Ухвала
від 20.06.2023 по справі 240/23592/22
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

(про призначення експертизи)

20 червня 2023 року м. Житомир справа № 240/23592/22

категорія 108120000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Липи В.А.,

розглянувши у письмовому провадженні клопотання про призначення експертизи в адміністративній справі за позовом Басейновового управління водних ресурсів річки Прип`ять до Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Лівайн Торг" про визнання протиправним та скасування висновку,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернулося Басейнове управління водних ресурсів річки Прип`ять із позовом до Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області про визнання протиправним та скасування висновку, з підстав протиправності, на думку позивача, висновків про результати моніторингу закупівлі.

Ухвалою суду вказану позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 03.03.2023 залучено Товариство з обмеженою відповідальністю "Лівайн Торг", як третю особу на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору.

04.05.2023 представником позивача подано до суду клопотання про призначення товарознавчої експертизи в новій редакції, яке обґрунтоване тим, що до предмета дослідження входять докази та обставини, належним чином дослідити які самостійно об`єктивно неможливо з огляду на необхідність застосування спеціальних знань. Позивач стверджує, що при укладанні додаткових угод до договору керувались даними, доданих до листів ТОВ «Лівайн Торг», довідках, інформаційних листах ТОВ «Лівайн Торг», офіційною інформацією Міністерства економіки України, даними індексу споживчих цін органу державної статистики та таблицею коливання цін на нафтопродукти за даними інтернет ресурсу https://index.minfin.com.ua, які свідчать про зміну цін на ринку нафтопродуктів у бік збільшення та є належним документальним підтвердженням такого коливання за відсутності нормативних вимог до форм та способів такого підтвердження. Натомість відповідач заперечує вказані обставини, зазначає, що додаткові угоди до основного договору укладені без належного обґрунтування та наявності коливання ціни в сторону збільшення на ринку нафтопродуктів та без надання постачальником належних підтверджуючих документів.

В ході судового засідання представник позивача підтримав заявлене клопотання, та просив розглянути його без участі представника відповідача, з огляду на наявні в матеріалах справи письмові заперечення на клопотання про призначення товарознавчої експертизи.

Представник відповідача щодо заявленого клопотання заперечив письмово, в судове засідання не прибув, надав клопотання про відкладення у зв`язку з перебуванням представника відповідача у відпустці.

Зважаючи на наведене та наявність в матеріалах справи письмових заперечень на клопотання про призначення товарознавчої експертизи, керуючись ст.4 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд вважає за можливе вирішити дане клопотання в порядку письмового провадження.

Визначаючись щодо необхідності призначення товарознавчої експертизи, суд зважає на наступне.

Згідно із пунктом 8 частини другої статті 180 КАС України у підготовчому засіданні суд вирішує питання про призначення експертизи.

Відповідно до частини першої статті 102 КАС України суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов: 1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо; 2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності.

За приписами частин третьої - п`ятої статті 102 КАС України при призначенні експертизи судом експерт або експертна установа обирається сторонами за взаємною згодою, а якщо такої згоди не досягнуто у встановлений судом строк, експерта чи експертну установу визначає суд. З урахуванням обставин справи суд має право визначити експерта чи експертну установу самостійно. У разі необхідності може бути призначено декілька експертів для підготовки одного висновку (комісійна або комплексна експертиза). Питання, з яких має бути проведена експертиза, що призначається судом, визначаються судом. Учасники справи мають право запропонувати суду питання, роз`яснення яких, на їх думку, потребує висновку експерта. У разі відхилення або зміни питань, запропонованих учасниками справи, суд зобов`язаний мотивувати таке відхилення або зміну.

Як передбачено частинами першою, третьою, п`ятою статті 103 КАС України, про призначення експертизи суд постановляє ухвалу, в якій зазначає підстави проведення експертизи, питання, з яких експерт має надати суду висновок, особу (осіб), якій (яким) доручено проведення експертизи, перелік матеріалів, що надаються для дослідження, та інші дані, які мають значення для проведення експертизи. Ухвала про призначення експертизи направляється особам, яким доручено проведення експертизи, та учасникам справи. Об`єкти та матеріали, що підлягають дослідженню, направляються особі, якій доручено проведення експертизи (провідному експерту або експертній установі). В ухвалі про призначення експертизи суд попереджає експерта про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок та за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків.

Як з`ясовано судом, оскаржуваним висновком про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2022- 03-11-000603-а, складеним Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області 16 вересня 2022 року, за результатами аналізу питання дотримання позивачем (Замовником) законодавства у сфері публічних закупівель щодо наявності умов застосування переговорної процедури установлено порушення вимог п.1 ч.2 статті 40 Закону «Про публічні закупівлі», за результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо об`єктивності визначення переможця процедури закупівлі установлено порушення вимог п. 1 ч. 8 ст. 40 Закону, за результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель в частині внесення змін до договору установлено порушення вимог п.2 ч.5 ст. 41 закону та п.10.1 розділу 10 Договору.

Обгрунтовуючи позовні вимоги, позивач стверджує, що вказані порушення відсутні, з огляду на те, що в рамках проведення переговорної процедури між Басейновим управлінням водних ресурсів річки Прип`ять та ТОВ "Лівайн Торг" було укладено договір закупівлі товару, у подальшому, враховуючи вимоги договору та дотримуючись вимоги п.2 ч.5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» постачальник за договором надсилав листи про неможливість відпускати пальне по ціні, яка вказана в договорі з підтвердженням коливання ціни та значне подорожчання з офіційних джерел уповноважених органів. Натомість, приймаючи пропозицію щодо укладення додаткових угод Замовник керувався середніми цінами на пальне з офіційних джерел, сайту Мінфіну.

Водночас, позивач зауважив, що з метою спростування висновків щодо порушення Басейновим управлінням водних ресурсів річки Прип`ять вимог пункту 2 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме перевищення максимального ліміту ціни за одиницю товару більше ніж на 10% виникає потреба у застосуванні необхідних спеціальних знань у сфері іншій, ніж право, а саме судового експерта, який може визначити та надати відповідь чи перевищувався сторонами під час укладання додаткових угод 10% ліміт ціни в порівнянні з попередньою ціною визначеною кожною додатковою угодою.

Заперечуючи доводи позивача в частині проведення товарознавчої експертизи, відповідач вказує, що оскаржуваний висновок про результати моніторингу процедури закупівлі від 16.09.2022 складений на підставі тих документів, які були оприлюднені в електронній системі закупівель.

Отже, обставини щодо підвищення ціни на бензин А-92, бензин А-95, на дизельне паливо та газ (що в свою чергу стосується укладення додаткових угод) входять до предмету доказування та підлягають з`ясуванню під час судового розгляду цієї справи.

Відповідно до частин першої, четвертої статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд вживає визначені законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи.

Згідно із частиною першою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За приписами частин першої, другої статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Як передбачено частинами першою, другою статті 101 КАС України, висновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені перед експертом, складений у порядку, визначеному законодавством. Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань.

Таким чином, оскільки для з`ясування спірного питання стосовно визначення коливання цін на бензин А-92, бензин А-95, дизельне паливо та газ, яке має значення для вирішення справи, необхідні спеціальні знання в галузі товарознавства, тобто спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо, тому у цій справі необхідно призначити товарознавчу експертизу.

Відповідно до пункту 1.2 глави 1 розділу ІV Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 №53/5 (далі Методичні рекомендації) зазначено, що основними завданнями товарознавчої експертизи є: визначення вартості товарної продукції; визначення належності товарів до класифікаційних категорій, які прийняті у виробничо-торговельній сфері; визначення характеристик об`єктів дослідження відповідно до вимог Українського класифікатора товарів зовнішньої економічної діяльності; визначення змін показників якості товарної продукції; установлення способу виробництва товарної продукції: промисловий чи саморобний, підприємства-виробника, країни-виробника; визначення відповідності упакування і транспортування, умов і термінів зберігання товарної продукції до вимог чинних правил.

Отже, на вирішення товарознавчої експертизи слід поставити такі питання:

- Чи підтверджується факт коливання ціни бензину марки А-92, бензину марки А-95, дизельного пального та газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 17.03.2022 та 22.03.2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення)?

- Чи підтверджується факт коливання ціни бензину марки А-92, бензину марки А-95, дизельного пального та газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 22.03.2022 та 23.03,2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення) ?

- Чи підтверджується факт коливання ціни газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 23.03.2022 та 11.04.2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення)?

- Чи підтверджується факт коливання ціни газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 11.04.2022 та 12.04.2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення)?

- Чи підтверджується факт коливання ціни газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 12.04.2022 та 13.04.2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення)?

- Чи підтверджується факт коливання ціни газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 13.04.2022 та 19.04.2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення)?

- Чи підтверджується факт коливання ціни газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 19.04.2022 та 20.04.2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення)?

- Чи підтверджується факт коливання ціни бензину марки А-92, бензину марки А-95, дизельного пального при порівнянні його ціни станом на 23.03.2022 та 21.04.2022 та газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 20.04.2022 та 21.04.2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення) ?

- Чи підтверджується факт коливання ціни бензину марки А-92, бензину марки А-95, дизельного пального та газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 21.04.2022 та 28.04.2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення)?

- Чи підтверджується факт коливання ціни бензину марки А-92, бензину марки А-95, дизельного пального та газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 28.04.2022 та 29.04.2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення)?

- Чи підтверджується факт коливання ціни бензину марки А-92, бензину марки А-95, дизельного пального та газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 29.04.2022та 27.05.2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення)?

- Чи підтверджується факт коливання ціни бензину марки А-92, бензину марки А-95, дизельного пального та газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 27.05.2022 та 30.05.2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення)?

- Чи підтверджується факт коливання ціни бензину марки А-92, бензину марки А-95, дизельного пального та газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 30.05.2022 та 31.05,2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення)?

Яка середня ринкова вартість бензину марки А-92, бензину марки А-95, дизельного пального та газу скрапленого станом на дати укладання додаткових угод Басейновим управлінням водних ресурсів річки Прип`ять?

Чи мало реальну можливість Басейнове управління водних ресурсів річки Прип`ять здійснити закупівлю бензину марки А-92, бензину марки А-95, дизельного пального та газу скрапленого на ринку на дати укладання додаткових договорів по цінам, які були вказані в специфікації до договору поставки №СК-2022 від 17 березня 2022 року виходячи із середньої ринкової вартості предмета закупівлі?

Чи відбулося перевищення середньої ринкової вартості бензину марки А-92, бензину марки А-95, дизельного пального та газу скрапленого по укладеним додатковим угодам?

На скільки відсотків відбувалося збільшення ціни бензину марки А-92, бензину марки А-95, дизельного пального та газу скрапленого при укладанні додаткових угод порівняно з попередньою ціною?

Щодо обраної представником позивача експертної установи заперечень не надходило, тому проведення товарознавчої експертизи слід доручити Житомирському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України (вул. Театральна, буд.17/20, м. Житомир, 10014).

Як передбачено частиною першою статті 105 КАС України, матеріали, необхідні для проведення експертизи, експерту надає суд, якщо експертиза призначена судом, або учасник справи, якщо експертиза проводиться за його замовленням. При призначенні експертизи суд з урахуванням думки учасників справи визначає, які саме матеріали необхідні для проведення експертизи. Суд може також заслухати призначених судом експертів з цього питання. Копії матеріалів, що надаються експерту, можуть залишатися у матеріалах справи.

Згідно із пунктом 1.4 глави 1 розділу ІV вказаних Методичних рекомендацій разом з документом про призначення експертизи (залучення експерта) експерту надається об`єкт дослідження. Громіздкі предмети досліджуються за місцезнаходженням. Якщо доступ до об`єктів обмежений, то орган (особа), який (яка) призначив(ла) експертизу (залучив(ла) експерта), зобов`язаний(а) забезпечити експерту можливість їх огляду. Огляд за потреби проводиться у присутності сторін у справі (інших зацікавлених осіб).

Відповідно до положень пункту 4 частини другої статті 236 КАС України суд має право зупинити провадження у справі у разі призначення судом експертизи до одержання її результатів.

Враховуючи зазначене, а також керуючись положеннями статті 236 КАС України, на думку суду, наявні підстави для зупинення провадження у даній справі.

Керуючись статтями 102, 103, 243, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ухвалив:

Задовольнити клопотання Басейнового управління водних ресурсів річки Прип`ять про призначення товарознавчої експертизи у справі №240/23592/22.

Призначити у справі №240/23592/22 товарознавчу експертизу, проведення якої доручити Житомирському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України (вул. Театральна, буд.17/20, м. Житомир, 10014).

На вирішення експертизи поставити наступні запитання:

Чи підтверджується факт коливання ціни бензину марки А-92, бензину марки А-95, дизельного пального та газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 17.03.2022 та 22.03.2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення)?

Чи підтверджується факт коливання ціни бензину марки А-92, бензину марки А-95, дизельного пального та газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 22.03.2022 та 23.03,2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення) ?

Чи підтверджується факт коливання ціни газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 23.03.2022 та 11.04.2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення)?

Чи підтверджується факт коливання ціни газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 11.04.2022 та 12.04.2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення)?

Чи підтверджується факт коливання ціни газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 12.04.2022 та 13.04.2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення)?

Чи підтверджується факт коливання ціни газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 13.04.2022 та 19.04.2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення)?

Чи підтверджується факт коливання ціни газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 19.04.2022 та 20.04.2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення)?

Чи підтверджується факт коливання ціни бензину марки А-92, бензину марки А-95, дизельного пального при порівнянні його ціни станом на 23.03.2022 та 21.04.2022 та газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 20.04.2022 та 21.04.2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення) ?

Чи підтверджується факт коливання ціни бензину марки А-92, бензину марки А-95, дизельного пального та газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 21.04.2022 та 28.04.2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення)?

Чи підтверджується факт коливання ціни бензину марки А-92, бензину марки А-95, дизельного пального та газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 28.04.2022 та 29.04.2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення)?

Чи підтверджується факт коливання ціни бензину марки А-92, бензину марки А-95, дизельного пального та газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 29.04.2022та 27.05.2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення)?

Чи підтверджується факт коливання ціни бензину марки А-92, бензину марки А-95, дизельного пального та газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 27.05.2022 та 30.05.2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення)?

Чи підтверджується факт коливання ціни бензину марки А-92, бензину марки А-95, дизельного пального та газу скрапленого на ринку при порівнянні його ціни станом на 30.05.2022 та 31.05,2022? Якщо так, вказати в яку сторону (збільшення чи зменшення)?

Яка середня ринкова вартість бензину марки А-92, бензину марки А-95, дизельного пального та газу скрапленого станом на дати укладання додаткових угод Басейновим управлінням водних ресурсів річки Прип`ять?

Чи мало реальну можливість Басейнове управління водних ресурсів річки Прип`ять здійснити закупівлю бензину марки А-92, бензину марки А-95, дизельного пального та газу скрапленого на ринку на дати укладання додаткових договорів по цінам, які були вказані в специфікації до договору поставки №СК-2022 від 17 березня 2022 року виходячи із середньої ринкової вартості предмета закупівлі?

Чи відбулося перевищення середньої ринкової вартості бензину марки А-92, бензину марки А-95, дизельного пального та газу скрапленого по укладеним додатковим угодам?

На скільки відсотків відбувалося збільшення ціни бензину марки А-92, бензину марки А-95, дизельного пального та газу скрапленого при укладанні додаткових угод порівняно з попередньою ціною?.

Витрати пов`язані з проведенням експертизи покласти на позивача.

Попередити експерта про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок та за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків.

Зупинити провадження у справі №240/23592/22 до одержання судом результатів експертизи

Ухвала суду набирає законної сили негайно після її підписання суддею.

Ухвала суду може бути оскаржена до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення.

Суддя В.А. Липа

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.06.2023
Оприлюднено23.06.2023
Номер документу111686628
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо процедур здійснення контролю Рахунковою палатою, Державною аудиторською службою України, державного фінансового контролю

Судовий реєстр по справі —240/23592/22

Ухвала від 23.10.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Семенюк Микола Миколайович

Постанова від 06.12.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 09.08.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 17.07.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 20.06.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Липа Володимир Анатолійович

Ухвала від 03.03.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Липа Володимир Анатолійович

Ухвала від 19.10.2022

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Липа Володимир Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні