ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 червня 2023 року ЛуцькСправа № 140/6819/23
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Смокович В. І., розглянувши за правилами спрощеного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Фермерське господарство «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича (далі ФГ «Демчук-Агро», господарство, позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, контролюючий орган, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, контролюючий орган, відповідач 2) про визнання протиправним та скасування рішень комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.03.2023 № № 8459605/34557180, 8459606/34557180, 8459607/34557180, 8459608/34557180, 8459609/34557180, 8459610/34557180, 8459611/34557180, 8459612/34557180, 8459613/34557180, 8459614/34557180, 8459615/34557180, 8459616/34557180, 8459617/34557180, 8459618/34557180, 8459619/34557180, 8459620/34557180, 8459621/34557180, 8459622/34557180; зобов`язати Державну податкову служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 13 від 30.11.22, № 12 від 30.11.22, № 16 від 04.12.22, № 17 від 05.12.22, № 14 від 03.12.22, № 19 від 05.12.22, № 18 від 05.12.22, № 15 від 03.12.22, № 21 від 06.12.22, № 20 від 06.12.22, № 23 від 07.12.22, № 24 від 10.12.22, № 25 від 10.12.22, № 26 від 14.12.22, № 22 від 07.12.22, № 27 від 15.12.22, № 29 від 19.12.22, № 28 від 19.12.22.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що між позивачем (постачальником) та ТОВ «Луцька аграрна компанія» (покупцем) укладено договори поставки від 30.11.2022 № 30/11-пш та 12.12.2022 № 12/12-пш за умовами яких постачальник зобов`язується передати у власність покупця зерно пшениці, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар. Ціна включає в себе всі витрати, які пов`язані із зберіганням і доставкою на склад покупця. Покупець купує продукцію у кількості та за ціною, вказаною в договорі. Оплата здійснюється у безготівковому порядку шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок постачальника за кожну отриману частину партії товару покупцеві протягом семи банківських днів з моменту отримання кожної частини партії товару та розхідних документів на даний товар.
На виконання умов договорів ФГ «Демчук-Агро» було виписано видаткові накладні № 12 від 30.11.2022 на суму 167400,00 грн., в тому числі ПДВ 20557,90 грн.; № 13 від 30.11.2022 на суму 219480,00 грн., в тому числі ПДВ 26953,68 грн.; № 14 від 03.12.2022 на суму 170748,00 грн., в тому числі ПДВ 20969,05 грн.; № 15 від 03.12.2022 на суму 219728,00 грн., в тому числі ПДВ 26984,14 грн.; № 16 від 04.12.2022 на суму 223572,00 грн., в тому числі ПДВ 27456,21 грн.; № 17 від 05.12.2022 на суму 169632,00 грн., в тому числі ПДВ 20832,00 грн.; № 18 від 05.12.2022 на суму 222828,00 грн., в тому числі ПДВ 27364,84 грн.; № 19 від 05.12.2022 на суму 170252,00 грн., в тому числі ПДВ 20908,14 грн.; № 20 від 06.12.2022 на суму 165044,00 грн., в тому числі ПДВ 20268,56 грн.; № 21 від 06.12.2022 на суму 225928,00 грн., в тому числі ПДВ 27745,54 грн.; № 22 від 07.12.2022 на суму 230020,00 грн., в тому числі ПДВ 28248,07 грн.; № 23 від 07.12.2022 на суму 168640,00 грн., в тому числі ПДВ 20710,18 грн.; № 24 від 10.12.2022 на суму 168640,00 грн., в тому числі ПДВ 20710,18 грн.; № 25 від 10.12.2022 на суму 166656,00 грн., в тому числі ПДВ 20466,53 грн.; № 26 від 14.12.2022 на суму 171616,00 грн., в тому числі ПДВ 21075,65 грн.; № 27 від 15.12.2022 на суму 206088,00 грн., в тому числі ПДВ 25309,05 грн.; № 28 від 19.12.2022 на суму 223324,00 грн., в тому числі ПДВ 27425,75 грн. та № 29 від 19.12.2022 на суму 223696,00 грн., в тому числі ПДВ 27471,44 грн.
ТОВ «Луцька аграрна компанія» провела оплату по 16 накладних та частково оплатило видаткову накладну № 28 19.12.2022.
За фактом здійснення господарських операцій ФГ «Демчук-Агро» було виписано та подано на реєстрацію податкові накладні № 12 від 30.11.2022, № 13 від 30.11.2022, № 14 від 03.12.2022, № 15 від 03.12.2022, № 16 від 04.12.2022, № 17 від 05.12.2022, № 18 від 05.12.2022, № 19 від 05.12.2022, № 20 від 06.12.2022, № 21 від 06.12.2022, № 22 від 07.12.2022, № 23 від 07.12.2022, № 24 від 10.12.2022, № 25 від 10.12.2022, № 26 від 14.12.2022, № 27 від 15.12.2022, № 28 від 19.12.2022 та № 29 від 19.12.2022.
Реєстрація вказаних податкових накладних була зупинена контролюючим органом у з`язку з тим, що платник податків, який подав на реєстрацію податкові накладні відповідає п.1. Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
ФГ «Демчук-Агро» до контролюючого органу подано відповідні пояснення з документами щодо підтвердження здійснення господарських операцій, однак комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Волинській області 21.03.2023 прийнято рішення за кожною податковою накладною окремо № № 8459605/34557180, 8459606/34557180, 8459607/34557180, 8459608/34557180, 8459609/34557180, 8459610/34557180, 8459611/34557180, 8459612/34557180, 8459613/34557180, 8459614/34557180, 8459615/34557180, 8459616/34557180, 8459617/34557180, 8459618/34557180, 8459619/34557180, 8459620/34557180, 8459621/34557180, 8459622/34557180 про відмову у реєстрації вказаних податкових накладних з підстав ненадання платником письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеній у податкових накладних.
В спростування зазначених податковим органом підстав позивач оскаржив дані рішення в адміністративному порядку до ДПС України, яке залишило скарги господарства без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін.
Незважаючи на надання контролюючим органам регіонального та центрального рівня документів, які підтверджують господарські операції з поставки пшениці ТОВ «Луцька аграрна компанія» реєстрація податкових накладних була зупинена.
Рішення контролюючого органу регіонального рівня про зупинення реєстрації податкових накладних позивач вважає незаконним з наведених підстав, у зв`язку з чим просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
У відзиві на позовну заяву представник відповідачів із вимогами, викладеними в позові, не погодився, вважає їх такими, що не підлягають до задоволення з підстав правомірності оскаржуваних рішень комісії ГУ ДПС у Волинській області, оскільки платник податку не надав необхідних документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК.
Вказує, що у своїх поясненнях, наданих контролюючому органу позивач вказує, що господарство у своїй діяльності використовує власну сільськогосподарську техніку та орендує приміщення складу для зерносховища корисною площею 1400 кв. м., які відображені у формі 20 ОПП (договір оренди додається). При цьому позивачем контролюючому органу вказаний договір оренди не надавався.
З цих підстав були винесено відповідні рішення по кожній податковій накладній про відмову у їх реєстрацій у зв`язку з ненаданням/частковим наданням позивачем додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкових накладних.
Вважає, що позовні вимоги щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні є передчасними та їх слід розцінювати саме як вимоги про втручання в дискреційні повноваження відповідача, що виходить за межі завдань адміністративного судочинства, тому належним способом захисту порушеного права є зобов`язання ДПС України повторно розглянути питання щодо реєстрації податкових накладних (том 2, арк. спр. 89 92).
Інших заяв по суті справи чи клопотань на адресу суду від учасників справи не надходило.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 21.04.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) (том 2, арк. спр. 85).
Суд, перевіривши доводи позивача та відповідача у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.
Між ФГ «Демчук-Агро» (постачальником) та ТОВ «Луцька аграрна компанія» (покупцем) 30.11.2022 та 12.12.2022 укладено договори поставки за №№ 30/11-пш та 12/12-пш, за умовами яких постачальник зобов`язується передати у власність покупця зерно пшениці (товар) по ціні 6200,00 грн. за тону, а покупець прийняти та оплатити товар. Право власності на товар переходить від постачальника до покупця з моменту отримання товару та підписання видаткових накладних та або/інших необхідних товаросупровідних документів. Оплата за товар здійснюється шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок постачальника за кожну отриману частину партії товару покупцем протягом семи банківських днів з моменту отримання кожної частини партії товару та розхідних документів на даний товар за умови реєстрації постачальником у встановленому порядку податкової накладної (податкових накладних) на зазначену партію товару (том 1, арк. спр. 14 - 15, 17 - 18).
На виконання умов договору ФГ «Демчук-Агро» передав у власність ТОВ «Луцька аграрна компанія» пшеницю за ціною, обумовленою умовами договору кількості:
22,00 т. на суму 167400,00 грн. в тому числі ПДВ 20557,90 грн. відповідно до видаткової накладної № 12 від 30.11.2022;
35,40 т. на суму 219480,00 грн. в тому числі ПДВ 26953,68 грн. відповідно до видаткової накладної № 13 від 30.11.2022;
27,54 т. на суму 170748,00 грн. в тому числі ПДВ 20969,05 грн. відповідно до видаткової накладної № 14 від 03.12.2022;
35,44 т. на суму 219728,00 грн. в тому числі ПДВ 26984,14 грн. відповідно до видаткової накладної № 15 від 03.12.2022;
36,06 т. на суму 223572,00 грн. в тому числі ПДВ 27456,21 грн. відповідно до видаткової накладної № 16 від 04.12.2022;
27,36 т. на суму 169632,00 грн. в тому числі ПДВ 20832,00 грн. відповідно до видаткової накладної № 17 від 05.12.2022;
35,94 т. на суму 222828,00 грн. в тому числі ПДВ 27364,00 грн. відповідно до видаткової накладної № 18 від 05.12.2022;
27,46 т. на суму 170252,00 грн. в тому числі ПДВ 20908,14 грн. відповідно до видаткової накладної № 19 від 05.12.2022;
26,62 т. на суму 165044,00 грн. в тому числі ПДВ 20268,56 грн. відповідно до видаткової накладної № 20 від 06.12.2022;
36,44 т. на суму 225928,00 грн. в тому числі ПДВ 27745,54 грн. відповідно до видаткової накладної № 21 від 06.12.2022;
37,10 т. на суму 230020,00 грн. в тому числі ПДВ 28248,07 грн. відповідно до видаткової накладної № 22 від 07.12.2022;
27,20 т. на суму 168640,00 грн. в тому числі ПДВ 20710,18 грн. відповідно до видаткової накладної № 23 від 07.12.2022;
27,20 т. на суму 168640,00 грн. в тому числі ПДВ 20710,18 грн. відповідно до видаткової накладної № 24 від 10.12.2022;
26,88 т. на суму 166656,00 грн. в тому числі ПДВ 20466,53 грн. відповідно до видаткової накладної № 25 від 10.12.2022;
27,68 т. на суму 171616,00 грн. в тому числі ПДВ 21075,65 грн. відповідно до видаткової накладної № 26 від 14.12.2022;
33,24 т. на суму 206088,00 грн. в тому числі ПДВ 25309,05 грн. відповідно до видаткової накладної № 27 від 15.12.2022;
36,02 т. на суму 223324,00 грн. в тому числі ПДВ 27425,75 грн. відповідно до видаткової накладної № 28 від 19.12.2022;
36,08 т. на суму 223696,00 грн. в тому числі ПДВ 27471,44 грн. відповідно до видаткової накладної № 29 від 07.12.2022 (том 1, арк. спр. 20 - 28).
Факт передачі товару покупцю підтверджується відмітками ТОВ «Луцька аграрна компанія» на кожній видатковій накладній про отримання товару, як це обумовлено умовами договорів поставки № 30/11-пш від 30.11.2022 та № та 12/12-пш від 12.12.2022.
Позивач відповідно до вимог статті 201 ПК України за фактом передачі товару покупцю по кожній видатковій накладній сформував податкові накладні: № 12 від 30.11.2022, № 13 від 30.11.2022, № 14 від 03.12.2022, № 15 від 03.12.2022, № 16 від 04.12.2022, № 17 від 05.12.2022, № 18 від 05.12.2022, № 19 від 05.12.2022, № 20 від 06.12.2022, № 21 від 06.12.2022, № 22 від 07.12.2022, № 23 від 07.12.2022, № 24 від 10.12.2022, № 25 від 10.12.2022, № 26 від 14.12.2022, № 27 від 15.12.2022, № 28 від 19.12.2022, № 29 від 19.12.2022 та направив їх на реєстрацію в ЄРПН (том 1, арк. спр. 29, 31, 33, 35, 37, 39, 41, 43, 45, 47, 49, 51, 53, 55, 57, 59, 61, 63).
Реєстрація вказаних податкових накладних була зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, у зв`язку із тим, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, про що вказано у відповідних квитанціях за кожною податковою накладною окремо (том 1, арк. спр. 30, 32, 34, 36, 38, 40, 42, 44, 46, 48, 50, 51, 52, 54, 56, 58, 60, 62, 64).
У вказаних квитанції також було запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Для підтвердження реєстрації податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, позивачем до контролюючого органу надано повідомлення № 1 від 06.03.2023 про надання пояснень та копій документів, зокрема договорів поставки № 30/11 та № 12/12, видаткових накладних, ТТН, платіжних доручень, актів звірки (65 -119).
Контролюючим органом позивачу надано повідомлення за кожною податковою накладною окремо про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання про прийняття комісією рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН, відповідно до яких запропоновано надати додатково копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН: первинних документів щодо постачання/придбання товарів послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, а саме первинних документів щодо: придбання, товарів, зберігання продукції. (арк. спр. 156 - 191).
На виконання вимог контролюючого органу позивачем надано повідомлення № 1 від 16.03.2023 про надання пояснень та копій документів, зокрема договорів купівлі-продажу нафтопродуктів, поставки насіння, добрив, засобів захисту рослин, регуляторів росту, документів, що підтверджують придбання цих товарів (том 1 арк. спр. 192 - 232).
За результатами розгляду вказаних документів комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН 21.03.2023 прийнято рішення № 8459606/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної № 12 від 30.11.2022, № 8459605/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної № 13 від 30.11.2022, № 8459609/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної № 14 від 03.12.2022, № 8459612/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної № 15 від 03.12.2022, № 8459607/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної № 16 від 04.12.2022, № 8459608/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної № 17 від 05.12.2022, № 8459611/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної № 18 від 05.12.2022, № 8459610/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної № 19 від 05.11.2022, № 8459614/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної № 20 від 06.12.2022, № 8459613/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної № 21 від 06.12.2022, № 8459619/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної № 22 від 07.12.2022, № 8459615/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної № 23 від 07.12.2022, № 8459616/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної № 24 від 10.12.2022, № 8459617/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної № 25 від 10.12.2022, № 8459618/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної № 26 від 14.12.2022, № 8459620/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної № 27 від 15.12.2022, № 8459622/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної № 28 від 19.12.2022, № 8459621/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної № 29 від 19.12.2022 (том 1 арк. спр. 236 250, том 2 арк. спр. 1 - 3).
Вказані рішення контролюючим органом регіонального рівня прийняті з одних і тих же підстав: у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
У графі «Додаткова інформація» (зазначити конкретні документи)» кожного рішення інформація відсутня.
Позивач, не погоджуючись з прийнятими рішеннями оскаржив їх в адміністративному порядку, подавши до відповідні скарги до ДПС України (том 2, арк. спр. 4 - 12)
Серед іншого, до скарг було додано договір оренди складського приміщення № 2 від 01.01.2015 (том 1, арк. спр. 233; том 2, арк. спр. 18).
За наслідками розгляду скарг позивача, рішеннями комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.04.2023 скарги залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних без змін з одних і тих же підстав: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберіганні і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, ненадання платником податку копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків (том 2, арк. спр. 22 - 39).
ФГ «Демчук-Агро» не погоджуючись із рішеннями контролюючого органу регіонального рівня про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних № 12 від 30.11.2022, № 13 від 30.11.2022, № 14 від 03.12.2022, № 15 від 03.12.2022, № 16 від 04.12.2022, № 17 від 05.12.2022, № 18 від 05.12.2022, № 19 від 05.12.2022, № 20 від 06.12.2022, № 21 від 06.12.2022, № 22 від 07.12.2022, № 23 від 07.12.2022, № 24 від 10.12.2022, № 25 від 10.12.2022, № 26 від 14.12.2022, № 27 від 15.12.2022, № 28 від 19.12.2022, № 29 від 19.12.2022 звернулося із даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс (далі - ПК України)
За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 ПК України, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
За приписами абзаців десятого, дванадцятого пункту 201.10. статті 201 ПК України якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно із пунктом 1 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (далі - Порядок № 1165), цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Пунктом сьомим Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
За приписами пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до пункту 25 Порядку №1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком 3 до Порядку № 1165 в первинній редакції визначені критерії ризиковості здійснення операцій, у пункті 1 яких вказано: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі., і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Постановою КМУ № 1154 від 12.10.2022 у пункті 1 додатка 3 до Порядку слова і цифри , і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС виключено.
Додатком 3 до Порядку № 1165 в чинній редакції визначені критерії ризиковості здійснення операцій, у пункті 1 яких вказано: обсяг постачання товару/послуги, зазначений уподатковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Як убачається з квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних № 12 від 30.11.2022, № 13 від 30.11.2022, № 14 від 03.12.2022, № 15 від 03.12.2022, № 16 від 04.12.2022, № 17 від 05.12.2022, № 18 від 05.12.2022, № 19 від 05.12.2022, № 20 від 06.12.2022, № 21 від 06.12.2022, № 22 від 07.12.2022, № 23 від 07.12.2022, № 24 від 10.12.2022, № 25 від 10.12.2022, № 26 від 14.12.2022, № 27 від 15.12.2022, № 28 від 19.12.2022, № 29 від 19.12.2022 їх реєстрація була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПK України, у зв`язку із тим, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Сформована у такий спосіб комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.
У постанові Верховного Суду від 22 липня 2019 року у справі №815/2985/18 сформовано висновок, згідно з яким у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу відповідно створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
У розглядуваному випадку контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання для реєстрації в ЄРПН ПН.
Згідно із пунктом 1 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за №1245/34216 (далі - Порядок №520), цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктами 2 - 4 Порядку №520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначеніпунктом 9цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленомустаттею 42глави 1 розділу II Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
За приписами пунктів 5, 6 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених упункті 5цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Відповідно до пункту 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно допункту 4цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно допункту 4цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленомустаттею 42глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно здодатком 1до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно здодатком 2до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленомустаттею 42глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно здодатком 1до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»,«Про електронні довірчі послуги»таПорядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно здодатком 1до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Пунктом 10 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як убачається з матеріалів справи контролюючим органом регіонального рівня на адресу ФГ «Демчук-Агро» за кожною податковою накладною було надіслано Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь ДПС України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, відповідно до яких платнику податків запропоновано надати додатково копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН: первинних документів щодо постачання/придбання товарів послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, а саме первинних документів щодо: придбання, товарів, зберігання продукції.
Сформована у такий спосіб комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів, що викладена у вказаних повідомленнях є загальною та формальною, за своїм змістом дублює припис пункту 5 Порядку № 520. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати контролюючому органу.
Так, у зазначених повідомленнях, більш конкретно вказано перелік документів, у порівнянні з квитанціями про зупинення реєстрації податкових накладних, а саме «первинних документів щодо: 1)придбання, 2)товарів, 3) зберігання продукції». Однак вказаний перелік документів чітко не визначений, відтак платник податків його може трактувати на власний розсуд.
Окремо суд зауважує, що при оскарженні рішень контролюючого органу регіонального рівня, якими було відмовлено у реєстрації податкових накладних, позивачем до ДПС України, серед іншого надано договір оренди складського приміщення № 2 від 01.01.2015, який при розгляді скарг не прийнятий до уваги.
Згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно доЗакону України"Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Пунктом 198.2. статті 198 ПК України передбачено, що датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше:
дата списання коштів з рахунку платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг на оплату товарів/послуг, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата списання електронних грошей платника податків як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець постачальника;
дата отримання платником податку товарів/послуг.
Таким чином, оскільки для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій, то обов`язок продавця виписати і зареєструвати в ЄРПН податкову накладну на відповідну суму ПДВ, кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника ПДВ ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно. Якщо мова йде про зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку в якості оплати товарів/послуг, що підлягають постачанню, то документами, достатніми для підтвердження такої операції будуть розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, а також відповідні договори, що підтверджують наявність правових підстав для зарахування відповідної суми коштів. Якщо мова йде про отримання платником податку товарів/послуг, то документами, достатніми для підтвердження такої операції будуть документи на підтвердження факту надання таких послуг. Відповідно, саме такі документи можуть вважатися необхідною передумовою для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Відповідно до умов договорів поставки, які укладені між Між ФГ «Демчук-Агро» (постачальником) та ТОВ «Луцька аграрна компанія» (покупцем) 30.11.2022 № 30/11-пш та 12.12.2022 № 12/12-пш оплата за товар здійснюється шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок постачальника за кожну отриману частину партії товару покупцем протягом семи банківських днів з моменту отримання кожної частини партії товару та розхідних документів на даний товар за умови реєстрації постачальником у встановленому порядку податкової накладної (податкових накладних) на зазначену партію товару.
Таким чином, при реєстрації податкових накладних, факт оплати за товар не є обов`язковою умовою для їх реєстрації, а доказами, які підтверджують факт здійснення господарської операцій по поставці пшениці є видаткові накладні та/або ТТН, які підписані договірними сторонами.
Так, відповідно до пункту 1.4 вказаних договорів поставки право власності на товар переходить від постачальника до покупця з моменту отримання товару та підписання видаткових накладних та/або інших необхідних товаросупровідних документів.
Факт передачі права власності на товар покупцю підтверджується видатковими накладними № 12 від 30.11.2022, № 13 від 30.11.2022, № 14 від 03.12.2022, № 15 від 03.12.2022, № 16 від 04.12.2022, № 17 від 05.12.2022, № 18 від 05.12.2022, № 19 від 05.12.2022, № 20 від 06.12.2022, № 21 від 06.12.2022, № 22 від 07.12.2022, № 23 від 07.12.2022, № 24 від 10.12.2022, № 25 від 10.12.2022, № 26 від 14.12.2022, № 27 від 15.12.2022, № 28 від 19.12.2022 та № 29 від 07.12.2022, у яких здійснена відмітка покупцем з відбитком печатки про отримання кожної партії товару, як це передбачено умовами договорів поставки.
Здійснення постачання товару від продавця до покупця за кожною видатковою накладною також підтверджується відповідними товарно-транспортними накладними, у яких наявні відмітки про отримання товару покупцем у пункті призначення (арк. спр. 125 - 142).
Таким чином, умови договорів в частині поставки товару та передачі права власності на нього договірними сторонами виконано.
Суд зауважує, що контролюючому органу ФГ «Демчук-Агро» з метою реєстрації податкових накладних було надано договори поставки та вказані видаткові накладні і ТТН, чого достатньо для підтвердження реальності здійснення господарських операцій з поставки товару та у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарські операції.
Відтак, суд критично ставиться до позиції представника відповідачів, що підставою для відмови у реєстрації податкових накладних було ненадання платником податків договору оренди складського приміщення. Крім того такий договір позивачем був наданий контролюючому органу центрального рівня та не взятий ним до уваги при розгляді скарг на рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
Отже, судом встановлено, що документи, які підтверджують факт здійснення господарських операцій з поставки пшениці, з урахуванням умов договорів поставки 30.11.2022 № 30/11-пш та 12.12.2022 № 12/12-пш, не були взяті до уваги комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Волинській області, що мало наслідком прийняття оскаржуваних позивачем рішеннь, відтак блокування реєстрації податкових накладних.
Крім того, суд зауважує, що покупцем було здійснено часткову оплату за поставлений товар, і частина платіжних доручень була надана контролюючому органу при здійсненні процедури реєстрації податкових накладних.
Суд зазначає, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних. Під час реєстрації ПН фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18, від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18.
Підсумовуючи вищенаведене та зважаючи на наявність у позивача передбачених договором та законодавством документів, які були надані контролюючому органу з метою реєстрації податкових накладних та які підтверджують реальність здійснення господарських операцій з ТОВ «Луцька аграрна компанія» щодо поставки пшениці, за наслідком яких складено податкові накладні № 12 від 30.11.2022, № 13 від 30.11.2022, № 14 від 03.12.2022, № 15 від 03.12.2022, № 16 від 04.12.2022, № 17 від 05.12.2022, № 18 від 05.12.2022, № 19 від 05.12.2022, № 20 від 06.12.2022, № 21 від 06.12.2022, № 22 від 07.12.2022, № 23 від 07.12.2022, № 24 від 10.12.2022, № 25 від 10.12.2022, № 26 від 14.12.2022, № 27 від 15.12.2022, № 28 від 19.12.2022 та № 29 від 19.12.2022, а також враховуючи, що достатність їх для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних не спростована відповідачами, тому виходячи з наданих суду статтею 245 КАС України повноважень, позовні вимоги про визнання протиправними та скасування рішень комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.03.2003 № № 8459605/34557180, 8459606/34557180, 8459607/34557180, 8459608/34557180, 8459609/34557180, 8459610/34557180, 8459611/34557180, 8459612/34557180, 8459613/34557180, 8459614/34557180, 8459615/34557180, 8459616/34557180, 8459617/34557180, 8459618/34557180, 8459619/34557180, 8459620/34557180, 8459621/34557180, 8459622/34557180 підлягає до задоволення.
Крім того, підлягають до задоволення позовні вимоги про зобов`язання вчинити дії щодо реєстрації податкових накладних з огляду на таке.
Згідно пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Відповідно до частини третьої статті 245 далі КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Пунктом 10 частини другої статті 245 КАС України передбачено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні № 12 від 30.11.2022, № 13 від 30.11.2022, № 14 від 03.12.2022, № 15 від 03.12.2022, № 16 від 04.12.2022, № 17 від 05.12.2022, № 18 від 05.12.2022, № 19 від 05.12.2022, № 20 від 06.12.2022, № 21 від 06.12.2022, № 22 від 07.12.2022, № 23 від 07.12.2022, № 24 від 10.12.2022, № 25 від 10.12.2022, № 26 від 14.12.2022, № 27 від 15.12.2022, № 28 від 19.12.2022 та № 29 від 19.12.2022 датою подання їх на реєстрацію.
При цьому, суд враховує, що згідно п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, №303-A, п.29).
На переконання суду, питання, які можуть вплинути на результат розгляду справи, судом було розглянуто та надано їм оцінку у повній мірі.
Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
Частиною першою статті 139 КАС України обумовлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи вищевикладене, за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - ГУ ДПС у Волинській області (яким винесено протиправні рішення) необхідно стягнути на користь позивача судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 48312,00 грн., який сплачений відповідно до платіжної інструкції № 753 від 14.04.2023 (том 1, арк. спр. 10) та зарахований до спеціального фонду державного бюджету України, що підтверджується відповідною випискою (том 2, арк. спр. 84).
Керуючись статями 139, 243-246, 255, 257, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Фермерського господарства «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича (44710, Волинська область, Володимирський район, село Микитичі, вулиця Лугова, будинок 24, ідентифікаційний код юридичної особи 34557180) до Головного управління ДПС у Волинській області (43010, місто Луцьк, Київський майдан, 4, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи 44106679), Державної податкової служби України (04053, місто Київ, площа Львівська, 8, ідентифікаційний код юридичної особи 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459606/34557180 від 21 березня 2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 12 від 30 листопада 2022 року датою подання її на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459605/34557180 від 21 березня 2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 13 від 30 листопада 2022 року датою подання її на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459609/34557180 від 21 березня 2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 14 від 03 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459612/34557180 від 21 березня 2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 15 від 03 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459607/34557180 від 21 березня 2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 16 від 04 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459608/34557180 від 21 березня 2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 17 від 05 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459611/34557180 від 21 березня 2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 18 від 05 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459610/34557180 від 21 березня 2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 19 від 05 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459614/34557180 від 21 березня 2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 20 від 06 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459613/34557180 від 21 березня 2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 21 від 06 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459619/34557180 від 21 березня 2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 22 від 07 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459615/34557180 від 21 березня 2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 23 від 07 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459616/34557180 від 21 березня 2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 24 від 10 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459617/34557180 від 21 березня 2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 25 від 10 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459618/34557180 від 21 березня 2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 26 від 14 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459620/34557180 від 21 березня 2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 27 від 15 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459622/34557180 від 21 березня 2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 28 від 19 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459621/34557180 від 21 березня 2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 29 від 19 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію.
Стягнути на користь Фермерського господарства «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судовий збір у розмірі 48312,00 грн. (сорок вісім тисяч триста дванадцять гривень).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя В.І. Смокович
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.06.2023 |
Оприлюднено | 03.07.2023 |
Номер документу | 111912280 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні