і ресурсів для виконання робіт.

На полігон, прийнятий в експлуатацію, повинен бути відповідний паспорт місця видалення відходів відповідно до Порядку ведення реєстру місць видалення відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.1998 року № 1216.

На в`їзді до полігона побутових відходів має бути встановлений щит з такою інформацією: назва полігона побутових відходів; рік введення полігона в експлуатацію; найменування суб`єкта господарювання, що здійснює експлуатацію полігона побутових відходів; режим роботи полігона; види відходів, що приймаються на полігон; тарифи на надання послуг із захоронення побутових відходів; найменування структури, що забезпечує охорону полігона побутових відходів.

На кожному полігоні побутових відходів має бути контрольно-пропускний пункт і повинні бути встановлені автомобільні ваги для обліку кількості усіх видів відходів, що надходять на полігон побутових відходів.

Дорожні знаки при в`їзді та на територію полігона встановлюються відповідно до Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 року № 1306.

Керівництво полігона забезпечує приймальника КПП такими даними: переліком промислових відходів і речовин, заборонених для захоронення на полігоні побутових відходів; переліком підприємств, з якими оформлені договори на надання послуг із захоронення побутових відходів; інформацією про місткість кузовів та коефіцієнт ущільнення транспортних засобів, в яких підприємства перевозять побутові відходи, зазначені у договорі.

Приймальник на КПП контролює прибуття транспортного засобу з відходами і приймає їх за такими документами: дорожній лист; товарно-транспортна накладна, в якій наведено вид та кількість відходів.

На КПП повинна бути встановлена вишка для візуального контролю виду відходів, що завозяться бортовими і самоскидними транспортними засобами.

Для радіометричного контролю всіх відходів КПП повинен бути оснащений спеціальними приладами.

У разі виявлення у відходах компонентів, заборонених для захоронення, приймальник або планувальник зобов`язаний відправити транспортний засіб, не розвантажуючи його, і зробити відповідний запис у дорожньому листі.

На полігонах має бути створена система моніторингу та заходи екологічної безпеки мають бути спрямовані на захист нормального стану повітря, ґрунту та підземних вод.

Дослідження проб повітря проводиться за такими показниками: азот, діоксид вуглецю, ангідрид сірчаний, вуглецю оксид, сірководень, фенол, формальдегід.

На основних напрямках поширення легких фракцій відходів встановлюються тимчасові сітчасті переносні елементи огорожі. Один раз на добу огорожу, що затримує леткі фракції, слід очищати.

Керівник (власник) полігона побутових відходів зобов`язаний забезпечити проведення контролю за станом атмосферного повітря на межі санітарно-захисної зони та на виробничій території атестованою лабораторією.

Відповідно до ДБН В.2.4-2-2005 «Полігони твердих побутових відходів. Основи проектування», полігони ТПВ необхідно проектувати на основі інженерних та екологічних вишукувань.

При проектуванні полігонів ТПВ повинні бути передбачені: рішення, що забезпечують експлуатаційну надійність, економічність, мінімальне відчуження земельних та інших природних ресурсів і обов`язкове повернення тимчасово відчужуваних земель для подальшого господарського використання; розроблення матеріалів оцінки впливу на навколишнє середовище згідно з ДБН А.2.2-1.

Залежно від особливостей розміщення полігонів ТПВ у рельєфі виконують: комплекс інженерних, екологічних і санітарно-гігієнічних вишукувань, оцінку впливу на навколишнє середовище, включаючи середовище життєдіяльності людини, розробку конструктивних і технологічних проектних рішень, обґрунтування заходів щодо зменшення або ліквідації негативного впливу на навколишнє середовище та розвитку небезпечних геологічних процесів і явищ, а також забезпечення експлуатаційної надійності полігонів ТПВ.

Проект полігона ТПВ згідно з ДБН А 2.2-3 має складатися з таких розділів: загальна пояснювальна записка; технологічний розділ: розрахунок місткості, технологічна схема з урахуванням черговості будівництва, подовжній і поперечний технологічні розрізи, режим експлуатації, розрахунок потреби в експлуатаційному персоналі, машинах і механізмах, рекомендації щодо рекультивації ділянки після закриття полігона ТПВ; генеральний план ділянки: вертикальне планування, упорядкування, дороги, спеціальні гідротехнічні споруди (водовідвідні нагірні канави, дамби, водонепроникні основи тощо; архітектурно-будівельний розділ; санітарно-технічний розділ; електротехнічний розділ; основні техніко-економічні показники; зведений кошторис; оцінка впливу на навколишнє середовище (ОВНС); санітарно-захисна зона і система моніторингу; санітарно-технічний паспорт полігона ТПВ.

У відповідності до даних Реєстру місць видалення відходів, витяг з якого наданий до суду Департаментом екології та природних ресурсів Одеської обласної державної адміністрації, за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, біля с. Степанівка, зареєстровано полігон твердих побутових відходів, власник Першотравнева сільська рада Комінтернівського району, паспорт МВВ зареєстровано 12.02.2003 року № 51227143.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено під час апеляційного розгляду, 07.05.2001 року був виготовлений Паспорт місця видалення відходів, який був погоджений начальником держуправління екологічної безпеки в області, керівником органу мінпраці в області, керівником організації сфери управління Держкомекології в області, керівником сфери управління Держводлісгоспу в області, Головним державним санітарним лікарем та затверджений головою місцевої державної адміністрації.

З огляду на зміст паспорта, власником МВВ є Першотравнева сільська рада, рік початку 1993, проектний обсяг видалення відходів - 1000 тон.

В розділі VIII паспорта серед порушень вимог експлуатації місця відведення відходів вказано: відсутність проекту; відсутність гірничого відводу при видаленні в надра; не здійснюється збір і відведення поверхневого стоку.

Після ревізії даних паспорта за 2014, 2016, 2018 р.р. в його загальних характеристиках зазначений проектний обсяг видалення відходів 17444200 тон; розрахунковий термін експлуатації 25 років, в подальшому 33 роки, 7 років, до 2026 року.

При цьому, в оновлених паспортах також вказано про відсутність проекту полігону.

Станом на теперішній час вірне найменування адреси ПТПВ: Одеська область, Лиманський район, район с. Степанівка, власник Визирська сільська рада Лиманського району Одеської області.

Таким чином, в ході розгляду справи знайшли своє підтвердження доводи позивача щодо не розроблення проекту полігону твердих побутових відходів, який має включати оцінку впливу на навколишнє середовище, за адресою: Одеська область, Лиманський район, район с. Степанівка, власником якого є Визирська сільська рада Лиманського району Одеської області.

Відсутність проекту полігону твердих побутових відходів, який має включати оцінку впливу на навколишнє середовище, за адресою: Одеська область, Лиманський район, район с. Степанівка, є грубим порушенням власником цього полігону ТПВ наведених вимог чинного законодавства щодо правил експлуатації полігонів побутових відходів.

При цьому, зі змісту паспорту місця видалення відходів (полігону ТПВ за адресою: Одеська область, Лиманський район, район с. Степанівка), з урахуваннях даних оновлення паспорту, вбачається, що фактична експлуатація місця видалення відходів (полігону ТПВ) здійснюється з 1993 року та при розробленні паспорту МВВ у 2001 році у відповідності до вимог Інструкції про зміст і складання паспорта місць видалення відходів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 14 січня 1999 року № 12, в паспорті МВВ були визначенні порушення вимог експлуатації МВВ, зокрема, відсутність проекту, проте, станом на момент звернення громадської організації із заявленим позовом та розгляду справи судом, вказані порушення не усунуті, проект місця видалення відходів (полігону ТПВ за адресою: Одеська область, Лиманський район, район с. Степанівка) не розроблений, МВВ функціонує без відповідного проекту.

Також, як встановлено екологічною інспекцією та жодним чином не спростовано в ході розгляду справи, полігон твердих побутових відходів за адресою: Одеська область, Лиманський район, район с. Степанівка функціонує з порушеннями наведених вимог чинного законодавства щодо полігону ТПВ, які полягають у наступному:

- відсутня оцінка впливу на навколишнє природне середовище і здоров`я людей, ризик забруднення навколишнього природного середовища;

- відсутні правовстановлюючі документи на земельну ділянку зайняту під полігоном побутових відходів;

- на основних напрямках поширення легкових фракцій відходів не встановлені тимчасові сітчасті елементи огорожі;

- територія полігону побутових відходів не обмежена нагірною канавою для запобігання витіканню за межі полігону забруднених поверхневих вод;

- відсутній контроль за станом підземних вод, який проводиться щоквартально через спостережні свердловини, кількість, розташування і глибина яких встановлюються згідно з проектом полігона;

- на полігоні побутових відходів відсутні системи захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату;

- на в`їзді до полігону побутових відходів відсутній встановлений щит з такою інформацією: назва полігону побутових відходів, рік введення полігону в експлуатацію, найменування суб`єкта господарювання, що здійснює експлуатацію, режим роботи, види відходів, що приймаються на полігон;

- на полігоні побутових відходів відсутні автомобільні ваги для обліку кількості усіх видів відходів, що надходять на полігон побутових відходів;

- на КПП відсутня вишка для візуального контролю виду відходів, що завозяться бортовими та самоскидними транспортними засобами;

- екологічні та санітарно-технічні заходи не заносяться у паспорт місця видалення відходів;

- здійснюється захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів;

- допускається змішування відходів.

Крім того, екологічною інспекцією відібрані проби ґрунтів та встановлено перевищення забруднюючих речовин по: амонію, нітратам, сульфатам, фосфору (протокол № 5 вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів від 06.04.2021 року).

В ході розгляду справи відповідач жодним чином не заперечує обставини щодо відсутності у нього, як власника полігону ТПВ, проекту полігону твердих побутових відходів, який має включати оцінку впливу на навколишнє середовище.

Як під час розгляду справи в суді першої інстанції, так і під час апеляційного розгляду справи, відповідач жодним чином не спростовував і наведені порушення в частині відсутності обладнання полігону ТПВ відповідними інженерними системами збору та зберігання відходів, очисними спорудами, системами захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату, як це передбачають будівельні норми і правила експлуатації полігонів.

Водночас, в апеляційній скарзі відповідач вказує на те, що спірне місце видалення відходів не є полігон, не потребує розроблення проекту, а для його функціонування достатньо паспорт МВВ.

Також, на думку відповідача, жодною нормою не передбачено розроблення оцінки впливу на навколишнє середовище, а вимоги щодо розроблення оцінки впливу на довкілля не розповсюджуються на відповідача у справі.

Проте, колегія суддів вважає безпідставними вказані доводи відповідача, з огляду на викладене.

Так, колегія суддів наголошує, що у відповідності до даних Реєстру місць видалення відходів, витяг з якого наданий до суду Департаментом екології та природних ресурсів Одеської обласної державної адміністрації, за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, біля с. Степанівка, зареєстровано саме полігон твердих побутових відходів, власник Першотравнева сільська рада Комінтернівського району (Визирська сільська рада Лиманського району Одеської області), паспорт МВВ зареєстровано 12.02.2003 року № НОМЕР_1 .

Зі змісту паспорту місця видалення відходів (полігону ТПВ за адресою: Одеська область, Лиманський район, район с. Степанівка), з урахуваннях даних оновлення паспорту, також вбачається, що спірне місце видалення відходів є полігоном (неодноразово застосовано поняття полігон в оновлених паспортах МВВ).

Тобто, спірне місце видалення відходів зареєстровано саме як полігон твердих побутових відходів та паспорт МВВ розроблених як на полігон ТПВ, власником якого є Визирська сільська рада, що повністю спростовує доводи відповідача.

Також, наведеними вимогами п. 1.8 Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 01.12.2010 року № 435, передбачено, що відповідно до ДБН В.2.4-2-2005 «Полігони твердих побутових відходів. Основи проектування» на кожен полігон побутових відходів має бути розроблений, погоджений та затверджений проект, що включає санітарно-технічний паспорт.

В свою чергу, відповідно до ДБН В.2.4-2-2005 «Полігони твердих побутових відходів. Основи проектування» проект полігона ТПВ згідно з ДБН А 2.2-3 має складатися з таких розділів, зокрема, оцінка впливу на навколишнє середовище (ОВНС).

Крім того, згідно наведених вимог ч. 3 ст. 51 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» від 25.06.1991 року № 1264-XII проекти господарської та іншої діяльності повинні мати матеріали оцінки її впливу на навколишнє природне середовище і здоров`я людей.

При цьому, колегія суддів звертає увагу на те, що наведені вимоги Закону № 1264-XII були чинними, як на час початку функціонування спірного МВВ у 1993 році, так і на час розроблення паспорту цього МВВ у 2001 році та здійснення ревізії паспорту МВВ у 2014, 2016 р.р.

Таким чином, доводи відповідача про те, що жодною нормою не передбачено розроблення проекту полігону твердих побутових відходів, до якого входить, оцінка впливу на навколишнє середовище, спростовуються наведеними вимогами чинного законодавства.

Також, на час здійснення ревізії паспорту МВВ у 2018 році набув чинності Закон України «Про оцінку впливу на довкілля» від 23.05.2017 року № 2059-VIII, згідно п. 11 ч. 3 ст. 3 якого, друга категорія видів планованої діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля, включає: інші види діяльності: утилізація, видалення, оброблення, знешкодження, захоронення побутових відходів.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно зазначив, що матеріали справи дозволяють суду зробити однозначний висновок про порушення відповідачем, як власником місця видалення відходів (полігону твердих побутових за адресою: Одеська область, Лиманський район, район с. Степанівка), законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища через відсутність в нього затвердженого проекту полігону твердих побутових відходів, що включає розроблення матеріалів оцінки впливу на навколишнє середовище, геологічні та інженерні вишукування, а також порушення з боку відповідача в частині відсутності обладнання полігону ТПВ відповідними інженерними системами збору та зберігання відходів, очисними спорудами, системами захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату, як це передбачають будівельні норми і правила експлуатації полігонів.

Також, враховуючи характер спірних правовідносин, з огляду на те, що встановлені судом обставини щодо відсутності затвердженого проекту полігону твердих побутових відходів, що розташований на території Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області на відстані 1,5 км від с. Степанівка, матеріалів оцінки впливу на навколишнє середовище, геологічних та інженерних вишукувань вказаного ТПВ, відсутності обладнання полігону ТПВ відповідними інженерними системами збору та зберігання відходів, очисними спорудами, системами захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату, як це передбачають будівельні норми і правила експлуатації полігонів, самі по собі є потенційною загрозою для безпеки довкілля, порушують екологічні права, зокрема, жителів с. Степанівка, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про порушення прав та інтересів, зокрема, жителів с. Степанівка та наявність підстав у Громадської організації «Громадський контроль екології» права на звернення за захистом їх прав, в тому числі, прав члена організації, за зверненням якого проводилась перевірка екологічною інспекцією у спірному випадку (Михайленко К.Л., який є членом Громадської організації «Громадський контроль екології» згідно рішення № 4 від 01.03.2021 року).

Що стосується посилань відповідача на те, що на момент звернення до суду відповідач безпосередньо не здійснював експлуатацію спірного місця видалення відходів (полігону твердих побутових за адресою: Одеська область, Лиманський район, район с. Степанівка), колегія суддів зазначає, що дійсно за матеріалами справи на момент звернення громадської організації до суду з даним позовом експлуатацію місця видалення відходів (полігону твердих побутових за адресою: Одеська область, Лиманський район, район с. Степанівка) здійснював ПП «Град-Сервіс».

Водночас, як встановлено судом у даній справі, власником місця видалення відходів (полігону твердих побутових за адресою: Одеська область, Лиманський район, район с. Степанівка) є саме Визирська сільська рада.

Крім того, колегією суддів встановлено, що 20.12.2022 року Визирською сільською радою Лиманського району Одеської області та Приватним підприємством «Град-Сервіс» підписано акт приймання-передавання (повернення) місця видалення відходів (сільського сміттєзвалища) з тимчасового платного користування, яке знаходиться за адресою: Одеська область, Лиманський район, в районі с. Степанівка, та функціонує на підставі паспорту № 51227143 від 12.02.2003 року на місце видалення відходів.

В свою чергу, до суду не надано будь-яких доказів усунення відповідачем, як власником місця видалення відходів (полігону твердих побутових за адресою: Одеська область, Лиманський район, район с. Степанівка), порушень законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища через відсутність в нього затвердженого проекту полігону твердих побутових відходів, що включає розроблення матеріалів оцінки впливу на навколишнє середовище, геологічні та інженерні вишукування, а також порушення з боку відповідача в частині відсутності обладнання полігону ТПВ відповідними інженерними системами збору та зберігання відходів, очисними спорудами, системами захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату, як це передбачають будівельні норми і правила експлуатації полігонів.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що у спірному випадку саме відповідач, як власник полігону твердих побутових відходів, підлягає зобов`язанню усунути наведені порушення природоохоронного законодавства, що вірно встановлено судом першої інстанції.

Водночас, враховуючи наведені обставини, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції в частині визнання дій Визирської сільської ради щодо експлуатації полігону твердих побутових відходів (сміттєзвалища) протиправними підлягає викладенню у новій редакції із визнанням протиправними дій Визирської сільської ради, що полягають у порушенні норм права у сфері охорони навколишнього середовища щодо не розроблення, не погодження та затвердження проекту полігону твердих побутових відходів (сміттєзвалища), що знаходиться у с. Першотравневе Лиманського району Одеської області, що включає розроблення матеріалів оцінки впливу на навколишнє середовище.

Також, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції помилково зобов`язав Визирську сільську раду Лиманського району Одеської області здійснити рекультивацію полігону твердих побутових відходів (сміттєзвалища), що знаходиться у с. Першотравневе Лиманського району Одеської області, з огляду на викладене.

Так, фактично суд зобов`язав відповідача вчинити комплекс організаційних, технічних і біотехнологічних заходів, спрямованих на відновлення ґрунтового покриву, поліпшення стану та продуктивності порушених земель.

Однак, суд першої інстанції не навів жодних обґрунтувань прийнятого ним рішення у наведеній частині.

Навпаки, судом першої інстанції зазначено про те, що відповідно до обставин у справі та доказів на їх підтвердження неможливо встановити, що спірне місце видалення відходів є повністю непридатним для здійснення операцій з відходами.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що у суду першої інстанції не було підстав для зобов`язання Визирської сільської ради здійснити рекультивацію полігону твердих побутових відходів (сміттєзвалища), що знаходиться у с. Першотравневе Лиманського району Одеської області.

Враховуючи викладені обставини та з огляду на наведені положення законодавства, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, рішення суду першої інстанції зміні із викладенням абзацу другого резолютивної частини рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 жовтня 2022 року у новій редакції та виключенням абзацу четвертого.

Керуючись ст.ст. 241, 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області - задовольнити частково.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 жовтня 2022 року - змінити.

Абзац другий резолютивної частини рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 жовтня 2022 року викласти у наступній редакції:

«Визнати протиправними дії Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області, що полягають у порушенні норм права у сфері охорони навколишнього середовища щодо не розроблення, не погодження та затвердження проекту полігону твердих побутових відходів (сміттєзвалища), що знаходиться у с. Першотравневе Лиманського району Одеської області, що включає розроблення матеріалів оцінки впливу на навколишнє середовище.».

Абзац четвертий резолютивної частини рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 жовтня 2022 року - виключити.

В іншій частині рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 жовтня 2022 року - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення постанови в повному обсязі безпосередньо до Верховного Суду.

Судове рішення складено у повному обсязі 12.06.2023 р.

Суддя-доповідач: Л.П. Шеметенко

Суддя: С.Д. Домусчі

Суддя: І.О. Турецька

Дата ухвалення рішення01.06.2023
Оприлюднено15.06.2023
Номер документу111504444
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/6045/21

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 25.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 01.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 01.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Постанова від 01.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 01.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 16.03.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 16.03.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 16.02.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 16.02.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні