ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"29" червня 2023 р. Справа№ 925/761/21
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Тарасенко К.В.
суддів: Михальської Ю.Б.
Разіної Т.І.
без повідомлення (виклику) учасників справи
розглянувши апеляційну скаргу Комунального підприємства «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради
на рішення Господарського суду Черкаської області
від 12.08.2021 (повне судове рішення складено 15.08.2021 року)
у справі №925/761/21 (суддя - Спаських Н.М.)
за позовом Комунального підприємства «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради
про стягнення 194 319,32 грн
ВСТАНОВИВ:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
1.1. короткий зміст позовних вимог
Комунальне підприємство «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради звернулося до Господарського суду Черкаської області з позовом до Підприємства об`єднання громадян «Черкаситара» Всеукраїнської громадської організації осіб з інвалідністю «Рух за рівні можливості» про стягнення 194 319,32 грн за скид стічних вод із перевищенням забруднюючих речовин на підставі договору № 190 на водопостачання та водовідведення від 19.06.2012, укладеного між сторонами у справі.
1.2. короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Господарського суду Черкаської області від 12.08.2021 у справі №925/761/21 у позові відмовлено повністю.
Рішення суду мотивовано тим, що здійснення позивачем відбору проб стічних вод відповідача з порушенням вимог чинного законодавства та без участі уповноваженого представника відповідача для відбору проб стічних вод і без фіксації у акті відмови відповідача у виділенні такого представника свідчить про юридичну неспроможність такого відбору за складеними актами від 27.07.2020. Це позбавляє позивача права на підставі актів відбору проб стічних вод абонентів м. Черкаси № 525 та 526 від 27.07.2020 і результатів хімічного аналізу відібраних проб стічних вод відповідача, нараховувати останньому і стягувати з нього плату за понаднормативний скид забруднюючих речовин у стічні води.
1.3. короткий зміст вимог апеляційної скарги
Не погоджуючись із прийнятим рішенням, Комунальне підприємство «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради звернулося безпосередньо до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, у якій просить суд скасувати рішення Господарського суду Черкаської області від 12.08.2021 у справі №925/761/21 та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.
2. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ:
2.1. визначення складу суду, заяви, клопотання
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями для розгляду даної справи визначено наступний склад колегії суддів: головуючий суддя - Тарасенко К.В., судді: Михальська Ю.Б., Шаптала Є.Ю.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду витребувано з Господарського суду Черкаської області матеріали справи №925/761/21.
Розпорядженням керівника апарату суду № 09.1-08/4551/21, у зв`язку з перебуванням судді Шаптали Є.Ю. у відпустці, відповідно до підпунктів 2.3.49, 2.3.50 пункту 2.3. Положення про автоматизовану систему документообігу суду призначено повторний автоматизований розподіл справи №925/761/21.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями у справі №925/761/21 визначено наступний склад колегії суддів: головуючий суддя - Тарасенко К.В., судді: Михальська Ю.Б., Разіна Т.І.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 20.09.2021 апеляційну скаргу Комунального підприємства «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради на рішення Господарського суду Черкаської області від 12.08.2021 у справі №925/761/21 залишено без руху. Надано строк на усунення недоліків.
Після усунення апелянтом недоліків апеляційної скарги, ухвалою Північного апеляційного господарського суду відкрито апеляційне провадження у справі №925/761/21 за апеляційною скаргою Комунального підприємства «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради на рішення Господарського суду Черкаської області від 12.08.2021 у справі №925/761/21. Апеляційний перегляд оскаржуваного рішення ухвалено здійснювати без повідомлення учасників справи в порядку письмового провадження.
Відповідач подав до суду відзив на апеляційну скаргу.
2.2. узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу
Апеляційна скарга мотивована тим, що оскаржуване рішення прийняте з порушенням норм процесуального права, а тому підлягає скасуванню.
Апелянт стверджує, що ним належним виконано умови договору та проведено перевірку якості стічних вод та встановлено перевищення граничних норм скиду речовин, яке є підставою для стягнення заявленої суми.
Водночас позивач вказує, що відповідач своїми неправомірними діями, зокрема не призначенням уповноважених осіб для участі у перевірці стічних вод допустив правопорушення, яке не може бути підставою для визнання результатів перевірки проведеної позивачем незаконними.
Крім того, щодо місця відбору проб стічних вод позивач вказує, що у вказаних місцях проби вже неодноразово відбирались і відповідачем зауважень щодо вказаних дій позивача не висловлювалось.
2.3. узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач заперечив проти доводів апеляційної скарги позивача, посилаючись на її необґрунтованість, у зв`язку з чим просив залишити оскаржуване рішення без змін.
2.4. інші процесуальні дії у справі: судом апеляційної інстанції не здійснювались.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
3. ПОЗИЦІЯ СУДУ
3.1. встановлені судом першої інстанції та неоспорені обставини справи
19.06.2012 між КП «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради (Водоканал), яке є підприємством, що сплачує податок на прибуток на загальних підставах, в особі директора підприємства Овчаренка Сергія Володимировича, що діє на підставі статуту та Підприємством об`єднання громадян «Черкаситара» Всеукраїнської громадської організації осіб з інвалідністю «Рух за рівні можливості» (Абонент), в особі Каленчука Анатолія Полікарповича укладено договір на водопостачання та водовідведення № 190 (надалі - Договір), згідно якого Водоканал бере на себе забезпечення Абонента водою питної якості згідно з ДСанПіН 2.2.4-171-10 «Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною» в кількості згідно показників засобів обліку води і приймає від Абонента стічні води в кількості згідно показів засобів обліку води (п. 2 Договору).
Відповідно до п. 3. Договору облік води, що споживається абонентом, проводиться за показниками вимірювальних приладів. При відсутності технічної можливості встановлення приладів обліку, об`єм споживаної води визначається згідно з Правилами користування.
У відповідності до п. 4 Договору Абонент фіксує показники приладів обліку і до 1 числа кожного місяця надає дані водоспоживання та водовідведення в абонентний відділ Водоканалу за телефоном або нарочним.
Положеннями п. 5 Договору сторони погодили, що у випадку ненадання Абонентом даних у вказані терміни, Водоканал за перший місяць проводить розрахунок за середніми показниками попередніх двох місяців, а за наступні - згідно з Правилами користування.
Відповідно до п. 6 Договору допустимі величини показників (далі - ДВП) якості стічних вод, що можуть скидатися Абонентом в систему каналізації, повинні відповідати «Правилам приймання»
Відповідно до п. 7 Договору вартість послуг водопостачання та водовідведення визначається згідно діючими тарифами.
Як визначили сторони в пункті п. 8 Договору, оплата Абонентом отриманих послуг відбувається на підставі виставленого Водоканалом рахунку-фактури з обов`язковим оформленням та підписанням Сторонами акту виконаних робіт. При цьому розрахунок за отримані послуги повинен бути проведений Абонентом не пізніше 3-х банківських днів з моменту отримання рахунку.
Відповідно до п. 10 Договору за перевищення ДВП забруднюючих речовин у стічних водах Абонента, що скидаються ним у комунальну каналізацію, Абонент сплачує Водоканалу плату за скид понаднормативних забруднень згідно Правил приймання.
Згідно до п. 11 Договору Водоканал періодично перевіряє роботу приладів обліку, контролює раціональне використання води, кількість і якість стічних вод Абонента.
Відповідно до п. 12 Договору відповідальною особою за водопостачання та водовідведення своїх Абонентів, збереження приладів обліку, пломб, щомісячне надання інформації про кількість і якість споживаної води і скинутих стічних вод Абонент призначає Лиська Станіслава Олександровича.
Пунктом 13 Договору сторони погодили наявність додатку до Договору № 1 Схема розмежування балансової належності водопостачання та водовідведення.
Відповідно до п. 16 Договору він укладається з 19.06.2012 по 19.06.2013 і вважається щорічно продовженим, якщо за місяць до закінчення терміну дії не надійде заявка однієї із сторін про розторгнення Договору чи його перегляд.
3.2. обставини встановлені судом апеляційної інстанції і визначення відповідно до них правовідносин та доводи, за якими суд апеляційної інстанції погодився або не погодився з висновками суду першої інстанції
Згідно з наданою позивачем копією акту відбору проб стічних вод споживачів м. Черкаси від 27.07.2020 № 525 (т. 1 а.с. 8) пробовідбірник позивача Бердес Ю.Ю. 27.07.2020 о 10 год. 30 хв. в присутності представника споживача - відповідальної особи начальника відділу охорони праці Лаврік Л.І. провели відбір проб стічних вод відповідача для проведення контролю якості стічної води.
Акт відбору проб стічних вод споживачів м. Черкаси від 27.07.2020 № 525 містить, зокрема такі відомості: місце відбору - ПОГ «Черкаситара» ВГООІ «Рух за рівні можливості» вул. Смілянська, 159, к/к № 2 (біля адмінкорпусу), to- +20 oC; мета відбору - контроль якості стічної води; вид проби - контрольна; спосіб відбору - ручний, пробовідбірник для відбору виготовлений із нержавіючої сталі; об`єм проби - (2,5 л + 2,0 л + 1,0 л + 1,0 л + 0,5 л)с + (0,5 л)п; інша інформація - № акту відповідає № відібраних проб; відбір проб здійснюється в скляний темний посуд, а для визначення рН в пластиковий; замір температури проводиться на місці відбору пробповіреним термометром; транспортування проб здійснюється в термосумках з холодоагентом на транспорті водоканалу;
показники якості, які контролюються:
водневий показник - 6,84 од. рН;
хлориди - 129,37 мг/дм3;
сульфати - 58,50 мг/дм3;
іони амонію - 13,0 мг/дм3;
нітрити - 0,30 мг/дм3;
нітрати - 1,54 мг/дм3;
жири - 2,90 мг/дм3;
фосфати - 19,25 мг/дм3;
залізо загальне - 0,37 мг/дм3;
підпис пробовідбірника - Бердес Ю.Ю.. споживача - Лаврік Л.І.
Згідно з наданою позивачем копією акту відбору проб стічних вод споживачів м. Черкаси від 27.07.2020 № 526 (а.с. 9) пробовідбірник позивача Бердес Ю.Ю. 27.07.2020 о 10 год. 55 хв. в присутності представника споживача - відповідальної особи начальника відділу охорони праці Лаврік Л.І. провели відбір проб стічних вод відповідача для проведення контролю якості стічної води.
Акт відбору проб стічних вод споживачів м. Черкаси від 27.07.2020 № 526 містить, зокрема такі відомості: місце відбору - ПОГ «Черкаситара» ВГООІ «Рух за рівні можливості» вул. Смілянська, 159, к/к № 1 (біля залізничної колії), to- +20 oC; мета відбору - контроль якості стічної води; вид проби - контрольна; спосіб відбору - ручний, пробовідбірник для відбору виготовлений із нержавіючої сталі; об`єм проби - (2,5 л + 2,0 л + 1,0 л + 1,0 л + 0,5 л)с + (0,5 л)п; інша інформація - № акту відповідає № відібраних проб; відбір проб здійснюється в скляний темний посуд, а для визначення рН в пластиковий; замір температури проводиться на місці відбору пробповіреним термометром; транспортування проб здійснюється в термосумках з холодоагентом на транспорті водоканалу;
показники якості, які контролюються:
водневий показник - 7,45 од. рН;
хлориди - 79,23 мг/дм3;
сульфати - 70,50 мг/дм3;
іони амонію - 41,75 мг/дм3;
нітрити - 0,09 мг/дм3;
нітрати - 1,86 мг/дм3;
жири - 7,70 мг/дм3;
фосфати - 14,75 мг/дм3;
залізо загальне - 0,43 мг/дм3;
підпис пробовідбірника - Бердес Ю.Ю.. споживача - Лаврік Л.І.
За результатами лабораторного дослідження стічної води, відібраної 27.07.2020 працівниками лабораторії підприємства 31.07.2020 складено протокол № 40 (а.с. 10) до рахунку про сплату за скид до мережі міської каналізації стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми про перевищення ДК забруднюючих речовин, що скидалися в каналізаційну мережу за період з 22.05.2020 по 27.07.2020 по показниках якості:
1) проба з контрольного колодязя № 1 (біля залізничної колії):
- іони амонію - допустима концентрація 14,3 мг/дм3, фактична концентрація 41,75 мг/дм3;
- фосфати - допустима концентрація 3,44 мг/дм3, фактична концентрація 14,75 мг/дм3;
1) проба з контрольного колодязя № 2 (біля адміністративного корпусу):
- фосфати - допустима концентрація 3,44 мг/дм3, фактична концентрація 19,25 мг/дм3.
та нарахована плата за скид понаднормативних забруднень в сумі 194 319,32 грн. в т.ч. ПДВ 32 386,55 грн.
Протокол № 40 від 31.07.2020 та рахунок на оплату № 39440 від 31.07.2020 на суму 193 319,32 грн. (а.с. 11) отримано представником відповідача Каленчук Т.В. 06.08.2020, повноваження якої на отримання кореспонденції відповідач заперечив.
16.04.2021 позивач направив відповідачу претензію-вимогу № 1893/12 (а.с. 12) з вимогою про оплату нарахованої за результатами лабораторного дослідження проб стічних вод відповідача плати за скид стічних вод із перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин в сумі 194 319,32 грн. з урахування ПДВ, яка повернулась позивачу з відміткою пошти «Відмова адресата». Відповідач плату за скид стічних вод із перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин в сумі 194 319,32 грн. позивачу не сплатив, що й спричинило даний спір.
Сторонами визнається та враховується, що виконавчий комітет Черкаської міської ради своїм рішенням від 24.04.2019 № 480 затвердив Правила приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси, якими у таблиці № 1 пункту 1.18 передбачив допустимі концентрації забруднюючих речовин якості стічних вод споживачів при скиді у каналізаційну мережу м. Черкаси.
В договорі № 190 між сторонами вказана особа, яка є уповноваженим представником відповідача за водопостачання та водовідведення своїх абонентів, збереження приладів обліку, пломб, щомісячне надання інформації про кількість та якість споживаної води і скинутих стічних вод -- Лисько Станіслав Олександрович, однак акти відбору проб підписано начальником відділу охорони праці відповідача Лаврік Л.І.
Відповідач вказує, що саме Лисько Станіслав Олександрович є уповноваженою особою від імені відповідача на участь у відборі стічних вод, хоча саме ця функція чітко не вказана у п. 12 договору.
Відповідач заперечив наявність у Лаврік Л.І. будь-яких повноважень на участь у відборі проб стічних вод.
Сторони не надали господарському суду наказів відповідача про призначення представником для відбору проб стічних вод Лаврік Л.І. або доручення від відповідача цій особі бути його представником для відбору проб стічних вод на 27.07.2020.
За таких обставин, немає підстав вважати Лаврік Л.І. уповноваженим представником відповідача для відбору проб стічних вод.
Суд першої інстанції правомірно відхилив доводи позивача, що у інших подіях відбору проб стічних вод від імені відповідача теж завжди виступав Лаврік Л.І. і відповідач його дій не заперечував, оскільки для вирішення спору це не замінює наявність письмового уповноваження даної особи на представництво інтересів відповідача 27.07.2020 і в межах даної справи відповідач заперечує повноваження Лавріка Л.В., як свого належного представника саме на момент вчинення спірних дій щодо відбору проб.
Крім того, колегія суддів відхиляє доводи позивача, що ним неодноразово доводилось відповідачу про необхідність призначення уповноваженої особи для відбору зразків стічних вод, оскільки вказані твердження жодним чином не підтверджені.
Отже суд першої інстанції правомірно дійшов висновку, що 27.07.2020 відбір проб стічних вод відповідача був здійснений пробовідбірниками позивача Бердес Ю.Ю. та Яцик Л.П. у відсутності належно уповноваженого представника відповідача, що суперечить вимогам норм Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 № 316 і Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси, затверджених рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24.04.2019 № 480.
При цьому, матеріали справи не містять доказів відбору арбітражних проб, за допомогою яких відповідач міг би самостійно провести аналіз проб та підтвердити чи спростувати доводи позивача про перевищення граничних концентрацій забруднюючих речовин.
Крім того, за Правилами приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 № 316, визначено, що контрольний колодязь - це колодязь на каналізаційному випуску споживача безпосередньо перед приєднанням до каналізаційного колектора виробника або в іншому місці за погодженням із виробником з вільним доступом виробника до такого колодязя. Контрольна проба - це проба стічних вод споживача (субспоживача), відібрана виробником з контрольного колодязя з метою визначення складу стічних вод, що відводяться до системи централізованого водовідведення виробника (п. 3 розділу І).
З укладеного сторонами договору № 190 від 19.06.2012 (п. 13) вбачається, що Додаток № 1 Схему розмежування балансової належності мереж водопостачання і водовідведення між сторонами складено не було. В якості додатків до договору сторонами також не було складено схем розташування контрольних колодязів для погодження взяття проб води саме з них.
З боку позивача суду не подано доказів, що колодязі № 1 (біля залізничної колії) та № 2 (біля Адмінкорпусу), з яких 27.07.2020 було взято проби води на вміст забруднюючих речовин, є погодженими сторонами контрольними колодязями і що ці колодязі взагалі за технічними характеристиками відповідають контрольним колодязям, про які йде мова у розділі І Правил щодо розміщення їх на каналізаційному випуску споживача безпосередньо перед приєднанням до каналізаційного колектора виробника або в іншому місці.
В якості належного та допустимого доказу погодження між сторонами наявності контрольних колодязів та місць їх розташування для відбору проб води суд не приймає надані позивачем схеми водопостачання та водовідведення на підприємстві об`єднання громадян «Черкаситара» Всеукраїнської громадської організації осіб з інвалідністю «Рух за рівні можливості», які затверджені керівником відповідача і надані суду 12.08.2021 та витяг зі схеми мереж водопостачання і водовідведення м. Черкаси (а.с. 61). Суд при цьому виходить з того, що ці схеми не погоджені одночасно обома сторонами спору саме для відбору проб стічних вод і не є додатками до договору № 190.
Також для вирішення даного спору не має істотного значення посилання позивача на те, що проби води у відповідача завжди бралися з одних і тих же колодязів, оскільки без письмового узгодження обома сторонами їх наявності та місць розташування це не має юридичного значення.
Таким чином, без наявності узгоджених сторонами місць розташування контрольних колодязів № 1 та № 2, з яких було взято контрольні проби 27.07.2020, забір проб води позивачем із цих колодязів та проведення їх хімічного аналізу не є правомірним та не може свідчити про наявність в діях відповідача порушень.
Здійснення позивачем відбору проб стічних вод відповідача з порушенням вимог чинного законодавства та без участі уповноваженого представника відповідача для відбору проб стічних вод і без фіксації у акті відмови відповідача у виділенні такого представника свідчить про юридичну неспроможність такого відбору за складеними актами від 27.07.2020. Це позбавляє позивача права на підставі актів відбору проб стічних вод абонентів м. Черкаси № 525 та 526 від 27.07.2020 і результатів хімічного аналізу відібраних проб стічних вод відповідача, нараховувати останньому і стягувати з нього плату за понаднормативний скид забруднюючих речовин у стічні води.
З огляду на викладене суд першої інстанції правомірно відмовив у задоволенні позову у зв`язку з недоведеністю.
3.3. чи були і ким порушені, не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси за захистом яких мало місце звернення до суду
Порушенням права є такий стан суб`єктивного права, при якому воно зазнавало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок якого суб`єктивне право уповноваженої особи зазнало зменшення або ліквідації як такого. Порушення права пов`язане з позбавленням його носія можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково.
Враховуючи, обставини справи у їх сукупності, позивач не довів, належними та допустимими доказами, що відповідач порушив правила скиду стічних вод та права позивача.
4. ВИСНОВКИ СУДУ ТА ДЖЕРЕЛА ПРАВА:
4.1. висновки за результатами розгляду матеріалів справи
Позивачем за допомогою належних, допустимих та достатніх доказів не доведено обґрунтованість позову, а тому у задоволенні позову суд першої інстанції правомірно відмовив.
4.2. посилання на норми права, якими керувався суд апеляційної інстанції
Відповідно до ст. 11 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, належить, зокрема, затвердження правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення.
Стаття 131 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» містить, зокрема такі норми:
Скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови дотримання нормативів гранично допустимих концентрацій та нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.
Місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту встановлюють вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту.
Місцеві правила розробляються на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.
У разі якщо відповідний орган місцевого самоврядування не прийняв рішення про затвердження місцевих правил, застосовуються правила приймання стічних вод, затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Орган місцевого самоврядування забезпечує вільний доступ фізичних і юридичних осіб до затверджених місцевих правил.
Місцеві правила включають:
основні вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту підприємствами централізованого водовідведення;
популяційний еквівалент населеного пункту;
основні вимоги щодо скидання стічних вод до систем централізованого водовідведення суб`єктами господарювання;
вимоги щодо якості і режиму скидання стічних вод;
визначення механізму контролю за скиданням стічних вод;
розмір плати, що справляється із суб`єктів господарювання за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення та за порушення вимог щодо якості і режиму скидання стічних вод;
визначення механізму компенсації власнику мереж, споруд, устаткування системи централізованого водовідведення відповідного населеного пункту витрат на відновлення таких мереж, споруд, устаткування, зумовлених їх пошкодженням чи руйнуванням внаслідок порушення вимог щодо скидання стічних вод;
інші вимоги, передбачені законом.
Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України як центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, своїм наказом від 01.12.2017 № 316 затвердило Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та Порядок визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення.
Розділ VI затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 № 316 Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення містить, зокрема, такі пункти:
3. Споживачі, які скидають стічні води до системи централізованого водовідведення або безпосередньо на каналізаційні очисні споруди виробника, повинні забезпечити можливість проведення виробником у будь-який час доби контролю за скидом стічних вод.
4. Для визначення вмісту забруднень у стічних водах споживачів використовуються дані лабораторії виробника, у разі її відсутності - інших лабораторій, що здійснюють свою діяльність у цій галузі відповідно до вимог Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність».
6. З метою контролю якості стічних вод споживачів виробник здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.
Відбір контрольних проб стічних вод споживачів виконує уповноважений представник виробника, що фіксується у спеціальному журналі або акті, який підписують як представник виробника, так і представник споживача.
У разі відмови представника споживача поставити свій підпис у журналі або акті представник виробника зазначає про це в журналі або акті.
7. Відмова споживача виділити уповноваженого представника для відбору проб фіксується в акті за підписом представника виробника, виробник виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності K k = 2 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення.
Зволікання з допуском уповноваженого представника виробника на територію споживача (більше ніж 30 хвилин після його прибуття) або створення перешкод у відборі проб з боку представників споживача фіксується в акті за підписом представника виробника. Виробник виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності K k = 5 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення.
8. У разі виявлення перевищення ДК забруднюючих речовин, встановлених цими Правилами та місцевими правилами приймання, виробник у строк не більше п`яти робочих днів з дати відбору контрольної проби направляє споживачу лист-повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживача та результати хімічного аналізу.
У строк, що не перевищує шести місяців після визначення перевищення допустимих концентрацій, виробник направляє споживачу рахунок за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та копії підтвердних документів.
10. У місцевих правилах приймання конкретизуються питання щодо:
1) відбору проб стічних вод на аналіз;
2) оформлення процедури відбору проб, у тому числі форми супровідного документа, що складатиметься за результатом відбору проб, з фіксуванням інформації щодо відібраної проби (дата, час, місце відбору; вид, об`єм проби; тип матеріалу тари, його об`єм; процедура попередньої обробки проби; відомості про особу, яка відбирала пробу, тощо) з урахування вимог та положень ДСТУ ISO 5667-2-2003 «Якість води. Відбір проб. Частина 2. Настанови щодо методів відбирання проб», ДСТУ ISO 5667-3-2001 «Якість води. Відбір проб. Частина 3. Настанови щодо зберігання та поводження з пробами», ДСТУ ISO 5667-10-2005 «Якість води. Відбирання проб. Частина 10. Настанови щодо відбирання проб стічних вод», КНД 211.1.0.009-94 «Гідросфера. Відбір проб для визначення складу та властивостей стічних і технологічних вод», Правил користування.
Виконавчий комітет Черкаської міської ради своїм рішенням від 24.04.2019 № 480 затвердив Правила приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси, якими у таблиці № 1 пункту 1.18 передбачив допустимі концентрації забруднюючих речовин якості стічних вод споживачів при скиді у каналізаційну мережу м. Черкаси.
Правила приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси містять, зокрема, такі пункти:
6.5. КП «Черкасиводоканал» здійснює контроль за витратою та якістю стічних вод, що скидають споживачі. Цю роботу організовує адміністрація КП «Черкасиводоканал», яка розробляє інструктивні матеріали щодо контролю за стічними водами споживача, які затверджує керівник КП «Черкасиводоканал».
6.9. З метою контролю якості стічних вод споживачів КП «Черкасиводоканал» здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.
Відбір контрольних разових проб стічних вод споживачів виконується уповноваженим представником КП «Черкасиводоканал», який має необхідне технічне забезпечення та несе відповідальність за відбір, доставку, зберігання, оформлення документів, дотримання правил техніки безпеки при доставці проб до лабораторії.
Відбір контрольних разових проб здійснюється з контрольного колодязя в присутності представника споживача та фіксується у Акті відбору проб, який підписують як представник КП «Черкасиводоканал», так і представник споживача (додаток 1 до Порядку відбору проб).
У разі відмови представника споживача поставити свій підпис представник КП «Черкасиводоканал» зазначає про це в акті.
6.13. Відмова споживача виділити уповноваженого представника для відбору проб фіксується в акті за підписом представника КП «Черкасиводоканал», КП «Черкасиводоканал» виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності Кк = 2 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення.
6.14. У разі виявлення перевищення ДК забруднюючих речовин, встановлених цими Правилами, КП «Черкасиводоканал» у строк не більше п`яти робочих днів з дати відбору контрольної проби направляє споживачу повідомлення (телефонограмою, електронною поштою) про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживача та результати хімічного аналізу.
У строк, що не перевищує шести місяців після визначення перевищення допустимих концентрацій, виробник направляє споживачу рахунок за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та протокол до рахунку про сплату за скид до мережі міської каналізації стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми.
6.15. Плата за скид споживачем стічних вод із перевищенням ДК забруднюючих речовин, що встановлено аналізом контрольної проби та підтверджено актом, стягується за період від попереднього відбору контрольної проби, проведеного КП «Черкасиводоканал», до дати зафіксованого порушення, але не більше дев`яноста днів. Підвищена плата стягується за весь обсяг стічних вод, скинутих споживачем за цей період з певного об`єкта.
6.16. Плата за скид стічних вод до систем централізованого водовідведення у разі порушення вимог щодо якості і режиму їх скидання вноситься споживачем на рахунок КП «Черкасиводоканал» у строк не більше п`ятнадцяти робочих днів з дати отримання рахунка за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та протоколу до рахунка про сплату за скид до мережі міської каналізації стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми.
Додатком № 4 до затверджених рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24.04.2019 № 480 Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси є Порядок відбору проб для визначення складу і властивостей стічних вод споживача при їх скиданні у міську каналізаційну мережу м. Черкаси. Пунктами 5.1, 5.2, 5.5 і 5.6 цього Порядку встановлено, що:
5.1. З метою контролю складу і властивостей стічних вод споживача, виробник здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення вмісту забруднюючих речовин понад допустимі є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.
5.2. Відбір проб проводиться з контрольного колодязя споживача відповідно до схеми розмежування.
5.5. Відбір контрольних проб стічних вод споживача, виконується уповноваженими представниками виробника - пробовідбірниками, які мають необхідну професійну підготовку та несуть відповідальність за відбір, доставку, зберігання проб, оформлення документів, дотримання правил техніки безпеки при відборі та доставці проб до лабораторії.
Відбір контрольних проб здійснюється в присутності уповноваженого представника споживача та фіксується у спеціальному акті відбору проб, який підписують як представник виробника, так і представник споживача. Форма акту відбору надана в додатку № 1 до Порядку відбору проб.
5.6. Споживачі повинні надавати можливість і сприяти відбору проб стічної води виробником у будь-який час доби, забезпечуючи при цьому надання необхідних відомостей щодо системи каналізації, та виділяти уповноваженого представника для відбору проб.
Уповноваженим представником споживача для відбору проб може бути особа, яка вказана в договорі на водовідведення, або призначена наказом по підприємству, чи інший представник, який має офіційне доручення щодо права відбору проб.
Відмова споживача виділити уповноваженого представника для відбору проб фіксується в акті за підписом представника виробника, виробник виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом Кк=2 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено порушення.
Зволікання з допуском уповноваженого представника виробника на територію споживача для відбору проб (більше ніж 30 хвилин після його прибуття) або створення перешкод у відборі проб з боку представників споживача фіксується в акті за підписом представника виробника. Виробник виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом Кк=5 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення.
Згідно п. 7 розділу І цих Правил кожен споживач скидає стічні води до системи централізованого водовідведення через окремий випуск з обов`язковим облаштуванням контрольного колодязя, розташованого у місці, погодженому з виробником.
Згідно п. 1 розділу VI Правил Споживачі здійснюють контроль за кількістю та якістю стічних вод, які вони скидають до системи централізованого водовідведення або безпосередньо на каналізаційні очисні споруди виробників. Місця та періодичність відбору проб споживачами мають бути погоджені з виробником. Споживачі зобов`язані мати та своєчасно оновлювати технічну документацію, яка характеризує стан систем водопостачання та водовідведення споживача, а саме відомості про системи водопостачання та водовідведення споживача, характеристику їх технічних параметрів і фактичного стану, графічний матеріал (генеральний план (топографічний план)) з нанесеними мережами водопостачання і водовідведення та місцем розташування контрольного колодязя, нормативний розрахунок водоспоживання та водовідведення споживача, технологічні креслення насосних станцій, план та схему локальних очисних споруд і наявність приладів обліку, відомості про категорії стічних вод споживача (промислові, господарсько-побутові, поверхневі тощо), характеристику якості стічних вод, що скидаються до системи централізованого водовідведення, інші документи, визначені місцевими правилами приймання, крім тих, що мають дозвільний характер.
Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.
5. ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ:
5.1. мотиви прийняття або відхилення кожного аргументу, викладеного учасниками справи в апеляційній скарзі та відзиві на апеляційну скаргу
Колегія суддів відхиляє доводи позивача, що ним належним виконано умови договору та проведено перевірку якості стічних вод та встановлено перевищення граничних норм скиду речовин, яке є підставою для стягнення заявленої суми, оскільки докази на які посилається позивач як на підставу притягнення відповідача до відповідальності було отримано з такими порушеннями, які свідчать про недопустимість вказаних доказів, а отже і про недоведеність заявленого позову.
Крім того, колегія суддів погоджується з доводами позивача, що відповідач зобов`язаний був призначити особу відповідальну за проведення перевірок, однак вказана обставина унормована та мала бути зазначена в акті перевірки, однак акт перевірки не містить відомостей про ненадання абонентом уповноваженої особи до перевірки, а залучення до перевірки не уповноваженої особи не свідчить про дотримання водоканалом порядку проведення перевірки.
6. ВИСНОВКИ ПІВНІЧНОГО АПЕЛЯЦІЙНОГО ГОСПОДАРСЬКОГО СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ:
Колегія суддів Північного апеляційного господарського суду дійшла висновку, що оскаржуване рішення суду прийнято у відповідності з вимогами матеріального та процесуального права, підстав його скасовувати або змінювати не вбачається.
Рішення Господарського суду Черкаської області від 12.08.2021 у справі №925/761/21 підлягає залишенню без змін.
Апеляційна скарга Комунального підприємства «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради на рішення Господарського суду Черкаської області від 12.08.2021 у справі №925/761/21 задоволенню не підлягає.
7. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ:
7.1. Судові витрати у вигляді судового збору за розгляд апеляційної скарги, згідно ч. 1 ст. 129 ГПК України покласти на скаржника.
Керуючись ст. ст. 126, 129, 269, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Комунального підприємства «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради на рішення Господарського суду Черкаської області від 12.08.2021 у справі №925/761/21 залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду Черкаської області від 12.08.2021 у справі №925/761/21 залишити без змін.
3. Матеріали справи повернути до суду першої інстанції.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
Сторони мають право оскаржити постанову в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 20 днів, відповідно до ст. ст. 286-291 ГПК України.
Головуючий суддя К.В. Тарасенко
Судді Ю.Б. Михальська
Т.І. Разіна
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 29.06.2023 |
Оприлюднено | 06.07.2023 |
Номер документу | 111970238 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні