УХВАЛА
16 червня 2023 року
м. Київ
справа №990/118/23
адміністративне провадження № П/990/118/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В. М.,
суддів: Берназюка Я. О., Чиркіна С. М.,
розглянувши матеріали позовної заяви ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Черняхівської районної державної адміністрації Житомирської області про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
12 червня 2023 року від ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду як суду першої інстанції надійшов документ «Апеляційна скарга», проте за своєю формою та змістом є позовною заявою із позовними вимогами заявленими до Управління праці та соціального захисту населення Черняхівської районної державної адміністрації Житомирської області (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення відповідача, яке оформлене витягом засідання комісії з розгляду встановлення статусу особи з інвалідністю внаслідок захисту батьківщини, від 21.09.2020 № 9 щодо відмови у наданні ОСОБА_1 статусу особи з інвалідністю внаслідок захисту батьківщини відповідно до пункту 11 частини 2 статті 7 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та зобов`язання відповідача встановити ОСОБА_1 статус особи з інвалідністю внаслідок захисту батьківщини відповідно до пункту 11 частини 2 статті 7 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та видати посвідчення особи з інвалідністю внаслідок захисту батьківщини.
При вирішенні питання про відкриття провадження у цій справі, Суд дійшов висновку про передачу цієї позовної заяви за підсудністю з огляду на таке.
За приписами частини 2 статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Для реалізації конституційного права на оскарження рішень, дій чи бездіяльності вказаних суб`єктів у сфері управлінської діяльності в Україні утворено систему адміністративних судів.
Згідно із пунктом 4 частини 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
При цьому, КАС України передбачає розподіл за правилами предметної, суб`єктної, інстанційної та територіальної юрисдикції.
Згідно із статтею 24 КАС України Верховний Суд переглядає судові рішення місцевих та апеляційних адміністративних судів у касаційному порядку як суд касаційної інстанції.
Разом з цим, в силу приписів частини 4 статті 22 КАС України Верховному Суду як суду першої інстанції підсудні справи щодо встановлення Центральною виборчою комісією результатів виборів або всеукраїнського референдуму, справи за позовом про дострокове припинення повноважень народного депутата України, а також справи щодо оскарження актів, дій чи бездіяльності Верховної Ради України, Президента України, Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, рішень, дій чи бездіяльності органів, які обирають (призначають), звільняють членів Вищої ради правосуддя, щодо питань обрання (призначення) на посади членів Вищої ради правосуддя, звільнення їх з таких посад, бездіяльності Кабінету Міністрів України щодо невнесення до Верховної Ради України законопроекту на виконання (реалізацію) рішення Українського народу про підтримку питання загальнодержавного значення на всеукраїнському референдумі за народною ініціативою.
Наведені норми дають підстави для висновку, що Верховному Суду як суду першої інстанції підсудні справи з чітко визначеним суб`єктним складом, наведеним у статті 22 КАС України.
У цій справі ОСОБА_1 заявлені позовні вимоги до Управління праці та соціального захисту населення Черняхівської районної державної адміністрації Житомирської області, тобто до суб`єкта оскарження, який відсутній у визначеному статтею 22 КАС України переліку.
Отже, звертаючись з цим позовом до Верховного Суду як суду першої інстанції, позивачем порушено визначені КАС України правила інстанційної підсудності.
У той же час, за змістом статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Згідно із частиною 1 статті 22 КАС України місцеві адміністративні суди (місцеві загальні суди як адміністративні суди та окружні адміністративні суди) вирішують адміністративні справи як суди першої інстанції, крім випадків, визначених частинами другою - четвертою цієї статті.
Відповідно до частини 1 статті 25 КАС України адміністративні справи з приводу оскарження індивідуальних актів, а також дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які прийняті (вчинені, допущені) стосовно конкретної фізичної чи юридичної особи (їх об`єднань), вирішуються за вибором позивача адміністративним судом за зареєстрованим у встановленому законом порядку місцем проживання (перебування, знаходження) цієї особи-позивача або адміністративним судом за місцезнаходженням відповідача, крім випадків, визначених цим Кодексом.
Згідно із пунктом 2 частини 1 статті 29 КАС України суд передає адміністративну справу на розгляд іншого адміністративного суду, якщо при відкритті провадження у справі суд встановить, що справа належить до територіальної юрисдикції (підсудності) іншого суду.
У позовній заяві ОСОБА_1 зазначив, що проживає за адресою: АДРЕСА_1 . Місцезнаходження відповідача - АДРЕСА_2 .
Відповідно до Указу Президента України від 16.11.2004 № 1417/2004 «Про утворення місцевих та апеляційних адміністративних судів, затвердження їх мережі» на територію Житомирської області поширюються повноваження Житомирського окружного адміністративного суду.
Зважаючи на вищевикладені приписи норм процесуального права, суб`єктний склад учасників справи, вказаний у позовній заяві ОСОБА_1 , а також беручи до уваги заявлений позивачем предмет спору і те, що місцезнаходження (проживання, перебування) обох сторін зазначене у Житомирській області, колегія суддів констатує, що така справа підсудна Житомирському окружному адміністративному суду як суду першої інстанції.
Відповідно до частини 5 статті 171 КАС України, якщо за результатами отриманої судом інформації буде встановлено, що справа не підсудна цьому суду, суд надсилає справу за підсудністю в порядку, встановленому статтею 29 цього Кодексу.
Пунктом 2 частини 1 статті 29 КАС України встановлено, що суд передає адміністративну справу на розгляд іншого адміністративного суду, якщо при відкритті провадження у справі суд встановить, що справа належить до територіальної юрисдикції (підсудності) іншого суду.
За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку, що цю позовну заяву слід передати за підсудністю до Житомирського окружного адміністративного суду.
Верховний Суд зазначає, що питання відповідності позовної заяви вимогам КАС України, в тому числі права особи встановленого законом на звернення з позовом, не вирішувалось, оскільки таке має вирішуватися компетентним на те судом.
Керуючись статтями 20, 22, 25, 29, 248, 256, 295 КАС України, Суд
УХВАЛИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Черняхівської районної державної адміністрації Житомирської області передати до Житомирського окружного адміністративного суду.
Надіслати копію ухвали про передачу позовної заяви ОСОБА_1 .
Ухвала може бути оскаржена до Великої Палати Верховного Суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її прийняття та набирає законної сили після її перегляду в апеляційному порядку або закінчення строку на апеляційне оскарження якщо апеляційну скаргу не було подано.
Передача адміністративної справи з одного суду до іншого на підставі відповідної ухвали, яка підлягає оскарженню, здійснюється не пізніше наступного дня після закінчення строку на оскарження такої ухвали, а в разі подання апеляційної скарги - після залишення її без задоволення.
Головуючий суддя В. М. Шарапа
Судді Я. О. Берназюк
С. М. Чиркін
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 16.06.2023 |
Оприлюднено | 19.06.2023 |
Номер документу | 111596145 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Черняхович Ірина Едуардівна
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Шарапа В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні