П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 120/3743/23 Головуючий суддя 1-ої інстанції - Маслоід Олена Степанівна Суддя-доповідач - Кузьмишин В.М.
24 жовтня 2023 року м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Кузьмишина В.М.
суддів: Сушка О.О. Сапальової Т.В. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 30 червня 2023 року у справі за адміністративним позовом Немирівської міської ради до Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог: товариство з обмеженою відповідальністю "Науково-виробника компанія "Світязь", про визнання протиправним та скасування висновку,
В С Т А Н О В И В :
Описова частина.
Короткий зміст позовних вимог.
У квітні 2023 року Немирівстька міська рада звернулася до Вінницького окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог: товариство з обмеженою відповідальністю "Науково-виробника компанія "Світязь", в якому просила: визнати протиправним та скасувати висновку відповідача від 27.03.2023 про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2020-07-01-002766-с від 01.07.2020 на закупівлю ДК 021:2015 71410000-5 послуги у сфері містобудування комплекс робіт з розроблення Генерального плану м. Немирів Вінницької області.
Короткий зміст судового рішення суду першої інстанції.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 30.06.2023 позовні вимоги задоволено.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги.
Не погодившись із судовим рішенням відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та прийняти постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог.
Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції не повністю з`ясовані обставини, що мають значення для справи, а рішення прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Відзив/заперечення на апеляційну скаргу.
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому заперечує проти задоволення апеляційної скарги, посилаючись на те, що 01.07.2020 ним оприлюднено оголошення UA-2020-07-01-002766-с про відкриті торги на закупівлю: ДК 021:2015 71410000-5 Послуги у сфері містобудування Комплекс робіт з розроблення Генерального плану м. Немирів Вінницької області. Відповідач на підставі наказу Держаудитслужби № 21-3 від 07.03.2023 здійснив моніторинг процедури закупівлі UA-2020-07-01-002766-с. Підставою для прийняття рішення про початок моніторингу зазначено: "Інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель". 27.03.2023 відповідачем оприлюднено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2020-07-01-002766-с, в якому вказано, що за результатами аналізу питання щодо внесення змін до договору установлено порушення вимог ч.5 ст.41 Закону України "Про публічні закупівлі". Водночас, як зауважує позивач, за результатами аналізу питань щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації шодо закупівлі, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України "Про публічні закупівлі", розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладення договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної документації переможця - порушень не установлено.
Рух справи у суді апеляційної інстанції.
Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 11 вересня 2023 року відкрито апеляційне провадження у вищевказаній справі та призначено її до судового розгляду в порядку письмового провадження.
Фактичні обставини справи, встановлені судом першої інстанції.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, 01.07.2020 позивачем оприлюднено оголошення UA-2020-07-01-002766-с про відкриті торги на закупівлю: ДК 021:2015 71410000-5 послуги у сфері містобудування комплекс робіт з розроблення Генерального плану м. Немирів Вінницької області.
За результатами торгів переможцем вказаної закупівлі визначено ТОВ "Світязь", з яким позивач уклав договір про закупівлю послуг від 13.08.2020 №05-20/17п, предметом якого є послуги з комплексу робіт з розроблення генерального плану м. Немирів Вінницької області.
Так, у п.1.2. р. І «Предмет договору» договору №05-20/17п визначено, що послуги надаються у повній відповідності до технічних вимог (завдання) (Додаток №1), які є невід?ємною частиною договору.
Результатом робіт за договором є предмет підряду: 1.2.1. Цифрові векторні топографічні плани населеного пункту в масштабах 1:5000 та 1:2000 в місцевій системі координат, яка має зв?язок з УСК-200; 1.2.2. Генеральний план міста, виконаний на основі цифрових векторних топографічних планів в М 1:5000; 1.2.3. Роботи з розроблення Містобудівної документації виконуються поетапно: 1-й етап - актуалізація цифрових векторних топографічних планів в масштабах 1:5000 та 1:2000 в місцевій системі координат, яка має зв?язок з УСК - 2000; 2-й етап - розроблення генерального плану міста; 4-й етап - розроблення схеми розташування міста в системі розселення; 5-й етап - розроблення плану зонування міста; 6-й етап - розроблення розділів генерального плану «Інженерно-технічні заходи цивільного захисту (цивільної оборони») на мирний час та особливий період»; 7-й етап - розроблення стратегічної екологічної оцінки генерального плану населеного пункту; 8-й етап - розроблення Схеми санітарної очистки території населеного пункту; 9-й етап - розроблення Історико-архітектурного опорного плану з визначенням зон охорони пам`яток культурної спадщини.
Згідно п. 3.1. р. 3 договору ціна договору становить 1 150 000 грн. без ПДВ.
Даним договором визначено строк виконання послуг до 30.06.2021, водночас зазначено, що терміни виконання послуг за договором можуть переглядатися у випадках ненадання замовником повного комплекту вихідних даних, необхідних для розроблення містобудівної документації; затримання замовником оплати розрахунків за виконані виконавцем послуги; у разі виникнення обставин непереборної сили.
Р.11 договору визначено строк його дії до 31.12.2021, але в будь-якому разі до повного виконання сторонами своїх зобов`язання за даним договором.
30.06.2021 між позивачем та третьою особою укладено додаткову угоду № 1 до договору № 05-20/17п, якою переглянуто склад та обсяг робіт, внесені зміни до технічних вимог, водночас сторони дійшли згоди про незмінність загальної ціни договору - 1 150 000 грн.
Зокрема, внесеними змінами збільшено межі міста та його площу з 10,923 км2 до 14,95 км2. Також, змінено склад та обсяг робіт, які визначені у р. ІІ «Комплекс робіт з розроблення Генерального плану м. Немирів Вінницької області» та III «Розроблення історико-архітектурного опорного плану м. Немирів з визначенням зон охорони пам?яток і режимів використання зон охорони пам?яток та історичних ареалів» Технічних вимог.
При цьому, п. 1.2. р. І «Предмет договору» договору № 05-20/17 викладено у новій редакції: "послуги надаються у повній відповідності до Технічних вимог (Додаток №1).
Результатом робіт за договором є предмет підряду: 2.2.1 Цифрові векторні топографічні плани населеного пункту в масштабі 1:2000 в місцевій системі координат, яка має зв?язок з УСК-200; 2.2.2. Генеральний план міста Немирів, виконаний на основі цифрових векторних топографічних планів в М 1:2000; 2.2.3. Роботи з розроблення Містобудівної документації виконуються поетапно: 1-й етап - актуалізація цифрових векторних топографічних планів в масштабі 1:2000 в місцевій системі координат, яка має зв?язок з УСК - 2000; 2-й етап - розроблення генерального плану міста та схеми розташування міста в системі розселення; 3-й етап - розроблення плану зонування міста; 4-й етап - розроблення Історико-архітектурного опорного плану з визначенням зон охорони пам?яток культурної спадщини.
З Технічних вимог вилучено такі розділи: V «Інженерно-технічні заходи цивільного захисту на особливий період», VI «Інженерно-технічні заходи цивільного захисту на мирний час» та VII «Схема санітарної очистки м. Немирів».
Також в угоді зазначено, що у зв`язку з невиконанням дохідної частини бюджету у 2020 році та відсутністю коштів на котловому рахунку договір №05-20/17п не був виконаний в повному обсязі, а відтак сторони погодили, що фінансування робіт у 2020 році склало 107 690 грн., у 2021 році складає 172 240, у 2022 році - 870 070 грн., а строк виконання (надання) послуг визначено до 15.12.2022.
Відповідач, на підставі наказу Держаудитслужби №21-3 від 07.03.2023, здійснив моніторинг процедури закупівлі UA-2020-07-01-002766-с.
27.03.2023 відповідачем оприлюднено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2020-07-01-002766-с, в якому вказано, що за результатами аналізу питання щодо внесення змін до договору установлено порушення вимог ч.5 ст.41 Закону України "Про публічні закупівлі", а саме внесення змін до істотних умов договору №05-20/17п додатковою угодою від 30.06.2021 № 1 у випадках, не передбачених законом.
Водночас, у висновку зазначено, що за результатами аналізу питань щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України "Про публічні закупівлі", розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладення договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної документації переможця - порушень не установлено.
З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері публічних закупівель, відповідач зобов`язав позивача здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення шляхом приведення істотних умов договору №02-20/17п до вимог законодавства у сфері закупівель.
Не погоджуючись із висновком відповідача від 27.03.2023 року, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Мотивувальна частина.
Приписами частини 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначає Закон України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" від 26.01.1993 № 2939-XII (далі - Закон № 2939-XII).
У відповідності до частини 1 статті 1 Закону № 2939-XII здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).
Орган державного фінансового контролю у своїй діяльності керується Конституцією України, Бюджетним кодексом України, цим Законом, іншими законодавчими актами, актами Президента України та Кабінету Міністрів України (ч. 2 ст. 1 Закону № 2939-XII).
Статтею 5 Закону № 2939-XII встановлено, що контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.
Порядок та підстави проведення органом державного фінансового контролю перевірок закупівель встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Перевірка закупівель у замовників проводиться за місцезнаходженням юридичної особи, що перевіряється, чи за місцем розташування об`єкта права власності, щодо якого проводиться перевірка, і полягає у документальному та фактичному аналізі дотримання замовником законодавства про закупівлі. Результати перевірки закупівель викладаються в акті перевірки закупівель.
Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади визначає Закон України "Про публічні закупівлі" від 25 грудня 2015 року №922-VIII (далі - Закон №922-VIII), метою якого є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Відповідно до пункту 14 частини 1 статті 1 Закону №922-VIII моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
Уповноважений орган здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель у межах повноважень, визначених цим Законом (ч. 1 ст. 7 Закону №922-VIII).
Згідно ч. 1 ст. 8 Закону № 922-VIII, моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).
Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.
Пунктом 2 ч. 2 ст. 8 Закону № 922-VIII передбачено, що рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності в тому числі такої підстави: інформації, отриманої від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Частиною 3 статті 8 Закону № 922-VIII передбачено, що повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.
Відповідно до ч.6 ст.8 Закону № 922-VIII за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
У висновку обов`язково зазначаються: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість; 3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі; 4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі; 5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.
Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення.
Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено ознаки порушення законодавства, вжиття заходів щодо яких не належить до компетенції органу державного фінансового контролю, про це письмово повідомляються відповідні державні органи.
Замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз`ясненням змісту висновку та його зобов`язань, визначених у висновку.
Протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
У разі підтвердження органом державного фінансового контролю факту усунення замовником порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, про що цей орган зазначає в електронній системі закупівель протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення замовником відповідної інформації в електронній системі закупівель, службова (посадова) особа замовника та/або уповноважена особа замовника не притягається до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері закупівель з порушень, що були усунуті замовником відповідно до висновку.
У разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду. Замовник зазначає в електронній системі закупівель про відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження та номер такого провадження.
Якщо замовник не усунув визначене у висновку порушення, що призвело до невиконання ним вимог, передбачених цим Законом, а також висновок не оскаржено до суду, орган державного фінансового контролю після закінчення строку на оскарження до суду, визначеного у частині десятій цієї статті, за результатами моніторингу вчиняє дії щодо притягнення до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Номер протоколу зазначається в електронній системі закупівель наступного робочого дня з дня складання протоколу, а також зазначаються дата та номер відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження.
Форма висновку та порядок його заповнення визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Статтею 41 Закону №922-VIII визначено основні вимоги до договору про закупівлю та внесення змін до нього.
Так, договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Відповідно до ч.4 ст.41 умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.
Згідно із ч.5 ст.41 істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків: 1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника; 2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії; 3) покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю; 4) продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов`язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю; 5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку; 6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв`язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування; 7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни; 8) зміни умов у зв`язку із застосуванням положень частини шостої цієї статті.
У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених частиною п`ятою цієї статті, замовник обов`язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю (ч. 7 ст. 41 Закону № 922-VIII).
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за дотриманням законодавства у сфері публічних закупівель шляхом їх моніторингу, за результатами здійснення якого посадовою особою складається висновок про результати моніторингу закупівлі. При виявленні порушень законодавства у сфері публічних закупівель орган державного фінансового контролю у висновку здійснює його опис та зазначає про спосіб його усунення. Отже, з метою усунення виявленого під час моніторингу порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель у висновку міститься вимога зобов`язального характеру, яка є обов`язковою для виконання.
З матеріалів справи судом встановлено, що з третьою особою позивач уклав договір про закупівлю послуг від 13.08.2020 №05-20/17п, предметом якого є послуги з комплексу робіт з розроблення Генерального плану м. Немирів Вінницької області.
30.06.2021 у зв`язку із затримкою з об`єктивних причин з боку позивача у наданні третій особі вихідних даних, що унеможливлює надання послуг та виготовлення містобудівної документації у встановлений договором строк, а також враховуючи те, шо обсяг закупівлі послуг може бути зменшений залежно від реального фінансування замовника, між позивачем та третьою особою укладено додаткову угоду № 1 до договору № 05-20/17п, якою переглянуто склад та обсяг робіт і внесені зміни до технічних вимог, водночас сторони дійшли згоди про незмінність загальної ціни договору - 1 150 000 грн.
Також в угоді зазначено, що у зв`язку з невиконанням дохідної частини бюджету у 2020 році та відсутністю коштів на котловому рахунку договір № 05-20/17п не був виконаний в повному обсязі, а відтак сторони погодили, що фінансування робіт у 2020 році склало 107 690 грн., у 2021 році складає 172 240, у 2022 році - 870 070 грн., а строк виконання (надання) послуг визначено до 15.12.2022.
30.06.2021 позивачем на сайті https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-07-01-002766-c оприлюднено повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю.
Відповідач здійснив моніторинг процедури закупівлі.
З інформації сайту https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-07-01-002766-c, яка перебуває у вільному доступі, судом встановлено, що 16.03.2023 відповідачем направлено позивачу запит на пояснення, зокрема, що відповідач просив надати документальне підтвердження об`єктивних обставин, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, що спричинили продовження строку дії договору про закупівлю послуг від 13.08.2020 №05-20/17п додатковою угодою від 30.06.2021 №1.
20.03.2023 позивачем надано пояснення та зазначено, що на виконання Програми розроблення (оновлення) містобудівної документації Немирівської міської об`єднаної територіальної громади на 2020-2022 роки, відповідно до службової записки начальника відділу головного архітектора відділу містобудування та архітектури Лабунського Р. Ю. вх.№ 02-49-346 від 30.06.2021, у зв`язку з необхідністю збору та надання додаткових обсягів вихідних даних, пов`язаних із збільшенням площі плану перспективного розвитку м. Немирів та зростанням обсягів виконання проектних робіт на підставі п.5 ч.4 ст.41 Закону № 922-VIII було продовжено термін дії договору до 15.12.2022 на підставі додаткової угоди №1 від 30 червня 2021 року до договору № 05-20-/17п від 13.08.2020. У зв`язку з виконанням УДКСУ у Немирівському районі Вінницької області постанови КМУ 590 від 09.06.2021 оплата за договором №05-20-/17п від 13.08.2020 не була проведена в повному обсязі (звіт про заборгованість за бюджетними коштами форма №7м додано до пояснень) та на підставі службової записки начальника відділу головного архітектора відділу містобудування та архітектури Лабунського Р. Ю. вх.№02-39-379 від 28.12.2022 (додано до пояснень), а також через відсутність асигнувань у бюджеті та у відповідності до п. 11.1 договору №05-20-/17п від 13.08.2020 року було продовжено термін дії договору до 31.12.2023 на підставі додаткової угоди № 2 від 27.12.2022.
27.03.2023 відповідачем оприлюднено висновок про результати моніторингу, в якому вказано, що за результатами аналізу питання щодо внесення змін до договору установлено порушення вимог ч.5 ст.41 Закону України "Про публічні закупівлі", а саме внесення змін до істотних умов договору №05-20/17п додатковою угодою від 30.06.2021 №1 у випадках, не передбачених законом, зокрема зазначено, що відповідно до листа Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 24.11.2020 №334-04/69987-06 випадок, зазначений у п.4 ч.5 ст.41 Закону №922-VIII, не передбачає можливості зміни обсягів закупівлі після підписання договору про закупівлю.
Як зазначалось судом вище, відповідно до ч.1 ст.41 Закону № 922-VIII договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Крім того, відповідно до статті 180 Господарського кодексу України істотними умовами договору є ціна (за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі), предмет (найменування, кількість, вимоги до якості товарів (робіт, послуг)) і строк дії договору.
Відповідно до абзацу першого частини першої статті 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Включення Замовником певних умов у проект договору є, виходячи з абзацу першого частини першої статті 638 Цивільного кодексу України, тими умовами, щодо яких за заявою Замовника має бути досягнуто згоди. Відповідно до статті 180 Господарського кодексу господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.
При укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.
Отже, Замовником чітко визначені істотні умови договору.
Під основними вимогами договору розуміється усі інші умови, що не визначені як істотні. Фактично у законодавстві немає визначення основних/неістотних умов договору. Втім основними/неістотними умовами можна вважати все те, що не було визначено, як істотні. Замовник залишає за собою право змінювати умови договору у випадку зміни діючого цивільного, господарського законодавства і законодавства у сфері публічних закупівель.
Що стосується п.3 констатуючої частини висновку, у якій зазначено про відсутність механізму усунення встановлених порушень законодавства та зобов`язано здійснити заходи на недопущення встановлених порушень в подальшому, зокрема шляхом приведення істотних умов Договору до вимог законодавства у сфері закупівель, то суд звертає увагу, що відповідач сам вказує на відсутність механізму усунення виявлених порушень і в той же час зобов`язує притягнути до відповідальності винних осіб.
Враховуючи наведене, суд доходить висновку, що п. 3 констатуючої частини оскаржуваного висновку є протиправним з огляду на його нечіткість та невизначеність, що є порушенням вимог закону в частині змісту висновку як акта індивідуальної дії.
Висновок за результатами розгляду апеляційної скарги.
Таким чином, на думку колегії суддів апеляційної інстанції, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог.
Оцінюючи позицію апелянта, колегія суддів вважає, що обставини, наведені в апеляційній скарзі, були ретельно перевірені та проаналізовані судом першої інстанції та їм була надана належна правова оцінка. Жодних нових аргументів, які б доводили порушення судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права при винесенні оскаржуваного рішення, у апеляційній скарзі не зазначено.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 30 червня 2023 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з моменту прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених пп. "а"-"г" п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.
Головуючий Кузьмишин В.М. Судді Сушко О.О. Сапальова Т.В.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.10.2023 |
Оприлюднено | 27.10.2023 |
Номер документу | 114432072 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишин В.М.
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Маслоід Олена Степанівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Маслоід Олена Степанівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні