ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 червня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/4288/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «АМТЕК» до Державної податкової служби України та Головного управління ДПС у Полтавській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Товариство з обмеженою відповідальністю "Бурова компанія Укрбурсервіс" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Науково - виробниче підприємство «АМТЕК» звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної податкової служби України та Головного управління ДПС у Полтавській області про:
- визнання протиправними та скасування рішень Головного управління ДПС у Полтавській області №795224/31758425 від 27 грудня 2022 року та №8052408/31758425 від 10 січня 2023 року;
- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково - виробниче підприємство «АМТЕК» №1 від 15 грудня 2022 року та №5 від 29 грудня 2022 року датою їх фактичного подання.
Позов обґрунтований тим, що позивачем надано контролюючому органу всі документи, необхідні для реєстрації податкових накладних №1 від 15 грудня 2022 року та №5 від 29 грудня 2022 року, а тому рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №795224/31758425 від 27 грудня 2022 року та №8052408/31758425 від 10 січня 2023 року, якими відмовлено в реєстрації податкових накладних №1 від 15 грудня 2022 року та №5 від 29 грудня 2022 року відповідно, є протиправними та підлягають скасуванню.
Ухвалами Полтавського окружного адміністративного суду від 14 квітня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Товариство з обмеженою відповідальністю "Бурова компанія Укрбурсервіс" (ідентифікаційний код 32753674), витребувано докази.
Відповідачі позов не визнали та у відзиві на позовну заяву зазначили, що підставою для відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №1 від 15 грудня 2022 року згідно рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №795224/31758425 від 27 грудня 2022 року стало ненадання платником податку договору на поставку товару; наданий рахунок-фактура № А0000004 від 03 жовтня 2022 року на суму 228816,00 грн дійсний до сплати лише до 03 жовтня 2022 року, а згідно виписки банку оплата на суму 100000,00 грн отримана від ТОВ «БК «Укрбурсервіс» згідно даного рахунку - 15 грудня 2022 року. Підставою для відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №5 від 29 грудня 2022 року згідно рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8052408/31758425 від 10 січня 2023 року стало надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме: не надано договір на поставку товару та паспорта якості та/або сертифікати відповідності на товар; надана банківська виписка від 29 грудня 2022 року в порушення статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» та глави 3 статті 40 Закону України «Про платіжні послуги» не містить обов`язкових реквізитів (відсутні підпис та відбиток банківської установи).
В письмових поясненнях щодо позову від 24 травня 2023 року третя особа просила суд позов задовольнити, зазначивши, що 03 жовтня 2022 року між ТОВ "Науково - виробниче підприємство «АМТЕК» та ТОВ «БК «Укрбурсервіс», дійсно, був укладений договір купівлі-продажу товару, зокрема згідно специфікації № 2. 15 грудня 2022 року ТОВ «БК «Укрбурсервіс» перераховано на рахунок ТОВ "Науково - виробниче підприємство «АМТЕК» аванс в сумі 100000,00 грн на підставі платіжного доручення № 2479 від 15 грудня 2022 року, а 29 грудня 2022 року здійснена поставка товару «хімреагента ASPHASOL» у кількості 1816 кг на суму 228816,00 грн, в т.ч. ПДВ-38136,00 грн, та 29 грудня 2022 року оплачено товар на суму 128816,00 грн згідно платіжного доручення від 29 грудня 2022 року № 2687.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.
Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «АМТЕК» (ідентифікаційний код 31758425) пройшло державну реєстрацію юридичної особи 05 грудня 2001 року та відповідно до відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, основним зареєстрованим видом діяльності ТОВ «Науково-виробниче підприємство «АМТЕК» є: 06.20 «Добування природного газу».
03 жовтня 2022 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Науково - виробниче підприємство «АМТЕК» (Постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Бурова компанія Укрбурсервіс" (Покупець) укладено договір купівлі-продажу, відповідно до якого постачальник зобов`язується передати у власність покупця товар окремими партіями, відповідно до замовлення покупця, а покупець зобов`язується прийняти та своєчасно здійснювати його оплату на умовах цього договору /пункт 1.1/; асортимент, найменування, кількість, ціна та загальна вартість товару зазначається в специфікаціях , рахунках-фактурах, видаткових накладних, які після підписання сторонами мають юридичну силу, та є невід`ємною частиною цього договору /пункт 1.2/; поставка товару може здійснюватися транспортом та за рахунок постачальника або транспортом та за рахунок покупця (самовивіз зі складу постачальника) /пункт 2.4/; розрахунки за товар виконуються покупцем шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок постачальника згідно наданого покупцю рахунку-фактури шляхом 100% -ї попередньої оплати /пункт 3.1/.
Згідно Специфікації № 2 до Договору купівлі-продажу від 03 жовтня 2022 року затверджено номенклатуру, кількість та вартість партії товару, що поставляється: «хімреагент ASPHASOL», кількість - 1816 кг, ціна -105,00 грн (без ПДВ), ціна з ПДВ 126,00 грн, загальна вартість з ПДВ -228816,00 грн.
ТОВ «Науково-виробниче підприємство «АМТЕК» виписано рахунок-фактуру № А-00000004 від 03 жовтня 2022 року на оплату товару «хімреагент ASPHASOL», кількість - 1816 кг, ціна -105,00 грн (без ПДВ), ціна з ПДВ 126,00 грн, загальна вартість з ПДВ -228816,00 грн».
Відповідно до банківських виписок за 15 грудня 2022 року та за 29 грудня 2022 року ТОВ "Бурова компанія Укрбурсервіс" перераховано на рахунок ТОВ «Науково-виробниче підприємство «АМТЕК» 100000,00 грн та 128816,00 грн відповідно з призначенням платежу «за хімреагенти згідно рахунку № А-4 від 03 жовтня 2022 року».
Спеціальним законом з питань оподаткування є Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI /надалі - ПК України (у відповідних редакціях)/.
Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з підпунктами "а", б пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з:
а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю;
б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 ПК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Згідно з абзацом першим пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг або на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) /пункт 201.7 статті 201 ПК України/.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та направити її контролюючому органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання пункту 201.10 статті 201 ПК України ТОВ «Науково-виробниче підприємство «АМТЕК» направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 15 грудня 2022 року, складену щодо поставки товару, а саме: «хімреагент ASPHASOL» кількістю 793,6508 кг загальною вартістю 100000,00 грн, в тому числі ПДВ 16666,67 грн.
Також ТОВ «Науково-виробниче підприємство «АМТЕК» направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 5 від 29 грудня 2022 року, складену щодо поставки товару, а саме: «хімреагент ASPHASOL» кількістю 1022,3492 кг загальною вартістю 128816,00 грн, в тому числі ПДВ 21469,33 грн.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11 грудня 2019 року №1165 (набрала чинності 01 лютого 2020 року), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /далі - Порядок №1165/.
Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно з пунктом 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: 1) відповідність платника податку Критеріям ризиковості платника податку; 2) відповідність податкової накладної/ розрахунку коригування Критеріям ризиковості здійснення операцій.
Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 яких до цих Критеріїв віднесено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Таким чином, перевірка відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків та встановлення ознак невідповідності податкової накладної/розрахунку коригування таким критеріям здійснюється в автоматизованому режимі. У разі встановлення за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування відповідності господарської операції, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування, хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Судовим розглядом встановлено, що за результатами розгляду податкової накладної № 1 від 15 грудня 2022 року контролюючий орган 22 грудня 2022 року направив ТОВ «Науково-виробниче підприємство «АМТЕК» квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якій зазначено: "Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 15 грудня 2022 року № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару / послуг 3908 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D=.8807%, P= 0".
Також за результатами розгляду податкової накладної № 5 від 29 грудня 2022 року контролюючий орган 04 січня 2023 року направив ТОВ «Науково-виробниче підприємство «АМТЕК» квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якій зазначено: "Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 29 грудня 2022 року № 5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару / послуг 3908 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D=.8807%, P= 0".
Таким чином, у квитанціях від 22 грудня 2022 року та від 04 січня 2023 року зазначено конкретний критерій ризиковості здійснення операцій, а також міститься пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до пунктів 25-26 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216 /надалі Порядок № 520/.
Пунктами 4 та 5 Порядку № 520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Отже, визначений Порядком № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, не є вичерпним та залежить від умов конкретного договору (контракту), що укладений його сторонами, та вимог законодавства.
З огляду на те, що на реєстрацію платник ПДВ подає лише податкову накладну/розрахунок коригування та не подає документи, на підставі яких складено цю податкову накладну/розрахунок коригування та документи щодо виготовлення/придбання товару/послуги позивачем, то в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування міститься лише загальне посилання на документи, які пропонується надати платнику податків для підтвердження інформації, що зазначена в податковій накладній/розрахунку коригування. Відповідно які саме документи надати до пояснень визначає не контролюючий орган, а платник податків, виходячи із вимог законодавства та умов укладених ним договорів (контрактів) та фактично складених на виконання таких договорів (контрактів) первинних та супровідних документів.
У зв`язку із зупиненням реєстрації податкової накладної № 1 від 15 грудня 2022 року ТОВ «Науково-виробниче підприємство «АМТЕК» направило контролюючому органу повідомлення №1 від 23 грудня 2023 року із письмовими поясненнями та копіями документів щодо податкової накладної № 1 від 15 грудня 2022 року, зокрема: рахунком -фактурою № А-00000004 від 03 жовтня 2022 року; випискою банку за 15 грудня 2022 року.
При цьому в письмових поясненнях до податкової накладної № 1 від 15 грудня 2022 року ТОВ «Науково-виробниче підприємство «АМТЕК» зазначило, що покупцю, ТОВ «Бурова компанія «Укрбурсервіс», було виписано рахунок № А-4 від 03 жовтня 2022 року на продаж залишків хімреагента ASPHASOL вагою 1816 кг згідно усного договору (на умовах попередньої оплати) на суму 228816,00 грн, в т.ч. ПДВ-38136,00 грн. Покупцем 15 грудня 2022 року на рахунок продавця перерахований аванс в сумі 100000,00 грн згідно платіжного доручення від 15 грудня 2022 року № 2479 та саме на цю суму попередньої оплати була виписана податкова накладна.
У зв`язку із зупиненням реєстрації податкової накладної № 5 від 29 грудня 2022 року ТОВ «Науково-виробниче підприємство «АМТЕК» направило контролюючому органу повідомлення №1 від 05 січня 2023 року із письмовими поясненнями та копіями документів щодо податкової накладної № 5 від 29 грудня 2022 року, зокрема: договором купівлі-продажу від 03 жовтня 2022 року; рахунком-фактурою № А-000000044 від 03 жовтня 2022 року; випискою банку за 29 грудня 2022 року та видатковою накладною № А-00000004 від 29 грудня 2022 року щодо поставки хімреагента ASPHASOL вагою 1816,00 кг вартістю 228816,00 грн, в т.ч. ПДВ-38136,00 грн.
При цьому в письмових поясненнях до податкової накладної № 5 від 29 грудня 2022 року ТОВ «Науково-виробниче підприємство «АМТЕК» зазначило, що покупцю, ТОВ «Бурова компанія «Укрбурсервіс», було виписано рахунок № А-4 від 03 жовтня 2022 року на продаж залишків хімреагента ASPHASOL вагою 1816 кг згідно договору купівлі-продажу від 03 жовтня 2022 року (на умовах попередньої оплати) на суму 228816,00 грн, в т.ч. ПДВ-38136,00 грн. Покупцем 29 грудня 2022 року на рахунок продавця перерахований залишок оплати в сумі 128816,00 грн згідно платіжного доручення від 29 грудня 2022 року № 2687 та саме на цю суму доплати була виписана податкова накладна № 5 від 29 грудня 2022 року. Частина проплати в сумі 100000,00 грн була здійснена 15 грудня 2022 року згідно платіжного доручення від 15 грудня 2022 року № 2479. Відвантаження товару в кількості 1816 кг на загальну суму 228816,00 грн, в т.ч. ПДВ-38136,00 грн, відбулося 29 грудня 2022 року шляхом самовивозу зі складу продавця.
Відповідно до пункту 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Тож підставою для відмови в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування може бути ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, та/або ненадання платником податку копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та передбачених пунктом 5 Порядку № 520, та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Хоча обсяг документів, який надається платником податку з метою спростування відповідності господарської операції відповідному критерію ризиковості та підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію якої (якого) зупинено в Реєстрі, і є завжди унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також від особливостей законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу, суд вважає, що поданими документами платник повинен довести не тільки наявність події, яка була підставою для складання податкової накладної/розрахунку коригування, а й наявність об`єкту оподаткування ПДВ, тобто фактичне вчинення господарської операції з поставки товару (послуги). Відтак, підставою для відмови в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування може бути ненадання платником податків саме таких документів. При цьому при прийнятті рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування контролюючий орган не може здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності, адже змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
Згідно з Витягом з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 185 від 27 грудня 2022 року за результатами розгляду наданих пояснень та копій документів до податкової накладної №1 від 15 грудня 2022 року встановлено, що до повідомлення платником не надано договір на поставку товару; платником надано рахунок-фактура № А0000004 від 03 жовтня 2022 року на суму 228816,00 грн, який дійсний до сплати до 03 жовтня 2022 року, при цьому згідно виписки банку оплата отримана від ТОВ «БК «Укрбурсервіс» 15 грудня 2022 року на суму 100000,00 грн згідно даного рахунку.
Також відповідно до Витягу з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 7 від 10 січня 2023 року за результатами розгляду наданих пояснень та копій документів до податкової накладної №5 від 29 грудня 2022 року встановлено, що платником не надано договір на поставку товару; відсутні паспорта якості та/або сертифікати відповідності на товар. Крім того, платником надано банківську виписку від 29 грудня 2022 року , яка не містить обов`язкових реквізитів (відсутні підпис та відбиток банківської установи), чим порушено статтю 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» та главу 3 статті 40 Закону України «Про платіжні послуги».
27 грудня 2022 року Комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №795224/31758425 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 15 грудня 2022 року.
Вказане рішення обґрунтовано ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур /інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, а саме: до повідомлення платником не надано договір на поставку товару; платником надано рахунок-фактура № А0000004 від 03 жовтня 2022 року на суму 228816,00 грн, який дійсний до сплати до 03 жовтня 2022 року, при цьому згідно виписки банку оплата отримана від ТОВ «БК «Укрбурсервіс» 15 грудня 2022 року на суму 100000,00 грн згідно даного рахунку.
10 січня 2023 року Комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №8052408/31758425 про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 29 грудня 2022 року.
Вказане рішення обґрунтовано наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме: платником не надано договір на поставку товару; відсутні паспорта якості та/або сертифікати відповідності на товар. Крім того, платником надано банківську виписку від 29 грудня 2022 року , яка не містить обов`язкових реквізитів (відсутні підпис та відбиток банківської установи), чим порушено статтю 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» та главу 3 статті 40 Закону України «Про платіжні послуги».
Не погодившись з рішеннями Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №795224/31758425 від 27 грудня 2022 року та №8052408/31758425 від 10 січня 2023 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку оскаржуваним рішенням, суд виходить з наступного.
З матеріалів справи слідує, що податкова накладна № 1 складена позивачем 15 грудня 2022 року, а податкова накладна № 5 29 грудня 2022 року.
Надаючи оцінку правовій підставі складання податковій накладній № 1 від 15 грудня 2022 року та податковій накладній № 5 від 29 грудня 2022 року, в реєстрації яких було відмовлено оскаржуваними рішеннями, суд зазначає, що приписи пункту 187.1 статті 187 ПК України дату виникнення податкового зобов`язання з ПДВ, а відтак і дату складання податкової накладної, ставлять у залежність від дати настання однієї із подій, що сталася раніше: або факту зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, або факту відвантаження товару, а для послуг - факту оформлення документа, що засвідчує постачання послуг платником податку.
На підставі виписок АТ «Укрексімбанк» за 15 грудня 2022 року і 29 грудня 2022 року та письмових пояснень ТОВ «Науково-виробниче підприємство «АМТЕК», наданих контролюючому органу на підтвердження інформації стосовно господарських операцій, зазначених в податкових накладних № 1 від 15 грудня 2022 року та № 5 від 29 грудня 2022 року, судом встановлено, що першою подією, із настанням якої у позивача виник обов`язок скласти податкову накладну, став факт зарахування коштів від покупця на банківський рахунок платника податку як попередня оплата товарів, що підлягають постачанню.
Разом з тим, дослідивши банківські виписки за 15 грудня 2022 року та 29 грудня 2022 року, які були надані контролюючому органу, суд встановив, що вони не містять такого реквізиту як особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у складанні виписки з рахунку клієнта/печатку банку.
Відповідно до пунктів 61-63 розділу ІV Положення про організацію бухгалтерського обліку в банках України, затвердженого постановою Правління національного банку України № 75 від 04 липня 2018 року (у редакції, чинній на дати складання виписок банку), форма клієнтських рахунків затверджується банком самостійно залежно від можливостей програмного забезпечення. Клієнтські рахунки та виписки з них мають містити такі обов`язкові реквізити: 1) номер клієнтського рахунку; 2) дату здійснення останньої (попередньої) операції; 3) дату здійснення поточної операції; 4) код Єдиного ідентифікатора Національного банку України (далі - ID НБУ) банку, у якому відкрито рахунок; 5) код валюти; 6) сума вхідного залишку за рахунком; 7) код ID НБУ банку-кореспондента; 8) номер рахунку кореспондента; 9) номер документа; 10) суму операції (відповідно за дебетом або кредитом); 11) сума оборотів за дебетом та кредитом рахунку; 12) суму вихідного залишку.
Виписки з клієнтських рахунків є підтвердженням виконаних за операційний день операцій і призначаються для видачі або відсилання клієнту. Порядок, періодичність друкування та форма надання виписок (у паперовій/електронній формі) із клієнтських рахунків обумовлюються договором банківського рахунку, що укладається між банком і клієнтом під час відкриття рахунку.
Виписка з клієнтського рахунку може слугувати первинним документом, що підтверджує факт списання/зарахування коштів з/на цього/цей рахунку/рахунок клієнта, якщо вона містить такі реквізити: 1) назву документа (форми); 2) дату складання; 3) найменування клієнта/банку, прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності) фізичної особи; 4) зміст та обсяг операції (підстави для її здійснення) та одиницю її виміру за кожною операцією, відображеній у виписці з рахунку клієнта; 5) особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у складанні виписки з рахунку клієнта/печатку банку.
Оскільки виписки АТ «Укрексімбанк» за 15 грудня 2022 року та 29 грудня 2022 року не містили реквізит, що передбачений пунктом 63 розділу ІV названого Положення та наявність якого надає випискам банку юридичну силу первинного документа, суд доходить висновку, що позивач не підтвердив Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних наявність правової підстави для складання податкових накладних № 1 від 15 грудня 2022 року та № 5 від 29 грудня 2022 року за першою подією: фактом зарахування коштів від покупця на банківський рахунок платника податку як оплата товарів, що підлягають постачанню.
Відтак, відсутні фактичні та правові підстави для визнання протиправними рішень Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №795224/31758425 від 27 грудня 2022 року та №8052408/31758425 від 10 січня 2023 року , у зв`язку з чим позов у відповідній частині позовних вимог задоволенню не підлягає.
Втім, суд не може залишити поза увагою ту обставину, що в ході судового розгляду справи позивач надав суду виписки АТ «Укрексімбанк» за 15 грудня 2022 року та 29 грудня 2022 року із штампом банку та підписом особи, якою складено виписку/проставлено штамп банку.
Також в письмових поясненнях щодо позову від 24 травня 2023 року третя особа зазначила, що, дійсно, 03 жовтня 2022 року між ТОВ "Науково - виробниче підприємство «АМТЕК» та ТОВ «БК «Укрбурсервіс» був укладений договір купівлі-продажу товару та 15 грудня 2022 року ТОВ «БК «Укрбурсервіс» перерахувало на рахунок ТОВ "Науково - виробниче підприємство «АМТЕК» аванс в сумі 100000,00 грн на підставі платіжного доручення № 2479 від 15 грудня 2022 року та 29 грудня 2022 року оплачено товар на суму 128816,00 грн згідно платіжного доручення від 29 грудня 2022 року № 2687.
Сумніву у достовірності наданих суду виписок банку та тверджень третьої особи відповідачі в ході судового розгляду справи не висловили та зауважень вже до пред`явлених суду виписок банку не висунули, з огляду на що суд вважає за можливе скасувати рішення Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №795224/31758425 від 27 грудня 2022 року та №8052408/31758425 від 10 січня 2023 року та задовольнити відповідну вимогу позивача.
Пунктами 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29 грудня 2010 року, передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, податкову накладну, реєстрацію якої зупинено, може бути зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних на підставі судового рішення про реєстрацію відповідної податкової накладної датою набранням рішенням суду законної сили.
Обираючи спосіб захисту прав позивача відповідно до встановлених у справі обставин та висновків суду, суд вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 1 від 15 грудня 2022 року та № 5 від 29 грудня 2022 року датою набранням рішенням суду законної сили, а тому відповідну позовну вимогу належить задовольнити частково.
Таким чином, адміністративний позов підлягає задоволенню частково.
Згідно з частиною першою статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
За подання цього позову позивач поніс витрати у вигляді сплати судового збору в сумі 5368,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією № 37 від 07 квітня 2023 року. Доказів понесення позивачем інших судових витрат матеріали справи не містять.
Відповідно до частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Разом з тим, частиною восьмою цієї статті встановлено, що у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
Зважаючи на те, що спір у цій справі виник внаслідок неправильних дій позивача (ненадання до повідомлень №1 від 23 грудня 2023 року та №1 від 05 січня 2023 року належно оформлених виписок банку за 15 грудня 2022 року та за 29 грудня 2022 року), суд вважає за необхідне повністю покласти на позивача понесені ним судові витрати у цій справі (судовий збір в сумі 5368,00 грн).
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково - виробниче підприємство "АМТЕК" ( майдан Незалежності, буд. 16, м. Полтава, Полтавська область, 36003, ідентифікаційний номер 31758425 ) до Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 43005393) та Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код ВП 44057192) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, Товариство з обмеженою відповідальністю "Бурова компанія Укрбурсервіс" (вул. Заводська, 12-Б, місто Полтава, 36007, Полтавська область, ідентифікаційний код 32753674) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №795224/31758425 від 27 грудня 2022 року та №8052408/31758425 від 10 січня 2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 1 від 15 грудня 2022 року та № 5 від 29 грудня 2022 року, які складені Товариством з обмеженою відповідальністю "Науково - виробниче підприємство "АМТЕК", датою набрання цим рішенням суду законної сили.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2023 |
Оприлюднено | 29.06.2023 |
Номер документу | 111815093 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні