П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 червня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/18306/22
Перша інстанція: суддя Пекний А.С.,
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
судді-доповідача Турецької І. О.,
суддів Шевчук О. А., Шеметенко Л. П.
за участі секретаря Алексєєвої Н. М.
представника Громадської спілки «Асоціація автомобілістів Одеської області» адвоката Назаренко І. М. та Степовика С. В.;
представника Одеської міської ради Голуб А. С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу адвоката Назаренко І.М., який діє в інтересах Громадської спілки «Асоціація автомобілістів Одеської області» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18 квітня 2023 року у справі за позовом Громадської спілки «Асоціація автомобілістів Одеської області» до Одеської міської ради про визнання протиправним та нечинним пункту 6 рішення «Про встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів» від 29.06. 2022 №970- VIII та пункту 1 Додатку №2 до цього рішення,
за участі третіх осіб на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог Громадська організація «За рулем», Споживче товариство «Пенсіонер Авто», Обслуговуючий кооператив «Чорноморець», Громадська організація «Страж Ю.Г.»
В С Т А Н О В И В:
Короткий зміст позовних вимог.
У грудні 2022 року Громадська спілка «Асоціація автомобілістів Одеської області» (далі ГС «Асоціація автомобілістів Одеської області») звернулася до суду першої інстанції з позовом до Одеської міської ради в якому просила визнати протиправним та нечинним пункт 6 рішення «Про встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів» від 29.06. 2022 №970- VIII та пункт 1 Додатку 2 до вказаного рішення.
Протиправність оскарженого рішення ГС «Асоціація автомобілістів Одеської області» мотивувала відсутністю публічного обговорення намірів органу місцевого самоврядування підвищити ставки збору за місця для паркування транспортних засобів та розмірів самих ставок цього збору.
У цьому контексті позивач зазначає, що міська рада мала би розглянути позицію операторів місць паркування, яка базується на тому, що розміри ставок повинні враховувати те, що більшість автостоянок побудовані і облаштовані за власні кошти автолюбителів, а не за кошти комунального бюджету.
Окрім того, як стверджує ГС «Асоціація автомобілістів Одеської області» міська рада не забезпечила інформування населення та зацікавлених осіб про підготовку та прийняття оскарженого рішення, допустивши необґрунтоване і невиправдане обмеження права на доступ до публічної інформації (проекту рішення) та порушивши строки оприлюднення проекту рішення.
Також доводом позову є те, що Одеська міська рада, в порушення Регламенту Одеської міської ради VIII скликання, який передбачає особисту участь депутатів в засіданні ради, а також всупереч приписам Закону України «Про місцеве самоврядування» протиправно прийняла оскаржуване рішення на засіданні, яке було проведено в дистанційному режимі.
На підтвердження цього доводу, позивач покликається на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 28.11.2022 у справі №420/11833/22, яким визнано протиправним та нечинним розпорядження Одеського міського голови від 14.06.2022 №249 «Про затвердження Порядку проведення дистанційних засідань Одеської міської ради в умовах воєнного стану».
За поясненнями ГС «Асоціація автомобілістів Одеської області» з листа Департаменту з організації роботи Одеської міської ради від 05.12.2022 №ЗПІ-104/мр випливає, що в процедурі голосування за Рішення №970- VIII проголосувало 38 депутатів, які віддали голоси «За» прийняття рішення, з них, 6 депутатів брали участь в засіданні дистанційно.
За таких умов, позивач висновує, що «За» прийняття рішення фактично проголосувало 32 депутати, які знаходились у залі засідань, що є менше більшості від загальної кількості депутатів Одеської міської ради (64 депутата), а отже оскаржене рішення є неприйнятим.
Доповнюючи підстави позову, позивач також послався на порушення відповідачем вимог статті 268-1 Податкового кодексу України.
Аргументуючи даний довід позивач указує, що розробниками нормативно-правового акту не було враховано місцезнаходження спеціально відведених місць для паркування транспортних засобів, площу місць для паркування та їх кількість, спосіб поставлення транспортних засобів на стоянку, режим роботи та їх заповнюваність.
Також оскарженим рішенням про встановлення збору не були одночасно затверджені Перелік осіб, які уповноважені організовувати та провадити діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів та Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, в якому повинні були б зазначені їх місцезнаходження, загальна площа, технічне облаштування, кількість місць для паркування транспортних засобів.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 18 квітня 2023 року у задоволенні позову ГС «Асоціація автомобілістів Одеської області» було відмовлено.
Підставами для відмови в позові, суд першої інстанції зазначив таке.
Відповідаючи на доводи ГС «Асоціація автомобілістів Одеської області» щодо порушення органом місцевого самоврядування процедури прийняття оскаржуваного рішення, що виразилося у незабезпечення інформування населення та всіх зацікавлених осіб про його підготовку, суд першої інстанції, покликаючись, зокрема, на підпункт 12.3.8 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України, відзначив, що на період дії воєнного чи надзвичайного стану сільські, селищні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, мають право приймати рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів та податкових пільг із сплати місцевих податків та/або зборів без застосування процедур, передбачених Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Суд першої інстанції відзначив, що попри відсутність в органів місцевого самоврядування обов`язку оприлюднювати проекти рішень з питань встановлення місцевих порядку та зборів, Одеська міська рада завчасно оприлюднила на своєму офіційному веб сайті проект оскарженого рішення.
По - друге, суд проаналізувавши вимоги Податкового кодексу України, Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування встановлюють місцеві податки і збори. Місцеві податки і збори зараховуються до відповідних місцевих бюджетів у порядку, встановленому Бюджетним кодексом України з урахуванням особливостей, визначених Податковим кодексом України.
Встановлення місцевих податків, виключно відповідними рішеннями місцевих рад закріплено також, за твердженням суду і в статті 143 Конституції України.
По - третє, суд першої інстанції, відповідаючи на довід позивача про незатвердження Одеською міською радою Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, з цим погодився, проте зауважив, що такий Перелік був затверджений рішенням Одеської міської ради №5286-VІ від 27.08.2014 «Про затвердження Переліку земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції».
Також суд першої інстанції звернув увагу, що оскаржуваним рішенням затверджено, зокрема, Положення про збір за місця для паркування транспортних засобів у м. Одесі, яке є Додатком 1 до цього рішення.
На думку суду, пункт 1.2 цього Положення відсилає до рішення Одеської міської ради від 27.08.2014 №5286-VІ «Про затвердження Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції (зі змінами) і це не суперечить установленій, Податковим кодексом України, процедурі прийняття рішення про встановлення місцевого податку у тій мірі, яка б могла вплинути на кінцевий результат розгляду органом місцевого самоврядування питання про встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів у м. Одесі.
Як вважав суд першої інстанції, стаття 268-1 Податкового кодексу України не встановлює критеріїв для врахування органом місцевого самоврядування, при прийнятті нормативного акта про встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів, таких параметрів, як «місцезнаходження спеціально відведених місць для паркування транспортних засобів, площа спеціально відведеного місця, кількість місць для паркування транспортних засобів, спосіб поставлення транспортних засобів на стоянку, режим роботи та їх заповнюваність». Також, як констатував суд, наведена вище стаття, не визначає, яким чином вказані параметри впливають на результат нормотворчої діяльності встановлення ставки збору за місця для паркування транспортних засобів, вочевидь віднісши це до повної дискреції органу місцевого самоврядування.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги та відзиву.
Вважаючи рішення суду першої інстанції незаконним та необґрунтованим адвокат Назаренко І.М., представляючи інтереси ГС «Асоціація автомобілістів Одеської області» просить його скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову.
В якості підстав для прийняття, судом апеляційної інстанції, такого рішення представниця скаржника зазначила таке.
По - перше адвокат Назаренко І.М. вказує на неправильне застосуванням судом першої інстанції норм матеріального права, а саме статті 268-1 Податкового кодексу України та ігнорування вимог підпункту 12.3.2 пункту 12.3. статті 12 Податкового кодексу України.
Так, на її думку відповідно до підпункту 268 - 1.3.2 пункту 268 -1.3 статті 268 та підпункту 12.3.2 пункту 12.3. статті 12 Податкового кодексу України при визначенні ставки збору сільські, селищні, міські ради враховують місцезнаходження спеціально відведених місць для паркування транспортних засобів, площу спеціально відведеного місця, кількість місць для паркування транспортних засобів, спосіб поставлення транспортних засобів на стоянку, режим роботи та їх заповнюваність, адже при прийнятті рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів обов`язково визначаються об`єкт оподаткування, платник податків, розмір ставки та податкові періоди.
Водночас, орган місцевого самоврядування, приймаючи оскаржуване рішення, не виконав перелічених вище умов законодавства, наслідком чого стало необґрунтоване підвищення ставок збору.
По - друге, представниця позивача не погоджується з рішенням суду першої інстанції , що виконання або невиконання вимог підпункту 268 - 1.3.2 пункту 268 -1.3 статті 268 Податкового кодексу України є дискрецією органу місцевого самоврядування.
На її переконання, під час прийняття рішення про встановлення збору за місця паркування транспортних засобів, необхідно враховувати місцезнаходження спеціально відведених місць для паркування транспортних засобів, їх загальну площу, кількість місць для паркування та технічне облаштування.
Представниця скаржника наголошує про неправильну правову оцінку судом першої інстанції рішення Одеської міської ради від 27.08.2014 №5286-VІ «Про затвердження переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції (зі змінами), адже суд не звернув уваги, що для обґрунтування необхідності прийняття оскаржуваного рішення щодо нових ставок збору було взято за основу 328 спеціально відведених автостоянок, у той час, як у вищезазначеному переліку таких місць налічується - 437.
По - третє, адвокат Назаренко І.М. вказує про необґрунтоване відхилення судом першої інстанції її доводів про протиправність рішення «Про встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів» від 29.06. 2022 №970- VIII з мотивів відсутності публічного обговорення, не забезпечення інформування населення та зацікавлених осіб про підготовку та про прийняття спірного рішення, порушення права на доступ до публічної інформації (проекту рішення) та строків оприлюднення проекту.
Пояснюючи дані обставини, остання, з посиланням на Закон України Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» за № 890-ІХ, зазначила, що рішення «Про встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів» від 29.06. 2022 №970- VIII було прийнято через 6 днів, а не через 10 днів, після опублікування на сайті Одеської міської ради (23.06.2022) про прийняття рішення виконкому Одеської міської ради від 21.06.2022 №118 про внесення на розгляд Одеської міської ради проекту рішення «Про встановлення збору за місця паркування транспортних засобів у м. Одеса».
По - четверте, адвокат Назаренко І.М. підтримала свою позицію щодо порушення Одеською міською радою Регламенту Одеської міської ради VIII скликання, оскільки останній передбачає особисту участь депутатів в засіданнях ради. На її переконання норми чинного законодавства не передбачають проведення дистанційних засідань сесії міської ради через введення воєнного стану на території України.
У відзиві на апеляцію Одеська міська рада просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги ГС «Асоціація автомобілістів Одеської області», а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Спростовуючи доводи скаржника про непомірність розміру ставки збору за місця для паркування транспортного засобу, Одеська міська рада наводить приклади встановлення такого збору в інших областях України та указує, що затверджена оскаржуваним рішенням ставка збору за паркування транспортних засобів є в рази меншою (в деяких випадках в 10 разів), що свідчить про виважений та компромісний підхід виконавчих органів міської ради до прийняття рішення, яке направлено на збільшення доходної частини бюджету територіальної громади для підняття рівня паркувального простору у місті до європейських стандартів.
Також, Одеська міська рада вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції, що стаття 268-1 Податкового кодексу України не встановлює критеріїв, які повинні бути враховані органом місцевого самоврядування для визначення ставки збору для місця для паркування.
Натомість, на її думку, обов`язковим критерієм для органна місцевого самоврядування при прийнятті рішень про встановлення місцевих податків і зборів є виключно визначення елементів податку/збору, які передбачені статтею 7 Податкового кодексу України і до яких не відносяться ті параметри та процедурні моменти, які установлені підпунктами 268-1.1.2, пункту 268-1.1 статті 268 Податкового кодексу України
У суді апеляційної інстанції адвокат Назаренко І.М., а також голова ГС «Асоціація автомобілістів Одеської області» Степовик С.В. підтримали доводи апеляції та просили її задовольнити.
Представниця Одеської міської ради заперечувала проти задоволення апеляції та просила в її задоволенні відмовити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Фактичні обставини справи.
Рішенням Одеської міської ради від 31.01.2011 №281-VI «Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів» (із змінами, унесеними рішеннями №2162-VI від 24.07.2012, №1603-VII від 08.02.2017, №2781-VII від 14.12.2017, №3358-VII від 06.06.2018, №4430-VII від 20.03.2019) встановлено розміри ставок збору за місця для паркування транспортних засобів від 0,0015 до 0,075 відсотка мінімальної заробітної плати в залежності від територіальних зон та місцезнаходжень земельних ділянок, відведених для організації та провадження такої діяльності на майданчиках для платного паркування або спеціально відведених автостоянках (щодо спеціально відведених автостоянок: І територіальна зона - 0,015; ІІ територіальна зона - 0,035; ІІІ територіальна зона - 0,015; Перелік місцезнаходжень земельних ділянок 1 - 0,0015; Перелік місцезнаходжень земельних ділянок 2 - 0,006; інші вулиці, які не увійшли до меж територіальних зон та переліків - 0,015).
Рішенням Одеської міської ради «Про затвердження Переліку земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції» від 27.08.2014 №5286-VІ, затверджено Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси (місця для паркування) у новій редакції (Додаток №1) та затверджено перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси (спеціально відведені стоянки) у новій редакції (Додаток №2).
За пунктами Додатку 2 до вищевказаного рішення №5286-VІ, земельні ділянки, на яких здійснюють діяльність ГС «Асоціація автомобілістів Одеської області» та треті особи, включені до Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси (спеціально відведені стоянки).
Відповідно до пункту 3 рішення Одеської міської ради «Про затвердження Переліку земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції» від 27.08.2014 №5286-VІ юридичні особи, їх філії (відділення, представництва), фізичні особи-підприємці, які організують та провадять діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на майданчиках для платного паркування та спеціально відведених автостоянках, адреси яких зазначені у Додатках до цього рішення, є уповноваженими особами з організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів.
ГС «Асоціація автомобілістів Одеської області» зареєстровано як юридична особа 17.07.2013, код ЄДРПОУ 38786773, діє на підставі Статуту, затвердженого протоколом установчих зборів засновників від 20.05.2013.
Дана установа організовує та провадить діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на місцях для паркування (спеціально відведена автостоянка) на стоянках загальною площею 1 838,50 кв.м., що розташовані за адресою: м. Одеса, вул. Кінна, 2/4-12, 1 3; вул. Єлісаветинська, 1, 2.
ГС «Асоціація автомобілістів Одеської області» є платником збору за місця для паркування транспортних засобів за ставкою 0,0015 відсотка мінімальної заробітної плати у гривнях за 1 кв. метр площі земельної ділянки, відведеної для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, відповідно до рішення Одеської міської ради «Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів» (із змінами) від 31.01.2011 №281-VI та рішення Одеської міської ради «Про затвердження Переліку земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції» від 27.08.2014 №5286-VІ.
Треті особи на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог в цій справі ГО «За рулем», СП «Пенсіонер Авто», ОК «Чорноморець ГО «Страж Ю.Г.» також є платниками збору за місця для паркування транспортних засобів за ставкою 0,0015 відсотка мінімальної заробітної плати, оскільки організовують та провадять діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на місцях для паркування (спеціально відведена автостоянка) на стоянках.
Рішенням Одеської міської ради від 08.12.2021 №791-VIII затверджено План діяльності Одеської міської ради з підготовки проектів регуляторних актів на 2022 рік.
Пунктом 2 цього документа заплановано на I півріччя 2022 року прийняття рішення про внесення змін до рішення Одеської міської ради «Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів» від 31.01.2011 року № 281-VI.
Це рішення оприлюднено 13.12.2021 на офіційному веб-сайті Одеської міської ради за посиланням https://omr.gov.ua/ua/acts/council/187318/.
Відповідальними органами за розробку проекту рішення визначені Департамент транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради, Комунальне підприємство «Одестранспарксервіс», постійна комісія Одеської міської ради з питань транспорту і дорожнього господарства, постійна комісія Одеської міської ради з питань регламенту, депутатської етики, реалізації державної регуляторної політики та запобігання корупції.
Метою розробки проекту зазначено встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів, відповідно до вимог Податкового кодексу України; реалізація заходів, спрямованих на збільшення доходної частини бюджету Одеської міської територіальної громади.
Департаментом транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради 08.06.2022 на офіційному веб-сайті Одеської міської ради за посиланням https://omr.gov.ua/ua/news/228331/ оприлюднено «Повідомлення про оприлюднення проекту рішення Одеської міської ради «Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів», а також проект самого рішення.
У повідомленні зазначено, що зауваження та пропозиції до проекту рішення Одеської міської ради приймаються Департаментом транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради до 15.06.2022 .
Постійною комісією з питань планування, бюджету і фінансів Одеської міської ради на засіданні 09.06.2022 рекомендовано проект рішення Одеської міської ради «Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів» для розгляду на засіданні виконавчого комітету Одеської міської ради та для подальшого розгляду на сесії міської ради.
Листом Південного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 13.06.2022 №65-02/841 погоджено проект рішення «Про встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів».
На офіційному веб-сайті Одеської міської ради 20.06.2022 за посиланням https://omr.gov.ua/ua/acts/projects/committee/191868/ оприлюднено проект рішення виконавчого комітету Одеської міської ради «Про внесення на розгляд Одеській міській раді проекту рішення «Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів у м. Одесі» разом із проектом рішення ради про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів.
Одеським міським головою видано розпорядження №256 від 17.06.2022 «Про скликання та проведення дистанційного засідання XIV сесії Одеської міської ради VІІІ скликання», яким вирішено скликати XIV сесію Одеської міської ради на 29.06.2022.
До того ж, визнано таким, що втратило чинність, розпорядження міського голови від 21.02.2022 №90 «Про скликання та порядок денний XIV сесії Одеської міської ради VІІІ скликання».
Розпорядження №256 від 17.06.2022 оприлюднено 17.06.2022 на офіційному веб-сайті Одеської міської ради за посиланням https://omr.gov.ua/ua/acts/mayor/191852/.
Рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради №118 від 21.06.2022 внесено на розгляд Одеській міській раді проект рішення «Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів у м. Одесі».
Рішення виконавчого комітету разом із проектом рішення ради про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів 23.06.2022 оприлюднено на веб-сайті Одеської міської ради за посиланням https://omr.gov.ua/ua/acts/committee/191901/.
Сесію Одеської міської ради, згідно з пунктом 1 розпорядження вирішено провести в режимі відеоконференції (дистанційного засідання) на підставі статей 42, 46, пункту 11-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про місцеве самоврядування» та затвердженого розпорядженням міського голови від 14.06.2022 №249 «Порядку проведення дистанційних засідань Одеської міської ради в умовах воєнного стану».
22.06.2022 на веб-сайті Одеської міської ради за посиланням https://omr.gov.ua/images/File/DODATKI_2022/PROEKTI/Gorsovet/Viyskoviy_stan/poryadok-29.06.docx, оприлюднено порядок денний XІV сесії Одеської міської ради VIII скликання з додатками.
Також зазначений порядок денний оприлюднено за посиланням https://omr.gov.ua/images/File/DODATKI_2022/PROEKTI/Gorsovet/Viyskoviy_
stan/29_06_2.zip, разом із проектами рішень.
Пунктом 8 Порядку денного зазначено питання «Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів у м. Одесі».
Одеська міська рада 29.06.2022 прийняла рішення №970-VIII «Про встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів у м. Одесі».
Пунктами 1, 2, 3 цього рішення унормовано: встановити на території м. Одеси збір за місця для паркування транспортних засобів; затвердити Положення про збір за місця для паркування транспортних засобів у м. Одесі згідно з Додатком 1; встановити ставки збору за місця для паркування транспортних засобів у м. Одесі у розмірі згідно з Додатком 2.
Пунктом 6 рішення унормовано, що з 01.01.2023 вважати таким, що втратило чинність, рішення Одеської міської ради від 31.01.2011 №281-VI «Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів».
Пунктом 1 Додатку 2 до рішення від 29.06.2022 №970-VIII встановлено ставку збору за місця для паркування транспортних засобів для спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси (спеціально відведені автостоянки), крім тих, що розташовані у зоні узбережжя м. Одеси, в розмірі 0,0025 (за кожний день провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у гривнях за 1 квадратний метр площі земельної ділянки, відведеної для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, у відсотках мінімальної заробітної плати, установленої на 1 січня податкового (звітного) року).
За прийняття рішення проголосувало 38 депутатів міської ради, з яких 6 депутатів брали участь в засіданні дистанційно.
Рішення з додатками, а також результати поіменного голосування оприлюднено на офіційному веб-сайті Одеської міської ради 01.07.2022 за посиланням https://omr.gov.ua/ua/acts/council/191973/.
Наслідком застосування оскарженого рішення до позивача та третіх осіб є збільшення розміру ставки збору з 0,0015 до 0,0025 відсотка мінімальної заробітної плати за кожний день провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у гривнях за 1 квадратний метр площі земельної ділянки.
Джерела правового регулювання (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) та оцінка суду апеляційної інстанції доводів апеляції і висновків суду першої інстанції.
Переглянувши справу за наявними у ній доказами та перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що відсутні підстави для задоволення апеляції, з огляду на таке.
Відповідно до статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування, у тому числі, встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону.
За приписами пункту 24 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема, як встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України;
Статтею 69 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» також установлено, що органи місцевого самоврядування відповідно до Податкового кодексу України встановлюють місцеві податки і збори. Місцеві податки і збори зараховуються до відповідних місцевих бюджетів у порядку, встановленому Бюджетним кодексом України з урахуванням особливостей, визначених Податковим кодексом України.
Відповідно до пункту 12.4 статті 12 Податкового кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, щодо податків та зборів належать, зокрема: встановлення ставок місцевих податків та зборів в межах ставок, визначених цим Кодексом; прийняття рішення про встановлення місцевих податків та зборів, зміну розміру їх ставок, об`єкта оподаткування, порядку справляння чи надання податкових пільг, яке тягне за собою зміну податкових зобов`язань платників податків та яке набирає чинності з початку бюджетного періоду.
Пунктом 12.3 статті 12 Податкового кодексу України визначено, що сільські, селищні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень.
Встановлення місцевих податків та зборів здійснюється у порядку, визначеному цим Кодексом (підпункт 12.3.1 пункту 12.3 статті 12), а саме при прийнятті рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів обов`язково визначаються об`єкт оподаткування, платник податків і зборів, розмір ставки, податковий період та інші обов`язкові елементи, визначенні статтею 7 цього Кодексу з дотриманням критеріїв, встановлених розділом XII цього Кодексу для відповідного місцевого податку чи збору (підпункт 12.3.2 пункту 12.3 статті 12).
Стаття 7 Податкового кодексу України унормовує загальні засади встановлення податків та зборів та визначає, що під час встановлення податку обов`язково визначаються такі елементи: платники податку; об`єкт оподаткування; база оподаткування; ставка податку; порядок обчислення податку; податковий період; строк та порядок сплати податку; строк та порядок подання звітності про обчислення і сплату податку.
Підпункти 268-1.1.1 268-- 11.2. пункту 268-1.1 статті 268-1 Податкового кодексу України унормовують, що платниками збору є юридичні особи, їх філії (відділення, представництва), фізичні особи - підприємці, які згідно з рішенням сільської, селищної, міської ради організовують та провадять діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів
Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, в якому зазначаються їх місцезнаходження, загальна площа, технічне облаштування, кількість місць для паркування транспортних засобів, затверджується рішенням сільської, селищної, міської ради про встановлення збору.
Таке рішення разом з переліком осіб, які уповноважені організовувати та провадити діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів, надається виконавчим органом сільської, селищної, міської ради контролюючому органу в порядку, встановленому розділом I цього Кодексу.
Пункт 268-1.2. статті 268-1 Податкового кодексу України встановлює об`єкт і базу оподаткування збором.
Так, підпункт 268- -1.3.1. цієї статті відзначає, що ставки збору встановлюються за кожний день провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у гривнях за 1 кв. метр площі земельної ділянки, відведеної для організації та провадження такої діяльності, у розмірі до 0,075 відсотка мінімальної заробітної плати, установленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, а підпункт 268 -1.3.2. передбачає, що при визначенні ставки збору сільські, селищні, міські ради враховують місцезнаходження спеціально відведених місць для паркування транспортних засобів, площу спеціально відведеного місця, кількість місць для паркування транспортних засобів, спосіб поставлення транспортних засобів на стоянку, режим роботи та їх заповнюваність.
Відповідаючи на довід адвоката Назаренко І.М. про те, що рішення «Про встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів» від 29.06. 2022 №970- VIII не містить Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, в якому зазначаються їх місцезнаходження, загальна площа, технічне облаштування, кількість місць для паркування транспортних засобів, колегія суддів зазначає таке.
Як правильно встановлено судом першої інстанції, оскаржене рішення містить усі обов`язкові елементи, передбачені статтею 7 Податкового кодексу України та відповідає вимогам, передбаченим статтею 268-1 Податкового кодексу України.
Так, варто звернути увагу, що Додаток 1 до спірного рішення, яким затверджено Положення про збір за місця для паркування транспортних засобів в м. Одесі, відповідає вимогам підпункту 12.3.2 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України, оскільки містить всі необхідні складові рішення про встановлення місцевих податків та зборів.
Пунктом 1.2 цього Положення визначено, що Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, в якому зазначаються їх місцезнаходження, загальна площа, технічне облаштування, кількість місць для паркування транспортних засобів, затверджується рішенням Одеської міської ради.
Отже, норма пункту 1.2 Положення відсилає до іншого нормативного акта , яким є рішення Одеської міської ради «Про затвердження переліку земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції» від 27.08.2014 №5286-VІ.
Колегія суддів погоджується з правовою позицією суду першої інстанції, що є цілком законно застосовувати до спірного рішення Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, який затверджено раніше, рішенням №5286-VІ від 27.08.2014.
Використання цього нормативного акта для встановлення ставок збору за місця для паркування не суперечить установленій Податковим кодексом України процедурі прийняття рішення про встановлення місцевого податку та не впливає на кінцевий результат розгляду органом місцевого самоврядування питання про встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів у м. Одесі.
Також слід погодитися з доводами Одеської міської ради, з якими погодився суд першої інстанції, що стаття 268-1 Податкового кодексу України не встановлює критеріїв для врахування органом місцевого самоврядування таких параметрів, як «місцезнаходження спеціально відведених місць для паркування транспортних засобів, площа спеціально відведеного місця, кількість місць для паркування транспортних засобів, спосіб поставлення транспортних засобів на стоянку, режим роботи та їх заповнюваність».
Також ця стаття не визначає, яким чином вказані параметри впливають на результат нормотворчої діяльності встановлення ставки збору за місця для паркування транспортних засобів, вочевидь віднісши це до повної дискреції органу місцевого самоврядування.
Узагальнюючи викладене, колегія суддів відкидає доводи скаржника про невідповідність спірного рішення нормам Податкового кодексу України.
Наступним доводом адвоката Назаренко І.М. є протиправність рішення «Про встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів» від 29.06. 2022 №970- VIII з мотивів відсутності публічного обговорення, не забезпечення інформування населення та зацікавлених осіб про підготовку та про прийняття спірного рішення, порушення права на доступ до публічної інформації (проекту рішення) та строків оприлюднення проекту.
Досліджуючи даний довід колегія суддів установила, що він суперечить фактичним обставинам справи, адже документально підтверджено, що Одеська міська рада завчасно оприлюднила на своєму офіційному веб-сайті проекти оскарженого рішення, а також безпосередньо саме рішення.
Обраний порядок офіційного оприлюднення цього рішення та набрання ним чинності узгоджується з правовим регулюванням спірних правовідносин, чинним станом на час їх виникнення
Колегія суддів вважає слушним застосуванням судом першої інстанції до спірних правовідносин правової позиції Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду, яка викладена в постанові від 10.12. 2021 у справі №0940/2301/18.
У цій справі суд касаційної інстанції дійшов висновку, що рішення органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів є нормативно-правовим актом з питань оподаткування місцевими податками та зборами, яке приймається на підставі, за правилами й на виконання відповідних приписів Податкового кодексу України та оприлюднюється у встановленому саме цим Кодексом порядку. Вказані рішення не належать до регуляторних актів у розумінні Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», у зв`язку з чим дія цього Закону не поширюється на такі рішення.
Також у цій постанові зазначено, що Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» не встановлено, в який спосіб підлягає оприлюдненню рішення органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів.
Наведені правові висновки підтримано Верховним Судом і в інших справах, зокрема, у постановах від 22.11.2022 у справі № 804/985/18. від 29.07.2022 у справі №2040/7597/18 та від 23.03.2023 у справі №160/9207/18.
Надаючи правову оцінку доводу адвоката Назаренко І.М. про порушення Одеською міською радою Регламенту Одеської міської ради VIII скликання, оскільки останній передбачає особисту участь депутатів в засіданнях ради та не дозволяє, через введення воєнного стану, проведення дистанційних засідань сесії міської ради на території України, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Як згадувалося вище, Регламент Одеської міської ради VIII затверджено рішенням Одеської міської ради від 02.12.2020 №1-VIII (далі - Регламент) і цей документ не містить положень щодо порядку проведення дистанційних засідань міської ради.
Частинами 1, 2, 3 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».
На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.
Пунктом 11-1 Розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР установлено, що в період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) пленарні засідання місцевих рад, засідання виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад, постійних депутатських комісій можуть проводитися в режимі відеоконференції або аудіоконференції (дистанційне засідання), крім питань, що потребують таємного голосування..
Із метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID- 19) постановою Кабінету Міністрів України №211 від 11.03.2020 було встановлено в Україні карантин, строк дії якого в подальшому неодноразово продовжувався і не переривався.
За таких умов, Одеський міський голова прийняв розпорядження від 14.06.2022 №249, яким затвердив «Порядок проведення дистанційних засідань Одеської міської ради в умовах воєнного стану».
За змістом цього документа пленарні засідання Одеської міської ради можуть проводитися в режимі відеоконференції (дистанційне засідання), крім питань, що потребують таємного голосування.
Депутати міської ради можуть брати участь у дистанційному засіданні як перебуваючи безпосередньо у сесійній залі, так і в режимі відеоконференції.
Депутати міської ради, які під час проведення дистанційного засідання не мають можливості бути присутніми у залі, в якій проводиться сесійне засідання, приєднуються до такого дистанційного засідання в режимі відеоконференції через портал «Твій депутат Одеської міської ради»: deputat.omr.ua (депутатський портал) шляхом переходу за відповідним посиланням, отриманим депутатом на власній сторінці депутатського порталу, або через офіційну електронну пошту шляхом переходу за відповідним посиланням. Обов`язковим є підключення депутата з відеозображенням. Технічне супроводження процесу підключення (реєстрації) депутатів до дистанційного засідання через їхній особистий депутатський портал забезпечує Департамент інформації та цифрових рішень Одеської міської ради.
Перед початком дистанційного засідання міської ради Департаментом з організації роботи Одеської міської ради здійснюється реєстрація депутатів міської ради шляхом складання поіменного списку депутатів, присутніх у сесійній залі, та тих, що підключилися онлайн.
Під час ідентифікації та реєстрації депутатів Одеської міської ради Департамент з організації роботи Одеської міської ради встановлює загальну кількість депутатів міської ради, що беруть участь у дистанційному засіданні Одеської міської ради.
У разі наміру припинити участь у дистанційному засіданні Одеської міської ради депутат Одеської міської ради повідомляє про це головуючому на дистанційному засіданні Одеської міської ради.
Із числа депутатів, які беруть участь у дистанційному засіданні, перебуваючи у сесійній залі, відкритим голосуванням більшістю голосів обирається лічильна комісія у кількості 5 депутатів, яка здійснює протягом дистанційного засідання підрахунок голосів депутатів під час голосування та встановлює результати такого голосування. Лічильна комісія обирає зі свого складу голову та секретаря комісії.
До обрання лічильної комісії підрахунок голосів депутатів здійснює секретар міської ради.
Депутати, що беруть участь у дистанційному засіданні Одеської міської ради в режимі відеоконференції, під час виступів оголошують своє прізвище, ім`я та по батькові.
Голосування здійснюється шляхом підняття руки після оголошення головуючим на засіданні відповідного варіанта «ЗА», «ПРОТИ», «УТРИМАВСЯ». Депутат повинен тримати руку до того часу, поки триває підрахунок голосів. Депутати, які не підняли руки під час голосування, зазначаються як такі, що не голосували.
Підрахунок голосів депутатів міської ради, які знаходяться в сесійній залі та які беруть участь в режимі відеоконференції, здійснює лічильна комісія. Результат голосування оголошується головою лічильної комісії. Департамент з організації роботи Одеської міської ради здійснює фіксацію результатів голосування депутатів у протоколі дистанційного засідання міської ради.
Під час проведення дистанційного засідання міської ради здійснюється його відеозапис. Запис дистанційного засідання є невід`ємною частиною протоколу дистанційного засідання Одеської міської ради.
Результати поіменного голосування на дистанційному засіданні, рішення міської ради, прийняті на дистанційному засіданні, протокол дистанційного засідання оприлюднюються у порядку, встановленому законодавством України та Регламентом Одеської міської ради VIII скликання, з урахуванням правового режиму воєнного стану в Україні.
За такого правового регулювання слід погодитися з висновком суду першої інстанції, що скликання і проведення сесії міської ради, а саме її засідання 29.06.2022 в режимі відеоконференції (дистанційного засідання), так само як і голосування окремими депутатами в режимі відеоконференції не суперечить Закону України «Про місцеве самоврядування».
Оскаржене у цій справі рішення прийнято 38 голосами «За», з яких 6 депутатів брали участь в засіданні дистанційно. Всього участь в засіданні приймало 40 депутатів.
При цьому загальний склад Одеської міської ради становить 64 депутата.
За таких обставин оскаржуване рішення прийнято більшістю депутатів від загального складу ради, що відповідає вимогам Закону України «Про місцеве самоврядування» та Регламенту Одеської міської ради.
Оцінюючи доводи апеляційної скарги, що є аналогічними доводам викладеним в позові колегія суддів зазначає, що суд першої інстанції їх ретельно перевірив та проаналізував під час ухвалення оскаржуваного судового рішення.
Суд апеляційної інстанції вважає, що доводам ГС «Асоціація автомобілістів Одеської області» судом першої інстанції була надана належна правова оцінка, жодних нових аргументів, які б доводили порушення судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права, в апеляційній скарзі не наведено.
Статтею 316 КАС України встановлено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
За результатами апеляційного перегляду справи, розподіл судових витрат не проводиться.
Керуючись статтями: 308, 310, 316, 322, 325, 328 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу адвоката Назаренко І.М., який діє в інтересах Громадської спілки «Асоціація автомобілістів Одеської області» залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18 квітня 2023 року у справі за позовом Громадської спілки «Асоціація автомобілістів Одеської області» до Одеської міської ради про визнання протиправним та нечинним пункт 6 рішення «Про встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів» від 29.06. 2022 №970- VIII та пункт 1 Додатку №2 до цього рішення залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Доповідач - суддя І. О. Турецька
суддя О. А. Шевчук
суддя Л. П. Шеметенко
Повне судове рішення складено 29.06.2023.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.06.2023 |
Оприлюднено | 03.07.2023 |
Номер документу | 111882822 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Турецька І.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні