Ухвала
від 26.06.2023 по справі 280/5903/22
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

З ПИТАНЬ ВІДСТРОЧЕННЯ ВИКОНАННЯ СУДОВОГО РІШЕННЯ

26 червня 2023 рокуСправа № 280/5903/22 м. Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі судді Сіпаки А.В., при секретарі судового засідання Келюх К.С.,

за участі

прокурора Шаповалова В.М.

представника позивача не прибув

представника відповідача та третьої особи Воронова О.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні заяву Відділу освіти, молоді та спорту Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області про відстрочення виконання рішення у справі

за позовом Першого заступника керівника Запорізької окружної прокуратури Запорізької області (вул. Залізнична, 17, м. Запоріжжя, 69002) в інтересах Держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (вул. Фортечна, буд. 65, м. Запоріжжя, 69002, код ЄДРПОУ 38625593)

до Відділу освіти, молоді та спорту Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області (вул. Шкільна, буд. 5-А, с. Долинське, Запорізький район, Запорізька область,70420, код ЄДРПОУ 41064804),

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Долинська сільська рада Запорізького району Запорізької області (вул. Шкільна, 5А, с. Долинське, Запорізький район, Запорізька область,70420, код ЄДРПОУ 24910971)

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Перший заступник керівника Запорізької окружної прокуратури Запорізької області в інтересах Держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (далі позивач) звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Відділу освіти, молоді та спорту Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Долинська сільська рада Запорізького району Запорізької області, в якому просить суд:

визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти, молоді та спорту Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області щодо незабезпечення утримання у готовності до використання за призначенням та неприведення в готовність до використання за призначенням захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття, обліковий № 29951, що розташоване за адресою: вул. Тараса Шевченка, буд. 14, с. Долинське, Запорізький район, Запорізька область;

зобов`язати Відділ освіти, молоді та спорту Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області привести в готовність до використання за призначенням захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття, обліковий № 29951, що розташоване за адресою: вул. Тараса Шевченка, буд. 14, с. Долинське, Запорізький район, Запорізька область, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 27.02.2023 позовні вимоги Першого заступника керівника Запорізької окружної прокуратури Запорізької області в інтересах Держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області задоволено.

30.03.2023 рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27.02.2023 у справі №280/5903/22 набрало законної сили та 18.05.2023 на його виконання було видано виконавчий лист.

14.06.2023 до суду надійшла заява Відділу освіти, молоді та спорту Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області про відстрочення виконання рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27.02.2023 у справі №280/5903/22 строком на один рік.

Ухвалою суду від 15.06.2023 призначено судове засідання на 26.06.2023 для розгляду заяви про відстрочення виконання рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27.02.2023 у справі №280/5903/22.

У судове засідання прокурор, представник відповідача та третьої особи з`явились.

Представник позивача у судове засідання не прибув.

Представник відповідача у судовому засіданні підтримав подану заяву, просив суд задовольнити її та відстрочити виконання рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27.02.2023 у справі №280/5903/22 строком на один рік.

Обгрунтовуючи заяву, представник зазначив, що у порядку добровільного виконання рішення суду відповідачем виконано частково. У встановлений в постановах про ввідкриття виконавчого провадження термін, виконати рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27.02.2023 у справі №280/5903/22 у повному обсязі неможливо оскільки, належне укомплектування протирадіаційного укриття № 29951 потребує значних грошових коштів, які на даний час у відповідача відсутні та не передбачені кошторисом на 2023 рік.

Листом від 31.05.2023 № 210 від TOB «ПРОМТЕПЛОТЕХСЕРВІС» було запропоновано відповідачу розроблення проектно-кошторисної документації для забезпечення призначеного для укриття приміщення механічною припливно-витяжною вентиляцією згідно діючих будівельних норм і правил на орієнтовну суму у 2 мільйона гривень.

Питання про розроблення вищевказаної документації та забезпечення фінансування будівельних робіт відповідачем наразі вирішується, однак повне приведення укриття у відповідність до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту», ускладнене відсутністю бюджетного фінансування через дефіцит коштів, викликаний воєнним станом у зв`язку зі збройною агресією російської федерації проти України.

Представник позивача надіслав до суду заперечення на заяву про відстрочення виконання рішення, в яких, зокрема, зазначено, що забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій має пріоритетне значення у порівняні з інтересом відповідача. На території Запорізької області розташована Запорізька АЕС. яка є найбільшою в Європі і з березня 2022 року перебуває під контролем військових країни-агресора.

Захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття, обліковий № 29951 є єдиною захисною спорудою цивільного захисту у вигляді протирадіаційного укриття на території Долинської територіальної громади, в якій, зважаючи на її місткість, при необхідності можуть розміститись не тільки вихователі та вихованці дитячого закладу. а й мешканці села, що проживають неподалік, а також тимчасово переміщені особи.

Неготовність до використання за призначенням захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття, обліковий № 29951, що розташоване за адресою: вул. Тараса Шевченка, буд. 14, с. Долинське, Запорізький район, Запорізька область, створює очевидну загрозу життю та здоров`ю людей, а сукупність недоліків укриття, інтенсивність бойових дій та обстрілів території Запорізької області вказує на максимальний ступінь такої загрози, що є неприпустимим і вимагає якнайшвидшого приведення укриття в готовність для використання за призначенням.

Однак, проведення відділом освіти, молоді та спорту Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області деяких робіт з утримання та експлуатації протирадіаційного укриття та направлення до Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області листа від 28.04.2023 № 01-22/0631 про деталізацію кошторису приведення до стану готовності захисної споруди, не звільняє Відповідача від виконання ним імперативних норм законодавства щодо утримання захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття, обліковий № 29951. що розташоване за адресою: вул. Тараса Шевченка, буд. 14, с. Долинське, Запорізький район, Запорізька область.

Також навіть у разі винесення на розгляд Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області питання щодо виділення коштів для виконання судового рішення, це не гарантуватиме прийняття депутатами рішення про їх виділення, обсяг виділених асигнувань.

Крім того, наданий відділом освіти, молоді та спорту Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області до суду акт оперативного огляду об`єкта (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення від 02.06.2023, який складено комісією, не може бути прийнятим до уваги судом з приводу готовності, обмеженої готовності або неготовності до використання за призначенням захисної споруди цивільного захисту, тому що він не передбачений розділом VI Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту.

Прокурор у судовому засіданні заперечив щодо відстрочення виконання рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27.02.2023 у справі №280/5903/22 з підстав, які аналогічні запереченням позивача.

Суд, заслухавши думку учасників справи, дослідивши матеріали справи, зазначає наступне.

Відповідно достатті 129-1 Конституції Українисудове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Отже, судове рішення виконується безпосередньо і для його виконання не вимагається ухвалення будь-яких інших, додаткових судових рішень.

Суб`єктами, на яких поширюється обов`язковість судових рішень являються всі органи державної влади і органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, посадові чи службові особи та громадяни.

Відповідно до приписів частини 2статті 14 Кодексу адміністративного судочинства Українисудові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

Частиною 1ст. 378 Кодексу адміністративного судочинства Українипередбачено, що за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду.

Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим (ч. 3ст. 378 КАС України).

Згідно з ч. 4ст. 378 КАС України, вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує:

1) ступінь вини відповідача у виникненні спору;

2) щодо фізичної особи - тяжке захворювання самої особи або членів її сім`ї, її матеріальне становище;

3) стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.

Відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення рішення, ухвали, постанови (ч. 5ст. 378 КАС України).

Суд звертає увагу, що сторона, яка звертається до суду із заявою про відстрочення виконання судового рішення, повинна довести суду наявність підтверджених відповідними доказами виняткових обставин, які можуть бути підставою для відстрочення виконання судового рішення, а також обставин, які підтверджують, що запропоновані умови відстрочки є реальними та обґрунтованими, а також не можуть призвести до ухилення від виконання рішення суду.

Реальне виконання судового рішення законодавець відніс до одного з основних завдань адміністративного судочинства, і саме на цій підставі відстрочення або розстрочення виконання судового рішення поставлено у залежність від обставин, що ускладнюють виконання судового рішення.

Підставою для застосування правил цієї норми є обставини, що перешкоджають належному виконанню судового рішення в адміністративній справі, ускладнюють його виконання або роблять неможливим. Для розстрочення виконання судового рішення такою обставиною може бути недостатність коштів на рахунку, стихійне лихо.

При цьому, вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання рішення, суд повинен враховувати матеріальні інтереси сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини відповідача у виникненні спору, наявність обставин відсутності коштів на банківських рахунках та інші обставини справи.

Отже, підставами для відстрочення виконання судового рішення можуть бути виняткові обставини, які ускладнюють його виконання. Факт наявності таких обставин має підтверджуватись певними доказами, як це встановлено положеннями ст.ст. 72 - 77 КАС України. При цьому, обов`язок доказування покладається на сторони, а тому кожна сторона повинна довести наявність тих обставин, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Верховний Суд у постанові від 11.10.2019 у справі № 810/4643/18 зазначив, що нормамиКАС Українине встановлено вичерпний перелік обставин, за наявності яких суд може відстрочити або розстрочити виконання рішення в адміністративній справі. Це питання суд вирішує із врахуванням конкретних обставин адміністративної справи, зокрема, суб`єктного складу сторін у справі, зобов`язаної сторони (боржника) за рішенням суду, складного майнового стану чи складної життєвої ситуації зобов`язаної сторони (боржника), впливу виконання рішення спроможність зобов`язаної сторони (боржника) виконати інший публічний обов`язок чи зобов`язання перед особами, які потребують соціального захисту. У випадку розстрочення (відстрочення) виконання свого рішення суд, який здійснює контроль за його виконанням, повинен забезпечити баланс публічного і приватного інтересів.

Суд зазначає, що у зв`язку із розпочатою військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1ст. 106 Конституції України,Закону України "Про правовий режим воєнного стану",Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб. У подальшому, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України, продовжено строк дії воєнного стану в Україні, який триває дотепер.

Суд враховує, що забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій має пріоритетне значення у порівняні з інтересом відповідача.

Відповідно достатті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.

На території Запорізької області розташована Запорізька АЕС, яка є найбільшою в Європі і з березня 2022 року перебуває під контролем військових країни-агресора.

Протирадіаційне укриття № 29951 є єдиною захисною спорудою цивільного захисту у вигляді протирадіаційного укриття на території Долинської територіальної громади, в якій, зважаючи на її місткість, при необхідності можуть розміститися мешканці села та тимчасово переміщені особи.

Не готовність до використання за призначенням захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття, обліковий № 29951, що розташоване за адресою: вул. Тараса Шевченка, буд. 14, с. Долинське, Запорізький район, Запорізька область, створює очевидну загрозу життю та здоров`ю людей, а сукупність недоліків укриття, інтенсивність бойових дій та обстрілів території Запорізької області вказує на максимальний ступінь такої загрози, що є неприпустимим і вимагає якнайшвидшого приведення укриття в готовність для використання за призначенням.

Суд зауважує, що необхідність проведення процедури закупівлі та внесення на розгляд Долинською сільською радою Запорізького району Запорізької області питаннявиділення коштів івнесення змін до бюджету на 2023 рік не звільняє відповідача від виконання ним імперативних норм законодавства щодо утримання захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційне укриття, обліковий № 29951, що розташоване за адресою: вул. Тараса Шевченка, буд. 14, с. Долинське, Запорізький район, Запорізька область, готовності до використання за призначенням.

Суд зауважує, що винесення на розгляд Долинською сільською радою Запорізького району Запорізької області питаннявиділення коштів івнесення змін до бюджету на 2023 рік не гарантує прийняття депутатами рішення про їх виділення, обсяг виділених асигнувань та не визначає строки прийняття такого рішення. Процедура ж закупівлі, своєю чергою, не обов`язково призведе в результаті до виконання умов договору та приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням.

В той же час, чинне законодавство не ставить в залежність необхідність утриманнязахисних споруд цивільного захисту від наявності чи відсутності бюджетних коштів (фінансової спроможності) відповідача. Сама по собі необхідність проведення процедури закупівлі та відсутність коштів на приведення в готовність до використання за призначенням захисної споруди цивільного захисту не може бути підставою для відкладення вжиття заходів щодо усунення факторів небезпеки життю, здоров`ю громадян.

Окрім того, з огляду на пояснення заявника, неможливо встановити, чим саме, обумовлено заявлений річний строк відстрочення виконання рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27.02.2023.

Тобто, доводи заявника не свідчать про неможливість виконання рішення суду у даній справі.

Таким чином, враховуючи непідтвердження заявником належними та достатніми доказами наявності виняткових обставин, які ускладнюють виконання рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27.02.2023, а також ту обставину, що право на життя є пріоритетним, на переконання суду, відсутні підстави для задоволення заяви Відділу освіти, молоді та спорту Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області про відстрочення виконання рішення суду у справі.

Керуючись ст.241-243, 248, 378 КАС України, суд,

УХВАЛИВ:

У задоволенні заяви Відділу освіти, молоді та спорту Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області про відстрочення виконання рішення суду у справі за позовом Першого заступника керівника Запорізької окружної прокуратури Запорізької області в інтересах Держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області до Відділу освіти, молоді та спорту Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Долинська сільська рада Запорізького району Запорізької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, - відмовити.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення.

Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі протягом 15 днів з дня складення повного тексту ухвали.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.

Повний текст ухвали складено та підписано 27.06.2023.

Суддя А.В. Сіпака

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.06.2023
Оприлюднено29.06.2023
Номер документу111813258
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —280/5903/22

Ухвала від 06.07.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 15.06.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Рішення від 27.02.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Рішення від 27.02.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 30.01.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 30.01.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 14.11.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 17.10.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні