Рішення
від 22.06.2023 по справі 600/610/23-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 червня 2023 року м. Чернівці Справа № 600/610/23

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Левицького В.К.,

за участю:

секретаря судового засідання Северин Б.Б.

представника позивача - Рендюк Н.В.

представника відповідача та третьої особи - Лелюк Х.М.

третьої особи - Кишлярука О.В.

розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до виконавчого комітету Чернівецької міської ради

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_2

треті особи, які не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5

про визнання протиправним та скасування рішення.

У С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася до суду з позовом до виконавчого комітету Чернівецької міської ради (далі - відповідач), в якому просить: визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради № 626/32 від 25.10.2022 Про організацію і проведення Всеукраїнського відкритого архітектурного конкурсу на кращу проектну пропозицію комплексного благоустрою площі Центральної в місті Чернівцях, затвердження його програми та умов і складу журі.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що 12.06.2020 за результатами архітектурного конкуру, проведеного на підставі рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради № 45/3 від 05.02.2020 Про організацію і проведення відкритого архітектурного бліц-конкурсу на кращу проектну пропозицію комплексного благоустрою площі Центральної в місті Чернівцях, затвердження його умов та складу журі, проектній пропозиції комплексного благоустрою площі Центральної в місті Чернівці, розробленій авторським колективом ОСОБА_1 та ОСОБА_2 присуджено перше місце.

Разом з тим, оскаржуваним рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради № 626/32 від 25.10.2022 призначено проведення Всеукраїнського відкритого архітектурного конкурсу на кращу проектну пропозицію комплексного благоустрою площі Центральної в місті Чернівцях.

Позивач вважає, що оскаржуваним рішенням відповідач позбавив його можливості скористатись переважним правом на реалізацію проєкту комплексного благоустрою площі Центральної у місті Чернівцях, авторами якого є він та ОСОБА_2 .

Жодних роз`яснень щодо результатів попереднього конкурсу та його переможців він не отримав, тому вважає, що оскаржуваним рішенням виконавчого комітету Чернівецької міської ради № 626/32 від 25.10.2022 порушено його право на реалізацію проекту комплексного благоустрою площі Центральної у місті Чернівцях.

За вказаною позовною заявою, ухвалою суду від 21.02.2023 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження, встановленими ст. ст. 257 - 262 КАС України без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні).

Заперечуючи проти позову, виконавчий комітет Чернівецької міської ради подав до суду відзив, в якому просив у задоволенні позову відмовити повністю. В обґрунтування заперечень відповідач зазначав, що під час прийняття оскаржуваного рішення він діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачений чинним законодавством України.

Ухвалою суду від 02.03.2023, залишеною без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 01.05.2023, відмовлено у задоволенні заяви позивача про забезпечення позову.

Ухвалою суду від 20.03.2023 за клопотанням відповідача здійснено перехід із спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) до розгляду справи за правилами загального позовного провадження.

За клопотанням позивача, ухвалою суду від 06.04.2023 залучено до участі в справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_2 цією ж ухвалою суду відмовлено позивачу у задоволенні клопотання про залучення до участі у справі, як третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ТОВ Арка-С.

Ухвалою суду від 24.05.2023, занесеною до протоколу судового засідання, продовжено на 30 днів підготовче провадження.

За клопотанням відповідача, ухвалою суду від 27.04.2023 залучено до участі в справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради.

Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради подав до суду письмові пояснення, яких заперечував проти задоволення позову.

За клопотанням відповідача, ухвалою суду від 24.05.2023 залучено до участі в справі як третіх осіб, які не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 .

Під час підготовчого засідання треті особи ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 подали до суду клопотання про розгляд справи за їх відсутності. Проти задоволення позовних вимог заперечували.

Ухвалою суду від 08.06.2023 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті.

У вступному слові представник позивача підтримав поданий позов, просив суд задовольнити позов в повному обсязі, посилаючись на обставини наведені в заявах по суті.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_2 у вступному слові підтримав заявлений позивачем позов.

У вступному слові представник відповідача та третьої особи Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради заперечував проти задоволення позову з підстав наведених у відзиві та письмових поясненнях.

Заслухавши вступне слово учасників справи, з`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставі своїх вимог та заперечень, дослідивши письмові докази по справі, судом встановлено наступне.

05.02.2020 виконавчим комітетом Чернівецької міської ради прийнято рішення № 45/3 Про організацію і проведення відкритого архітектурного бліц-конкурсу на кращу проектну пропозицію комплексного благоустрою площі Центральної в місті Чернівцях, затвердження його умов та складу журі, яким дозволено Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин міської ради організувати та провести відкритий архітектурний бліц-конкурсу на кращу проектну пропозицію комплексного благоустрою площі Центральної в місті Чернівцях (п. 1 рішення).

Цим же рішенням, затверджено умови проведення конкурсу та склад журі, доручено призначити відповідальним секретарем конкурсу працівника управління містобудування та архітектури Департаменту містобудівного комплексу та відносин Чернівецької міської ради (п. 2 4 рішення) (Т. 1 а.с. 13-17).

Рішенням журі архітектурного бліц-конкурсу на кращу проєктну пропозицію комплексного благоустрою площі Центральної в місті Чернівцях від 12.06.2020, переможцями конкурсу обрано, зокрема: перша премія у розмірі 25000,00 грн присуджена проектній пропозиції під девізом № 0102217 (голова авторського колективу ОСОБА_1 ); другу премію у розмір 15000,00 грн присуджено проектній пропозиції під девізом № 000042 (голова авторського колективу ОСОБА_6 ); третю премію у розмір 10000,00 грн присуджено проектній пропозиції під девізом № 501812 (голова авторського колективу ОСОБА_7 ) (Т. 1 а.с. 23).

Як зазначав відповідач у відзиві, у зв`язку з надходженням на адресу Чернівецької міської ради звернень від мешканців міста, громадських діячів та громадських спілок щодо неврахування інтересів різних верств суспільства, 07.07.2021 Чернівецьким міським головою видано розпорядження № 319-р, яким доручено Департаменту урбаністики та архітектури міської ради провести публічні консультації з метою визначення та врахування пропозицій громадськості для підготовки завдання та проектування комплексного благоустрою площі Центральної в місті Чернівцях (Т. 1 а.с. 104).

07.07.2021 Чернівецьким міським головою видано розпорядження № 377-р, яким створено робочу групу під час проведення публічних консультацій з метою підготовки завдання на проектування комплексного благоустрою площі Центральної в м. Чернівцях (Т. 1 а.с. 105 - 107).

На виконання вказаних розпоряджень міського голови, 06.10.2021 презентовано результати публічних консультацій щодо реконструкції Центральної площі м. Чернівці, що тривали протягом трьох місяців, з червня по вересень 2021 року за експертно-методологічної підтримки Ради Європи в рамках впровадження проєкту Зміцнення громадської участі y демократичному процесі прийняття рішень в Україні (Т. 1 а.с. 108 - 144).

Результатом проведення вказаних заходів, як зазначено відповідачем у відзиві, стало формування певного запиту на реконструкцію площі та деталізація проектних рішень, що знайшли своє відображення в Звіті про проведення публічних консультацій з жителями Чернівецької територіальної громади.

25.10.2022 виконавчим комітетом Чернівецької міської ради прийнято рішення № 626/32 Про організацію і проведення Всеукраїнського відкритого архітектурного конкурсу на кращу проектну пропозицію комплексного благоустрою площі Центральної в місті Чернівцях, затвердження його програми та умов і складу журі, яким доручено департаменту урбаністики та архітектури міської ради організувати та провести Всеукраїнський відкритий архітектурний конкурс на кращу проєктну пропозицію комплексного благоустрою на площі Центральної в місті Чернівцях (п. 1 рішення).

Пунктом 2 цього рішення призначено замовником Всеукраїнського відкритого архітектурного конкурсу на кращу проєктну пропозицію комплексного благоустрою площі Центральної в місті Чернівцях - департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради.

Пунктами 3 та 4 оскаржуваного рішення затверджено програму та умови проведення Всеукраїнського відкритого архітектурного конкурсу на кращу проектну пропозицію комплексного благоустрою Центральної площі в місті Чернівцях, а також склад журі Всеукраїнського відкритого архітектурного конкурсу на кращу проектну пропозицію комплексного благоустрою площі Центральної в місті Чернівцях (Т. 1 а.с. 97 - 103).

Із змісту програми та умов, затверджених оскаржуваним рішенням від 25.10.2022 № 626/32 видно, що вони підготовлені за результатами публічних консультацій, проведених за розпорядження Чернівецького міського голови від 07.07.2021 № 319-р, з метою визначення та врахування пропозицій громадськості для підготовки завдання на проектування комплексного благоустрою площі Центральної в м. Чернівцях, висновками роботи робочої групи, створеної під час проведення публічних консультацій згідно з розпорядженням Чернівецького міського голови від 11.08.2021 № 377-р.

На підставі рішенням від 25.10.2022 № 626/32 департаментом урбаністики та архітектури міської ради оголошено Всеукраїнський відкритий архітектурний конкурс на кращу проєктну пропозицію комплексного благоустрою на площі Центральної в місті Чернівцях, тривалістю 4 місяці з 17.11.2022 по 17.03.2023 (Т. 1 а.с. 239 - 240).

Згідно з протоколом засідання та рішенням Журі Всеукраїнського відкритого архітектурного конкурсу на кращу проєктну пропозицію комплексного благоустрою площі Центральної в місті Чернівцях від 17.03.2023, переможцями конкурсу обрано, зокрема: перша премія у розмірі 120000,00 грн присуджена проектній пропозиції під девізом 010323; друга премія у розмірі 80000,00 грн - пропозиції під девізом 212303; третю премію у розмірі 50000,00 грн - пропозиції під девізом 071023.

Так, проектна пропозиція під девізом 010323, що стала переможцем конкурсу, представлена авторським колективом у складі: ОСОБА_8 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , М. Коцюба, О. Кривцова, М. Лисогора, О. Прохоров, С. Конопльова, М. Андрієнко, М. Каблука.

В свою чергу, друга премія присуджена авторському колективу під девізом 212303 у складі: ОСОБА_4 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 ; третя премія під девізом 071023 у складі ОСОБА_13 , Железнов А., Селешок І., Денисенко В., Божко А., Руцький М. (Т. 1 а.с. 174 - 175)

Зазначені премії переможцям архітектурного конкурсу виплачені на підставі наказу директора Департаменту урбаністики та архітектури від 29.03.2023 № 12, зокрема: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 (Т. 1 а.с. 247 - 258).

Вважаючи рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради № 626/32 від 25.10.2022 про проведення Всеукраїнського відкритого архітектурного конкурсу на кращу проектну пропозицію комплексного благоустрою площі Центральної в місті Чернівцях протиправним, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд вважає, що відсутні підстави для задоволення позову.

Так, ст. 140 Конституції України встановлено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Згідно ст. 142 та 143 Конституції України матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначає Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі Закон № 280/97-ВР, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до п.п. 3 п. а ч. 1 ст. 31 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать розгляд і внесення до відповідних органів виконавчої влади пропозицій до планів і програм будівництва та реконструкції об`єктів на відповідній території.

Частиною 5 ст. 60 Закону № 280/97-ВР передбачено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Згідно ст. 8 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності планування територій здійснюється на державному, регіональному та місцевому рівнях відповідними органами виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування.

Планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку.

Рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації.

Порядок проведення архітектурних та містобудівних конкурсів регламентовано Законом України Про архітектурну діяльність.

Так, ст. 6 цього Закону встановлено, що архітектурні та містобудівні конкурси (місцеві, регіональні, всеукраїнські, міжнародні) проводяться для виявлення кращих архітектурно-планувальних, інженерно-технічних та економічних проектних пропозицій щодо об`єктів містобудування та архітектури і визначення виконавців проектної документації.

Архітектурні та містобудівні конкурси можуть організовуватися також для виявлення кращої проектної пропозиції щодо забудови конкретних земельних ділянок.

Виключно на конкурсній основі здійснюється розроблення проектів об`єктів архітектури, реалізація яких має суттєвий вплив на розвиток і формування забудови населених пунктів, а також об`єктів, які розміщуються в зоні охорони пам`яток історії та культури або можуть негативно впливати на території і об`єкти природно-заповідного фонду.

Необхідність проведення таких конкурсів визначається згідно з вимогами містобудівного законодавства та за рішеннями центральних і місцевих органів виконавчої влади, виконавчих органів місцевих рад, а також за ініціативою замовників та об`єднань професійних архітекторів.

Переможці архітектурних та містобудівних конкурсів визначаються журі, до складу якого повинно входити не менш як дві третини висококваліфікованих фахівців у сфері містобудування та архітектури.

Автор проекту, який переміг у конкурсі, має переважне право на подальше розроблення проектної документації, якщо інше не передбачено умовами конкурсу.

Особа, конкурсний проект якої визнано кращим, користується переважним правом його реалізації.

Положення про порядок проведення архітектурних та містобудівних конкурсів затверджується Кабінетом Міністрів України.

Єдині вимоги до організації і проведення архітектурних та містобудівних конкурсів для виявлення кращих архітектурно-планувальних, інженерно-технічних та економічних проектних пропозицій, ідей, концепцій (далі - проектні пропозиції) щодо об`єктів архітектури та містобудування і визначення виконавців проектно-кошторисної та містобудівної документації встановлено Порядком проведення архітектурних та містобудівних конкурсів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.11.1999 № 2137 (далі Порядок).

Відповідно до п. 3, 5 Порядку архітектурні конкурси проводяться для визначення кращих проектних пропозицій щодо об`єктів нового будівництва, реконструкції, реставрації будинків і споруд, забудови окремих земельних ділянок, архітектурних ансамблів площ, вулиць, кварталів, об`єктів благоустрою, ландшафтних та садово-паркових об`єктів, об`єктів монументального і монументально-декоративного мистецтва.

Переможець конкурсу має переважне право на подальше розроблення (чи участь у розробленні) проектно-кошторисної або містобудівної документації, якщо інше не передбачено умовами конкурсу. При цьому між замовником і переможцем конкурсу укладається відповідна угода (контракт) у порядку, встановленому законодавством.

Пунктами 6, 8 Порядку встановлено, що рішення про проведення конкурсу приймається його замовником.

Виключно на конкурсній основі здійснюється розроблення проектів об`єктів архітектури, реалізація яких справляє істотний вплив на розвиток і формування забудови населених пунктів, об`єктів, що розміщуються в зоні охорони пам`яток історії і культури або можуть справляти негативний вплив на території та об`єкти природно-заповідного фонду, а також об`єктів архітектури загальнодержавного значення.

Такі об`єкти визначаються містобудівною документацією і місцевими правилами забудови населених пунктів та у разі необхідності за рішеннями центральних і місцевих органів виконавчої влади, виконавчих органів місцевих рад, місцевих органів містобудування та архітектури.

Програма та умови архітектурного або містобудівного конкурсу погоджуються замовником конкурсу з місцевою державною адміністрацією, виконавчим органом місцевої ради та місцевою організацією Національної спілки архітекторів.

Згідно п. 14, 15 Порядку практичну реалізацію заходів, пов`язаних з проведенням конкурсу, замовник конкурсу здійснює самостійно або на договірних засадах доручає її іншій особі.

Замовник конкурсу несе відповідальність за дотримання умов конкурсу перед його учасниками, які виконали у встановлені терміни і в повному обсязі умови та програму конкурсу, а також забезпечує зберігання конкурсних проектів у період проведення конкурсу та протягом місяця після публікації його підсумків.

Беручи до уваги наведені норми матеріального права та встановлені по справі обставини, суд вважає, що приймаючи оскаржуване рішення № 626/32 від 25.10.2022 відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначений чинним законодавством.

Під час розгляду справи по суті, позивач не обґрунтував протиправність оскаржуваного рішення

Твердження позивача щодо порушення оскаржуваним рішенням його прав, свобод та інтересів, суд оцінює критично, оскільки ним не надано до суду жодного доказу на підтвердження наведеної обставини.

Доводи позивача про порушення оскаржуваним рішенням його прав, свобод та інтересів, на переконання суду, є припущенням та не містять жодного обґрунтування негативного впливу спірним рішенням на конкретні реальні індивідуально виражені права, свободи чи інтереси та свідчать виключно про його незгоду з указаним рішенням, що не є тотожним порушенню права, свободи чи інтересу.

На думку суду, позивач безпосередньо не зазнав жодного втручання в свої права, свободи та інтереси, оскільки оскаржуване рішення не спричинило впливу на нього.

Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що прийняття оскаржуваного рішення не позбавило позивача прийняти участь у проведенні Всеукраїнського відкритого архітектурного конкурсу на кращу проектну пропозицію комплексного благоустрою площі Центральної в місті Чернівцях.

Стосовно обраного позивачем способу захисту порушеного права, суд зазначає наступне.

За змістом ч. 2 ст. 55 Конституції України, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Згідно ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною 1 ст. 5 КАС України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Відповідно до висновку, що сформульований у постанові Верховного Суду України від 15.11.2016 у справі № 800/301/16, який в подальшому було підтримано Верховним Судом, зокрема у постановах від 22.08.2019 у справі № 288/1557/16-а та від 29.11.2022 у справі № 420/2429/20, гарантоване ст. 55 Конституції України й конкретизоване в законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб твердження про порушення прав було обґрунтованим. Обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Відсутність спору, у свою чергу, виключає можливість звернення до суду, оскільки відсутнє право, що підлягає судовому захисту.

Аналогічний висновок, сформований у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.12.2018 у справі № 802/2474/17-а.

З огляду на зазначене, вирішуючи спір, суд повинен пересвідчитись у належності особи, яка звернулась за судовим захистом, відповідного права або охоронюваного законом інтересу (наявність права на позов у матеріальному розумінні), встановити, чи є відповідне право або інтерес порушеним (встановити факт порушення), а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

З цього видно, що під час розгляду кожної справи суд повинен встановити чи має місце порушення прав та інтересів позивача, адже без цього не можна виконати завдання судочинства. Якщо позивач не довів факту порушення особисто своїх прав чи інтересів, то навіть у разі, якщо дії суб`єкта владних повноважень є протиправними, підстав для задоволення позову немає.

Звернення до суду є способом захисту порушених суб`єктивних прав, а не способом відновлення законності та правопорядку у публічних правовідносинах.

Відсутність у заявника прав чи обов`язків у зв`язку із вчиненням оскаржуваних дій не породжує для останнього і права на захист, тобто права на звернення із адміністративним позовом.

Суд зазначає, що таке порушення має бути реальним, обґрунтованим, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи позивача з боку відповідача, який стверджує про їх порушення.

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.

Предметом спору у даній справі є рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради № 626/32 від 25.10.2022 про проведення Всеукраїнського відкритого архітектурного конкурсу на кращу проектну пропозицію комплексного благоустрою площі Центральної в місті Чернівцях.

Порушення своїх прав та інтересів позивач фактично обґрунтовує тим, що через оголошення нового Всеукраїнського відкритого архітектурного конкурсу на кращу проектну пропозицію комплексного благоустрою площі Центральної в місті Чернівцях, відповідач позбавив його, як автора та переможця попереднього конкурсу, можливості скористатися переважним правом на реалізацію подальшого розроблення проектної документації комплексного благоустрою площі Центральної у місті Чернівцях.

Водночас, з матеріалів справи не вбачається, що позивач оскаржував в судовому порядку рішення, дії (бездіяльність) відповідача щодо не розроблення проектної документації за наслідками проведеного відкритого архітектурного бліц-конкурсу на кращу проектну пропозицію комплексного благоустрою площі Центральної в місті Чернівцях, переможцем якого є авторський колектив позивача.

Окремо суд звертає увагу, що обраний позивачем спосіб захисту порушеного права шляхом визнання спірного рішення № 626/32 від 25.10.2022 не забезпечить відновлення порушеного права, оскільки не відповідає способу, що передбачений законодавством.

Враховуючи невідповідність обраного позивачем способу захисту порушеного права, суд вважає, що вказана обставина є окремою підставою для відмови в задоволенні позову.

Оцінюючи правомірність дій та рішень відповідача, суд керується критеріями, закріпленими у ч. 3 ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, яких повинні дотримуватися суб`єкти владних повноважень при реалізації дискреційних повноважень.

Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до положення ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними до суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Як зазначено ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 цього Кодексу. Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності (ст. 90 КАС України).

Позивач під час розгляду справи по суті, не довів належними засобами доказування обставини, на яких ґрунтуються його позовні вимоги.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та наявні докази, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог позивача.

Стосовно розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Оскільки, у задоволенні позову позивачу відмовлено повністю, та за відсутності понесення відповідачем судових витрат, судом розподіл судових витрат не проводиться.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 9, 14, 72 - 77, 139, 241 - 246, 250, 370 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до виконавчого комітету Чернівецької міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_2 , треті особи, які не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , про визнання протиправним та скасування рішення, - відмовити повністю.

Згідно ст. 255 КАС України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до ст. ст. 293, 295 КАС України рішення суду першої інстанції може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня його складання.

Повне судове рішення складено 03.07.2023.

Повне найменування учасників процесу:

позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 );

відповідач - виконавчий комітет Чернівецької міської ради (площа Центральна, 1, м. Чернівці, код ЄДРПОУ 04062216);

третя особа - ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 );

третя особа - Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради (вул. Б. Хмельницького, 64-А, м. Чернівці, код ЄДРПОУ 44158575);

третя особа - ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_3 );

третя особа - ОСОБА_4 ( АДРЕСА_4 );

третя особа - ОСОБА_5 ( АДРЕСА_5 , РНОКПП НОМЕР_4 ).

Суддя В.К. Левицький

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.06.2023
Оприлюднено06.07.2023
Номер документу111978353
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —600/610/23-а

Рішення від 22.06.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 08.06.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 24.05.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Постанова від 01.05.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 27.04.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 06.04.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 10.04.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 23.03.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 20.03.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні