ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 червня 2023 року ЛуцькСправа № 140/2458/23
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Димарчук Т.М.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) звернулася з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області (далі ГУ Держгеокадастру у Волинській області, відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» (далі ДСГП «Ліси України») про визнання протиправною бездіяльності, яка полягає у не скасуванні державної реєстрації земельної ділянки під кадастровим номером 0722187400:05:004:0232, цільове призначення «для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг», яка розташована на території Поворської сільської ради Ковельського району Волинської області, площею 25,8362 га; зобов`язання скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 0722187400:05:004:0232, цільове призначення «для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг», яка розташована на території Поворської сільської ради Ковельського району Волинської області, площею 25,8362 га; зобов`язання скасувати в Державному земельному кадастрі запис в поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 0722187400:05:004:0232, цільове призначення «для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг», яка розташована на території Поворської сільської ради Ковельського району Волинської області, площею 25,8362 га.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач, будучи власником земельної ділянки площею 0, 8537 га розташованої на території Поворської сільської ради Ковельського району Волинської області, 19.08.2021 звернулась до приватного підприємця ОСОБА_2 із заявою про виготовлення технічної документації із землеустрою для встановлення її меж в натурі без закріплення межових знаків на місцевості.
На підставі заяви від 03.10.2021 та поданих документів, державним кадастровим реєстратором відділу у Вознесенському районі ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області прийнято рішення від 25.10.2021 № РВ-4800974862021 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з тих підстав, що електронний документ не відповідає установленим вимогам, про що зазначено у протоколі проведення перевірки електронного документа; розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини (з ділянкою 0722187400:05:004:0232 площа співпадає на 0,2991).
Так як існує перетин земельної ділянки позивача із ділянкою кадастровий номер 0722187400:05:004:0232, яка зареєстрована в 2014 році за заявою ДП «Ковельське лісове господарство», то фактично позивач не може здійснити реалізацію свого права на реєстрацію права власності земельної ділянки площею 0, 8537 га у межах визначених документацією.
З відповіді ГУ Держгеокадастру у Волинській області вбачається, що відомості про зареєстровані речові права на земельну ділянку кадастровий номер 0722187400:05:004:0232 до Державного земельного кадастру не надходили, що також підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі реєстр). У зв`язку із цим 09.08.2022 позивачем подано до ГУ Держгеокадастру у Волинській області заяву про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яка зареєстрована за заявою ДП «Ковельське лісове господарство» з підстав не реєстрації протягом одного року речового права земельної ділянки з дня здійснення її державної реєстрації, на що отримано відповідь про відсутність підстав для скасування державної реєстрації.
Представник позивача зазначає, що частиною десятою статті 24 Закону України від 07.07.2011 №3613-VI «Про державний земельний кадастр» (далі Закон №3613-VI) та пунктом 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051 (далі Порядок) встановлено скасування державної реєстрації земельної ділянки Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право не зареєстровано з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного реєстру, а ГУ Держгеокадастру у Волинській області належить до переліку державних органів, яким надається доступ до такого реєстру, що передбачено частиною третьою статті 32 Закону України від 01.07.2004 №1952-ІV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі Закон №1952-ІV).
Водночас, вина заявника як кваліфікаційна ознака для вчинення такої реєстраційної дії може бути як у формі дії, так і бездіяльності, тобто може передбачати активну чи пасивну поведінку особи.
Зазначає, що державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 0722187400:05:004:0232 за заявою ДП «Ковельське лісове господарство» була здійснена в Державному земельному кадастрі ще у 2014 році, але з цього часу і протягом майже 9 років так і не здійснено реєстрації речового права на вказану земельну ділянку та не повідомлено ГУ Держгеокадастру у Волинській області про відповідні причини не здійснення реєстрації. Такі дії свідчать про пасивну поведінку третьої особи у формі бездіяльності.
Разом з тим, ДП «Ковельське лісове господарство» надає неправдиву інформацію щодо звернення із клопотанням про затвердження технічної документації, а також безпідставно та протиправно зареєструвало вказану земельну ділянку в земельному кадастрі, оскільки дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою не надавався, що позбавляє можливості зареєструвати речове право на вказану ділянку.
З наведених підстав просить позовні вимоги задовольнити.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 13.03.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а.ч.55).
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 31.03.2023 задоволено заяву представника третьої особи Багацького Є.Г. та замінено у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Державне підприємство «Ковельське лісове господарство» на правонаступника Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» (85-86).
У поданому до суду відзиві на позовну заяву від 05.04.2023 №9-3-0.6-1225/2-23 (а.с.89-93) представник відповідача Волчок С.В. позов не визнав та просив відмовити у його задоволенні. Вказав, що розпорядженням голови Волинської обласної адміністрації № 416 «Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості)» надано дозвіл Волинському обласному управлінню лісового та мисливського господарства розробити документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення ) меж земельних ділянок орієнтовною площею 7026, 05 га.
За заявою ДП «Ковельське лісове господарство» згідно документації із землеустрою, розробленою ДП «Волинським науково дослідним та проектним Інститутом землеустрою» на підставі розпорядження голови Волинської обласної адміністрації №16 від 22.10.2013 земельна ділянка за кадастровим номером 0722187400:05:004:0232 зареєстрована в Державному земельному кадастрі в 2014 році.
Звертає увагу, що чинним законодавством не визначено механізму встановлення вини заявника у нездійсненні державної реєстрації речового права на земельну ділянку протягом одного року з дня державної реєстрації такої земельної ділянки. У відповідача відсутня інформація з приводу можливих причин не здійснення державної реєстрації речового права ДП «Ковельське лісове господарство» на вказану земельну ділянку. У свою чергу третя особа з заявою про відсутність намірів реєстрації речового права та відповідно скасування державної реєстрації земельної ділянки до ГУ Держгеокадастру у Волинській області не зверталась, а позивачем не надано доказів, що речове право на земельну ділянку не реєструвалось саме з вини ДП «Ковельське лісове господарство».
Представник відповідача також вважає, що даний спір підлягає розгляду і вирішенню в порядку цивільного судочинства (а не адміністративного), оскільки стосується приватноправових інтересів.
З наведених підстав просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
Представник третьої особи ДСГП «Ліси України» у поясненнях від 20.04.2023 зазначив, що позивачем не надано доказів того, що речове право на земельну ділянку за кадастровим номером 0722187400:05:004:0232 не реєструвалось саме з вини ДП «Ковельське лісове господарство». Окрім того, вважає, що оскільки даний спір стосується приватно-правових відносин, він не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, у зв`язку із чим провадження у даній справі просить закрити (а.с.99-101).
Суд, перевіривши доводи представників сторін у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення, з наступних мотивів та підстав.
Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 є власником земельної ділянки площею 0,8537 га, розташованої на території Поворської сільської ради Волинської області, що підтверджується державним актом на право приватної власності на землю серії ВЛ №07278 (а.с.33).
19.08.2021 ОСОБА_1 звернулася до приватного підприємця ОСОБА_2 із заявою про виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) без закріплення можливих знаків на місцевості площею 0, 8537 га (а.с.32 (зворот)).
В подальшому, за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 03.10.2021 про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру та доданими до неї документами, Державним кадастровим реєстратором Відділу у Вознесенському районі ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області прийнято рішення від 25.10.2021 №РВ-4800974862021, яким відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з таких підстав: електронний документ не відповідає установленим вимогам, про що зазначено у протоколі проведення перевірки електронного документа; вказано, що з земельною ділянкою 0722187400:05:004:0232 площа співпадає на 0, 2991 (а.с. 24).
Адвокатом Степанюком О.В., який діє в інтересах ОСОБА_1 , було подано адвокатські запити, зокрема, начальнику ГУ Держегеокадастру у Волинській області від 08.02.2022 (а.с.16), голові Волинської обласної державної адміністрації від 08.02.2022 (а.с.19), начальнику ДП «Ковельське лісове господарство» від 16.02.2022 (а.с.18), начальнику Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства від 08.02.2022 (а.с.20) з проханням надати інформацію про реєстрацію речового права на земельну ділянку кадастровий номер 0722187400:05:004:0232 та отримано відповіді на вказані запити.
Так, у листі від 01.07.2022 №02-17/491-22 ДП «Ковельське лісове господарство» не заперечує факту реєстрації земельної ділянки кадастровий номер 0722187400:05:004:0232 та зазначає, що подавало клопотання до Волинської обласної державної адміністрації на затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення, відновлення меж земельних ділянок в натурі та надання в постійне користування, однак дану документацію було повернуто, як таку, що не відповідає вимогам оформлення (а.с. 11).
ГУ Держгеокадастру у Волинській області листом від 11.02.2022 №29-3-0.2-553/2-22 надало відповідь з якої вбачається, що земельна ділянка кадастровий номер 0722187400:05:004:0232 зареєстрована в Державному земельному кадастрі в 2014 році за заявою ДП «Ковельське лісове господарство» згідно документації із землеустрою, розробленої ДП «Волинський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» на підставі розпорядження Волинської обласної державної адміністрації від 22.10.2013 №416. У листі також зазначено, що відомості про зареєстровані речові права щодо зазначеної земельної ділянки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно до Державного земельного кадастру не надходили (а.с.13). Вказане також підтверджується інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку (а.с.8).
Волинська обласна державна адміністрація листом від 11.02.2022 №955/54/2-22 повідомила, що звернень щодо подання на затвердження документації із землеустрою по розпорядженню від 22.10.2013 №416 не надходило, рішення про надання у постійне користування земельної ділянки кадастровий номер 0722187400:05:004:0232 не приймалось, інформація про стан реєстрації речового права на дані земельні ділянки відсутня (а.с.15) та надала розпорядження від 22.10.2013 №416 «Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості)», яким дозволено Волинському обласному управлінню лісового та мисливського господарства розробити технічну документацію із зумлеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок орієнтовною площею 7026,05 га (а.с.27).
З відповіді Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства від 11.02.2022 №09-05/209-22 вбачається, що останнє виступало розробником проекту розпорядження голови Волинської обласної державної адміністрації від 22.10.2013 №416 (а.с.12).
09.08.2022 адвокатом Степанюком О.В. в інтересах ОСОБА_1 подано заяву до ГУ Держгеокадастру у Волинській області, в якій останній просив скасувати державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 0722187400:05:004:0232 мотивуючи тим, що відповідно до ч.10 ст.24 Закону України «Про державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію у разі якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право не зареєстровано з вини заявника. Вказав, що державна реєстрація земельної ділянки за кадастровим номером 0722187400:05:004:0232 за заявою ДП «Ковельське лісове господарство» була здійснена в Державному земельному кадастрі в 2014 році, але з цього часу і протягом майже 9 років так і не здійснено реєстрації речового права на вказану земельну ділянку та не повідомлено ГУ Держгеокадастру в Волинській області про відповідні причини не здійснення реєстрації. Такі дії свідчать про пасивну поведінку у формі бездіяльності (а.с. 20-21).
У відповіді на заяву ГУ Держгеокадастру у Волинській області листом №29-9-0.2210-2511/2-22 від 20.09.2022 повідомило представника позивача про відсутність підстав для скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 0722187400:05:004:0232 та вказало, що державним кадастровим реєстратором подано 16.09.2022 заяву про виправлення помилки, що виникла під час державної реєстрації зазначеної земельної ділянки з порушенням вимог Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17.10.2012 у зв`язку із чим буде прийняте відповідне рішення (а.с.14).
21.11.2022 у листі за №21-3-0.2-3220/2-22 ГУ Держгеокадастру у Волинській області повідомило представника позивача про відмову у виправленні помилки, яка виникла під час реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 0722187400:05:004:0232 та 0722187400:05:003:0052 у зв`язку із тим, що відомості Державного земельного кадастру відповідають інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей, та не потребують виправлення у зв`язку з невиявленням відповідних технічних помилок у таких документах (а.с.9).
При вирішенні спору суд керується наступним.
Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Законом України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 № 3613-VI (далі - Закон № 3613-VI), Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 р. № 1051 (далі - Порядок № 1051).
Так, відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 1 Закону № 3613-VI передбачено, що Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.
Повноваження державного кадастрового реєстратора визначено статтею 9 Закону України «Про Державний земельний кадастр». Зокрема, частиною першою вказаної статті передбачено, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до частини четвертої вказаної статті державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.
Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій. Державна реєстрація земельних ділянок, обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки здійснюються Державними кадастровими реєстраторами, які здійснюють свою діяльність за місцем розташування земельної ділянки (район, місто республіканського значення Автономної Республіки Крим, місто обласного значення) (ч. 6, 8 ст. 9 Закону № 3613-VI ).
У ст. 16 Закону № 3613-VI передбачено, що земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Система кадастрової нумерації земельних ділянок є єдиною на всій території України. Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера. Скасований кадастровий номер земельної ділянки не може бути присвоєний іншій земельній ділянці. Інформація про скасовані кадастрові номери земельних ділянок зберігається у Державному земельному кадастрі постійно.
Частинами 1, 2, 10 ст. 24 Закону № 3613-VI передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.
Відповідно до ч. 4 ст. 25 Закону № 3613-VI поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Пунктами 57, 114 Порядку № 1051 передбачено, що поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки у випадках, визначених пунктом 114 цього Порядку, та у разі виправлення помилки відповідно до пункту 156-2 цього Порядку.
Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: 1) поділу чи об`єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об`єднання; 2) коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру.
У разі скасування державної реєстрації з підстав, зазначених у підпункті 2 цього пункту, Державний кадастровий реєстратор у десятиденний строк повідомляє про це особу згідно з додатком 23, за заявою якої здійснено державну реєстрацію земельних ділянок.
Відомості про земельну ділянку у разі скасування її державної реєстрації: набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора; відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи; зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями.
Пунктом 138 Порядку № 1051 визначено, що відомості про земельну ділянку та інші об`єкти Державного земельного кадастру у разі виправлення помилки щодо реєстрації земельної ділянки або виправлення помилкового перенесення відомостей про земельну ділянку з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру та у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки або виправлення помилки щодо інших об`єктів Державного земельного кадастру: набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора; відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи; зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями.
Системний аналіз викладених правових норм дозволяє стверджувати, що правова підстава для скасування державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі (далі - ДЗК) виникає в разі, коли протягом одного року з дня здійснення такої реєстрації заявником не зареєстровано речове право на відповідну земельну ділянку з його вини.
Разом з тим, суд зазначає, що вина заявника як кваліфікаційна ознака для вчинення такої реєстраційної дії може бути як у формі дії, так і бездіяльності, тобто може передбачати активну чи пасивну поведінку особи.
При цьому, скасування держаної реєстрації земельної ділянки в ДЗК зумовлює скасування її кадастрового номеру та закриття поземельної книги.
З матеріалів справи установлено, що державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 0722187400:05:004:0232 за заявою ДП «Ковельське лісове господарство» була здійснена у Державному земельному кадастрі в 2014 році, однак у встановлений законом річний строк реєстрації речового права на таку земельну ділянку здійснено не було та не повідомлено нею орган Держгеокадастру про відповідні причини.
При цьому, ДСГП «Ліси України» не було надано будь-яких доказів того, що протягом року з часу здійснення державної реєстрації у Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером 0722187400:05:004:0232 про існування обставини, які б перешкоджали чи істотно утруднювали реєстрацію речового права на вказану земельну ділянку воно повідомляло Головне управління Держегеокадастру у Волинській області, що давало б відповідачу підстави для висновку про відсутність у цьому їх вини.
Листом Волинської обласної державної адміністрації від 11.02.2022 955/54/2-22 підтверджено, що ДСГП «Ліси Волині» не вчиняло ніяких дій щодо реєстрації речового права на дану земельну ділянку, крім того, не зверталось щодо подання на затвердження документації із землеустрою, що спростовує доводи наведені у листі ДСГП «Ліси України» від 01.07.2022 №02-17/491-22.
Таким чином, суд дійшов висновку, що в силу приписів частини десятої статті 24 Закону № 3613-VI та пункту 114 вказаного Порядку № 1051 відповідач мав достатні правові підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 0722187400:05:004:0232, оскільки протягом одного року з дня здійснення такої реєстрації заявником не зареєстровано речове право на відповідну земельну ділянку з його вини.
При цьому, вина заявника як кваліфікаційна ознака для вчинення такої реєстраційної дії може бути як у формі дії, так і бездіяльності, тобто може передбачати активну чи пасивну поведінку особи (аналогічна правова позиція викладена, зокрема у постановах Верховного Суду від 24.04.2019 у справі № 826/4542/18, від 01.06.2022 у справі № 640/25083/19, від 06.10.2022 №260/2081/21, від 01.06.2022 у справі №640/25083/19).
Разом з цим, слід зазначити, що наявність державної реєстрації такої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі порушує права позивача.
Водночас, відповідно до положень частини четвертої статті 24 Закону №3613-VI та пункту 57 Порядку №1051 у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки у випадках, визначених пунктом 114 цього Порядку, та у разі виправлення помилки відповідно до пункту 156-2 цього Порядку закривається поземельна книга.
Пунктами 60, 61 Порядку №1051 передбачено, що запис у поземельній книзі скасовується державним реєстратором на підставі рішення суду. Скасування (поновлення) запису в Поземельній книзі здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави для скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів/ініціала власного імені Державного кадастрового реєстратора, який скасував (поновив) запис, та формування з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру нових аркушів Поземельної книги, які засвідчуються: в електронній (цифровій) формі - кваліфікованим електронним підписом Державного кадастрового реєстратора; у паперовій формі - підписом Державного кадастрового реєстратора та скріплюються його печаткою.
Пунктом 114 Порядку №1051, передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яке набрало законної сили в установленому законодавством порядку.
Отже, скасування державної реєстрації земельної ділянки має своїм правовим наслідком закриття поземельної книги, у порядку та в спосіб, який визначений Порядком №1051.
Відтак, з урахуванням наведених норм чинного законодавства України та встановлених обставин справи, виходячи з наданих суду статтею 245 КАС України повноважень, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення взаємопов`язаних позовних вимог шляхом прийняття рішення про визнання протиправною бездіяльності відповідача, яка полягає у не скасуванні державної реєстрації земельної ділянки під кадастровим номером 0722187400:05:004:0232, цільове призначення «для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг», яка розташована на території Поворської сільської ради Ковельського району Волинської області, площею 25, 8362 га та зобов`язання скасувати державну реєстрацію земельної ділянки площею 25, 8362 га за кадастровим номером 0722187400:05:004:0232, шляхом виключення з Державного земельного кадастру відомостей про реєстрацію вказаної земельної ділянки і скасувати записи у поземельній книзі та внести до Державного земельного кадастру відомості про скасування в поземельній книзі записів щодо державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 0722187400:05:004:0232.
Крім цього, суд дійшов висновку що дана адміністративна справа не підлягає закриттю з підстав непідсудності ідміністративному суду з огляду на наступне.
Перевіряюяи обгрунтованість доводів відповідача та третьої особи, що позовна заява ОСОБА_1 не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, суд враховує, що відповідності до ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
За змістом ч. 1 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах.
У свою чергу публічно-правовим спором, згідно з п. 2 ч. 1 ст. 4 КАС України, є спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.
Ознаки публічно-правового спору викладені, зокрема у постанові Великої Палати Верхового Суду від 08.04.2020 у справі № 463/6961/18, відповідно до якої публічно-правовим вважається, зокрема, спір, у якому сторони правовідносин виступають одна щодо іншої не як рівноправні і в якому одна зі сторін виконує публічно-владні управлінські функції та може вказувати або забороняти іншому учаснику правовідносин певну поведінку, давати дозвіл на передбачену законом діяльність тощо. Необхідною ознакою суб`єкта владних повноважень є здійснення ним публічно-владних управлінських функцій. Ці функції суб`єкт повинен виконувати саме у тих правовідносинах, у яких виник спір.
Під владними управлінськими функціями, що здійснюються на основі законодавства, згідно з висновком Великої Палати Верховного Суду, що викладений у постанові від 30.09.2020 у справі № 420/3453/19, слід розуміти будь-які владні повноваження в рамках діяльності держави чи місцевого самоврядування, що не належать до законодавчих повноважень чи повноважень здійснювати правосуддя.
Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Вирішуючи питання про визначення юрисдикції цього спору з урахуванням зазначених висновків Верховного Суду, суд враховує, що передумовою для звернення до суду з адміністративним позовом стало те, що ГУ Держгеокарастру у Волинській області не виконало покладений на нього законом обов`язок щодо скасування реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 0722187400:05:004:0232, на яку протягом установленого законом строку не оформлено речове право.
Згідно зі ст. 2 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державний земельний кадастр ведеться з метою інформаційного забезпечення органів державної влади та органів місцевого самоврядування, фізичних та юридичних осіб при: регулюванні земельних відносин; управлінні земельними ресурсами; організації раціонального використання та охорони земель; здійсненні землеустрою; проведенні оцінки землі; формуванні та веденні містобудівного кадастру, кадастрів інших природних ресурсів; справлянні плати за землю.
Регулювання відносин, що виникають при веденні Державного земельного кадастру, відповідно до ст. 4 вказаного Закону, здійснюється відповідно до Конституції України, Земельного кодексу України, цього Закону, законів України «Про землеустрій», «Про оцінку земель», «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність», «Про захист персональних даних», інших законів України та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Положеннями ч. 1 ст. 6, ч. 1 ст. 9 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
За змістом ст. 24 вказаного Закону до повноважень державного кадастрового реєстратора центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить як здійснення державної реєстрації земельної ділянки, так і скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Зазначені норми права у своїй сукупності вказують на те, що ГУ Держгеокарастру у Волинській області є суб`єктом владних повноважень, на якого в особі державного кадастрового реєстратора покладені функції, зокрема щодо скасування державної реєстрації земельних ділянок у визначених законом випадках.
Спірні правовідносини виникли саме у зв`язку з не здійсненням ГУ Держгеокарастру у Волинській області владних управлінських функцій щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 0722187400:05:004:0232, що у свою чергу порушує права позивача.
З огляду на викладене суд приходить до висновку про те, що відповідач у таких правовідносинах діє саме як суб`єкт владних повноважень, а спір, що виник між сторонами у справі, підлягає розгляду та вирішенню за правилами адміністративного судочинства.
Суд враховує, що критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є не лише суб`єктний склад правовідносин, а й предмет спору та характер спірних правовідносин.
Як раніше зазначалося, предметом спору є наявність чи відсутність ознак протиправної бездіяльності ГУ Держгеокарастру у Волинській області, яка полягає у неприйнятті рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 0722187400:05:004:0232. Характер спірних правовідносин також вказує на виникнення між учасниками справи саме публічно-правового спору, який стосується ведення Державного земельного кадастру.
Суд наголошує на тому, що здійснення державної реєстрації земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номеру є складовими процесу формування земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Здійснення державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі є обов`язковою передумовою для проведення державної реєстрації речових прав на неї у майбутньому. Сама по собі державна реєстрація земельної ділянки не призводить до виникнення, зміни чи припинення права власності чи інших речових прав на земельну ділянку.
За змістом ч. 2 ст. 15 Закону України «Про Державний земельний кадастр» відомості про земельну ділянку в Державному земельному кадастрі включаються в себе інформацію про її власників (користувачів), проте лише у тому випадку, якщо речові права зареєстровані згідно з даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
У свою чергу підставою для набуття прав на земельну ділянку державної чи комунальної власності, згідно зі ст. 118 Земельного кодексу України, є відповідне рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Отже, внаслідок здійснення державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, особа, на замовлення якої розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, не набуває права власності на неї.
Згідно з правовою позицією Великої Палати Верховного Суду, що викладена в постанові від 13.02.2019 справа № 820/688/17, адміністративні суди розглядають спори, що мають в основі публічно-правовий характер, тобто випливають із владно-розпорядчих функцій або виконавчо-розпорядчої діяльності публічних органів. Якщо в результаті прийняття рішення особа набуває речового права на земельну ділянку, то спір стосується приватноправових відносин і підлягає розгляду в порядку цивільного чи господарського судочинства залежно від суб`єктного складу сторін спору.
Суд також враховує, що в матеріалах справи відсутня інформація про набуття третьою особою права власності чи іншого речового права на земельну ділянку за кадастровим номером 0722187400:05:004:0232. Також в матеріалах справи відсутні відомості про те, що на вказаній земельній ділянці розташоване нерухоме майно, яке належить третій особі на праві приватної власності.
За таких обставин суд приходить до висновку про те, що предмет спору за своїм характером не є приватноправовим, а перешкоди для розгляду справи в порядку адміністративного судочинства - відсутні.
Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відтак, на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача необхідно стягнути судовий збір в сумі 1073,60 грн, сплачений згідно із квитанцією від 21.02.2023 №61255 (а.с.6).
Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держеокадастру у Волинській області, яка полягає у не скасуванні державної реєстрації земельної ділянки під кадастровим номером 0722187400:05:004:0232, цільове призначення «для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг», яка розташована на території Поворської сільської ради Ковельського району Волинської області, площею 25, 8362 га
Зобов`язати Головне управління Держеокадастру у Волинській області в особі (43021, Волинська область, м. Луцьк, вул. Винниченка, 67, код ЄДРПОУ 39767861) скасувати державну реєстрацію земельної ділянки площею 25, 8362 га під кадастровим номером 0722187400:05:004:0232, шляхом виключення з Державного земельного кадастру відомостей про реєстрацію вказаної земельної ділянки і скасувати записи у поземельній книзі та внести до Державного земельного кадастру відомості про скасування в поземельній книзі записів щодо державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 0722187400:05:004:0232.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держеокадастру у Волинській області (43021, Волинська область, м. Луцьк, вул. Винниченка, 67, код ЄДРПОУ 39767861) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір в розмірі 1073 гривні 60 копійок (одна тисяча сімдесят три гривні шістдесят копійок).
Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Т.М. Димарчук
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2023 |
Оприлюднено | 16.06.2023 |
Номер документу | 111530279 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні