Рішення
від 04.07.2023 по справі 200/9839/21
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 липня 2023 року Справа№200/9839/21

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Грищенка Є.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці до товариства з обмеженою відповідальністю «ВОСТОК-ГАЗ»про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,

ВСТАНОВИВ:

Східне міжрегіональне управління Державної служби України з питань праці (далі позивач, контролюючий орган) звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «ВОСТОК-ГАЗ» (далі відповідач) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов`язання повного зупинення виконання робіт з заповнення автомобільних балонів зрідженим вибухонебезпечним газом і зберігання ємностей зі зрідженим вибухонебезпечним газом та виконання робіт з використання наступних машин, механізмів устаткування підвищеної небезпеки: автомобільного газозаправного пункту (АГЗП), до складу якого входять наступні складові: резервуар ЗВГ, газопроводи з запірною арматурою, насос для перекачування ЗВГ (BROOK CROMPTON, VV FF 100 LS, p/n 100F000002T) та газороздавальна колонка, а також резервуарів підземних горизонтальних сталевих для рідкого палива типу РГС-35, зав. №№ 3, 4, 6, 7 рік виготовлення-2001, країна виробник Україна і резервуарів підземних горизонтальних сталевих для рідкого палива типу РГС-30, зав №№ 4, 1 рік виготовлення 2001, країна виробник Україна, на автозаправному комплексі, розташованого за адресою: м. Волноваха, траса Слов`янськ-Донецьк-Маріуполь 179 км Торгівельно-дорожній сервіс на майданчику «КРИНИЦЯ», у зв`язку із загрозою життю людей.

В обґрунтування позову зазначено, що відповідно до наказу про направлення на перевірку від 30.04.2021 № 174/5.1 та наказу «Про проведення позапланової перевірки ТОВ «ВОСТОК ГАЗ» від 30 квітня 2021 року № 695 посадовими особами управління нагляду в промисловості і на об`єктах підвищеної небезпеки проведено позапланову перевірку відповідача на автозаправній станції за адресою: 85700, Донецька обл., Волноваський р-н., с. Волноваха, Траса Слов`янськ-Донецьк-Маріуполь, 179 км Торгівельно-дорожнього сервісу на майданчику «Криниця».

За результатами здійснення позапланового заходу посадовими особами позивача складено відповідний акт від 06 травня 2021 року № 5.1-18/15-21 та винесено припис про усунення виявлених порушень від 06 травня 2021 року № 5/1-18/15-21.

Перевіркою встановлено 22 порушення нормативно-правових актів з охорони праці, 9 з яких створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

- роботодавцем не отримано дозвіл на устаткування підвищеної небезпеки, а саме: насос для перекачування ЗВГ зрідженого вуглеводного газу (BROOK CROMPTON VV FF 100 LS p/n 100F000002FT;

- роботодавцем не отримано дозвіл на устаткування підвищеної небезпеки, а саме: зберігання ємності для із зрідженим газом (пропан-бутан);

- на час перевірки не надано відомостей про проведення технічного діагностування по паливним резервуарам: резервуар підземний горизонтальний сталевий для рідкого палива типу РГС зав. №№ 6,7, рік виготовлення 2001, країна виготовлення Україна; резервуар підземний горизонтальний сталевий для рідкого палива типу РГС зав. №№ 4,1, рік виготовлення 2001, країна виготовлення Україна; резервуар підземний горизонтальний сталевий для рідкого палива типу РГС зав. №№ 3,4, рік виготовлення 2001, країна виготовлення Україна;

- відсутні відомості про проведення внутрішнього огляду резервуару АГЗП;

- на АГЗП встановлені манометри, яким не проведено перевірку у порядку, встановленому Законом України «Про метрологію та метрологічну діяльність» та Інструкції про порядок приймання, зберігання, відпуску та обліку газів вуглеводневих скраплених для комунально-побутового споживання та автомобільного транспорту, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 03.06.2002 № 332, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24.04.2003 № 331/7652;

- на гумовотканинному рукаві наявні тріщини;

- не надано відомості про обслуговування і ремонт запірної арматури, перевірку на герметичність різьбових та сланцевих з`єднань АГЗП;

- відсутні відомості про проведення гідравлічного випробування на гумовотканинному рукаві АГЗП, а також на гумовотканинному рукаві відсутнє маркування із зазначенням номінального тиску, строків проведеного та чергового гідравлічних випробувань;

- не організовано проведення та не проводяться інструктажі з питань охорони праці (вступний, первинний, повторний, позаплановий і черговий) з робітниками підприємства.

На підставі викладеного просив суд застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов`язання повного зупинення виконання робіт з заповнення автомобільних балонів зрідженим вибухонебезпечним газом і зберігання ємностей зі зрідженим вибухонебезпечним газом та виконання робіт з використання наступних машин, механізмів устаткування підвищеної небезпеки: автомобільного газозаправного пункту (АГЗП), до складу якого входять наступні складові: резервуар ЗВГ, газопроводи з запірною арматурою, насос для перекачування ЗВГ (BROOK CROMPTON, VV FF 100 LS, p/n 100F000002T) та газороздавальна колонка, а також резервуарів підземних горизонтальних сталевих для рідкого палива типу РГС-35, зав. №№ 3, 4, 6, 7 рік виготовлення-2001, країна виробник Україна і резервуарів підземних горизонтальних сталевих для рідкого палива типу РГС-30, зав №№ 4, 1 рік виготовлення 2001, країна виробник Україна, на автозаправному комплексі, розташованого за адресою: м. Волноваха, траса Слов`янськ-Донецьк-Маріуполь 179 км Торгівельно-дорожній сервіс на майданчику «КРИНИЦЯ», у зв`язку із загрозою життю людей.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 09 серпня 2021 року відкрито провадження у справі та призначено її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження, без проведення судових засідань та повідомлення (виклику) учасників справи.

07 вересня 2021 року відповідачем до суду надано відзив на позовну заяву, за змістом якого останній заперечував проти позовних вимог та зазначив, що перевірку було проведено у порушення положень Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Ухвалою суду від 09 вересня 2021 року призначено розгляд справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання у справі на 21 вересня 2021 року.

Ухвалою суду від 21 вересня 2021 року відкладено підготовче засідання по справідо 12 жовтня 2021 року.

12 жовтня 2021 року відкладено підготовче засідання по справі на 21 жовтня 2021 року.

Ухвалою суду від 21 жовтня 2021 року закрито підготовче провадження у справі та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 04 листопада 2021 року.

04 листопада 2021 року представником позивача до суду надано пояснення, за змістом яких останній вказував на безпідставність заперечень відповідача, викладених у відзиві, та зазначив, що доручення Прем`єр-міністра України від 11.03.2021 № 10033/1/1-21 видано на підставі виявлених чисельних порушень, а не щодо перевірки певних суб`єктів господарювання.

При проведенні перевірки не був присутній керівник ТОВ «Восток- Газ», проте, оператор АЗС не здійснював перешкод у проведенні перевірки, а сама така перевірка здійснювалась в присутності працівника поліції.

Дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки не містить дозволу на заповнення, залив і ремонт саме балонів.

Неотримання відповідних дозволів відповідачем, які видаються за результатами проведення відповідних експертиз з охорони праці, створює реальну загрозу життю та здоров`ю працівників.

04 листопада 2021 року відкладено судове засідання у справі на 17 листопада 2021 року.

17 листопада 2021 року відкладено судове засідання у справі на 24 листопада 2021 року.

Ухвалою суду від 24 листопада 2021 року зупинено провадження у справі до набрання законної сили судовим рішенням в справі № 200/15162/21.

Судове засідання у справі призначено на 21 червня 2023 року.

21 червня 2023 року відкладено судове засідання у справі до 04 липня 2023 року о 12 год. 00 хв.

Сторони про дату, час та місце проведення підготовчого засідання повідомлені належним чином, до суду не з`явились. Представником позивача надано до суду заяву про проведення судового засідання у порядку письмового провадження.

Так, згідно з ч. 9ст. 205 КАС Українирозгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження.

Ухвалою суду від 04 липня 2023 року поновлено провадження у справі.

Розглянувши наявні заяви по суті справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються вимоги, дослідивши докази, які наявні в матеріалах справи, суд встановив наступне.

Позивач - Східне міжрегіональне управління Державної служби України з питань праці є суб`єктом владних повноважень, який здійснює у спірних правовідносинах владні управлінські функції, код ЄДРПОУ: 43866127.

Відповідач - товариство з обмеженою відповідальністю «ВОСТОК-ГАЗ», код ЄДРПОУ: 36811430, КВЕД - 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (основний).

Судом встановлено, що з 05 по 06 травня 2021 року посадовими особами контролюючого органу на підставі наказу начальника Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці від 30.04.2021 № 695 проведено позапланову перевірку відповідача з питань дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки на виробничій дільниці (автозаправному комплексі) Товариства з обмеженою відповідальністю «ВОСТОК-ГАЗ».

Перевіркою встановлено порушення відповідачем законодавства в сфері охорони праці, зокрема:

- роботодавцем не отримано дозвіл на устаткування підвищеної небезпеки, а саме: насос для перекачування ЗВГ зрідженого вуглеводного газу (BROOK CROMPTON VV FF 100 LS p/n 100F000002FT;

- роботодавцем не отримано дозвіл на устаткування підвищеної небезпеки, а саме: зберігання ємності для із зрідженим газом (пропан-бутан);

- на час перевірки не надано відомостей про проведення технічного діагностування по паливним резервуарам: резервуар підземний горизонтальний сталевий для рідкого палива типу РГС зав. №№ 6,7, рік виготовлення 2001, країна виготовлення Україна; резервуар підземний горизонтальний сталевий для рідкого палива типу РГС зав. №№ 4,1, рік виготовлення 2001, країна виготовлення Україна; резервуар підземний горизонтальний сталевий для рідкого палива типу РГС зав. №№ 3,4, рік виготовлення 2001, країна виготовлення Україна;

- відсутні відомості про проведення внутрішнього огляду резервуару АГЗП;

- на АГЗП встановлені манометри, яким не проведено перевірку у порядку, встановленому Законом України «Про метрологію та метрологічну діяльність» та Інструкції про порядок приймання, зберігання, відпуску та обліку газів вуглеводневих скраплених для комунально-побутового споживання та автомобільного транспорту, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 03.06.2002 № 332, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24.04.2003 № 331/7652;

- на гумовотканинному рукаві наявні тріщини;

- не надано відомості про обслуговування і ремонт запірної арматури, перевірку на герметичність різьбових та сланцевих з`єднань АГЗП;

- відсутні відомості про проведення гідравлічного випробування на гумовотканинному рукаві АГЗП, а також на гумовотканинному рукаві відсутнє маркування із зазначенням номінального тиску, строків проведеного та чергового гідравлічних випробувань;

- не організовано проведення та не проводяться інструктажі з питань охорони праці (вступний, первинний, повторний, позаплановий і черговий) з робітниками підприємства, про що складено відповідний акт від 06 травня 2021 року № 5.1-18/15-21.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 4 статті 43 Конституції України кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці.

Основні положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їхнього життя і здоров`я в процесі трудової діяльності, на належні, безпечні і здорові умови праці визначені у Законі України від 14.10.1992 №2694-XII "Про охорону праці" (далі - Закон №2694-XII).

Закон №2694-XII передбачає принципи, на яких базується державна політика в галузі охорони праці, у тому числі: пріоритет життя і здоров`я працівників, повна відповідальність роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці; підвищення рівня промислової безпеки шляхом забезпечення суцільного технічного контролю за станом виробництв, технологій та продукції, а також сприяння підприємствам у створенні безпечних та нешкідливих умов праці (стаття4 Закону №2694-XII).

У відповідності до частини 1 статті 38 Закону №2694-XII державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, яким відповідно до Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №96, є Державна служба України з питань праці (Держпраці), яка здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Згідно зі статтею 39 Закону №2694-XII посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право, зокрема забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу з питань праці України, що затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 (далі Положення №96), Державнаслужба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Пунктом 3 Положення №96 визначено, що основними завданнями Держпраці є: 1) реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб; 2) здійснення комплексного управління охороною праці та промисловою безпекою на державному рівні; 3) здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки; 4)організація та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері функціонування ринку природного газу в частині підтримання належного технічного стану систем, вузлів і приладів обліку природного газу на об`єктах його видобутку та забезпечення безпечної і надійної експлуатації об`єктів Єдиної газотранспортної системи.

Згідно з підпунктом 16 пункту 4 Положення №96 Держпраці відповідно до покладених на неї завдань, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці, зокрема в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань:

забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту;

монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;

безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення;

виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів;

організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення та перевірки їх знань.

Відповідно до підпункту 52 пункту 4 Положення №96 Держпраці відповідно до покладених на неї завдань зупиняє, припиняє, обмежує експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень та інших виробничих об`єктів, виготовлення та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва, виконання певних робіт, у тому числі пов`язаних із користуванням надрами, застосуванням нових небезпечних речовин, реалізацію продукції шляхом видачі відповідного розпорядчого документа у передбачених законодавством випадках, а також анулює видані дозволи і ліцензії до усунення порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників.

Відповідно до підпункту 12 пункту 6 Положення №96 Держпраці для виконання покладених на неї завдань має право звертатися у передбачених законом випадках до суду.

Згідно з пунктом 7 вказаного Положення №96 Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду(контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю),їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду(контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V).

Приписами статті 1 Закону №877-V визначено, що державний нагляд (контроль) діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до частини 1 та 4 статті 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд(контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа. Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду(контролю).

Відповідно до статті 1 цього Закону заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Згідно з частинами 6, 7 статті 7 Закону №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт. В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду(контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю). У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду(контролю) вносить до такого акта відповідний запис. Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Частиною 5 статті 4 Закону №877-V передбачено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

З аналізу зазначених норм суд доходить до висновку, що для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов`язання повного зупинення виконання робіт необхідними є три умови: наявність порушення правил охорони праці та безпеки життєдіяльності; наявність загрози життю та здоров`ю працівників відповідача; прямий та безпосередній причинно-наслідковий зв`язок між порушенням та загрозою.

Разом з тим, як встановлено судом із програмного забезпечення «Діловодство спеціалізованого суду», 05 листопада 2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ВОСТОК-ГАЗ» звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці про:

- визнання протиправними дій відповідача щодо проведення позапланової перевірки в період з 05 травня 2021 року по 06 травня 2021 року на автозаправній станції, розташованої за адресою: траса Слов`янськ-Донецьк-Маріуполь 179 км Торгівельно-дорожній сервіс на майданчику «Криниця», Волноваський район, Донецька область, стосовно дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки на підставі направлення від 30 квітня 2021 року № 174/5.1;

- визнання протиправним та скасування припису відповідача про усунення виявлених порушень законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки від 06 травня 2021 року № 5.1-18/15-21.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 21 січня 2022 року у справі № 200/15162/21 адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ВОСТОК-ГАЗ» до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування припису задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано припис Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці про усунення виявлених порушень законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки від 06 травня 2021 року № 5.1-18/15-21.

Вказане рішення набрало законної сили 16 серпня 2022 року.

Зазначеним рішенням суду встановлено, що з 05 по 06 травня 2021 року працівниками відповідача проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) з питань дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки на виробничій дільниці (автозаправному комплексі) Товариства з обмеженою відповідальністю «ВОСТОК-ГАЗ», за результатами якого складено акт від 06 травня 2021 року № 5.1-18/15-21.

Проведеною перевіркою встановлено ряд порушень, перелік яких наведено в описі виявлених порушень вимог законодавства.

На підставі складеного акта 06 травня 2021 року винесено припис про усунення виявлених порушень законодавства у сфері охорони праці та промислової безпеки № 5.1-18/15-21, яким зобов`язано усунути ряд порушень, перелік яких відповідає порушенням, наведеним в описі виявлених порушень вимог законодавства.

У постанові від 16 серпня 2022 року у вказаній справі колегія суддів Першого апеляційного суду дійшла висновку, щодо правомірності висновку суду першої інстанції про те, що матеріалами справи доведено порушення відповідачем порядку проведення перевірки, що є самостійною підставою для скасування рішення суб`єкта владних повноважень прийнятого на основі такої перевірки.

У вказаній постанові суд також дійшов висновку, що результати перевірки, отримані внаслідок неправомірних дій органу не можуть бути підставою для застосування до позивача будь-яких заходів примусового характеру. Тому, оскільки оскаржувані приписи винесені за результатами перевірки, протиправність якої встановлена судом, то ці приписи не можуть бути визнані правомірними та такими, що прийняті на підставі, у межах та у спосіб, встановлений законом».

Суд зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанції у справі № 200/15162/21 мають преюдиційне значення для вирішення цієї справи по суті позовних вимог.

Крім того, у своїй постанові від 30 березня 2023 року у справі № 200/8025/21, повертаючи справу на новий розгляд суд дійшов висновку, зокрема, про наступне: « Суд констатує, що оскаржуючи наслідки проведеного контролюючим органом позапланового заходу державного нагляду (контролю) у вигляді рішень, відповідач не позбавлений можливості посилатись на порушення контролюючим органом вимог законодавства щодо проведення такого заходу, якщо вважає, що вони зумовлюють протиправність таких рішень. При цьому,таким підставам позову, за їх наявності,суди повинні надавати правову оцінку в першу чергу, а у разі, якщо вони не визнані судом такими, що тягнуть протиправність рішень, прийнятих за наслідками такого заходу, - переходити до перевірки підстав позову щодо наявності порушень законодавства по суті встановлених порушень.» ( п. 46 рішення).

Верховним Судом у постанові від 23 червня 2022 року у справі №826/12155/17 зазначено, що порушення порядку проведення перевірки є суттєвими для визначення її результатів. Як наслідок, такі порушення суттєво впливають на законність та обґрунтованість прийнятого за наслідками такої перевірки акту індивідуальної дії з огляду на принципи, визначені статтею 3 Закону №877-V, зокрема об`єктивності та неупередженості здійснення державного нагляду (контролю); здійснення державного нагляду (контролю) лише за наявності підстав та в порядку, визначених законом.

Таким чином, суд не приймає до уваги висновків перевірки, відображених в акті від 06 травня 2021 року № 5.1-18/15-21, оскільки, перевірку проведено з порушеннями чинного законодавства у сфері державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до вимог частин першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Нормами частини другої зазначеної статті встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд, відповідно до положень частини п`ятої статті 77 КАС України, вирішує справу на підставі наявних доказів.

За таких обставин, суд доходить до висновку щодо відмови у задоволенні позовних вимог.

Стосовно розподілу судових витрат суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір», у зв`язку із чим питання про розподіл судових витрат судом не вирішується.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 32, 139, 243 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці до товариства з обмеженою відповідальністю «ВОСТОК-ГАЗ»про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду відмовити повністю.

Рішення прийнято в нарадчій кімнаті в порядку письмового провадження 04 липня 2023 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Є.І. Грищенко

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.07.2023
Оприлюднено07.07.2023
Номер документу112003776
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —200/9839/21

Рішення від 04.07.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Грищенко Є.І.

Ухвала від 04.07.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Грищенко Є.І.

Ухвала від 24.11.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Грищенко Є.І.

Ухвала від 21.10.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Грищенко Є.І.

Ухвала від 09.09.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Грищенко Є.І.

Ухвала від 09.08.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Грищенко Є.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні