Постанова
від 13.06.2023 по справі 380/10986/22
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 червня 2023 рокуЛьвівСправа № 380/10986/22 пров. № А/857/3833/23

Колегія суддів Восьмого апеляційного адміністративного суду в складі:

головуючого судді:Улицького В.З.

суддів:Кузьмича С.М., Матковської З.М.

розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 31.01.2023 року (рішення ухвалене у м. Львові судом у складі головуючого судді Кухар Н.А.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації, Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання протиправною відмови, зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИЛА:

У серпні 2022 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Управління соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації, Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання протиправною відмову Управління соціального захисту Золочівської районної державної адміністрації Львівської області, оформлену листом №956 від 26 травня 2022 року, зобов`язання Управління соціального захисту Золочівської районної державної адміністрації Львівської області видати ОСОБА_1 (за формою затвердженою Постановою правління Пенсійного фонду України №1-3 від 17 січня 2017 року) довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, по посаді начальника управління соціального захисту Золочівської районної державної адміністрації Львівської області за листопад 2021 року, в якій зазначити наступні розміри надбавок, премій та інших виплат, на які було нараховано і з яких сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за листопад місяць 2021 року:

- в графі «Надбавка за інтенсивність праці» - надбавку за інтенсивність праці у розмірі 12225,00 гривень;

- в графі «Інші виплати (матеріальна допомога, премії, нараховані за період, що перевищує календарний місяць) в частині, що відповідає календарному місяцю» - грошову допомогу в розмірі середньомісячного заробітку у розмірі 19481,72 гривень;

- в графі «Інші виплати (матеріальна допомога, премії, нараховані за період, що перевищує календарний місяць) в частині, що відповідає календарному місяцю» - грошову допомогу, яка надається до основної щорічної оплачуваної відпустки державним службовцям, -у розмірі 1/12 такої нарахованої грошової допомоги у місяці перебування особи, яка обіймала посаду начальника управління соціального захисту Золочівської районної державної адміністрації, в основній щорічній оплачуваній відпустці в 2021 році, визнання протиправним та скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області №134750002938 від 14 липня 2022 року про відмову в перерахунку пенсії ОСОБА_1 , зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області призначити, перерахувати й здійснити нарахування та позивачу пенсії державного службовця, відповідно до ст. 37 Закону України від 16 грудня 1993 року №3723-ХІІ «Про державну службу», п. п. 10 та 12 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року №889-УПІ, п. 4 Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2016 року №622 «Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб», починаючи з 01 грудня 2021 року, яку обчислити у розмірі 60 відсотків заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці з якої сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, зазначеної у відповіді Управління соціального захисту Золочівської районної державної адміністрації Львівської області №870 від 05 травня 2022 року щодо видів оплати праці та виплат, що включаються в заробіток та з яких було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове соціальне страхування, і в сумах, які були виплачені з 01 по 30 листопада 2021 року особі, яка обіймала на той час посаду начальника Управління соціального захисту Золочівської районної державної адміністрації Львівської області, а також грошової допомоги, яка надається до основної щорічної оплачуваної відпустки державним службовцям, - у розмірі 1/12 такої нарахованої грошової допомоги у місяці перебування особи, яка обіймала посаду начальника Управління соціального захисту Золочівської районної державної адміністрації, в основній щорічній оплачуваній відпустці в 2021 році.

Позивач позовні вимоги мотивував тим, що Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області прийнято рішення №134750002938 від 14.07.2022 року, яким відмовлено в перерахунку пенсії позивачу, оскільки порушені вимоги надання довідки про заробітну плату відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 року №622, тобто невірно визначений розмір надбавки за інтенсивність праці та матеріальної допомоги. На переконання позивача, рішення відповідача щодо відмови в перерахунку пенсії є протиправними, оскільки поданим ним довідка відповідає постанові КМУ «Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб» від 14 вересня 2016 р. № 622 та постанові правління ПФУ «Про форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям» від 17.01.2017 № 1-3. У зв`язку з цим, позивач вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню. Просив позов задоволити.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 31.01.2023 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправною відмову Управління соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області, оформлену листом №956 від 26 травня 2022 року, про відмову видати довідки ОСОБА_1 за його заявою від 17.05.2022 року. Зобов`язано Управління соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області видати ОСОБА_1 довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби із зазначенням виплат в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за листопад 2021 року за прирівняною посадою начальника Управління. Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області №134750002938 від 14.07.2022 року, яким відмовлено в перерахунку пенсії ОСОБА_1 відповідно до Закону України «Про державну службу». Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про перерахунок пенсії від 06.07.2022 року, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні. У задоволенні інших позовних вимог відмовлено.

Рішення суду першої інстанції оскаржило Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області. Вважає, що оскаржуване рішення прийняте з помилковим застосуванням норм матеріального та процесуального права та підлягає скасуванню з підстав викладених у апеляційній скарзі. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою у задоволені адміністративного позову відмовити.

Заслухавши доповідача, перевіривши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційну скаргу апелянта слід залишити без задоволення з наступних підстав.

Згідно ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Якщо одна із сторін визнала пред`явлену до неї позовну вимогу під час судового розгляду повністю або частково, рішення щодо цієї сторони ухвалюється судом згідно з таким визнанням, якщо це не суперечить вимогам статті 189 цього Кодексу.

Згідно ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 , отримував пенсію за Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне забезпечення".

Позивач 01 грудня 2021 року звернувся до Головного управління ПФУ у Львівській області із заявою про переведення його на інший вид пенсійного забезпечення, а саме на пенсію державного службовця відповідно до Закону України "Про державну службу" від 16.12.1993 №3723-ХІІ.

На підставі поданої заяви позивача переведено на пенсію державного службовця відповідно до статті 37 Закону України Про державну службу" від 16.12.1993 №3723-ХІІ з урахуванням довідки від 01.12.2021 року №4436 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця та довідки від 01.12.2021 року №4436 про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менше 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби і, яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, виданих Управлінням соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області.

Управлінням соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації надана довідка №4595 від 08.12.2021 взамін довідки №4436 від 01.12.2021, оскільки в даній довідці були зазначені надбавка за інтенсивність праці Постанова від 18.01.2017 №15 Питання оплати праці працівників державних органів та Інші виплати (матеріальна допомога, премії нараховані за період, що перевищує календарний місяць) в частині, що відповідає календарному місяцю.

Розмір пенсії було обчислено відповідно до довідок про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця від 01.12.2021 року №4434 (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) та від 08.12.2021 року №4595 (про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менше 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби.

25.01.2022 року на підставі наказу Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області від 20.01.2022 №30 «Про здійснення позапланових перевірок обґрунтованості видачі документів для оформлення пенсій та достовірністю поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію була проведена позапланова перевірка достовірності даних, відображених у довідках про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця від 01.12.2021 № 4436, від 08.12.2021 №4595, виданих Управлінням соціального захисту населення Золочівської РДА Львівської області ОСОБА_1 . За підсумками проведення перевірки встановлено, що дані зазначені у довідках від 01.12.2021 №4436, від 08.12.2021 №4595 є недійсними.

Після проведення перевірки, розмір пенсії було перераховано з урахуванням результатів перевірки, яка була обчислена в розмірі 60% заробітної плати державного службовця та з 01.12.2021 року становить 7695,00 грн. Для розрахунку пенсійної виплати враховано довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця від 01.12.2021 № 4434 (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років).

ОСОБА_1 06.07.2022 повторно звернувся із заявою про проведення перерахунку пенсії відповідно до статті 37 Закону України від 16.12.1993№3723-ХІІ Про державну службу, до якої долучив довідку №4434 від 01 грудня 2021 року про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років), довідку №4436 від 01 грудня 2021 року про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, а також відповідь Управління соціального захисту Золочівської районної державної адміністрації Львівської області № 870 від 05 травня 2022 року

За принципом екстериторіальності документи ОСОБА_1 розглядалися Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області.

Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області прийнято рішення №134750002938 від 14.07.2022 року, яким відмовлено в перерахунку пенсії, оскільки порушені вимоги надання довідки про заробітну плату відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 року №622, тобто невірно визначений розмір надбавки за інтенсивність праці та матеріальної допомоги.

Згідно ст. 90 Закону України «Про державну службу» пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Відповідно до ч. 1 ст. 44 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом. Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи. Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії визначається правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Закон України «Про державну службу» в питанні пенсійного забезпечення державних службовців відсилає до загального Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», який прямо передбачає можливість перерахунку пенсій і не містить будь-яких обмежень в цьому праві для такої категорії пенсіонерів як державні службовці, а тому доводи відповідачів про те, що чинне законодавство не передбачає перерахунку пенсій державним службовцям, є безпідставними.

Згідно п. 4 Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2016 року №622 (надалі - Порядок № 622), пенсія державним службовцям призначається з дати звернення, але не раніше дати виникнення права, в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та відповідного рангу за останнім місцем роботи на державній службі, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. При цьому:

- посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років враховуються в розмірах, установлених на день звернення за призначенням пенсії за останньою займаною посадою державної служби (або прирівняною до неї у разі відсутності у державному органі відповідних посад державної служби);

- розмір виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років), що включаються в заробіток для обчислення пенсії, визначається за вибором того, хто звернувся за пенсією, за будь-які 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби підряд перед зверненням за пенсією незалежно від наявності перерв починаючи з 1 травня 2016 року. Середньомісячна сума зазначених виплат за 60 календарних місяців визначається шляхом ділення загальної суми цих виплат на 60. За бажанням особи неповні місяці роботи на посаді державної служби враховуються як повні;

- матеріальна допомога та виплати, які нараховуються за період, що перевищує календарний місяць, враховуються в частині, що відповідає кількості місяців у розрахунковому періоді.

За бажанням осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, і які на момент виходу на пенсію не перебувають на державній службі, розмір зазначених в абзацах третьому - п`ятому цього пункту виплат визначається в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, але не раніше травня 2016 року, за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі.

Пунктом 5 Порядку № 622 визначено, що форма довідки про заробітну плату, яка подається для призначення пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням із Мінсоцполітики.

Особам, які мають право на пенсію відповідно до Закону України «Про державну службу», пенсія призначається з дати звернення, але не раніше дати виникнення права на неї. При цьому, розмір пенсії обраховується органами пенсійного фонду, зокрема, на підставі довідок, виданих за встановленою формою уповноваженим державним органом, в якому працювала особа, або його правонаступником.

Постановою Правління Пенсійного фонду України "Про форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям" №1-3 від 17 січня 2017 року, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08 лютого 2017 року за №180/30048, затверджено форми довідок про заробітну плату для призначення згідно з пунктами 10 і 12 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 10 грудня 2015 року №889-VІІ "Про державну службу" пенсії відповідно до статті 37 Закону України від 16 грудня 1993 року №3723-ХІІ "Про державну службу", а саме: форму довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років); форму довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією); форму довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби.

Згідно форми довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, затвердженої постановою Правління Пенсійного фонду України від 17.01.2017 року №1-3, така видається для призначення згідно з пунктами 10, 12 розділу XI Прикінцеві та перехідні положення Закону Про державну службу пенсії відповідно до статті 37 Закону України від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ Про державну службу про середні розміри надбавок, премій та інших виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, а виплати (надбавки, місячні премії) зазначаються в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії. Матеріальна допомога та виплати, які нараховуються за період, що перевищує календарний місяць, зазначаються в частині, що відповідає кількості місяців у розрахунковому періоді, виходячи із середнього розміру таких виплат у місяці, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, визначеного з урахуванням кількості відповідних (прирівняних) посад.

Пунктом 6 Порядку №622 також передбачено, що у разі ліквідації державного органу довідку видає орган, який є правонаступником, а в разі його відсутності чи перейменування (відсутності) посад, у тому числі відсутності відповідних посад державної служби, довідка видається у порядку, встановленому Мінсоцполітики за погодженням із Нацдержслужбою.

У разі ліквідації державного органу без правонаступника або якщо останнє місце роботи особи на посаді державної служби було в органі, який на час призначення особі пенсії відсутній чи у якому на час призначення пенсії перейменовані (відсутні) посади, у тому числі відсутні відповідні посади державної служби, довідки для призначення пенсії видаються Міністерством соціальної політики України та органами праці та соціального захисту населення.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України "Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій" від 16.12.2020 № 1635-р вирішено здійснити реорганізацію районних державних адміністрацій районів, ліквідованих згідно з постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-IX "Про утворення та ліквідацію районів", шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених зазначеною постановою, згідно з додатком 1.

Відповідно до додатку 1 до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 №1635-р Бродівська райдержадміністрація, Буська райдержадміністрація реорганізуються шляхом приєднання до Золочівської райдержадміністрації.

Згідно розпорядження голови Бродівської районної державної адміністрації № 5-к від 06.01.2021 "Про реорганізацію Управління праці та соціального захисту населення Бродівської районної державної адміністрації", вирішено, зокрема, реорганізувати Управління праці та соціального захисту населення Бродівської районної державної адміністрації шляхом приєднання до Управління соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації.

Відповідно до відомостей в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 30.12.2021 внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи Управління праці та соціального захисту населення Бродівської районної державної адміністрації (код юридичної особи в ЄДРПОУ: 03194298).

Відомостями в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про державну реєстрацію Управління соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області.

Управлінням соціального захисту населення Золочівської райдержадміністрації видано довідки для призначення пенсії позивачу №4434 і №4436 від 01.12.2021 року

Рішенням від 14.07.2022 №134750002938 Головним управлінням Пенсійного фонд] України в Одеській області в перерахунку пенсії ОСОБА_1 відмовлено, оскільки порушені вимоги надання довідки про заробітну плату відповідно до постанови Кабінету Міністри України від 14.09.2016 року №622, тобто невірно визначений розмір надбавки зі інтенсивність праці та матеріальної допомоги.

Останньою посадою позивача, віднесеною до категорії посад державної служби була посада начальника Управління агропромислового розвитку Бродівської районної державної адміністрації Львівської області.

Відповідно до пункту 6 Порядку видачі довідок про заробітну плату для призначення пенсій окремим категоріям осіб у разі ліквідації державних органів, у яких особи працювали, а також перейменування (відсутності) їхніх посад, затвердженого наказом Міністерством соціальної політики України №750 від 10.05.2017 року, якщо особа працювала на посаді державної служби після 01 травня 2016 року в державному органі, який ліквідовано без правонаступника, або в органі, який на час призначення особі пенсії відсутній чи в якому на час призначення пенсії відсутні посади державної служби, довідка для призначення пенсії видається органами, передбаченими абзацами другим - четвертим пункту 3 цього Порядку, відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №622.

Частиною 2 статті 51 Закону України "Про державну службу" визначено, що прирівняння посад державної служби проводиться Кабінетом Міністрів України під час затвердження схеми посадових окладів на посадах державної служби за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері трудових відносин, погодженим із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби.

Згідно Схеми посадових окладів на посадах державної служби з урахуванням категорій, підкатегорій та рівнів державних органів у 2021 році», затвердженої постановою КМУ від 18 січня 2017 року № 15 "Питання оплати праці працівників державних органів" (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13 січня 2021 р. № 15), посада керівника самостійного управління належить до категорії Б, підкатегорії Б1, розмір посадового окладу у державному органі, юрисдикція якого поширюється на територію одного або кількох районів, районів у містах, міст обласного значення 8150 грн.

Зважаючи на вищенаведене, посада начальника Управління соціального захисту населення Золочівської райдержадміністрації є прирівняною до посади начальника Управління агропромислового розвитку Бродівської районної державної адміністрації Львівської області, яку займав позивач.

Таким чином, дії відповідача щодо відмови видати довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби із зазначенням виплат в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за листопад 2021 року за прирівняною посадою начальника Управління райдержадміністрації є протиправними, оскільки не ґрунтуються на положеннях чинного законодавства та порушують право позивача на належне пенсійне забезпечення.

Щодо скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області №134750002938 від 14 липня 2022 року про відмову в перерахунку пенсії ОСОБА_1 та зобов`язання відповідача Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області призначити, перерахувати й здійснити нарахування позивачу пенсії державного службовця, відповідно до ст. 37 Закону України від 16 грудня 1993 року №3723-ХІІ «Про державну службу», п. п. 10 та 12 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року №889, п. 4 Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2016 року №622 «Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб», починаючи з 01 грудня 2021 року, яку обчислити у розмірі 60 відсотків заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці з якої сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, зазначеної у відповіді Управління соціального захисту Золочівської районної державної адміністрації Львівської області №870 від 05 травня 2022 року щодо видів оплати праці та виплат, що включаються в заробіток та з яких було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове соціальне страхування, і в сумах, які були виплачені з 01 по 30 листопада 2021 року особі, яка обіймала на той час посаду начальника Управління соціального захисту Золочівської районної державної адміністрації Львівської області, а також грошової допомоги, яка надається до основної щорічної оплачуваної відпустки державним службовцям, - у розмірі 1/12 такої нарахованої грошової допомоги у місяці перебування особи, яка обіймала посаду начальника Управління соціального захисту Золочівської районної державної адміністрації, в основній щорічній оплачуваній відпустці в 2021 році, суд зазначає наступне.

Апеляційним судом встановлено, що позивача переведено на пенсію державного службовця відповідно до статті 37 Закону України Про державну службу" від 16.12.1993 №3723-ХІІ з урахуванням довідки від 01.12.2021 року №4434 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця та довідки від 01.12.2021 року №4436 про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менше 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби і, яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, виданих Управлінням соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області.

Після проведення перевірки даних, відображених у довідках про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця від 01.12.2021 № 4436, від 08.12.2021 №4595, виданих Управлінням соціального захисту населення Золочівської РДА Львівської області ОСОБА_1 , встановлено, що дані зазначені у довідках від 01.12.2021 №4436, від 08.12.2021 №4595 є недійсними.

Після проведення перевірки, розмір пенсії було перераховано з урахуванням результатів перевірки, яка була обчислена в розмірі 60% заробітної плати державного службовця та з 01.12.2021 року становить 7695,00 грн. Для розрахунку пенсійної виплати враховано довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця від 01.12.2021 № 4434 (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років).

ОСОБА_1 06.07.2022 повторно звернувся із заявою про проведення перерахунку пенсії відповідно до статті 37 Закону України від 16.12.1993 №3723-ХІІ Про державну службу, до якої долучив довідку №4434 від 01 грудня 2021 року про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років), довідку №4436 від 01 грудня 2021 року про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, а також відповідь Управління соціального захисту Золочівської районної державної адміністрації Львівської області № 870 від 05 травня 2022 року.

За результатами розгляду поданих документів Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області прийнято рішення №134750002938 від 14.07.2022 року, яким відмовлено в перерахунку пенсії, оскільки порушені вимоги надання довідки про заробітну плату відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 року №622, тобто невірно визначений розмір надбавки за інтенсивність праці та матеріальної допомоги.

Спірним є питання не про право позивача на перерахунок пенсії у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а про право на виплату пенсії, обчислену з урахуванням всіх складових заробітної плати, на які було нараховано страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, та на врахування яких позивач мав право під час призначення пенсії.

Верховний Суд вже розглядав справи з таким предметом спору. Зокрема, у постановах від 02.04.2019 у справі № 570/4196/16-а, від 09.04.2020 у справі № 534/2349/16-а, обставини яких є подібними, Верховний Суд зазначив:

Частиною 1 статті 66 Закону України від 05.11.1991 № 1788-ХІІ «Про пенсійне забезпечення» зазначено, що до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України «Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування» нараховується збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподаткованого доходу (прибутку), сукупного оподаткованого доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).

Стаття 41 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» визначає виплати (доходи), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії. Так, зокрема, до такого доходу (заробітної плати) враховуються: суми виплат, отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески; суми виплат, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування.

Отримані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, включаються до складу заробітної плати державного службовця та враховуються при обчисленні розміру його пенсії.

Матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань, надурочні, грошова винагорода, індексація заробітної плати з яких сплачені страхові внески включаються до складу заробітної плати державного службовця та враховуються при обчисленні розміру його пенсії.

Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області необґрунтовано відмовлено позивачу в перерахунку пенсії.

Відтак, рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області №134750002938 від 14.07.2022 року, яким відмовлено в перерахунку пенсії позивачу не відповідає критеріям правомірності, є необґрунтованим та протиправним.

Обираючи спосіб захисту порушеного права, суд відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України враховує правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 07.03.2018 у справі №233/2084/17, відповідно до якої вирішення питання призначення пенсії є виключною компетенцією Пенсійного фонду, а тому належним способом захисту прав позивача є зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача про перерахунок пенсії від 06.07.2022 року, а не зобов`язання відповідача призначити, перерахувати й здійснити нарахування позивачу пенсії державного службовця.

Таким чином, належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язати Головне управління ПФУ у Львівській області повторно розглянути заяву позивача про перерахунок пенсії від 06.07.2022 року, за результатами розгляду якої прийнято оскаржуване рішення про відмову у перерахунку пенсії, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Узагальнюючи наведене, суд апеляційної інстанції переконаний, що судом першої інстанції надано належну оцінку наявним у справі доказам, а їх достатня кількість та взаємний зв`язок у сукупності дали змогу суду першої інстанції зробити вірний висновок про наявність підстав для задоволення адміністративного позову.

Враховуючи викладене, колегія суддів не вбачає підстав для скасування рішення суду першої інстанції.

З наведеного вбачається, що доводи апеляційної скарги являються безпідставними та необґрунтованими та не спростовують висновків суду першої інстанції, правова оцінка доказів дана вірно, а відтак у задоволенні апеляційної скарги слід відмовити.

Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 31.01.2023 року у справі №380/10986/22 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятоїстатті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя В. З. Улицький судді С. М. Кузьмич З. М. Матковська

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.06.2023
Оприлюднено15.06.2023
Номер документу111505713
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —380/10986/22

Постанова від 13.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 23.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 08.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 17.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Рішення від 31.01.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кухар Наталія Андріївна

Ухвала від 14.08.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кухар Наталія Андріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні