Номер провадження: 23-з/813/418/23
Номер справи місцевого суду: 521/2523/23
Головуючий у першій інстанції
Доповідач Кравець Ю. І.
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29.05.2023 року м. Одеса
Суддя Одеського апеляційного суду Кравець Ю.І., вирішуючи питання про прийняття до розгляду заяви представника Одеської митниці Держмитслужби Євдокимова Д.А., про перегляд за нововиявленими обставинами постанови Одеського апеляційного суду від 27.04.2023 року у справі про вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України у відносно ОСОБА_1 ,
установив:
Постановою Малиновського районногосуду м.Одеси від07.03.2023рокупровадження у справі відносно ОСОБА_1 за порушення митних правил, передбачених ч. 1 ст. 483 МК України закрито, у зв`язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення та вирішено вантаж (міжнародні експрес-відправлення, у кількості 238 шт.). Вилучений товар, згідно протоколу про порушення митних правил №1253/50000/22 від 13.10.2022 року, вирішено повернути гр. ОСОБА_1 , або його представнику у встановленому законом порядку, після сплати всіх необхідних зборів, податків та платежів.
Зазначена постанова суду 1-ої інстанції була оскаржена в апеляційному порядку представником Одеської митниці Євдокимовим Д.А.
Постановою Одеського апеляційного суду від 27.04.2023 року апеляційну скаргу представника Одеськоїмитниці ДержмитслужбиЄвдокимова Д.А. залишено без задоволення. Постанову Малиновського районного суду м. Одеси від 07.03.2023 року, якою провадження у справі про порушення митних правил,передбачених ч.1ст.483МК Українивідносно ОСОБА_1 закрито напідставі п.1ч.1ст.247КУпАП,у зв`язкуз відсутністюскладу адміністративногоправопорушення залишено без змін.
17.05.2023року черезсуд 1-оїінстанції представникОдеської митниціДержмитслужби ЄвдокимовД.А.подавдо Одеського апеляційного суду заяву про перегляд зазначеної постанови апеляційного суду за нововиявленими обставинами.
Обґрунтовуючи своївимоги,представник Одеськоїмитниці Держмитслужбипросить застосуватианалогію права,посилаючись напрактику Європейськогосуду зправ людини,а такожКонституцію України,і переглянутипостанову Одеськогоапеляційного судувід 27квітня 2023року. При цьому, вказує на те, що 09.05.2023 року до Одеської митниці з Одеської обласної прокуратури надійшов лист від 08.05.2023М31/1/3-825ВИХ-23 з дозволом від 08.05.2023 на розголошення відомостей досудового розслідування у кримінальному провадженні №42022160000000281 від 31.08.2022 року та з копіями висновків експертів №22-4837 від 31.10.2022 та від 04.11.2022 № 22-4836. Так, відповідно до вказаних висновків експертів Одеського науково-дослідного інституту судових експертиз відповідно до митної декларації № UA500080/2022/007016 надана на дослідження рідина є спиртом етиловим з парфумерним запахом та об`ємною часткою етилового спирту 96,3% об. та згідно з Українським класифікатором товарів зовнішньоекономічної діяльності - класифікується у товарній позиції 2207.
Таким чином, у зв?язку із новоявленими обставинами Одеська митниця вважає постанову Малиновського районного суду м. Одеси від 07.03.2023 року у справі про порушення митних правил No1253/50000/22 необгрунтованою та такою, що підлягає скасуванню, оскільки її винесено всупереч вимог ст. 245 Кодексу України про адміністративні правопорушення та ст. 486 МК України про повне, всебічне, об?єктивне з?ясування обставин справи та вирішення її у точній відповідності з законом, а також без належного урахування характеру вчиненого правопорушення.
Ознайомившись із заявою представника Одеськоїмитниці ДержмитслужбиЄвдокимова Д.А про перегляд постанови Одеського апеляційного суду від 27.04.2023 року, за нововиявленими обставинами, апеляційний суд дійшов таких висновків.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Повноваження суду при розгляді конкретної справи визначені відповідним процесуальним законом, а у справах про адміністративні правопорушення - КУпАП, який містить норми як матеріального, так і процесуального права.
Згідно із ст. 7 КУпАП ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності.
Відповідно до положень ст. 294 КУпАП постанова судді у справі про адміністративне правопорушення може бути переглянута лише в апеляційному порядку. Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її винесення, є остаточною й оскарженню не підлягає.
Повноваження суду при розгляді конкретної справи визначені відповідним процесуальним законом, зокрема у справах про адміністративні правопорушення - КУпАП, який містить норми як матеріального, так і процесуального права.
Главою 24-1 КУпАПтакож передбачено перегляд постанови по справі про адміністративне правопорушення у разі встановлення міжнародною судовою установою, юрисдикція якої визнана Україною, порушення Україною міжнародних зобов`язань при вирішенні справи судом.
Іншого порядку перегляду судових рішень по справах про адміністративне правопорушення, у тому числі за нововиявленими обставинами, чинним законодавством не передбачено.
Повноваженнями переглядати судові рішення, які набрали законної сили, у цій категорії справ апеляційний суд не наділений.
Отже, наведені в заяві посилання на можливість застосування положень КПК України, тобто аналогії закону, є безпідставними.
Статтею 459 КПК України, на яку посилається представник митниці у своїй заяві, дійсно передбачено перегляд судових рішень, які набрали законної сили, за нововиявленими обставинами, але це стосується лише вироків та ухвал, які ухвалені або постановлені у кримінальних провадженнях, а діюча норма КПК України не розповсюджується на судові рішення, ухвалені в порядку КУпАП.
Застосування аналогії права в даному випадку є неприйнятним, оскільки це порушувало б загальні принципи судочинства, зокрема принцип правової визначеності.
Також апеляційний суд враховує, що нововиявлені обставини це юридичні факти, які мають істотне значення для розгляду справи та існували на час розгляду справи, але не були і не могли бути відомі заявнику, а також обставини, які виникли після набрання судовим рішенням законної сили та віднесені законом до нововиявлених обставин. При цьому неподання стороною або особою, яка бере участь у справі, доказу, який підтверджує відповідні обставини, а також відмова суду в прийнятті доказів не є підставами для перегляду судового рішення у зв`язку з нововиявленими обставинами.
Необхідними умовами нововиявлених обставин, є те, що вони:
1) існували на час розгляду справи;
2) ці обставини не могли бути відомі заявникові на час розгляду справи;
3) вони входять до предмета доказування у справі та можуть вплинути на висновки суду про права та обов`язки осіб, які беруть участь у справі.
Нововиявлені обставини мають підтверджуватися фактичними даними (доказами), що в установленому порядку спростовують факти, покладені в основу судового рішення. Суд має право скасувати судове рішення у зв`язку з нововиявленими обставинами лише за умови, що ці обставини можуть вплинути на юридичну оцінку обставин, здійснену судом у рішенні, що переглядається.
Необхідно розрізняти нові докази та докази, якими підтверджуються нововиявлені обставини, оскільки нові докази не можуть бути підставою для перегляду судового рішення у зв`язку з нововиявленими обставинами. Процесуальні недоліки розгляду справи (зокрема, неповне встановлення фактичних обставин справи тощо) не вважаються нововиявленими обставинами, проте можуть бути підставою для перегляду судового рішення в апеляційному або касаційному порядку.
Натомість, в своїй заяві про перегляд рішення за нововиявленими обставинами, представник митниці посилається саме на нові докази, які на його думку повинні підтверджувати ті ж самі обставини, на які посилалась митниця при складанні матеріалів справи відносно ОСОБА_1 за порушення митних правил, передбачених ч. 1 ст. 483 МК України і за своєю природою не є нововиявленими обставинами.
Водночас, апеляційний суд враховує, що висновки експертів №22-4837 від 31.10.2022 та від 04.11.2022 № 22-4836 надавались в межах досудового розслідування кримінального провадження №42022160000000281 від 31.08.2022 року, а наявність в діях особи складу кримінального правопорушення виключає притягнення до адміністративної відповідальності, що відповідає положенням статті 61Конституції України,згідно якихніхто неможе бутидвічі притягненийдо юридичноївідповідальності одноговиду заодне йте самеправопорушення.
Відповідно до ст. 19 Закону України «Про міжнародні договори України»,ст. 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» стала практика Європейського суду з прав людини є частиною національного законодавства та обов`язкова до застосування судами як джерело права.
Так, відповідно до рішення Європейського суду з прав людини від 03 квітня 2008 року (N 3236/03) у справі "Пономарьов проти України", жодна із сторін не має права вимагати перегляду остаточного та обов`язково рішення суду просто тому, що вона має на меті добитися нового слухання справи та нового її рішення.
Апеляційний суд також вважає, що посилання представника на рішення ЄСПЛ та рішення місцевих судів та Одеського апеляційного в аспекті заявленого ним питання про перегляд постанови суду за нововиявленими обставинами є недоречним, оскільки згідно позиції Верховного суду не потребують доказування преюдиціальні обставини, тобто, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини. При цьому, преюдиціальне значення процесуальним законом надається саме обставинам, встановленим судовими рішеннями (в тому числі в їх мотивувальних частинах), а не правовій оцінці таких обставин, здійсненій іншим судом.
Враховуючи викладене, апеляційний суд дійшов висновку про те, що постанова Одеського апеляційного суду від 29 квітня 2023 року, не може бути предметом перегляду за нововиявленими обставинами судом апеляційної інстанції.
Оскільки у КУпАП відсутні норми, що регулюють порядок перегляду за нововиявленими обставинами судових рішень ухвалених в справах про адміністративні правопорушення, заяву представника митниці необхідно повернути особі, яка її подала.
На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 7, 294 КУпАП, главою 24-1 КУпАП, суд,-
постановив:
Заяву представника Одеської митниці Держмитслужби Євдокимова Д.А. про перегляд за нововиявленими обставинами постанови Одеського апеляційного суду від 27.04.2023 року у справі відносно ОСОБА_1 про вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України - повернути особі, яка її подала.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту оголошення є остаточною та оскарженню у касаційному порядку не підлягає.
Суддя Одеського апеляційного суду Ю.І. Кравець
Суд | Одеський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2023 |
Оприлюднено | 15.06.2023 |
Номер документу | 111510140 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Справи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю |
Адмінправопорушення
Одеський апеляційний суд
Кравець Ю. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні