Рішення
від 16.05.2023 по справі 729/846/19
БОБРОВИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 729/846/19

2/729/2/23 р.

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 травня 2023 р. Бобровицький районний суд Чернігівської області в складі :

судді Кузюри В.О.

за участі : секретаря Ященко Л.В.

представників позивача Марушка І.М., ОСОБА_1

ОСОБА_2 , ОСОБА_3

представника особи в інтересах якої подано позов ОСОБА_4

представника відповідача ОСОБА_5

розглянувши у відкритомусудовому засіданнів залісуду в м. Бобровицяцивільну справу за позовомпершого заступникакерівника Ніжинської місцевої прокуратури вінтересах держави вособі Головногоуправління Держгеокадаструу Чернігівськійобласті до Бобровицької об`єднаної територіальної громади в особі Бобровицької міської ради Чернігівської області, ОСОБА_6 , третя особа товариство з обмеженою відповідальністю "Козацьке" про визнання рішення Бобровицької міської ради в частині недійсним та скасування державної реєстрації ,

В С Т А Н О В И В :

До Бобровицького районного суду надійшов позов першого заступника Ніжинської місцевої прокуратури вінтересах держави вособі Головногоуправління Держгеокадаструу Чернігівськійобласті до Бобровицької об`єднаної територіальної громади в особі Бобровицької міської ради Чернігівської області, ОСОБА_6 про визнання рішення 9 сесії 7 скликання Бобровицької міської ради № 309/9 /VII від 17.08.2018 року у частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 7420683600:07:000:0022 площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства та передачі її у власність ОСОБА_6 , розташованої у межах підвідомчої території Бобровицької міської ради Бобровицького району Чернігівської області недійсним та скасування державної реєстрації даної земельної ділянки.

Свої вимоги обгрунтовує тим, що актом перевірки № 485 -ДК/527/АП/09/01-18 від 29.01.2018 року встановлено , що відповідно до проекту встановлення меж населеного пункту та коригування матеріалів земельна ділянка з кадастровим номером 7420683600:07:000:0022 на час прийняття рішення міською радою про передачу її у власність знаходилася за межами населеного пункту та відносилася до земель державної власності .

Бобровицька міська рада надала відзив в якому заперечують щодо задоволення позову . Свої заперечення обгрунтовують тим, що відповідно до вимог ст.ст. 15-1, 117,122 ЗК України , розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.08.2018 року № 60-р"Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об"єднаних територіальних громад" та на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області № 25-7560/14-18-сг від 27.09.2018 року "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність " всі землі , що раніше перебували у державній власності по старостинському округу села Козацьке Бобровицької міської об"єднаної територіальної громади станом на 09.07.2019 року ( дата подачі позову) вже були передані із державної власності у комунальну власність Бобровицької міської територіальної громади . Отже на час звернення до суду Ніжинської міської прокуратури в інтересах Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області , останнє не могло бути позивачем у суді як представник власника щодо земельної ділянки стосовно якої подано позов , що в межах села Козацьке, так і за його межами , оскільки не існувало вже державної форми власності, так як відбувся факт зміни власника даних земель. Також зазначають , що індивідуальний акт органу державної влади , органу місцевого самоврядування повинен бути скасований , у разі нанесення шкоди охоронюваним правам та законним інтересам . Прокуратурою не зазначено , яку шкоду завдано державі , її розмір , не представлено жодного документу , який би підтверджував наявність і розмір шкоди.

Скасування рішення про реєстрацію є позбавлення відповідача ОСОБА_6 його права власності , що є порушенням ст. 41 Конституції України.

Також зазначають , що позивачем не надано жодного доказу , що земельна ділянка знаходиться за межами с. Козацьке.

Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області надало письмові пояснення в яких зазначили , що Головне управління вважає вимоги прокурора обгрунтованими , так рішення міської ради прийняте з порушенням положення ст. 122 ЗК України , так як на час прийняття рішення міською радою земельна ділянка щодо якої виник спір знаходилася за межами населеного пункту та відносилася до земель державної власності і розпоряджатися нею міська рада не мала повноважень.

В судовому засіданні прокурори , які приймали участь в розгляді вимоги підтримали , просять їх задовольнити з підстав зазначених в позові, а також зазначили , що Бобровицьким районним судом розглядалася аналогічна справа № 729/347/19 за позовом заступника керівника Ніжинської місцевоїпрокуратури в інтересахдержави в особіГоловного управлінняДержгеокадастру уЧернігівській області до Бобровицької об`єднаної територіальної громади в особі Бобровицької міської ради Чернігівської області, ОСОБА_7 про визнання рішення Бобровицької міської ради недійсним та скасування державної реєстрації , вимоги задоволені , справа перебувала в апеляційній інстанції та касаційній інстанції і рішення залишене без змін, рішення набрало законної сили. Даним рішенням підтверджено , що Бобровицька міська рада вийшла за межі повноважень , оскільки прийняла рішення про передачу земельної ділянки , що розташована за межами населеного пункту , отже не перебувала в комунальній власності.

Представник Бобровицької міської ради просить в позові відмовити , так як з моменту передачі спірної земельної ділянки з земель державної власності вона є комунальною власністю , отже міська рада затверджуючи технічну документацію на земельну ділянку, яка була надана ОСОБА_6 діяла в межах своїх повноважень , що підтверджується висновком , викладеним в Постанові Верховного Суду від 05 серпня 2022 року у справі № 922/2060/20 , де визначено , що підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом. Також в постанові суд дійшов висновку, що відсутність державної реєстрації речового права на земельну ділянку не впливає на обставини виникнення та наявність права комунальної власності на відповідну земельну ділянку.

Відповідач ОСОБА_6 в судовому засіданні вимоги не визнав та зазначив , що право власності на земельну ділянку він набув на законних підставах. Він звернувся до Головного управління Держгеокадастру в Чернігівській області щодо затвердження технічної документації та передачі йому у власність земельної ділянки площею 2,000 га для ведення особистого селянського господарства , проте отримав відповідь , що землі сільгоспризначення державної власності були передані до комунальної власності Бобровицькій об"єднаній територіальній громаді , отже управління не має права затверджувати технічну документацію , тому він звернувся до Бобровицької міської ради , яка і прийняла відповідне рішення. Представник третьоїособи ТОВ "Козацьке"в судовезасідання нез"явився,про часта місцерозгляду повідомлені належнимчином ,письмові заяви,пояснення не подавали,учасники ненаполягали на йогоособистій участі,тому судухвалив розглядпроводити вйого відсутність. В судовому засіданні допитувалися свідки ОСОБА_8 та ОСОБА_9 , які надали пояснення щодо місця розташування спірної земельної ділянки та зазначили , що дана земельна ділянка знаходиться за межами с. Миколаїв .

В судовому засіданні також були досліджені письмові докази надані сторонами та отримані в ході розгляду. 12.10.2018 року Головним управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області видано наказ № 485-ДК про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства , використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності., зокрема при прийнятті Бобровицькою міською радою рішень щодо перелдачі земель у власність (а.с.10). Згідно акту перевірки за дотриманням земельного законодавства від 29.10.2018 року встановлено , що рішенням 9 сесії 7 скликання Бобровицької міської ради № 309/9 /VII від 17.08.2018 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 7420683600:07:000:0022 площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства та передачі її у власність ОСОБА_6 , розташованої у межах підвідомчої території Бобровицької міської ради Бобровицького району Чернігівської області, дане рішення прийняте з порушенням положень ст.122 ЗК України , так як дана земельна ділянка знаходилася на час прийняття рішення за межами населеного пункту та відносилася до земель державної власності (а.с. 11-16). Передача земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність громадян погоджена відповідно до рішення 11 сесії 7 скликання Бобровицької міської ради № 371-11/VII від 26.10.2018 року (а.с. 17,18). 17.08.2018 року рішенням 9 сесії 7 скликання Бобровицької міської ради № 309/9 /VII від 17.08.2018 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 7420683600:07:000:0022 площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства та передачі її у власність ОСОБА_6 ( а.с. 19-23). Згідно клопотання Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області пропонувалося усунути порушення при прийнятті рішення про затвердження проекту відведення земельної ділянки ОСОБА_6 та передачу йому земельної ділянки у власність(а.с. 24,25). Міська рада на клопотання повідомила, що рекомендували ОСОБА_6 звернуттися до Головного управління (а.с. 26). Надано інформацію з Державного реєстру речовмих прав на нерухоме майно , відповідно до якого земельна ділянка з кадастровим номером 7420683600:07:000:0022 площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства зареєстрована на праві влавсності за ОСОБА_6 (а.с. 27). Згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області № 25-7560/14-18-сг від 27.09.2018 року всі землі , які перебували у державній власності та розташовуалися за межами населених пунктів на території Бобровицької міської об"єднаної територіальної громади передаються у комунальну власність Бобровицької міської ради (а.с. 42-44). Надано рішення 4 сесії 22 скликання Бобровицької міської ради від 19.04.1995 року про зміни меж сільських населених пунктів (а.с. 64, 65) в тому числі по с.Миколаїв. При цьому суд звертає увагу , що в судовому засіданні свідок ОСОБА_10 при огляді викопіювання земель Козацької сільської ради та індексно кадастрової карти зазначила, що спірна земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту. Надано індексно-кадастрову карту Козацької сільської ради (а.с. 71) . Згідно відповіді відділу у Бобровицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області земельна ділянка з кадастровим номером 7420683600:07:000:0022 площею 2,0000 га знаходиться за межами с. Миколаїв (а.с. 126). 19.01.2016 року згідно наказу Головного управління Держгеокадастру в Чернігівській області ОСОБА_6 наданий дозвіл на розроблення документації із землеустрою ( а.с. 239). 03.08.2018 року Головне управління Держгеокадастру в Чернігівській області відмовило ОСОБА_6 в затверджені проекту землеустрою з тих підстав , що землі Козацької сільської ради передані у комунальну влдасність Бобровицької міської ради ( а.с. 241 ) зазначивши , що право розпорядження міська рада отримує з моменту державної реєстрації. Заслухавши учасників процесу, свідків , розглядувши надані письмові докази суд прийшов до висновку про задоволення позову з наступних підстав. Відповідно до ст. 317 ЦК України Власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. Право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками ( ст.78 ЗК України).Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї ( ст.79-1 ЗК України). До земель комунальної власності належать зокрема землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону( ст.83 ЗК України). Стаття 117 ЗК України передбачає, що передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи земельних ділянок комунальної власності у державну власність здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених Земельним Кодексом. У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї. Права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону ( ст. 334 ЦК України). В постанові Верховного суду від 05.08.2022 року у справі № 922/2060/20 зазначено, що водночас відсутність державної реєстрації речового права на спірну земельну ділянку після 01.01.2013 не впливає на обставини виникнення та наявність права комунальної власності на відповідну земельну ділянку. Державна реєстрація є не підставою набуття права власності, а лише засвідченням державою вже набутого особою права власності, і ототожнювати факт набуття права власності із фактом його державної реєстрації не можна. Досліджуючи обставини наявності в особи права власності, насамперед необхідно з`ясувати підстави, з яких особа набула такого права, оскільки факт реєстрації права власності є лише елементом юридичного складу, що зумовлює визнання права власності, а не підставою набуття цього права. Сама по собі реєстрація права не є підставою виникнення права власності, оскільки такої підстави закон не передбачає. Отже суд не може не погодитися з представником відповідача , що з моменту передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної власності у комунальну власність , в тому числі спірної земельної ділянки з кадастровим номером 7420683600:07:000:0022 площею 2,0000 га вона перейшла у комунальну власність і Бобровицька міська рада мала право володіти нею та користуватися, проте не розпоряджатися, оскільки земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї ( ст.79-1 ЗК України). В листі 03.08.2018 року Головне управління Держгеокадастру в Чернігівській області відмовило ОСОБА_6 в затверджені проекту землеустрою з тих підстав , що землі Козацької сільської ради передані у комунальну влдасність Бобровицької міської ради зазначивши , що право розпорядження міська рада отримує з моменту державної реєстрації. Жодного доказу на підтвердження факту реєстрації земельної ділянки на праві власності за Бобровицькою міською радою станом на день прийняття рішення , тобто станом на 17.08.2018 року до суду не надано. Крім того суд звертає увагу на наступні обставини .Наказ про передачу земель з державної власності у комунальну власність Бобровицької міської ради був виданий лише 27.09.2018, та їх передача згідно акту відбулася саме 27.09.2018 року ( до вказаної дати землі перебували у державній власності), рішення про передачу земельної ділянки ОСОБА_6 Бобровицька міська рада прийняла 17.08.2018 року , тобто до передачі цієї земельної ділянки у власність територіальної громади , у рішенні 11 сесії 7 скликання від 26.10.2018 року з додатком Бобровицька міська рада лише тільки погодила передачу земельних ділянок із земель с/г призначення державної власності , що перебувають у землях запасу міської ради , розташованих за межами населеного пункту, в тому числі спірної земельної ділянки , хоча до прийняття даного рішення вже передала спірну земельну ділянку у власність. Враховуючи вищезазначене суд приходить до висновку , що на момент прийняття рішення про передачу земельної ділянки ОСОБА_6 . Бобровицька міська рада вийшла за межі своїх повноважень . Позивач просить солідарно стягнути з відповідачів суму сплаченого судового збору , проте суд вважає, що з боку ОСОБА_6 не допущено жодного порушення , включення його до складу учасників мало місце з міркування , що скасування рішення та державної реєстрації вплине на його права , тому суд не вбачає підстав для стягнення з нього судового збору. Сплачена сума судового збору підлягає стягненню з Бобровицької міської ради.

Керуючись ст.ст. 263-265 , 268 ЦПК України , суд,-

У Х В А Л И В :

Позовні вимоги задовольнити.

Визнати недійсним рішення 9 сесії 7 скликання Бобровицької міської ради № 309-9/VII від 17.08.2018 року у частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 7420683600:07:000:0022 площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства та передачі її у власність ОСОБА_6 , розташованої у межах підвідомчої території Бобровицької міської ради Бобровицького району Чернігівської області .

У Державному реєстрі речових прав власності на нерухоме майно скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 44057630 від 15.11.2018 року , яким за ОСОБА_6 зареєстровано право власності на земельну ділянку площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства та передачі її у власність ОСОБА_6 , розташованої у межах підвідомчої території Бобровицької міської ради Бобровицького району Чернігівської області .

Стягнути з Бобровицької міської ради Чернігівської області на користь прокуратури Чернігівської області р/р 35215093006008, МФО 820172, код ЄРДПОУ 02910114, банк Державна казначейська служба України м. Київ , отримувач прокуратура Чернігівської області сплачений судовий збір в сумі 3842 грн.00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Чернігівського апеляційного суду через Бобровицький районний суд..

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строкна апеляційнеоскарження можебути такожпоновлений вразі пропускуз іншихповажних причин,крім випадків,зазначених участині другійстатті 358ЦПК України.

Суддя :

Повний текст складено 26.05.2023 року.

СудБобровицький районний суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення16.05.2023
Оприлюднено19.06.2023
Номер документу111597621
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про приватну власність, з них: щодо визнання незаконним акта, що порушує право власності

Судовий реєстр по справі —729/846/19

Рішення від 16.05.2023

Цивільне

Бобровицький районний суд Чернігівської області

Кузюра В. О.

Рішення від 16.05.2023

Цивільне

Бобровицький районний суд Чернігівської області

Кузюра В. О.

Ухвала від 13.02.2023

Цивільне

Бобровицький районний суд Чернігівської області

Кузюра В. О.

Ухвала від 20.06.2022

Цивільне

Бобровицький районний суд Чернігівської області

Кузюра В. О.

Ухвала від 18.11.2019

Цивільне

Бобровицький районний суд Чернігівської області

Кузюра В. О.

Ухвала від 16.07.2019

Цивільне

Бобровицький районний суд Чернігівської області

Кузюра В. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні