Рішення
від 13.06.2023 по справі 911/538/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" червня 2023 р. Справа № 911/538/23

Господарський суд Київської області у складі судді Горбасенка П.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження, без повідомлення (виклику) сторін, матеріали справи

за позовом Акціонерного товариства «Укртелеком» в особі Київської міської філії акціонерного товариства «Укртелеком»

до Управління соціального захисту населення Іванківської селищної ради

про стягнення 10 082, 29 грн

обставини справи:

20.02.2023 до канцелярії Господарського суду Київської області надійшла позовна заява Акціонерного товариства «Укртелеком» в особі Київської міської філії акціонерного товариства «Укртелеком» (далі позивач/АТ «Укртелеком» в особі Київської міської філії АТ «Укртелеком») до Управління соціального захисту населення Іванківської селищної ради (далі відповідач) про стягнення 10 082, 29 грн.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідач, в порушення законодавчих приписів не виконав свого обов`язку з відшкодування витрат, які були понесені позивачем в результаті надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах.

Господарський суд Київської області ухвалою від 24.02.2023 прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі № 911/538/23, постановив здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами без проведення судового засідання, встановив відповідачу строк для надання відзиву; зобов`язав відповідача, у порядку ч. 2 ст. 74 ГПК України, надати суду докази перерахування позивачу 8 202, 34 гривень заборгованості по витратах, понесених внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах за період з 01.01.2021 по 31.10.2022 до 24.03.2023.

17.03.2023 через канцелярію Господарського суду Київської області від АТ «Укртелеком» в особі Київської міської філії АТ «Укртелеком» надійшло клопотання про приєднання до матеріалів копії акту звіряння заборгованості за період з 01.01.2021 по 31.10.2022 станом на 14.02.2023 на суму 8 202, 34 грн. Вказане клопотання долучено судом до матеріалів справи.

Відповідно до ч. 5 ст. 6 ГПК України суд направляє судові рішення та інші процесуальні документи учасникам судового процесу на їхні офіційні електронні адреси, вчиняє інші процесуальні дії в електронній формі із застосуванням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (далі - ЄСІТС) в порядку, визначеному цим Кодексом, Положенням про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (далі - Положення про ЄСІТС) та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів).

З 05.10.2021 офіційно розпочали функціонування три підсистеми (модулі) ЄСІТС: «Електронний кабінет», «Електронний суд», підсистема відеоконференцзв`язку, у зв`язку з чим відповідно до частини шостої статті 6 ГПК України адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, державні органи, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання державного та комунального секторів економіки реєструють офіційні електронні адреси в ЄСІТС в обов`язковому порядку. Інші особи реєструють свої офіційні електронні адреси в ЄСІТС в добровільному порядку.

Особам, які зареєстрували офіційні електронні адреси в ЄСІТС, суд вручає будь-які документи у справах, в яких такі особи беруть участь, виключно в електронній формі шляхом їх направлення на офіційні електронні адреси таких осіб, що не позбавляє їх права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою (частина сьома статті 6 ГПК України).

Згідно з ч. 5, 6 ст. 242 ГПК України учасникам справи, які не були присутні в судовому засіданні, або якщо судове рішення було ухвалено поза межами судового засідання чи без повідомлення (виклику) учасників справи, копія судового рішення надсилається протягом двох днів з дня його складення у повному обсязі в електронній формі у порядку, визначеному законом, - у випадку наявності в особи офіційної електронної адреси, або рекомендованим листом з повідомленням про вручення, якщо така адреса відсутня.

Днем вручення судового рішення є, зокрема, день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення на офіційну електронну адресу особи.

Якщо судове рішення надіслано на офіційну електронну адресу пізніше 17 години, судове рішення вважається врученим у робочий день, наступний за днем його відправлення, незалежно від надходження до суду повідомлення про його доставлення.

Поряд з тим пунктом 5.8 розділу І Положення про ЄСІТС, затвердженого рішенням Вищої ради правосуддя від 17 серпня 2021 року № 1845/0/15-21 встановлено, що офіційна електронна адреса - це сервіс «Електронного кабінету» ЄСІТС, адреса електронної пошти, вказана користувачем в «Електронному кабінеті» ЄСІТС, або адреса електронної пошти, вказана в одному з державних реєстрів.

Відповідно до пункту 17 глави 1 розділу ІІІ Положення про ЄСІТС особам, які зареєстрували «Електронний кабінет», суд надсилає документи у справах, в яких такі особи беруть участь, в електронній формі шляхом їх надсилання до «Електронного кабінету» таких осіб або в інший спосіб, передбачений процесуальним законодавством, що не позбавляє їх права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.

Абзацом п`ятим пункту 37 глави 2 розділу ІІІ Положення про ЄСІТС передбачено, що особам, які не мають зареєстрованих «Електронних кабінетів», документи у передбачених цим пунктом випадках можуть надсилатися засобами підсистем ЄСІТС на адресу електронної пошти, вказану такими особами під час подання документів до суду.

Тобто чинним процесуальним законодавством передбачено два способи належного повідомлення сторони - шляхом направлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення та в електронній формі, зокрема, шляхом направлення листа на її офіційну електронну адресу.

Наведене свідчить про дотримання судом вимог частини п`ятої статті 242 ГПК України щодо надсилання відповідачу в електронній формі на його офіційну електронну адресу копії ухвали Господарського суду Київської області від 24.02.2023 про відкриття провадження у справі № 911/538/23, а тому означена ухвала вважається врученою Управлінню соціального захисту населення Іванківської селищної ради в порядку, визначеному процесуальним законодавством.

Поряд з тим, згідно з відомостями, отриманими судом з офіційного сайту ПАТ «Укрпошта», поштове відправлення за № 1750004112493, згідно якого позивачем направлено відповідачу позовну заяву з додатками, вручено останньому особисто 28.02.2023.

Отже відповідач був обізнаний про звернення позивача до суду з позовом.

Ухвалу про відкриття провадження офіційно оприлюднено у Єдиному державному реєстрі судових рішень - www.reyestr.court.gov.ua, тоді як за змістом статей 2, 4 Закону України «Про доступ до судових рішень» кожен має право на доступ до судових рішень у порядку, визначеному цим Законом, а всі судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України.

Поряд з тим у встановлений судом строк, наданим ст. 165 Господарського процесуального кодексу України правом, відповідач не скористався та відзив на позовну заяву не надав, як і не надав жодних доказів у справі, зокрема витребуваних у порядку ч. 2 ст. 74 ГПК України.

З огляду вказаного, відповідачу надано право бути обізнаним про прийняті у цій справі рішення шляхом доступу до Реєстру та можливість реалізувати право на участь у судовому процесі.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши наявні в ній докази та оцінивши їх в сукупності, суд

установив:

Відповідно до викладених у позовній заяві доводів, з січня 2021 року по жовтень 2022 року позивачем як оператором телекомунікації, надавалися телекомунікаційні послуги (послуги зв`язку) населенню Іванківського району Київської області на пільгових умовах.

Як зазначено у позовній заяві, витрати позивача, понесені внаслідок надання послуг зв`язку на пільгових умовах, з 01.01.2021 по 31.10.2022 становлять 8 202, 34 грн, з яких:

- січень-квітень 2021 року 1 426, 76 грн;

- травень 2021 року 369, 04 грн;

- червень 2021 року 274, 33 грн;

- липень 2021 року 324, 77 грн;

- серпень 2021 року 392, 87 грн;

- вересень 2021 року - 405, 96 грн;

- жовтень 2021 року - 420, 36 грн;

- листопад 2021 року - 387, 47 грн;

- грудень 2021 року 405, 96 грн;

- січень 2022 року 529, 98 грн;

- лютий 2022 року 298, 94 грн;

- березень 2022 року 211, 98 грн;

- квітень 2022 року 219, 04 грн;

- травень 2022 року 423, 98 грн;

- червень 2022 року 423, 98 грн;

- липень 2022 року 423, 98 грн;

- серпень 2022 року 423, 98 грн;

- вересень 2022 року 423, 98 грн;

- жовтень 2022 року 423, 98 грн.

За доводами позивача, ним протягом спірного періоду у письмовій формі на адресу Управління соціального захисту населення Іванківської селищної ради, засобами поштового зв`язку та на електронну пошту надсилалися листи № 82і250/58-1153 від 06.05.2021, № 82і250/58-1522 від 04.06.2021, № 82і250/58-1866 від 06.07.2021, № 82і250/58-3047 від 06.08.2021, № 82і250/58-2422 від 06.09.2021, № 82і250/58-2742 від 06.10.2021, № 82і250/58-2975 від 06.11.2021, № 82і250/58-3475 від 06.12.2021, № 82і250/58-55 від 06.01.2022, № 82і250/58-361 від 06.02.2022, № 82і250/58-1954 від 06.08.2022, № 82і250/58-2317 від 06.09.2022, № 82і250/58-2387 від 06.10.2022, № 82і250/58-2610 від 06.11.2022, з розрахунками видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг за спірний період, які містять інформацію відповідно до п. 2 Положення № 117, та актами звіряння розрахунків за надані послуги на пільгових умовах.

Копії листів щодо надіслання відповідних розрахунків і актів на адресу відповідача та повідомлення його про необхідність відшкодування вказаних сум, а також копії доказів фактичного надіслання відповідачу відповідних документів засобами поштового зв`язку та на електронну пошту містяться в матеріалах справи.

Позивач зазначав, що у зазначених листах просив відповідача звірити розрахунки, повідомити про розбіжності та оформити акт звіряння.

Однак, за ствердженням позивача, інформація про розбіжності у списках чи розрахунках за спірний період від відповідача не надходила, акти звіряння розрахунків за надані послуги на пільгових умовах відповідач не оформив, витрати, понесені позивачем внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах за період з 01.01.2021 по 31.10.2022 не відшкодував.

Поряд з тим, 06.04.2021 позивач звернувся до відповідача з листом № 82і250/58-772, згідно якого просив останнього, з метою забезпечення регулярного обміну інформацією щодо наданих мешканцям ОТГ телекомунікаційних послуг на пільгових та відшкодування витрат телекомунікацій, підписати доданий до листа договір. Копія вказаного листа з доказами його надіслання наявна в матеріалах справи.

Надалі, позивач направляв відповідачу листи № 82і250/58-1583 від 04.06.2021 та № 82і250/58-3660 від 01.12.2021, якими повідомляв про встановлення тарифів абонентської плати за користування телефонним апаратом для всіх видів підключення. Копії вказаних листів з доказами їх надіслання наявні в матеріалах справи.

Позивач звернувся до відповідача з претензією № 14-07/104 від 24.12.2021 про відшкодування понесених ним витрат у сумі 4 398, 52 грн за період з 01.01.2021 по 30.12.2021, що підтверджується наданою суду копією претензії з доказами її надіслання.

04.01.2022 відповідач надав відповідь на вказану претензію № 01-1-1, згідно якої повідомив позивача про те, що програма відшкодування витрат на надання пільг з послуг зв`язку не розроблена, договір з позивачем, як надавачем послуг зв`язку, не укладено, а тому відповідач не має можливості відшкодувати витрати, пов`язані з наданням пільг на послуги зв`язку, до вирішення питання на рівні громади щодо виділення фінансового ресурсу на покриття витрат за надані послуги. Копія означеної відповіді на претензію наявна в матеріалах справи.

Надалі, позивач направив відповідачу лист № 82і250/58-2552 від 07.10.2022, яким повідомив про встановлення тарифів абонентської плати за користування телефонним апаратом для всіх видів підключення. Копія вказаного листа з доказами його надіслання наявна в матеріалах справи.

01.12.2022 позивач повторно звернувся до відповідача з претензією № 11/184, згідно якої пропонував останньому перерахувати 8 202, 34 грн за надані позивачем телекомунікаційні послуги на пільгових умовах за період з 01.01.2021 по 31.10.2022 на рахунок позивача в добровільному порядку до 20.12.2022. Копія вказаної претензії з доказами її надіслання наявна в матеріалах справи.

У відповідь на претензію відповідач листом № 01-1-222 від 08.12.2022 повідомив позивача про те, що на 2021-2022 роки не передбачені кошти місцевого бюджету Іванківської селищної ради для відшкодування компенсаційних виплат за телекомунікаційні послуги на пільгових умовах та не планується затвердження Програми «Відшкодування витрат на надання пільг з послуг зв`язку за рахунок коштів з місцевого бюджету Іванківської селищної ради», а тому договір на 2021-2022 між позивачем та відповідачем про відшкодування компенсаційних виплат за користування телекомунікаційними послугами на пільгових умовах окремими категоріями громадян укладатись не буде.

Поряд з тим, у листі № 01-1-222 від 08.12.2022 відповідач зазначив, що Бюджетний кодекс України не регулює відносини, пов`язані зі здійсненням соціального захисту населення Іванківської селищної ради щодо здійснення згаданих витрат. Копія означеної відповіді на претензію наявна в матеріалах справи.

Водночас позивачем до матеріалів справи також долучено копію акта звіряння заборгованості по витратах понесених позивачем за надані телекомунікаційні послуги на пільгових умовах за період з 01.01.2021 по 31.10.2022 станом на 14.02.2023, підписаного в односторонньому порядку, з доказами його надіслання на адресу відповідача.

В основу правових підстав, відповідно до заявленої вимоги позивачем покладено, зокрема, Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», Законом України «Про жертви нацистських переслідувань», Закон України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», Закон України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист», Закон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», Закон України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії».

Посилаючись на те, що відповідач не провів жодних грошових розрахунків, обґрунтованих заперечень щодо наданих розрахунків не надав, як і не відшкодував вартості наданих пільг за вказаний період, позивач просить суд стягнути з відповідача 8 202, 34 грн заборгованості з компенсації витрат на надання телекомунікаційних послуг зв`язку на пільговій основі за період з 01.01.2021 по 31.10.2022.

Відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою.

Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.

Оскільки відповідачем не надано суду ані відзиву на позовну заяву, ані будь-яких інших доказів, що впливають на вирішення цього спору по суті, суд у відповідності до ст. 165 ГПК України, здійснював розгляд означеної справи за наявними у ній матеріалами.

Дослідивши матеріали справи та подані докази, суд дійшов таких висновків.

Відповідно до приписів ст. 173, 174 Господарського кодексу України, господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, безпосередньо із закону або іншого нормативно-правового акта, що регулює господарську діяльність, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Згідно зі статтею 19 Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» (в редакції чинній на момент надання позивачем телекомунікаційних послуг в період з 01.01.2021 по 15.08.2022) виключно законами України визначаються, зокрема, пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв`язку та критерії їх надання.

Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.

Поряд з тим, згідно зі статтею 19 Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» (в редакції чинній на момент надання позивачем телекомунікаційних послуг в період з 16.08.2022 по 31.10.2022) виключно законами України визначаються, зокрема, пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних і електронних комунікаційних послуг та критерії їх надання.

Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.

Приписами ч. 1, 3 ст. 63 Закону України «Про телекомунікації» (в редакції чинній на момент надання позивачем телекомунікаційних послуг в період з 01.01.2021 по 01.01.2022) унормовано, що телекомунікаційні послуги надаються відповідно до законодавства.

Телекомунікаційні послуги споживачам, які мають установлені законодавством України пільги з їх оплати, надаються операторами, провайдерами телекомунікацій відповідно до законодавства України.

Згідно з п. 63 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 295 від 11.04.2012, установлені законами пільги з оплати послуг надаються споживачеві відповідно до законодавства за місцем його проживання з дня пред`явлення ним документа, що підтверджує право на пільги.

Відповідно до наявних в матеріалах справи розрахунків видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг, за період з 01.01.2021 по 31.10.2022 позивачем надано телекомунікаційні послуги на пільгових умовах на загальну суму 8 202, 34 грн таким категоріям споживачів: інвалідам війни та членам їх сімей, особам, постраждалим внаслідок аварії на ЧАЕС та членам їх сімей.

За приписами п. 19 ч. 1 ст. 12, п. 10 ч. 1 ст. 13, п. 18 ч. 1 ст. 14 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», учасникам бойових дій (статті 5, 6) надаються такі пільги, зокрема позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення на пільгових умовах квартирних телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонементна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.

Особам з інвалідністю внаслідок війни та прирівняним до них особам (стаття 7) надаються такі пільги, зокрема, позачергове безплатне встановлення квартирних телефонів і позачергове користування всіма послугами зв`язку. Абонементна плата за користування квартирним телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів, а для осіб з інвалідністю внаслідок Другої світової війни зі 100-процентною знижкою від затверджених тарифів;

Учасникам війни (статті 8, 9) надаються такі пільги, зокрема, позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонементна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.

Нормами ч. 6 ст. 12 та ч. 6 ст. 13 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» встановлено, що учасникам бойових дій у період Другої світової війни, яким виповнилося 85 років і більше, надаються пільги, передбачені статтею 13 цього Закону для осіб з інвалідністю внаслідок війни I групи.

Особам з інвалідністю внаслідок війни II і III груп з числа учасників бойових дій у період Другої світової війни, яким виповнилося 85 років і більше, надаються пільги, передбачені цією статтею для осіб з інвалідністю внаслідок війни I групи.

Відповідно до п. 11 ч. 1, ч. 2 ст. 20, п. 1 ч. 1, ч. 2, 3 ст. 21 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» особам, віднесеним до категорії 1 (пункт 1 статті 14), надаються такі гарантовані державою компенсації та пільги, зокрема, 50-процентна знижка плати за користування телефоном (абонентна плата, оплата послуг електрозв`язку за місцеві телефонні розмови з квартирних телефонів при посекундному обліку їх тривалості). Зазначені у цьому пункті пільги надаються також членам сімей громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які проживають у жилих будинках (квартирах) усіх форм власності в межах норм, передбачених законом. До членів сімей громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, належать: дружина (чоловік), неповнолітні діти, непрацездатні батьки, особа, яка проживає разом з постраждалою внаслідок Чорнобильської катастрофи особою з інвалідністю I групи та доглядає за нею, за умови, що ця особа не перебуває у шлюбі; особа, яка знаходиться під опікою або піклуванням громадянина, що має право на пільги, та проживає разом з ним.

Пільги, передбачені пунктами 5, 7, 8, 11, 12, 20, 23 та 27 статті 20, надаються дружині (чоловіку) померлого громадянина, смерть якого пов`язана з Чорнобильською катастрофою, або опікуну (на час опікунства) дітей померлого.

Пільги, передбачені пунктами 5, 7, 8, 11, 12, 20, 23 та 27 частини першої статті 20, надаються дружинам (чоловікам), якщо та (той) не одружилися вдруге, померлих громадян, смерть яких пов`язана з участю у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт.

Положеннями п. 6 ч. 1 ст. 6 та ч. 3 ст. 7 Закону України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист» встановлено пільги у розмірі 50-відсоткової знижки з оплати за користування квартирним телефоном ветеранам військової служби, ветеранам органів внутрішніх справ, ветеранам Національної поліції, ветеранам податкової міліції, ветеранам державної пожежної охорони, ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранам служби цивільного захисту, ветеранам Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України і членам їх сімей, які проживають разом з ними.

Вдови (вдівці) померлих (загиблих) ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції, ветеранів податкової міліції, ветеранів державної пожежної охорони, ветеранів Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранів служби цивільного захисту, ветеранів Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України та члени їх сімей, які перебувають на їх утриманні, користуються пільгами, передбаченими пунктами 6-9 статті 6 цього Закону.

Частиною 5 статті 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» встановлено, що військовослужбовцям, а також звільненим з військової служби особам, які стали особами з інвалідністю під час проходження військової служби, та членам їх сімей, які перебувають на їх утриманні, батькам та членам сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісти під час проходження військової служби, надається 50-відсоткова знижка плати за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги) в жилих будинках усіх форм власності в межах встановлених норм, передбачених законодавством.

Особам, звільненим з військової служби, які стали особами з інвалідністю під час проходження військової служби, надається 50-відсоткова знижка плати за встановлення і користування квартирним телефоном.

Відповідно до п. 4 ч. 3 ст. 12 Закону України «Про охорону дитинства», багатодітним сім`ям надаються такі пільги, зокрема, позачергове встановлення квартирних телефонів. Абонентна плата за користування квартирним телефоном встановлюється у розмірі 50 відсотків від затверджених тарифів.

Згідно з ч. 6 ст. 48, п. 20-4, п. 204 ч. 1 ст. 91 Бюджетного кодексу України (в чинній на момент спірних правовідносин редакції) бюджетні зобов`язання щодо виплати субсидій, допомоги, пільг з оплати спожитих житлово-комунальних послуг та послуг зв`язку (в частині абонентної плати за користування квартирним телефоном), компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються Казначейством України незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень.

До видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на пільги з послуг зв`язку, інші передбачені законодавством пільги, що надаються, зокрема, жертвам нацистських переслідувань; ветеранам війни; особам, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»; ветеранам військової служби; ветеранам органів внутрішніх справ; ветеранам Національної поліції; ветеранам податкової міліції; вдовам (вдівцям) померлих (загиблих) ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції, ветеранів податкової міліції, ветеранів державної пожежної охорони, ветеранів Державної кримінально-виконавчої служби, ветеранів служби цивільного захисту та ветеранів Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України; особам, звільненим з військової служби, які стали особами з інвалідністю під час проходження військової служби; особам з інвалідністю, дітям з інвалідністю та особам, які супроводжують осіб з інвалідністю I групи або дітей з інвалідністю (не більше одного супроводжуючого); реабілітованим громадянам, які стали особами з інвалідністю внаслідок репресій або є пенсіонерами; громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; дружинам (чоловікам) та опікунам (на час опікунства) дітей померлих громадян, смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою, багатодітним сім`ям.

Пунктами 1, 3 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 № 117 передбачено, що Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги (далі - Реєстр), - автоматизований банк даних, створений для забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою згідно із законами України.

Структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - уповноважені органи), зокрема, організовують збирання, систематизацію і зберігання зазначеної в пункті 2 цього Положення інформації та забезпечують її автоматизоване використання для розрахунку розміру пільг та їх виплати і проведення виплати соціальних стипендій та державної допомоги постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей.

З системного аналізу вказаних законодавчих приписів слідує, що визначеному законодавчо імперативному обов`язку оператора телекомунікаційних послуг надавати послуги зв`язку тим категоріям громадян, які мають установлені законодавством пільги з їх оплати, відповідає обов`язок держави в особі її органів відшкодувати вартість наданих послуг суб`єкту господарювання, який їх надає.

Поряд з тим, норми Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», Закону України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист», Закону України «Про охорону дитинства», якими встановлено пільги з оплати послуг зв`язку, не втратили чинність, визначені в цих Законах особи мають право користуватися послугами зв`язку на пільгових умовах, а позивач, виконуючи встановлений законом обов`язок, продовжує їх надавати, а тому зміни законодавства, у тому числі бюджетного, не скасовують обов`язок держави в особі відповідача, як відповідного розпорядника бюджетних коштів, компенсувати витрати позивача, понесені ним внаслідок надання послуг зв`язку на пільгових умовах.

Відповідно до п. 1.3. Методичних рекомендації щодо організації та забезпечення діяльності територіальної громади у сферах соціального захисту населення та захисту прав дітей, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України «Деякі питання адміністрування надання місцевими державними адміністраціями і територіальними громадами соціальної підтримки у сферах соціального захисту населення та захисту прав дітей», рекомендується у структурі виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (незалежно від кількості жителів) передбачити утворення підрозділів з питань соціального захисту населення, служби у справах дітей, їх взаємодію з адміністраторами центру надання адміністративних послуг (далі - ЦНАП), іншими уповноваженими посадовими особами та суб`єктами господарювання, які діють на території громади. ЦНАП може бути утворено як робочий орган або виконавчий орган (структурний підрозділ).

Постановою Кабінету Міністрів України № 1101 від 24.12.2019 року затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виплати деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплати послуг окремим категоріям населення (далі - Порядок).

Пунктами 2, 3 Порядку (в редакції, чинній у спірний період) визначено, що головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінсоцполітики. Розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня є: структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій; структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві та м. Севастополі держадміністрацій, виконавчі органи міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, центри з нарахування та здійснення соціальних виплат, які відповідають вимогам пункту 47 частини першої статті 2 БК України.

Відповідно до п. 5 цього Порядку розподіл бюджетних коштів за напрямами, зазначеними у пункті 4 цього Порядку, здійснюється головним розпорядником бюджетних коштів за пропозиціями регіональних органів соціального захисту населення на підставі поданих структурними підрозділами з питань соціального захисту населення за встановленими формою та строками Мінсоцполітики даних, сформованих виходячи з прогнозної кількості отримувачів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплати послуг, кількості малих групових будинків та дітей, які перебувають в них, установлених розмірів відповідних виплат, а також з урахуванням необхідності виконання бюджетних зобов`язань минулих років, узятих на облік в органах Казначейства, у разі їх відповідності паспорту бюджетної програми.

Пунктами 7-9 Порядку визначено, що структурні підрозділи з питань соціального захисту населення подають щомісяця: до 25 числа регіональним органам соціального захисту населення заявки щодо потреби в бюджетних коштах для виплати деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплати послуг окремим категоріям населення на наступний місяць; до 8 числа заявки щодо потреби в бюджетних коштах для виплати деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплати послуг окремим категоріям населення на поточний місяць.

Регіональні органи соціального захисту населення узагальнюють отримані від структурних підрозділів з питань соціального захисту населення заявки та не пізніше ніж протягом двох робочих днів подають Мінсоцполітики узагальнену заявку за встановленою ним формою в розрізі адміністративно-територіальних одиниць, за якими Мінсоцполітики не пізніше ніж протягом трьох робочих днів перераховує бюджетні кошти регіональним органам соціального захисту населення.

Для забезпечення дотримання встановлених законом гарантій щодо соціального захисту населення Іванківської територіальної громади, на території громади створено юридичну особу Управління соціального захисту населення Іванківської селищної ради.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що відповідач, як орган, головною функцією якого є реалізація державної політики в галузі соціального захисту населення окремих категорій населення відповідного району, який організовує, координує та контролює надання пільг громадянам, зобов`язаний належно, відповідно до вимог чинного законодавства, виконати обов`язок з виплати позивачу витрат, понесених з січня 2021 року по жовтень 2022 року внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах, згідно складених позивачем та надісланих відповідачу розрахунків за передбаченою законом формою.

Право ж позивача на отримання компенсації вартості телекомунікаційних послуг, наданих позивачем пільговим категоріям споживачів підлягає реалізації і захисту незважаючи на те, що видатків на ці потреби не передбачено, оскільки законодавство, що визначає фінансові зобов`язання держави, має первинний характер, а бюджетне законодавство - похідний від нього характер.

Відповідна правова позиція викладена у постанові Велика Палата Верховного Суду від 23.10.2019 у справі № 911/1924/18 (Провадження № 12-132гс19).

Суд також вважає за необхідне зазначити, що:

- закони, якими встановлено право певних категорій громадян на отримання пільг щодо послуг зв`язку, не передбачають жодного обмеження щодо надання послуг у разі відсутності коштів на зазначені цілі, а тому відсутність бюджетних призначень на відповідні видатки в 2021-2022 роках не є підставами для звільнення відповідача від виконання встановленого чинним законодавством зобов`язання;

- відповідач відповідає за своїми зобов`язаннями, які виникли безпосередньо з закону і така відповідальність не може ставитись в залежність від дій чи бездіяльності будь-яких третіх осіб, у тому числі місцевим органом виконавчої влади.

Відповідно до ч. 7 ст. 193 ГК України, що кореспондує з приписами статей 525, 526 ЦК України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Не допускаються одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов`язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином.

До того ж як вбачається з матеріалів справи, з січня 2021 року по жовтень 2022 року позивачем на адресу відповідача направлялися розрахунки видатків, в яких зазначена вартість послуг наданих пільговикам, які є вимогою позивача про оплату в розумінні ст. 530 ЦК України, які останній отримав:

розрахунок видатків за січень-квітень 2021 року 26.05.2021;

розрахунок видатків за травень 2021 року 16.06.2021;

розрахунок видатків за червень 2021 року - 28.07.2021;

розрахунок видатків за липень 2021 року 03.09.2021;

розрахунок видатків за серпень 2021 року 05.10.2021;

розрахунок видатків за вересень 2021 року 18.10.2021;

розрахунок видатків за жовтень 2021 року 18.11.2021,

розрахунок видатків за грудень 2021 року 25.01.2022;

розрахунок видатків за серпень 2022 року 20.09.2022;

розрахунок видатків за вересень 2022 року 25.10.2022

розрахунок видатків за лютий-липень 2022 року 31.08.2022, що підтверджується наявними в матеріалах справи копіями рекомендованих поштових повідомлень про вручення та копіями довідок АТ «Укрпошта», та витягом з офіційного сайту АТ «Укрпошта».

Поряд з тим, від отримання наступних розрахунків видатків відповідач відмовився:

розрахунок видатків за листопад 2021 року відмовився 14.12.2021;

розрахунок видатків за січень 2021 року відмовився 21.02.2022, що підтверджується наявними в матеріалах справи копіями довідок АТ «Укрпошта», та витягом з офіційного сайту АТ «Укрпошта»:

Також, розрахунок видатків за жовтень 2022 року 02.12.2022 повернуто позивачу у зв`язку з закінченням встановленого строку зберігання, що підтверджується наявним в матеріалах справи витягом з офіційного сайту АТ «Укрпошта».

Водночас, відповідно до ч. 2 ст. 530 ЦК України якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.

Днем пред`явлення вимоги кредитором слід вважати день, у який боржник одержав надіслану йому вимогу, а в разі якщо вимогу надіслано засобами поштового зв`язку і підприємством зв`язку здійснено повідомлення про неможливість вручення поштового відправлення, то днем пред`явлення вимоги є дата оформлення названим підприємством цього повідомлення.

Враховуючи наведене, суд вважає, що ухилення боржника від одержання на підприємстві зв`язку листа, що містив вимогу (відмова від його прийняття, нез`явлення на зазначене підприємство після одержання його повідомлення про надходження рекомендованого або цінного листа) не дає підстав вважати вимогу непред`явленою.

Поряд з тим, оскільки ст. 530 ЦК України не визначена форма пред`явлення вимоги кредитором, останній може здійснити своє право як шляхом надіслання платіжної вимоги-доручення, так і шляхом звернення до боржника з листом, телеграмою, надіслання йому рахунка (рахунка-фактури) тощо.

Отже, суд приходить до висновку, що днем вручення відповідачу вимог:

за листопад 2021 року є 14.12.2021;

за січень 2021 року є 21.02.2022;

за жовтень 2022 року 02.12.2022 (дата проставлення на довідці відділення поштового зв`язку відмітки щодо причини повернення поштового відправлення).

Отже, на підставі ч. 2 ст. 530 ЦК України, відповідач повинен був оплатити позивачу акти:

- січень-квітень 2021 до 02.06.2021;

- травень 2021 369, 04 грн до 23.06.2021;

- червень 2021 274, 33 грн до 04.08.2021;

- липень 2021 324, 77 грн до 10.09.2021;

- серпень 2021 392, 87 грн до 12.10.2021;

- вересень 2021 - 405, 96 грн до 25.10.2021;

- жовтень 2021 - 420, 36 грн до 25.11.2021;

- листопад 2021 - 387, 47 грн до 21.12.2021;

- грудень 2021 405, 96 грн до 01.02.2022;

- січень 2022 529, 98 грн до 28.02.2022;

- лютий 2022 298, 94 грн до 07.09.2022;

- березень 2022 211, 98 грн до 07.09.2022;

- квітень 2022 219, 04 грн до 07.09.2022;

- травень 2022 423, 98 грн до 07.09.2022;

- червень 2022 423, 98 грн до 07.09.2022;

- липень 2022 423, 98 грн до 07.09.2022;

- серпень 2022 423, 98 грн до 27.09.2022;

- вересень 2022 423, 98 грн до 01.11.2022;

- жовтень 2022 423, 98 грн до 12.12.2022.

Однак доказів сплати позивачу 8 202, 34 грн витрат, понесених внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах за період з 01.01.2021 по 31.10.2022, відповідачем суду не надано, як наслідок обставини несплати відповідачем позивачу відповідної суми коштів є встановленими у розумінні ч. 2 ст. 74 ГПК України.

Беручи до уваги наведені вище нормативні приписи, оскільки відповідач свої зобов`язання належним чином не виконав та не сплатив понесені внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах за період з 01.01.2021 по 31.10.2022, суми коштів, що відповідають фактичним обставинам справи та є арифметично правильними, суд дійшов висновку, що вимога позивача про стягнення з відповідача 8 202, 34 грн заборгованості по витратах, понесених внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах, підлягає задоволенню як така, що доведена позивачем належними та допустимими доказами та не спростована у встановленому порядку відповідачем.

У зв`язку з неналежним виконанням відповідачем грошових зобов`язань, позивач просить суд стягнути з відповідача 242, 92 грн 3% річних та 1 637, 03 грн інфляційних втрат, нарахованих:

за актом за січень-квітень 2021 року на суму 1 426, 76 грн заборгованості за період з 03.06.2021 по 14.02.2023;

за актом за травень 2021 року на суму 369, 04 грн заборгованості за період з 24.06.2021 по 14.02.2023;

за актом червень 2021 року на суму 274, 33 грн заборгованості за період з 05.08.2021 по 14.02.2023;

за актом за липень 2021 року на суму 324, 77 грн заборгованості за період з 11.09.2021 по 14.02.2023;

за актом серпень 2021 року на суму 392, 87 грн заборгованості за період з 13.10.2021 по 14.02.2023;

за актом за вересень 2021 року на суму 405, 96 грн заборгованості за період з 26.10.2021 по 14.02.2023;

за актом за жовтень 2021 року на суму 420, 36 грн заборгованості за період з 26.11.2021 по 14.02.2023;

за актом за листопад 2021 року на суму 387, 47 грн заборгованості за період з 22.12.2021 по 14.02.2023;

за актом за грудень 2021 року на суму 405, 96 грн заборгованості за період з 02.02.2022 по 14.02.2023;

за актом за січень 2022 року на суму 529, 98 грн заборгованості за період з 01.03.2022 по 14.02.2023;

за актом за лютий 2022 року на суму 298, 94 грн заборгованості за період з 08.09.2022 по 14.02.2023;

за актом за березень 2022 року на суму 211, 98 грн заборгованості за період з 08.09.2022 по 14.02.2023;

за актом за квітень 2022 року на суму 219, 04 грн заборгованості за період з 08.09.2022 по 14.02.2023;

за актом за травень 2022 року на суму 423, 98 грн заборгованості за період з 08.09.2022 по 14.02.2023;

за актом за червень 2022 року на суму 423, 98 грн заборгованості за період з 08.09.2022 по 14.02.2023;

за актом за липень 2022 року на суму 423, 98 грн заборгованості за період з 08.09.2022 по 14.02.2023;

за актом за серпень 2022 року на суму 423, 98 грн заборгованості за період з 28.09.2022 по 14.02.2023;

за актом за вересень 2022 року на суму 423, 98 грн заборгованості за період з 02.11.2022 по 14.02.2023;

за актом за жовтень 2022 року на суму 423, 98 грн заборгованості за період з 13.12.2022 по 14.02.2023.

Відповідно до ч. 2 ст. 625 ЦК України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також 3% річних від суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

З огляду наведеного, оскільки арифметично вірний розмір інфляційних втрат, обрахований судом в межах вказаний позивачем періодів становить 1 637, 72 грн, а суд при прийнятті рішення не може вийти за межі позовних вимог, заявлена позивачем вимога про стягнення з відповідача 1 637, 03 грн інфляційних втрат є обґрунтованою та підлягає задоволенню.

Водночас розмір нарахованих 3 % річних на заборгованість за договором є арифметично правильним, а тому суд дійшов висновку про обґрунтованість та задоволення вимоги позивача про стягнення з відповідача 242, 92 грн 3 % річних.

Витрати по сплаті судового збору, відповідно ст. 129 ГПК України, покладаються судом на відповідача у повному обсязі.

Керуючись ст. 124 Конституції України, ст. 233, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

ухвалив:

1.Задовольнити позовні вимоги Акціонерного товариства «Укртелеком» в особі Київської міської філії акціонерного товариства «Укртелеком» до Управління соціального захисту населення Іванківської селищної ради про стягнення 10 082, 29 грн повністю.

2.Стягнути з Управління соціального захисту населення Іванківської селищної ради (07201, Київська обл., Вишгородський р-н, смт Іванків, вул. Поліська, 1, ідентифікаційний код 43942396) на користь Акціонерного товариства «Укртелеком» в особі Київської міської філії акціонерного товариства «Укртелеком» (01033, м. Київ, вул. Антоновича, буд. 40, ідентифікаційний код 01189910):

- 8 202 (вісім тисяч двісті дві грн) 34 коп. заборгованості по витратах, понесених внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах за період з 01.01.2021 по 31.10.2022;

- 242 (двісті сорок дві грн) 92 коп. 3 % річних;

- 1 637 (одну тисячу шістсот тридцять сім грн) 03 коп. інфляційних втрат;

- 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири грн) 00 коп. судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням суду законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку статті 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржене у апеляційному порядку до Північного апеляційного господарського суду в порядку та строки, визначені статтями 254, 256 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено 13.06.2023.

Суддя П.В.Горбасенко

Дата ухвалення рішення13.06.2023
Оприлюднено15.06.2023
Номер документу111518990
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 10 082, 29 грн

Судовий реєстр по справі —911/538/23

Судовий наказ від 27.10.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Горбасенко П.В.

Постанова від 10.10.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Алданова С.О.

Ухвала від 29.08.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Алданова С.О.

Ухвала від 01.08.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Алданова С.О.

Ухвала від 27.06.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Алданова С.О.

Ухвала від 15.06.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Горбасенко П.В.

Рішення від 13.06.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Горбасенко П.В.

Ухвала від 24.02.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Горбасенко П.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні