Постанова
від 06.06.2023 по справі 911/1281/22
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"06" червня 2023 р. Справа№ 911/1281/22

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Тарасенко К.В.

суддів: Разіної Т.І.

Іоннікової І.А.

при секретарі судового засідання: Горді В.В.

за участі представників:

від позивача: Євтушенко Я.М.

від відповідача: Олексієнко О.М, Чайка О.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Соціально-гуманітарного управління виконавчого комітету Богуславської міської ради

на рішення Господарського суду Київської області

від 12.01.2023 (повне рішення складене 23.01.2023)

у справі №911/1281/22 (суддя - Бабкіна В.М.)

за позовом Комунального підприємства Богуславської міської ради Богуславське житлово-комунальне підприємство

до Соціально-гуманітарного управління виконавчого комітету Богуславської міської ради

про стягнення 1896861,16 грн заборгованості за договором № 835 про закупівлю послуг за державні кошти від 27.09.2021 р, у тому числі 1643583,67 грн основного боргу, 21884,43 грн 3% річних, 231393,06 грн інфляційних втрат

ВСТАНОВИВ:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ:

1.1. короткий зміст позовних вимог

Комунальне підприємство Богуславської міської ради Богуславське житлово-комунальне підприємство звернулося до Господарського суду Київської області з позовом до Соціально-гуманітарного управління виконавчого комітету Богуславської міської ради про стягнення 1896861,16 грн заборгованості за договором № 835 про закупівлю послуг за державні кошти від 27.09.2021 р, у тому числі 1643583,67 грн основного боргу, 21884,43 грн 3% річних, 231393,06 грн інфляційних втрат.

Вимоги позивача обґрунтовані тим, що між позивачем та відповідачем 27.09.2021 було укладено договір № 835 про закупівлю послуг за державні кошти, відповідно до умов якого позивач зобов`язався постачати відповідачу теплову енергію, а відповідач - оплачувати її вартість. Рішенням виконавчого комітету Богуславської міської ради № 219/12 від 28.10.2021 «Про встановлення тарифів КП БМР «Богуславське житлово-комунальне підприємство» на послугу з постачання теплової енергії» було затверджено нові тарифи на послуги з постачання теплової енергії, які були введені в дію з 01.11.2021, є обов`язковими для сторін та мають застосовуватись з моменту їх введення в дію, однак, відповідачем не було оплачено послуги з постачання теплової енергій за більшими тарифами, ніж вказані у договорі, у зв`язку з чим позивач просить суд стягнути з відповідача 1643583,67 грн основного боргу як різниці у вартості отриманої відповідачем теплової енергії (обсяг якої підтверджений останнім), визначеній за встановленими тарифами і за ціною договору, 21884,43 грн 3% річних, 231393,06 грн інфляційних втрат і судові витрати покласти на відповідача.

1.2. короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Господарського суду Київської області від 12.01.2023 у справі № 911/1281/22 позовні вимоги задоволено частково.

Присуджено до стягнення з Соціально-гуманітарного управління виконавчого комітету Богуславської міської ради на користь Комунального підприємства Богуславської міської ради Богуславське житлово-комунальне підприємство 1643583 грн 67 коп. основного боргу, 24653 грн 76 коп. судового збору.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Рішення суду мотивовано тим, що позивач довів факт невиконання відповідачем обов`язку по оплаті наданої теплової енергії, однак з огляду на не визначення строку з якого зобов`язання виникло у задоволенні позову в частині 3% річних та інфляційних втрат слід відмовити.

1.3. короткий зміст вимог апеляційної скарги

Не погоджуючись із прийнятим рішенням, Соціально-гуманітарне управління виконавчого комітету Богуславської міської ради звернулося безпосередньо до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, у якій просить суд скасувати рішення Господарського суду Київської області від 12.01.2023 у справі №911/1281/22 повністю та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

2. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ

2.1. визначення складу суду, заяви, клопотання

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13.02.2023 для розгляду даної справи визначено наступний склад колегії суддів: головуючий суддя - Тарасенко К.В, судді: Іоннікова І.А, Разіна Т.І.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 15.02.2023 витребувано з Господарського суду Київської області матеріали справи №911/1281/22.

09.03.2023 до Північного апеляційного господарського суду надійшли матеріали справи №911/1281/22.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 13.03.2023 відкрито апеляційне провадження у справі №911/1281/22 за апеляційною скаргою Соціально-гуманітарного управління виконавчого комітету Богуславської міської ради на рішення Господарського суду Київської області від 12.01.2023 у справі №911/1281/22. Розгляд апеляційної скарги призначено на 05.04.2023.

31.03.2023 від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу.

Розпорядженням керівника апарату суду № 09.1-08/1243/23 від 04.04.2023 у зв`язку з перебуванням судді Разіної Т.І. на лікарняному, відповідно до підпунктів 2.3.25, 2.3.49. пункту 2.3. Положення про автоматизовану систему документообігу суду, призначено повторний автоматизований розподіл справи №911/1281/22.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 04.04.2023 для розгляду даної справи визначено наступний склад колегії суддів: головуючий суддя - Тарасенко К.В, судді - Іоннікова І.А, Шаптала Є.Ю.

Ухвалою від 05.04.2023 розгляд справи призначено на 06.06.2023.

Розпорядженням керівника апарату суду від 06.06.2023 у зв`язку з перебуванням судді Шаптали Є.Ю. на лікарняному, відповідно до підпунктів 2.3.25, 2.3.49. пункту 2.3. Положення про автоматизовану систему документообігу суду, призначено повторний автоматизований розподіл справи №911/1281/22.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06.06.2023 для розгляду даної справи визначено наступний склад колегії суддів: головуючий суддя - Тарасенко К.В, судді - Іоннікова І.А, Разіна Т.І.

Враховуючи вищевикладене, ухвалою від 06.06.2023 відкрито апеляційне провадження у справі №911/1281/22 за апеляційною скаргою Соціально-гуманітарного управління виконавчого комітету Богуславської міської ради на рішення Господарського суду Київської області від 12.01.2023 у справі №911/1281/22 колегією суддів у складі: головуючий суддя - Тарасенко К.В, судді - Іоннікова І.А, Разіна Т.І. Розгляд справи ухвалено здійснювати у раніше визначені дату та час.

У судове засідання з`явились представники сторін які надали пояснення по суті спору.

2.2. узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу

Апеляційна карга мотивована тим, що оскаржуване рішення прийняте при неповному з`ясуванні обставин, що мають значення для справи, а висновки суду не відповідають обставинам справи, при цьому судом порушено норми матеріального та процесуального права.

Відповідач зазначає, що ним в повній мірі та належним чином виконано умови договору від 27.09.2021 про закупівлю послуг за державні кошти, укладеного відповідно до проведеної тендерної процедури, жодних змін до договору сторонами внесено не було, а тому у відповідача відсутній обов`язок здійснювати оплату за тарифами, які не відповідають умовам договору.

2.3. узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи

У відзиві на апеляційну скаргу позивач заперечив проти доводів апеляційної скарги з огляду на її необґрунтованість та просив залишити оскаржуване рішення без змін.

Позивач зазначає, що ним виконано умови договору та поставлено теплову енергію на підставі діючих тарифів, а тому наявна заборгованість підлягає стягненню.

2.4. інші процесуальні дії у справі

Представники відповідача у судовому засіданні підтримали доводи апеляційної скарги, просили її задовольнити, а оскаржуване рішення скасувати.

Представник позивача у судовому засіданні проти доводів апеляційної скарги заперечив, просив оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Мотивувальна частина.

3.ПОЗИЦІЯ СУДУ:

3.1. встановлені судом першої інстанції та неоспорені обставини

Рішенням виконавчого комітету Богуславської міської ради № 26/3 від 24.02.2021 «Про встановлення тарифів КП БМР «Богуславтепловодопостачання» на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання» було вирішено встановити та ввести в дію з 01.03.2021 тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання.

27.09.2021 між Комунальним підприємством Богуславської міської ради «Богуславське житлово-комунальне підприємство» (постачальник) та Соціально-гуманітарним управлінням виконавчого комітету Богуславської міської ради (споживач) було укладено договір № 835 про закупівлю послуг за державні кошти (надалі - Договір), за результатами процедури відкритих торгів на виконання вимог Закону України «Про публічні закупівлі», відповідно до п. 1.1 якого постачальник зобов`язується протягом жовтня-грудня 2021 року надати споживачеві послуги, з постачання пари та гарячої води, а споживач - прийняти і оплатити дані послуги.

Згідно з п. 3.1 Договору ціна цього договору становить 3694324,14 грн.

Ціна цього договору може бути змінена споживачем в залежності в фінансування та фактичного використання теплової енергії за взаємною згодою сторін укладенням додаткової угоди до цього договору (п. 3.2 Договору).

Умовами п. 4.1 Договору встановлено, що розрахунки проводяться шляхом розрахунку за постачання теплової енергії виключно в безготівковій формі, відповідно до встановленого тарифу на теплову енергію, розмір та структура якого встановлюється згідно чинного законодавства. Розрахунковим період є календарний місяць.

У відповідності з п. 4.3 Договору споживач проводить оплату протягом 15 банківських днів після отримання рахунку та акту здачі-приймання робіт. Розрахунок за надані послуги здійснюється на підставі Бюджетного кодексу України. У разі затримання бюджетного фінансування, розрахунок проводиться протягом 5-ти банківських днів з дати отримання споживачем бюджетних призначень на свій реєстраційний рахунок.

Договір вступає в силу з моменту його підписання сторонами та діє до 31 грудня 2021 року (п. 12.1 Договору).

11.10.2021 між Комунальним підприємством Богуславської міської ради «Богуславське житлово-комунальне підприємство» та Соціально-гуманітарним управлінням виконавчого комітету Богуславської міської ради було укладено додаткову угоду № 1 до договору № 835 від 27.09.2021 р, згідно з п. 1 якої відповідно до постанови КМУ від 04.12.2019 № 1070, розпорядження голови Богуславської міської ради від 11.10.2021 № 165 та рахунку на оплату від 11.10.2021 № 336 сторони, за взаємною згодою, вирішили внести зміни до договору № 835 від 27.09.2021 р, доповнивши розділ 4 пунктом 4.6, а саме: « 4.6 здійснити попередню оплату послуг у розмірі, що не перевищує вартості послуг трьох календарних місяців, у сумі 1000000,00 грн.».

31.12.2021 між Комунальним підприємством Богуславської міської ради «Богуславське житлово-комунальне підприємство» та Соціально-гуманітарним управлінням виконавчого комітету Богуславської міської ради було укладено додаткову угоду № 1 до договору про закупівлю послуг за державні кошти № 835 від 27.09.2021, за змістом п. 1.1 якої сторони дійшли взаємної згоди продовжити строк дії договору про закупівлю послуг за державні кошти № 835 від 27.09.2021 (ідентифікатор закупівлі UA-2021-09-14-000328-b), на підставі частини 6 статті 41 ЗУ «Про публічні закупівлі», виклавши п. 12.1 Договору у наступній редакції: « 12.1 договір вступає в силу з моменту його підписання сторонами та діє до 31.01.2021 р.».

Крім того, 14.01.2022 між Комунальним підприємством Богуславської міської ради «Богуславське житлово-комунальне підприємство» та Соціально-гуманітарним управлінням виконавчого комітету Богуславської міської ради було укладено додаткову угоду № 2 до договору про закупівлю послуг за державні кошти № 835 від 27.09.2021, у відповідності з п. 1.1 якої сторони за взаємною згодою та на підставі частини 6 статті 41 ЗУ «Про публічні закупівлі» вирішили внести зміни до Договору про закупівлю послуг за державні кошти № 835 від 27.09.2021 (ідентифікатор закупівлі UA-2021-09-14-000328-b) та збільшити ціну договору на 20% на період проведення споживачем процедури закупівлі придбання теплової енергії на 2022 рік, а саме - на 738860,00 грн від ціни договору № 835 від 27.09.2021 і викласти п. 3.1 договору в наступній редакції: « 3.1 ціна цього договору становить 4433184,12 грн.». Всі інші умови договору, що не обумовлені в даній додатковій угоді, є незмінними, сторони підтверджують їх обов`язковість щодо себе.

У подальшому, рішенням виконавчого комітету Богуславської міської ради № 219/12 від 28.10.2021 «Про встановлення тарифів КП БМР «Богуславське житлово-комунальне підприємство» на послугу з постачання теплової енергії» було вирішено встановити економічно обґрунтовані тарифи на послуги з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії. Тарифи для населення, бюджетних установ, організацій та інших споживачів постановлено ввести в дію з 01.11.2021. Визнано таким, що втратило чинність, рішення виконавчого комітету Богуславської міської ради № 26/3 від 24.02.2021 «Про встановлення тарифів КП БМР «Богуславтепловодопостачання» на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання».

3.2. обставини встановлені судом апеляційної інстанції і визначення відповідно до них правовідносин та доводи, за якими суд апеляційної інстанції погодився або не погодився з висновками суду першої інстанції

Як зазначає позивач, на виконання зобов`язань за договором, постачав (продавав) відповідачу теплову енергію, на підтвердження чого до матеріалів справи долучено акти здачі-приймання робіт (надання послуг) № 483 від 03.11.2021 на суму 46874,12 грн, № 651 від 30.11.2021 на суму 298773,08 грн, № 652 від 30.11.2021 на суму 172481,38 грн, № 653 від 30.11.2021 на суму 1671087,02 грн, № 685 від 16.12.2021 на суму 192469,46 грн, № 698 від 16.12.2021 на суму 125852,21 грн, № 700 від 16.12.2021 на суму 1144701,28 грн, № 731 від 31.12.2021 на суму 1613675,34 грн, № 732 від 31.12.2021 на суму 162614,81 грн, № 733 від 31.12.2021 на суму 246744,44 грн, № 35 від 25.01.2022 на суму 271903,18 грн, № 36 від 25.01.2022 на суму 27205,31 грн, № 37 від 25.01.2022 на суму 19220,60 грн, № 39 від 26.01.2022 на суму 208247,64 грн, які підписані сторонами з проставленням печатки підприємств.

Водночас, вказані акти навпроти замовника містять відмітку про часткову оплату з посиланням на Договір. Наведена обставина, за висновками суду, свідчить, що замовник погоджував обсяг поставлених послуг, а не їх вартість.

Соціально-гуманітарним управлінням виконавчого комітету Богуславської міської ради було частково оплачено поставлену позивачем теплову енергію, у зв`язку з чим, за твердженням позивача, у відповідача утворилась заборгованість в сумі 1643583,67 грн.

Як зазначається у позові, причиною часткової сплати отриманих послуг став той факт, що протягом всього терміну дії договору оплата послуг відповідачем здійснювалась за тарифами, що діяли на момент його укладання, тобто за тарифами, які були введені в дію з 01.03.2021 рішенням виконавчого комітету Богуславської міської ради № 26/3 від 24.02.2021 «Про встановлення тарифів КП БМР «Богуславтепловодопостачання». Нові тарифи, що були введені в дію з 01.11.2021 рішенням виконавчого комітету Богуславської міської ради № 219/12 від 28.10.2021 «Про встановлення тарифів КГІ БМР «Богуславське житлово-комунальне підприємство» на послугу з постачання теплової енергії» відповідачем ігнорувались.

З огляду на зазначене, у позивач дійшов висновку, з яким погодився суд першої інстанції, що у відповідача перед позивачем за період з 30.11.2021 по 25.01.2022 утворилась заборгованість у вигляді різниці між вартістю отриманої відповідачем теплової енергії, обрахованої за чинним тарифом, та вартістю, обрахованою за тарифом на час укладання договору.

Однак колегія суддів з вказаними висновками не погоджується з огляду на наступне.

Суд відзначає, що згідно з ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, встановлених п.п. 1-8 цієї частини статті, у тому числі у разі: зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника (п. 1 ч. 5 вказаної статті); збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії (п. 2 ч. 5 вказаної статті).

Зміна істотних умов договору про закупівлю (збільшення ціни за одиницю товару) є правомірною виключно за таких умов: відбувається за згодою сторін; порядок зміни умов договору має бути визначений самим договором (відповідно до проекту, який входив до тендерної документації); підстава збільшення - коливання ціни такого товару на ринку (обґрунтоване і документально підтверджене постачальником); ціна за одиницю товару може збільшуватися не більше ніж на 10%; загальна сума (ціна) договору не повинна збільшуватися.

Однак колегія суддів наголошує, що сторонами згоди щодо внесення змін до договору в частині збільшення ціни за одиницю товару не вносилось. Крім того, не вносилось і змін до Договору в частині обсягів поставки теплової енергії.

Колегія суддів зазначає, що у випадку, якщо сторони не дійшли згоди щодо внесення змін до Договору вони не позбавлені права звернутись до суду з для вирішення такого спору, однак матеріали справи не містять відомостей, що позивач звертався до суду з вимогами до відповідача про внесення змін до Договору.

За висновками суду першої інстанції, укладений між сторонами договір про закупівлю послуг за державні кошти № 835 від 27.09.2021 вичерпав свою дію шляхом поставки теплової енергії в межах, визначеної сторонами ціни договору, а саме - в розмірі 4433184,12 грн. (з урахуванням додаткової угоди № 2 від 14.01.2022 р.), що не заперечується сторонами даної справи. При цьому, суд зауважує, що строк дії зазначеного вище договору закінчився 31.01.2022, однак вказані висновки судом першої інстанції здійснені без врахування пунктів 1.2.1. та 1.2.2. Договору, якими визначено обсяг послуг, а саме 911,857 Гкал на теплопостачання з використанням природного газу та 310,543 Гкал теплопостачання з використанням альтернативних джерел енергії,

Відповідно до підписаних актів, обсяг постачання теплової енергії становить 1 497,175 Гкал, що на 20% більше ніж було погоджено сторонами в першій редакції Договору, однак враховуючи, що сторонами було погоджено збільшення ціни договору на 20 %, то суд дійшов висновку, що і обсяг постачання сторонами було погоджено збільшити на 20%.

Таким чином, вся теплова енергія була поставлена саме на виконання Договору, в узгоджених обсягах та за погодженою ціною, а не у позадоговірному порядку, як вказав суд першої інстанції.

Таким чином, з огляду на відсутність змін до Договору в частині збільшення ціни Договору з урахуванням рішення виконавчого комітету Богуславської міської ради № 219/12 від 28.10.2021 «Про встановлення тарифів КП БМР «Богуславське житлово-комунальне підприємство» на послугу з постачання теплової енергії», колегія суддів дійшла висновку, що застосування вказаних тарифів до спірних правовідносин є неправомірним, а позовні вимоги як в частині заборгованості так і в частині нарахованих на неї сум 3% річних та інфляційних втрат є необґрунтованими.

3.3. чи були і ким порушені, не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси за захистом яких мало місце звернення до суду

Порушенням права є такий стан суб`єктивного права, при якому воно зазнавало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок якого суб`єктивне право уповноваженої особи зазнало зменшення або ліквідації як такого. Порушення права пов`язане з позбавленням його носія можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково.

Дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що позивач не довів, що відповідач здійснивши оплату наданих послуг в обсягах визначених Договором порушив права чи охоронювані законом інтереси позивача.

4. ВИСНОВКИ СУДУ ТА ДЖЕРЕЛА ПРАВА:

4.1. висновки за результатами розгляду матеріалів справи

За результатами розгляду справи колегією суддів встановлено, що позивач не довів належними та допустимими доказами наявність підстав для задоволення позову.

4.2. посилання на норми права, якими керувався суд апеляційної інстанції

Суд відзначає, що згідно з ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, встановлених п.п. 1-8 цієї частини статті, у тому числі у разі: зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника (п. 1 ч. 5 вказаної статті); збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії (п. 2 ч. 5 вказаної статті).

Закон України «Про публічні закупівлі» не містить винятків з правила, встановленого нормами частини першої статті 651 ЦК України, частини першої статті 188 ГК України про те, що зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Зміна істотних умов договору про закупівлю (збільшення ціни за одиницю товару) є правомірною виключно за таких умов: відбувається за згодою сторін; порядок зміни умов договору має бути визначений самим договором (відповідно до проекту, який входив до тендерної документації); підстава збільшення - коливання ціни такого товару на ринку (обґрунтоване і документально підтверджене постачальником); ціна за одиницю товару може збільшуватися не більше ніж на 10%; загальна сума (ціна) договору не повинна збільшуватися.

При цьому, зміна умов договору, в тому числі - ціни за одиницю товару, як за наведеними вище нормами законодавства, так і за умовами укладеного договору, відбувається за згодою обох сторін шляхом укладення додаткової угоди.

Пунктами 4, 5, 6 ст. 19 «Про теплопостачання» передбачено, що теплогенеруюча організація має право постачати вироблену теплову енергію безпосередньо споживачу згідно з договором купівлі-продажу теплової енергії. Теплотранспортуюча організація не має права відмовити споживачу теплової енергії у забезпеченні його тепловою енергією за наявності технічних можливостей на приєднання - споживача до теплової мережі. Споживач повинен щомісячно здійснювати оплату теплопостачальній організації за фактично отриману теплову енергію.

Положення Закону України «Про теплопостачання» також свідчать про те, що правовідносини між теплопостачальною організацією та споживачем мають ґрунтуватися на договірних засадах.

Згідно з частиною 3 статті 24 Закону України «Про теплопостачання» до основних обов`язків споживача теплової енергії, зокрема, належить своєчасне укладання договору з теплопостачальною організацією на постачання теплової енергії.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2007 № 1198 затверджені Правила користування тепловою енергією (надалі - Правила), які визначають взаємовідносини між теплопостачальними організаціями та споживачами теплової енергії (пункт 1 Правил).

Пунктом 2 Правил встановлено, що правила є обов`язкові для виконання усіма теплопостачальними організаціями незалежно від форми власності, споживачами, організаціями, що виконують проектування, пуск, налагодження та експлуатацію обладнання для виробництва, транспортування, постачання та використання теплової енергії.

Користування тепловою енергією допускається лише на підставі договору купівлі- продажу теплової енергії між споживачем і теплопостачальною організацією (далі - договір), крім підприємств, що виробляють та використовують теплову енергію для цілей власного виробництва. Договори укладаються відповідно до типових договорів. Форми типових договорів затверджуються центральним органом виконавчої влади у сфері теплопостачання (пункт 4 Правил).

Теплова енергія постачається безперервно, якщо договором не передбачено інше (пункт 29 Правил).

Споживач теплової енергії зобов`язаний: вчасно проводити розрахунки за спожиту теплову енергію та здійснювати інші платежі відповідно до умов договору та цих Правил (пункт 40 Правил).

Споживач повинен щомісячно здійснювати оплату теплопостачальній організації за фактично отриману теплову енергію (частина 6 статті 19 Закону України «Про теплопостачання»).

Відповідно до частини 6 статті 25 Закону України «Про теплопостачання» у разі відмови споживача оплачувати споживання теплової енергії, заборгованість стягується в судовому порядку.

Згідно зі статтею 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Відповідно до вимог статті 599 Цивільного кодексу України, зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.

Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.

5. ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ:

5.1. мотиви прийняття або відхилення кожного аргументу, викладеного учасниками справи в апеляційній скарзі та відзиві на апеляційну скаргу

Колегія суддів погоджується з доводами відповідача, що ним в повній мірі та належним чином виконано умови договору від 27.09.2021 про закупівлю послуг за державні кошти, укладеного відповідно до проведеної тендерної процедури, жодних змін до договору сторонами внесено не було, а тому у відповідача відсутній обов`язок здійснювати оплату за тарифами, які не відповідають умовам договору.

Крім того, колегія суддів наголошує, що зміна тарифів могла бути підставою для внесення змін до Договору, однак сторонами зміни до Договору внесені не були, а позивач до суду з вимогами про внесення змін до договору не звертався, а тому у відповідача не виник обов`язок сплачувати вартість спожитої теплової енергії за тарифами які не передбачені в Договорі.

6. ВИСНОВКИ ПІВНІЧНОГО АПЕЛЯЦІЙНОГО ГОСПОДАРСЬКОГО СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ:

Колегія суддів Північного апеляційного господарського суду дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції прийнято при неврахування обставин, що мають значення для справи, а саме в частині узгодженого обсягу постачання, а висновки суду про позадоговірне постачання теплової енергії не відповідають встановленим обставинам справи, що є підставою для його скасування.

Рішення Господарського суду Київської області від 12.01.2023 у справі №911/1281/22 підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про відмову у задоволенні позову в повному обсязі.

Апеляційна скарга Соціально-гуманітарного управління виконавчого комітету Богуславської міської ради на рішення Господарського суду Київської області від 12.01.2023 у справі №911/1281/22 підлягає частковому задоволенню, у зв`язку з необґрунтованістю доводів апеляційної скарги щодо наявності підстав для стягнення витрат на професійну правничу допомогу.

7. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ:

7.1. Судові витрати у вигляді судового збору за розгляд позовної заяви та апеляційної скарги, у зв`язку з задоволенням позову, згідно ч. 1 ст. 129 ГПК України, покласти на позивача.

7.2 Відповідач у апеляційній скарзі порушив питання щодо стягнення з позивача 5000,00 грн за отримання правничої допомоги, однак жодних доказів на підтвердження понесення таких витрат до суду апеляційної скарги не надав, до стадії судових дебатів не довів суду, що такі докази будуть подані у передбачений законом строк, а тому апеляційна скарга у вказаній частині не підлягає задоволенню у зв`язку з необґрунтованістю.

Керуючись ст. ст. 129, 269, 277, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд-

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Соціально-гуманітарного управління виконавчого комітету Богуславської міської ради на рішення Господарського суду Київської області від 12.01.2023 у справі №911/1281/22 задовольнити частково.

2. Рішення Господарського суду Київської області від 12.01.2023 у справі №911/1281/22 скасувати.

3. Прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

4. Стягнути з Комунального підприємства Богуславської міської ради «Богуславське житлово-комунальне підприємство» (09701, Київська обл, Обухівський р-н, м. Богуслав, вул. Польова, 46-А, код 44297694) на користь Соціально-гуманітарного управління виконавчого комітету Богуславської міської ради (09701, Київська обл., Обухівський р-н, м. Богуслав, вул. Шевченка, 40, код 43723123) 36 980,63 грн (тридцять шість тисяч дев`ятсот вісімдесят грн 63 коп.) судового збору за подання апеляційної скарги.

5. Доручити Господарському суду Київської області видати наказ.

6. Матеріали справи повернути до суду першої інстанції.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Сторони мають право оскаржити постанову в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 20 днів, відповідно до ст. ст. 286-291 ГПК України.

Повний текст рішення складено та підписано 26.06.2023.

Головуючий суддя К.В. Тарасенко

Судді Т.І. Разіна

І.А. Іоннікова

СудПівнічний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення06.06.2023
Оприлюднено28.06.2023
Номер документу111799023
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу

Судовий реєстр по справі —911/1281/22

Ухвала від 05.10.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кролевець О.А.

Ухвала від 03.10.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кролевець О.А.

Ухвала від 08.08.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кролевець О.А.

Ухвала від 26.06.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Постанова від 06.06.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Ухвала від 06.06.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Ухвала від 05.04.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Ухвала від 13.03.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Ухвала від 15.02.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Рішення від 12.01.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні