ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
просп. Науки, 5, м. Харків, 61022, телефон/факс (057)702 10 79, inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 червня 2023 року м.Харків Справа № 913/76/22
Провадження № 14/913/76/22
Господарський суд Луганської області у складі судді Лісовицького Є.А., розглянувши матеріали справи
за позовом заступника керівника Старобільської окружної прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Міловської селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області, смт. Мілове, Старобільський район Луганської області
до відповідача: Фермерського господарства «Криничне», смт. Мілове, Старобільський район Луганської області
про визнання недійсними договору оренди землі та повернення земельної ділянки
секретар судового засідання Чуєва М.С.
У засіданні брали участь:
від прокуратури: прокурор відділу Клейн Л.В, службове посвідчення № 072868 від 01.03.2023;
від позивача: представник не прибув;
від відповідача: представник не прибув.
В С Т А Н О В И В:
Заступник керівника Старобільської окружної прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Міловської селищної ради звернувся до Господарського суду Луганської області з позовною заявою до Фермерського господарства «Криничне», в якій просить суд:
1. Визнати недійсним договір оренди землі № 01 від 24.09.2019, укладений Зориківською сільською радою та Фермерським господарством «Криничне», який зареєстрований у книзі реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Зориківській сільській раді за № 40 від 24.09.2019, контури № 722 та № 759.
2. Зобов`язати Фермерське господарство «Криничне» за актом прийому - передачі повернути Міловській селищній раді земельні ділянки загальною площею 120,96 га, що використовується орендарем на підставі договору оренди землі № 01 від 24.09.2019 укладеного Зориківською сільською радою в особі голови Зориківської сільської ради Соляника Едуарда Анатолійовича з одного боку та Фермерським господарством «Криничне», який зареєстрований у книзі реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Зориківській сільській раді за № 40 від 24.09.2019, контури № 722 та № 759.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на підставі рішення 40 сесії Зориківської сільської ради 7 скликання № 40/13 від 19.09.2019 «Про надання в оренду земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва» між Зориківською сільською радою (далі - орендодавець) та ФГ «Криничне» (далі - орендар) було укладено договір оренди землі № 01 (далі - договір), за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування (оренду) земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які знаходяться за межами населеного пункту із земель не витребуваних (не розподілених) власниками земельних часток (паїв) на території Зориківської сільської ради Міловського району Луганської області, на підставі рішення Зориківської сільської ради № 40/13 від 19.09.2019, контури № 722 та № 759 (п. 1 договору).
Згідно з п. 2 укладеного договору в оренду передаються земельні ділянки загальною площею 120,96 га, у тому числі 120,96 га поліпшених пасовищ.
Земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (п. 15 договору).
Відповідно до п. 8 договору договір укладено строком на 7 (сім) років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк.
Відповідно до акту прийому-передачі земельної ділянки від 24.09.2019, вищезазначені земельні ділянки загальною площею 120,96 га, які розташовані за межами населеного пункту на території Зориківської сільської ради, передані голові ФГ «Криничне» Батирсултанову М.Д., згідно договору оренди № 01 від 24.09.2019.
Згідно актів обстеження від 02.04.2020 та 15.06.2021 Міловської селищної ради встановлено, що вищезазначені земельні ділянки використовуються шляхом вирощування на них сільськогосподарських культур.
Прокурор вважає, що укладений між Зориківською сільською радою та Фермерським господарством «Криничне» договір оренди землі № 01 від 24.09.2019 є незаконним, оскільки всупереч чинним нормам законодавства на підставі вказаного договору до Фермерського господарства «Криничне» було передано невитребувані земельні частки (паїв) на які не виготовлялася технічна документація.
Так, згідно інформації з ГУ Держгеокадастру у Луганській області № 10-12-0.221-7119/2-21 від 23.09.2021 вищезазначені земельні ділянки площею 120,96 га не зареєстровані в даних Державного земельного кадастру, кадастрові номери не присвоювалися. Відомості про наявність правовстановлюючих документів відсутні.
Крім того, згідно інформації з Міловської селищної ради № 2514 від 16.09.2021, земельна ділянка контур 722 поліпшені пасовища не сформована як об`єкт цивільно-правових відносин на даний час та на час укладання договору оренди землі (відомості в Державному земельному кадастрі відсутні), кадастрові номери не присвоєні земельній ділянці, нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проведена станом на 16.09.2021 та на час укладення договору оренди землі. Земельна ділянка контур 759 поліпшені пасовища не сформована як об`єкт цивільно-правових відносин на даний час та на час укладання договору оренди землі (відомості в Державному земельному кадастрі відсутні), кадастрові номери не присвоєні земельній ділянці, нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проведена станом на 16.09.2021 та на час укладення договору оренди землі.
Отже, спірні земельні ділянки, які передані в оренду ФГ «Криничне» за договором оренди землі № 01 від 24.09.2019, не сформовані як об`єкти цивільних правовідносин у розумінні ч. 3 ст. 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)».
У зв`язку з тим, що межі та площа земельної ділянки не визначені, та сама земельна ділянка не сформована як об`єкт цивільних правовідносин, а відомості про неї не внесені до Державного земельного кадастру, не можливо встановити точну нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки та визначити точний розмір орендної плати за її користування, що порушує істотні умови договору оренди визначені ст. 15 Закону України «Про оренду землі», а також порушує інтереси держави в частині недоотримання платежів до бюджету та є підставою для визнання договору оренди недійсним.
У зв`язку з викладеним, посилаючись на приписи ч. 1 ст. 215, ч. 1 ст. 203 Цивільного кодексу України, прокурор просить визнати недійсним вищевказаний договір оренди землі № 01 від 24.09.2019 та зобов`язати відповідача повернути Міловській селищній раді земельні ділянки загальною площею 120,96 га, що використовується орендарем на підставі даного договору, у відповідності до п. 2 ч. 1 ст. 216 Цивільного кодексу України.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09.02.2022 позовну заяву передано на розгляд судді Лісовицькому Є.А.
Ухвалою Господарського суду Луганської області від 14.02.2022 підтверджено підстави представництва заступника керівника Старобільської окружної прокуратури Луганської області інтересів держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Міловської селищної ради за заявленими позовними вимогами; прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 913/76/22. Суд вирішив справу розглядати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання суд призначив на 14.03.2022 о 10 год. 00 хв.
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України на підставі Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.
Через загрозу життю та здоров`ю відвідувачів та працівників суду судове засідання, призначене на 14.03.2022, не відбулося.
В подальшому строк дії воєнного стану було неодноразово продовжено, зокрема Указами Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» № 133/2022 від 14.03.2022, № 259/2022 від 18.04.2022, № 341/2022 від 17.05.2022, № 573/2022 від 12.08.2022, № 757/2022 від 07.11.2022, від 06.02.2022 № 58/2023; № 254/2023 від 01.05.2023.
Водночас, за змістом статей 10, 122 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» правосуддя в Україні в умовах воєнного стану має здійснюватися у повному обсязі, тобто не може бути обмежено конституційне право людини на судовий захист.
Також в пункті 1 рішення Ради суддів України № 9 від 24.02.2022 зазначено, що навіть в умовах воєнного або надзвичайного стану, робота судів не може бути припинена, тобто не може бути обмежено конституційне право людини на судовий захист.
З метою забезпечення конституційного права особи на судовий захист та враховуючи те, що наразі у суду є можливість розглядати вказану справу у судовому засіданні, ухвалою суду від 25.04.2023 підготовче засідання призначено на 16.05.2023 о 10 год. 30 хв.
12.05.2023 на адресу суду через підсистему «Електронний суд» від прокурора відділу Харківської обласної прокуратури Кадацької Д.М. надійшло клопотання б/н від 12.05.2023 про участь у судовому засіданні, яке призначене на 16.05.2023 о 10 год. 30 хв. та у всіх наступних судових засіданнях в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.
Ухвалою суду від 12.05.2023 вказане клопотання було задоволено.
Крім того, Старобільська окружна прокуратура Луганської області надіслала на електронну пошту суду клопотання від 08.05.2023 № 53/3-180вих-23, яким просить замінити позивача у справі № 913/76/22 - Міловську селищну раду на Міловську селищну військову адміністрацію Старобільського району Луганської області.
Розглянувши дане клопотання, суд дійшов висновку про його задоволення.
Ухвалою суду від 16.05.2023 залучено до участі у справі в якості позивача Міловську селищну військову адміністрацію Старобільського району Луганської області (код ЄДРПОУ 44781762). Замінено Міловську селищну раду (92500, Луганська обл., Старобільський р-н, селище міського типу Мілове, вул. Центральна, будинок 73, код ЄДРПОУ 04335565) на її правонаступника - Міловську селищну військову адміністрацію Старобільського району Луганської області (92500, Луганська обл., Старобільський р-н, селище міського типу Мілове, вул. Центральна, будинок 73, код ЄДРПОУ 44781762). Також, вказаною ухвалою суд зобов`язав прокурора надіслати позовну заяву разом з доданими до неї документами Міловській селищній військовій адміністрації Старобільського району Луганської області, докази надати суду. Суд відклав підготовче засідання на 07.06.2023 об 11 год. 30 хв.
22.05.2023 на електрону пошту суду надійшов лист № 53-1520вих-23 від 19.05.2023 від заступника керівника Старобільської окружної прокуратури Луганської області, до якого прокурором надано докази надсилання прокуратурою позовної заяви разом з доданими до неї документами Міловській селищній військовій адміністрації Старобільського району Луганської області.
Лист прокурора та додані до нього документи судом долучені до матеріалів справи.
02.06.2023 на адресу суду через підсистему «Електронний суд» від прокурора відділу Харківської обласної прокуратури Кадацької Д.М. надійшло клопотання б/н від 01.06.2023 про участь у судовому засіданні, яке призначене на 07.06.2023 об 11 год. 30 хв. та у всіх наступних судових засіданнях, в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.
Ухвалою від 02.06.2023 клопотання прокурора відділу Харківської обласної прокуратури Кадацької Д.М. б/н від 01.06.2023 про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду задоволено.
Ухвалою від 07.06.2023 закрито підготовче провадження у справі № 913/76/22 та призначено справу до судового розгляду по суті на 26.06.2023 об 11 год. 00 хв.
У судове засідання 26.06.2023 прибув прокурор. Позивач правом на участь у судовому засіданні свого представника не скористався.
Відповідач у судове засідання не прибув, відзив на позовну заяву у встановлений судом строк не надав.
Згідно з ч. 9 ст. 165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Рішенням 40 сесії Зориківської сільської ради 7 скликання № 40/13 від 19.09.2019 «Про надання в оренду земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва» надано в строкове платне користування (оренду) фермерському господарству «Криничне» земельні ділянки сільськогосподарського призначення, строком на 7 років або до моменту набуття громадянами права власності, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код КВЦПЗ 01.01) із нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) із земель колишнього КСП «Дружба» двома масивами (контури № НОМЕР_1 , № 759) загальною площею 120,96 га поліпшених пасовищ, що розташовані за межами населених пунктів, на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується у Зориківській сільській раді Міловського району Луганської області.
На підставі вищезазначеного рішення, 24.09.2019 між Зориківською сільською радою (далі орендодавець) та Фермерським господарством «Криничне» (далі орендар, ФГ «Криничне») укладено договір оренди землі № 01, який зареєстрований у книзі реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Зориківській сільській раді за № 40 від 24.09.2019 (далі - договір).
Згідно з п. 1 укладеного договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування (оренду) земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які знаходяться за межами населеного пункту із земель не витребуваних (не розподілених) власниками земельних часток (паїв) на території Зориківської сільської ради Міловського району Луганської області, на підставі рішення Зориківської сільської ради 40 сесії 7 скликання № 40/13 від 19.09.2019, № контура 722 та 759.
Відповідно до п. 2 договору в оренду передаються земельні ділянки загальною площею 120,96 га, у тому числі 120,96 га поліпшених пасовищ.
Згідно з п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельних ділянок на дату укладання договору становить 3281040,00 грн станом на 01.01.2019 рік.
В пункті п. 8 договору сторони погодили, що договір укладено строком на 7 (сім) років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 8 договору).
Відповідно до п. 9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що на момент підписання договору оренди становить 98431,20 грн за рік.
Пунктом 11 договору встановлено, що орендна плата вноситься щомісяця рівними частинами.
Згідно з п. 13 договору розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, зміни ставок орендної плати встановлених рішенням ради; погіршенням стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки; в інших випадках, передбачених законом.
В пункті 15 договору сторони погодили, що земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Пунктом 16 договору визначено, що цільове призначення земельних ділянок - землі сільськогосподарського призначення.
Дія договору припиняється у разі: закінчення строку, на який його було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; ліквідації юридичної особи орендаря; у разі виділення земельних ділянок на основі земельних часток (паїв) в натурі (на місцевості) зобов`язання сторін припиняються відповідно до чинного законодавства (п. 34 договору).
За умовами п. 35 договору дія договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається (п. 36 договору).
Цей договір набирає чинності після підписання його сторонами (п. 40 договору).
24.09.2019 сторони склали та підписали акт прийому-передачі земельної ділянки від 24.09.2019, згідно якого орендодавець передав земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 120,96 га, а орендар прийняв належні йому на підставі договору оренди земельні ділянки в придатному стані, згідо договору оренди від 24.09.2019 за № 01, що розташована за межами населеного пункту на території Зориківської сільської ради.
З матеріалів справи вбачається, що 15.06.2021 на території Міловської селищної територіальної громади комісією у складі: начальника відділу із земельних та екологічних питань Міловської селищної ради Гармаш А.І., старости Міловської селищної ради Соляника Е.А та прокурора Марківського відділу Старобільської окружної прокуратури Скирдач О.М. було проведено перевірку дотримання земельного законодавства та обстежено земельні ділянки в контурах № 722, № 759 загальною площею 120,96 га пасовища, які на підставі договору оренди землі № 01 від 24.09.2019 надані в користування ФГ «Криничне» та знаходяться за межами населеного пункту, із земель нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв), згідно викопіювання. У результаті перевірки встановлено, що земельні ділянки загальною площею 120,96 га пасовища розорене та засіяні соняшником, тобто вищезазначені земельні ділянки використовуються шляхом вирощування на них сільськогосподарських культур, що відповідає умовам договору.
Водночас, прокурор вважає, що укладений договір оренди землі № 01 від 24.09.2019 є незаконним, оскільки всупереч чинним нормам законодавства на підставі вказаного договору до ФГ «Криничне» було передано невитребувані земельні частки (паїв) на які не виготовлялася технічна документація. Зокрема, земельні ділянки не зареєстровані в Державному земельному кадастрі, кадастрові номери не присвоювалися; відомості про наявність правовстановлюючих документів відсутні; нормативна грошова оцінка земельних ділянок станом на час укладення договору оренди землі не була проведена. Відтак, недотримання вимог чинного законодавства порушує інтереси держави в частині установлення орендної плати за землю в розмірі визначеному законодавством та призводить до ненадходження до бюджету найвищої орендної плати за користування спірними земельними ділянками.
У зв`язку з викладеним, посилаючись на приписи ч. 1 ст. 215, ч. 1 ст. 203 Цивільного кодексу України, прокурор просить визнати недійсним вищевказаний договір оренди землі № 01 від 24.09.2019 та зобов`язати відповідача повернути Міловській селищній раді (з урахуванням заяви про заміну позивача у справі - Міловській селищній військовій адміністрації Старобільського району Луганської області) земельні ділянки загальною площею 120,96 га, що використовуються орендарем на підставі даного договору, у відповідності до п. 2 ч. 1 ст. 216 Цивільного кодексу України.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам справи, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.
Згідно з ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Положеннями ч. 2 ст. 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно приписів ч. 1 ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Згідно з ч. 3 ст. 2 Земельного кодексу України об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Відповідно до ст. 3 Закону України «Про оренду землі» об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.
Статтею 13 Закону України «Про оренду землі» визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
За приписами ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі, зокрема, є об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки).
Статтею 79 Земельного кодексу України визначено, що земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
У відповідності до ч. 1 ст. 791 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) (ч. 2 ст. 791 Земельного кодексу України).
Відповідно до ст. 51 Закону України «Про землеустрій» проекти землеустрою щодо створення нових землекористувань розробляються з метою обґрунтування розмірів і меж земельних ділянок з урахуванням вимог щодо раціонального використання та охорони земель.
Проект землеустрою - сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом (ст. 1 Закону України «Про землеустрій»).
Статтею 20 Закону України «Про землеустрій» передбачено, що землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі, зокрема, встановлення та зміни меж об`єктів землеустрою, у тому числі визначення та встановлення в натурі (на місцевості) державного кордону України; надання, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок; встановлення в натурі (на місцевості) меж земель, обмежених у використанні і обмежених (обтяжених) правами інших осіб (земельні сервітути); організації нових і впорядкування існуючих об`єктів землеустрою.
Отже, з наведених норм вбачається, що обов`язковою умовою щодо надання земельної ділянки у користування фізичним чи юридичним особам є розроблення певних видів документації із землеустрою.
Правовідносини щодо використання та розпорядження, у тому числі передача в оренду, земельних часток (паїв) регулюються спеціальними нормативно-правовими актами.
Так, відповідно до положень Указу Президента України «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» № 720/95 від 08.08.1995 паювання земель передбачає визначення розміру земельної частки (паю) у колективній власності на землю кожного члена колективного сільськогосподарського підприємства сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства без виділення земельних ділянок в натурі (на місцевості). Розмір земельної частки (паю) в умовних кадастрових гектарах визначаються виходячи з вартості земельної частки (паю) та середньої грошової оцінки одного гектару сільськогосподарських угідь для даного підприємства, кооперативу, товариства.
Таким чином, земельна частка (пай) є умовною часткою земель, які належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, розмір якої визначений в умовних кадастрових гектарах, а місцезнаходження та межі такої земельної частки (паю) не визначені.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) нерозподіленою земельною ділянкою є земельна ділянка, яка відповідно до проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) увійшла до площі земель, що підлягають розподілу, але відповідно до протоколу про розподіл земельних ділянок не була виділена власнику земельної частки (паю).
Невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості).
За змістом положень Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», Указу Президента України від 08.08.1995 № 720 «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» нерозподілена (невитребувана) земельна ділянка - це земельна ділянка, що була запроектована у складі єдиного земельного масиву без визначення меж у натурі (на місцевості), проте не була розподілена на зборах власників земельних часток (паїв) через неявку на збори осіб - власників права на земельну частку (пай) чи їх спадкоємців.
У відповідності до ч. 3 ст. 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження.
З наведеного вбачається, що чинним законодавством, зокрема, Законом України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», не передбачено повноважень державних органів чи органів місцевого самоврядування передавати в оренду земельні частки (паї) до їх формування у земельні ділянки.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 16.01.2019 у справі № 902/569/17.
Нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки - частки (паї) не є землями державної чи комунальної власності, а перебувають лише у розпорядженні відповідних рад. Однак, законодавець надає право органам місцевого самоврядування передавати в оренду для використання за цільовим призначенням нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї), проте лише після формування їх у земельні ділянки.
Водночас, матеріали справи свідчать про те, що всупереч чинним нормам законодавства до ФГ «Криничне» було передано невитребувані земельні частки (паїв) на які технічна документація не виготовлялася.
Так, згідно інформації з Головного Управління Держгеокадастру у Луганській області № 10-12-0.221-7119/2-21 від 23.09.2021 вищезазначені земельні ділянки площею 120,96 га не зареєстровані в даних Державного земельного кадастру, кадастрові номери не присвоювалися. Відомості про наявність правовстановлюючих документів відсутні.
Крім того, згідно інформації з Міловської селищної ради № 2514 від 16.09.2021 земельна ділянка контур 722 поліпшені пасовища не сформована як об`єкт цивільно-правових відносин на даний час та на час укладання договору оренди землі (відомості в Державному земельному кадастрі відсутні), кадастрові номери не присвоєні земельній ділянці, нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проведена станом на 16.09.2021 та на час укладення договору оренди землі. Земельна ділянка контур 759 поліпшені пасовища не сформована як об`єкт цивільно-правових відносин на даний час та на час укладання договору оренди землі (відомості в Державному земельному кадастрі відсутні), кадастрові номери не присвоєні земельній ділянці, нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проведена станом на 16.09.2021 та на час укладення договору оренди землі.
Отже, спірні земельні ділянки, які були передані в оренду ФГ «Криничне» за договором оренди землі № 01 від 24.09.2019, не сформовані як об`єкти цивільних правовідносин у розумінні ч. 3 ст. 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)».
Згідно з ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Відповідно до положень ст. 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Судом встановлено, що спірний договір оренди землі було укладено з порушенням чинного законодавства України.
У зв`язку з тим, що межі та площа земельної ділянки не визначені та сама земельна ділянка не сформована як об`єкт цивільних правовідносин, а відомості про неї не внесені до Державного земельного кадастру, не можливо встановити точну нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки та визначити точний розмір орендної плати за її користування, що порушує істотні умови договору оренди визначені ст. 15 Закону України «Про оренду землі», а також порушує інтереси держави в частині недоотримання платежів до бюджету та є підставою для визнання договору оренди недійсним.
З огляду на викладене, суд задовольняє вимоги прокурора про визнання недійсним договору оренди землі № 01 від 24.09.2019, укладеного між Зориківською сільською радою та ФГ «Криничне».
Відповідно до приписів ч. 1 ст. 216 Цивільного кодексу України у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
Вимога про застосування наслідків недійсності нікчемного правочину може бути пред`явлена будь-якою заінтересованою особою (ч. 5 ст. 216 Цивільного кодексу України).
Враховуючи задоволення позову в частині визнання недійсним договору оренди землі № 01 від 24.09.2019, підлягає задоволенню і похідна вимога про повернення позивачу земельної ділянки загальною площею 120,96 га, що використовується орендарем на підставі вищезазначеного договору.
З огляду на викладене, позов слід задовольнити повністю.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 129, 233, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати недійсним договір оренди землі № 01 від 24.09.2019, укладений Зориківською сільською радою та Фермерським господарством «Криничне», який зареєстрований у книзі реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Зориківській сільській раді за № 40 від 24.09.2019, контури № 722 та № 759.
3. Зобов`язати Фермерське господарство «Криничне» (92500, Луганська область, Старобільський район, селище міського типу Мілове, вулиця Міловська, будинок 68А, код ЄДРПОУ 32064945) за актом прийому - передачі повернути Міловській селищній військовій адміністрації Старобільського району Луганської області (92500, Луганська обл., Старобільський р-н, селище міського типу Мілове, вул. Центральна, будинок 73, код ЄДРПОУ 44781762) земельні ділянки загальною площею 120,96 га, що використовується орендарем на підставі договору оренди землі № 01 від 24.09.2019 укладеного Зориківською сільською радою та Фермерським господарством «Криничне», який зареєстрований у книзі реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) у Зориківській сільській раді за № 40 від 24.09.2019, контури № 722 та № 759, про що видати наказ після набрання рішення законної сили.
4. Стягнути з Фермерського господарства «Криничне» (92500, Луганська область, Старобільський район, селище міського типу Мілове, вулиця Міловська, будинок 68А, код ЄДРПОУ 32064945) на користь Луганської обласної прокуратури (93400, Луганська область, місто Сєвєродонецьк, вулиця Богдана Ліщини, будинок 27, код ЄДРПОУ 02909921) витрати зі сплати судового збору в сумі 4962,00 грн, про що видати наказ після набрання рішення законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції у строки, передбачені ст. 256 ГПК України, та порядку визначеному ст. 257 ГПК України.
Повне рішення складено 28.06.2023.
Суддя Євген ЛІСОВИЦЬКИЙ
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2023 |
Оприлюднено | 03.07.2023 |
Номер документу | 111886966 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Лісовицький Є.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні