ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25022,
тел. (0522) 32 05 11, факс 24 09 91, код ЄДРПОУ 03499951,
e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 червня 2023 рокуСправа № 11/80(912/696/23)
Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Коваленко Н.М.
при секретарі судового засідання Пастуховій А.Ю.,
розглянувши у справі №11/80 від 24.11.2010 про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Будекспорт" (далі - ТОВ "Будекспорт"), вул. Дзержинського, 72, кв. 14, м. Кіровоград,
у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження справу №11/80(912/696/23) від 25.04.2023
до відповідача: Головного управління ДПС у Кіровоградській області, код ЄДР 43995486, вул. Велика Перспективна, 55, м. Кропивницький, 25006,
про зобов`язання вчинити певні дії,
ПРЕДСТАВНИКИ:
від позивача - ліквідатор, арбітражний керуючий Христенко В.В.;
від відповідача - Змеул Є.О. (в порядку самопредставництва), витяг з ЄДР.
У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Постановою від 16.10.2012 господарський суд визнав ТОВ "Будекспорт" банкрутом. Відкрив ліквідаційну процедуру щодо банкрута ТОВ "Будекспорт" на дванадцять місяців, призначив ліквідатором банкрута арбітражного керуючого Белашова К.В.
Ухвалою від 13.11.2017 господарський суд, зокрема, призначив ліквідатором банкрута - ТОВ "Будекспорт" арбітражного керуючого Ніколаєнко Я.А.
Ухвалою від 29.06.2021 господарський суд заяву №б/н від 19.05.2021 ліквідатора, арбітражного керуючого Ніколаєнко Я.А. про дострокове припинення повноважень та клопотання №б/н від б/д комітету кредиторів задовольнив. Припинив повноваження арбітражного керуючого Ніколаєнко Я.А. в якості ліквідатора ТОВ "Будекспорт". Призначив ліквідатором ТОВ "Будекспорт" арбітражного керуючого Христенка В.В.
До господарського суду 20.04.2023 надійшла позовна заява ТОВ "Будекспорт" до Головного управління ДПС у Кіровоградській області з вимогами:
1. Відкрити провадження у справі з розгляду даної позовної заяви за правилами спрощеного позовного провадження.
2. Зобов`язати Головне управління ДПС у Кіровоградській області здійснити коригування в інформаційній системі органів ДПС даних інтегрованої картки Товариства з обмеженою відповідальністю "Будекспорт" (код ЄДР 24144324) шляхом виключення пені на суму податкового зобов`язання по сплаті орендної плати з юридичних осіб (код 18010600) в загальному розмірі 301 265,02 грн., нарахованої 30.12.2022.
3. Судові витрати покласти на Відповідача.
4. Всі процесуальні документи надсилати в електронній формі на електронну адресу - hrystenko.vadim@gmail.com або на паперових носіях поштовим відправленням за адресою офісу арбітражного керуючого Христенка Вадима Васильовича: вул. В.Пермська, буд. 21, м. Кропивницький, Кіровоградська область, 25006.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 30.12.2022 ТОВ "Будекспорт" податковий борг погашено в повному обсязі за кодом платежу 18010600 в сумі 239 125,62 грн. Цією ж датою в інтегрованій картці платника (надалі ІКП) ТОВ "Будекспорт" автоматично відбулося нарахування пені в загальному розмірі 301 265,02 грн, яке здійснено починаючи з 04.12.2012, тобто після 16.10.2012 - дати винесення Господарським судом Кіровоградської області постанови про визнання банкрутом ТОВ "Будекспорт" (код ЄДР 24144324) та відкриття щодо нього ліквідаційної процедури. В задоволенні заяви ліквідатора ТОВ "Будекспорт" від 10.02.2023 №02-01/33/138 щодо здійснення коригування в інформаційній системі органів ДПС даних інтегрованої картки ТОВ "Будекспорт" (код ЄДР 24144324) шляхом виключення пені на суму податкового зобов`язання по сплаті орендної плати з юридичних осіб (код 18010600) в загальному розмірі 301 265,02 грн, нарахованої 30.12.2022 ГУ ДПС у Кіровоградській області відмовило (лист №10.03.2023 №1662/6/11-28-13-02-04).
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу України з процедур банкрутства (далі - КУзПБ) провадження у справах про банкрутство регулюється цим Кодексом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законами України. Застосування положень Господарського процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України здійснюється з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Судочинство в господарських судах здійснюється відповідно до Конституції України, цього Кодексу, Закону України "Про міжнародне приватне право", Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. (ч. 1 ст. 3 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України)
За п. 8 ч. 1 ст. 20 ГПК України - господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті) та інші справи у визначених законом випадках, в тому числі, справи про банкрутство та справи у спорах з майновими вимогами до боржника, стосовно якого відкрито провадження у справі про банкрутство, у тому числі справи у спорах про визнання недійсними будь-яких правочинів (договорів), укладених боржником; стягнення заробітної плати; поновлення на роботі посадових та службових осіб боржника, за винятком спорів про визначення та сплату (стягнення) грошових зобов`язань (податкового боргу), визначених відповідно до Податкового кодексу України, а також спорів про визнання недійсними правочинів за позовом контролюючого органу на виконання його повноважень, визначених Податковим кодексом України.
Абзацами 1-5 ч. 2 ст. 7 КУзПБ встановлено, що господарський суд, у провадженні якого перебуває справа про банкрутство (неплатоспроможність), в межах цієї справи вирішує всі майнові спори, стороною в яких є боржник; спори з позовними вимогами до боржника та щодо його майна; спори про визнання недійсними результатів аукціону; спори про визнання недійсними будь-яких правочинів, укладених боржником; спори про повернення (витребування) майна боржника або відшкодування його вартості відповідно; спори про стягнення заробітної плати; спори про поновлення на роботі посадових та службових осіб боржника; спори щодо інших вимог до боржника.
Склад учасників розгляду спору визначається відповідно до Господарського процесуального кодексу України.
Господарський суд розглядає спори, стороною в яких є боржник, за правилами, визначеними Господарським процесуальним кодексом України. За результатами розгляду спору суд ухвалює рішення.
Заяви (позовні заяви) учасників провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність) або інших осіб у спорах, стороною в яких є боржник, розглядаються в межах справи про банкрутство (неплатоспроможність) за правилами спрощеного позовного провадження.
Позивач має право в позовній заяві заявити мотивоване клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження. Якщо суд за результатами розгляду клопотання позивача дійде висновку про розгляд справи в порядку загального позовного провадження, він зазначає про це в ухвалі про відкриття провадження у справі.
Ухвалою від 25.04.2023 господарський суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі №11/80(912/696/23) в межах справи №11/80 про банкрутство ТОВ "Будекспорт". Ухвалив справу №11/80(912/696/23) розглядати за правилами спрощеного позовного провадження. Судовий розгляд призначив на 25.05.2023 - 11:30. Зобов`язав відповідача до дати судового засідання надати господарському суду засвідчені належним чином копії: декларації №9001183742 від 24.01.2012, уточнюючої декларації №9069078039 від 06.11.2012, податкового повідомлення-рішення №001360153 від 20.07.2012, податкового повідомлення-рішення №0000210153 від 15.02.2013, податкового повідомлення-рішення №0001561530 від 09.07.2013. Встановив сторонам строки для подачі заяв по суті справи.
До господарського суду 09.05.2023, в межах строку встановленого судом, від відповідача надійшов відзив №б/н від 09.05.2023 на позов з вимогою відмовити у задоволенні позовних вимог повністю з обґрунтуванням підстав такої позиції.
Відповідачем на виконання вимог ухвали від 25.04.2023 в листі №б/н від 12.05.2023 зазначено, що відповідно до розділу 3.3 наказу Міністерства юстиції України "Про затвердження переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів" від 12.04.2012 №578/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.04.2012 за №571/20884 зі змінами та доповненнями, для документів, які створюються в управлінській діяльності, та стосуються питань фінансування, кредитування, оподаткування та справляння обов`язкових платежів, зокрема податкових повідомлень, встановлено строк зберігання в установі 5 років, у зв`язку з чим оригінали корінців податкових повідомлень - рішень: №001360153 від 20.07.2012, №0000210153 від 15.02.2013, №0001561530 від 09.07.2013 відсутні.
Разом з тим, податкові повідомлення - рішення: №001360153 від 20.07.2012, №0000210153 від 15.02.2013, №0001561530 від 09.07.2013 прийняті за результатами контрольно-перевірочних заходів, направлені платнику податків в порядку статті 42 Податкового кодексу України.
Враховуючи вищезазначене надано суду копії корінців податкових повідомлень - рішень: №001360153 від 20.07.2012, №0000210153 від 15.02.2013, №0001561530 від 09.07.2013, які направлялися до суду Кіровоградською ОДПІ разом з заявою про визнання кредиторських вимог від 17.11.2014 року, а також копії податкової декларації №9001183742 від 24.01.2012 та уточнюючої податкової декларація №9069078039 від 06.11.2012 шляхом роздруківки з електронного носія, оскільки останні подані платником податків до контролюючого органу в електронній формі.
У судовому засіданні 25.05.2023 протокольною ухвалою на підставі ст. 216 ГПК України оголошено перерву в судовому засіданні до 13.06.2023, 13.06.2023 протокольною ухвалою на підставі ст. 216 ГПК України оголошено перерву в судовому засіданні до 15:00 - 22.06.2023.
До господарського суду 13.06.2023 від позивача надійшло пояснення №02-01/33/544 щодо письмових доказів наданих на вимогу суду відповідачем.
У судовому засіданні 22.06.2023 представник позивача підтримав позов, представник відповідача заперечив можливість задоволення такого позову.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши представників сторін, господарський суд встановив такі фактичні обставини та зміст спірних правовідносин сторін.
Відповідно до інформації наданої на запит позивача від 23.01.2023 №02-01/33/59 ГУ ДПС у Кіровоградській області (лист від 09.02.2023 №718/6/11-28-13-02-04) повідомило наступне:
30.12.2022 ТОВ "Будекспорт" податковий борг погашено в повному обсязі за кодом платежу 18010600 в сумі 239 125,62 грн.
Цією ж датою в інтегрованій картці платника (надалі ІКП) ТОВ "Будекспорт" автоматично відбулося нарахування пені в загальному розмірі 301 265,02 грн., яке здійснено починаючи з 04.12.2012.
Згідно даних ІКС "Податковий борг" пеню нараховано на погашення податкової заборгованості, що складалась із несплачених сум податкових зобов`язань, визначених платником в Декларації №9001183742 від 24.01.2012 та уточнюючий Декларації №9069078039 від 06.11.2012, а також несплачених сум грошових зобов`язань, визначених контролюючим органом на податкове повідомлення-рішення №001360153 від 20.07.2012, податкове повідомлення-рішення №0000210153 від 15.02.2013, податкове повідомлення-рішення №0001561530 від 09.07.2013, зокрема:
- в сумі 169 321,27 грн., нараховано ІКП на борг минулих років на підставі розрахунку пені на суму грошового зобов`язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки з 04.12.2012 по … на Податкове повідомлення-рішення №001360153 від 20.07.2012;
- в сумі 27 989,74 грн., нараховано ІКП на борг минулих років на підставі розрахунку пені на суму грошового зобов`язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки з 04.12.2012 по … на Податкове повідомлення-рішення №001360153 від 20.07.2012;
- в сумі 5 915,07 грн., нараховано ІКП на борг минулих років на підставі невизначеного документа №AUTOPEN17 з 31.03.2013 по … на Декларація №9001183742 від 24.01.2012;
- в сумі 9 126,09 грн., нараховано ІКП на борг минулих років на підставі невизначеного документа №AUTOPEN17 з 31.03.2013 по … на Уточнюючий документ №9069078039 від 06.11.20212;
- в сумі 5 879,98 грн., нараховано ІКП на борг минулих років на підставі невизначеного документа №AUTOPEN17 з 01.05.2013 по … на Декларація №9001183742 від 24.01.2012;
- в сумі 9 072,18 грн., нараховано ІКП на борг минулих років на підставі невизначеного документа №AUTOPEN17 з 01.05.2013 по … на Уточнюючий документ №9069078039 від 06.11.2012;
- в сумі 58 996,37 грн., нараховано ІКП на борг минулих років на підставі розрахунку пені на суму грошового зобов`язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки з 11.03.2013 по … на Податкове повідомлення-рішення №0000210153 від 15.02.2013;
- в сумі 14 749,12 грн., нараховано ІКП на борг минулих років на підставі розрахунку пені на суму грошового зобов`язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки з 11.03.2013 по … на Податкове повідомлення-рішення №0000210153 від 15.02.2013;
- в сумі 215,20 грн., нараховано ІКП на борг минулих років на підставі розрахунку пені на суму грошового зобов`язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки з 26.07.2013 по … на Податкове повідомлення-рішення №0001561530 від 09.07.2013.
Як вбачається з наданої ГУ ДПС у Кіровоградській області інформації нарахування пені на суму податкового зобов`язання по сплаті орендної плати з юридичних осіб (код 18010600) в сумі 301 265,02 грн. відбулося починаючи з 04.12.2012, тобто після 16.10.2012 - дня винесення Господарським судом Кіровоградської області постанови про визнання банкрутом ТОВ "Будекспорт" (код ЄДР 24144324) та відкриття щодо нього ліквідаційної процедури.
У задоволенні заяви ліквідатора ТОВ "Будекспорт" від 10.2.2023 №02-01/33/138 щодо здійснення коригування в інформаційній системі органів ДПС даних інтегрованої картки ТОВ "Будекспорт" (код ЄДР 24144324) шляхом виключення пені на суму податкового зобов`язання по сплаті орендної плати з юридичних осіб (код18010600) в загальному розмірі 301 265,02 грн., нарахованої 30.12.2022 ГУ ДПС у Кіровоградській області відмовило (лист 10.03.2023 №1662/6/11-28-13-02-04).
1. Податкове повідомлення-рішення від 20.07.2012 №0001360153 винесено заступником Кіровоградської ОДПІ Кіровоградської області державної податкової служби О.В. Єфімович на підставі акту документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Будекспорт" (код за ЄДРПОУ 24144324) з питання достовірності нарахування орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності за 2011 рік, січень-квітень 2012 року від 06.07.2012 №00048/153/24144324.
2. Податкове повідомлення-рішення від 15.02.2013 №0000210153 винесено заступником Кіровоградської ОДПІ Кіровоградської області державної податкової служби О.В. Єфімович на підставі акту документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Будекспорт" (код за ЄДРПОУ 24144324) з питання достовірності нарахування орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності за травень-жовтень 2012 року від 31.01.2013 №00007/153/24144324.
3. Податкове повідомлення-рішення від 09.07.2013 №0001561530 винесено заступником Кіровоградської ОДПІ Кіровоградської області державної податкової служби О.В. Єфімович на підставі акту про результати камеральної перевірки податкової звітності від 20.06.2013 №00089/153/24144324.
Зі змісту супровідного листа від 12.05.2023 вбачається, що надати належним чином завірені копії витребуваних податкових повідомлень-рішень у відповідача не має змоги, оскільки вони знищені за строком зберігання, та повідомлено суд про те, що суду надаються копії корінців витребуваних податкових повідомлень-рішень, які направлялись до суду Кіровоградською ОДПІ разом з заявою про визнання кредиторських вимог від 17.11.2014.
В матеріалах справи №11/80 про банкрутство ТОВ "Будекспорт" (код ЄДР 24144324) міститься оригінал заяви про визнання грошових вимог від 17.11.2014.
До заяви про визнання грошових вимог кредитором (відповідачем) додано, зокрема:
1. Акт документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Будекспорт" (код за ЄДРПОУ 24144324) з питання достовірності нарахування орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності за 2011 рік, січень-квітень 2012 року від 06.07.2012 №00048/153/24144324 (т.9, арк.197-199) в якому зазначено, що на підставі Наказу №71 від 16.01.2013 року та відповідно до вимог п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст.75, п.79.1 ст. 79, п.79.2 ст.79 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755-VI (із змінами та доповненнями) головним державним податковим інспектором відділу місцевих, ресурсних, рентних та неподаткових платежів управління оподаткування юридичних осіб Кіровоградської об`єднаної державної податкової інспекції Кіровоградської області Державної податкової служби Скрипник Інною Іванівною проведена документальна позапланова невиїзна перевірка з питання достовірності нарахування орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності ТОВ "Будекспорт" за 2011 рік, січень-квітень 2012 року. Перевірка розпочата 06.07.2012 року, закінчена 06.07.2012. В ході перевірки було встановлено заниження податкового зобов`язання ТОВ "Будекспорт" в сумі 135 414,28 грн. за 2011 рік, січень-квітень 2012 року. На підставі цього акта було винесене податкове повідомлення-рішення від 20.07.2012 №0001360153 (т.9, арк.200).
2. Акт документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Будекспорт" (код за ЄДРПОУ 24144324) з питання достовірності нарахування орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності за травень-жовтень 2012 року від 31.01.2013 №00007/153/24144324 (т.9, арк. 192-194) в якому зазначено, що на підставі Наказу №71 від 16.01.2013 року та відповідно до вимог п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст.75, п.79.1 ст. 79, п.79.2 ст.79 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755-VI (із змінами та доповненнями) головним державним податковим інспектором відділу місцевих, ресурсних, рентних та неподаткових платежів управління оподаткування юридичних осіб Кіровоградської об`єднаної державної податкової інспекції Кіровоградської області Державної податкової служби Скрипник Інною Іванівною проведена документальна позапланова невиїзна перевірка з питання достовірності нарахування орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності ТОВ "Будекспорт" за травень-жовтень 2012 року. Перевірка розпочата 31.01.2013 року, закінчена 31.01.2013. В ході перевірки було встановлено заниження податкового зобов`язання ТОВ "Будекспорт" в сумі 45 420,28 грн. за травень-жовтень 2012 року. На підставі цього акта було винесене податкове повідомлення-рішення від 15.02.2013 №0000210153 (т.9, арк.196).
3. Акт про результати камеральної перевірки податкової звітності від 20.06.2013 №00089/153/24144324 (т.9, арк.189) в якому зазначено, що на підставі п.1 та п.3 ст.10 Закону України від 4 грудня 1990 року №509-ХІІ "Про державну податкову службу в Україні" зі змінами та статті 75,76 та 86 розділу ІІ Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755-VI зі змінами та доповненнями Скрипник Інною Іванівною, головним державним податковим інспектором відділу місцевих, ресурсних, рентних та неподаткових платежів управління оподаткування юридичних осіб Кіровоградської об`єднаної державної податкової інспекції Кіровоградської області Державної податкової служби проведено камеральну перевірку податкової декларації по платі за землю (орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності) на 2013 рік ТОВ "Будекспорт". В ході камеральної перевірки було встановлено неподання податкової звітності. На підставі цього акта винесене податкове повідомлення-рішення від 09.07.2013 №0001561530 (т.9, арк. 190).
З зазначених раніш актах перевірки предметом перевірки були питання достовірності нарахування орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності ТОВ "Будекспорт" в періоди за 2011 рік, січень-квітень 2012 року та за травень-жовтень 2012 року, тобто за період в якому боржник перебував в процедурі розпорядження майном. Вимоги що виникають в процедурі розпорядження майном є поточними і на них дійсно не розповсюджується дія мораторію на задоволення вимог кредиторів.
В позовній заяві ні яким чином не ставиться питання про коригування пені на суму податкового зобов`язання по сплаті орендної плати з юридичних осіб, нарахованої на підставі податкових повідомлень-рішень, винесених за результати перевірки достовірності нарахування орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності ТОВ "Будекспорт" за період в якому боржник перебував в процедурі розпорядження майном.
Натомість вимогами позовної заяви є зобов`язання Головного управління ДПС у Кіровоградській області здійснити коригування в інформаційній системі органів ДПС даних інтегрованої картки Товариства з обмеженою відповідальністю "Будекспорт" (код ЄДР 24144324) шляхом виключення пені на суму податкового зобов`язання по сплаті орендної плати з юридичних осіб (код18010600) в загальному розмірі 301 265,02 грн., нарахованої 30.12.2022 після 16.10.2012, дня винесення постанови господарського суду про визнання Товариства з обмеженою відповідальністю "Будекспорт" банкрутом, яку згідно даних ІКС "Податковий борг" нараховано на погашення податкової заборгованості, що складалась із несплачених сум податкових зобов`язань, визначених платником в Декларації №9001183742 від 24.01.2012 та уточнюючий Декларації №9069078039 від 06.11.2012, а також несплачених сум грошових зобов`язань, визначених контролюючим органом на податкове повідомлення-рішення №001360153 від 20.07.2012, податкове повідомлення-рішення №0000210153 від 15.02.2013, податкове повідомлення-рішення №0001561530 від 09.07.2013.
Жодних податкових повідомлень-рішень, вимог, тощо, щодо пені на суму податкового зобов`язання по сплаті орендної плати з юридичних осіб (код 18010600) в загальному розмірі 301 265,02 грн органами ДПС не приймалося, позаяк, як зазначалося вище нарахування такої пені в інтегрованій картці платника ТОВ "Будекспорт" відбулося автоматично.
Розглядаючи спір по суті, господарський суд враховує таке.
Відповідно до ч. 1 ст. 59 КУзПБ з дня ухвали господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури:
- строк виконання всіх грошових зобов`язань банкрута вважається таким, що настав;
- у банкрута не виникає жодних додаткових зобов`язань, у тому числі зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), крім витрат, безпосередньо пов`язаних із здійсненням ліквідаційної процедури;
- припиняється нарахування неустойки (штрафу, пені), процентів та інших економічних санкцій за всіма видами заборгованості банкрута.
Аналогічні положення містили ст. 23 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (в редакції до 19.01.2013) та ст. 38 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (в редакції з 19.01.2013) Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", чинних в період нарахування пені.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України, який, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Згідно положень п. 1.3 ст. 1 Податкового Кодексу України цей Кодекс не регулює питання погашення податкових зобов`язань або стягнення податкового боргу з осіб, на яких поширюються судові процедури, визначені КУзПБ, з банків, на які поширюються норми Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", проведення комплексних перевірок з метою виявлення фінансових рахунків та погашення зобов`язань зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, зборів на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій.
Відповідно до ст. 6 КУзПБ щодо боржника - юридичної особи застосовуються такі судові процедури: розпорядження майном боржника; санація боржника; ліквідація банкрута.
Так, станом на час нарахування пені щодо боржника ТОВ "Будекспорт" було введено процедуру ліквідації.
Аналіз положень п. 1.3. ст. 1 Податкового Кодексу України, ч. 1 ст. 6, ч. 1 ст. 59 Кодексу України з процедур банкрутства, дає підстави дійти висновку, що з моменту визнання боржника у справі про банкрутство банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури, порядок погашення податкових зобов`язань або стягнення податкового боргу з такого боржника регулюється КУзПБ, а у банкрута не виникає обов`язку зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів) (котрі нараховані після моменту визнання боржника банкрутом), крім витрат, безпосередньо пов`язаних із здійсненням ліквідаційної процедури.
Таким чином, у ліквідаційній процедурі нові зобов`язання у банкрута можуть виникати виключно у випадках, прямо передбачених у КуЗПБ, і порядок їх виконання визначений спеціальними нормами цього Кодексу. Такими випадками є зобов`язання з оплати поточних комунальних і експлуатаційних витрат та інших витрат, пов`язаних зі здійсненням ліквідаційної процедури.
Водночас звільнення від податкового обов`язку щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), термін сплати яких настав в період після прийняття постанови про визнання боржника банкрутом, передбачено законом (ч. 1 ст. 59 КУзПБ), а також зумовлює раціональне сподівання такого боржника на те, що після встановлення його неплатоспроможності у нього не виникають додаткові зобов`язання. Аналогічна правова позиція наведена у Постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 07.10.2020 у справі №15/293-б.
Відповідно до висновку щодо застосування норми права, викладеного в постанові Верховного Суду у складі палати для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду від 19.01.2021 у справі №916/4181/14 з дня визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури у нього не виникає обов`язку зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), які були нараховані за період після визнання боржника банкрутом, оскільки положеннями частини першої статті 38 Закону про банкрутство, які аналогічні за змістом положенням частини першої статті 59 КУзПБ, передбачено підставу для припинення обов`язку боржника, якого визнано банкрутом, щодо обчислення та сплати податків і зборів (обов`язкових платежів). Самостійне подання ліквідатором звітності до податкового органу не є винятком з цього правила.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2021 №5 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15.03.2021 за № 321/35943) затверджено Порядок ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (надалі Порядок), в якому зазначено, що:
- інтегрована картка платника - форма оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску (далі - платежі), що ведеться за кожним видом платежу;
- інформаційна система - інтегрований комплекс процесів, компонентів та засобів апаратного і програмного забезпечення для виконання цільової функції;
- коректність даних інформаційної системи - відповідність інформації, що зберігається у підсистемах інформаційної системи, первинним показникам та встановленим алгоритмам (правилам) логічного і арифметичного контролю.
Згідно з ч. 3-5 розділу І Порядку оперативний облік платежів здійснюється податковими органами в інформаційній системі, відображення/занесення первинних показників у підсистемах інформаційної системи здійснюється працівниками структурних підрозділів територіальних органів ДПС за напрямами роботи, загальний контроль за достовірністю відображення в ІКП облікових показників забезпечується підрозділом, що здійснює облік платежів.
Пунктом 1 ч. 1 розділу ІІ Порядку визначено, що з метою обліку нарахованих і сплачених, повернутих та відшкодованих сум платежів територіальними органами ДПС відкриваються ІКП за кожним платником та кожним видом платежу, які мають сплачуватися такими платниками на рахунки, відкриті в розрізі адміністративно-територіальних одиниць. ІКП містить інформацію про облікові операції та облікові показники, які характеризують стан розрахунків платника з бюджетами та фондами загальнообов`язкового державного соціального і пенсійного страхування за відповідним видом платежу та відповідною адміністративно-територіальною одиницею.
Відповідно до п. 1 ч. 2 розділу II Порядку з метою забезпечення контролю за правильністю відкриття/закриття ІКП в інформаційній системі щодекадно забезпечується автоматичне формування реєстрів контролю:
- реєстр контролю ІКП, відкритих в інформаційній системі, які не відповідають Переліку форм ІКП;
- реєстр контролю наявності відкритої ІКП за платником, стосовно якого в ЄДР внесено запис про припинення;
- реєстр контролю наявності ІКП без ознаки "Платник відсутній в реєстрі" відкритої платнику, якого не включено/виключено з реєстру платників певного податку.
Відповідно до п. 2 ч. 2 розділу II Порядку наявні записи в реєстрах контролю не пізніше наступного робочого дня з дня їх виявлення відпрацьовуються підрозділом, що здійснює облік платежів, шляхом усунення помилок:
- у разі виявлення невідповідностей між ІКП, відкритими в інформаційній системі, та Переліком форм ІКП - здійснюється перекодування ІКП на відповідну форму обліку ІКП;
- у разі виявлення ІКП, відкритої за платником, якого не включено/виключено з реєстру платників певного податку, - здійснюється перекодування такої ІКП з ознакою "Платник відсутній в реєстрі".
Відповідно до п.1 ч.5 розділу VІ Порядку облік податкового боргу, заборгованості зі сплати єдиного внеску (заборгованості зі сплати платежів до бюджетів) боржників, що перебувають у процедурах банкрутства, а також погашення таких сум здійснюються з урахуванням особливостей, визначених законодавством з питань банкрутства.
Згідно п.п. 2,3 ч. 5 розділу VІ Порядку після надходження до територіального органу ДПС рішення суду в межах провадження у справі про банкрутство або отримання інформації про офіційне оприлюднення відомостей про справу про банкрутство відповідно до закону дані судового рішення реєструються підрозділом судового оскарження в інформаційній системі.
Після отримання засобами інформаційної системи від підрозділу судового оскарження відповідного рішення суду щодо відкриття провадження у справі про банкрутство (інформації про офіційне оприлюднення відомостей про справу про банкрутство відповідно до закону) підрозділ, до компетенції якого належить робота з податковим боргом, забезпечує відкриття в інформаційній системі справи банкрута.
Після відкриття в інформаційній системі справи банкрута документи щодо провадження у такій справі додаються до справи автоматично у день занесення до інформаційної системи, яка забезпечує відображення результатів судового оскарження.
Станом на дату постановлення ухвали суду про відкриття провадження у справі про банкрутство і введення мораторію на задоволення вимог кредиторів в ІКП банкрута здійснюється остаточний розрахунок податкового боргу (сум заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на податкові органи, на які поширюється дія мораторію) та відображаються облікові показники (операції), що фіксують (виділяють) суми боргу (заборгованості).
Остаточний розрахунок боргу (заборгованості) станом на день постановлення ухвали складається із: суми несплачених податкових зобов`язань (основного платежу); суми несплачених штрафних (фінансових) санкцій (штрафів); суми несплаченої пені; суми несплачених процентів за користування розстроченням (відстроченням); пені, нарахованої на несплачені станом на день постановлення ухвали грошові (податкові) зобов`язання.
Податковий борг (суми заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на податкові органи, на які поширюється дія мораторію), що обліковувався в територіальному органі ДПС на дату ухвали суду про відкриття провадження у справі про банкрутство і введення мораторію на задоволення вимог кредиторів, фіксується та погашається виключно після зазначення в платіжному дорученні спрямування коштів на таке погашення.
Сплачені боржником у період провадження у справі про банкрутство кошти у день внесення до інформаційної системи відомостей про їх надходження на рахунки з обліку доходів бюджетів (єдиного внеску) зараховуються в рахунок грошових зобов`язань (платежів, контроль за справлянням яких покладено на податкові органи), строк сплати яких настав після дати реєстрації ухвали суду про відкриття провадження у справі про банкрутство.
У разі зазначення в платіжному дорученні спрямування сплачених боржником коштів у рахунок погашення зафіксованого (виділеного) боргу (у тому числі під час дії ліквідаційної процедури) підрозділом, до компетенції якого належить погашення боргу, в інформаційній системі визначається напрям зарахування коштів.
Підрозділ, що здійснює облік платежів, на підставі інформації підрозділу, до компетенції якого належить погашення боргу, в інформаційній системі підтверджує зміну напряму зарахування коштів шляхом здійснення зміни виду операції сплати в ІКП.
Відповідно до п.п. 1-3 ч. 2 розділу ІІІ Порядку після розміщення на відповідному сервері для завантаження відомостей Казначейства про надходження сум податків, зборів, платежів та єдиного внеску у вигляді технологічних файлів @B та @E інформаційною системою ДПС забезпечується автоматична обробка таких файлів та виконується розподіл записів за критеріями: рознесені платежі; нерознесені платежі; виключені з обробки платежі.
Рознесені платежі відображаються в ІКП датою зарахування на рахунки, відкриті в Казначействі, обліковими операціями зі сплати/повернення сум відповідно до поля "Призначення платежу" документів на переказ згідно з переліком кодів видів сплати.
Нерознесені платежі щоденно відпрацьовуються підрозділом, що здійснює облік платежів.
Суми в ІКП зі спеціальним кодом "Платежі до з`ясування" відпрацьовуються підрозділом, що здійснює облік платежів, щоденно.
Моніторинг повноти та своєчасності відпрацювання наявних записів у реєстрі "Платежі до з`ясування" забезпечується керівником структурного підрозділу територіального органу ДПС, що здійснює облік платежів.
Згідно п. 6 ч. 2 розділу ІІІ Порядку у разі погашення податкового боргу автоматично проводиться розрахунок пені відповідно до пункту 129.1 та підпункту 129.3.1 пункту 129.3 статті 129 розділу II Кодексу та відображається відповідними операціями щодо нарахування пені в ІКП.
Суми пені зараховуються до бюджетів або фондів загальнообов`язкового державного соціального і пенсійного страхування, до яких згідно із законодавством зараховуються відповідні платежі та єдиний внесок.
Моніторинг повноти та своєчасності відображення в інформаційній системі сум пені, нарахованих на податкові зобов`язання, визначені платником податків, у разі їх несвоєчасної сплати (крім пені у разі здійснення платником податків самостійного коригування відповідно до підпункту 39.5.4 пункту 39.5 статті 39 розділу I Кодексу), забезпечується керівником структурного підрозділу територіального органу ДПС, який здійснює облік платежів.
Моніторинг повноти та своєчасності відображення в інформаційній системі сум пені, нарахованих на податкові зобов`язання, визначені платником податків або податковим агентом, у тому числі у разі внесення змін до податкової звітності внаслідок самостійного виявлення платником податків помилок відповідно до статті 50 розділу II Кодексу, забезпечується керівником структурного підрозділу територіального органу ДПС, відповідального за адміністрування платежів.
Враховуючи ті обставини що норми Податкового Кодексу не регулюють питання погашення податкових зобов`язань або стягнення податкового боргу з осіб, на яких поширюються судові процедури, визначені КУзПБ а Порядок ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування передбачає:
- здійснення обліку податкового боргу, заборгованості зі сплати єдиного внеску (заборгованості зі сплати платежів до бюджетів) боржників, що перебувають у процедурах банкрутства, а також погашення таких сум з з урахуванням особливостей, визначених законодавством з питань банкрутства;
- здійснення остаточного розрахунку податкового боргу (сум заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на податкові органи, на які поширюється дія мораторію) та відображення облікових показників (операцій), що фіксують (виділяють) суми боргу (заборгованості) станом на дату постановлення ухвали суду про відкриття провадження у справі про банкрутство і введення мораторію на задоволення вимог кредиторів в ІКП банкрута;
- фіксацію податкового боргу (суми заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на податкові органи, на які поширюється дія мораторію), що обліковувався в територіальному органі ДПС на дату ухвали суду про відкриття провадження у справі про банкрутство і введення мораторію на задоволення вимог кредиторів;
у податкового органу відсутні підстави для нарахування пені на погашення податкової заборгованості, що складалась із несплачених сум податкових зобов`язань, визначених платником, а також несплачених сум грошових зобов`язань, визначених контролюючим органом з податкового зобов`язання по сплаті орендної плати з юридичних осіб (код 18010600) в загальному розмірі 301 265,02 грн. та внесення її до інтегрованої картки Товариства з обмеженою відповідальністю "Будекспорт" (код ЄДР 24144324).
Відповідно, у разі існування недостовірності відображення в ІКП облікових показників контролюючий орган повинен вчинити дії щодо відображення/коригування в інтегрованій картці платника податків позивача дійсного стану зобов`язань перед бюджетом.
Крім того аналіз наведених положень свідчить про те, що відображення контролюючим органом в ІПК відомостей щодо своєчасного нарахування та сплати податкових зобов`язань створює певні наслідки для платника податків та наявність у останнього матеріально-правового інтересу, щоб дані інтегрованих карток правильно відображали фактичний стан розрахунків з бюджетом з урахуванням діючого законодавства.
Вищевказаним повністю спростовуються доводи, зазначені відповідачем у відзиві на позовну заяву. Тому, господарський суд доходить висновку, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими, підтвердженими належними, допустимими та достовірними доказами і такими, що підлягають задоволенню повністю.
У відповідності до ст. 129 ГПК України витрати по сплаті судового збору у справі покладаються на відповідача.
Керуючись ст. 3, 12, 74, 76-77, 123, 129, 233, 236-241, 252, 326-327 Господарського процесуального кодексу України, ст. 2, 7 Кодексу України з процедур банкрутства, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Кіровоградській області (код ЄДР 43995486, вул. Велика Перспективна, 55, м. Кропивницький, 25006) здійснити коригування в інформаційній системі органів ДПС даних інтегрованої картки Товариства з обмеженою відповідальністю "Будекспорт" (код ЄДР 24144324, вул. Дзержинського, 72, кв. 14, м. Кіровоград) шляхом виключення пені на суму податкового зобов`язання по сплаті орендної плати з юридичних осіб (код 18010600) в загальному розмірі 301 265,02 грн, нарахованої 30.12.2022.
Стягнути з Головного управління ДПС у Кіровоградській області (код ЄДР 43995486, вул. Велика Перспективна, 55, м. Кропивницький, 25006) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Будекспорт" (код ЄДР 24144324, вул. Дзержинського, 72, кв. 14, м. Кіровоград) судовий збір у сумі 2 684, 00 грн.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Копії рішення направити кредиторам, грошові вимоги яких включені до реєстру вимог кредиторів (п. 2 ухвали від 20.01.2012 т. 6 а.с. 117, зокрема, ПАТ "Райффайзен Банк Аваль" (01011, м. Київ, вул. Лєскова, 9 та 18001, м. Черкаси, вул. Гоголя, 224, каб. 311) та ТОВ "ХХІ ВІК" (25009, м. Кіровоград, пр. Правди, 28), банкруту, ліквідатору - арбітражному керуючому Христенку В.В. (на e-mail: ІНФОРМАЦІЯ_1 ; АДРЕСА_2), представнику працівників боржника - Гибі О.В. ( АДРЕСА_1 ), ТОВ "Електронні торги України" (01011, м. Київ, вул. Панаса Мирного, 7 оф. 3), Головному управлінню Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (вул. Соборна, 7А, м. Кропивницький, 25009), як правонаступнику Кіровоградського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Кіровоградської області, Головному управлінню ДПС у Кіровоградській області (вул. Велика Перспективна, 55, м. Кропивницький, 25006).
Повне рішення складено 28.06.2023.
Суддя Н.М. Коваленко
Повідомити учасників справи про відсутність у суду технічної можливості надавати інформацію про вебадресу судового рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень, одночасно з врученням (надсиланням/видачі) копії повного або скороченого такого рішення до затвердження Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
Повідомити учасників справи про можливість ознайомитись з електронною копією судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень за його вебадресою: http://reyestr.court.gov.ua.
Вебадреса сторінки на офіційному вебпорталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: http://court.gov.ua/fair/sud5013.
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 22.06.2023 |
Оприлюднено | 04.07.2023 |
Номер документу | 111886922 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: банкрутство юридичної особи |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Коваль Любов Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні