РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
30 червня 2023 р. Справа № 120/3743/23
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Маслоід Олени Степанівни, розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом: Немирівської міської ради (вул. Соборна, 26, м. Немирів, Вінницька обл., 22800)
до: Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21036)
за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича компанія "Світязь" (вул. Лебединського, 15, м. Вінниця)
про: визнання протиправним та скасування висновку
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулась Немирівська міська рада (далі - позивач) з позовною заявою до Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області (далі - відповідач), за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича компанія "Світязь" про визнання протиправним та скасування висновку відповідача від 27.03.2023 року про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2020-07-01-002766-с від 01.07.2020 року на закупівлю ДК 021:2015 71410000-5 послуги у сфері містобудування комплекс робіт з розроблення Генерального плану м. Немирів Вінницької області.
Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги позивач зазначає, що 01.07.2020 ним оприлюднено оголошення UA-2020-07-01-002766-с про відкриті торги на закупівлю: ДК 021:2015 71410000-5 Послуги у сфері містобудування Комплекс робіт з розроблення Генерального плану м. Немирів Вінницької області. Відповідач на підставі наказу Держаудитслужби № 21-3 від 07.03.2023 року здійснив моніторинг процедури закупівлі UA-2020-07-01-002766-с. Підставою для прийняття рішення про початок моніторингу зазначено: "Інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель". 27.03.2023 відповідачем оприлюднено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2020-07-01-002766-с, в якому вказано, що за результатами аналізу питання щодо внесення змін до договору установлено порушення вимог ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі". Водночас, як зауважує позивач, за результатами аналізу питань щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації шодо закупівлі, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України "Про публічні закупівлі", розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладення договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної документації переможця - порушень не установлено. Не погоджуючись із висновком відповідача UA-2020-07-01-002766-с від 27.03.2023 та з метою його скасування позивач звернувся до суду з даним позовом.
Ухвалою суду від 11.04.2023 року дану позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження, а також визначено, що вона буде розглядатись в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Крім того, даною ухвалою залучено до участі у справі у якості третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Товариство з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича компанія "Світязь".
27.04.2023 року за вх.№20502/23 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому наведено заперечення проти заявлених позовних вимог. Аргументуючи свою позицію відповідач зазначає, що позивачем, в порушення вимог ч. 5 ст. 41 Закону України "Про закупівлі", додатковою угодою від 30.06.2021 №1 внесені зміни до істотних умов договору №05-20/17п у випадках, не передбачених вказаним законом, а саме: внесені зміни у р. І «Предмет договору» договору № 05- 20/17п в частині зміни обсягу та складу робіт на підставі п. 4 ч. 5 ст.41 Закону України "Про закупівлі" - продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов?язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об?єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі, обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.
27.04.2023 року до суду надійшли пояснення третьої особи. Так, третя особа зазначає, що її було визнано переможцем закупівлі, оголошеної позивачем закупівлі: ДК 021:2015 71410000-5 послуги у сфері містобудування. Комплекс робіт з розроблення Генерального плану м. Немирів Вінницької області. Вартість закупівлі становила 2 364 500 грн. з ПДВ, вартість пропозиції ТОВ «НВК «Світязь» становила 1 150 000,00 грн. За результатами аукціону з ТОВ «Світязь» укладено договір № 15-20/17п 13.08.2020 року. В процесі виконання договору, було виявлено ряд об`єктивних факторів, що ускладнювали розвиток території міста у його існуючих межах. За результатами опрацювання існуючого стану забудови території м. Немирів було виявлено, що в санітарно-захисних зонах, охоронних зонах інженерних мереж, прибережних захисних смугах та інших містобудівних обмеженнях знаходиться близько 80 відсотків території житлової забудови міста. Така щільність містобудівних обмежень території житлової забудови, практично, унеможливлювала прийняття ефективних проектних рішень, стосовно подальшого розвитку території міста у його існуючих межах. З метою доведення цієї проблеми до Немирівської міської ТОВ «НВК «Світязь» надало матеріали проєкту Генерального плану Існуючий стан з відповідними розрахунками та аналітичною інформацією, а також, ініційовано проведення кількох робочих нарад з фахівцями та посадовими особами структурних підрозділів замовника. Враховуючи вищевикладене, позивачем прийнято рішення про введення в проектні межі м. Немирова додаткових незабудованих ділянок та територію с. Монастирок, внесення відповідних змін до договору закупівлі в частині обсягів та складу робіт. 30.06.2021 року укладено додаткову угоду № 1 до договору № 15- 20/17п 13.08.2020 року, якою передбачалося проведення додаткових проєктно-вишукувальних робіт, в тому числі, створення топографічного плану в масштабі 1:2000 територій, визначених для розширення населеного пункту. Враховуючи тогочасний фінансовий стан громади, зміни до Договору, були проведені без зміни його вартості, шляхом перегляду складу та обсягу робіт. З переліку виконуваних робіт було вилучено розроблення розділів проєкту Генерального плану «Інженерно-технічні заходи цивільного захисту (цивільної оборони) на мирний час та особливий період»; розроблення стратегічної екологічної оцінки генерального плану населеного пункту; розроблення Схеми санітарної очистки території населеного пункту. Етапи робіт, що залишилися для виконання, за рахунок збільшення площі, зросли в обсягах і тому зросла вартість їх виконання, але загалом, вартість договору залишилася незмінною. Третя особа наголошує, що розроблення Генерального плану м. Немирова в його існуючих межах, призвело б до прямих та невиправданих втрат місцевого бюджету з наступною необхідністю розроблення повноцінної містобудівної документації.
Ч. 4 ст. 243 КАС України передбачено, що судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
У відповідності до вимог ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши усі обставини справи та надавши їм юридичну оцінку, суд встановив наступне.
01.07.2020 позивачем оприлюднено оголошення UA-2020-07-01-002766-с про відкриті торги на закупівлю: ДК 021:2015 71410000-5 послуги у сфері містобудування комплекс робіт з розроблення Генерального плану м. Немирів Вінницької області.
За результатами торгів переможцем вказаної закупівлі визначено ТОВ "Світязь", з яким позивач уклав договір про закупівлю послуг від 13.08.2020 року № 05-20/17п, предметом якого є послуги з комплексу робіт з розроблення генерального плану м. Немирів Вінницької області.
Так, у п. 1.2. р. І «Предмет договору» договору N05-20/17п визначено, що послуги надаються у повній відповідності до технічних вимог (завдання) (Додаток N°1), які є невід?ємною частиною договору.
Результатом робіт за договором є предмет підряду:
1.2.1. Цифрові векторні топографічні плани населеного пункту в масштабах 1:5000 та 1:2000 в місцевій системі координат, яка має зв?язок з УСК-200;
1.2.2. Генеральний план міста, виконаний на основі цифрових векторних топографічних планів в М 1:5000;
1.2.3. Роботи з розроблення Містобудівної документації виконуються поетапно:
1-??й етап - актуалізація цифрових векторних топографічних планів в масштабах 1:5000 та 1:2000 в місцевій системі координат, яка має зв?язок з УСК - 2000; ??
2-й етап - розроблення генерального плану міста; ??
4-й етап - розроблення схеми розташування міста в системі розселення; ??
5-й етап - розроблення плану зонування міста;
6-й етап - розроблення розділів генерального плану «Інженерно-технічні заходи цивільного захисту (цивільної оборони») на мирний час та особливий період»;
7-й етап - розроблення стратегічної екологічної оцінки генерального плану населеного пункту,
8-й етап - розроблення Схеми санітарної очистки території населеного пункту;
9-й етап - розроблення Історико-архітектурного опорного плану з визначенням зон охорони пам`яток культурної спадщини.
Згідно п. 3.1. р. 3 договору ціна договору становить 1 150 000 грн без ПДВ.
Даним договором визначено строк виконання послуг до 30.06.2021 року, водночас зазначено, що терміни виконання послуг за договором можуть переглядатися у випадках ненадання замовником повного комплекту вихідних даних, необхідних для розроблення містобудівної документації; затримання замовником оплати розрахунків за виконані виконавцем послуги; у разі виникнення обставин непереборної сили.
Р. 11 договору визначено строк його дії до 31.12.2021 року, але в будь-якому разі до повного виконання сторонами своїх зобов`язання за даним договором.
30.06.2021 року між позивачем та третьою особою укладено додаткову угоду № 1 до договору № 05-20/17п, якою переглянуто склад та обсяг робіт, внесені зміни до технічних вимог, водночас сторони дійшли згоди про незмінність загальної ціни договору - 1 150 000 грн.
Зокрема, внесеними змінами збільшено межі міста та його площу з 10,923 км2 до 14,95 км2. Також, змінено склад та обсяг робіт, які визначені у р. ІІ «Комплекс робіт з розроблення Генерального плану м. Немирів Вінницької області» та III «Розроблення історико-архітектурного опорного плану м. Немирів з визначенням зон охорони пам?яток і режимів використання зон охорони пам?яток та історичних ареалів» Технічних вимог.
При цьому, п. 1.2. р. І «Предмет договору» договору № 05-20/17 викладено у новій редакції: "послуги надаються у повній відповідності до Технічних вимог (Додаток N°1).
Результатом робіт за договором є предмет підряду:
2.2.1 Цифрові векторні топографічні плани населеного пункту в масштабі 1:2000 в місцевій системі координат, яка має зв?язок з УСК-200;
2.2.2. Генеральний план міста Немирів, виконаний на основі цифрових векторних топографічних планів в М 1:2000;
2.2.3. Роботи з розроблення Містобудівної документації виконуються поетапно:
1-??й етап - актуалізація цифрових векторних топографічних планів в масштабі 1:2000 в місцевій системі координат, яка має зв?язок з УСК - 2000; ??
2-й етап - розроблення генерального плану міста та схеми розташування міста в системі розселення;
3-??й етап - розроблення плану зонування міста; ??
4-й етап - розроблення Історико-архітектурного опорного плану з визначенням зон охорони пам?яток культурної спадщини.
З Технічних вимог вилучено такі розділи: V «Інженерно-технічні заходи цивільного захисту на особливий період», VI «Інженерно-технічні заходи цивільного захисту на мирний час» та VII «Схема санітарної очистки м. Немирів».
Також в угоді зазначено, що у зв`язку з невиконанням дохідної частини бюджету у 2020 році та відсутністю коштів на котловому рахунку договір №05-20/17п не був виконаний в повному обсязі, а відтак сторони погодили, що фінансування робіт у 2020 році склало 107 690 грн., у 2021 році складає 172 240, у 2022 році - 870 070 грн., а строк виконання (надання) послуг визначено до 15.12.2022 року.
Відповідач, на підставі наказу Держаудитслужби № 21-3 від 07.03.2023 року, здійснив моніторинг процедури закупівлі UA-2020-07-01-002766-с.
27.03.2023 року відповідачем оприлюднено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2020-07-01-002766-с, в якому вказано, що за результатами аналізу питання щодо внесення змін до договору установлено порушення вимог ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", а саме внесення змін до істотних умов договору №05-20/17п додатковою угодою від 30.06.2021 року № 1 у випадках, не передбачених законом.
Водночас, у висновку зазначено, що за результатами аналізу питань щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації шодо закупівлі, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України "Про публічні закупівлі", розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладення договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної документації переможця - порушень не установлено.
З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері публічних закупівель, відповідач зобов`язав позивача здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення шляхом приведення істотних умов договору №02-20/17п до вимог законодавства у сфері закупівель.
Не погоджуючись із висновком відповідача від 27.03.2023 року, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Ч. 2 ст. 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону № 2939-XII головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Згідно з Положенням про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 року № 43, Державна аудиторська служба України (далі - Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Крім того, пп. 3 п. 4 Положення № 43 закріплено, що Держаудитслужба реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: державного фінансового аудиту; перевірки державних закупівель; інспектування (ревізії); моніторингу закупівель.
Водночас, п. 7 Положення № 43 визначено, що Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.
За змістом ст. 5 Закону № 2939-XII контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі», проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.
Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад встановлює Закон № 922-VIII, п. 14 ч. 1 ст. 1 якого визначено, що моніторингом процедури закупівлі є аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівел
Приписами ч. 6 ст. 8 Закону № 922-VIII передбачено, що за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
У ч. 10 ст. 8 Закону № 922-VIII закріплено, що у разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду. Замовник зазначає в електронній системі закупівель про відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження та номер такого провадження.
Відповідно до ч. 1 ст. 41 Закону № 922-VIII договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Приписами ч. 4 ст. 41 Закону № 922-VIII визначено, що умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції / пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції / пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.
Відповідно до ч. 5 ст. 41 Закону № 922-VIII істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:
1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;
2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії;
3) покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
4) продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов`язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку;
6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв`язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування;
7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;
8) зміни умов у зв`язку із застосуванням положень частини шостої цієї статті.
У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених частиною п`ятою цієї статті, замовник обов`язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю (ч. 7 ст. 41 Закону № 922-VIII).
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за дотриманням законодавства у сфері публічних закупівель шляхом їх моніторингу, за результатами здійснення якого посадовою особою складається висновок про результати моніторингу закупівлі. При виявленні порушень законодавства у сфері публічних закупівель орган державного фінансового контролю у висновку здійснює його опис та зазначає про спосіб його усунення. Отже, з метою усунення виявленого під час моніторингу порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель у висновку міститься вимога зобов`язального характеру, яка є обов`язковою для виконання.
З матеріалів справи судом встановлено, що з третьою особою позивач уклав договір про закупівлю послуг від 13.08.2020 року № 05-20/17п, предметом якого є послуги з комплексу робіт з розроблення Генерального плану м. Немирів Вінницької області.
30.06.2021 року у зв`язку із затримкою з об`єктивних причин з боку позивача у наданні третій особі вихідних даних, що унеможливлює надання послуг та виготовлення містобудівної документації у встановлений договором строк, а також враховуючи те, шо обсяг закупівлі послуг може бути зменшений залежно від реального фінансування замовника, між позивачем та третьою особою укладено додаткову угоду № 1 до договору № 05-20/17п, якою переглянуто склад та обсяг робіт і внесені зміни до технічних вимог, водночас сторони дійшли згоди про незмінність загальної ціни договору - 1 150 000 грн.
Також в угоді зазначено, що у зв`язку з невиконанням дохідної частини бюджету у 2020 році та відсутністю коштів на котловому рахунку договір № 05-20/17п не був виконаний в повному обсязі, а відтак сторони погодили, що фінансування робіт у 2020 році склало 107 690 грн., у 2021 році складає 172 240, у 2022 році - 870 070 грн., а строк виконання (надання) послуг визначено до 15.12.2022 року.
30.06.2021 року позивачем на сайті https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-07-01-002766-c оприлюднено повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю.
Відповідач здійснив моніторинг процедури закупівлі.
З інформації сайту https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-07-01-002766-c, яка перебуває у вільному доступі, судом встановлено, що 16.03.2023 року відповідачем направлено позивачу запит на пояснення, зокрема, що відповідач просив надати документальне підтвердження об`єктивних обставин, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, що спричинили продовження строку дії договору про закупівлю послуг від 13.08.2020 року №05-20/17п додатковою угодою від 30.06.2021 року №1.
20.03.2023 року позивачем надано пояснення та зазначено, що на виконання Програми розроблення (оновлення) містобудівної документації Немирівської міської об`єднаної територіальної громади на 2020-2022 роки, відповідно до службової записки начальника відділу головного архітектора відділу містобудування та архітектури Лабунського Р. Ю. вх. № 02-49-346 від 30.06.2021 року, у зв`язку з необхідністю збору та надання додаткових обсягів вихідних даних, пов`язаних із збільшенням площі плану перспективного розвитку м. Немирів та зростанням обсягів виконання проектних робіт на підставі п.5 ч.4 ст. 41 Закону № 922-VIII було продовжено термін дії договору до 15.12.2022 року на підставі додаткової угоди №1 від 30 червня 2021 року до договору № 05-20-/17п від 13.08.2020 року. У зв`язку з виконанням УДКСУ у Немирівському районі Вінницької області постанови КМУ 590 від 09.06.2021 року оплата за договором №05-20-/17п від 13.08.2020 року не була проведена в повному обсязі (звіт про заборгованість за бюджетними коштами форма №7м додано до пояснень) та на підставі службової записки начальника відділу головного архітектора відділу містобудування та архітектури Лабунського Р. Ю. вх.№02-39-379 від 28.12.2022 року (додано до пояснень), а також через відсутність асигнувань у бюджеті та у відповідності до п. 11.1 договору №05-20-/17п від 13.08.2020 року було продовжено термін дії договору до 31.12.2023 року на підставі додаткової угоди № 2 від 27 грудня 2022 року.
27.03.2023 року відповідачем оприлюднено висновок про результати моніторингу, в якому вказано, що за результатами аналізу питання щодо внесення змін до договору установлено порушення вимог ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", а саме внесення змін до істотних умов договору №05-20/17п додатковою угодою від 30.06.2021 року № 1 у випадках, не передбачених законом, зокрема зазначено, що відповідно до листа Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 24.11.2020 року № 334-04/69987-06 випадок, зазначений у п. 4 ч. 5 ст. 41 Закону № 922-VIII, не передбачає можливості зміни обсягів закупівлі після підписання договору про закупівлю.
Як зазначалось судом вище, відповідно до ч. 1 ст.41 Закону № 922-VIII договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
За змістом ст. 6 ЦК України сторони мають право врегулювати у договорі, який передбачений актами цивільного законодавства, свої відносини, які не врегульовані цими актами. Сторони в договорі можуть відступити від положень актів цивільного законодавства і врегулювати свої відносини на власний розсуд.
Ст. 638 ЦК України встановлено, що істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Відповідно до ч. 3 ст.180 ГК України при укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.
П. 4 ч. 5 ст. 41 Закону № 922-VIII передбачено, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов`язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.
Аналіз наведеної норми доводить, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі. Але з цього припису є виключення. Умови договору щодо продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов`язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг можуть бути змінені, але за наявності додаткових умов, а саме - виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника. Крім цього, вказані умови договору можуть бути змінені і за наявності особливої умови - що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю. У даному випадку, мова йдеться лише про незмінність саме суми, визначеної в договорі про закупівлю, а не обсягів закупівлі.
Так, з р. 1 договору про закупівлю послуг від 13.08.2020 року № 05-20/17п вбачається, що предметом цього договору є послуги з комплексу робіт з розроблення Генерального плану м. Немирів Вінницької області. Крім того, п. 1.5 вказаного розділу передбачено, що обсяг закупівлі послуг, що є предметом договору, може бути зменшений залежно від реального фінансування замовника, а п. 1.3 передбачено можливість зменшення кількісно складових послуги залежно від реального фінансування видатків .
Відповідно до р. ІІІ ціна цього договору становить 1 150 000 грн.
Р. IV визначено строк виконання (надання) послуг до 30.06.2021 року у відповідності до календарного плану. Терміни виконання послуг за договором можуть переглядатися сторонами у випадках ненадання замовником повного комплекту вихідних даних, необхідних для розроблення містобудівної документації; затримання замовником оплати розрахунків за виконані виконавцем послуги; у разі виникнення обставин непереборної сили.
Р. Х передбачено, що зміни до договору про закупівлю оформляються шляхом укладання відповідної додаткової угоди.
Відповідно до положень р. ХІ договір діє до 31.12.2021 року, але в будь-якому разі до повного виконання сторонами своїх зобов`язань за даним договором.
Прикінцевими положеннями договору визначено випадки, в яких можуть змінюватися істотні умові договору, зокрема, п.12.2.3 р. ХІІ передбачено такий випадок як продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов`язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.
30.06.2021 року між позивачем та третьою особою на підставі на п. 1.5 та на п. 12.2.3 договору № 05-20/17п укладено додаткову угоду № 1 до вказаного договору, якою переглянуто склад та обсяг робіт і внесені зміни до технічних вимог, водночас сторони дійшли згоди про незмінність загальної ціни договору - 1 150 000 грн.
Крім того, угодою визначено строк (термін) виконання (надання) послуг до 15.12.2022 року, у відповідності до календарного плану; строк дії договору до 31.12.2022 року, але в будь-кому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов`язань за договором.
Таким чином, суд зауважує, що позивачем строк дії договору закупівлі № 05-20/17п та строк надання послуг за даним договором продовжено за наявності обґрунтованих підстав (документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, затримки фінансування витрат замовника), а зміна істотних умов, що передбачені додатковою угодою № 1 від 30.06.2021 року, не призвели до збільшення суми, визначеної в договорі закупівлі у розмірі 1 150 000 грн., що й не заперечується відповідачем. Таким чином, позивачем виконані усі умови, визначені п. 4 ч. 5 ст. 41 Закону № 922-VIII.
Водночас в оскаржуваному висновку відповідач, з посиланням на лист Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 24.11.2020 року №334-04/69987-06, зауважує, що випадок, зазначений у п. 4 ч. 5 ст. 41 Закону № 922-VIII, не передбачає можливості зміни обсягів закупівлі після підписання договору про закупівлю.
В контексті наведеного суд зазначає, що у своїй діяльності відповідач, згідно п. 2 Положення № 43, повинен керуватися Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
В свою чергу, лист Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 24.11.2020 року №334-04/69987-06 не встановлює норм права, а носить виключно рекомендаційний та інформативний характер та в підсумку не є нормативно-правовим актом, відтак посилання відповідача на зазначений лист як підставу висновку про порушення позивачем вимог п. 4 ч. 5 ст. 41 Закону № 922-VIII суперечать вищевказаним приписам Положення № 43.
Натомість п. 4 ч. 5 ст. 41 Закон № 922-VIII не містить застережень щодо неможливості зміни обсягів закупівлі.
Отже, твердження відповідача щодо порушення позивачем законодавства про закупівлі під час укладання додаткової угоди № 1 від 30.06.2021 року не знайшли свого підтвердження в ході розгляду даної справи.
Відтак, з огляду на вищевикладене, суд вважає, що висновок відповідача від 27.03.2023 року про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2020-07-01-002766-с від 01.07.2020 року на закупівлю ДК 021:2015 71410000-5 послуги у сфері містобудування комплекс робіт з розроблення генерального плану м. Немирів Вінницької області є протиправним, а тому наявні підстави для задоволення позовних вимог про визнання його протиправним та скасування.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд доходить висновку про задоволення позову.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд зазначає, що згідно ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
В межах даної справи позивачем, який є суб`єктом владних повноважень, не понесено витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, з огляду на що судом не вирішується питання про стягнення судових витрат з відповідача.
Керуючись Конституцією України, Законом України «Про публічні закупівлі» та ст. 2, 6, 9, 73- 78, 90, 245, 246, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Немирівської міської ради до Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича компанія "Світязь" про визнання протиправним та скасування висновку задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати висновок Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області від 27.03.2023 року про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2020-07-01-002766-с від 01.07.2020 року на закупівлю ДК 021:2015 71410000-5 Послуги у сфері містобудування Комплекс робіт з розроблення Генерального плану м. Немирів Вінницької області
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: Немирівська міська рада (вул. Соборна, 26, м. Немирів, Вінницька обл., 22800, код ЄДРПОУ 03772619)
Відповідач: Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21036, код ЄДРПОУ 40479560)
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича компанія "Світязь" (вул. Лебединського, 15, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 23101181)
Повний текст рішення складено та підписано суддею 30.06.2023 року
Суддя Маслоід Олена Степанівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.06.2023 |
Оприлюднено | 03.07.2023 |
Номер документу | 111910983 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Маслоід Олена Степанівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Маслоід Олена Степанівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні