Справа № 348/845/22
Провадження № 22-ц/4808/775/23
Головуючий у 1 інстанції Матолич В. В.
Суддя-доповідач Бойчук
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 червня 2023 року м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський апеляційний суд в складі:
судді-доповідача Бойчука І.В.,
суддів: Томин О.О., Пнівчук О.В.,
секретаря Мельник О.В.,
з участю представників ОСОБА_1 та Надвірнянської міської ради,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_1 до державного реєстратора Надвірнянської районної державної адміністрації Боднарук Любові Миколаївни, Надвірнянської міської ради, Надвірнянської районної державної адміністрації про визнання незаконним та скасування рішення про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Надвірнянського районного суду від 24 березня 2023 року під головуванням судді Матолич В.В. у м. Надвірна,
в с т а н о в и в:
В червні 2022 року ОСОБА_2 звернувся з позовом до державного реєстратораНадвірнянської районноїдержавної адміністраціїБоднарук Л.М. про визнання незаконним та скасування рішення про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку.
Позовні вимоги обґрунтував тим, що 05.10.2021 державним реєстратором Боднарук Л.М. було зареєстровано право власності за Надвірнянською міською радою на земельну ділянку за кадастровим номером 2624084201:04:007:0005. Таке рішення порушує його речові права, прийняте незаконно та піддягає скасуванню.
При здійсненні державної реєстрації цієї земельної ділянки, реєстратор вказує як підставу закон, який регулює перехід права власності від держави до територіальної громади. Однак цей закон не повинен бути застосований, оскільки право власності на земельну ділянку переходить не від держави, а від ОТГ. Тому підстава для проведення державної реєстрації права власності на земельну ділянку є незаконною.
Надвірнянською міською радою не було подано державному реєстратору правдиву та достовірну інформацію щодо речових прав на цю земельну ділянку, що як наслідок має порушення його прав на користування цією земельною ділянкою.
Також з 01січня 2013 року набрав чинності Закон України «Про державний земельний кадастр», відповідно до положень якого визначено, що у разі якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяженні) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порідку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення. Тобто, право постійного користування земельною ділянкою повинно бути автоматично перенесено до Державного земельного кадастру.
У нього виникло речове право на землю на підставі державного акта на право постійного користування землею, який є дійсним, законодавством не було передбачено обов`язкову реєстрація таких прав.
Оскільки підставою припинення права користування земельною ділянкою може бути реєстрація права власності на цю земельну ділянку іншою особою, оспорюване рішення є таким, що порушує його речове право на володіння та користування цією земельною ділянкою.
Також Надвірнянська міська рада не повідомила його про перехід права власності, із зазначенням всіх даних, передбачених ст. 148-1 ЗК України.
Державний реєстратор усупереч положенням Закону України «Про держану реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1127 від 25.12.2015, прийняла незаконне рішення про реєстрацію права власності на земельну ділянку за Надвірнянською міською радою, яку у подальшому Надвірнянська міська рада передає в оренду іншим особам, що порушує його речові права.
Посилаючись на те, що оскаржуване рішення прийнято з порушенням норм закону та Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і порушує його речові права як громадянина, просив визнати незаконним та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно індексний номер: 60877248, прийняте державним реєстратором Надвірнянської районної державної адміністрації Івано-Франківської області Бондарук Л.М. щодо реєстрації за Надвірнянською міською радою права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 2624084201:04:007:0005, площею 0.47 га.
Ухвалою Надвірнянського районного суду від 06 червня 2022 року залучено до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Надвірнянську міську раду та Назавизівський старостинський округ Надвірнянської ОТГ.
Ухвалами Надвірнянського районного суду від 18 липня 2022 року залучено до участі в справі Надвірнянську міську раду як співвідповідача та виключено у цивільній справі Назавизівський старостинський округ Надвірнянської ОТГ з числа третіх осіб.
Ухвалою Надвірнянського районного суду від 12 серпня 2022 року залучено до участі Надвірнянську районну державну адміністрацію як співвідповідача.
Рішенням Надвірнянського районного суду від 24 березня 2023 року відмовлено в задоволенні позову ОСОБА_1 до державного реєстратора Надвірнянської районної державної адміністрації Боднарук Л.М., Надвірнянської міської ради, Надвірнянської районної державної адміністрації про визнання незаконним та скасування рішення про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку.
У апеляційній скарзі ОСОБА_2 посилається на незаконність та необґрунтованість рішення суду.
Зазначає, що вирішення питання про юрисдикційність спору залежить від того, чи виступає фізична особа - сторона у відповідних правовідносинах - як суб`єкт господарювання, та від визначення цих правовідносин як господарських.
Судом першої інстанції не досліджувався та не встановлювався статус позивача у спірних правовідносин.
Окрім цього, судом першої інстанції не застосовано ані земельне законодавство, яке діяло на момент видачі йому Державного акта, ані земельне законодавство, яке діяло на момент вчинення спірної реєстраційної дії державним реєстратором, ані законодавство, яке регулює правовідносини у сфері державної реєстрації прав.
Суд юридично констатує, що Державний акт на право постійного користування землею було видано йому, однак могло бути припиненим, не обґрунтовуючи та не застосовуючи норми матеріального права.
Окрім цього, зі змісту оскаржуваного рішення суду не зрозуміло, чи суд відмовляє у позові у зв`язку з тим, що він не має права на звернення до суду для захисту своїх порушених прав як фізична особа, чи у зв`язку з невідповідністю справи суб`єктній юрисдикції суду.
Вказує, що судом першої інстанції не досліджено та не встановлено чи припинене його право на постійне користування земельною ділянкою, натомість висловлено припущення, що воно могло бути припиненим.
Його право постійного користування є діючим, оскільки на момент видачі Державного акта на право постійного користування земельною ділянкою діяло законодавство, яке передбачало реєстрацію державних Актів права постійно користування у Книзі записів державних актів на право постійного користування.
Однак, державним реєстратором було зареєстровано право власності за Надвірнянською міською радою на сформовану земельну ділянку за кадастровим номером 2624084201:04:007:0005 площею 0.47 га, на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень(з відкриттям розділу) в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, індексний номер: 60877248 від 11.10.2021, яка має фактично 90% накладку із земельною ділянкою, що передана йому, як землекористувачеві у постійне користування, що і є предметом позову у справі.
Це рішення створило передумови для Надвірнянської міської ради розпоряджатися своїм правом власності, яке гарантоване ст. 317 ЦК України, та прямо і безпосередньо порушує його речові права землекористувача, а тому підлягає скасуванню.
Також державним реєстратором не встановлено відповідність заявлених прав і поданих (отриманих) документів вимогам законодавства, не перевірено документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав, що залишено поза увагою суду першої інстанції.
При здійсненні державної реєстрації даної земельної ділянки, реєстратор вказує як підставу Закон, який регулює перехід права власності від держави до територіальної громади, однак в нашому випадку цей закон не повинен бути застосований, оскільки право власності на земельну ділянку переходить не від держави, а від ОТГ. А отже, підстава для проведення державної реєстрації права власності на земельну ділянку є незаконною.
Припущення, що стало основою спірного рішення суду першої інстанції, про відсутність у нього права постійного користування земельною ділянкою повністю спростовується нормами законодавства, тому, як наслідок, спростовується і твердження, про відсутність порушеного права у нього, оскільки державний реєстратор вчинила дію, яка безпосередньо впливає на безперешкодну реалізацію ним свого права щодо розпорядження земельною ділянкою, площею 0,3184 га, яка накладається на земельну ділянку, яка має кадастровий номер 2624084201:04:007:005, та про яку тільки 05.10.2021 державним реєстратором, внесено відомості про право власності за Надвірнянською міською радою до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно згідно номеру запису 44412488.
Просить рішення суду першої інстанції скасувати, ухвалити нове рішення яким позов задовольнити в повному обсязі.
У відзиві на апеляційну скаргу представник Надвірнянської міської ради зазначає, що з позовної вимоги позивача вбачається, що вона стосуються єдиного об`єкта речових прав - земельної ділянки з кадастровим номером 2624084201:04:007:0005, яка є комунальною власністю Надвірнянської міської територіальної громади в особі Надвірнянської міської ради.
Згідно рішення Назавизівської сільської ради від 31.07.2002 між сільською радою та ТзОВ «Струмок» (директор Янцюк В.М.) було укладено договір оренди земельної ділянки від 10.09.2022, площею 0,4700 га по АДРЕСА_1 , для будівництва АЗС з комплексом ТО. Згідно рішення Назавизівської сільської ради від 09.09.2011 між сільською радою та ТзОВ «Струмок» було продовжено договір оренди земельної ділянки, площею 0,4700 га по АДРЕСА_1 , кадастровий №2624084201:04:007:0005. для будівництва АЗС з елементами ТО автомобілів, на термін 5 років.
Згідно листа відділу у Надвірнянському районі ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області, листа Надвірнянської районної ради відсутні відомості щодо зазначеного позивачем Державного акту на право постійного користування, а технічна документація на спірну земельну ділянку свідчить про укладення договору оренди земельної ділянки позивачем та формування земельної ділянки у ДЗК. Також, в Державному акті на право постійного користування землею від 03.09.1998 підстава видачі - рішення Надвірнянської районної ради від 04 листопада 1997 року, однак відсутній номер рішення, який став підставою для видачі даного акту. Крім того, ЗК України від 18 грудня 1990 року в редакції Закону України від 13.03.1992 № 2196- XI, визначено вичерпний перелік суб`єктів права постійного користування землею. У постійне користування земля надавалася Радами народних депутатів із земель, що перебувають у державній власності, зокрема, громадянам України для ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства. Як вбачається з даного Акту землю надано у постійне користування для будівництва автостоянки з елементами технічного обслуговування і АЗС. Ці вищенаведені факти ставлять під сумнів законність видачі цього Акта.
Право постійного користування земельною ділянкою було безстроковим, однак, могло бути припиненим. Так, відповідно до ч. 1 ст.27 ЗК (1990 року) право користування земельною ділянкою припинялося у разі припинення діяльності підприємства, установи, організації, селянського (фермерського) господарства чи у разі використання землі не за цільовим призначенням.
Таким чином, у випадку припинення підприємцем ОСОБА_1 здійснення підприємницької діяльності і використання земельної ділянки не за цільовим призначенням підлягало припиненню і право постійного користування земельною ділянкою. Доказів реєстрації позивача фізичною особою-підприємцем ні станом на сьогодні, ні станом на момент видачі Державного акта, позивачем до справи не долучено.
В судовому засіданні представник ОСОБА_1 апеляційну скаргу підтримала з мотивів, наведених у ній.
Представник Надвірнянської міської ради вимоги апеляційної скарги заперечила, покликаючись на обґрунтованість висновків суду першої інстанції.
Державний реєстратор Надвірнянської РДА Боднарук Л.М. та представник Надвірнянської РДА в судове засідання не з`явилися, хоча належним чином повідомлялися про місце і час розгляду справи. Від Надвірнянської РДА надійшла заява про розгляд апеляційної скарги за відсутності представника адміністрації.
Враховуючи вищенаведене та необхідність дотримання судом строків розгляду справи в апеляційному порядку, колегія суддів відповідно до статті 372 ЦПК України перешкод у розгляді справи в зв`язку з їх неявкою, не вбачає.
Заслухавши суддю-доповідача,представників ОСОБА_1 та Надвірнянської міської ради, перевіривши законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення, колегія суддів дійшла висновку про часткове задоволення апеляційної скарги враховуючи таке.
Встановлено, що відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав від 21.01.2022 власником земельної ділянки з кадастровим номером 2624084201:04:007:0005 площею 0,47 га, є Надвірнянська міська рада, форма власності комунальна, дата державної реєстрації 05.10.2021, підстава внесення запису - рішення про державну прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 60877248 від 11.10.2021, ОСОБА_3 , Надвірнянська РДА, Івано-Франківська область (т. 1 а.с. 11).
Згідно з копією державного акту на право постійного користування землею серії ІІ-ІФ №000729 від 03.09.1998 підприємцю ОСОБА_1 , як землекористувачу надається у постійне користування 0,3184 га землі в межах згідно з планом землекористування. Землю надано у постійне користування для будівництва автостоянки з елементами технічного обслуговування АЗС відповідно до рішення Надвірнянської районної Ради від 04.11.1997. Акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №4 (т. 1 а.с. 12-15).
Відповідно до копії рішення Надвірнянської міської ради від 26.11.2020 №9-1/2020 «Про початок реорганізації сільських рад шляхом приєднання до Надвірнянської міської ради» розпочато процедуру реорганізації Назавизівської сільської ради, а Надвірнянська міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Назавизівської сільської ради (т. 1 а.с. 35-36).
Згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних формувань, фізичних осіб-підприємців та громадський формувань внесено запис про припинення Назавизівської сільської ради (т. 1 а.с. 37).
Відповідно до викопіювання з карти формування території с. Назавизів Надвірнянської міської територіальної громади схематично позначено розміщення земельної ділянки кадастровий номер 2624084201:04:007:0005 площею 0,47 га у с. Назавизів та межу населеного пункту с. Назавизів (т. 1 а.с. 38).
Згідно копії рішення Івано-Франківської обласної ради від 27.08.1999 №188-9/99 «Про проект формування територій та встановлення меж сільських, селищних та міських рад» затверджено межі населених пунктів сільських, селищних в т.ч. Надвірнянського району (т. 1 а.с. 39).
Відповідно до з копії наказу керівника апарату Надвірнянської РДА від 21.01.2022 року № 3-к ОСОБА_4 звільнено з посади державного реєстратора відділу цифрового розвитку, цифрових трансформацій, організації діяльності центрів надання адміністративних послуг та державної реєстрації Надвірнянської районної державної адміністрації 24 січня 2022 року в порядку переведення її для подальшої роботи у Ворохтянську селищну раду Надвірнянського району Івано-Франківської області (т. 1 а.с. 54).
Згідно копії витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0008102092021 від 16.11.2021 Надвірнянській міській раді на праві комунальної власності належить земельна ділянка площею 0,4700 га з кадастровим № 2624084201:04:007:0005 на АДРЕСА_1 ; цільове призначення - 12.11 для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу; вид використання - для будівництва АЗС з комплексом технічного обслуговування автомобілів; дата державної реєстрації земельної ділянки - 02.11.2011 (т. 1 а.с. 66-68).
Відповідно до копії рішення Назавизівської сільської ради від 31.07.2002 №10-2/2002 між Назавизівською сільською радою та ТзОВ «Струмок» (від імені якого договір підписав ОСОБА_1 ) було укладено договір оренди земельної ділянки від 10.09.2002, площею 0,4700 га на АДРЕСА_1 , для будівництва АЗС з комплексом ТО (т. 1 а.с. 70-73).
Відповідно до копії договору оренди земельної ділянки від 10.09.2002, орендодавець, Назавизівська сільська рада в особі Микитюк В.І., з однієї сторони, та орендар, ТзОВ «Струмок» ОСОБА_1 з другої, уклали цей договір. Орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,4700 га, яка знаходиться у с. Назавизів для будівництва АЗС на 150 заправок на добу з елементами ТО автомобілів (т. 1 а.с. 74-77).
Згідно рішення Назавизівської сільської ради від 09.09.2011 №8-10/2011 між Назавизівською сільською радою та ТзОВ «Струмок» було продовжено договір оренди земельної ділянки, площею 0,4700 га на АДРЕСА_1 , кадастровий №2624084201:04:007:0005, для будівництва АЗС з елементами ТО автомобілів, на термін 5 років, з річною орендною платою 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (т. 1 а.с. 69).
Відповідно до копії договору оренди земельної ділянки від 09.09.2011, орендодавець, Назавизівська сільська рада в особі сільського голови Гаврилюка В.Л., з однієї сторони, та орендар, ТзОВ «Струмок», директор ОСОБА_5 з другої, уклали цей договір. Орендодавець на підставі рішення десятої сесії шостого демократичного скликання Назавизівської сільської ради від 09.09.2011 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,4700 га, яка знаходиться у АДРЕСА_1 , для будівництва АЗС на 150 заправок на добу з елементами ТО автомобілів (т. 1 а.с. 71-73).
Згідно акта про встановлення границь ділянки в натурі від 14.06.1998 на виконання рішення органу місцевого самоврядування від 04.11.1997 перенесено в натуру проект відведення земельної ділянки для будівництва стоянки автотранспорту з елементами обслуговування з землекористування Назавизівської сільської ради загальною площею 0,32 га в постійне користування ОСОБА_1 . На земельній ділянці встановленом межові знаки у кількості 6 штук (т. 1 а.с. 101).
На ситуаційній схемі, яка була виготовлена у 2022 році червоним позначено накладу земельних ділянок з кадастровими номерами 2624084201:04:007:0005 та 2624084201:04:007:0011 з земельною ділянкою визначеною в акті серії ІІ-ІФ №000729 (т. 1 а.с. 141). При цьому, в межах частини земельної ділянки, визначеної в акті серії ІІ-ІФ №000729, знаходяться будівлі і споруди.
Відповідно до копії технічної документації до договору оренди землі від 09.09.2011, на замовлення орендаря ТОВ «Струмок» було здійснено земельно-кадастрові роботи та виготовлено технічну документацію до договору оренди землі від 09.09.2011 згідно з рішенням Назавизівської сільської ради від 09.09.2011 про продовження строку оренди земельної ділянки площею 0,47 га (т. 1 а.с. 149-174). Згідно кадастрового плану земельної ділянки на ній наявні капітальна одноповерхова споруді та тимчасові споруди. Відповідно до свідоцтва про держану реєстрацію юридичної особи ТОВ «Струмок» зареєстровано 07.09.1994. Згідно статуту цього товариства станом на 2010 його учасниками є ОСОБА_1 та ОСОБА_6 .
Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області в особі Відділу у Надвірнянському районі щодо надання інформації щодо наявності у відділі відомостей по державному акту на право постійного користування землею в с.Назавизів за цільовим призначенням для будівництва автостоянки з елементами технічного обслуговування і АЗС площею 0,3184 га ОСОБА_1 повідомило, що відомості про запитуваний державний акт у відділі відсутні (т. 1 а.с. 175).
Архівний відділ Надвірнянської районної державної адміністрації у відповіді на звернення від 08.07.20022 №48/01-13 повідомив, що документи Надвірнянської районної ради за 1998 рік в архівний відділ не надходили. Тому надати копію Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою по АДРЕСА_1 , виданий Надвірнянською районною радою від 03.09.1998 ОСОБА_1 не має можливості (т. 1 а.с. 176).
Надвірнянська районна рада листом від 29.06.2022 №1-182/91/76 повідомила, що в районній раді відсутні відомості про державний акт на право постійного користування земельною ділянкою у с. Назавизів за цільовим призначенням для будівництва автостоянки з елементами технічного обслуговування і АЗС, виданий ОСОБА_1 (т. 1 а.с. 177).
Відповідно до копії проекту відводу земельної ділянки та виготовлення державного акта на право постійного користування землею підприємцю ОСОБА_1 було виготовлено проектну документацію щодо виготовлення державного акта (т. 1 а.с. 217-236).
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація права власності на об`єкт незавершеного будівництва, обтяжень такого права проводиться у порядку, визначеному цим Законом, з урахуванням особливостей правового статусу такого об`єкта.
Статтею 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено порядок внесення відомостей до Державного реєстру прав. Зокрема у ч.1 цієї статті вказано, що за результатом розгляду документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор на підставі прийнятого ним рішення про державну реєстрацію прав вносить відомості про речові права, обтяження речових прав до Державного реєстру прав.
Відповідно до вимог ч. 3 ст. 26 Закону України«Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень»,в редакціїна часзвернення зпозовом, відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню.
У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються. У разі якщо в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, наявні відомості про речові права, обтяження речових прав, припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації, або якщо відповідним судовим рішенням також визнаються речові права, обтяження речових прав, одночасно з державною реєстрацією припинення речових прав чи обтяжень речових прав проводиться державна реєстрація набуття відповідних прав чи обтяжень. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними.
У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію зміни, припинення речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження повертаються у стан, що існував до відповідної державної реєстрації, шляхом державної реєстрації змін чи набуття таких речових прав, обтяжень речових прав. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними.
Статтею 15 ЦК України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Статтею 16 ЦК України передбачено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, а також визначено способи захисту таких прав та інтересів.
Відповідно до ч. 1 ст. 19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.
Суди розглядають у порядку цивільного судочинства також вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав, якщо цей спір підлягає розгляду в місцевому загальному суді і переданий на його розгляд з такими вимогами.
Згідно п. 2 ч. 1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
За визначенням п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України суб`єктом владних повноважень є орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 4 КАС України публічно-правовий спір це спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.
Юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження (ст. 19 КАС України).
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.
Натомість визначальні ознаки приватноправових відносин - юридична рівність та майнова самостійність їх учасників, наявність майнового чи немайнового, особистого інтересу суб`єкта. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням наявного приватного права (як правило, майнового) певного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть і в тому випадку, якщо до порушення приватного права призвели владні управлінські дії суб`єкта владних повноважень.
Вимоги про визнання незаконним та скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо реєстрації за Надвірнянською міською радою права власності на земельну ділянку підлягають розгляду у порядку цивільного судочинства відповідно до вимог ч. 1 ст. 19 ЦПК України у разі, якщо такі є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав і такий спір підлягає розгляду в місцевому загальному суді та переданий на розгляд з такими позовними вимогами.
За результатом вирішення такого цивільного спору визнаються речові права, обтяження речових прав.
Позивач не ставить питання вирішення цивільного спору щодо порушення його речових прав на земельну ділянку. Ним заявлено позовну вимогу про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) в Державному реєстрі речових прав на нерухоме, за результатом якого відповідно до вимог Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» право власності міської ради припиняється в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Позивач на обґрунтування позовних вимог посилається на те, що оскаржуване рішення прийнято з порушенням норм закону на вчинення Закону України«Про держануреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень»,Порядку державноїреєстрації речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень,затвердженого постановоюКабінету МіністрівУкраїни №1127від 25.12.2015.У заявіпозивач зазначив,що оскаржуванерішення порушуєйого речовіправа якгромадянина,тобто накористування земельноюділянкою.Однак,при цьомуне заявлявбудь-якихвимог довідповідачів зметою вирішенняспору щодойого речовихправ.Також необґрунтовував,що узв`язку зприйняттям самеоскаржуваного рішеннядержавного реєстраторайого правоприпинилося,змінено,не визнано або оспорено.
Таким чином, колегія апеляційного суду вважає, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають вирішенню за правилами цивільного судочинства.
Відповідно до ч. 2 ст. 377 ЦПК України порушення правил предметної юрисдикції загальних судів, визначених статтями 19-22 ЦПК України, є обов`язковою підставою для скасування рішення незалежно від доводів апеляційної скарги.
Згідно до ч. 1 цієї ж статті судове рішення першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню в апеляційному порядку повністю або частково з закриттям провадження у справі або залишенням позову без розгляду у відповідній частині з підстав, передбачених статтями 255 та 257 ЦПК України.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 255 ЦПК України суд своєю ухвалою закриває провадження у справі, якщо справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
При цьому позивачеві роз`яснюється право протягом десяти днів з дня отримання постанови звернутися до Івано-Франківського апеляційного суду із заявою про направлення справи за встановленою юрисдикцією.
Керуючись ст. 255, 256, 374, 377, 381-384, 389, 390 ЦПК України, суд
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
Рішення Надвірнянського районного суду від 24 березня 2023 року скасувати.
Провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до державного реєстратора Надвірнянської районної державної адміністрації Боднарук Любові Миколаївни, Надвірнянської міської ради, Надвірнянської районної державної адміністрації про визнання незаконним та скасування рішення про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку закрити.
Роз`яснити позивачу ОСОБА_1 , що вирішення цього спору віднесено до юрисдикції адміністративих судів і він має право протягом десяти днів з дня отримання ним відповідної постанови звернутися до апеляційного суду із заявою про направлення справи за встановленою юрисдикцією.
Постанова суду набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст постанови складено 23 червня 2023 року.
Суддя-доповідач: І.В. Бойчук
Судді: О.В. Пнівчук О.О. Томин
Суд | Івано-Франківський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.06.2023 |
Оприлюднено | 26.06.2023 |
Номер документу | 111727403 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Цивільне
Івано-Франківський апеляційний суд
Бойчук І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні