Рішення
від 14.06.2023 по справі 400/3686/23
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 червня 2023 р. № 400/3686/23 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Гордієнко Т. О. розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу

за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю "ЦЕНТР БУД КОМПЛЕКТ", пров. 2-й Ковальський, 22-А, м. Миколаїв, 54001, до відповідача:Головного управління ДПС у Волинській області, Київський майдан, 4, м. Луцьк, 43010, Державної податкової служби України, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, про:визнання протиправними та скасування рішень від 16.12.2022 № 14810, від 20.03.2023 № 2928; зобов`язання вчинити певні дії,ВСТАНОВИВ:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю «ЦЕНТР БУД КОМПЛЕКТ», звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.12.2022 року № 14810 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку; визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.03.2023 року № 2928 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку; зобов`язання виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ЦЕНТР БУД КОМПЛЕКТ» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Позивач 10.05.2023 надав заяву про збільшення позовних вимог, в якій просив суд розглядати справу з наступними позовними вимогами:

1. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 7934349/40843719 від 23.12.2022р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 05.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8028232/40843719 від 04.01.2023р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 05.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

3. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8028231/40843719 від 04.01.2023р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 6 від 07.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

4. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8028230/40843719 від 04.01.2023р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 12 від 13.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

5. Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 05.12.2022, податкову накладну № 3 від 05.12.2022, податкову накладну № 6 від 07.12.2022, податкову накладну № 12 від 13.12.2022, подану ТОВ «ЦЕНТР БУД КОМПЛЕКТ» днем їх подання на реєстрацію.

6. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.12.2022 року № 14810 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

7. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.03.2023 року № 2928 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

8. Зобов`язати Головне управління ДПС у Волинській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ЦЕНТР БУД КОМПЛЕКТ» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Ухвалою суду від 16.05.2023 прийнято до розгляду заяву про збільшення позовних вимог та залучено до участі у справі в якості відповідача ДПС України.

Позовні вимоги обгрунтовно тим, що позивачем надано усі необхідні документи на підтвердження здійснення господарської операції, проте відповідачем протиправно відмовлено у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Також рішення про відповідність ТОВ «Центр Буд Комплект» є протиправними, оскільки підставами для віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платників податку є маніпулювання лімітом в СЕА ПДВ, сформованим за рахунок придбання ТМЦ в значних обсягах, здійснено виписку податкових накладних в адресу ТОВ «Дарісбуд» на загальну суму ПДВ 1822,2 тис. грн., який має ознаки ризикового СГД. Однак, жодних доказів на підтвердження обставин маніпулювання лімітом в СЕА ПДВ, сформованим за рахунок придбання ТМЦ в значних обсягах відповідачем не зазначено у рішенні.

Відповідач, ГУ ДПС у Волинській області надав відзив на позов, просив відмовити у задоволенні позову, оскільки згідно даних ЄРПН ТОВ «Центр Буд Комплект» 15.12.2022 року та 16.12.2022 року подано на реєстрацію 9 податкових накладних на постачання товарів в адресу ТОВ «Дарісбуд» загальний обсяг постачання на загальну суму 13005,5 тис. грн.. При цьому, встановлено, що націнка при реалізації становить близько 185%.

Проведеним аналізом фінансово-господарської діяльності ТОВ «Дарісбуд» встановлено, що товариством впродовж 2022 року, а саме 04.07.2022, 15.07.2022 та 16.11.2022 зареєстровано на реалізацію лише 3 податкові накладні на надання послуг з поточного та капітального ремонту приміщень, немаючих при цьому необхідних ресурсів, основних засобів, трудових ресурсів.

Вищевказані операції мають ознаки формування штучного податкового кредиту для подальшого надання ймовірної податкової вигоди іншим суб`єктам господарювання, оскільки при здійсненні реєстрації податкових накладних в ЄРПН наймані працівники в ТОВ «Дарісбуд» відсутні, а податкову звітність з ПДВ до контролюючого органу не подано. Крім того, у ТОВ «Центр Буд Комплект» відсутні будь які місця зберігання такої великої кількості товару.

Рішення про відповідність ТОВ «Центр Буд Комплект» від 16.12.2022 №14810 прийняте на підставі наявної інформації у контролюючого органу , яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування. Шляхом маніпулювання лімітом в СЕА ПДВ, сформованим ТОВ «Центр Буд Комплект» за рахунок придбання ТМЦ в значних обсягах, здійснено виписку податкових накладних в адресу ТОВ «Дарісбуд» на загальну суму ПДВ 1822,2 тис. грн. на поставку труб, засувок, фланцю та іншого, який має ознаки ризикового СГД. Місця зберігання великої кількості товару в ТОВ «Центр Буд Комплект» відсутні.

Відповідно до рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунку коригування в ЄРПН від 23.12.2022 №7934349/40843719, від 04.01.2023 №8028232/40843719, №8028231/40843719, №8028230/40843719 ТОВ «Центр Буд

Комплект» було відмовлено в реєстрації податкових накладних у зв`язку із ненаданням позивачем первинних документів щодо постачання/придбання товарів/ послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/ інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. У графі «додаткова інформація» зазначено «Відсутні товаро-супроводжуючі документи (ТТН) на реалізацію, розрахункові документи оформлені неналежним чином ( платіжні доручення без відмітки банку), відсутні документи з перевізником на придбання.»

Прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку є лише діяльністю контролюючого органу з виконання своїх повноважень по збиранню та формуванню податкової інформації, яка сама по собі не створює для платника податків жодних правових наслідків, оскільки за Порядком №1165 контролюючий орган приймає рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку, про що безпосередньо зазначається у самому рішенні.

Відповідно до ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку письмового провадження. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).

Дослідив докази, суд дійшов висновку:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ЦЕНТР БУД КОМПЛЕКТ» зареєстроване 20.09.2016 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, видами діяльності якого є: неспеціалізована оптова торгівля (основний), (код КВЕД 46.90); будівництво інших споруд (код КВЕД 42.99); інші спеціалізовані будівельні роботи (код КВЕД 43.99); оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням (код КВЕД 46.73); будівництво житлових і нежитлових будівель (код КВЕД 41.20).

Для здійснення господарської діяльності позивач використовує нежитлове приміщення, розташоване за адресою: м. Миколаїв, 2-й Ковальський провулок, 22-А загальною площею 80 кв. м. відповідно до договору оренди нежитлового приміщення № 20 від 01.08.2017 року, укладеного з ТОВ «Миколаївська МПМК-2».

Також позивач використовує:

- екскаватор-навантажувач JCB 3СХ № JCB3СХРСV71331608, 2007 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_1 на підставі договору оренди транспортного засобу без екіпажу № 4 від 05.09.2022 року, укладеного з ТОВ «СПОРУДА Механікс». Акт приймання-передачі до договору оренди транспортного засобу підписано сторонами 05.09.2022 року;

- вантажний спеціалізований фургон RENAULT, модель KANGOO, 2014 року випуску, колір білий, кузов № НОМЕР_2 , державний номер НОМЕР_3 на підставі договору оренди транспортного засобу без екіпажу № 5 від 05.09.2022 року, укладеного з ТОВ «СПОРУДА Механікс». Акт приймання-передачі до договору оренди транспортного засобу підписано сторонами 05.09.2022 року.

18.01.2022 між ТОВ «ЦЕНТР БУД КОМПЛЕКТ» (постачальник) та ТОВ «ДАРІСБУД» (покупець) було укладено договір поставки № 1801, відповідно до якого постачальник зобов`язується у обумовлені строки, в порядку та на умовах, визначених цим договором, передати (поставити) товар, а покупець зобов`язується в порядку та на умовах, визначених цим договором, прийняти й оплатити такий товар. Асортимент товару, що є предметом договору поставки за цим договором, зазначений у видаткових накладних. Загальна кількість товару та асортимент товару, що поставляється за договором, складається з кількості та асортименту, погоджених сторонами та вказаних в підписаних накладних на передачу товару. Поставка товару здійснюється партіями. Кількість, асортимент та строки поставки товару відповідної партії визначаються за погодженням сторін в порядку, передбаченому цим договором. Разом з поставкою товару постачальник зобов`язується надати покупцю документи на товар: товарна накладна, податкова накладна. Датою поставки товару є дата вказана у видатковій накладній. Оплата покупцем постачальнику товару за цим договором здійснюється у безготівковій формі не пізніше 90 календарних днів з моменту отримання рахунку та/або видаткової накладної та/або фактичного отримання товару. Оплата, зроблена протягом зазначеного терміну, вважається своєчасною. Грошове зобов`язання покупця вважається виконаним з моменту зарахування коштів на рахунок постачальника.

Додатковою угодою до договору поставки № 180 від 18.11.2022 встановлено умови поставки, відповідно до яких поставка товару здійснюється партіями. Кількість, асортимент та строки поставки товару відповідної визначається за погодженням сторін в порядку, передбаченому цим договором. Постачання великогабаритної продукції, а саме труб великого діаметру виконати на умовах: «із поставкою на адресу покупця» - поставка на місце вивантаження. Ціна враховує витрати на перевезення.

Стан розрахунків між позивачем та ТОВ «Дарісбуд» відображено в оборотно-сальдовій відомості за субрахунком 361 «Розрахунки з вітчизняними покупцями» станом на 01.02.2023 року.

02.12.2022 між позивачем (замовник) та ТОВ «МК Агросервіс» було укладено договір перевезення вантажу.

04.12.2022 позивачем складено заявку № 2 щодо перевезення ТОВ «МК Агросервіс» вантажу з адреси завантаження в м. Дніпро до м. Миколаїв, вул. Янтарна, 329а, вантаж труба електрозварна прямошовна 630*12ст3сп5 немірної довжини до 12 метрів.

На виконання умов договору № 1801 від 18.01.2022 позивач протягом грудня 2022 року поставив ТОВ «Дарісбуд» товар, про що свідчать видаткові накладні та товарно-транспортні накладні.

На виконання п. 187.1 ст. 187 ПК України за наслідками здійснення господарських операцій з ТОВ «Дарісбуд» позивачем складено та направлено на реєстрацію податкові накладні:

- 05.12.2022 податкову накладну з податку на додану вартість № 1 на суму 2341354,21 грн., в т.ч. 390225,70 грн. ПДВ.;

- 05.12.2022 податкову накладну з податку на додану вартість № 3 на суму 215049,60 грн., в т.ч. 35841,60 грн. ПДВ.;

- 07.12.2022 податкову накладну з податку на додану вартість № 6 на суму 440352,00 грн., в т.ч. 73392,00 грн. ПДВ.;

- 13.12.2022 податкову накладну з податку на додану вартість № 12 на суму 2072085,86 грн., в т.ч. 345347,64 грн. ПДВ.

Податкові накладні було направлено на реєстрацію, проте їх реєстрацію зупинено.

Реєстрацію податкових накладних від 05.12.2022 № 1, 3, від 07.12.2022 № 6 зупинено, оскільки податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до квитанції про реєстрацію податкових накладних, реєстрацію податкової накладної № 12 від 13.12.2022 зупинено, оскільки коди УКТЗЗЕД/ДКПП товару/послуг 7305 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач подав відповідачу пояснення щодо зупинення реєстрації податкової накладної № 6 від 07.12.2022, № 3 від 05.12.2022, в яких зазначив, що ТОВ «ЦЕНТР БУД КОМПЛЕКТ» здійснює діяльність згідно з Статутом. Основний вид діяльності 46.90. З ТОВ «ДАРІСБУД» було укладено договір поставки 1801 від 18.01.2022. Підприємство здійснило продаж товару за кодом 7307. Цей товар було придбано у ТОВ «ТАСТА-ЛІСКІ Трубодеталь». До пояснень позивач надав копії первинних документів на підтвердження господарської операції.

У поясненнях щодо зупинення реєстрації податкових накладних № 12 від 13.12.2022, № 1 від 05.12.2022 позивач зазначив, що ТОВ «ЦЕНТР БУД КОМПЛЕКТ» здійснює діяльність згідно з Статутом. Основний вид діяльності 46.90. З ТОВ «ДАРІСБУД» було укладено договір поставки 1801 від 18.01.2022. Підприємство здійснило продаж товару за кодом 7305. Цей товар було придбано у ТОВ «ЗАВОД СТАЛЕВИХ ПРОФІЛІВ». Також позивач разом з поясненнями надав копії первинних документів на підтвердження господарської операції.

23.12.2022 року відповідач прийняв рішення № 7934349/40843719 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 05.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів: первинних документів постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції складських документів (інвентаризації опис), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок особових рахунків. Також у рішенні зазначена додаткова інформація: відсутні товаро-супроводжуючі документи (ТТН) на реалізацію, розрахункові документи оформлені неналежним чином (платіжні доручення без відмітки банку), відсутні документи з перевізником на придбання.

04.01.2023 року відповідач прийняв рішення № 8028232/40843719 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 05.12.2022; рішення № 8028231/40843719 про відмову в реєстрації податкової накладної № 6 від 07.12.2022; № 8028230/40843719 про відмову в реєстрації податкової накладної № 12 від 13.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів: первинних документів постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції складських документів (інвентаризації опис), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок особових рахунків. Також у рішеннях зазначена додаткова інформація: відсутні розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати, товаро-транспортні накладні.

Згідно з п. 201.1. ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

У відповідності до п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246 (далі Порядок № 1246), передбачено, що податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165).

Вказаний Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі права та обов`язки їх членів.

Пунктами 10, 11 Порядку № 1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до абзацу 2 п. 25, п. 26 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Пунктом 27 Порядку № 1165 передбачено, що комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.

Відповідно до п. 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 р. № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, зокрема окреслений Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Пунктами 3,4 Порядку № 520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Пунктом 5 Порядку № 520 передбачено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

1. договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

2. договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

3. первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

4. розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

5. документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з п. 6 Порядку № 520 копії визначених у пункті 5 документів разом з письмовими поясненнями платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Пунктом 11 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

1. ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

2. та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п. 5 цього Порядку;

3. та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Отже, зважаючи на вказані норми, Комісія регіонального рівня на виконання п. 44 Порядку № 1165 перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) та за результатом такої перевірки приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до п. 11 Порядку № 520.

Підставою для зупинення реєстрацію податкової накладної стало те, що позивач відповідає п.1 Критеріям ризиковості здійснення операції, якою передбачено, що відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі.

Запропоновано позивачу було надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК.

Позивач у поясненнях щодо зупинення реєстрації податкових накладних зазначив про придбання товару, що поставлявся ТОВ «ДАРІСБУД», у ТОВ «Завод сталевих профілів» та у ТОВ «Таста-Ліскі Трубодеталь». На підтвердження купівлі товарів позивач наадав первинні документи, а також документи на підтвердження постачання товару ТОВ «Дарісбуд».

Про необхідність надання товаро-супроводжуючих документів, розрахункових документів та документів на придбання з перевізником стало відомо позивачу вже після того, як відповідач відмовив йому у реєстрації податкових накладних.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної від 13.12.2022 № 12 зазначено лише, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару послуг 7305 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до Закону України "Про митний тариф" № 674-ІХ (чинний на момент виникнення спірних правовідносин), у Групі 73 "Вироби з чорних металів" під кодом 7305 значаться інші труби і трубки (наприклад, зварні, клепані або з`єднані аналогічним способом) круглого поперечного перерізу, зовнішній діаметр яких понад 406,4 мм з чорних металів. Вказаний товар поставлявся позивачем на адресу ТОВ «Дарісбуд».

Відповідачі жодних належних та достатніх доказів щодо відсутності у позивача в таблиці даних платника податку на додану вартість коду УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 7305 суду не надали.

Щодо твердження відповідача, що відсутні товаро-супроводжуючі документи на реалізацію, розрахункові документи оформлені неналежним чином (платіжні доручення без відмітки банку), відсутні документи з перевізником на придбання суд зазначає наступне.

Для бухгалтерського обліку мають значення лише ті документи, які підтверджують фактичне здійснення господарських операцій (видаткові накладні, акти виконаних робіт та інші).

Господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені (п.5 ст.9 Закону № 996).

Згідно пп. 2.1 та пп. 2.4 статті 2 «Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку», затв. наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 № 88, зареєстр. в Міністерстві юстиції України 05.06.95 за № 168/704 (далі за текстом - Положення № 88), первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення. Первинні документи повинні мати такі обов`язкові реквізити: найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), дата і місце складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції (у натуральному та/або вартісному виразі), посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий чи електронний підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Первинні документи, зокрема рахунки на оплату, видаткові накладні, податкові накладні, товарно-транспортні накладні, акти здачі-приймання робіт (надання послуг) оформлені відповідно до вимог, встановлених Законом № 996 та Положенням № 88 та складені в момент проведення кожної господарської операції або (якщо це неможливо) безпосередньо після її завершення є підставою для включення даних по проведеним господарським операціям до податкового обліку платника податку.

За статтею 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 р. № 996-XIV неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним у постанові від 19.04.2023 по справі № 420/20757/21.

При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21.05.2019 по справі № 0940/1240/18, від 10.04.2020 у справі № 819/330/18 та від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а.

При цьому, Верховний Суд у постанові від 05 січня 2021 року у справі № 640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком № 1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.

На підставі викладеного, суд зазначає, що спірні рішення містять лише загальне твердження без зазначення, яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Таким чином, суд дійшов висновку, що посилання на вказані підстави в обґрунтування прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності зазначеної у них інформації, свідчить про протиправність такого рішення ( Аналогічна позиція висловлена ВС у постанові від 27.10.2022 по справі № 360/3253/20).

Згідно з ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем не доведено правомірність своїх рішень щодо відмови у реєстрації податкової накладної.

Спірні рішення контролюючого органу ГУ ДПС у Волинській області щодо відмови у реєстрації податкових накладних не відповідають критеріям ч.2 ст.2 КАС України, а саме є необґрунтованими, тому їх слід скасувати.

Позивач просить суд зобов`язати відповідача 2 зареєструвати податкові накладні № 1 від 05.12.2022, № 3 від 05.12.2022, № 6 від 07.12.2022, № 12 від 13.12.2022 датою їх направлення на реєстрацію.

Відповідно до п.п.19,20 постанови КМУ № 1246 від 29.12.2010 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Зобов`язання відповідача - ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну датою її фактичного надходження є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.

За таких обставин, суд вважає за можливе позовні вимоги задовольнити в цій частині та зобов`язати відповідача зареєструвати податкові накладні датою їх направлення на реєстрацію № 1 від 05.12.2022 16.12.2022, № 3 від 05.12.2022 30.12.2022, № 6 від 07.12.2022 30.12.2022, № 12 від 13.12.2022 - 16.12.2022.

Обраний позивачем спосіб захисту має бути спрямований на відновлення порушених прав, захист законних інтересів і, у випадку задоволення судом його вимог, рішення повинно мати наслідком реальне відновлення тих прав, за захистом яких позивач звернувся до суду, тому позовні вимоги належить задовольнити.

Щодо позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішень Комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.12.2022 року № 14810, від 20.03.2023 року № 2928 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку та зобов`язання виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ЦЕНТР БУД КОМПЛЕКТ» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку суд зазначає наступне.

16.12.2022 позивачем отримано рішення № 14810 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, відповідно до якого ТОВ «ЦЕНТР БУД КОМПЛЕКТ» відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Підставою у рішенні вказано: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування. Шляхом маніпулювання лімітом в СЕА ПДВ, сформованим ТОВ «ЦЕНТР БУД КОМПЛЕКТ» за рахунок придбання ТМЦ в значних обсягах (вікон, труб, акваізолу ЕКО, мастики, геотекстилю, засувки, фланцю, металопластикових конструкцій та ін.), здійснено виписку податкових накладних в адресу ТОВ «Дарісбуд» (код 43412472) на загальну суму ПДВ 1822,2 тис. грн. на поставку труб, засувок, затворок, фланцю та ін., який має ознаки ризикового СГД. Місця зберігання великої кількості товару в ТОВ «ЦЕНТР БУД КОМПЛЕКТ» відсутні.

09.03.2023 позивач надав пояснення відповідачу, що на виконання договору з ТОВ «Дарісбуд» більшість матеріалів було одразу скомплектовано та завезено на об`єкт будівництва, тобто у значних складських приміщеннях немає потреби. Транспортування партій великогабаритних труб здійснювалось без перевантаження на складському приміщення підприємства, оскільки обсяги запланованих робіт з відновлення водопостачання м. Миколаєва не передбачають необхідності зберігання матеріалів, і матеріали використовуються при проведенні ремонтних робіт в найкоротший термін (фактично з коліс). Так як вказані роботи є невідкладними, оскільки з 12.04.2022 року централізоване постачання питної води відсутнє. Разом з поясненнями позивач надав всі первинні документи на підтвердження здійснення господарських операцій з ТОВ «Дарісбуд».

За наслідками розгляду пояснень позивача відповідачем 20.03.2033 прийнято рішення № 2928 про відповідність ТОВ «ЦЕНТР БУД КОМПЛЕКТ» критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критерії ризиковості платника податку. У рішенні зазначено податкову інформацію, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:

07- недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбаних послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції);

13- придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо яких прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку;

12- постачання товарів (послуг) у платнику(ам) податку, щодо яких прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку;

11 накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.

Також в рішенні зазначено інформацію, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості (відповідно до якої визначені ризиковими операції щодо постачання позивачем товарів ТОВ «Дарісбуд» (ідентифікаційний код 43412472), придбання (послуги з перевезення) у ТОВ «МК Агросервіс» (ідентифікаційний код 43209948), постачання товарів/послуг ТОВ «Майстер Буд Монтаж» (ідентифікаційний код 43646400)).

Також зазначено про ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку відсутні підтверджуючі документи щодо походження товарів, реалізованих ТОВ «Дарісбуд», первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг.

Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (п. 201.16 ст. 201 ПК України).

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року №117 і Порядок №1165, який набрав чинності з 01 лютого 2020 року, передбачають різні механізми зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів; механізм розгляду скарги щодо рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Так, відповідно до п. 6 Порядку зупинення №1165, у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено типову форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яка містить наступний припис: «Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.».

Отже, з аналізу наведених норм вбачається, що, на відміну від Порядку №117, положення Порядку №1165 встановлюють можливість платника податку оскаржити рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, у тому числі у судовому порядку.

Таким чином, надання оцінки правомірності такому рішенню у межах судового оскарження на відповідність критеріям, визначеним частиною другою статті 2 КАС України, відповідає завданням адміністративного судочинства.

Так, рішення Головного управління ДПС у Волинській області № 14810 від 16.12.2022 та № 2928 від 20.03.2023 є індивідуальними актами у відношенні до ТОВ «Центр Буд Комплект» у розумінні пункту 19 частини першої статті 4 КАС України, тому можуть бути оскаржені у судовому порядку.

Відповідно до п. 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з п. 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що:

виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку;

відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Критерії ризиковості платника податків на додану вартість викладено у Додатку 1 до Порядку № 1165, відповідно до яких таким критерієм є, зокрема:

« 8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.».

Тобто, законодавцем установлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.

Так, рішенню Комісії щодо відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.

При цьому, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.

Отже, питання відповідності підприємства Критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання товариством для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.

При цьому моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.

Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 23.06.2022 по справі № 640/6130/20.

Так, у затвердженій формі рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку передбачено необхідність зазначення контролюючим органом однієї із двох підстав для прийняття такого рішення, а саме:

- у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності

або

- з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від ..р. № -.

У формі рішенні вказано про необхідність зазначення пункту критерію ризиковості платника податку, а у разі відповідності суб`єкта пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку необхідно також зазначити, яка саме інформація була підставою для висновків про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

При цьому, в оскаржуваному рішенні від 16.12.2022 № 14810 відповідачем не вказано, на підставі чого було прийнято таке рішення, зокрема: відсутня позначка у колонках «у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності» або «з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від … р. №».

Також, в оскаржуваних рішеннях відповідачем, в рядку «Податкова інформація» не зазначено суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття такого рішення, не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції. Натомість контролюючим органом лише процитовано зміст п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків.

Отже, оспорювані рішення не містять обґрунтувань підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку.

Комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, має обґрунтувати суду на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

Відповідач не надав жодного доказу, який би досліджувався в ході засідання комісії, і який слугував підставою для прийняття оскаржуваного рішення.

Відтак, рішення комісії не містить мотивів та обґрунтувань віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості. Крім того, незважаючи на те, що затверджена Порядком №1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1 - 8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.

Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 05.01.2021 по справі № 640/11321/20, від 30.11.2021 по справі № 340/1098/20.

Будь-яких доказів на підтвердження податкової інформації, на підставі якої прийняті оскаржувані рішення про включення позивача до переліку ризикових платників податків, відповідачем надано не було. При цьому, в матеріалах справи наявні первинні документи, які оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентами, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення, та які складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, що засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентами господарських зобов`язань.

Відповідач не довів наявність обґрунтованих підстав для віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості.

Тому спірні рішення є протиправними та підлягають скасуванню.

Судові витрати розподіляються відповідно до ст. 139 КАС України.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЦЕНТР БУД КОМПЛЕКТ» (пров. 2-й Ковальський, 22-А, м. Миколаїв, 54000, ідентифікаційний код 40843719) до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393), Головного управління ДПС у Волинській області (Київський майдан, 4, м. Луцьк, 43010, ідентифікаційний код 44106679) задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 7934349/40843719 від 23.12.2022р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 05.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

3. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8028232/40843719 від 04.01.2023р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 05.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

4. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8028231/40843719 від 04.01.2023р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 6 від 07.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

5. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8028230/40843719 від 04.01.2023р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 12 від 13.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

6. Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 05.12.2022 датою її направлення на реєстрацію 16.12.2022, податкову накладну № 3 від 05.12.2022 датою її направлення на реєстрацію 30.12.2022, податкову накладну № 6 від 07.12.2022 датою її направлення на реєстрацію 30.12.2022, податкову накладну № 12 від 13.12.2022 датою її направлення на реєстрацію 16.12.2022, подані ТОВ «ЦЕНТР БУД КОМПЛЕКТ».

7. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.12.2022 року № 14810 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

8. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.03.2023 року № 2928 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

9. Зобов`язати Головне управління ДПС у Волинській області (Київський майдан, 4, м. Луцьк, 43010, ідентифікаційний код 44106679) виключити Товариства з обмеженою відповідальністю «ЦЕНТР БУД КОМПЛЕКТ» (пров. 2-й Ковальський, 22-А, м. Миколаїв, 54000, ідентифікаційний код 40843719) з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

10. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЦЕНТР БУД КОМПЛЕКТ» (пров. 2-й Ковальський, 22-А, м. Миколаїв, 54000, ідентифікаційний код 40843719) судовий збір у сумі 5368,00 грн. (п`ять тисяч триста шістдесят вісім гривень), сплачений платіжними інструкціями № 285 від 08.05.2023 року, № 288 від 08.05.2023 року.

11. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області (Київський майдан, 4, м. Луцьк, 43010, ідентифікаційний код 44106679) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЦЕНТР БУД КОМПЛЕКТ» (пров. 2-й Ковальський, 22-А, м. Миколаїв, 54000, ідентифікаційний код 40843719) судовий збір у сумі 8052,00 грн. (вісім тисяч п`ятдесят дві гривні), сплачений платіжним інструкціями № 273 від 04.04.2023 року, № 287 від 08.05.2023 року, № 286 від 08.05.2023 року.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду - 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження - 30 днів з дня складання повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст.ст. 295-297 КАС України.

Суддя Т. О. Гордієнко

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.06.2023
Оприлюднено16.06.2023
Номер документу111532182
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —400/3686/23

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 24.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 26.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 28.08.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 28.08.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 31.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 26.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Рішення від 14.06.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 16.05.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні