номер провадження справи 15/56/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06.06.2023Справа № 908/500/23
м.Запоріжжя Запорізької області
Господарський суд Запорізької області у складі судді Горохова І.С., розглянувши матеріали
за позовом Першого заступника керівника Запорізької окружної прокуратури, 69061, м. Запоріжжя, вул. Залізнична, 17 в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах позивачі:
1. Біленьківська сільська рада Запорізького району Запорізької області, 70441, Запорізька область, Запорізький район, с. Біленьке, вул. Центральна, буд. 20;
2. Запорізька районна державна адміністрація Запорізької області, юридична адреса: 70450, Запорізька область, Запорізький район, смт Кушугум, вул. Центральна, буд. 192; фактична адреса: 69089, м. Запоріжжя, вул. Істоміна, буд. 8
до відповідача Приватного підприємства Каховка, 69083, м. Запоріжжя, вул. Літня/Стратосферна, буд. 42/6
про розірвання договору та зобов`язання вчинити дії
за участю секретаря судового засідання Кабака І.Ю.
за участю представників сторін та учасників процесу:
прокурор: Борін А.Б., посвідчення № 058612 від 14.12.2020;
від позивача: 1. Апостолюк А.В., довіреність б/н від 02.02.2023;
2. Наказний Т.О., довіреність № 01-17/0088 від 16.01.2023;
від відповідача: не з`явився;
суть спору
16.02.2023 до Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява першого заступника керівника Запорізької окружної прокуратури, м. Запоріжжя в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах позивачів: Біленьківська сільська рада Запорізького району Запорізької області, Запорізька область, Запорізький район, с. Біленьке, вул. Центральна, буд. 20; Запорізька районна державна адміністрація Запорізької області, м. Запоріжжя до відповідача Приватного підприємства Каховка, м. Запоріжжя про:
- розірвання договір надання водного об`єкту загальнодержавного значення площею 2,2 га, розташованого на території Біленьківської об`єднаної територіальної громади Запорізького району Запорізької області, у тимчасове користування на умовах оренди від 23.07.2012, що укладений між Запорізькою районною державною адміністрацією Запорізької області та Приватним підприємством Каховка (код юридичної особи 32121386, свідоцтво про реєстрацію юридичної особи серії А00 №200090, видане 12.08.2002 Державним реєстратором виконавчого комітету Запорізької міської ради Запорізької області;
- зобов`язання Приватного підприємства Каховка повернути на користь Біленьківської об`єднаної територіальної громади Запорізького району Запорізької області в особі Біленьківської сільської ради Запорізького району водний об`єкт загальнодержавного значення площею водного дзеркала 2,20 га, який розташований на території Біленьківської об`єднаної територіальної громади Запорізького району Запорізької області (за межами населеного пункту).
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16.02.2023, справу № 908/500/23 передано на розгляд судді Горохову І.С.
Ухвалою суду від 17.02.2023 позовна заява була залишена без руху для усунення недоліків, допущених позивачем.
07.03.2023 на адресу Господарського суду надійшла заява першого заступника керівника Запорізької окружної прокуратури, м. Запоріжжя про усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою суду від 13.03.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/500/23. Присвоєно номер провадження №15/56/23. Ухвалено розглядати справу за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 14.04.2023.
Ухвалою суду 14.04.2023 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів. Судове засідання відкладено на 08.05.2023.
08.05.2023 судом закрито підготовче провадження та призначено справу № 908/500/23 до судового розгляду по суті на 06.06.2023.
У судовому засіданні 06.06.2023 здійснювався звукозапис судового процесу за допомогою програмно-апаратного комплексу Акорд.
Головуючим відкрито судове засідання та оголошено, яка справа розглядається.
Секретар судового засідання доповів суду, хто з учасників судового процесу з`явився в судове засідання.
Головуючим оголошено про відкриття судового засідання та встановлено осіб, тих хто бере участь у судовому засіданні, перевірено повноваження представника прокуратури.
Відводів складу суду не заявлено.
Головуючий з`ясував, чи мають учасники справи заяви чи клопотання, пов`язані з розглядом справи, які не були заявлені з поважних причин в підготовчому провадженні або в інший строк.
Заяви та клопотання відсутні.
Представник прокуратури виступив із втсупним словом та підтримав заявлені позовні вимоги з наспаних підстав: відповідачем неналежним чином виконуються умови договору від 23.07.2012 надання водного об`єкту загальнодержавного значення, розташованого на території Запорізького району, у тимчасове користування на умовах оренди. За відповідачем обліковується заборгованість у розмірі 3602,39 грн за період 2020 по 2022 роки. Просить позов задовольнити пвністю.
Представники позивачів підтримали, заявлені позовні вимоги прокурором з підстав, викадених у позові.
На день ухвалення рішення у справі судом перевірено місцезнаходження юридичної особи відповідача у справі згідно з Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань та місцезнаходженням Првиатного підприємства «Каховка» (ідентифікаційний код юридичної особи 32121386) є: вул. Літня/Стратосферна буд. 42/6, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69083, Україна.
Згідно із рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу № 003605 Приватне підприємство «Каховка» отримало ухвалу про відкриття провадження у справі 08.04.2023.
Відзив на позовну заяву та будь-які клопотання від відповідача до суду не надходили.
У судовому засіданні 06.06.2023 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Заслухавши доводи представника прокуратури, позивачів та дослідивши надані докази, суд установив наступне.
23.07.2012 між Запорізькою районною державною адміністрацією та Приватним підприємством «Каховка» на підставі ст. 51 Водного кодексу України укладено договір надання водного об`єкту загальнодержавного значення, розташованого на території Запорізького району, у тимчасове користування на умовах оренди (договір).
Відповідно до п. 1.1 договору Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області на підставі розпорядження від 23.11.2010 № 1893 «Про надання в оренду водного об`єкту загальнодержавного значення ПП «Каховка» та № 561 від 26.06.2012 «Про внесення змін до розпоряджень голови райдержадміністрації від 23.11.2010, від 23.11.2010 № 1894, від 23.11.2010 № 1895» надає, а Првиатне підприємство «Каховка» приймає у тимчасове користування на умовах оренди водний об`єкт загальнодержавного значення площею водного дзеркала 2,20 га, який розташований на території Біленьківської сільської ради Запорізького району Запорізької області (за межами населеного пункту) для розведення та вирощування риби.
Згідно з п. 4.1 договору термін його дії становить з 13.11.2012 до 06.11.2027.
Відповідно до ч. 8 ст. 51 Водного кодексу України умови, строки і збір за оренду водних об`єктів (їх частин) визначаються в договорі оренди за згодою сторін.
Відповідно до п. 2.1 договору орендна плата за користуванням водним об`єктом загальнодержавного значення складає 200,00 грн за 1 га водного дзеркала на рік, з урахуванням коефіцієнту інфляції, що складає 209,20 грн.
Орендар сплачує орендну плату в грошовій формі на р/р 33214851700122, банк ГУДКСУ у Запорізькій області, код бюджетної класифікації 22120000, призначення платежу «плата за надані в оренду ставки, що знаходяться в басейнах річок загальнодержавного значення» одержувач місцевий бюджет України Запорізького району, МФО 813015, ідентифікаційний код юридичної сооби 38025393, рівними частками 2 рази на рік не пізніше 15 березня та 15 вересня.
Згідно з п. 2.2 договору розмір орендної плати переглядається на вимогу однієї із сторін в разі істотної зміни стану об`єкта оренди з незалежних від сторін причин та в інших випадках, передбачених чинним законодавством, але не може бути меншим від розміру, встановленого Порядком надання водних об`єктів (їх частин) у користування на умовах оренди, затвердженого рішенням обласної ради від 31.03.2011 № 19. Розмір орендної плати встановленої на кожний наступний рік, починаючи з 01.01.2012, розраховується шляхом обов`язкового коригування розміру орендної плати за попередній рік на індекс інфляції за відповідний період.
Відповідно до п. 3.6 договору, у разі порушення орендарем умов договору, договір може бути розірваний достроково.
Згідно з ч. 10 ст. 51 Водного кодексу України користування водними об`єктами (їх частинами) на умовах оренди здійснюється відповідно до вимог водного законодавства і регулюється цим Кодексом та іншими актами законодавства України.
Згідно з ст. 762 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.
Відповідно до ст. 285 Господарського кодексу Укпраїни (далі ГК України) орендар зобов`язаний, зокрема, своєчасно і в повному обсязі сплачувати орендну плату.
ПП «Каховка» не виконуються п.п. 2.1, 2.2 договору щодо сплати орендної плати за користування водним об`єктом своєчасно та в повному обсязі.
Відповідно до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2011 № 106 «Деякі питання ведення обліку податків, зборів, платежів та інших доходів бюджету» зобов`язано Держводагентство забезпечити відповідно до законодавства здійснення постійного контролю за правильністю та своєчасністю надходження до державного та місцевих бюджетів податків, зборів, платежів та інших доходів за кодом бюджетної класифікації 22130000, а також ведення обліку таких платежів у розрізі платників з метою забезпечення повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів.
Басейновим управлінням водних ресурсів річок Приазов`я Державного агентства водних ресурсів України у листі від 19.12.2022 № 1204/08-03 повідомлено, що за даними Головного управління Державної казначейської служби у Запорізькій області від ПП «Каховка» за користування водним об`єктом, площею 2,2 га, розташованого на території Біленьківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, у період часу з 2017 року по 2021 рік грошові кошти не надходили.
Постановою Кабінету Міністрів України від 08.09.2021 № 944 «Про внесення змін у додаток до Постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2011 № 106» Басейнове управління водних ресурсів річок Приазов`я Державного агентства водних ресурсів України припинило контроль за надходженням коштів за користування водними об`єктами та зобов`язано держадміністрації та органи місцевого самоврядування забезпечити відповідно до законодавства здійснення постійного контролю за правильністю та своєчасністю надходження до державного та місцевих бюджетів податків, зборів, платежів та інших доходів за кодом бюджетної класифікації 22130000, а також ведення обліку таких платежів у розрізі платників з метою забезпечення повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів.
Наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2014 № 1290 затверджені зміни до бюджетної класифікації, якими з переліку виключено код класифікації 22120000 «Плата за надані в оренду ставки, що знаходяться в басейнах річок загальнодержавного значення», значення коду класифікації бюджету 22130000 «Плата за надані в оренду водні об`єкти місцевого значення» замінено на «Орендна плата за водні об`єкти (їх частини), що надаються в користування на умовах оренди, районними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, місцевими радами».
Згідно з інформацією Біленьківської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 26.12.2022 № 2241/08-26 за наявною звітністю, наданою фінансовим відділом сільської ради, Приватним Підприємством «Каховка» до місцевого бюджету Біленьківської сільської ради на рахунок № 33217813900127 в УДК в Запорізькій області, МФО 813015, ідентифікаційний код юридичної сооби 26014117, код платежу 13050500, ПП «Каховка» сплачено лише грошові кошти за користування земельною ділянкою, на якій розташовано водний об`єкт загальнодержавного значення, а саме у 2017 році 890,91 гривень, при нарахуванні - 900,00 грн, у 2018 році 988,44 гривень, при нарахуванні - 360,00 грн. Інших грошових коштів від ПП «Каховка» до місцевого бюджету сільської ради за період з 2019 року по теперішній час не надходило.
Згідно з інформацією, наданою Біленьківською сільською радою Запорізького району Запорізької області, за користування водним об`єктом загальнодержавного значення, площею 2,2 га, розташованого на території земельної ділянки з кадастровим номером 2322180800:02:002:0300, у ПП «Каховка» виникла заборгованість за період 2020-2022 років на суму 3602,39 грн.
Згідно із ч. 1 ст. 193 ГК України та ст. 526 ЦК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Відповідно до ст. 530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Приписами ст. 629 цього ж кодексу визначено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно із ст. 509 ЦК України, ч. 1 ст. 173 ГК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених ст. 11 Цивільного кодексу України.
З аналізу норм ст. 173 ГК України вбачається, що зобов`язання, як правовідносини сторін, є підставою для існування відповідних прав та обов`язків його учасників. Припинення зобов`язання зумовлює припинення існування підстави для відповідного права, зокрема, для подальшого користування земельною ділянкою, отриманої в оренду за договором.
Згідно із ч. 1 ст. 785 ЦК України у разі припинення договору найму наймач зобов`язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана.
Відповідно до ч. 2 ст. 795 ЦК України повернення наймачем предмета договору найму оформляється відповідним документом (актом), який підписується сторонами договору.
Згідно з ч. 8 ст. 51 Водного кодексу України (в редакції, чинній на момент укладання Договору) умови, строки і збір за оренду водних об`єктів (їх частин) визначаються в договорі оренди за згодою сторін.
Згідно із ст. 51 Водного кодексу України, водні об`єкти надаються у користування за договором оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом у порядку, визначеному земельним законодавством України. Право оренди земельної ділянки під водним об`єктом поширюється на такий водний об`єкт.
Водні об`єкти надаються у користування на умовах оренди органами, що здійснюють розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) згідно з повноваженнями, визначеними Земельним кодексом України, відповідно до договору оренди, погодженого з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства.
Типовий договір оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом затверджується Кабінетом Міністрів України.
Умови використання водних об`єктів, розмір орендної плати та строк дії договору оренди визначаються у договорі оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом.
Користування водними об`єктами, наданими в оренду, здійснюється відповідно до вимог Водного, Земельного кодексів України та інших законодавчих актів України.
Відповідач повинен був виконати зобов`язання щодо сплати орендної плати за користування водним об`єктом у строк, визначений п. 2.1 договору, тобто до 15 березня та 15 вересня.
Доказів належного виконання умов договору відповідачем не надано.
Згідно зі статтею 611 ЦК України, у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору.
Статтею 651 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Відповідно до п. 3.6 Договору, у разі порушення Орендарем умов договору, договір може бути розірваний достроково.
Відповідачем орендна плата систематично не сплачується понад 3 років поспіль, що свідчить про невиконання умов договору та відповідно до п. 3.6 Договору є підставою для його розірвання.
Згідно із ст. 48-49 Водного кодексу України спеціальне водокористування - це забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.
Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб.
Спеціальне водокористування є платним та здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування.
Згідно з інформацією сектору у Запорізькій області Державного агентства водних ресурсів України від 25.01.2023 № 9/ЗП/21-23 дозвіл на спеціальне водокористування ПП «Каховка» не надавався.
Відповідно до інформації ДПС України у Запорізькій області від 11.11.2022 № 8632/5/08-01-04-01-04 ПП «Каховка» сплачувало до бюджету м. Запоріжжя збір за спеціальне використання рибних та інших водних живих ресурсів у 2019 році - 812,25 грн, що підтверджує здійснення останнім рибогосподарської діяльності.
Вищевказане свідчить про порушення ст.ст. 48-49 Водного кодексу України, оскільки відповідно до вимог законодавства рибогосподарська діяльність (у тому числі для цілей аквакультури) потребує оформлення спеціального водокористування, яке здійснюється на підставі дозволу.
Спірний водний об`єкт надавався в користування ПП «Каховка» на підставі розпорядження Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області від 23.11.2010 № 1893 «Про надання в оренду водного об`єкту загальнодержавного значення ПП «Каховка» та № 561 від 26.06.2012 «Про внесення змін до розпоряджень голови райдержадміністрації від 23.11.2010, від 23.11.2010 № 1894, від 23.11.2010 № 1895».
Орендодавцем та стороною у договорі виступала Запорізька районна державна адміністрація Запорізької області.
Відповідно до ч. 5 ст. 122 Земельного кодексу України - обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
Відповідно до ч. 1 ст. 14 Закону України «Про аквакультуру», який набрав законної сили 01.07.2013, рибогосподарський водний об`єкт для цілей аквакультури надається у користування на умовах оренди юридичній чи фізичній особі відповідно до Водного кодексу України.
Законом України «Про аквакультуру» внесено зміни до Водного кодексу України, статті 59 Земельного кодексу України, та визначено, що водні об`єкти надаються у користування на умовах оренди органами, що здійснюють розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) згідно з повноваженнями, визначеними Земельним кодексом України, відповідно до договору оренди, погодженого з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства згідно зі статтею 51 Водного кодексу України.
Відповідно до ч.ч. 4-5 ст. 51 Водного кодексу України водні об`єкти надаються у користування на умовах оренди органами, що здійснюють розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) згідно з повноваженнями, визначеними Земельним кодексом України, відповідно до договору оренди, погодженого з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства.
28.04.2021 Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції в сфері земельних відносин», який опубліковано 26.05.2021.
27.05.2021 повноваження щодо розпорядження земельними ділянками усіх категорій, розташованих за межами населених пунктів у межах територіальних громад, перейшли до відповідних органів місцевого самоврядування.
Внесеними змінами розділ X Перехідних положень Земельного Кодексу України доповнений пунктом 24, котрий передбачає, що землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад.
Виключення становлять землі оборони, природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, лісогосподарського призначення, землі, що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (зокрема, земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських та водогосподарських підприємств), а також землі, щодо яких до набрання чинності цим пунктом надано дозволи на розроблення проектів землеустрою з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам.
Законом визначено момент переходу права власності на земельні ділянки від держави до територіальних громад у залежності від державної реєстрації такого права.
Так, земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
З дня набрання чинності пунктом 24 розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
Враховуючи, що водний об`єкт загальнодержавного значення, площею водного дзеркала 2,2 га, розташований на земельній ділянці з кадастровим номером 2322180800:02:002:0300, площею 2,98 га, на території Біленьківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, то перехід земельної ділянки до комунальної власності Біленьківської об`єднаної територіальної громади відбувся з дня набрання чинності пунктом 24 розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України, тобто з 27.05.2021. Належність зазначеної земельної ділянки до комунальної власності також підтверджено листом Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області від 14.11.2022 № 2573/01-30.
З урахуванням зазначеного, органом, уповноваженим на теперішній час розпоряджатись водними об`єктами загальнодержавного значення на території Біленьківської об`єднаної територіальної громади Запорізького району Запорізької області за межами населеного пункту є Біленьківська сільська рада Запорізького району Запорізької області.
Таким чином, у разі розірвання Договору оренди водного об`єкту загальнодержавного значення відповідач зобов`язаний повернути водний об`єкт загальнодержавного значення, площею водного дзеркала 2,20 га, який розташований на території Біленьківської об`єднаної територіальної громади Запорізького району Запорізької області (за межами населеного пункту) на користь Біленківської сільської ради Запорізького району Запорізької області.
Відповідно до ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно із ст. 53 Господарського процесуального кодексу України (далі ГПК України) у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
При встановленні наявності або відсутності порушень або загрози порушень «інтересів держави» необхідно виходити з того, що ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» зазначає про порушення або загрозу порушення «інтересів держави», якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади (1), орган місцевого самоврядування (2) чи інший суб`єкт владних повноважень (3), до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (4).
Аналіз вказаної статті Закону дає підстави дійти до висновку що «інтереси держави» (як загальне поняття) являють собою комплекс прав та законних інтересів як в цілому держави України (або народу України), так і інтереси окремої територіальної громади певної місцевості (жителі певного населеного пункту або декількох населених пунктів).
Інтереси держави Україна та інтереси певної територіальної громади є частинами одного цілого - «інтересів держави», про які зазначено в ч. З ст. 23 Закону України «Про прокуратуру».
Інтереси держави Україна та інтереси певної територіальної громади можуть збігатися повністю, частково, або навіть взагалі не пересікатися.
Згідно із вимогами ч. 1 ст. 13 та ч. 1 ст. 14 Конституції України земля, її надра, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
Статтею 6 Водного кодексу України визначено, що води (водні об`єкти) є виключно власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Український народ здійснює право власності на води (водні об`єкти) через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради. Окремі повноваження щодо розпорядження водами (водними об`єктами) можуть надаватися відповідним органам виконавчої влади та Раді міністрів Автономної Республіки Крим. Чинним законодавством установлено особливий правовий режим використання водних об`єктів.
Порушення встановленого законом порядку володіння, користування і розпорядження водними об`єктами загальнодержавного значення спричиняють шкоду державі і є підставою для втручання органів прокуратури, у тому числі для звернення з позовами до суду в інтересах держави щодо припинення права користування водними об`єктами.
Відповідно до ч. 1 ст. 64 Бюджетного кодексу України до доходів загального фонду бюджетів міст обласного значення, серед іншого, належить орендна плата за водні об`єкти (їх частини), що надаються в користування на умовах оренди районними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, місцевими радами, яка зараховується відповідно до районних бюджетів, бюджетів місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами міст як безпосередньо, так і через міські ради та їх виконавчі органи.
Відповідно до ч. 3 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності міст.
Систематична несплата Відповідачем орендної плати за використання водного об`єкта загальнодержавного значення призводить не тільки до порушення економічних інтересів держави. Вказане також порушує економічні інтереси територіальної громади в особі Біленьківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, оскільки призводить до недоотримання місцевим бюджетом Запорізького району коштів, які можуть бути використані для задоволення нагальних потреб територіальної громади.
Крім того, перебування водного об`єкту у користуванні Відповідача на підставі договору оренди унемож ливлює його передачу у користування платоспроможних користувачів та отримання додаткового доходу місцевим бюджетом.
Вказані порушення інтересів держави та інтересів територіальної громади свідчать про наявність «порушень інтересів держави» у розумінні ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» та наявність підстав для представництва інтересів держави в суді.
Обґрунтуванням неналежного здійснення захисту інтересів держави Запорізькою районною державною адміністрацією та Біленьківською сільською радою Запорізького району Запорізької області є наступне.
Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Таким чином ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» встановлює дві альтернативні групи умов, при наявності яких прокурор наділений правом здійснення представництва в суді законних інтересів держави. Перша група альтернативних умов - порушення або загроза порушення інтересів держави. Друга група альтернативних умов - захист цих інтересів (порушених, або щодо порушення яких існує загроза) не здійснює (1) або неналежним чином здійснює (2) орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (3).
Відповідно до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2011 № 106 «Деякі питання ведення обліку податків, зборів, платежів та інших доходів бюджету» зобов`язано Держводагентство забезпечити відповідно до законодавства здійснення постійного контролю за правильністю та своєчасністю надходження до державного та місцевих бюджетів податків, зборів, платежів та інших доходів за кодом бюджетної класифікації 22130000, а також ведення обліку таких платежів у розрізі платників з метою забезпечення повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів.
На виконання вказаної постанови Басейновим управлінням водних ресурсів річок Приазов`я Державного агентства водних ресурсів України систематично інформується Запорізька районна державна адміністрація про наявну заборгованість на території Запорізького району Запорізької області.
На теперішній час договір оренди водного об`єкту укладено між Запорізькою районною державною адміністрацією та Приватним підприємством «Каховка».
Разом з тим, відповідні зміни до зазначеного договору в частині зміни сторін Орендодавця не внесені, у зв`язку з чим органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах в частині розірвання Договору є Запорізька районна державна адміністрація Запорізької області.
Таким чином, у правовідносинах що виникли, Біленьківська сільська рада Запорізького району Запорізької області та Запорізька районна державна адміністрація виступають органами, уповноваженим здійснювати як захист порушених інтересів держави, так і захист порушених інтересів територіальної громади в особі Біленьківської сільської ради Запорізького району Запорізької області.
Систематична несплата відповідачем орендної плати за використання водного об`єкта загальнодержавного значення призводить не тільки до порушення економічних потреб територіальної громади в особі Біленьківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, оскільки призводить до недоотримання місцевим бюджетом Запорізького району коштів, які можуть бути використані для задоволення нагальних потреб територіальної громади.
Разом з тим, незважаючи на факт виникнення заборгованості та неналежного виконання Відповідачем обов`язків за вказаним договором оренди по теперішній час Біленьківською сільською радою Запорізького району Запорізької області Запорізької області та Запорізькою районною державною адміністрацією жодних заходів щодо захисту порушених інтересів територіальної громади в особі Біленьківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, спрямованих на розірвання договору оренди водного об`єкту, не вжито.
Листами Запорізької окружної прокуратури від 13.10.2022 № 54-5886вих-22, від 29.11.2022 № 54-6977вих-22 та від 14.12.2022 № 54-7326вих-22 проінформовано Біленьківську сільську раду Запорізького району Запорізької області про те, що ПП «Каховка» на території Біленьківської об`єднаної територіальної громади орендує водний об`єкт площею водного дзеркала 2,20 га та має заборгованість зі сплати орендної плати за користування водним об`єктом у розмірі понад 9 тис. грн.
Листами від 15.09.2022 № 01-36/0492, від 20.10.2022 № 1811/08-26 та від 26.12.2022 № 2241/08-26 Біленьківська сільська рада Запорізького району повідомила, що позовна заява про розірвання з ПП «Каховка» вказаного договору оренди до суду не подавалась.
Запорізька районна державна адміністрація у листі від 14.11.2022 № 2573/01-30 та від 19.12.2022 № 3253/01-30 повідомила, що позовна заява до ПП «Каховка» про розірвання договору оренди водного об`єкта до суду не подавалась, у зв`язку з обмеженістю коштів для сплати судового збору.
Наявні обставини свідчать про нездійснення Біленьківською сільською радою Запорізького району Запорізької області та Запорізькою районною державною адміністрацією захисту порушених інтересів територіальної громади та наявність передбачених ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» підстав для представництва інтересів держави в суді.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу.
Право на судовий захист входить до переліку тих прав, шо захищаються Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод.
Згідно із постановою Великої Палати Верховного Суду від 15.10.2019 у справі № 903/129/18 визначено, що сам факт не звернення до суду з позовом, який би відповідав вимогам процесуального законодавства та відповідно мав змогу захистити інтереси жителів територіальної громади, свідчить про те, що указаний орган місцевого самоврядування неналежно виконує свої повноваження щодо повернення земельної ділянки, у зв`язку із чим у прокурора виникають обґрунтовані підстави для захисту інтересів держави та звернення до суду з таким позовом, що відповідає нормам національного законодавства та практиці Європейського суду з прав людини.
Згідно із ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження щодо, здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів
В умовах нарощування антропогенних навантажень на природне середовище, розвитку суспільного виробництва і зростання матеріальних потреб виникає необхідність розробки і додержання особливих правил користування водними ресурсами, раціонального їх використання та екологічно спрямованого захисту.
У «Преамбулі» Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» зазначено, що охорона навколишнього природного середовища, раціональне використання природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки життєдіяльності людини - невід`ємна умова сталого економічного та соціального розвитку України.
З цією метою Україна здійснює на своїй території екологічну політику, спрямовану на збереження безпечного для існування живої і неживої природи навколишнього середовища, захисту життя і здоров`я населення від негативного впливу, зумовленого забрудненням навколишнього природного середовища, досягнення гармонійної взаємодії суспільства і природи, охорону, раціональне використання і відтворення природних ресурсів.
Користування водним об`єктом загальнодержавного значення всупереч встановленому законодавством порядку суперечить інтересам держави у сфері ефективного і раціонального використання природних ресурсів.
Український народ є визначеним Конституцією України суб`єктом права власності на землю, водні та інші природні ресурси в межах території України, рівним в своїх правах перед законом із іншими суб`єктами права власності.
Суспільство, Український народ як сукупність окремих суб`єктів, індивідів, людей, також має, з огляду на ст. 1, 3, 6-8, 41 Конституції України, конституційне право правомірно очікувати захисту суспільних інтересів у вигляді адекватної реакції держави на випадки порушення законності під час користування землями, водними та іншими природними ресурсами, правомірно очікувати і розраховувати на те, що держава вживатиме всіх можливих законних способів та засобів для відновлення становища, яке існувало до порушення права власності Українського народу на дане майно.
Таким чином, Біленьківська сільська рада та Запорізька районна державна адміністрація, як компетентні органи, навіть після отримання численних повідомлень окружної прокуратури, не звернулись до суду з позовом в інтересах держави, що є достатнім аргументом для підтвердження їх бездіяльності.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, кваліфікується як бездіяльність відповідного органу.
Враховуючи вище викладене, суд вважає позов обгрунтвоаним та таким, що підлягає задоволенню повністю.
Відповідно до ст. 129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 123, 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
вирішив
Позов задовольнити повністю.
Розірвати договір надання водного об`єкту загальнодержавного значення площею 2,2 га, розташованого на території Біленьківської об`єднаної територіальної громади Запорізького району Запорізької області, у тимчасове користування на умовах оренди від 23.07.2012, укладений між Запорізькою районною державною адміністрацією Запорізької області (ідентифікаційний код юридичної особи 20488417, вул. Центральна, б. 192, смт. Кушугум, Запорізького району, Запорізької області, 70450; фактична адреса: вул. Істоміна, б. 8, м. Запоріжжя, 69089) та Приватним підприємством «Каховка» (ідентифікаційний код юридичної особи 32121386, 69083, м. Запоріжжя вул. Літня/Стратосферна, б. 42/6).
Зобов`язати Приватне підприємство «Каховка» (ідентифікаційний код юридичної особи 32121386, 69083, м. Запоріжжя вул. Літня/Стратосферна, б. 42/6) повернути на користь Біленьківської об`єднаної територіальної громади Запорізького району Запорізької області в особі Біленьківської сільської ради Запорізького району (ідентифікаційний код юридичної сооби 24904858, вул. Центральна, б. 4в, село Біленьке, Запорізького району, Запорізької області, 70441) водний об`єкт загальнодержавного значення площею водного дзеркала 2,20 га, який розташований на території Біленьківської об`єднаної територіальної громади Запорізького району Запорізької області (за межами населеного пункту). Видати наказ.
Стягнути з Приватного підприємства «Каховка» (ідентифікаційний код юридичної особи 32121386, 69083, м. Запоріжжя вул. Літня/Стратосферна, б. 42/6) на користь Запорізької обласної прокуратури в особі Запорізької окружної прокуратури (вул. Залізнична, 17, м. Запоріжжя, 69002, ідентифікаційний код юридичної особи 02909973) кошти, витрачені у 2023 році на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів держави, у розмірі 5368,00 грн (п`ять тисяч триста шістдесят вісім гривень 00 коп.). Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 16 червня 2023 року.
Суддя І. С. Горохов
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2023 |
Оприлюднено | 19.06.2023 |
Номер документу | 111583826 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Горохов І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні