ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"23" червня 2023 р. Справа № 924/478/23
м. Хмельницький
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Музики М.В., за участю секретаря судового засідання Лежніної Я.С., розглянувши справу
за позовом фермерського господарства "Дар Землі", с. Скаржинці Хмельницького району Хмельницької області
до Розсошанської сільської ради, с. Розсоша Хмельницького району Хмельницької області
про визнання бездіяльності Розсошанської сільської ради щодо подання суб`єкту реєстрації речових прав на нерухоме майно протиправною,
зобов`язання відповідача взяти на облік як безхазяйну річ гідротехнічну споруду, розташовану за адресою: вул. Вишнева, б. 34а, с. Перегінка Хмельницького району Хмельницької області , шляхом отримання в суб`єкта реєстрації речових прав на нерухоме майно рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна,
представники сторін:
позивача: Кравчук С.А. - згідно посадової інструкції від 08.02.2022 року;
відповідача: не з`явився;
рішення ухвалюється після оголошеної 20.06.2023 року перерви в судовому засіданні
ВСТАНОВИВ:
позивач звернувся до суду з позовом, у якому просить визнати бездіяльність Розсошанської сільської ради щодо подання суб`єкту реєстрації речових прав на нерухоме майно протиправною, та зобов`язати відповідача взяти на облік як безхазяйну річ гідротехнічну споруду, розташовану за адресою: вул. Вишнева, б. 34а, с. Перегінка Хмельницького району Хмельницької області , шляхом отримання в суб`єкта реєстрації речових прав на нерухоме майно рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна. Вимоги мотивує тим, що у позивача на праві оренди перебуває земельна ділянка площею 4,8901 га з цільовим призначенням: для рибогосподарських потреб, що знаходиться за межами населеного пункту с. Перегінка Хмельницького району Хмельницької області, строком на 49 років. Для використання даної земельної ділянки за призначенням, зокрема, ставка для рибогосподарських потреб, позивач з моменту укладення договору з 22.02.2006 року використовує гідротехнічну споруду за адресою: с. Перегінка Ярмолинецького району. Так, відповідач у березні 2022 року звернувся до позивача з листом щодо набуття права користування на вказану гідротехнічну споруду з метою регулювання об`ємів води у водному об`єкті. Проте, сільською радою не вчинено дій по реєстрації в Державному реєстрі нерухомого майна - гідротехнічної споруди, що унеможливлює отримання її в користування позивачем.
Позивач вказує, що здійснювати риборозведення без регулювання наповнення ставу не можливо, а потенційна можливість права користування третіх осіб на таку гідротехнічну споруду порушуватиме право користування земельною ділянкою водного фонду.
ФГ «Дар Землі» підсумовує, що за положеннями Закону України «Про місцеве самоврядування» відповідач має обов`язок, а не право виявляти та ставити на облік безхазяйне майно, а своєю бездіяльністю останній порушує право позивача на належне використання земельної ділянки, отриманої в оренду для рибогосподарських потреб, позаяк таке використання неможливе без упорядкування правовідносин по гідроспоруді, призначенням якої є регулювання рівня води в ставку.
Ухвалою Господарського суду Хмельницької області від 04.05.2023 року відкрито провадження у справі, призначено підготовче засідання. Ухвалою суду від 13.06.2023 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, наполягає на їх задоволенні.
Представник відповідача під час судового розгляду спору 20.06.2023 року та у відзиві просить відмовити в задоволенні позовних вимог. В обґрунтування заперечень вказує, що позивачем не доведено створення будь-яких перешкод відповідачем чи третіми особами при використанні орендованої земельної ділянки та гідроспоруди. Окрім того, гідротехнічна споруда нерозривно пов`язана із землею, на якій вона розміщена, тому твердження позивача про можливість надання її в користування третім особам є безпідставним. Додатково зазначає, що суд позбавлений процесуальної можливості задовольняти вимоги на майбутнє для захисту прав особи від потенційних негативних дій учасників відносин, оскільки на час розгляду справи таких не існує. В судове засідання 23.03.2026 року не з`явилась, у клопотанні від 23.06.2023 року просить здійснювати розгляд справи без представника.
Фактичні обставини справи, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
22.02.2006 року між Ярмолинецькою районною державною адміністрацією (орендодавець) та Фермерським господарством «Дар Землі» (орендар) укладено договір оренди землі (далі - договір), за умовами п. 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку під об`єктом водного фонду для рибогосподарських потреб, яка знаходиться за межами с. Перегінка Скаржинецької сільської ради, кадастровий номер 6825886400:04:042:0001.
Згідно п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка площею 4,8901 га, у тому числі, сіножаті 0,9324 га, ставок 3,9577 га.
У п. 3 договору передбачено. що на земельній ділянці відсутні об`єкти нерухомого майна.
Договір укладено на 49 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк (п. 8 договору).
Земельна ділянка передається в оренду для рибогосподарських потреб. Цільове призначення земельної ділянки - землі водогосподарського призначення (п.п. 15, 16 договору).
У п. 28 договору до прав орендаря віднесено, в тому числі, вимагати від орендаря забезпечення екологічної безпеки землекористування шляхом додержання вимог земельного і природоохоронного законодавства, державних стандартів і правил щодо використання землі.
Договір підписано сторонами та зареєстровано 22.06.2006 року у ДЗК.
Тоді ж сторонами договору підписано акт про передачу та прийом земельної ділянки від 22.02.2006 року.
Як вбачається із технічного паспорта ставка за межами с. Перегінка Ярмолинецького району Хмельницької області від 2009 року, останній надано в оренду ФГ «Дар Землі». Відповідальною особою за експлуатацію ставка і гідроспоруд (греблі) є орендар, до обов`язків якого входить дотримання режиму наповнення та спуску ставка, догляд за станом греблі і водоскидною спорудою та їх ремонт, підготовка та організацію пропуску паводків.
Відповідно до акту виносу в натуру НПР водного об`єкту від 14.09.2009 року, ФГ «Дар Землі» зобов`язується слідкувати за рівнем води в ставку та не перевищувати нормального підпірного рівня при експлуатації в нормальних умовах.
У паспорті водного об`єкта ставку площею 3,9577 га за межами с. Перегінка Ярмолинецького району Хмельницької області від 2019 року визначено характеристики греблі та водоскидної споруди.
У випуску Ярмолинецької газети «Вперед» за 26.03.2020 року розміщено оголошення про те, що відповідно до рішення виконавчого комітету Скаржинецької сільської ради від 04.02.2020 року №13 «Про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна по Скаржинецькій сільській раді» виконавчий комітет Скаржинецької сільської ради повідомляє про виявлення та взяття на облік безхазяйного майна, що знаходиться на території Скаржинецької сільської ради, а саме гідротехнічні споруди, які знаходяться за зазначеними в оголошенні адресами, в тому числі, с. Перегінка, вул. Вишнева, 34а. Згідно оголошення, можливі власники вказаного майна мають змогу протягом року з дня взяття на облік звернутися з підтверджуючими документами до ЦНАП при Ярмолинецькій РДА для зняття його з обліку як безхазяйного.
Відповідач звернувся до позивача із листом від 16.03.2022 року щодо необхідності переукладення договору оренди водних об`єктів по причині зміни орендодавця. Окрім того, у листі зазначено про те, що в інтересах позивача набути право користування гідротехнічними спорудами орендованої водойми, оскільки регулювання об`ємів води у водному об`єктів здійснюється із їх використанням.
Розсошанська сільська рада у відповіді на запит позивача від 10.08.2022 року повідомила, що рішенням виконавчого комітету Скаржинецької сільської ради від 04.02.2020 року №13 «Про присвоєння адрес гідротехнічним спорудам на території Скаржинецької сільської ради», ГТС, котра встановлена для обслуговування водойми, що знаходиться в оренді ФГ «Дар Землі», присвоєно адресу: вул. Вишнева, 34а, с. Перегінка. Додатково відповідач повторно зауважив про необхідність переукладення договору для приведення його у відповідність із вимогами законодавства (відповідно до Типового договору оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом, затвердженого ПКМУ від 02.06.2021 року №572).
Згідно відомостей із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, станом на 25.01.2023 року за адресою Хмельницька область, Хмельницький район, с. Перегінка, вул. Вишнева, буд. 34 а, не зареєстровано об`єктів нерухомості.
З вищевикладеного, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Згідно з положеннями статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
В преамбулі до Водного кодексу України (далі ВК України) зазначено, що водні ресурси забезпечують існування людей, тваринного і рослинного світу і є обмеженими та уразливими природними об`єктами.
Статтею 1 ВК України визначено, що водний об`єкт це природний або створений штучно елемент довкілля, в якому зосереджуються води (море, річка, озеро, водосховище, ставок, канал, водоносний горизонт).
Води (водні об`єкти) є виключно власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Окремі повноваження щодо розпорядження водами (водними об`єктами) можуть надаватися відповідним органам виконавчої влади та Раді міністрів Автономної Республіки Крим (стаття 6 ВК України).
Згідно з положеннями статті 4 ВК України, до земель водного фонду належать землі, зайняті, зокрема, гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них.
Пунктами 2 та 4 частини першої статті 81 ВК України, до комплексу заходів щодо збереження водності річок і охорони їх від забруднення належить, зокрема: створення спеціалізованих служб по догляду за річками, прибережними захисними смугами, гідротехнічними спорудами та підтриманню їх у належному стані; здійснення агротехнічних, агролісомеліоративних та гідротехнічних протиерозійних заходів, а також створення для організованого відводу поверхневого стоку відповідних споруд (водостоки, перепуски, акведуки тощо) під час будівництва і експлуатації шляхів, залізниць та інших інженерних комунікацій.
З матеріалів справи стверджується та не заперечується сторонами, що позивач орендує земельну ділянку під об`єктом водного фонду для рибогосподарських потреб, яка знаходиться за межами с. Перегінка Скаржинецької сільської ради, кадастровий номер 6825886400:04:042:0001. При цьому, для обслуговування орендованої позивачем водойми - ставку площею 3,9577 га, наявна гідротехнічна споруда із адресою: вул. Вишнева, 34а, с. Перегінка.
Згідно частини першої статті 1 Закону України "Про аквакультуру", гідротехнічні споруди для цілей аквакультури - об`єкти нерухомого майна державної або комунальної власності або власник яких невідомий чи його неможливо встановити на підставі даних, документів та/або інформації з відповідних державних реєстрів (земляні греблі та дамби, водозабірні споруди, повеневі водоскиди, донні водовипуски, водопостачальні, скидні та рибозбірно-осушувальні канали, рибовловлювачі, камери облову, причали, водоскиди, бистротоки, перепади, перегороджувальні рибозахисні та інші споруди), що є інженерними спорудами, які призначені для управління водними ресурсами (підготовка, постачання, збереження, транспортування води та водовідведення), а також для запобігання шкідливій дії вод та розташовані на водних об`єктах, наданих у користування на умовах оренди для цілей аквакультури.
Гідротехнічними спорудами є об`єкти нерухомого майна, які призначені для управління водними ресурсами. Такий об`єкт як земляна гребля та водоскидна споруда є нерозривно пов`язані з землею та їх переміщення в інше місце може призвести до надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру. Крім того, переміщення зазначених об`єктів є неможливим без їх знецінення та зміни призначення.
Гідротехнічні споруди, які складаються із земляної греблі та водоскидної споруди шлюзного типу, призначені для існування ставків на земельній ділянці водного фонду.
Позивач обґрунтовує позов необхідністю укладення договору оренди гідротехнічної споруди для використання орендованої земельної ділянки за призначенням, оскільки здійснення риборозведення без використання гідротехнічної споруди є неможливим. Водночас, оскільки ГТС є безхазяйною, вважає, що відповідач своєю бездіяльності з не взяття на облік безхазяйного майна та надання ГТС ознак об`єкта цивільного права порушує відповідне право позивача.
Згідно із ст. 15 Закону України «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі є, в тому числі, перелік гідротехнічних споруд, лінійних споруд, мостових переходів, а також інших об`єктів інфраструктури, розташованих на земельній ділянці (за наявності), їх характеристики та стан; зобов`язання орендаря щодо здійснення заходів з охорони та поліпшення екологічного стану водного об`єкта, експлуатації водосховищ і ставків відповідно до встановлених в установленому порядку режимів роботи, а також необхідність оформлення права користування гідротехнічними спорудами та права спеціального водокористування.
Стаття 51 Водного кодексу України передбачає, що у договорі оренди водного об`єкта визначаються зобов`язання щодо здійснення заходів з охорони та поліпшення екологічного стану водного об`єкта, експлуатації водосховищ та ставків відповідно до встановлених для них центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства, режимів роботи, а також необхідність оформлення права користування гідротехнічними спорудами.
Так, чинне на даний час законодавство передбачає обов`язок орендаря земельної ділянки, на якій розташований водний об`єкт, здійснити оформлення права користування гідротехнічними спорудами (у випадку їх наявності).
На необхідності приведення договору оренди від 22.02.2006 року у відповідність із вимогами чинного законодавства наполягає також відповідач у листах від 16.03.2022 року та від 10.08.2022 року. При цьому, у листі від 16.03.2022 року саме Розсошанською сільською радою зазначено про набуття права користування ФГ «Дар Землі» гідротехнічної споруди, яка, згідно листа Розсошанської сільської ради від 10.08.2022 року, призначення для обслуговування орендованої позивачем водойми.
Твердження відповідача про непорушення права позивача, позаяк не вчиняються перешкоди щодо його користування орендованою земельною ділянкою судом оцінюються критично, оскільки в даному випадку належним рулюванням правовідносин є саме укладення договору користування гідротехнічною спорудою, а не користування такою ФГ «Дар Землі» за мовчазної згоди. Аналогічно умовами договору оренди землі спростовуються доводи відповідача про перебування на умовах оренди у відповідача земельної ділянки із ГТС, адже п. 3 договору свідчить про відсутність об`єктів нерухомого майна на земельній ділянці.
У відповідності до ст. 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно з п. 51 ч. 2 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: надання згоди на передачу об`єктів з державної у комунальну власність та прийняття рішень про передачу об`єктів з комунальної у державну власність, а також щодо придбання об`єктів державної власності.
Статтею 12 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що Державний реєстр прав, серед іншого, повинен містити відомості про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
Згідно з пунктами 82, 84, 85 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна здійснюється за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса в установленому для державної реєстрації прав порядку з урахуванням особливостей, визначених пунктами 83-88 цього Порядку.
Державний реєстратор за результатом прийнятого рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна вносить до спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості.
З аналізу зазначених норм чинного законодавства вбачається, що до відання сільських, селищних, міських рад відноситься, в тому числі, реєстрація та взяття на облік безхазяйного майна, розташованого на території відповідної громади з метою захисту економічних основ місцевого самоврядування, недопущення скорочуванню обсягів доходів місцевих бюджетів, зменшення обсягів та погіршування умови надання послуг населенню, а також з метою захисту права комунальної власності територіальної громади у відповідності із законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів.
Водночас, як встановлено вище, позивачем орендовано згідно договору оренди земельної ділянки від 22.02.2006 року для здійснення рибництва. За положеннями ст. 1 Закону України "Про аквакультуру" (зі змінами від 28.04.2023 року) аквакультура (рибництво) - сільськогосподарська діяльність із штучного розведення, утримання та вирощування об`єктів аквакультури у повністю або частково контрольованих умовах для одержання сільськогосподарської продукції (продукції аквакультури) та її реалізації, виробництва кормів, відтворення біоресурсів, ведення селекційно-племінної роботи, інтродукції, переселення, акліматизації та реакліматизації гідробіонтів, поповнення запасів водних біоресурсів, збереження їх біорізноманіття, а також надання рекреаційних послуг; гідротехнічні споруди рибогосподарської технологічної водойми - об`єкти нерухомого майна державної власності (земляні греблі та дамби, водозабірні споруди, повеневі водоскиди, донні водовипуски, водопостачальні, скидні та рибозбірно-осушувальні канали, рибовловлювачі, камери облову, причали, водоскиди, бистротоки, перепади, перегороджувальні рибозахисні та інші споруди), що є інженерними спорудами, які призначені для управління водними ресурсами (підготовка, постачання, збереження, транспортування води та водовідведення), а також для запобігання шкідливій дії вод.
Закон України "Про аквакультуру" з 28.04.2023 року доповнено ст. 14-1 "Особливості надання гідротехнічних споруд для цілей аквакультури у користування на умовах оренди", згідно якої фізичні та юридичні особи, які орендують рибогосподарські водні об`єкти та земельні ділянки у комплексі з розташованими на них водними об`єктами (далі - фізичні та юридичні особи), вправі набувати на неконкурентних засадах, без проведення аукціону, право користування на умовах оренди гідротехнічними спорудами для цілей аквакультури, земельними ділянками, на яких розміщені такі споруди, які розташовані на цих водних об`єктах та перебувають у державній або комунальній власності чи власник яких невідомий або його неможливо встановити на підставі даних, документів та/або інформації з відповідних державних реєстрів.
Частини 4-5 вказаної статті регулюють умови набуття права оренди ГТС у випадку, якщо власник гідротехнічної споруди для цілей аквакультури невідомий або його неможливо встановити на підставі даних, документів та/або інформації з відповідних державних реєстрів.
Зокрема, фізичні та юридичні особи подають заяву довільної форми у письмовій або електронній формі до органу державної влади та/або органу місцевого самоврядування, до повноважень якого відповідно до частини третьої цієї статті віднесено прийняття рішення про передачу у користування на умовах оренди гідротехнічної споруди для цілей аквакультури.
Відповідний орган, до якого надійшла заява, зобов`язаний протягом 10 робочих днів надати відповідь у письмовій або електронній формі про наявність або відсутність гідротехнічної споруди для цілей аквакультури у його управлінні.
При цьому, для цілей цієї статті під безхазяйними гідротехнічними спорудами для цілей аквакультури розуміються гідротехнічні споруди для цілей аквакультури, власник яких відсутній або його неможливо встановити на підставі даних, документів та/або інформації з відповідних державних реєстрів.
У разі якщо орган, визначений частиною третьою цієї статті, надав відповідь, що гідротехнічна споруда для цілей аквакультури не перебуває у його управлінні, така гідротехнічна споруда для цілей аквакультури визнається безхазяйним майном.
Для укладення договору користування на умовах оренди гідротехнічною спорудою для цілей аквакультури, яка визнана безхазяйним майном, фізичні та юридичні особи подають до органу, що здійснює розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) згідно з повноваженнями, визначеними Земельним кодексом України, на яких розташовані взяті в оренду водні об`єкти, заяву довільної форми у письмовій або електронній формі про проведення інвентаризації такого майна.
Протягом 10 робочих днів після отримання заяви про проведення інвентаризації орган, визначений частиною третьою цієї статті, зобов`язаний провести інвентаризацію такого майна із складанням акта опису, оцінки та передачі майна. Під час проведення інвентаризації, але не пізніше п`яти робочих днів до складення акта опису, оцінки та передачі майна, відповідний орган публікує у друкованих засобах масової інформації оголошення про взяття на облік безхазяйної гідротехнічної споруди для цілей аквакультури. Оцінка майна проводиться комісією, яка утворюється органом, що проводить інвентаризацію такого майна, за справедливою вартістю, виходячи з ринкових цін.
Акт опису, оцінки та передачі майна є підставою для прийняття виявлених гідротехнічних споруд для цілей аквакультури на баланс органу управління та надання його у користування.
Протягом п`яти робочих днів після складення акта опису, оцінки та передачі майна орган повідомляє заявнику про проведену інвентаризацію та укладає з ним договір користування на умовах оренди гідротехнічною спорудою для цілей аквакультури.
Якщо протягом зазначеного строку орган не повідомив заявнику про проведену інвентаризацію та не уклав з ним договір користування на умовах оренди гідротехнічною спорудою для цілей аквакультури, такий договір вважається укладеним за принципом мовчазної згоди, фізична або юридична особа вважається орендарем гідротехнічної споруди для цілей аквакультури та сплачує орендну плату до державного або відповідного місцевого бюджету.
Вищевикладеними нормами передбачено процедуру отримання в оренду ГТС, яке є безхазяйним майном, без необхідності обов`язкової реєстрації права власності на такі гідротехнічні споруди за органом управління ( в даному випадку, місцевого самоврядування).
Статтею 16 ЦК України, положення якої кореспондуються з положеннями ст. 20 ГК України, встановлено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Названими нормами матеріального права визначено способи захисту прав та інтересів, і цей перелік не є вичерпним.
Отже, суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, ніж тим, що встановлений договором або законом. Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення.
Суд зобов`язаний з`ясувати характер спірних правовідносин (предмет і підстави позову), наявність/відсутність порушеного права чи інтересу та можливість його поновлення / захисту в обраний спосіб.
Так, позовні вимоги у даній справі спрямовані на зобов`язання відповідача взяти на облік як безхазяйну річ гідротехнічну споруду, розташовану за адресою: вул. Вишнева, б. 34а, с. Перегінка Хмельницького району Хмельницької області , з метою подальшого отримання її позивачем в оренду. При цьому вимога про визнання протиправною дії чи бездіяльності є передумовою для застосування інших способів захисту порушеного права (зобов`язати прийняти рішення, учинити дії або утриматися від їх учинення тощо) як наслідків протиправності акта, дії чи бездіяльності та фактично є однією вимогою (аналогічна позиція викладена в постанові ВС від 06.10.2020 року у справі №826/11984/16).
Водночас, законодавцем у ст. 14-1 Закону України "Про аквакультуру" передбачено процедуру набуття в оренду безхазяйних ГТС, які надаються в користування органом управління на підставі акту опису, оцінки та передачі майна виявленої ГТС, без необхідності застосування процедури набуття права власності на безхазяйне майно.
Велика Палата Верховного Суду неодноразово зазначала, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від виду та змісту правовідносин, які виникли між сторонами, від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам (подібні висновки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 5 червня 2018 року у справі № 338/180/17 (пункт 57), від 11 вересня 2018 року у справі № 905/1926/16 (пункт 40), від 30 січня 2019 року у справі № 569/17272/15-ц, від 11 вересня 2019 року у справі № 487/10132/14-ц (пункт 89), від 16 червня 2020 року у справі № 145/2047/16-ц (пункт 7.23)).
Розглядаючи справу, суд має з`ясувати: 1) з яких саме правовідносин сторін виник спір; 2) чи передбачений обраний позивачем спосіб захисту законом або договором; 3) чи передбачений законом або договором ефективний спосіб захисту порушеного права позивача; 4) чи є спосіб захисту, обраний позивачем, ефективним для захисту його порушеного права у спірних правовідносинах.
Якщо суд дійде висновку, що обраний позивачем спосіб захисту не передбачений законом або договором та/або є неефективним для захисту порушеного права позивача, у цих правовідносинах позовні вимоги останнього не підлягають задоволенню (подібний висновок викладений у пунктах 6.6., 6.7 постанови Великої Палати Верховного Суду від 19 січня 2021 року у справі № 916/1415/19).
Як встановлено вище, задоволення позовних вимог, які мають на меті зобов`язання відповідача взяти на облік як безхазяйну річ гідротехнічну споруду, розташовану за адресою: вул. Вишнева, б. 34а, с. Перегінка Хмельницького району Хмельницької області , не призведе до ефективного захисту права позивача на отримання в користування ГТС, яке він вважає порушеним та за захистом якого звернувся із даним позовом. Окрім того, взяття на облік безхазяйного майна не є підставою для реєстрації права власності на нього, яка здійснюється лише згідно рішення суду.
Відтак, суд приходить до висновку про відмову в задоволенні позову фермерського господарства "Дар Землі", с. Скаржинці Хмельницького району Хмельницької області до Розсошанської сільської ради, с. Розсоша Хмельницького району Хмельницької області про визнання бездіяльності Розсошанської сільської ради щодо подання суб`єкту реєстрації речових прав на нерухоме майно протиправною, зобов`язання відповідача взяти на облік як безхазяйну річ гідротехнічну споруду, розташовану за адресою: вул. Вишнева, б. 34а, с. Перегінка Хмельницького району Хмельницької області , шляхом отримання в суб`єкта реєстрації речових прав на нерухоме майно рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
Витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача у зв`язку з відмовою в позові.
Керуючись ст.ст. 2, 12, 20, 129, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
в задоволенні позову фермерського господарства "Дар Землі", с. Скаржинці Хмельницького району Хмельницької області до Розсошанської сільської ради, с. Розсоша Хмельницького району Хмельницької області про визнання бездіяльності Розсошанської сільської ради щодо подання суб`єкту реєстрації речових прав на нерухоме майно протиправною, зобов`язання відповідача взяти на облік як безхазяйну річ гідротехнічну споруду, розташовану за адресою: вул. Вишнева, б. 34а, с. Перегінка Хмельницького району Хмельницької області , шляхом отримання в суб`єкта реєстрації речових прав на нерухоме майно рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складено 23.06.2023 року
Суддя М.В. Музика
Веб-адреса рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua/
Віддрук. у 3 прим.: 1 - до справи; 2 - позивачу (31362, Хмельницька область, Хмельницький район, с. Розсоша, вул. Ак. Заболотного, б. 86/1; kuhcvarks@ukr.net) - рек. з пов. про вручення; 3 - відповідачу (31362, Хмельницька область, Хмельницький район, с. Розсоша, вул. Центральна, буд. 4; rozsoshasilrada@gmail.com) - рек. з пов. про вручення
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 23.06.2023 |
Оприлюднено | 27.06.2023 |
Номер документу | 111738831 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про комунальну власність щодо реєстрації або обліку прав на майно |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Музика М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні