Ухвала
від 15.06.2023 по справі 340/3839/23
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УХВАЛА

про залишення позовної заяви без руху

15 червня 2023 року м. Кропивницький Справа № 340/3839/23

Суддя Кіровоградського окружного адміністративного суду Петренко О.С. розглянувши матеріали справи

за позовом: Первозванівської сільської ради, в особі структурного підрозділу відділу у справах дітей Первозванівської сільської ради

до відповідача: Відділу освіти, молоді та спорту, культури та туризму виконавчого комітету Первозванівської сільської ради

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить суд:

1)визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти, молоді та спорту, культури та туризму виконавчого комітету Первозванівської сільської ради щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 , випускник Первозванівського ліцею Первозванівської сільської ради; ОСОБА_2 , випускнику Первозванівського ліцею Первозванівської сільської ради; ОСОБА_3 , випускнику Первозванівського ліцею Первозванівської сільської ради; ОСОБА_4 , випускнику Калинівської філії Первозванівського ліцею Первозванівської сільської ради; ОСОБА_5 , випускниці Первозванівського ліцею Первозванівської сільської ради; ОСОБА_6 , випускниці Первозванівського ліцею Первозванівської сільської ради; ОСОБА_7 , випускнику Калинівської філії Первозванівського ліцею Первозванівської сільської ради; ОСОБА_8 , випускниці Бережинського ліцею «Лідер» Первозванівської сільської ради; ОСОБА_9 , випускниці Бережинського ліцею «Лідер» Первозванівської сільської ради; ОСОБА_10 , випускнику Бережинського ліцею «Лідер» Первозванівської сільської ради; ОСОБА_11 , випускнику Бережинського ліцею «Лідер» Первозванівської сільської ради; ОСОБА_12 , випускниці Бережинського ліцею «Лідер» Первозванівської сільської ради; ОСОБА_13 , випускниці Бережинського ліцею «Лідер» Первозванівської сільської ради; ОСОБА_14 , випускниці Бережинського ліцею «Лідер» Первозванівської сільської ради одноразової, грошової допомоги, передбаченої ст. 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" від 13.01.2005 № 2342-IV, у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, встановленого віку, встановленого Законами України "Про державний бюджет України на 2021 рік", "Про державний бюджет України на 2022 рік";

2) зобов`язати Відділ освіти, молоді та спорту, культури та туризму виконавчого комітету Первозванівської сільської ради нарахувати та виплатити ОСОБА_1 , випускник Первозванівського ліцею Первозванівської сільської ради; ОСОБА_2 , випускнику Первозванівського ліцею Первозванівської сільської ради; ОСОБА_3 , випускнику Первозванівського ліцею Первозванівської сільської ради; ОСОБА_4 , випускнику Калинівської філії Первозванівського ліцею Первозванівської сільської ради; ОСОБА_5 , випускниці Первозванівського ліцею Первозванівської сільської ради; ОСОБА_6 , випускниці Первозванівського ліцею Первозванівської сільської ради; ОСОБА_7 , випускнику Калинівської філії Первозванівського ліцею Первозванівської сільської ради; ОСОБА_8 , випускниці Бережинського ліцею «Лідер» Первозванівської сільської ради; ОСОБА_9 , випускниці Бережинського ліцею «Лідер» Первозванівськоїсільської ради; ОСОБА_10 , випускнику Бережинського ліцею , «Лідер» Первозванівської сільської ради; ОСОБА_11 , випускнику Бережинського ліцею «Лідер» Первозванівської сільської ради; ОСОБА_12 , випускниці Бережинського ліцею «Лідер» Первозванівської сільської ради ОСОБА_13 , випускниці Бережинського ліцею «Лідер» Первозванівської сільської ради; ОСОБА_14 , випускниці Бережинського ліцею «Лідер» Первозванівської сільської ради, одноразову грошову допомогу, передбачену ст. 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" від 13.01.2005 № 2342-IV, у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, встановленого віку, встановленого Законами України "Про державний бюджет України на 2021 рік", "Про державний бюджет України на 2022 рік".

Відповідно до частини першої статті 171 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, чи немає підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви або відмови у відкритті провадження в адміністративній справі, встановлених цим Кодексом.

Суддя відкриває провадження в адміністративній справі на підставі позовної заяви, якщо відсутні підстави для залишення позовної заяви без руху, її повернення чи відмови у відкритті провадження у справі.

Відповідно до п.п.4,5 ч.5 ст.160 КАС України, в позовній заяві зазначаються: зміст позовних вимог і виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, а в разі подання позову до декількох відповідачів - зміст позовних вимог щодо кожного з відповідачів; виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини.

Відповідно до ч.4 ст.161 КАС України. позивач зобов`язаний додати до позовної заяви всі наявні в нього докази, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги (якщо подаються письмові чи електронні докази - позивач може додати до позовної заяви копії відповідних доказів).

В позовній заяві позивач, обґрунтовуючи своє звернення до суду в якості позивача, зазначає про відсутність органу, до компетенції якого належить здійснення нагляду за діяльністю органів місцевого самоврядування щодо захисту інтересів держави у сфері охорони дитинства.

Слід зазначити, що, відповідно до частин першої та сьомої статті 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" від 13.01.2005 року №2342-IV (Закон №2342-IV), держава здійснює повне забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа. Випускники навчальних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечуються за рахунок навчального закладу або відповідної установи у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, одягом і взуттям, а також одноразовою грошовою допомогою в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку. Нормативи забезпечення одягом і взуттям затверджуються Кабінетом Міністрів України. За бажанням випускників навчальних закладів їм може бути видана грошова компенсація в розмірі, необхідному для придбання одягу і взуття.

Згідно частини другої статті 9 Закону №2342-IV, витрати на фінансування заходів щодо соціального забезпечення дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб із їх числа передбачаються в Державному бюджеті України окремим рядком.

Порядок відшкодування витрат на виплату допомоги випускникам закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, повне державне забезпечення, відповідно до статті 8 цього Закону, при працевлаштуванні та вступі до навчального закладу відповідно до норм забезпечення випускників закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, затверджується Кабінетом Міністрів України (стаття 39-9 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування").

Отже, одноразова грошова допомога є соціальною гарантією державної підтримки дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Повноваження щодо виплати зазначеної допомоги державою делеговані навчальним закладам, у яких навчаються конкретні діти - сироти чи діти, позбавлені батьківського піклування.

З урахуванням наведеного, в разі невиплати одноразової грошової допомоги навчальним закладом та/або виплати такої допомоги не у повному обсязі порушуються майнові права дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, тобто певної фізичної особи, а не держави. В такому випадку держава в особі органу, на який покладено делеговані повноваження виплати зазначеної допомоги, відповідає перед кожною особою, права якої порушено.

При цьому захист порушених прав можливий шляхом вирішення спору між випускником навчального закладу із числа дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, із цим навчальним закладом з приводу визнання протиправними дій, зобов`язання донарахування та виплатити недоотриману одноразову грошову допомогу, виплата якої гарантована державою.

Отже, у спірних правовідносинах мова йде про захист прав конкретних осіб - випускників, а не про інтерес держави, як потребу у здійсненні загальнодержавних дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо, при цьому вказані особи не зазначені ні в якості позивачів, ні в якості третіх осіб.

Крім того, позивачем належним чином не обґрунтовано, в чому саме полягає порушення його прав, що стало підставою для звернення до суду з вказаним позовом.

Згідно з ч. 3ст. 161 КАС України, до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.

Відповідно до ч.2 ст.4 Закону України "Про судовий збір", за подання адміністративного позову майнового характеру судовий збір справляється:

- якщо подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою - 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб 2684,00 грн., і не більше 10 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб 26840,00 гривень;

- якщо подано фізичною особою або фізичною особою-підприємцем - 1 відсоток ціни позову, але не менше 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб 1073,60 грн. та не більше 5 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб 13420,00 гривень.

За подання адміністративного позову немайнового характеру судовий збір справляється:

- якщо подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою-підприємцем - 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб 2684,00 грн.;

- якщо подано фізичною особою - 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб 1073,60 гривень.

Як вбачається зі змісту позовних вимог, предметом позову у даній справі є позовні вимоги немайнового характеру.

В даному випадку позивачем до матеріалів справи доказів сплати судового збору не надано, що підтверджено актом від 09.06.2023, складеним відділом організаційного забезпечення та контролю суду про те, що квитанція про сплату судового збору відсутня.

Так, згідно частин 1, 2 статті 122 КАС України, позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Згідно з частиною 3 статті 122 КАС України, для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Таким чином, за змістом наведеної вище процесуальної норми законодавець виходить не тільки з безпосередньої обізнаності особи про факти порушення її прав, а й об`єктивної можливості цієї особи знати про ці факти.

Отже, строк звернення до адміністративного суду - це проміжок часу після виникнення спору у публічно-правових відносинах, протягом якого особа має право звернутися до адміністративного суду із заявою за вирішенням цього спору і захистом своїх прав, свобод чи інтересів. При цьому перебіг такого строку починається з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

При цьому, слід зазначити, що право на звернення до суду не є абсолютним і може бути обмеженим, в тому числі і встановленням строків на звернення до суду за захистом порушених прав (рішення Європейського суду з прав людини у справах Стаббігс на інші протии Великобританії, Девеер протии Бельгії.

До того ж, встановлення процесуальних строків законом передбачено з метою дисциплінування учасників адміністративного судочинства та своєчасного виконання ними передбачених КАС України певних процесуальних дій. Інститут строків в адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах, а також стимулює учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними; після їх завершення, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.

При цьому, поважними причинами пропуску строку звернення до суду можуть бути визнані лише такі обставини, які є об`єктивно непереборними, не залежать від волевиявлення особи та пов`язані з дійсними істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення процесуальних дій, які повинні бути підтверджені належними доказами.

Слід зазначити, що спірні відносини стосуються не виплати випускникам одноразової грошової допомоги, передбаченої ст.8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" у 2021 та 2022 роках.

При цьому з вказаними позовними вимогами позивач звернувся 05.06.2023, тобто з пропуском 6 місячного строку для звернення до суду.

Відповідно до ч.6 ст.161 КАС України, у разі пропуску строку звернення до адміністративного суду позивач зобов`язаний додати до позову заяву про поновлення цього строку та докази поважності причин його пропуску.

Статтею 123 КАС України встановлено, що у разі подання особою позову після закінчення строків, установлених законом, без заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані судом неповажними, позов залишається без руху. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду з заявою про поновлення строку звернення до адміністративного суду або вказати інші підстави для поновлення строку. Якщо заяву не буде подано особою в зазначений строк або вказані нею підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду будуть визнані неповажними, суд повертає позовну заяву.

З огляду на викладене, позивачу необхідно подати до суду заяву про поновлення строку звернення до адміністративного суду та докази поважності причин його пропуску.

Наведені обставини вказують на невідповідність позовної заяви вимогам процесуального закону.

Відповідно до частини першої статті 169 КАС України, суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, встановлених статтями 160, 161 цього Кодексу, протягом п`яти днів з дня подання позовної заяви постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху.

Зважаючи на вищевикладене, позовна заява підлягає залишенню без руху з встановленням строку для усунення недоліків.

Керуючись ст.ст. 122,123,160, 161, 169 КАС України, суддя, -

УХВАЛИВ:

Позовну заяву залишити без руху.

Встановити позивачеві строк для усунення недоліків позовної заяви 10 днів з дня отримання копії ухвали про залишення позовної заяви без руху, шляхом подання до суду:

- обґрунтувати правові підстави звернення позивача з даною позовною заявою, з урахуванням висновків висловлених у даній ухвалі;

- конкретизувати в позовних вимогах випускників загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності Первозванівської сільської ради (прізвище, ім`я по батькові та рік, число їх народження), найменування закінченого навчального закладу та дати закінчення навчання.

- зазначити, яким чином рішення у даній справі може вплинути на права, свободи, інтереси або обов`язки Первозванівської сільської ради, в особі структурного підрозділу відділу у справах дітей Первозванівської сільської ради;

- уточнити суб`єктний склад сторін та/або зміст заявлених позовних вимог у відповідності до пункту 4 частини 5 статті 160 КАС України, шляхом подання до суду уточненої позовної заяви / із чітко сформульованими позовними вимогами (ст. 5 КАС України)

- оригіналу документа про сплату судового збору або документів, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону;

- заяви про поновлення пропущеного строку із зазначенням підстав пропуску строку звернення до суду та підтверджуючих доказів.

У разі невиконання вимог цієї ухвали позовна заява буде повернута позивачу.

Повернення позовної заяви не позбавляє позивача права повторного звернення до суду в порядку, встановленому законом.

Ухвала оскарженню не підлягає та набирає законної сили з моменту її підписання.

Заперечення на ухвалу, що не підлягає оскарженню окремо від рішення суду, включаються до апеляційної скарги на рішення суду.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду О.С. ПЕТРЕНКО

Дата ухвалення рішення15.06.2023
Оприлюднено26.06.2023
Номер документу111719443
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —340/3839/23

Ухвала від 10.07.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.С. ПЕТРЕНКО

Ухвала від 15.06.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.С. ПЕТРЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні