Рішення
від 06.07.2023 по справі 560/6915/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/6915/23

РІШЕННЯ

іменем України

06 липня 2023 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючої-судді Гнап Д.Д. розглянувши адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до колективного підприємства "Буртинський завод вогнетривів" про зобов`язання вчинити дії.

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

Державна служба геології та надр України звернулася в суд з позовом до колективного підприємства "Буртинський завод вогнетривів", в якому просить припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5735 від 07.02.2013 року, наданого колективному підприємству "Буртинський завод вогнетривів" (ЄДРПОУ - 01373329).

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування первинних коалінів та коалінів із включенням жорстви, придатних для виготовлення вогнетривкої цегли. Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб засновником колективного підприємства "Буртинський завод вогнетривів" є громадянин Російської Федерації ОСОБА_1 , що на думку позивача, є підставою для припинення права користування надрами, шляхом анулювання виданого йому спеціального дозволу.

Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому проти задоволення позову заперечує. Зазначає, що законодавством України встановлено вичерпний перелік підстав для анулювання спеціального дозволу на користування надрами. Наявність у засновниках користувачів надрами громадянина Росії не є підставою для анулювання дозволу.

Також звернув увагу суду на те, що громадянина Російської Федерації ОСОБА_1 було виключено із складу засновників, а тому відсутні підстави для задоволення позову.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 27 квітня 2023 року позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 02 травня 2023 року відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Колективному підприємству "Буртинський завод вогнетривів" надано спеціальний дозвіл на користування надрами №5735 від 07.02.2013 року з метою видобування первинних коалінів та коалінів із включенням жорстви, придатних для виготовлення вогнетривкої цегли

Серед засновників колективного підприємства "Буртинський завод вогнетривів" був ОСОБА_1 , громадянин Російської Федерації.

Позивач, вважаючи таку обставину підставою для припинення користування надрами, звернувся до суду з позовом про анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

Також судом встановлено, що відповідно до протоколу загальних зборів колективного підприємства "Буртинський завод вогнетривів"№ 26/04/2023 від 26.04.2023 ОСОБА_1 виключено із складу засновників, про що внесено відповідні відомості до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 18.05.2023 засновниками колективного підприємства "Буртинський завод вогнетривів" є громадяни України: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 .

IV. ОЦІНКА СУДУ

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1174 від 30.12.2015 (далі-Положення).

Пунктом 4 Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Таким чином, позивач у справі суб`єкт владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №615 від 30.05.2011 (далі - Порядок №615).

Згідно п. 22 Порядку № 615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбачених Кодексом України про надра, Законами України "Про нафту і газ" та "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Так, частиною 2 статті 26 Кодексу України про надра визначено, що анулювання спеціального дозволу на користування надрами здійснюється у разі:

1) звернення користувача надр із заявою про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, в тому числі якщо відпала потреба у користуванні надрами;

2) виявлення факту вичерпання запасів, визначених спеціальним дозволом на користування надрами, на основі звітності, поданої надрокористувачем, - якщо надрокористувач не звернувся у встановленому цим Кодексом порядку із заявою про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами на підставі пункту 5 частини першої статті 165 цього Кодексу;

3) наявності в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про припинення юридичної особи, яка є надрокористувачем, шляхом ліквідації або відомостей про припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, яка є надрокористувачем, а також у разі неподання надрокористувачем заяви про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з перетворенням юридичної особи - власника спеціального дозволу на користування надрами у строк, встановлений пунктом 14 частини першої статті 165 цього Кодексу;

4) заподіяння внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої шкоди життю чи здоров`ю людей або виникнення істотного забруднення навколишнього природного середовища;

5) невиконання, за винятком наявності обставин, не залежних від надрокористувача, затвердженої програми робіт з порушенням строків на більш як один рік з дати закінчення виконання відповідного етапу програми робіт;

6) встановлення факту подання в заяві про видачу спеціального дозволу на користування надрами та документах, що додаються до неї, недостовірних відомостей щодо заявника;

7) невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з порушенням вимог законодавства - після зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з таким порушенням із наданням достатнього часу для їх усунення;

8) застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) відповідно до Закону України "Про санкції" у вигляді анулювання спеціального дозволу на користування надрами;

9) наявності підстави, передбаченої частиною четвертою статті 161 цього Кодексу;

10) виявлення підстав для анулювання спеціального дозволу на користування надрами, передбачених Законом України "Про газ (метан) вугільних родовищ" - для спеціальних дозволів на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, та видобування газу (метану) вугільних родовищ.

Спеціальний дозвіл на користування надрами анулюється з підстав, визначених пунктами 1, 3, 8 і 9 частини другої цієї статті, відповідним дозвільним органом, а з підстав, визначених пунктами 2, 4 - 7 і 10 частини другої цієї статті - виключно судом.

Анулювання спеціального дозволу на користування надрами з підстав, визначених пунктами 4, 5, 7 і 10 частини другої цієї статті, дозволяється виключно у разі, якщо такі підстави були встановлені за результатами проведення заходів державного нагляду (контролю). Анулювання спеціального дозволу на користування надрами з підстави, визначеної пунктом 8 частини другої цієї статті, здійснюється з урахуванням вимог, передбачених частинами п`ятою - сьомою статті 13 цього Кодексу.

Таким чином, за наявності передбачених законом підстав, право припинити користування надрами належить до компетенції органу, який надав надра у користування. Припинення права користування надрами та анулювання дозволу здійснюється шляхом прийняття Держгеонадра України відповідного наказу.

Суд може припинити право користування надрами лише у разі незгоди користувачів в указаних вище випадках. Таким чином, судовий порядок вирішення питання припинення права користування надрами передбачений у разі незгоди користувача з анулюванням спеціального дозволу на користування надрами, тобто у разі наявності спору з цього приводу.

Предметом позову у цій справі є анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5735 від 07.02.2013 року, наданого колективному підприємству "Буртинський завод вогнетривів", у зв`язку з тим, що користувачем надр є громадянин Російської Федерації ОСОБА_1 .

Як встановлено судом та не заперечувалося відповідачем (відповідь на відзив не була подана) ОСОБА_1 було виведено із складу засновників підприємства відповідача, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 18.05.2023. Тобто ця обставина не може слугувати підставою для анулювання спеціального дозволу.

Суд зазначає, що позивач взагалі не проводив заходів державного нагляду (контролю) щодо додержання відповідачем вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Також суд зауважує, що ч. 3 ст. 26 Кодексу України про надра не містить норми про те, що законодавством України можуть бути передбачені інші випадків припинення права користування надрами, як про те стверджує позивач.

Тобто, позивач не навів жодної норми, яка є підставою для анулювання спеціального дозволу відповідача.

З урахуванням викладеного, суд вважає, що позовні вимоги Державної служби геології та надр України до колективного підприємства "Буртинський завод вогнетривів" про анулювання спеціального дозволу є безпідставними та необґрунтованими.

Згідно з вимогами статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Таким чином, виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову необхідно відмовити повністю.

Відповідно до положень статті 139 КАС України судові витрати між сторонами не розподіляються.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні позову Державної служби геології та надр України до колективного підприємства "Буртинський завод вогнетривів" про анулювання спеціального дозволу відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Державна служба геології та надр України (вул. Антона Цедіка, 16,Київ 57,03057 37536031) Відповідач:Колективне підприємство "Буртинський завод вогнетривів" (вул. Перемоги, буд. 4,Буртин,Шепетівський район, Хмельницька область,30510 01373329)

Головуюча суддя Д.Д. Гнап

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.07.2023
Оприлюднено10.07.2023
Номер документу112038353
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —560/6915/23

Постанова від 12.09.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 07.08.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 28.07.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 28.07.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Рішення від 06.07.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

Ухвала від 02.05.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

Ухвала від 27.04.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні