Рішення
від 22.06.2023 по справі 420/25656/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/25656/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 червня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Білостоцького О.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Логістік Делівері Експрес» до Одеської митниці, Державної митної служби України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Логістік Делівері Експрес» до Одеської митниці, Державної митної служби України в якому позивач (з урахуванням уточнення позовних вимог від 12.04.2023 року) просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність відповідачів, щодо невнесення до Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій, відомості щодо віднесення компанії «B.I.S. EXPRESS» та «NISSIM A. DELIVERIES AND_TRANSPORT LTD» до іноземних операторів експрес-перевезень;

- зобов`язати Одеську митницю передати заяви з документами до Державної митної служби України для внесення в пункт партнерів компанії «B.I.S. EXPRESS» та «NISSIM A. DELIVERIES AND_TRANSPORT LTD» до Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій;

- зобов`язати Державну митну службу України внести до реєстру відомостей про взаємодію по доставці міжнародних експрес-відправлень безпосередньо з третіми особами, які можуть виступати агентами/відправниками міжнародних експрес-відправлень «B.I.S. EXPRESS», та які діють за розпорядженням компанії TRADE ALLIANCE LLC;

- зобов`язати Державну митну службу України внести до реєстру відомостей про взаємодію по доставці міжнародних експрес-відправлень безпосередньо з третіми особами, які можуть виступати агентами/відправниками міжнародних експрес-відправлень «NISSIM A. DELIVERIES AND_TRANSPORT LTD», та які діють за розпорядженням компанії TRADE ALLIANCE LLC.

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив, що 06.02.2020 року та 02.07.2021 року іноземна-компанія TRADE ALLIANCE LLC надала розпорядження на провадження роботи позивачем з компаніями NISSIM A. DELIVERIES AND_TRANSPORT LTD та B.I.S. EXPRESS, як з іноземними експрес перевізниками.

З огляду на зазначене, 18.03.2020 року позивач уклав угоду №2 про обмін міжнародними експрес-відправленнями з компанією NISSIM A. DELIVERIES AND_TRANSPORT LTD, а 20.07.2021 року угоду №3 про обмін міжнародними експрес-відправленнями з компанією B.I.S. EXPRESS.

З огляду на зазначене 01.09.2021 року товариство з обмеженою відповідальністю «Логістік Делівері Експрес» звернулось до Одеської митниці з листами про внесення до реєстру відомостей про взаємодію по доставці міжнародних експрес - відправлень безпосередньо з третіми особами, які можуть виступати агентами/відправниками міжнародних експрес-відправлень, компаніями NISSIM A. DELIVERIES AND_TRANSPORT LTD та B.I.S. EXPRESS, які діють за розпорядженням компанії TRADE ALLIANCE LLC.

Водночас відповідач відмовив позивачу у задоволенні вказаних заяв, та зауважив, що Угоди про обмін міжнародними експрес-відправленнями від 20.07.2021 року №3 та від 18.03.2020 року №2 не можуть бути внесені до Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій, так як відсутні відомості щодо віднесення компаній «B.IS. EXPRESS» та «NISSIM A. DELIVERIES AND_TRANSPORT LTD» до іноземних операторів експрес-перевезень, що мають всесвітню мережу з системою центральних і регіональних сортувальних станцій, як передбачено положеннями Інструкцій з організації митного контролю ти митного оформлення міжнародних експрес-відправлень, що переміщуються через митний кордон України, затвердженої наказом Державної митної служби України від 03.09.2007 року №728.

Не погоджуючись із зазначеною відмовою відповідача та вважаючи її протиправною та необґрунтованою, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Ухвалою суду від 08.02.2022 року позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю «Логістік Делівері Експрес» було прийнято до розгляду, у справі було відкрито спрощене позовне провадження без виклику сторін. Відповідачу запропоновано в 15-денний строк з дня отримання ухвали надати відзив на адміністративний позов.

В подальшому ухвалою суду подальший розгляд справи було вирішено проводити в порядку загального позовного провадження із призначенням підготовчого судового засідання.

16.11.2022 року, 13.03.2023 року, 19.04.2023 року у справі були проведені підготовчі судові засідання, в яких представниками позивача та відповідача були надані пояснення по справі, відзиви на адміністративний позов, а також додаткові письмові докази.

Представники товариства з обмеженою відповідальністю «Логістік Делівері Експрес» у підготовчих судових засіданнях зауважили, що з метою створення належних умов для прискореного перевезення кожним експрес-перевізником вантажів експрес-перевізника ЄТД Держмитслужбою розміщується в програмно-інформаційному комплексі «Реєстр центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій» єдиної автоматизованої інформаційної системи митних органів України інформація про іноземних операторів експрес-перевезень (назва іноземного оператора експрес-перевезень, його адреса), з якими відповідними українськими експрес-перевізниками укладено угоди про обмін МЕВ, та про реквізити цих угод (номер угоди, дата, строк дії).

При цьому у разі переміщення в пункті пропуску через державний кордон України вантажу експрес-перевізника не в межах зазначеної в Реєстрі угоди (в ЄТД відсутня інформація про найменування іноземного оператора експрес-перевезень) позивач повинен буде розмитнювати весь товар у порядку, встановленому для переміщення вантажних відправлень.

Представники Одеської митниці проти задоволення позовних вимог товариства з обмеженою відповідальністю «Логістік Делівері Експрес» у підготовчих судових засіданнях заперечували з підстав, викладених у відзивах на адміністративний позов (т. 1 а.с. 90-95, 145-146) та зазначили, що згідно відповідно до статті 186 Митного кодексу України способи переміщення товарів через митний кордон України визначаються в залежності від наявності перевізника, відправника, одержувача, а також договору на перевезення товарів.

Інструкцією з організації митного контролю та митного оформлення міжнародних експрес-відправлень, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон України, затвердженою наказом Держмитслужби віл 03.09.2007 року №728, встановлено, що для погодження місця розташування центральної сортувальної станції (далі - ЦСС) і включення цього підрозділу експрес-перевізника до Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій (далі - РСС) кожен експрес-перевізник надає копію(ї) угоди(угод) з іноземним(и) оператором(ами) експрес-перевезень про обмін МЕВ.

Копії таких угод також надаються експрес-перевізником у разі зміни відомостей у них та/або в разі укладення нових угод.

В рамках виконання цих угод з іноземними операторами експрес-перевезень українські експрес-перевізники забезпечують прискорене перевезення МЕВ за єдиним транспортним документом (далі - ЄТД), а також їх приймання, обробку та пред`явлення митним органам, для здійснення митного контролю та митного оформлення.

При цьому Митним Кодексом для українських експрес-перевізників при переміщенні ними вантажів експрес-перевізника митною територією України (зокрема, від пункту пропуску через державний кордон України до ЦСС) встановлено деякі особливості, а саме: митний орган, у зоні діяльності якого розташований пункт пропуску через державний кордон України, здійснює пропуск вантажу експрес-перевізника на митну територію України на підставі поданого експрес-перевізником ЄТД, який одночасно є документом контролю доставки з пункту пропуску через державний кордон України до ЦСС (пункт 12 частини першої статті 4, частина третя статті 233 Митного кодексу України).

Відповідно до частини першої статті 4 вантаж експрес-перевізника - це консолідовані за єдиним транспортним документом МЕВ чи МЕВ, що не увійшли до складу цих консолідованих МЕВ за своїм характером, розмірами або з інших причин, що переміщуються (пересилаються) експрес-перевізником через митний кордон України.

3 урахуванням викладеного та з метою створення належних умов для прискореного перевезення кожним експрес-перевізником вантажів експрес-перевізника за ЄТД Держмитслужбою розміщується в програмно-інформаційному комплексі «Реєстр центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій» єдиної автоматизованої інформаційної системи митних органів України (далі - ПІК «Реєстр ЦСС, РСС») інформація про іноземних операторів експрес-перевезень (назва іноземного оператора експрес-перевезень, його адреса), з якими відповідними українськими експрес-перевізниками укладено угоди про обмін МЕВ, та про реквізити цих угод (номер угоди, дата, строк дії).

01.09.2021 року товариство з обмеженою відповідальністю «Логістік Делівері Експрес» звернулось до Одеської митниці з листами про внесення до реєстру відомостей про взаємодію по доставці міжнародних експрес - відправлень безпосередньо з третіми особами, які можуть виступати агентами/відправниками міжнародних експрес відправлень: компаніями NISSIM A. DELIVERIES AND_TRANSPORT LTD та B.I.S. EXPRESS, які діють за розпорядженням компанії TRADE ALLIANCE LLC.

Листом №7.10-1/17-01/13/5601 від 14.09.2021 року Одеська митниця повідомила позивача про те, що Угоди про обмін міжнародними експрес-відправленнями від 20.07.2021 року №3 та від 18.02.2020 року №2 не можуть бути внесені до Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій. Підставою для відмови вказано, відсутність відомостей щодо віднесення компаній «B.I.S. EXPRESS» (Ізраїль) та «NISSIM A. DELIVERIES AND_TRANSPORT LTD» (Ізраїль) до іноземних операторів експрес-перевезень, що мають всесвітню мережу з системою центральних і регіональних сортувальних станцій, як передбачено положеннями Інструкції з організації митного контролю та митного оформлення міжнародних експрес відправлень, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон України, затвердженої наказом Державної митної служби України від 03.09.2007 року №728.

Також відповідач у відзиві на адміністративний позов зауважив, що в листі Одеської митниці Держмитслужби від 15.04.2020 року №7.10-1/18-01/4/6673 митним органом за результатами опрацювання наданих позивачем документів та перевірки можливості відстеження проходження міжнародних експрес-відправлень від відправника до одержувача за номером міжнародного експрес-відправлення за посиланням https://nissim-express.co.il, вказаним у листі позивача підприємства, встановлено наступне.

Так у пошуковій системі Google за пошуковими запитами «NISSIM A. DELIVERIES AND_TRANSPORT LTD» наявні лише посилання на довідкові сайти, де містяться дані про підприємства Ізраїлю. При цьому про компанію «NISSIM A. DELIVERIES AND_TRANSPORT LTD» зазначені лише назва, адреса та телефон. Такі дані як статус, вид діяльності підприємства, керівник компанії або сайт компанії у вільному доступі відсутні.

В результаті ручного введення адреси сайту https://nissim-express.co.il у адресному рядку пошуковика відображається сайт з мінімальним наповненням (відсутня інформація про тарифи на послуги, можливість оплати послуг тощо). При натисканні на позначки розділів сайту посилання або неактивні, або здійснюється перехід на неінформативні сторінки.

При введенні номерів міжнародних експрес-відправлень, наданих позивачем у листі як приклади, у розділі «Где моя посылка» відображається лише інформація про доставку міжнародних експрес-відправлень.

Отже, митний орган не має можливості підтвердити всі дані про вищевказані компанії, а позивачем не надано жодних документів для цього підтвердження, яких немає і серед додатків до позовної заяви.

Таким чином, задоволення позовних вимог призведе до порушення чинного законодавства в сфері діяльності митного органу щодо ведення Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій.

Оскільки, позивачем не надано жодних доказів щодо компаній «B.I.S. EXPRESS» (Ізраїль) та «NISSIM A. DELIVERIES AND_TRANSPORT LTD» (Ізраїль), а митний орган в свою чергу не зміг встановити реальність таких компаній, їх вид діяльності, послуги, тарифи і т.д., відповідач вважає, що немає підстав для задоволення позовних вимог.

Ухвалою суду від 13.03.2023 року занесеною до протоколу судового засідання було залучено до участі у справі Державну митну службу України та розпочато розгляд справи з початку.

Державною митною службою України до суду також було надано відзив на адміністративний позов (т. 1 а.с. 198-205), в якому відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог.

07.06.2023 року підготовче провадження у справі було закрито та призначено справу до судового розгляду по суті.

Учасники справи 14.06.2023 року до судового засідання не з`явились, про дату, час та місце слухання справи повідомлялись належним чином та своєчасно.

Від представника позивача до суду надійшло клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Згідно із ч. 9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи наведене положення Кодексу адміністративного судочинства України, у зв`язку із неприбуттям у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце судового розгляду, наданнями сторонами заяв по суті справи та письмових пояснень, за відсутності потреби заслухати свідка чи експерта, суд ухвалив розглядати справу в порядку письмового провадження за наявними письмовими доказами.

Судом у справі встановлено наступне.

06.02.2020 року та 02.07.2021 року іноземна-компанія TRADE ALLIANCE LLC (Портленд, штат Орегано, США) в особі директора Ентоні Джон Сариса надала товариству з обмеженою відповідальністю «Логістік Делівері Експрес» розпорядження на провадження роботи з іноземними-компаніями NISSIM A. DELIVERIES AND_TRANSPORT LTD та B.I.S. EXPRESS, як з іноземними експрес перевізниками (т. 1 а.с. 5-6).

З огляду на зазначене, 18.03.2020 року позивач (як агент) уклав угоду №2 про обмін міжнародними експрес-відправленнями з компанією NISSIM A. DELIVERIES AND_TRANSPORT LTD (як клієнтом), а 20.07.2021 року угоду №3 про обмін міжнародними експрес-відправленнями з компанією B.I.S. EXPRESS (як клієнтом).

Так відповідно до вказаних угод (т. 1 а.с. 7-20, 21-35) Клієнт бажає, щоб Агент, в якості незалежного агента, надавав послуги для Клієнта в межах його діяльності, пов`язаної із переміщенням (пересиланням) міжнародних експрес-відправлень (далі - МЕВ) на територію України, а Агент бажає надавати такі послуги на умовах, що викладені в цій Угоді.

Предметом договорів є взаємне співробітництво сторін з метою:

- надання послуг по відношенню експортних імпортних експрес відправлень;

- систематизація та використання загальних ресурсів, необхідних для реалізації цілей в сфері доставки експрес відправлень;

- забезпечення кур`єрських, фрахтових операційних та інформаційних послуг, послуги з організації тимчасового зберігання адресного упакування, перепакування відправлень з подальшим експортом/імпортом;

- організація дій виникають в обробки перевезення міжнародних експрес відправлень (в тому числі транзитних) на території Ізраїлю і України;

- обмін такими міжнародними експрес відправленнями (в тому числі транзитних) доставка їх безпосереднім одержувачам які знаходяться як на території Ізраїлю і України:

- виконання обробки і доставки міжнародних експрес - відправлень (в тому числі транзитних) на території України Ізраїлю;

- здійснення перевезення міжнародних експрес-відправлень на територію Ізраїлю України і / або з території Ізраїлю і України;

??- виконання збору, обробки і доставки міжнародних експрес відправлень (в тому числі транзитних) на території Ізраїлю України;

??- організація логістичних ресурсів;

- зменшення часу доставки;

??- забезпечення цілісного обслуговування клієнтів;

??- збільшення обсягів продажу послуг відправки (отримання) експрес-відправлень в країнах Сторін;

??- збільшення клієнтської бази.

З огляду на зазначене 01.09.2021 року товариство з обмеженою відповідальністю «Логістік Делівері Експрес» звернулось до Одеської митниці з листами №3/3 та №3/4 про внесення до реєстру відомостей про взаємодію по доставці міжнародних експрес - відправлень безпосередньо з третіми особами, які можуть виступати агентами/відправниками міжнародних експрес - відправлень компаніями NISSIM A. DELIVERIES AND_TRANSPORT LTD та B.I.S. EXPRESS які діють за розпорядженням компанії TRADE ALLIANCE LLC (вхідні номери Одеської митниці відповідно №5426/13 та №5427/13 від 01.09.2021 року) (т.1 а.с. 41-42, 43-44).

Водночас відповідач листом №7.10-1/17-01/13/5601 від 14.09.2021 року відмовив позивачу у задоволенні вказаних заяв (т.1 а.с. 45) та зауважив, що Угоди про обмін міжнародними експрес-відправленнями від 20.07.2021 року №3 та від 18.03.2020 року №2 не можуть бути внесені до Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій, так як відсутні відомості щодо віднесення компаній «B.IS. EXPRESS» та «NISSIM A. DELIVERIES AND_TRANSPORT LTD» до іноземних операторів експрес-перевезень, що мають всесвітню мережу з системою центральних і регіональних сортувальних станцій, як передбачено положеннями Інструкцій з організації митного контролю ти митного оформлення міжнародних експрес-відправлень, що переміщуються через митний кордон України, затвердженої наказом Державної митної служби України від 03.09.2007 року №728.

Не погоджуючись із зазначеною відмовою відповідача та вважаючи її протиправною, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом у справі №420/25656/21.

Відповідно до вимог ч.1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Заслухавши пояснення, доводи та заперечення сторін, дослідивши письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд приходить до висновку, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб.

Засади державної митної справи, зокрема, правовий статус органів доходів і зборів, митна територія та митний кордон України, процедури митного контролю та митного оформлення товарів, що переміщуються через митний кордон України, митні режими та умови їх застосування, заборони та/або обмеження щодо ввезення в Україну, вивезення з України та переміщення через територію України транзитом окремих видів товарів, умови та порядок справляння митних платежів, митні пільги, визначаються Митним кодексом (далі МК) України та іншими законами України.

Відповідно до п.п. 23, 24 ч.1 ст. 4 МК України митне оформлення - виконання митних формальностей, необхідних для випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення; митний контроль - сукупність заходів, що здійснюються з метою забезпечення додержання норм цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, міжнародних договорів України, укладених у встановленому законом порядку.

Згідно статті 233 МК України ввезення експрес-перевізником міжнародних експрес-відправлень на митну територію України або їх вивезення за межі цієї території через пункти пропуску, розташовані у міжнародних аеропортах, а також їх перевантаження здійснюються безпосередньо під бортом повітряного судна або з зони митного контролю пункту пропуску. Перевантаження здійснюється в присутності посадової особи митного органу та відповідних службових осіб аеропорту та перевізника.

Митний орган, у зоні діяльності якого розташований пункт пропуску через державний кордон України, здійснює пропуск вантажу експрес-перевізника на митну територію України на підставі поданих експрес-перевізником відповідно до вимог статті 194-1 цього Кодексу загальної декларації прибуття та митної декларації, передбаченої частиною першою статті 94 цього Кодексу, яка одночасно є документом контролю доставки з пункту пропуску через державний кордон України до центральної сортувальної станції, та направляє його під митним контролем до митного органу призначення.

Вивезення вантажу експрес-перевізника, а також його пропуск за межі митної території України та контроль доставки від центральної сортувальної станції до пункту пропуску через державний кордон України здійснюються на підставі поданої експрес-перевізником митної декларації, передбаченої частиною першою статті 94 цього Кодексу.

Пропуск на митну територію України депеш та контроль їх доставки до митного органу, в зоні діяльності якого знаходиться місце міжнародного поштового обміну, здійснюються митним органом, у зоні діяльності якого розташований пункт пропуску через державний кордон України, на підставі супровідних поштових документів CN 37, CN 38, CN 41, що використовуються як документ контролю доставки.

Вивезення депеш, а також їх пропуск за межі митної території України та контроль доставки від місця міжнародного поштового обміну до пункту пропуску через державний кордон України здійснюються на підставі супровідних поштових документів CN 37, CN 38, CN 41.

У пункті пропуску (пункті контролю) через державний кордон України до товарів, які переміщуються (пересилаються) у міжнародних поштових та експрес-відправленнях, контроль за дотриманням заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності не здійснюється, а заходи офіційного контролю не проводяться. Митні формальності щодо таких товарів проводяться в найкоротший строк.

Операції з міжнародними поштовими та експрес-відправленнями (розпакування, перепакування, пред`явлення для огляду, у тому числі при здійсненні заходів офіційного контролю тощо) та їх зберігання до випуску у вільний обіг чи повернення відправникам здійснюються під митним контролем у місцях міжнародного поштового обміну та на центральних (регіональних) сортувальних станціях.

Порядок визначення та обладнання місць міжнародного поштового обміну встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері надання послуг поштового зв`язку, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Порядок визначення та обладнання центральних (регіональних) сортувальних станцій встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Оператори поштового зв`язку, експрес-перевізники або їх повірені, декларанти чи уповноважені ними особи на вимогу митного органу пред`являють відправлення для здійснення митного огляду.

Митний контроль і митне оформлення товарів, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон України в міжнародних експрес-відправленнях, здійснюються в центральних (регіональних) сортувальних станціях або за місцем розташування (проживання) одержувача (відправника).

Наказом Держмитслужби віл 03.09.2007 року №728 було затверджено Інструкцією з організації митного контролю та митного оформлення міжнародних експрес-відправлень, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон України (яка була чинна на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до п.1 Розділу І Інструкції:

- локальна мережа експрес-перевізника - складова всесвітньої мережі відстеження доставки МЕВ від відправника до одержувача, яка являє собою сукупність підрозділів експрес-перевізника: центральних сортувальних станцій (далі - ЦСС) і регіональних сортувальних станцій (далі - РСС), а також повірених, і створена в Україні для надання послуг з прискореного транспортування МЕВ;

представник експрес-перевізника - працівник ЦСС або РСС, або повірений;

повірений - особа, що діє на підставі договору доручення з експрес-перевізником або ЦСС (РСС) та здійснює пред`явлення МЕВ митному органу за місцезнаходженням одержувача (відправника).

Згідно п.п. 1-6 розділу ІІ Інструкції для погодження місця розташування ЦСС (РСС) і включення її (їх) до Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій (далі - Реєстр) експрес-перевізник звертається до митного органу, у зоні діяльності якого планується відкрити ЦСС (РСС), з письмовою заявою про погодження місця розташування ЦСС (РСС) і включення підрозділу експрес-перевізника до Реєстру, форму якої наведено в додатку 1 до цієї Інструкції.

Заява повинна містити обґрунтування потреби створення ЦСС (РСС).

До заяви додаються нотаріально засвідчені копії установчих і реєстраційних документів (статуту, засновницького договору, свідоцтва про реєстрацію) суб`єкта господарської діяльності, а також засвідчені експрес-перевізником (п.2):

копії документів, що підтверджують право власності на об`єкти (будівлі, споруди, інженерно-технічні засоби та комунікації тощо), на виробничих площах яких планується розташовування ЦСС (РСС), або право користування ними;

копія угоди між відповідним іноземним оператором експрес-перевезень, що має всесвітню мережу з системою центральних і регіональних сортувальних станцій, та експрес-перевізником України про обмін МЕВ;

перелік ЦСС (РСС) і повірених, що складають локальну мережу експрес-перевізника;

графік роботи ЦСС (РСС);

копія ліцензії на провадження посередницької діяльності митного брокера;

копії документів, що підтверджують наявність у штаті ЦСС (РСС) осіб, уповноважених на декларування;

плани територій і приміщень ЦСС (РСС) із зазначенням: оглядових залів, службових приміщень для ПМО, місць зберігання МЕВ розміщення технічних засобів контролю;

плани службових приміщень для посадових осіб ПМО;

перелік працівників ЦСС (РСС), яким буде надано право доступу до місць зберігання МЕВ;

перелік наявного обладнання та технічних засобів (вантажно-розвантажувальних, транспортних, зв`язку, оргтехніки, технічних засобів контролю), достатніх для забезпечення функціонування ЦСС (РСС).

Заява реєструється митним органом у порядку, установленому Інструкцією з діловодства в митній службі України, затвердженою наказом Держмитслужби від 28.12.2002 №747.

Строк розгляду заяви не може перевищувати 30 календарних днів з дати її реєстрації.

Митний орган перевіряє відповідність відомостей, зазначених у поданих експрес-перевізником документах, і стану передбачуваних для ЦСС (РСС) приміщень вимогам Порядку і умов здійснення митного контролю товарів та інших предметів, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон у міжнародних експрес-відправленнях, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2002 року №1948 і цієї Інструкції.

Митним органом може бути відмовлено в погодженні місця розташування ЦСС (РСС) у таких випадках:

за відсутності документів, зазначених у пункті 2 цього розділу;

виявлення недостовірних даних;

виявлення невідповідності відомостей, зазначених у поданих експрес-перевізником документах, і стану передбачуваних для ЦСС (РСС) приміщень вимогам Порядку і умов здійснення митного контролю товарів та інших предметів, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон у міжнародних експрес-відправленнях, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2002 №1948, і цієї Інструкції;

за відсутності на ЦСС (РСС) приміщень для посадових осіб ПМО чи неналежного їх обладнання.

Митний орган відмовляє в погодженні місця розташування РСС за відсутності в експрес-перевізника ЦСС.

Про прийняте митним органом попереднє рішення експрес-перевізникові надсилається письмове повідомлення.

Згідно п.11 розділу ІІ Інструкції Держмитслужба забезпечує ведення Реєстру за допомогою програмно-інформаційного комплексу "Реєстр центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій" Єдиної автоматизованої інформаційної системи Держмитслужби (далі - ЄАІС Держмитслужби).

У Реєстрі зазначаються:

- номер за порядком;

- номер і дата наказу Держмитслужби про включення ЦСС (РСС) в Реєстр;

- найменування експрес-перевізника;

- код експрес-перевізника за ЄДРПОУ;

- місцезнаходження експрес-перевізника;

- найменування митного органу, у зоні діяльності якого експрес-перевізник перебуває на обліку як суб`єкт зовнішньоекономічної діяльності (далі - ЗЕД);

- місцезнаходження ЦСС (РСС);

- найменування митного органу, у зоні діяльності якого розташована ЦСС (РСС);

- зона діяльності ЦСС (РСС);

- перелік повірених, що складають локальну мережу експрес-перевізника;

- статус підрозділу експрес-перевізника: ЦСС чи РСС;

- номер і дата наказу Держмитслужби про виключення ЦСС (РСС) із

Реєстру.

Відповідно до п.п. 12-14 розділу ІІ Інструкції у строк, що не перевищує 30 календарних днів з дати реєстрації документів, Держмитслужба повідомляє митні органи України й експрес-перевізника про включення ЦСС (РСС) в Реєстр чи про відмову в погодженні місця розташування ЦСС (РСС).

Будь-які зміни планів місць зберігання МЕВ, оглядових залів чи службових приміщень для ПМО та їх розміщення на території ЦСС (РСС) здійснюються експрес-перевізником після погодження цих змін з митним органом, у зоні діяльності якого розташована ЦСС (РСС).

Експрес-перевізник протягом 5 робочих днів інформує митний орган про будь-які зміни відомостей у документах, що були подані ним відповідно до пункту 2.2 цієї Інструкції, а також надає копії цих документів, засвідчені в установленому цією Інструкцією порядку.

Якщо зміни в документах потребують внесення змін до Реєстру, то митний орган направляє до Держмитслужби супровідний лист разом із цими документами. Копії документів зберігаються в митному органі.

Держмитслужба забезпечує внесення відповідних змін до Реєстру.

Так позивачем відповідно до п.14 Інструкції, у зв`язку із змінами відомостей у документах, що були ним подані відповідно до пункту 2.2 цієї Інструкції, а саме укладання угод від 18.03.2020 року №2 про обмін міжнародними експрес-відправленнями з NISSIM A. DELIVERIES AND_TRANSPORT LTD (як клієнтом), та від 20.07.2021 року угоди №3 про обмін міжнародними експрес-відправленнями з B.I.S. EXPRESS (як клієнтом), було подано відповідне повідомлення до Одеської митниці, з проханням відобразити вказані зміни у Реєстрі центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій" Єдиної автоматизованої інформаційної системи Держмитслужби.

При цьому позивачем до заяв було надано: завірені копії розпорядження іноземної-компанії TRADE ALLIANCE LLC, завірені копії угод від 18.03.2020 року №2 про обмін міжнародними експрес-відправленнями з NISSIM A. DELIVERIES AND_TRANSPORT LTD (як клієнтом), та від 20.07.2021 року угоди №3 про обмін міжнародними експрес-відправленнями з B.I.S. EXPRESS (як клієнтом), завірені копії угоди №15 від 21.07.2021 року та №13 від 18.03.2020 року до угоди №09-02/2010 від 09.02.2010 року укладеної між позивачем та TRADE ALLIANCE LLC; ліцензії та їх переклад.

Представники Одеської митниці у судових засіданнях не заперечували того, що такі іноземні компанії, як NISSIM A. DELIVERIES AND_TRANSPORT LTD та B.I.S. EXPRESS можуть бути фактично відображенні у відповідному розділі Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій" Єдиної автоматизованої інформаційної системи Держмитслужби (далі - ЄАІС Держмитслужби), зокрема у відомостях що стосується партерів позивача, як експрес-перевізника.

Водночас позивачу було відмовлено у включенні таких відомостей до Реєстру, оскільки в результаті моніторингу сайтів іноземних підприємств, митний орган не зміг встановити реальність таких компаній, їх вид діяльності, послуги, тарифи і т.д. Так при введенні номерів міжнародних експрес-відправлень, наданих позивачем у листі як приклад, у розділі «Де моя посилка» відображається лише інформація про доставку міжнародних експрес-відправлень. Отже, митний орган не мав можливості підтвердити всі дані про вищевказані компанії, а позивачем не надано жодних документів для цього підтвердження.

Суд з даного приводу зауважує наступне.

Так згідно п.11 Інструкції Держмитслужба забезпечує ведення Реєстру за допомогою програмно-інформаційного комплексу "Реєстр центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій" Єдиної автоматизованої інформаційної системи Держмитслужби (далі - ЄАІС Держмитслужби) Держмитслужба забезпечує внесення відповідних змін до Реєстру.

Відповідно до п.14 Інструкції якщо зміни в документах потребують внесення змін до Реєстру, то митний орган направляє до Держмитслужби супровідний лист разом із цими документами. Копії документів зберігаються в митному органі. Держмитслужба забезпечує внесення відповідних змін до Реєстру.

З огляду на вищевикладене, Інструкцією не передбачено право митниці відмовляти у внесенні змін до Реєстру, та надавати оцінку відомостям, що містяться у відповідних заявах.

Одеська митниця повинна була направити заяви позивача №3/3 та №3/4 від 01.09.2021 року до Держмитслужби України разом із супровідним листом та документами. Водночас відповідач розглянув по-суті заяви позивача та відмовив позивачу у внесенні змін до Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій" Єдиної автоматизованої інформаційної системи Держмитслужби, що суперечить нормам законодавства.

Крім того суд зауважує, що п.2, Інструкції на який посилається відповідач, стосується заяв та документів, які подаються для погодження місця розташування ЦСС (РСС) і включення її (їх) до Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій, а не внесення відповідних змін згідно п.14 Інструкції.

Також суд зауважує, що Інструкція для погодження місця розташування ЦСС (РСС) і включення її (їх) до Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій не передбачає жодних положень, яким повинні відповідати сайти партерів позивача, як експрес-перевізника, зокрема, яка саме інформація там повинна міститись, а також обов`язку відповідача здійснювати моніторинг вказаних сайтів.

Згідно з ч. 2 ст. 9 КАС України суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Як роз`яснив Верховний Суд України у пункті 3 постанови Пленуму №14 від 18 грудня 2009 року "Про судове рішення", вихід за межі позовних вимог - це вирішення незаявленої вимоги, задоволення вимоги позивача у більшому розмірі, ніж було заявлено.

Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять. З цього випливає, що вихід за межі позовних вимог можливий за наступних умов: лише у справах за позовами до суб`єктів владних повноважень, оскільки лише в цьому випадку відбувається захист прав та інтересів позивача; повний захист прав позивача неможливий у спосіб, про який просить позивач. Повнота захисту полягає в ефективності відновлення його прав; вихід за межі позовних вимог повинен бути пов`язаний із захистом саме тих прав, щодо яких подана позовна заява.

На підставі вищезазначеного, суд вважає за необхідне для ефективного правового захисту прав позивача адміністративний позов задовольнити частково, шляхом визнання протиправними дій Одеської митниці щодо відмови товариству з обмеженою відповідальністю «Логістік Делівері Експрес» листом №7.10-1/17-01/13/5601 від 14.09.2021 року у внесенні змін до Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій" Єдиної автоматизованої інформаційної системи Держмитслужби на підставі його заяв від 01.09.2021 року №3/3 та №3/4.

Також задля належного захисту прав та інтересів позивача суд вважає за необхідне зобов`язати Одеську митниця направити заяви товариства з обмеженою відповідальністю «Логістік Делівері Експрес» від 01.09.2021 року №3/3 та №3/4 (вхідні номери Одеської митниці №5426/13 та №5427/13) з доданими до них документами до Державної митної служби України для розгляду їх по суті та прийняття відповідного рішення про внесення/чи відмову у внесенні до Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій в пункт партнерів - компанії «B.I.S. EXPRESS» та «NISSIM A. DELIVERIES AND_TRANSPORT LTD».

Водночас суд не вбачає підстав для визнання протиправною бездіяльність Державної митної служби України щодо невнесення до Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій, відомості щодо віднесення компанії «B.I.S. EXPRESS» та «NISSIM A. DELIVERIES AND_TRANSPORT LTD» до іноземних операторів експрес-перевезень; та зобов`язання Державної митної служби України вносити до реєстру відомостей про взаємодію по доставці міжнародних експрес-відправлень безпосередньо з третіми особами, які можуть виступати агентами/відправниками міжнародних експрес відправлень «B.I.S. EXPRESS» та «NISSIM A. DELIVERIES AND_TRANSPORT LTD» та які діють за розпорядженням компанії TRADE ALLIANCE LLC, оскільки до Державної митної служби заяви позивача від 01.09.2021 року №3/3 та №3/4 Одеською митницею направлені не були, такі заяви Державною митною службою України не розглядались, а отже такі позовні вимоги в цій частині є передчасними.

При цьому суд виходить з того, що в порядку адміністративного судочинства підлягають захисту лише порушені, не визнані або оспорювані права. Суд не може під час прийняття рішення по суті справи, вирішувати питання щодо правовідносин, які можливо будуть мати місце в майбутньому.

Щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем до суду надано платіжне доручення про сплату судового збору за подання адміністративного позову у розмірі 4540,00 грн.

На підставі вищезазначеного, враховуючи наявність підстав для задоволення основної позовної вимог товариства з обмеженою відповідальністю «Логістік Делівері Експрес», суд вважає необхідним стягнути на користь позивача суму сплаченого ним судового збору з Одеської митниці за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Керуючись вимогами ст.ст. 2, 6-11, 12, 77, 90, 192-194, 205, 241-246, 251, 255, 293-295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ :

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Логістік Делівері Експрес» (66300, Одеська область, м. Подільськ, вул. Соборна, 216А) до Одеської митниці (65078, м. Одеса, вул. Івана та Юрія Лип, 21А), Державної митної служби України (04119, м.Київ, вул. Дегтярівська, 11 Г) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Одеської митниці щодо відмови товариству з обмеженою відповідальністю «Логістік Делівері Експрес» у внесенні змін до Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій" Єдиної автоматизованої інформаційної системи Держмитслужби на підставі заяв від 01.09.2021 року №3/3 та №3/4.

Зобов`язати Одеську митницю направити заяви товариства з обмеженою відповідальністю «Логістік Делівері Експрес» від 01.09.2021 року №3/3 та №3/4 (вхідні номери Одеської митниці №5426/13 та №5427/13 від 01.09.2021 року) разом із доданими до них документами до Державної митної служби України для розгляду їх по суті та прийняття відповідного рішення про внесення/чи відмову у внесенні до Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій Єдиної автоматизованої інформаційної системи Держмитслужби інформації щодо партнерів позивача компаній «B.I.S. EXPRESS» та «NISSIM A. DELIVERIES AND_TRANSPORT LTD».

В задоволенні інших позовних вимог відмовити.

Стягнути з Одеської митниці на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Логістік Делівері Експрес» суму сплаченого позивачем судового збору за подання адміністративного позову у розмірі 4540,00 грн.

Рішення суду може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду в порядку та строки, встановлені статтями 293, 295 та пп.15.5 п.15 ч.1 розділу VII «Перехідні положення» КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Суддя О.В. Білостоцький

Дата ухвалення рішення22.06.2023
Оприлюднено26.06.2023
Номер документу111750021
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності

Судовий реєстр по справі —420/25656/21

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 17.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 21.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 04.08.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 26.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Рішення від 22.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні