ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
07 червня 2023 року м. ТернопільСправа № 921/179/23
Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Чопка Ю.О.
за участі секретаря судового засідання Чопко Ю.О.
розглянув справу
за позовом: Першого заступника керівника Тернопільської обласної прокуратури (вул. Листопадова, 4, м. Тернопіль, 46000) в інтересах держави в особі Тернопільської обласної ради (вул. М. Грушевського, 8, м. Тернопіль, 46021)
до відповідача 1: Управління з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради ( вул. М. Грушевського, 8, м. Тернопіль, 46021)
до відповідача 2: Приватного підприємства "Креатор-буд" (вул. Листопадова, 1/3, м. Тернопіль, 46001)
третя особа 1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Тернопільську обласну військову адміністрацію (вул. М. Грушевського, 8, м. Тернопіль, 46021)
третя особа 2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління освіти і науки Тернопільської обласної військової адміністрації (вул. М. Грушевського, 8, м. Тернопіль, 46021)
третя особа 3, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Службу у справах дітей Тернопільської обласної військової адміністрації (вул. М. Грушевського, 8, м. Тернопіль, 46021)
третя особа 4, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Тернопільський обласний комунальний дитячий будинок для дітей шкільного віку (проспект Ст. Бандери, 81, м. Тернопіль, 46011)
про визнання недійсним інвестиційного договору
За участю прокурора, представників сторін, третіх осіб:
Прокурора: Фігель О.Т.;
Позивача: не прибув;
Відповідача 1: не прибув;
Відповідача 2: Горба В.В.;
Третьої особи 1: не прибув;
Третьої особи 2: не прибув;
Третьої особи 3: Дрозд Р.О.;
Третьої особи 4: не прибув
Суть справи.
Перший заступник керівника Тернопільської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Тернопільської обласної ради звернувся до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Управління з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради та Приватного підприємства "Креатор-буд" про визнання недійсним інвестиційного договору від 11.11.2020 №2 з реконструкції будівель та споруд, які перебувають на балансі управління з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради за адресою: м. Тернопіль, проспект С. Бандери, будинок 81, укладеного між Тернопільською обласною радою, ПП "Креатор-буд" та Управлінням з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради.
Позовні вимоги обґрунтовані незаконністю проведеного інвестиційного конкурсу та за його результатами недійсністю укладеного спірного інвестиційного договору.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судових справ між суддями від 13.03.2023, головуючим суддею для розгляду справи № 921/179/23 визначено суддю Чопка Ю.О.
Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 14.03.2023 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі №921/179/23 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 10.04.2023.
Ухвалою від 10.04.2022 відкладено підготовче засідання на 01 травня 2023 року.
За клопотанням представника відповідача, ухвалою суду від 01.05.2023 підготовче засідання відкладено на 15.05.2023 року.
Ухвалою суду від 15.02.2023 закрито підготовче провадження по справі №921/179/23 та призначено її до розгляду по суті 07.06.2023.
Прокурор в судовому засіданні 07.06.2023 підтримав позовні вимоги, з підстав наведених у позові.
Тернопільська обласна рада участь повноважного представника в жодному судовому засіданні не забезпечив, хоча про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлений належним чином.
Управління з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради участь повноважного представника в судовому засіданні не забезпечив, хоча про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлений належним чином. Водночас клопотанням №93/01 від 30.05.2023 (вх.4696 від 31.05.2023) просив розглянути справу без участі представника Управління.
Приватне підприємство "Креатор-буд" у відзиві на позов від 10.04.2023 (вх.№3105 від 10.04.2023) та його представник в судовому засіданні позовні вимоги заперечили у повному обсязі та пояснив, що дійсно, за результатами виконання рішення Тернопільської обласної ради №1752 від 11.11.2020 між Тернопільською обласною радою та ПП "Креатор-Буд" 11.11.2020 укладено інвестиційний договір №2. Прокурор обґрунтовуючи позовні вимоги посилається на те, що сторони планують здійснити обмін нерухомим майном комунальної власності на нерухоме майно приватної власності, оскільки інвестиційний договір передбачає перехід права власності на приміщення ПП "Креатор-Буд" за адресою м. Тернопіль, пр. С.Бандери, 83 у власність Тернопільської обласної ради та відповідно перехід у власність ПП "Креатор-Буд" права власності на споруди Тернопільської обласної ради за адресою м. Тернопіль, пр. С.Бандери, 81. Таким чином, на думку прокурора інвестиційний договір є договором міни, а не договором інвестування в розбудову, ремонт, реконструкцію Дитячого будинку. Відповідач вважає, що дані твердження прокурора є хибними, так як буквальне та системне тлумачення інвестиційного договору дає підстави прийти до висновку, що в зобов`язаннях сторін є елементами договору будівельного підряду. Просить суд врахувати, що за умовами інвестиційного договору підприємство здійснює комплекс заходів для трансформації Тернопільського обласного комунального дитячого будинку для дітей шкільного віку в Центр соціальної підтримки дітей та сімей, зокрема підприємство зобов`язалося здійснити реконструкцію будівель і споруд за адресою пр. м. Тернопіль, С.Бандери, 81. Після завершення реконструкції та введення будівель та споруд в експлуатацію, вони підлягають передачі у власність ПП "Креатор-Буд" за винятком об`єктів, що становлять спільну власність територіальних громад. Після закінчення реконструкції даного майна в багатоквартирний житлово-господарський комплекс Тернопільська обласна рада отримує складське приміщення орієнтовною площею 40 м.кв., а ПП "Креатор-Буд"об`єктів нерухомості. При цьому відповідач зобов`язався передати в комунальну власність житлові та нежитлові приміщення за адресою м. Тернопіль, пр. С.Бандери, 83, зальною площею 616,7 м.кв. Тобто, зазначені приміщення є тим нерухомим майном, і не тальки, з рахунок якого інвестор інвестує в реалізацію інвестиційного проекту. Звертає увагу суду на те, що земельна ділянка площею 1,1288 га, кадастровий номер 6110100000:06:002:0117 на якій знаходяться будівлі та споруди за адресою м. Тернопіль, пр. С.Бандери, 81 належить Тернопільській обласній раді відповідно і право на її забудову також належить Тернопільській обласній раді. Лише після завершення реконструкції має відбутися обумовлений розподіл в новозбудованому нерухомому майні. Тільки після введення об`єкту інвестування в експлуатацію Тернопільська обласна рада та ПП "Креатор-Буд", кожен окремо, набудуть право власності на індивідуально визначене нерухоме майно. Натомість при договорі міни, право власності на обмінювані товари переходить одночасно після виконання зобов`язання з передання майна обома сторонами. В даному випадку, право власності переходить після завершення будівництва, введення в експлуатацію та державної реєстрації.
Щодо доводів прокурора про невідповідність інвестиційного договору Закону України "Про державно-приватне партнерство", звертає увагу суду на те, що умовами інвестиційного договору передбачено здійснення нового будівництва нерухомого майна, а саме багатоквартирного житлового будинку, що зумовлює специфіку поширення права спільної часткової власності на нього. Житлові та нежитлові приміщення, що є складовою закінченого будівництвом об`єкту, після прийняття його в експлуатацію є самостійним об`єктами нерухомого майна. Закон України "Про державно-приватне партнерство" не забороняє здійснювати будівництво житлової нерухомості, в тому числі багатоквартирних житлових будинків, як і не містить положень про поширення права спільної часткової власності на окремі складові частини закінченого будівництвом об`єкта.
Щодо посилань прокурора на те, що за наслідками виконання інвестиційного договору Тернопільська обласна рада може втратити земельну ділянку площею 1,1288 га, кадастровий № 6110100000:06:002:0117 з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель освіти, яка в порядку ст.377 ЦК України та 120 ЗК України може перейти у власність ПП "Креатор-Буд" просить суд врахувати, що дані норми законодавства не поширюють свою дію на регулювання правових відносин щодо переходу права власності на земельну ділянку у зв`язку з набуттям права власності на багатоквартирний будинок. Умовами інвестиційного договору не передбачено набуття відповідачем права користування земельною ділянкою під забудову. Підприємство виступає як інвестор. Земельна ділянка залишається у комунальній власності без надання права користування нею третім особам, у тому числі ПП "Креатор-Буд".
Доводи прокурора про те, що інвестиційний договір спрямований на порушення цільового використання земельної ділянки, призначеної для будівництва та обслуговування будівель освіти, що не допускає будівництва на ній багатоквартирного житлового будинку просить суд врахувати, що Тернопільська обласна рада звернулася до Тернопільської міської ради з клопотанням розгляду питання внесення змін до Генерального плану забудови м. Тернополя в частині вказаної земельної ділянки. У разі внесення таких змін, режим забудови даної земельної ділянки дозволятиме реконструкцію об`єкта інвестування в багатоквартирний житловий будинок.
Також просить суд відхилити доводи прокурора про порушення ст.ст. 28, 40 "Про природно-заповідний фонд України" адже пам`ятка природи місцевого значення "Тернопільські магнолії" охоплює 0,02 га з 1,1288 га земельної ділянки, а її межі не визначені в натурі. Забудова земельної ділянки може бути здійснена з врахуванням зареєстрованих обмежень. Не передбачення вказаних обмежень в договорі не означає, що такі обмеження не встановлені законодавством.
Просить суд в позові відмовити.
Прокурор у відповіді на відзив №24-259вих-23 від 19.04.2023 (вх.№3399 від 20.04.2023) доводи відповідача заперечив. Твердження відповідача, що оскаржуваний договір містить елементи різних угод, передусім будівельного підряду, а передачу приміщень за адресою м. Тернопіль, пр. С. Бандери, 83 пропонує розглядати як внесок в об`єкт інвестування вважає хибними. Просить суд врахувати, що за наслідками виконання договору відбудеться перехід права власності на приміщення ПП "Креатор-Буд" за адресою пр. С. Бандери, 83 до Тернопільської обласної ради та відповідно перехід права власності на приміщення Тернопільської обласної ради за адресою пр. С. Бандери, 81 до ПП "Креатор-Буд". Зазначені обставини відповідають правовій природі саме договору міни. Попри те, що інвестиційний договір містить окремі елементи договору будівельного підряду, передбачений договором порядок розрахунків свідчить про те, що між сторонами відбувається саме обмін майном. Також просить суд врахувати, що за договором будівельного підряду підрядник зобов`язується збудувати і здати у встановлений термін об`єкт, а замовник зобов`язується прийняти об`єкт та оплатити їх вартість. У даному випадку замовник будівництва зможе оформити за територіальною громадою області право власності лише на 40 кв.м. реконструйованої нерухомості. Тобто оплата за проведену роботу здійснена наперед та шляхом передачі нерухомого майна. Також просить суд відхилити доводи відповідача про одночасний перехід права власності після виконання зобов`язання щодо передачі майна за договором міни, адже поетапна передача об`єктів міни не суперечить вимогам законодавства.
Також прокурор заперечив доводи відповідача про те,що переселення дітей з окремих будівель розташованих у парковій, рекреаційній зоні до пристосованих квартир у багатоквартирному будинку відповідатиме інтересам дитячого будинку. Вказане суперечить п.8.6. Положення про дитячі будинки і загальноосвітні школи інтернати для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. У випадку виконання договору діти позбудуться можливості використовувати озеленену паркову зону площею 1,1288 га, що також не свідчить про вигідність договору для вихованців дитячого будинку.
Крім того, звертає увагу суду на те, що згідно ч.3 ст.7 Закону України "Про державно-приватне партнерство" передача приватному партнеру об`єкт державно-приватного партнерства, у тому числі його подальша реконструкція, реставрація, капітальний ремонт та технічне переоснащення приватним партнером не зумовлює перехід права власності на цей об`єкт до приватного партнера та не припиняє державної чи комунальної власності на такий об`єкт. За умовами інвестиційного договору об`єктом інвестування є будівлі Дитячого будинку за адресою м. Тернопіль, пр. С. Бандери, 81 після реконструкція яких комунальному партнеру передається незначна частка 40 кв.м. складських приміщень, що ніяк не пов`язано з потребами дитячої установи.
Також наголошує, що виконання умов оскаржуваного договору земельна ділянка яка на даний момент віднесена до категорії земель "Землі житлової та громадської забудови" з видом використання "Для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти" буде втрачена для власника з можливістю використання її за цільовим призначенням адже із завершенням будівництва багатоквартирного будинку його співвласникам перейдуть права на земельну ділянку в силу вимог закону.
Щодо тверджень відповідача, що пам`ятка природи місцевого значення "Тернопільські магнолії" мають незначну площу, лише 0,02 га, а її межі не визначені в натурі зазначила, що попри їх незначну площу, дерева ростуть поряд із основною будівлею дитячого будинку, а тому проведення будівельних робіт з її реконструкції у багатоквартирний житловий будинок із залученням будівельної техніки, матеріалів очевидно буде утрудненим або і неможливим.
Тернопільська обласна військова адміністрація участь повноважного представника в судовому засіданні не забезпечила, хоча про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлялася належним чином.
Управління освіти і науки Тернопільської обласної військової адміністрації в поясненнях №3.2-04/1150-20 від 02.05.2023 (вх.№4096 від 12.05.2023) зазначило, що дотримується позиції дотримання вимог ст.81 Закону України "Про освіту", ст. 293 ГК України, ст.120 Земельного кодексу України, ст.ст. 3, 7, 8 Закону України "Про державно-приватне партнерство" та Національної стратегії реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 роки, затвердженої розпорядженням КМ України від 09.08.2017 №526-р. Також звертає увагу суду на те, що п.п. 11, 12 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженої постановою КМ України від 03.11.2010 №996 передбачено що необхідно в обов`язковому порядку проводити консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно правових актів, які стосуються конституційних прав, свобод та обов`язків громадян, стосуються життєвих інтересів громадян, стосуються інтересів територіальних громад. Разом з тим інформація про громадське обговорення трансформації Тернопільського обласного комунального дитячого будинку для дітей шкільного віку у нього відсутня.
Служба у справах дітей Тернопільської обласної військової адміністрації у поясненнях (вх.№3111 від 10.04.2023) зазначила, що на виконання Плану заходів з реалізації І етапу Національної стратегії реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 роки обласною державною адміністрацією утворено міжвідомчу робочу групу з реформування системи інституційного догляду та виховання дітей, підготовлено проект Регіонального стратегічного плану дій з реформування системи інституційного догляду та виховання дітей в Тернопільській області на 2019-2026 роки та подано на розгляд до Тернопільської обласної ради.
Профільними комісіями Тернопільської обласної ради розглянуто і погоджено зазначений проект. 26.02.2019 Тернопільською обласною радою затверджено Регіональний стратегічний план дій з реформування системи інституційного догляду та виховання дітей в Тернопільській області на 2019-2026 роки.
У ході підготовки проекту плану трансформації було враховано, що заклад розміщено в трьох будівлях на земельній ділянці загальною площею 10 904 м2. На момент підготовки плану трансформації закладу будівлі належали до комунальної власності обласної ради, а власником земельної ділянки була Тернопільська міська рада. Враховуючи, що приміщення і земельна ділянка належать різним власникам, то дана обставина унеможливлювала реконструкцію чи капітальний ремонт приміщень, а також ефективне використання земельної ділянки.
На міжвідомчій робочій групі з реформування системи інституційного догляду та виховання дітей при обласній державній адміністрації було прийнято рішення про схвалення проекту Плану трансформації закладу за умови доопрацювання та з урахуванням висловлених зауважень (протокол № 7 від 29.05.2020)
Водночас, Тернопільською обласною державною адміністрацією проект Плану на розгляд обласної ради не подавався.
Проект Плану було розглянуто Тернопільською обласною радою та схвалено її рішенням №1698 від 25 вересня 2020 року.
Про результати праведного інвестиційного конкурсу, інвестиційний договір, його умови та подальшу долю майна закладу обласна рада обласну держану адміністрацію не інформувала.
У додаткових поясненнях на позовну заяву№392/ від 30.04.2023 (вх.№3683 від 01.05.2023) Служба у справах дітей Тернопільської обласної військової адміністрації зазначила, що у разі перенесення закладу у багатоквартирний будинок у нього не буде власної території для дозвілля дітей. Вважає, що розміщення закладу в будинку садибного типу з відповідною прибудинковою територією для дозвілля та відпочинку дітей найкраще відповідатиме інтересам вихованцям закладу. Також просить суд врахувати, що при укладенні інвестиційного договору Тернопільською обласною радою не враховано джерел фінансування на облаштування закладу в новобудові. Згідно проведеного розрахунку необхідні кошти на закупівлю меблів та обладнання складає 1,49 млн. грн та на автомобіль 2 млн. грн. Планувалось, що закупівля буде здійснена за рахунок коштів Міністерства соціальної політики України. Водночас остаточної домовленості досягнуто не було. Відсутність фінансування на облаштування приміщень створює ризик порушення прав дітей, адже умови проживання дітей не можуть бути погіршеними.
Тернопільський обласний комунальний дитячий будинок для дітей шкільного віку участь повноважного представника в судовому засіданні не забезпечив, хоча про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлявся належним чином.
Частинами 2, 3 ст.120 ГПК України передбачено, що суд повідомляє учасників справи про дату, час і місце судового засідання чи вчинення відповідної процесуальної дії, якщо їх явка є не обов`язковою. Виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень.
Частиною 1 ст.202 ГПК України визначено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Враховуючи, що: участь представників сторін в судовому засіданні обов`язковою не визнавалась; учасникам справи забезпечено можливість для викладення і подання суду своїх заяв процесуального характеру, однак позивач, треті особи 1, 4 правом на подання письмових пояснень не скористалися; доказів у справі є достатньо для вирішення спору по суті, а тому суд визнав за можливе розглянути справу за наявними у ній матеріалами відповідно до ч.9 ст.165 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши прокурора, представників сторін, третіх сторін, суд встановив наступне:
Тернопільський обласний комунальний дитячий будинок для дітей шкільного віку (далі Дитячий будинок), згідно п.1.1. Статуту, нова редакція якого затверджена рішенням Тернопільської обласної ради від 15.12.2021 №422, є навчальним інтернатним закладом, який забезпечує розвиток, виховання, навчання та соціальну адаптацію дітей-сиріт та дітей, позбавленим батьківського піклування, шкільного віку (Далі Дитячий будинок).
Дитячий будинок створений для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, шкільного віку, в якому вони перебувають під час здобуття базової чи повної загальної середньої освіти, а в разі необхідності до повноліття і перебувають на повному державному утриманні за рахунок коштів обласного бюджету та інших, не заборонених законодавством, джерел фінансування (п.1.2. Статуту).
Головним завданням Дитячого будинку є забезпечення для дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування умов проживання, навчання, виховання та розвитку, наближених до сімейних; забезпечення всебічного розвитку, фізичного, соціального та психічного здоров`я вихованців; забезпечення соціального захисту, медико-псиихолого-педагогічної реабілітації та соціальної адаптації вихованців, з урахуванням стану здоров`я, індивідуальних особливостей психофізичного розвитку; забезпечення захисту прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування на належні умови проживання, різнобічного розвитку, виховання, здобуття певного рівня освіти, професійної орієнтації, соціальної адаптації та підготовки їх до самостійного життя; формування у вихованців правової культури, загальнолюдських цінностей; створення умов для збереження та підтримки родинних зв`язків; сприяння влаштуванню вихованців у різні форми сімейного виховання (п.1.10. Статуту).
Матеріально-технічна база Дитячого будинку включає нерухоме майно, земельну ділянку, комунікації, обладнання, транспортні засоби, матеріальні цінності (п.7.1. Статуту).
Згідно п.7.6. Статуту Дитячий будинок має земельну ділянку, озеленений майданчик, обладнаний для ігор і занять його вихованців на повітрі, зону відпочинку, спортивний майданчик. Дитячий будинок використовує необхідну кількість будівель, приміщень та обладнання для організації навчально-виховного процесу, проживання вихованців, проведення виховної роботи, забезпечення належних умов для роботи педагогічного, медичного персоналу і проведення профілактично-лікувальних заходів. У приміщеннях створюються умови наближені до родинних: житлові кімнати, обладнана вітальня, кухня, де вихованці можуть готувати їжу.
Для здійснення своєї статутної діяльності 28.01.2020 між Управлінням з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради (Далі Позичкодавець) та Тернопільським обласним комунальним дитячим будинком для дітей шкільного віку (далі користувач) укладено договір позички нерухомого майна №000031-П, згідно п.п.1.1-1.2. якого, на виконання рішення сесії Тернопільської обласної ради від 14.11.2019 №1477 Позичкодавець передає, а Користувач приймає у безоплатне користування будівлю (далі Об`єкт) навчально-виховного закладу за адресою: пр. С.Бандери, м. Тернопіль, 81, а саме: будівлю А площею 294 кв.м., будівлі Б, Б1 площею 132 кв.м., будівлю Ж площею 43,5 кв.м. Загальна площа складає 470,3 кв.м. Технічний стан Об`єкта на момент передання його в користування є добрий.
Пунктом 5.1. Договору позички сторони погодили, що Об`єкт позички передається Користувачу на 35 місяців, на період з 01.12.201 по 31.10.2022 включно.
Актом приймання передачі приміщень в позичку від 28.01.2020 Позичкодавець передав, а Користувач прийняв в користування майно будівлю за адресою проспект С.Бандери, 81.
Враховуючи, що строк дії договору позички закінчився, Тернопільською обласною радою рішенням № 672 від 21.12.2022 надано дозвіл про надання майнового комплексу навчально-виховному закладу в користування на правах оренди строком на п`ять років.
16.01.2023 на виконання рішення Тернопільської обласної ради №672 від 21.12.2022 між Управлінням з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради (Далі Орендодавець) та Тернопільським обласним комунальним дитячим будинком для дітей шкільного віку (далі Орендар) укладено договір оренди нерухомого або іншого окремого індивідуально визначеного майна та відшкодування витрат за спожиті комунальні послуги і витрати на утримання орендованих приміщень №00038 відповідно до п.1.1. якого Орендодавець передає, а Орендар приймає у строкове платне користування майно: нежитлові приміщення загальною площею 618,6 кв.м. (у т.ч. будівля А (гуртожиток) площею 294,8 кв.м., будівля Б-Б1 (склад) площею 279,1 кв.м., будівля Ж (їдальня) площею 44,7 кв.м. за адресою м. Тернопіль, проспект Степана Бандери, 81.
Договір укладено на строк з 01.11.2022 по 31.10.2027 включно.
Актом приймання передачі в оренду нерухомого або іншого окремого індивідуально визначеного майна від 16.01.2023 Орендодавець передав, а Орендар прийняв в строкове платне користування майно нежитлові приміщення за адресою: м. Тернопіль, проспект С. Бандери, 81.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України №526-р від 09.08.2017 схвалено Національну стратегію реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 та затверджено план заходів із її реалізації.
Одним із основних завдань Стратегії є впровадження механізму прийняття рішень у найкращих інтересах дитини всіма суб`єктами забезпечення та захисту її прав, а також залучення дітей до прийняття рішень питань, що стосуються їх життя.
Пунктом 32 плану заходів Стратегії на місцеві органи виконавчої влади, місцевого самоврядування покладено обов`язок затвердити та впровадити регіональні плани реформування системи інституційного догляду та виховання дітей з обов`язковим розробленням плану трансформації кожного закладу інституційного догляду та виховання дітей.
На виконання плану заходів Стратегії Рішенням Тернопільської обласної ради №1335 від 26.02.2019 затверджено регіональний стратегічний план дій з реформування системи інституційного догляду за вихованням дітей на 2019-2026 роки.
Рішенням Тернопільської обласної ради №1698 від 25.09.2020 затверджено план трансформації Тернопільського обласного комунального дитячого будинку для дітей шкільного віку у Тернопільський обласний комунальний заклад "Центр соціальної підтримки для сімей та дітей" (п.1 Рішення).
З метою виконання плану трансформації Тернопільського обласного комунального дитячого будинку для дітей шкільного віку вирішено провести інвестиційний конкурс (п.3. Рішення).
На виконання рішення № 1698 протоколом №5 засідання робочої групи з проведення інвестиційного конкурсу для будівництва, реконструкції, реставрації тощо об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Тернопільської області 07.10.2020 розроблено конкурсну документацію для участі в інвестиційному конкурсі, в якій встановлено, що об`єкт інвестування передбачає реконструкцію споруд Дитячого будинку або може бути надана власна пропозиція учасника.
У п.4 розділу ІІ конкурсної документації визначено критерії оцінки конкурсних пропозицій, а саме:
- надійність учасника, серйозність його наміру і намірів його партнерів;
- найбільш вигідний та надійний механізм реалізації інвестиційного проекту;
- орієнтовний обсяг інвестування та фінансування будівництва;
- інші критерії, які є важливим на думку більшості осіб зі складу робочої групи.
За п.5 розділу ІІ конкурсної документації визначено, що фінансування витрат, пов`язаних з реалізацією проекту, здійснює інвестор. Переможцем конкурсу визнається учасник, який запропонував найкращі умови здійснення інвестиційної діяльності відповідно до умов конкурсу, виконав всі необхідні умови конкурсу та подав найкращі пропозиції для будівництва нових будівель.
08.10.2020 на сайті Тернопільської обласної ради оприлюднено оголошення про інвестиційний конкурс з реконструкції будівель та споруд, які перебувають на балансі Управління за адресою: пр. С.Бандери, 81 в м. Тернополі.
Об`єктом інвестування визначено будівлі та споруди за адресою: пр. С. Бандери, 81 в м. Тернополі. Характер будівництва - реконструкція будівель та споруд. Із застосуванням механізму державно-приватного партнерства необхідно здійснити комплекс заходів для трансформації Дитячого будинку, а саме в приміщеннях мають бути проведені ремонтно-оздоблювальні роботи у відповідності до існуючих СНІП та ДБН або може розглядатися власна інвестиційна пропозиція щодо об`єкта інвестування.
Строк подання конкурсної пропозиції встановлено до 22.10.2020 до 17.00.
22.10.2020 ПП "Креатор-Буд" звернулося до Робочої групи з проведення конкурсу з заявою №22/10/12 про допущення до участі в інвестиційному конкурсі щодо реконструкції будівель та споруд, які перебувають на балансі управління з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради за адресою м. Тернопіль, проспект С. Бандери, буд. 81.
Інвестиційною пропозицією №22/10/09 від 22.10.2020 ПП "Креатор-Буд" запропоновано спільне освоєння за кошт приватного інвестора майнового комплексу за адресою: пр. С. Бандери, 81, м. Тернопіль на умовах договору щодо співпраці між органом місцевого самоврядування та приватним інвестором з метою забезпечення потреб та інтересів сторін у відповідному частковому співвідношенні.
Враховуючи, що процедура реконструкції та будівництва є довготривалою та трудозатратною, вимагає ряд необхідних взаємно узгоджених кроків сторін, а саме, підписання угоди, отримання дозвільних документів, проектування спільного об`єкту, реалізація процесу реконструкції та/або будівництва та введення його в експлуатацію. Тому цей процес може зайняти у часі від 24 до 36 календарних місяців та потребує повного переселення дітей та персоналу з об`єкту на тривалий період. Зважаючи на зазначені обставини, ПП "Креатор-Буд" запропонував передати Тернопільській обласній раді майнові права на 8 квартир у 2 та 3 під`їздах першого поверху та 8 нежитлових приміщень (допоміжні приміщення у підвалі) багатоквартирного житлового будинку №4 за адресою пр. С. Бандери, 83 в м. Тернополі, на земельній ділянці з кадастровим номером 6110100000:06:002:0103.
Спорудження цього будинку здійснюється ПП "Креатор-Буд", плановий термін введення в експлуатацію - 2 квартал 2021 року. Забудовник зобов`язався здійснити ремонтно-оздоблювальні роботи відповідно до ДБН та СНІП.
Протоколом засідання робочої групи з проведення інвестиційного конкурсу для будівництва, реконструкції, реставрації тощо об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Тернопільської області №6 від 23.10.2020 вирішено допустити до участі в інвестиційному конкурсі щодо реконструкції будівель та споруд, які перебувають на балансі управлінні з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради за адресою: м. Тернопіль, проспект Бандери С., будинок 81 конкурсну пропозицію яка надійшла від приватного підприємства "Креатор-Буд" (м. Тернопіль), як таку що відповідає встановленим вимогам конкурсної документації; Визнано переможцем приватне підприємство "Креатор-Буд" (м. Тернопіль) переможцем інвестиційного конкурсу щодо реконструкції будівель та споруд, які перебувають на балансі управлінні з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради за адресою: м. Тернопіль, проспект Бандери С., будинок 81.
Рішенням №1751 від 11.11.2020 затверджено результати проведеного 23.10.2020 інвестиційного конкурсу з реконструкції будівель та споруд, які перебувають на балансі управлінні з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради за адресою: м. Тернопіль, проспект Бандери С., будинок 81 (п.2 Рішення).
На виконання рішення №1751 від 11.11.2020 між Тернопільською обласною радою (Сторона-1), Приватним підприємством "Креатор-Буд" (Сторона-2) та Управлінням з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради (Сторони-3) 11.11.2020 укладено Інвестиційний договір №2 з реконструкції будівель та споруд, які перебувають на балансі Управління з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради за адресою: м. Тернопіль, проспект С. Бандери, 81 (Далі Інвестиційний договір).
Як зазначено в п.1.1. Договору, інвестиції - сукупність власних, позичкових і залучених майнових та інтелектуальних цінностей в об`єкт інвестування.
Об`єктом інвестування, згідно п.1.3. Інвестиційного договору є реконструкція будівель та споруд, які перебувають на балансі Управління з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради (власник означених будівель та споруд Тернопільська обласна рада згідно свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії САК №185729 від 25.09.2014).
Предметом цього Договору є проведення Сторонами реконструкції існуючих будівель та споруд за адресою: м. Тернопіль, проспект С. Бандери, 81 з метою належного здійснення комплексу заходів для трансформації Тернопільського обласного комунального дитячого будинку для дітей шкільного віку в Центр соціальної підтримки для сімей та дітей із застосуванням механізму державно-приватного партнерства на умовах і у порядку передбаченому цим договором на підставі відповідної кошторисною документації (п.2.1. Інвестиційного договору).
Відповідно до п.2.2. Інвестиційного договору Сторона-2 зобов`язалась власними та/або залученими силами і засобами провести реконструкцію будівель та споруд, які перебувають на балансі Управління з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради за адресою: м. Тернопіль, проспект С. Бандери, будинок 81 за сприянням Сторони-1 та Сторони-3.
Сторона-1 та Сторона-3 зобов`язуються провести державну реєстрацію речових прав на земельну ділянку площею 1,1288 га кадастровим номером 6110100000:06:002:0117 на якій розташовані будівлі та споруди, які потребують реконструкції і перебувають на балансі управління з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради за адресою: м. Тернопіль, проспект Бандери С., будинок 81 та змінити її цільове призначення відповідно до вимог чинного законодавства (п.2.3. Інвестиційного договору).
Після завершення реконструкції будівель та споруд, які перебувають на балансі з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради за адресою: м. Тернопіль, проспект Бандери С., будинок 81 та введення їх в експлуатацію, останній підлягає передачі у власність Сторони-2 за винятком об`єктів, що становлять спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Тернопільської області, відображених у п.1.5 та п. 13.4.1 цього договору (п.2.3. Інвестиційного договору).
Пунктом 3.3. інвестиційного договору передбачені права Сторони-2 (ПП "Креатор-Буд") серед яких, зокрема:
- після завершення реконструкції та прийняття об`єкту інвестування в експлуатацію отримати його у власність, за винятком об`єктів, визначених у п. 1.5 цього договору (пп.2 п.3.3. Інвестиційного договору);
- отримати за актом приймання-передачі від Сторони-3, зазначені в п.1.3. цього договору та нотаріальну копію витягу, що підтверджує право власності Сторони-1, протягом 10 календарних днів з дати передачі у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Тернопільської області Стороні-1 об`єктів нерухомості за адресою: м. Тернопіль, проспект Бандери С., будинок 83 - два малих групових будинки (приміщення) загальною площею 279 кв.м., приміщення служби сімейних форм виховання площею 53,4 кв.м, поліфункціональне приміщення для тренінгових занять площею 63,3 кв.м, приміщення молодіжної служби підтримки площею 62,4 кв.м, соціальна квартира "Матері і дитини" площею 67 кв.м, адміністративні та господарські приміщення площею 91,6 кв.м із проведеними ремонтно-оздоблювальними роботами (пп.4 п.3.3. Інвестиційного договору);
- вжити передбачених законодавством заходів по знесенню визначених Стороною-1 та Стороною-3 об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Тернопільської області, звільнених від третіх осіб (користувачів, наймачів) (пп.5 п.3.3. Договору).
Договірна ціна за цим договором визначається згідно з окремим кошторисом (п.4.1. Інвестиційного договору).
Строки виконання робіт встановлюються з 11.11.2020 до 11.11.2025 (п.5.1. Інвестиційного договору).
Проектно-кошторисна документація виготовляється за кошти Сторони-2 (п. 6.1 інвестиційного договору).
Приймання-передача робіт після закінчення реконструкції об`єкта інвестування здійснюється у відповідності з чинним порядком і оформляється сертифікатом про готовність об`єкту інвестування до експлуатації або іншим документом, що засвідчує готовність об`єкта до експлуатації (п.13.1. інвестиційного договору).
Документ, що засвідчує введення об`єкт інвестування в експлуатацію є підставою для остаточного врегулювання питань між сторонами (п.13.3. інвестиційного договору).
Пунктом 13.4 інвестиційного договору встановлений порядок розподілу площ в об`єкті інвестування:
- Сторона-1 (Тернопільська обласна рада) з метою належного здійснення комплексу заходів для трансформації Тернопільського обласного дитячого будинку для дітей шкільного віку в Центр соціальної підтримки дітей та сімей, отримає відповідну кількість об`єктів нерухомості, а саме: за адресою: м. Тернопіль, проспект Бандери С., будинок 81 одне складське приміщення орієнтовною площею 40 кв.м, а за адресою: м. Тернопіль, проспект Бандери С., будинок 83 два малих групових будинки (приміщення) загальною площею 279 кв.м, приміщення служби сімейних форм виховання площею 53,4 кв.м, поліфункціональне приміщення для тренінгових занять площею 63,3 кв.м, приміщення молодіжної служби підтримки площею 62,4 кв.м, соціальна квартира "Матері і дитини" площею 67 кв.м, адміністративні та господарські приміщення площею 91,6 кв.м із проведеними ремонтно-оздоблювальними роботами у відповідності до СНіП та ДБН, що будуть визначені в додатковій угоді до цього договору, після затвердження проектно-кошторисної документації на реконструкцію об`єкта інвестування (п.13.4.1. Інвестиційного договору);
- Сторона-2 (ПП "Креатор-Буд") отримує решту об`єктів нерухомості, а саме: житлові приміщення (квартири), нежитлові приміщення, гаражі, місця для паркування автомобілів в об`єктів інвестування відповідно до умов цього договору, окрім об`єктів нерухомості, визначених в п. 1.5 та п. 13.4.1 цього договору (п.13.4.2. Договору).
Пунктом 19. Інвестиційного договору сторони погодили, що останній набирає чинності з дня його підписання сторонами і діє до повного виконання сторонами визначених договором зобов`язань.
У відповідь на звернення Тернопільської обласної прокуратури №24-200вих-22 від 02.06.2022 Тернопільська міська рада повідомила, що за результатами аналізу, чинної на даний час містобудівної документації, а саме плану зонування території м. Тернополя земельна ділянка кадастровий номер 6110100000:06:002:0117 знаходиться в лікувальній зоні. Згідно пояснювальної записки серед видів використання передбачено: лікувальні корпуси лікарень; консультативні поліклініки; спеціалізовані поліклініки; науково дослідні та медичні центри; адміністративно-господарські будівлі та споруди; станції невідкладної швидкої допомоги; станції переливання крові; амбулаторії; будинки-інтернати для дорослих; будинки дитини; аптеки; будинки для аварійного чергового медперсоналу; кафе, заклади харчування, торгівлі та сервісного обслуговування; споруди комунальної та інженерної інфраструктури, необхідної для обслуговування даної зони.
У відповіді на запит Тернопільської обласної прокуратури №24-292вих-22 від 29.07.2022 Виконавчий комітет Тернопільської міської ради повідомив листом №19971-Ю/2022 від 11.08.2022, що Тернопільською міською радою 17.12.2021 прийнято рішення про внесення змін до Генерального плану та плану зонування території міста Тернопіль.
Інформацією про початок розроблення містобудівних документацій була розміщена на офіційному сайті Тернопільської міської ради та з 28.03.2022 протягом 30 днів знаходилась в засобах масової інформації з метою надання можливостей внесення пропозицій.
Враховуючи, це Тернопільська обласна рада звернулась з листом №06-433 від 22.04.2022 "Щодо внесення змін до Генерального плану міста Тернополя та плану зонування території міста Тернополя" та надала обґрунтування стосовно можливості внесення змін на земельну ділянку з кадастровим номером 6110100000:06:002:0117.
Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області на запит №24-257вих-21 від 18.05.2021 листом №10-19-0.187-405/90-21 від 04.06.2021 повідомило Тернопільську обласну прокуратуру що земельна ділянка площею 1,1288 га за кадастровим номером 6110100000:06:002:0117 комунальної форми власності із земель житлової та громадської забудови для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти, яка розташована по проспекті Ст. Бандери, 81 в м. Тернополі зареєстрована за Тернопільською обласною радою, про що в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно вчинено запис №40876656 від 03.03.2021.
Щодо земельної ділянки площею 0,9933 га за кадастровим номером 6110100000:06:002:0103 комунальної власності із земель житлової та громадської забудови для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, яка розташована по проспекті Ст. Бандери, 83 в м. Тернополі повідомило, що остання перебуває в оренді ПП "Креатор-Буд" про що в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно вчинено запис №24968381 від 15.02.2018.
Департамент архітектури, містобудування, житлово-комунального господарства та енергозбереження Тернопільської обласної державної адміністрації листом №01-09/810 від 07.06.2021 у відповідь на запит Тернопільської обласної прокуратури №24-259вих-21 від 18.05.2021 повідомив, що земельна ділянка з кадастровим номером 6110100000:06:002:0117 та цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти, на якій розміщені будівлі та споруди за адресою проспект С. Бандери, 81, 83 м. Тернопіль, перебуває в межах території установ і підприємств обслуговування згідно змін до Генерального плану. Згідно плану зонування ця територія перебуває у межах лікувальної зони Г-5, переважними, супутніми та допустимими видами використання якої не передбачено можливості будівництва у цій зоні багатоквартирних житлових будинків.
На запит Тернопільської обласної прокуратури №24-97вих-22 від 22.02.2022 Управляння екології та природних ресурсів Тернопільської обласної військової адміністрації листом №04.1/366 від 10.03.2022 надало копії наукового заключення щодо доцільності надання деревам магнолії Кобос, які ростуть на території сиротинця в м. Тернопіль, статусу "пам`ятки природи"; копію рішення Тернопільської обласної ради №74 від 10.02.2016 "Про оголошення нових територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення Тернопільської області" згідно п.8 додатку до вказаного рішення входять Тернопільські магнолії площею 0,02 га, за адресою проспект С. Бандери, 81 на території Тернопільського обласного комунального дитячого будинку для дітей шкільного віку.
Підставою звернення прокурором з позовом до суду у справі №921/179/23 зазначено порушення сторонами при укладенні договору норм Закону України "Про охорону дитинства"; Закону України "Про освіту"; Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 № 996; Закону України "Про інвестиційну діяльність", Закону України "Про державно-приватне партнерство"; Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна"; Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності"; Закону України "Про природно-заповідний фонд України", Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України;
З`ясувавши фактичні обставини, заслухавши прокурора, пояснення представників сторін, третіх осіб, оцінивши докази, суд прийшов до висновку про наявність підстав для задоволення позову з огляду на таке.
Як встановлено судом, в Тернопільській області затверджена і здійснюється План трансформації Тернопільського комунального дитячого будинку для дітей шкільного віку (надалі План) (Т.1, а.с. 103-183). План розроблений за участю міжнародних і українських неурядових організацій, котрі піклуються захистом дитини. Його розробка фінансувалася Світовим банком. План апробований Міністерством соціальної політики України і Тернопільською обласною державною адміністрацією.
Відповідно до Плану дитячий будинок планувалося трансформувати у Центр соціальної підтримки дітей та сімей. Центр пропонувалося облаштувати шляхом виділення приміщення загальною площею 600 кв. м на першому поверсі житлового будинку за адресою м.Тернопіль, вул. Бандери, 4 (Т.1, а.с. 152). При цьому, серед ризиків, пов`язаних з таким вирішенням питання на першому місці стоять "можливі конфлікти з мешканцями" (Т.1, а.с. 160). Очевидно, для уникнення цих ризиків, Планом передбачалося виділити Центру, окрім приміщень в багатоквартирному будинку, ще частину прибудинкової території (Т.1, а.с. 173). Таким чином, покращення стану обділених дітей можливе за наявності сукупності двох умов: по-перше діти проживатимуть в багатоквартирному будинку, по-друге, в їх розпорядженні залишиться певна частина прибудинкової території.
Представник відповідача ПП "Креатор-буд" на питання судді, як забезпечує спірний договір права дітей на частину прибудинкової території відповів, що в Центру буде окремий вхід у приміщення. Цього явно недостатньо. План передбачає саме окрему територію, а не лише окремий вхід. За таких умов суд констатує невідповідність спірного договору умовам Плану.
Відповідно до Конституції дитинство перебуває під охороною держави (Стаття 51, частина 3). Утримання та виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, покладається на державу (Стаття 52, частина 3). Звідси випливає, що охорона дитинства, державне піклування про дітей-сиріт становить частину публічного порядку держави. Оскільки оспорюваний прокуратурою договір порушує права дітей суд визнає його недійсним на підставі ч.1 статті 228 Цивільного кодексу України.
Суд заохочує сторони договору Тернопільську обласну раду і ПП "Креатор-буд" врахувати викладене вище і переробити укладений між ними договір, так, щоб він передбачав надання дітям-сиротам можливість користуватися частиною прибудинкової території. Розпочата добра і важлива справа покращення умов життя обездолених дітей має бути доведена до кінця.
Виходячи з вищенаведеного і керуючись Статтями 51, 52 Конституції України, статтею 228 Цивільного кодексу України суд
ВИРІШИВ:
1.Позовні вимоги задовольнити.
2.Визнати недійсним інвестиційний договір від 11.11.2020 №2 з реконструкції будівель та споруд, які перебувають на балансі управління експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради за адресою: м.Тернопіль, проспект Бандери С., будинок 81, укладений між Тернопільською обласною радою, приватним підприємством "Креатор-Буд", м.Тернопіль та Управлінням з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради.
3.Стягнути з Приватного підприємства "Креатор-Буд", м.Тернопіль, вул.Листопадова, 1/3 (код 34227060) на користь Тернопільської обласної прокуратури, м.Тернопіль, вул. Листопадова, 4 (код 02910098) 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Протягом двадцяти днів з дня виготовлення повного тексту рішення сторони вправі оскаржити його до Західного апеляційного господарського суду.
Повний текст рішення виготовлено 16 червня 2023 року.
Суддя Ю.О. Чопко
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2023 |
Оприлюднено | 19.06.2023 |
Номер документу | 111584514 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Зварич Оксана Володимирівна
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Чопко Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні