Рішення
від 04.07.2023 по справі 380/4607/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 липня 2023 року

справа №380/4607/23

провадження № П/380/4648/23

Львівський окружний адміністративний суд

у складі головуючої судді Сподарик Н.І.,

за участю секретаря судового засідання Суліковської У.І.,

представника позивача Шимін Н.М.,

представника відповідача Грицишин М.Р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Першого заступника керівника Золочівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Золочівської районної державної адміністрації Львівської області (Золочівська районна військова адміністрація Львівської області), Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до товариства з обмеженою відповідальністю «Стальворк» про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява першого заступника керівника Золочівської окружної прокуратури (80700, Львівська область, Золочівський район, м. Золочів, вул. Поштова, 7) в інтересах держави в особі Золочівської районної державної адміністрації Львівської області (Золочівська районна військова адміністрація Львівської області) (80700, Львівська область, Золочівський район, м. Золочів, вул. В`ячеслава Чорновола, 3; код ЄДРПОУ 20858831), Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (79008, м. Львів, вул. Підвальна, 6; код ЄДРПОУ 38627339) до товариства з обмеженою відповідальністю «Стальворк» (80600, Львівська область, Золочівський район, м. Броди, вул. Чупринки, 6; код ЄДРПОУ 14314736), з вимогами:

- визнати протиправну бездіяльність товариства з обмеженою відповідальністю «Стальворк» щодо приведення протирадіаційного укриття №50725 у стан готовності відповідно до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018;

- зобов`язати товариство з обмеженою відповідальністю «Стальворк» у межах компетенції та повноважень вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди №50725, що знаходиться за адресою: вул. Чупринки, 6, м. Броди, Золочівського району, Львівської області, з метою використання її за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що згідно акту оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту від 08.09.2022, наданого до інформації ГУ ДСНС України у Львівській області від 03.02.2023 встановлено, що захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 50725 (балансоутримувач - ТОВ «Стальворк» код ЄДРПОУ 14314736) є неготовим для експлуатації за призначенням. Крім того, у 2018, 2021 та 2022 роках аналогічно балансоутримувачем складалися відповідні акти оцінки стану готовності ПРУ № 50725 (від 08.10.2018, 16.07.2021, 07.02.2022) за результатами яких захисна споруда оцінювалася як неготова та обмежено готова для експлуатації за призначенням. Золочівське РУ ГУ ДСНС України у Львівській області № 5- 2280/58 від 22.09.2022 направило лист (повідомлення) до ТОВ «Стальворк» про необхідність приведення у стан готовності ПРУ №50725. Однак, будь-яких заходів ТОВ «Стальворк» не вжило, а порушення, зазначені у акті оцінки стану готовності від 08.09.2022 - не усунуті. Протиправна бездіяльність ТОВ «Стальворк», полягає у тому, що всупереч положень ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138, упродовж тривалого проміжку часу не забезпечено належне утримання та приведення у період воєнного часу до стану готовності захисної споруди з метою використання її за призначенням. Таким чином, внаслідок протиправної бездіяльності відповідача у сфері цивільного захисту населення порушено інтереси держави та територіальної громади, що і є підставою для звернення із даним позовом прокурором.

Ухвалою суду від 15.03.2023 позовну заяву залишено без руху та надано десятиденний строк на усунення її недоліків. На виконання вимог ухвали суду про залишення позовної заяви без руху, позивачем усунуто вказані недоліки.

Ухвалою суду від 24.03.2023 відкрито провадження у справі та вирішено проводити розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін та встановлено відповідачу п`ятнадцятиденний строк на подання відзиву на позовну заяву.

11.04.2023 за вх.№24920 від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, позовні вимоги заперечив, просив суд у задоволенні позову відмовити. Зазначив, що 05.11.2009 між регіональним відділенням Фонду державного майна України по Львівській області та відповідачем у справі укладено договір № 09/15 зберігання майна захисної споруди цивільної оборони № 50725. За умовами договору № 09/15 від 05.11.2009 на зберігання захисної споруди цивільної оборони № 50729 не покладається обов`язок дооснащувати, доукомплектовувати різними приладами та товарно-матеріальними цінностями об`єкт зберігання, а лише зберігання, утримання та підтримка, майна у робочому стані, що може виражатися наприклад як поточний ремонт, охорона від злочинних посягань, заборона використання приміщень для власних потреб. Зазначає, що захисна (укриття) споруда цивільної оборони № 50725 використовується за своїм прямим призначенням з моменту вторгнення російської федерації по даний час, на підтвердження даної інформації надав суду листи підприємств, працівники яких під час повітряної тривоги перебувають в захисній споруді № 50725, що знаходиться на території підприємства. Також зазначив, що з моменту укладення договору зберігання №09/15 від 05.11.2009 по сьогоднішній час посадовими особами ГУ ДСНС у Львівській області приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки до ТзОВ «Стальворк» не застосовувалось, протоколи про адміністративні правопорушення відповідно до ст. 188-8 КУпАП стосовно посадових осіб ТзОВ «Стальворк» не складались та не виносились постанови про адміністративні стягнення. Щодо повноважень прокурора для звернення в суд з таким позовом зазначає, що законодавством передбачено право Управління, як суб`єкта владних повноважень при застосуванні своєї компетенції, на звернення до суду виключно з позовами про застосування заходів реагування (п. 48 Кодексу цивільного захисту). Повноваження ГУ ДСНС у області визначені Кодексом цивільного захисту населення України та звернення до адміністративного суду здійснюється суб`єктом владних повноважень виключно у випадках, встановлених законом. Тобто суб`єкт владних повноважень, виступаючи позивачем, має бути уповноважений законом на звернення до суду за вирішенням спору прямо визначеного законом. Відтак у прокурора відсутнє право на звернення до суду із цим позовом.

13.04.2023 за вх.№25992 від представника позивача надійшла відповідь на відзив на позовну заяву. Зазначив, що законодавством передбачено обов`язок балансоутримувачів захисних споруд цивільного захисту утримувати такі споруди у стані готовності для використання за призначенням, та у разі неготовності захисної споруди привести її у стан готовності за рахунок власних коштів. На думку представника позивача, ТзОВ «Стальворк» будь-яких заходів з метою приведення захисної споруди у готовність не вживало, внаслідок бездіяльності відповідача стан захисної споруди погіршився з обмежено готового до неготового стану. Виходячи із встановлених фактів, викладених у актах про оцінку стану готовності захисної споруди від 07.02.2022 та 08.09.2022, захисна споруда не може бути використана за її функціональним призначенням у виді протирадіаційного укриття, внаслідок недодержання «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018, що може представляти собою небезпеку для життя та здоров`я людей, які перебувають у вказаній захисні споруди. Вважає позовні вимоги обґрунтованими, просить суд позов задоволити.

19.04.2023 за вх.№27278 від представника Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області надійшла заява по суті спору. Зазначив, що ГУ ДСНС України у Львівській області не має повноважень на звернення до суду із позовною заявою про «визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди, з метою використання її за призначенням», а отже і жодної протиправної бездіяльності зі сторони ГУ ДСНС України у Львівській області не має. В будь-якому випадку, ГУ ДСНС України у Львівській області підтримує всі ініціативи і процеси, які своїм наслідком мають забезпечення (відновлення) пожежної та техногенної безпеки, в тому числі і у захисних спорудах.

25.04.2023 за вх.№8476ел від представника Золочівської районної державної адміністрації Львівської області надійшла заява, в якій зазначив, що позовні вимоги підтримує, просить суд справу розглядати без участі представника.

Ухвалою суду від 24.05.2023 вирішено перейти із спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін до розгляду адміністративної справи № 380/4607/23 за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін, призначено судове засідання.

06.06.2023 за вх.№41439 від представника відповідача надійшла заява про відкладення розгляду справи.

06.06.2023 за вх.№41471 від представника відповідача надійшли додаткові пояснення у справі. Вважає, що позивач неправомірно хоче зобов`язати ТзОВ «Стальворк» вчинити дії щодо майна, яке не належить ТзОВ «Стальворк». Повідомив також, що ТзОВ «Стальворк» проводилась робота щодо виключення захисної споруди цивільної оборони №50725 щ фонду захисних споруд цивільного захисту, але у зв`язку з важким матеріальним та економічним становищем спричиненим пандемією COVID-19, ТзОВ «Стальворк» просило Регіональне відділення ФДМ України відтермінувати підготовку необхідних документів.

15.06.2023 за вх.№44793 від представника ГУ ДСНС України у Львівській області надійшла заява про подальший розгляд справи без участі представника.

20.06.2023 за вх.№46018 від представника позивача надійшло клопотання про долучення доказів.

22.06.2023 за вх.№46521 від представника позивача надійшло клопотання про долучення доказів.

30.06.2023 за вх.№14348ел від представника відповідача надійшло клопотання про долучення документів до матеріалів справи.

Представник позивача позовні вимоги в засіданні суду підтримала, просила суд позов задоволити.

Представник відповідача щодо задоволення позовних вимог заперечив, просив суд у задоволенні позову відмовити.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, дослідивши і оцінивши зібрані по справі докази, в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, судом встановлено наступні обставини.

На території міста Броди Золочівського району Львівської області знаходиться захисна споруда цивільного захисту №50725, розташована по вул. Чупринки, 6, яка перебуває на балансі ТзОВ «Стальворк».

ТзОВ «Стальворк» згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зареєстроване як юридична особа із присвоєнням ідентифікаційного коду юридичної особи (ЄДРПОУ) 14314736, юридична адреса реєстрації якого ідентична до адреси розташування споруди цивільного захисту №50725.

Відповідно до паспорту сховища (протирадіаційного укриття) 50725 від 15.10.2011, введено в експлуатацію захисну споруду за адресою: вул. Чупринки, 6, в м. Броди.

Згідно паспорту захисна споруда, на час введення в експлуатацію, належало ТДВ «Бродівський механічний завод» з 1977 року.

Відповідно до договору зберігання №09/15 від 05.11.2009, укладеного між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Львівській області в особі начальника Горлач Н.Ю. та ВАТ «Бродівський механічний завод» в особі директора Нагірняка М.В., орган управління передає, а зберігач приймає на себе зобов`язання щодо зберігання майна захисних спору цивільної оборони №50725, №50729, що знаходяться за адресою: м. Броди, вул. Чупринки, 6 та обліковуються на балансі і не увійшли до статутного капіталу зберігача в процесі приватизації, протягом строк дії цього договору.

Склад, балансова (залишкова) вартість та стан майна визначається в акті приймання- передачі, що є невід`ємною частиною цього договору.

Відповідно до п. 1.2 договору, сторони виходять з того, що зберігач при здійсненні зберігання майна, що є предметом договору, дотримується обмежень щодо користування і розпорядження майном, відповідно до цього договору.

Згідно п. 2.1.2 договору, зберігач зобов`язаний вживати всіх необхідних заходів для забезпечення зберігання та утримання майна протягом строку зберігання та підтримки його у постійній готовності до використання за призначенням, згідно з вимогами нормативних документів.

Пунктом 2.1.3. передбачено, що зберігач зобов`язаний нести відповідальність за втрату (нестачу) або пошкодження майна, переданого на зберігання Зберігачеві, відповідно до цього Договору та чинного законодавства України, з моменту отримання майна від Органу управління до моменту його повернення.

Відповідно до п. 7.2 договору, такий укладений строком на 10 років та набирає чинності з моменту його підписання.

Згідно з актом приймання-передачі на зберігання захисних споруд, вилучених в процесі приватизації зі статутного фонду ВАТ «Бродівський механічний завод» від 05.11.2009, ВАТ «Бродівський механічний завод» прийняв на безоплатне зберігання захисні споруди цивільного захисту (цивільної оборони), які не увійшли до статутного фонду підприємства, та залишились на балансі і є державним майном в тому числі сховище №50275.

06.11.2019 була укладена додаткова угода №19/8/3 до вказаного Договору з правонаступником Зберігача - ТзОВ «Стальворк» (код ЄДРПОУ 14314736), якою було продовжено строк дії Договору на тих же умовах на 10 років з 06.11.2019 по 06.11.2029.

Як свідчить зміст Облікової картки та Загальних відомостей паспортів протирадіаційного укриття №50275, площа захисної споруди становить 397,2 м2 та розрахована для укриття 732 осіб; розташування сховища (протирадіаційного укриття): вбудоване у будівлю підвальне приміщення; кількість входів: 1; кількість аварійних виходів: 1; кількість дверей і ставень (марка або шифр): - захисно-герметичних: 1. - герметичних: немає; клас сховища (група укриття): КЗ-200; Технічна характеристика систем вентиляції: вентилятори тип 2, кількість 3, продуктивність 4; фільтри і засоби регенерації тип 5, кількість 6; герметичні клапани тип 7, кількість 8; противибухові пристрої тип 9, кількість 10, насоси тип 11, кількість 12, продуктивність 13, прочерк, колорифери або повітроохолоджувачі - тип 13, кількість 15, продуктивність 16, прочерк, холодильні камери тип 17, кількість 18, продуктивність 19, прочерк; наявність і перелік вимірювальних приладів немає; ступінь герметичності (величина відбору повітря) природнє; система опалення немає; система енергопостачання - 2 категорія; система водопостачання немає; тип каналізації, кількість санітарно - технічних приладів: немає; інструмент, інвентар і обладнання, які є в сховищі (протирадіаційному укритті): відра, лопати, лом.

Приміщення підвальне, в мирний час не використовується.

Дата заповнення паспорта: 15 жовтня 2011 року.

Паспорт протирадіаційного укриття скріплений відтиском печатки ВАТ «Бродівський механічний завод».

Посадовими особами Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Львівській області за участю ТзОВ «Стальворк» на виконання Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018 (надалі по тексту також - Вимоги №579), неодноразово, впродовж 2018-2022 року, здійснювалася оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища (протирадіаційного укриття) №50275.

Так, із Акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, протирадіаційного укриття №50275, головним інспектором Бродівського РВ ГУ ДСНС України у Львівській області М.І. Тацій, представника Бродівської РДА В.Б. Олійник, проведено оцінку стану готовності експлуатації і використання сховища (протирадіаційного укриття) №50275, розташованого за адресою: 80600, Львівська область, м. Броди, вул. Чупринки, 6, що належить Регіональному відділенню Фонду державного майна України по Львівській області, балансоутримувач ТзДВ «Бродівський механічний завод».

За результатами оцінки встановлено, що станом на 08.10.2018 протирадіаційне укриття № 50275 оцінюється як обмежено готове до використання за призначенням та рекомендовано вжити заходів щодо приведення захисної споруди в готовність для використання за призначенням.

Також, 16.07.2021 згідно Акта оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, протирадіаційного укриття №50275, головним інспектором Бродівського РВ ГУ ДСНС України у Львівській області М.І. Тацій, у присутності директора ОСОБА_1 , головного енергетика ОСОБА_2 та інженера з ОП і ПБ Гущака М.І. проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища (протирадіаційного укриття) №50275, розташованого за адресою: 80600, Львівська область, м. броди, вул. Чупринки, 6, що належить Регіональному відділенню Фонду державного майна України по Львівській області, балансоутримувач ТзДВ «Бродівський механічний завод». Такою оцінкою встановлено, що станом на 16.07.2021 сховище обмежено готове до використання за призначенням та рекомендовано вжити заходів щодо приведення захисної споруди в готовність для використання за призначенням.

Відповідно до Акта оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, протирадіаційного укриття №50275 від 07.02.2022, складеного у присутності директора ОСОБА_1 , головного енергетика ОСОБА_2 та інженера з ОП і ПБ ОСОБА_3 , станом на 16.07.2021 сховище не готове до використання за призначенням та рекомендовано вжити заходів щодо приведення захисної споруди в готовність для використання за призначенням, а саме завести необхідну документацію, забезпечити вивчення вимог Наказу МВС №579 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань з використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту» та інших нормативних документів.

Усі вищевказані Акти оцінки без зауважень та заперечень, в тому числі приналежності об`єкта та змісту визначених заходів, необхідних для приведення захисної споруди у задовільний стан, підписані відповідальною особою зі сторони ТзДВ «Бродівський механічний завод» та ТзОВ «Стальворк».

Крім цього, Відповідно до Акта оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, протирадіаційного укриття №50275 від 17.06.2023, сховище не готове до використання за призначенням та рекомендовано привести захисну споруду у відповідність до вимог наказу МВС №579 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань з використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту» та інших нормативних документів.

У відповідь на запити окружної прокуратури від 26.01.2023 № 14.54/05-45-312 ВИХ-23 та 07.02.2023 № 14.54/05-45-531ВИХ-23 Золочівською райдержадміністрацією надано інформацію, що останніми не вживались заходи претензійно-позовного характеру щодо приведення у стан готовності ПРУ № 50725, оскільки в райдержадміністрації не передбачені видатки для сплати судового збору та інші витрати пов`язані з розглядом даного питання (листи райдержадміністрації №56-vyh-209/0/2-23 від 13.02.2023 та №56-vyh-253/0/2-23 від 20.02.2023).

Золочівська окружна прокуратура листом від 26.01.2023 повідомила Головне управління з питань надзвичайних ситуацій у Львівській області про те, що прокуратурою встановлено порушення інтересів держави у сфері цивільного захисту та зазначено про здійснення прокурором представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежно здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень до компетенції якого віднесені відповідні повноваження. В зв`язку з цим просив надати інформацію щодо стану готовності вказаної захисної споруди та належним чином засвідчені копії підтверджуючих документів, а також, надати інформацію стосовно того, чи Головне управління ДСНС у Львівській області вживало заходів з метою усунення вказаних порушень, в тому числі у судовому порядку.

На зазначений лист Головне управління ДСНС у Львівській області надало відповідь від 03.02.2023 №5801-693/5808, у якому зазначило, що Головним управлінням у судовому порядку не вживались заходи з метою зобов`язання балансоутримувача захисної споруди №50725 щодо приведення її у готовність до використання за призначенням та надана інформація про заходи, які вживалися.

Золочівська окружна прокуратура скерувала на адресу Головного управління ДСНС у Львівській області повідомлення від 08.03.2023 за №14.54/05-45-921Вих23 щодо пред`явлення до суду адміністративного позову.

З урахуванням виявлених обставин щодо неготовності до експлуатації захисної споруди цивільного захисту сховище №50725 в умовах запровадженого в Україні воєнного стану, прокуратура звернулась з даним позовом до суду.

При вирішенні даного спору суд виходить з наступного нормативно-правового регулювання спірних правовідносин.

Надаючи оцінку досліджуваним правовідносинам, суд виходить з того, що відповідно до статті 27 Конституції України кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Так, відповідно до правових висновків, викладених Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 15.05.2019 у справі №820/4717/16, вимоги про зобов`язання відповідача привести захисну споруду цивільного захисту в належний стан та готовність до укриття є належним способом захисту інтересів держави у цій сфері.

Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 за №64/2022 на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який неодноразово продовжувався та діє і на даний час (04.07.2023).

Відповідно до статті 2 Закону України "Про оборону України" від 06.12.1991 за №1932-ХІІ (надалі по тексту також - ЗУ №1932-ХІІ) оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно статті 3 Закону України "Про оборону України" підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

В силу вимог пункту 14 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання (пункт 2 частини 1 статті 21 Кодексу цивільного захисту України).

Частиною 4 статті 32 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Як визначено частиною 5 статті 32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (надалі по тексту також - Порядок №138) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням, в силу правового регулювання частини 8 статті 32 Кодексу цивільного захисту України, здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку №138 передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до пункту 3 Порядку №138 балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно пункту 10 Порядку №138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:

не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;

не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань та обов`язків, суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни (пункт 1 Розділу І "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 за №579).

Відповідно підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимоги №579 для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (надалі по тексту також - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статі 32 Кодексу цивільного захисту України та пункту 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 за №138.

Суд зазначає, що систематичне невжиття визначених законодавством заходів з метою приведення сховища №50725, що перебуває на балансі ТзОВ «Стальворк», до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

В свою чергу, відповідачем не доведено, а судом не встановлено, що, як на момент звернення прокурора до суду, так й на момент ухвалення рішення суду, захисна споруда за адресою: м. Броди, вул. Чупринки, 6 не перебувала на балансі ТзОВ «Стальворк».

Відтак, з матеріалів справи судом встановлено, що сховище №50725 оцінено як не готове.

Факт знаходження захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційного укриття №50725) у незадовільному до використання стані не є спірним питанням у даній справі та підтверджується Актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту.

Отже, відповідачем не забезпечено утримання захисної споруди цивільного захисту (сховища №50725) у готовності до використання за призначенням.

Зважаючи на те, що ТзОВ «Стальворк» доказів вчинення будь-яких робіт, з моменту здійснення останньої оцінки стану готовності об`єкта, не надано, для приведення до стану готовності укриття до використання за призначенням, то суд у даній справі кваліфікує поведінку останнього як бездіяльність компетентного органу, що суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічну правову позицію підтримав Верховний Суд у справі №826/12192/16 (постанова від 03.10.2018) та у справі №820/5164/15 (постанова від 25.07.2019).

Згідно частини 1 статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог та наявність підстав для їх задоволення шляхом зобов`язання товариства з обмеженою відповідальністю «Стальворк» у межах компетенції та повноважень вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди №50725, що знаходиться за адресою: вул. Чупринки, 6, м. Броди, Золочівського району, Львівської області, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Крім цього, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Згідно висновків Великої Палати Верховного Суду, викладених у постанові від 26.05.2020 по справі №912/2385/18, прийнятої з метою врегулювання розбіжностей у викладених раніше правових позиціях, прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу. Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому ст.23 Закону №1697, прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого ст.23 Закону №1697 і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх на обґрунтування підстав для представництва, яке міститься в позові, однак якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.

Аналогічний правовий висновок викладений у постановах Верховного суду від 02.09.2021 по справі №280/3319/20, від 13.04.2022 по справі №815/1484/18.

Суд відмічає, що Постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану.

У відповідь на лист окружної прокуратури від 26.01.2023 № 14.54/05-45-307ВИХ-23 щодо того чи вживались ГУ ДСНС України у Львівській області відповідні заходи претензійно-позовного характеру до відповідача з метою зобов`язання останнього привести у стан готовності ПРУ № 50725 - контролюючий орган листом від 03.02.2023 № 5801-693/5808 повідомив, що не вживались заходи реагування щодо звернення до адміністративного суду.

Відтак враховуючи тимчасову відсутність у ГУ ДСНС України у Львівській області повноважень на звернення до суду із даним позовом та суспільну значимість порушеного питання, суд приходить до висновку про наявність у прокурора підстав для звернення до суду із цим позовом.

Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

За таких обставин, суд дійшов висновку про відсутність підстав для стягнення на користь позивача сплаченої суми судового збору.

Керуючись ст.ст.14, 72-77, 139, 241-247, 250-251, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов першого заступника керівника Золочівської окружної прокуратури (80700, Львівська область, Золочівський район, м. Золочів, вул. Поштова, 7) в інтересах держави в особі Золочівської районної державної адміністрації Львівської області (Золочівська районна військова адміністрація Львівської області) (80700, Львівська область, Золочівський район, м. Золочів, вул. В`ячеслава Чорновола, 3; код ЄДРПОУ 20858831), Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (79008, м. Львів, вул. Підвальна, 6; код ЄДРПОУ 38627339) до товариства з обмеженою відповідальністю «Стальворк» (80600, Львівська область, Золочівський район, м. Броди, вул. Чупринки, 6; код ЄДРПОУ 14314736) - задовольнити повністю.

Визнати протиправну бездіяльність товариства з обмеженою відповідальністю «Стальворк» щодо приведення протирадіаційного укриття №50725 у стан готовності відповідно до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018;

Зобов`язати товариство з обмеженою відповідальністю «Стальворк» у межах компетенції та повноважень вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди №50725, що знаходиться за адресою: вул. Чупринки, 6, м. Броди, Золочівського району, Львівської області, з метою використання її за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Судові витрати розподілу не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.

Повний текст рішення виготовлено та підписано 06.07.2023.

Суддя Сподарик Н.І.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.07.2023
Оприлюднено10.07.2023
Номер документу112035590
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —380/4607/23

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

Ухвала від 02.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Постанова від 13.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 02.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 12.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 07.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Рішення від 04.07.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні