Рішення
від 06.06.2023 по справі 280/1490/21
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

06 червня 2023 року 11:53Справа № 280/1490/21 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі судді Бойченко Ю.П., за участю секретаря судового засідання Власюка В.О. та представників

позивачаОхрименка М.І.

відповідачаГурильова А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовомПриватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот»

доГоловного управління Держгеокадастру у Запорізькій області

провизнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування витягу,

ВСТАНОВИВ:

24.02.2021 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот» (далі позивач або ПрАТ «СК «Укррічфлот») до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (далі відповідач), в якій позивач просить суд:

визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області щодо незастосування у Витязі від 06.05.2020 № 1601/207-20 із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки площею 116022 квадратних метрів, яка розташована за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Глісерна, 14, кадастровий номер: 2310100000:01:013:0082, локальних коефіцієнтів за локальними факторами: 1.1. «не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,95», 1.2. «не забезпечена централізованим теплопостачанням - 0,95», 1.3. «місцезнаходження земельної ділянки у зоні обмеження забудови за рівнем напруження електромагнітного поля - 0,90», 1.4. «місцезнаходження земельної ділянки у санітарно-захисній зоні - 0,80»;

визнати протиправним та скасувати Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером: 2310100000:01:013:0082 від 06.05.2020 №1601/207/-20, сформований Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області.

В обґрунтування позовних вимог ПрАТ «СК «Укррічфлот» зазначає, що є орендатором земельної ділянки, яка розташована за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Глісерна, 14, кадастровий номер: 2310100000:01:013:0082. Зауважує, що орендодавець Запорізька міська рада ініціює внесення змін до договору оренди землі, які полягають у збільшенні розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та, відповідно, збільшенні орендної плати. При цьому, підставою для таких змін є оскаржуваний у цій справі витяг, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки, орендованої позивачем, становить 212989706,94 грн. Ознайомившись із витягом від 06.05.2020 № 1601/207-20 позивач виявив, що відповідач при його формуванні не застосував певні локальні фактори, які мають вплив на земельну ділянку та мають локальні коефіцієнти з від`ємним значенням, а отже знижують вартість нормативної грошової оцінки. Так, такими факторами є: не забезпечення земельної ділянки централізованим газопостачанням та теплопостачанням, знаходження земельної ділянки в зоні підвищених рівнів електромагнітного поля та її розташування в санітарно-захисній зоні. При цьому, в отриманому позивачем Витягу від 22.01.2016 № 1590/86-16 із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки вартість нормативної грошової оцінки зазначена інша 127819116,96 грн. Вказане свідчить, що на підставі однієї і тієї ж документації про нормативну грошову оцінку земель м. Запоріжжя відповідачем видано витяги щодо однієї земельної ділянки з різною вартістю землі, що свідчить про неправомірні дії відповідача. Отже, внаслідок незастосування в оскаржуваному витязі локальних коефіцієнтів нормативно грошова оцінка земельної ділянки є неправомірно завищеною що, як наслідок, призводить до завищення орендної плати. ПрАТ «СК «Укррічфлот» із такими діями не погоджується та просить задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 24.02.2021 відкрито провадження в адміністративній справі № 280/1490/21; ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи; призначено судове засідання на 19.11.2020.

Від представника позивача надійшло клопотання (вх. від 17.03.2021 №15478) про призначення розгляду справи за правилами загального позовного провадження, обґрунтоване значенням справи для Приватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот», необхідністю надання додаткових доказів, потенційну необхідність призначення експертизи та виклику свідків.

Ухвалою суду від 18.03.2021 призначено розгляд адміністративної справи №280/1490/21 за правилами загального позовного провадження; призначено підготовче засідання на 13.04.2021.

Відповідач позов не визнав, у поданому відзиві (вх. від 18.03.2021 № 15994) посилається на те, що розрахунок нормативної грошової оцінки земельних ділянок у м. Запоріжжі виконується відповідно до Технічної документації із нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя, яка виконана Державним підприємством Українського державного науково-дослідного інституту проектування міст «Діпроміст» ім. Ю.М. Білоконя та затвердженої рішенням Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 7. Значення коефіцієнтів локальних факторів Км3 розраховані для м. Запоріжжя в Технічній документації про нормативну грошову оцінку м. Запоріжжя 2013 р., яка затверджена рішенням Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 7 (додаток № 2). Зауважує, що значення коефіцієнтів локальних факторів обчислюються за допомогою програмного продукту. Вважає, що при проведенні розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка розташована за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Глісерна, 14, кадастровий номер: 2310100000:01:013:0082, не підлягає застосуванню рентопонижуючий локальний фактор «санітарно-захисна зона», оскільки саме позивач є джерелом утворення санітарно-захисної зони, яке здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами. Також відмічає, що відповідно до схеми прояву локальних санітарно-гігієнічних факторів такий фактор як розташування в зоні обмеження забудови за рівнем напруження електромагнітного поля щодо земельної ділянки позивача відсутній. Крім того зауважує, що про обставини не застосування цих локальних факторів щодо орендованої земельної ділянки позивач знав ще 11.04.2017, про що свідчить Витяг із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 11.04.2017. Отже, позивачем пропущено строк звернення до суду. Стосовно застосування локальних факторів «не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,95» та «не забезпечена централізованим теплопостачанням - 0,95» вказує, що дані фактори у Технічній документації з нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя віднесені до групи інженерно-інфраструктурних факторів. Дана група має примітку про те, що підключення до магістральних мереж уточнюється по факту для кожної земельної ділянки. Дані обставини обумовлюються відсутністю у Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області доступу до даних, якими володіє Управління архітектури та містобудування ЗМР, про комунікації вищезазначеної земельної ділянки. Крім того, нормативна грошова оцінка, яка використовується для визначення розміру податку та орендної плати, підлягає індексації. Підсумовуючи наведене доходить висновку про правомірність дій відповідача та просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

13.04.2021 від представника позивача надійшло клопотання (вх. № 21307) про приєднання письмових доказів до матеріалів справи, про призначення експертизи (вх. № 21366), про витребування доказів (вх. № 21368).

Ухвалою суду від 13.04.2021 продовжено строк підготовчого провадження у справі на 30 днів; відкладено підготовче засідання до 25.05.2021.

Ухвалою суду від 25.05.2021 відмовлено у задоволенні клопотань представника Приватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот» про витребування доказів та про призначення судової земельно-технічної експертизи; в підготовчому засіданні 25.05.2021 оголошено перерву до 07.06.2021.

У підготовчому засіданні 07.06.201 оголошено перерву до 01.07.2021.

07.06.2021 від представника Приватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот» до суду надійшло клопотання про призначення експертизи (вх. №32182) та клопотання (вх. № 32183) про витребування доказів.

07.06.2021 від представника відповідача надійшло клопотання (вх. №32185) про зупинення провадження у справі у справі №280/1490/21 до набрання законної сили судовим рішенням у справі №280/2100/19.

01.07.2021 представником позивача подано клопотання про зупинення провадження у справі №280/1490/21 до набрання законної сили судовими рішеннями у справі №280/9262/20 та у справі №280/2100/19.

Ухвалою суду від 01.07.2021 відмовлено у задоволенні клопотань представника Приватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот» про витребування доказів та про призначення судової експертизи з питань землеустрою.

Ухвалою суду від 01.07.2021 у задоволенні клопотання представника Приватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот» про зупинення провадження у справі №280/1490/21 до набрання законної сили судовим рішенням у справі №280/9262/20 відмовлено. Клопотання представників сторін про зупинення провадження у справі до набрання законної сили судовим рішенням у справі №280/2100/19 задоволено. Зупинено провадження у справі №280/1490/21 до набрання законної сили судовим рішенням у справі №280/2100/19.

07.02.2023 до суду надійшло клопотання представника Приватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот» (вх. №5682) про поновлення провадження у справі.

Судом з системи «Діловодство спеціалізованого суду» встановлено, що рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 17.12.2020 у справі №280/2100/19 в задоволенні адміністративного позову Приватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот» відмовлено.

Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 15.12.2022 у справі №280/2100/19 заяву Приватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот» про відмову від позову задоволено. Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 17.12.2020 визнано нечинним. Провадження у справі за позовом Приватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот» до Запорізької міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Державне підприємство Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «Дніпромісто» ім. Ю.М. Білоконя, Український державний інститут культурної спадщини про визнання протиправним та нечинним рішення закрито.

Ухвалою суду від 15.02.2023 клопотання представника Приватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот» задоволено та поновлено провадження у справі №280/2100/19; підготовче засідання призначено на 14.03.2023.

13.03.2023 від представника Приватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот» до суду надійшло клопотання (вх. №10380) про витребування доказів.

13.03.2023 від представника позивача надійшло клопотання (вх. № 10364) про приєднання до матеріалів справи додаткових доказів.

14.03.2023 від представника відповідача надійшло клопотання (вх. № 10554) про приєднання до матеріалів справи додаткових доказів.

Ухвалою суду від 14.03.2023 у задоволенні клопотання представника Приватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот» про витребування доказів відмовлено.

Протокольною ухвалою суду від 14.03.2023 закрито підготовче провадження у справі та призначено розгляд справи по суті на 04.04.2023.

03.04.2023 від представника відповідача надійшло клопотання (вх. № 13156) про відкладення розгляду справи.

03.04.2023 від представника Приватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот» до суду надійшла заява (вх. №13279) про відвід судді.

Ухвалою суду від 03.04.2023 у задоволенні заяви представника Приватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот» про відвід судді Запорізького окружного адміністративного суду Бойченко Ю.П. відмовлено.

03.04.2023 від представника позивача надійшло клопотання (вх. № 13395), в якому, крім іншого, він просить суд приєднати до матеріалів справи додаткові докази.

Протокольною ухвалою суду від 04.04.2023 відкладено судове засідання до 19.04.2023.

19.04.2023 від представника позивача надійшло клопотання (вх. № 15918) про приєднання до матеріалів справи додаткових доказів.

Ухвалою суду від 19.04.2023 витребувано від Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради наступну інформацію з Генерального плану міста Запоріжжя та містобудівного кадастру щодо земельної ділянки кадастровий №2310100000:01:013:0082, яка перебуває в оренді ПАТ «Судноплавна компанія «Укррічфлот» та розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Глісерна, 14: Чи забезпечена зазначена земельна ділянка централізованим газопостачанням? Чи забезпечена зазначена земельна ділянка централізованим теплопостачанням? Чи перебуває зазначена земельна ділянка в зоні підвищених рівнів електромагнітного поля? Чи розташована зазначена земельна ділянка в будь-якій санітарно-захисній зоні?

В судовому засіданні 19.04.2023 оголошено перерву до 16.05.2023.

02.05.2023 до суду від Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради надійшла витребувана інформація (вх. № 17996).

15.05.2023 від представника позивача надійшло клопотання (вх. № 19676), в якому, крім іншого, він просить суд приєднати до матеріалів справи додаткові докази. Також, представник позивача пояснив, що земельна ділянка, якою користується товариство, утворена в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:01:013:0046. В подальшому, рішенням Запорізької міської ради від 25.03.2015 № 85/172 затверджено Технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. Глісерна, 14 для розташування філії АСК «Укррічфлот» Запорізький річковий порт, припинено АСК «Укррічфлот» право оренди земельної ділянки кадастровий № 2310100000:01:013:0046 площею 16,3257 га, залишено в оренді земельну ділянку з кадастровим № 2310100000:01:013:0082 площею 11,6022 га. Враховуючи наведене та порівнюючи схеми земельних ділянок та долученого Департаментом архітектури та містобудування Запорізької міської ради плану М 1:500 спостерігається, що чорна лінія на плані не відповідає межі земельної ділянки кадастровий № 2310100000:01:013:0082, а визначена мережа теплопостачання не входить у межі новоствореної земельної ділянки кадастровий №2310100000:01:013:0082. Отже, земельна ділянка кадастровий №2310100000:01:013:0082 не забезпечена теплопостачанням, а визначена планом М 1:500 межа стосується іншої земельної ділянки - 2310100000:01:013:0046, скасованої на даний час у встановленому законом порядку. Відносно визначеної у плані М 1:500 мережі газопостачання пояснив, що мережа не функціонує з 2015 року, і жодний об`єкт товариства, розташований на земельній ділянці, не підключений до мережі газопостачання з підстав її незадовільного технічного стану та непридатності до експлуатації. Крім того вказує, що до інженерно-інфраструктурних факторів належить також фактор «земельна ділянка, що примикає до вулиці без твердого покриття».

В судовому засіданні 16.05.2023 оголошено перерву до 06.06.2023.

24.05.2023 від представника відповідача надійшли додаткові пояснення (вх. № 21067), відповідно до яких забезпечення земельної ділянки позивача мережею тепло- та газопостачання підтверджується витягом з містобудівного кадастру за архівними даними топографо-геодезичного плану М 1:500. Крім того, як вбачається із схеми планувальних обмежень, межа санітарно-захисної зони знаходиться за межами земельної ділянки, яку орендує позивач. Також, Департаментом архітектури та містобудування Запорізької міської ради повідомлено, що земельна ділянка не знаходиться в зоні підвищених рівнів електромагнітного поля.

01.06.2023 від представника позивача надійшло клопотання (вх. № 22554) про приєднання до матеріалів справи додаткових доказів.

02.06.2023 від представника позивача надійшли додаткові пояснення у справі (вх. № 23040).

Розгляд справи здійснювався за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу «Акорд».

У судовому засіданні 06.06.2023 на підставі ст. 250 КАС України судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази, їх достатність і взаємний зв`язок у сукупності з`ясував наступне.

Приватне акціонерне товариство «Судноплавна компанія «Укррічфлот» (код ЄДРПОУ 00017733) зареєстровано в якості юридичної особи. Основним видом економічної діяльності позивача є вантажний морський транспорт (код КВЕД 50.20).

22.07.2015 між Запорізькою міською радою (Орендодавець) та Приватним акціонерним товариством «Судноплавна компанія «Укррічфлот» (Орендар) укладено Договір оренди землі № 201501000100205, за умовами якого Орендодавець, відповідно до рішення п`ятдесят сьомої сесії шостого скликання Запорізької міської ради від 25.03.2015 № 85/172 надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування Філії «Запорізький річковий порт» АСК «УКРРІЧФЛОТ», яка знаходиться: м. Запоріжжя, вул. Глісерна, 14. (п. 1 Договору). В оренду передається земельна ділянка загальною площею 11.6022 га, кадастровий номер земельної ділянки: 2310100000:01:013:0082. (п. 2 Договору). Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 61091384 грн. 10 коп. в цінах 2015 року. (п. 6 Договору). Договір укладено до 09.10.2055. (п. 11 Договору). Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі 1832741 грн. 52 коп., що складає 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2015 року. (п. 12 Договору).

Відповідно до Витягів з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідачем визначено сукупний коефіцієнт Км3 у таких розмірах: у витязі від 22.05.2015 № 11127/05/01 0,79, у витязі від 22.01.2016 № 1590/86-16 1,00, у витязі від 06.05.2020 № 1601/207-20 1,31.

Позивач зазначає, що у витязі від 06.05.2020 № 1601/207-20 відповідачем не застосовано локальні фактори, які занижують коефіцієнт Км3, а саме: «не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,95», «не забезпечена централізованим теплопостачанням - 0,95», «місцезнаходження земельної ділянки у зоні обмеження забудови за рівнем напруження електромагнітного поля - 0,90», «місцезнаходження земельної ділянки у санітарно-захисній зоні - 0,80».

Наведені обставини зумовили звернення ПрАТ «СК «Укррічфлот» до суду з даною позовною заявою.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд керується наступними мотивами.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 №1378-IV (далі - Закон №1378-IV; у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно із частиною п`ятою статті 5 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

За нормами частини першої статті 15 Закону №1378-IV підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно зі статтею 18 цього Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться на землях, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5 - 7 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України від 22.05.2003 № 858-IV «Про землеустрій» (далі - Закон № 858-IV).

Відповідно до частин першої, другої статті 20 Закону № 1378-IV за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частина третя статті 23 Закону України «Про оцінку земель»).

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за №1647/29777, затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі Порядок № 489; наказ втратив чинність на підставі наказу Міністерства аграрної політики та продовольства від 04.04.2023 № 716, однак був чинним на момент виникнення спірних правовідносин).

Пунктами другим, третім розділу І Порядку № 489 установлено, що нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 (із змінами).

Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

Згідно з приписами пункту першого розділу ІІІ Порядку за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи (додаток 8) як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (додаток 9).

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.01.2015 № 15 (далі - Положення про Держгеокадастр) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Згідно з пп.29 п.4 Положення про Держгеокадастр останній відповідно до покладених на нього завдань веде поземельні книги та видає витяги із Державного земельного кадастру про земельні ділянки.

Верховний Суд у постанові від 03.06.2022 у справі № 160/12709/19 зазначив, що рішення та дії суб`єкта владних повноважень під час формування даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, оформлення таких даних у вигляді витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель підлягають перевірці адміністративним судом на відповідність їх частині 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок в межах населених пунктів та порядок оформлення Витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки регламентується Методикою нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 № 213 (далі Методика, у чинній на момент виникнення спірних правовідносин редакції; втратила чинність на підставі постанови КМУ від 03.11.2021 № 1147, однак була чинною на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно з пунктом 2-1 розділу І Методики дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

Відповідно до п. 21 розділу ІІІ Методики нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визначається за формулою: Цн = (В х Нп / НК) х Кф х Км,

де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);

В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);

Нп - норма прибутку (6%);

Нк - норма капіталізації (3%);

Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо);

Км - коефіцієнт, який характеризує місцерозташування земельної ділянки.

Коефіцієнт, який характеризує місцеположення земельної ділянки (Км), обчислюється за формулою: Км = Км1 х Км2 х Км3, де, зокрема, Км3 - коефіцієнт, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерногеологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території.

Пунктом 6 розділу ІІ Порядку № 489 визначено, що вихідними даними для обчислення коефіцієнта Км є затверджені матеріали Генеральної схеми планування території України, схем планування території Автономної Республіки Крим та областей, генеральні плани населених пунктів у частині, яка характеризує існуючий стан населеного пункту.

Значення коефіцієнтів установлюються за результатами пофакторних оцінок кожної групи з урахуванням питомої ваги рентоутворювальних факторів у формуванні загального рентного доходу в межах населеного пункту та його економіко-планувальних зон.

У відповідності до пункту 10 розділу ІІ Порядку № 489 значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. Значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Встановлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу не менше ніж 1:10000 - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. осіб, та 1:5000 - для інших населених пунктів.

Для обчислення Км3 враховуються локальні фактори, наведені в додатку 7, при цьому добуток пофакторних оцінок не має бути нижче 0,50 і вище 1,50.

Рішенням п`ятдесят дев`ятої сесії Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 7, крім іншого, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконану Державним підприємством Українського державного науково-дослідного інституту проектування міст «Діпромісто» ім. Ю.М. Білоконя (п. 1 рішення), затверджено значення коефіцієнтів впливу локальних факторів Км3 згідно з додатком 2 (п. 6 рішення), введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста з 01.01.2016 (п. 7 рішення).

Додатком 2 до рішення Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 7 передбачено, що локальними факторами Км3 у м. Запоріжжі, зокрема, є: земельна ділянка, яка не забезпечена централізованим теплопостачанням (коефіцієнт 0,95), земельна ділянка, яка не забезпечена централізованим газопостачанням (коефіцієнт 0,95), земельна ділянка розташована в санітарно-захисній зоні (коефіцієнт 0,80), земельна ділянка розташована в зоні обмеження забудови за рівнем напруження електромагнітного поля (коефіцієнт 0,90).

Судом установлено, що у наданому позивачу Витягу від 06.05.2020 № 1601/207-20 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:0-1:013:0082, сукупний коефіцієнт Км3 визначений у розмірі 1,31.

Однак, при формуванні витягу відповідачем не враховано певні локальні особливості розташування орендованої позивачем земельної ділянки, що, в свою чергу, впливає і на нормативну грошову оцінку такої ділянки, і на розмір орендної плати.

Суд звертає увагу на те, що видача витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки не передбачає можливість вибору суб`єктом владних повноважень на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, оскільки є єдиним законодавчо закріпленим варіантом поведінки відповідача при оформленні даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки. Визначення у витязі коефіцієнту, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки (Км 3), є обов`язковим і розмір цього коефіцієнту має відповідати Порядку № 489 та, в даному випадку, Додатку 2 до рішення Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 7.

Так, матеріалами справи, а саме листом Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради від 01.05.2023 № 04.01-05/1573 та доданим до нього витягом з Генерального плану м. Запоріжжя підтверджується, що на території орендованої позивачем земельної ділянки розташована санітарно-захисна зона.

Пунктами 5.4, 5.5 Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 19.06.1996 № 173, визначено, що промислові, сільськогосподарські та інші об`єкти, що є джерелами забруднення навколишнього середовища хімічними, фізичними та біологічними факторами, при неможливості створення безвідходних технологій повинні відокремлюватись від житлової забудови санітарно-захисними зонами.

Територія санітарно-захисної зони не повинна розглядатись як резерв нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту об`єктів підприємства та розширення сельбищної території.

Розміри санітарно-захисних зон для промислових підприємств та інших об`єктів, що є джерелами виробничих шкідливостей, слід встановлювати відповідно до діючих санітарних норм їх розміщення при підтвердженні достатності розмірів цих зон за "Методикой расчета концентраций в атмосферном воздухе вредных веществ, содержащихся в выбросах предприятий" ОНД-86, розрахунками рівнів шуму та електромагнітних випромінювань з урахуванням реальної санітарної ситуації (фонового забруднення, особливостей рельєфу, метеоумов, рози вітрів та ін.), а також даних лабораторних досліджень щодо аналогічних діючих підприємств та об`єктів.

Згідно наданого позивачем витягу із документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, промисловий майданчик дільниці ремонту флоту філії «Запорізький річковий порт» АСК «Укррічфлот» відноситься до підприємств з нормативними розміром санітарно-захисної зони 50 м.

Також, листом Концерну «Міські теплові мережі» від 18.02.2021 № 846/24 підтверджується, що згідно Висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 24.12.2014 № 05.03.02-07/77745 встановлено: промисловий майданчик № 5 Філії Концерну «Міські теплові мережі» Олександрівського району, який знаходиться за адресою вул. Глісерна, 14 відноситься до підприємств V класу небезпеки, з нормативною санітарно-захисною зоною 50 м. (підприємства металообробної промисловості з термічною обробкою без ливарень).

Враховуючи наведене, відповідач протиправно при формуванні Витягу від 06.05.2020 № 1601/207-20 не застосував локальний коефіцієнт за локальним фактором «місцезнаходження земельної ділянки у санітарно-захисній зоні - 0,80».

Покликання у відзиві на те, що даний коефіцієнт не підлягає застосуванню, оскільки саме позивач є джерелом утворення санітарно-захисної зони, суд відхиляє та зауважує, що законодавство не містить приписів щодо не врахування вказаного локального фактору із зазначених підстав.

Стосовно локальних факторів «не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,95» та «не забезпечена централізованим теплопостачанням - 0,95» слід звернути увагу на наступне.

Пункт 5 глави 3 розділу I Кодексу газорозподільчих систем передбачає, що взаємовідносини, пов`язані із замовленням та наданням послуги приєднання (технічного доступу) об`єкта будівництва або існуючого об`єкта (земельної ділянки) замовника до газорозподільної системи, регулюються договором на приєднання між Оператором ГРМ та замовником, який укладається відповідно до вимог розділу V цього Кодексу.

Пункт 4 глави 1 розділу V Кодексу газорозподільчих систем установлює, що приєднання об`єктів (земельних ділянок) замовника до ГРМ здійснюється на підставі договору на приєднання, що укладається за формами, наведеними у додатках 15, 16 до цього Кодексу. При цьому невід`ємною частиною договору на приєднання є технічні умови приєднання (додаток 17), які визначають вихідні дані для проєктування газових мереж зовнішнього газопостачання від місця забезпечення потужності до точки приєднання, які будуються Оператором ГРМ, та вихідні дані для проєктування та будівництва газових мереж внутрішнього газопостачання об`єкта замовника від точки приєднання до газових приладів і пристроїв замовника. Будівництво та введення в експлуатацію газових мереж внутрішнього газопостачання забезпечується замовником.

В силу пункту 1.3 розділу І Правил приєднання до теплових мереж, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг від 19.10.2012 № 343, приєднання до теплових мереж здійснюється власником на підставі договору про приєднання до теплових мереж (далі - Договір), що укладається між власником та замовником, умови якого мають відповідати Типовому договору про приєднання до теплових мереж (додаток до цих Правил).

Згідно листа АТ «ЗАПОРІЖГАЗ» від 04.02.2021 № 690-Сл-1252-0221, договір розподілу природного газу з контрагентом АСК «Укррічфлот» на об`єкт, який знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Глісерна, 14, не укладався. У листі від 01.03.2023 АТ «ЗАПОРІЖГАЗ» також підтвердило, що договір розподілу природного газу із позивачем не укладався, договірні відносини між ними відсутні.

Листом Концерну «Міські теплові мережі» від 04.02.2021 № 540/42-ІЗ-16 підтверджується, що нарахування на об`єкт за адресою вул. Глісерна, 14, припинено з 27.02.2009 у зв`язку з відключенням подачі теплоносія на будівлю.

Таким чином, зазначеними доказами підтверджується, що орендована позивачем земельна ділянка не забезпечена тепло- та газопостачанням.

Щодо листа Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради від 01.05.2023 № 04.01-05/1573, який містить протилежну інформацію, суд звертає увагу, що Департаментом зазначено: «…Відповідно до архівних даних топографо-геодезичного плану М 1:500 на зазначеній території наявні мережі теплопостачання та газопостачання. Для підтвердження даних надаємо витяг з архівних даних топографо-геодезичного плану М 1:500…». Тобто, надана інформація в цій частині є архівною і застарілою. В той же час, земельна ділянка, якою користується товариство (кадастровий номер 2310100000:01:013:0082), утворена в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:01:013:0046, про що свідчить наявна у справі Технічна документація із землеустрою щодо поділу земельної ділянки. При цьому, визначена на плані М 1:500 мережа теплопостачання не входить у межі новоствореної земельної ділянки кадастровий №2310100000:01:013:0082. Щодо мережі газопостачання слід зазначити, що фактично позивач нею не користується з підстав її незадовільного технічного стану та непридатності до експлуатації; протилежного відповідач не довів.

Отже, відповідач протиправно при формуванні Витягу від 06.05.2020 № 1601/207-20 не застосував локальні коефіцієнти за локальними факторами «не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,95» та «не забезпечена централізованим теплопостачанням - 0,95».

Разом із тим, стосовно застосування локального фактору «місцезнаходження земельної ділянки у зоні обмеження забудови за рівнем напруження електромагнітного поля - 0,90» суд зауважує наступне.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (частина 2 даної статті).

Отже, обов`язок доказування в адміністративному судочинстві розподіляється таким чином, що як позивач, так і відповідач повинні довести обставини, на яких ґрунтуються їх вимоги і заперечення. Встановлений частиною 2 статті 77 КАС України обов`язок суб`єкта владних повноважень щодо доказування правомірності оскаржуваних рішень, дій чи бездіяльності не позбавляє необхідності доведення позивачем в ході судового розгляду справи заявлених ним підстав позову.

Разом із тим, позивачем не надано до суду належних та достовірних доказів того, що земельна ділянка, якою користується товариство (кадастровий номер 2310100000:01:013:0082), підпадає під дію локального фактору «місцезнаходження земельної ділянки у зоні обмеження забудови за рівнем напруження електромагнітного поля - 0,90». Отже, в даній частині позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

Покликання позивача на те, що орендована земельна ділянка примикає до вулиці без твердого покриття суд відхиляє, оскільки вказане питання не є предметом позову.

Також суд відхиляє посилання відповідача на те, що про обставини не застосування локальних факторів щодо орендованої земельної ділянки позивач знав ще 11.04.2017, що свідчить про пропуск звернення до суду, оскільки предметом спору є саме Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером: 2310100000:01:013:0082 від 06.05.2020 №1601/207-20, а не витяг, сформований 11.04.2017.

Стосовно зауважень відповідача про те, що значення коефіцієнтів локальних факторів обчислюються за допомогою програмного продукту слід звернути увагу на наступне.

Згідно з п. 4 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051, (далі Порядок №1051) ведення Державного земельного кадастру здійснює Держгеокадастр та його територіальні органи. Держателем Державного земельного кадастру є Держгеокадастр. Функції адміністратора Державного земельного кадастру виконує визначене Держгеокадастром за погодженням з Мінекономіки державне підприємство, яке належить до сфери управління Держгеокадастру.

Відповідно до п.5 Порядку №1051 до складу Держгеокадастру та його територіальних органів входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей в межах повноважень, визначених Законом України «Про Державний земельний кадастр» та цим Порядком.

Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, а також відмову у внесенні або наданні відомостей.

Згідно з пп.1 п. 6 Порядку № 1051 до повноважень державних кадастрових реєстраторів Держгеокадастру та його територіальних органів (у тому числі таких, що провадять свою діяльність на районному (міському) рівні, в мм. Києві та Севастополі) належить внесення до Державного земельного кадастру геодезичної, картографічної основи та відомостей про них (змін до них), індексних кадастрових карт (планів) відповідних адміністративно-територіальних одиниць (змін до них), індексної кадастрової карти кадастрової зони за межами адміністративно-територіальних одиниць (змін до неї) та відомостей про кадастрове зонування земель в межах території України (змін до них).

Отже, внесення до Державного земельного кадастру геодезичної, картографічної основи та відомостей про них (змін до них), індексних кадастрових карт (планів) відповідних адміністративно-територіальних одиниць (змін до них) входить до компетенції державного кадастрового реєстратора, який, у свою чергу входить до складу Держгеокадастру та його територіальних органів, що спростовує неможливість внесення до бази даних певних змін щодо території розташування земельної ділянки, які стосуються саме цієї земельної ділянки.

Згідно п. 30 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27 вересня 2001 року, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.

Крім того, судом враховується, що згідно п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Згідно з частиною першою статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною другою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною першою статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

З урахуванням викладеного у сукупності, суд доходить висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог Приватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот».

Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 139, 241, 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позовну заяву Приватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот» задовольнити частково.

2. Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області щодо незастосування у Витязі від 06.05.2020 №1601/207-20 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 116022 квадратних метрів, яка розташована за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Глісерна, 14, кадастровий номер: 2310100000:01:013:0082, локальних коефіцієнтів за локальними факторами: «не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,95», «не забезпечена централізованим теплопостачанням - 0,95», «місцезнаходження земельної ділянки у санітарно-захисній зоні - 0,80».

3. Визнати протиправним та скасувати Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером: 2310100000:01:013:0082 від 06.05.2020 №1601/207-20, сформований Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області.

4. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

5. Судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2 270 (дві тисячі двісті сімдесят) гривень 00 копійок присудити на користь Приватного акціонерного товариства «Судноплавна компанія «Укррічфлот» (04071, м. Київ, вул. Електриків, 8; код ЄДРПОУ 00017733) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, 50; код ЄДРПОУ 39820689).

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення в повному обсязі складено та підписано 16.06.2023.

СуддяЮ.П. Бойченко

Дата ухвалення рішення06.06.2023
Оприлюднено19.06.2023
Номер документу111592211
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —280/1490/21

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 27.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 01.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 26.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Постанова від 26.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 20.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 01.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 01.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 12.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Рішення від 06.06.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні