Постанова
від 21.06.2023 по справі 160/20736/22
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

21 червня 2023 року м. Дніпросправа № 160/20736/22Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Білак С.В. (доповідач), суддів: Чабаненко С.В., Юрко І.В., розглянувши в порядку письмового провадження у м. Дніпрі апеляційну скаргу Департаменту економічного розвитку Дніпропетровської обласної державної адміністрації на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.02.2023 року в адміністративній справі №160/20736/22 (суддя у 1 інстанції Жукова Є.О.) за позовом Департаменту економічного розвитку Дніпропетровської обласної державної адміністрації до Східного офісу Держаудитслужби про визнання протиправним, скасування наказу; визнання протиправним та скасування повідомлення; визнання протиправними дій; визнання протиправним та скасування вимоги,-

ВСТАНОВИВ:

Департамент економічного розвитку Дніпропетровської обласної державної адміністрації звернувся до суду з позовом до Східного офісу Держаудитслужби про визнання протиправним, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати Наказ Східного офісу Держаудитслужби №176 від 07.07.2022 року «Про затвердження Плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби на III квартал 2022 року» з урахуванням змін, внесених наказом Східного офісу Держаудитслужби 31.08.2022 року № 237;

- визнати протиправним та скасувати повідомлення Східного офісу Держаудитслужби № 040420-15/4066-2022 від 07.07.2022 року про проведення ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності Департаменту економічного розвитку Дніпропетровської обласної державної адміністрації;

- визнати протиправними дії Східного офісу Держаудитслужби щодо проведення ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності Департаменту економічного розвитку Дніпропетровської обласної державної адміністрації за період з 24.02.2022 по 30.06.2022 року;

- визнати протиправною та скасувати вимогу «щодо усунення порушень законодавства» від 30.11.2022 року №040420-15/6821-2022, винесену Східним офісом Держаудитслужби внаслідок незаконно проведеної відповідачем ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності Департаменту економічного розвитку Дніпропетровської обласної державної адміністрації за період з 24.02.2022 по 30.06.2022 року.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.02.2023 року у задоволені позову відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неповне з`ясування обставин справи, порушення судом норм матеріального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та задовольнити позов.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що у відповідача були відсутні підстави для проведення перевірки на підставі листа Держаудитслужби від 20.06.2022 року №00200-18/4382-2022, оскільки це не передбачено порядком №955. В спірній вимозі відповідачем не зазначено яким чином слід усунути виявлені порушення, що суперечить вимогам чинного законодавства.

В відзиві на апеляційну скаргу відповідач просив залишити рішення суду першої інстанції без змін.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів виходить з наступного.

З матеріалів справи слідує, що Східним офісом Держаудитслужби наказом № 176 від 07.07.2022 року (далі - Наказ № 176) затверджено План проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби на III квартал 2022 року.

У п. 1.1.8.1 затвердженого вказаним вище наказом Плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби на Ш квартал 2022 року зазначено про проведення ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності Департаменту економічного розвитку Дніпропетровської обласної військової адміністрації.

Як підставу проведення такого заходу державного фінансового контролю в Плані було вказано Лист Держаудитслужби від 20.06.2022 року за № 00200-18/4382-2022.

В подальшому до вказаного Наказу було внесено зміни Наказом №237 від 31.08.2022 року.

Східним офісом Держаудитслужби на підставі направлення про проведення заходів державного фінансового контролю від 14.07.2022 року №252, виданого відповідачем на підставі затвердженого Плану проведення заходів державного фінансового контролю Східним офісом Держаудтислужби на III квартал 2022 року, виписаним Повідомленням від 07.07.2022 року № 040420-15/4066- 2022, з проведено ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності Департаменту економічного розвитку Дніпропетровської обласної державної адміністрації за період з 24.02.2022 по 30.06.2022 року.

За результатами перевірки 14.10.2022 року було складено акт перевірки № 040415-20/2, який підписано Департаментом із запереченнями.

30.11.2022 року Департаментом отримано вимогу «щодо усунення порушень законодавства» від 15.09.2022 року №040420-15/6821-2022, якою позивача зобов`язано усунути виявлені ревізією порушення, а саме:

1. встановлено не укладання договорів про матеріальну відповідальність з особами, які безпосередньо виконують роботу пов`язану зі зберіганням товарно-матеріальних цінностей, що є порушення ст. 135-1 Кодексу законів про працю України.

2. порушення законодавства у сфері закупівель на суму 972 988,90 грн, яке виникло внаслідок не висвітлення у 8 випадках інформації стосовно договорів на постачання товарів на сайті PROZORRO.» (порушення викладені на сторінках 24-25 Акту ревізії)

3. понаднормове списання по обліку матеріальних цінностей, відповідно до Актів приймання - передачі на суму 7 714 008,00 грн. внаслідок включення до продуктових наборів продуктів (ковбаси), які не передбачені затвердженим Переліком продовольчих товарів, замовлення за якими формує Мінекономіки.

4. понаднормове списання по обліку матеріальних цінностей, відповідно до Актів приймання-передачі в кількості 92 171 кг на суму 2 073 847,00 грн. внаслідок передачі до військових адміністрацій цукру в завищених обсягах.

5. понаднормове списання по обліку матеріальних цінностей, відповідно до Актів приймання-передачі на суму 701 989,20 гри внаслідок включення до продуктових наборів продуктів (Молоко згущене варене «Іриска» з цукром 8,5%), які не передбачені затвердженим Переліком продовольчих товарів, замовлення за якими формує Мінекономіки» та пунктом 7 оскаржуваної вимоги встановлено: «використання коштів субвенції здержавного бюджету всупереч напрямам її використання на суму 37 501973,82 грн (продукт харчовий рослинний варений «Іриска» з цукром, молоко згущене варене «Іриска» з цукром, продукт молоковмісний згущений з цукром, продукт харчовий згущений з молоком, продукт харчовий рослинний згущений з цукром, продукт молочно-рослинний концентрований стерилізований, суп гороховий традиційний брикет) внаслідок включення продуктів харчування, які не передбачені розрахунком потреби продовольчих товарів для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони з метою задоволення нагальних потреб функціонування держави.

6. понаднормове списання по обліку матеріальних цінностей, відповідно до Актів приймання - передачі на суму на суму 87 390,43 грн внаслідок включення до продуктових наборів продуктів (пластівців), які не передбачені затвердженим Переліком продовольчих товарів, замовлення за якими формує Мінекономіки.

8. недоотримання фізичними особами належних їм матеріальних ресурсів на загальну суму 472 5 72 409,70 грн. внаслідок формування продуктових наборів не у повному обсязі.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає наступне.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначає Закон України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (далі - Закон №2939-XII).

Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, перевірки державних закупівель та інспектування.

Відповідно до п. 3 Порядку планування заходів державного фінансового контролю органами державного фінансового контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 серпня 2001 № 955 (далі - Порядок №955) проведення державного фінансового аудиту та інспектування здійснюється відповідно до планів проведення заходів державного фінансового контролю Держаудитслужби та її міжрегіональних територіальних органів, які складаються на кожний квартал.

Згідно пункту 6 Порядку №955, строки підготовки та порядок затвердження планів проведення заходів державного фінансового контролю визначаються Держаудитслужбою.

Пунктом 7 Порядку №955 встановлено, що основними підставами для включення заходів з проведення державного фінансового аудиту та інспектування до планів проведення заходів державного фінансового контролю є:

а) закони, акти Президента України, постанови Верховної Ради України, прийняті відповідно до Конституції та законів України, акти Кабінету Міністрів України, доручення Прем`єр-міністра У країни,накази Мінфіну;

б) звернення правоохоронних органів, юридичних і фізичних осіб;

в) пропозиції Рахункової палати, Мінфіну, Мінекономіки, ДФС, Казначейства, прийняті органами державного фінансового контролю до виконання;

г) ініціатива, виявлена органами державного фінансового контролю з урахуванням таких критеріїв, як:

- економічна та соціальна важливість питань, які обов`язково включаються до програм і планів дій Кабінету Міністрів України на відповідний період;

- значний обсяг фінансових потоків, інших державних ресурсів, що спрямовувалися на виконання бюджетних програм, утримання державних органів;

- публічна інформація про факти порушень і зловживань у фінансовій сфері та неефективного управління державним майном;

- імовірність виникнення фінансових порушень, у тому числі внаслідок відсутності (низького рівня)внутрішнього контролю;

- ризики допущення фінансових порушень у підконтрольних установах;

ґ) ініціатива, виявлена підконтрольними установами та їх органами управління, прийнята органами державного фінансового контролю до виконання.

Пунктом 7-1 Порядку передбачено, що до планів проведення заходів державного фінансового контролю включаються заходи державного фінансового аудиту та інспектування за високо ризиковими операціями щодо використання державних ресурсів за підставами, зазначеними у підпунктах "б"-"ґ" пункту 7 цього Порядку.

Згідно з листа Держаудитслужби від 20.06.2022 року № 002000-18/4382-2022 з метою здійснення контролю за додержанням законодавства при закупівлі товарів, робіт і послуг для забезпечення населення гуманітарною та іншою допомогою в умовах воєнного стану в України, її обліком, розподілом та використанням та зважаючи на звернення Бюро економічної безпеки від 13.04.2022 року № 1/5/0/2863-22 та від 08.06.2022 року № 17-14871-2022 щодо виявлення фактів завищення цін та розподілу і використання гуманітарної допомоги Офісу було доручено надати у встановленому порядку пропозиції щодо включення до планів проведення заходів державного фінансового контролю на III квартал 2022 ревізій окремих питань фінансово- господарської діяльності військових адміністрацій та їх структурних підрозділів, що визначені розпорядниками державних коштів за період з 24.02.2022 по 30.06.2022 року.

Відповідно до звіту про використання субвенції за місцевим бюджетом Дніпропетровської області станом на 30.06.2022 року Офісом було встановлено, що Департаментом було укладено з постачальниками договори на закупівлю товарно-матеріальні цінності на загальну суму 628 549,30 тис. грн., оплачено договорів на загальну суму 446 963,40 тис. грн. Також отримано товарно- матеріальні цінності від інших обласних військових адміністрацій на загальну суму 216 307,17 тис. грн.

Крім того, за період з 24.02.2022 по 30.06.2022 року Департаментом економічного розвитку Дніпропетровської ОВА отримано продуктів харчування та пакувальних засобів (консерви, борошно, крупа пшенична, рис, крупа манна, макаронні вироби, олія, цукор, пластівці, пакети, стреч плівка, стрічка клейка пакувальна, стрічка самок лейка, гофроящики, піддони) від Управління цивільного захисту Дніпропетровської ОВА на загальну суму 40 301,11 тис. грн.

Таким чином на виконання листа Держаудитслужби від 20.06.2022 року №002000-18/4382-2022 та враховуючи економічну та соціальну важливість питань, значний обсяг фінансових потоків, імовірність виникнення фінансових порушень оскільки Департамент отримував та використовував кошти субвенції на забезпечення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану та існуючі у зв`язку з цим ризики завищення цін та не правомірного розподілу і використання гуманітарної допомоги, Офісом за власною ініціативою було включено Департамент до плану проведення державного фінансового контролю на III квартал 2022 року, керуючись пунктом 7 Порядку №955.

Відповідно до пункту 6 Порядку № 955 строки підготовки та порядок затвердження планів проведення заходів державного фінансового контролю визначає Держаудитслужба

Строки підготовки та порядок затвердження планів проведення заходів державного фінансового контролю Держаудитслужби та офісів. Держаудитслужби визначено Інструкцією з планування діяльності органів державного фінансового контролю, затвердженою наказом ГоловКРУ України від 256 жовтня 2005 року №319 (в редакції наказу Держаудитслужби від 26 грудня 2019 року №366), зі змінами (далі - Інструкція №319).

Розділом IV Інструкції №319 визначено порядок підготовки та затвердження плану ДФК Держаудитслужби.

Підготовка та затвердження плану ДФК офісу Держаудитслужби визначена розділом V Інструкції №319.

Відповідно до пункту 5 розділу V Інструкції №319, в редакції що діяла на час прийняття наказу Східного офісу Держаудитслужби від 07.07.2022 №176, проект плану ДФК офісу Держаудитслужби, сформований за формами, визначеними додатками 7 та 8 до цієї Інструкції та попередньо узгоджений з контролюючими структурними підрозділами Держаудитслужби відповідно до встановлених меж їх компетенції, строком до 25 листопада, 25 лютого, 25 травня і 25 серпня кожного року, або в інші строки, визначені Держаудитслужбою, надсилається для погодження до підрозділу Держаудитслужби, відповідального за планування.

Відповідно до пункту 8 розділу V Інструкції №319 підрозділ Держаудитслужби, відповідальний за планування, здійснює аналіз проектів планів ДФК офісів Держаудитслужби в частині дотримання вимог щодо їх формування та погодження, на підставі якого складає проект листа щодо погодження таких планів, в якому (за потреби) зазначає зміни чи доповнення, що є обов`язковими для врахування перед їх затвердженням.

Проект листа через систему електронного документообігу погоджується з контролюючими структурними підрозділами Держаудитслужби, заступниками Голови Держаудитслужби та подається на підпис заступнику Голови Держаудитслужби, який координує та контролює діяльність підрозділу Держаудитслужби, відповідального за планування до 10 грудня, 10 березня, 10 червня і 10 вересня.

Підписаний лист-погодження є підставою для коригування проектів планів ДФК офісів Держаудитслужби.

Відповідно до пункту 9 розділу V Інструкції №319 План ДФК офісу Держаудитслужби затверджується наказом офісу строком до 15 грудня, 15 березня, 15 червня і 15 вересня кожного року, а його електронна копія надсилається до Держаудитслужби не пізніше за наступний робочий день.

Листом №002200-18/4258-2022 від 15.06.2022 року Держаудитслужба доручила офісам переглянути проекти планів проведення заходів державного фінансового контролю на III квартал 2022 року, які були надіслані на розгляд до Держаудитслужби, та за результатами опрацювання Пріоритетних напрямів, надати Департаменту стратегічного планування, звітності та координації здійснення державного фінансового контролю встановивши термін до 22 червня 2022 року.

Східним офісом Держаудитслужби було переглянуто проект плану проведення заходів державного фінансового контролю на III квартал 2022 року та після отримання відповідного його погодження, про що офіс повідомлено листом Держаудитслужби №000200-18/4881-2022 від 06.07.2022 року, було видано наказ Східного офісу Держаудитслужби від 07.07.2022 року №176 «Про затвердження Плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби на III квартал 2022. року».

Колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції, що порядок №955 не містить норми яка передбачає затвердження плану до початку відповідного кварталу, водночас пунктом 6 Порядку №955 передбачено, що строки підготовки та порядок затвердження планів проведення заходів державного фінансового контролю визначаються Держаудитслужбою. Отже Східним офісом Держаудитслужби не допущено порушень Інструкції №319 та Порядку №955 при затвердженні плану проведення заходів державного фінансового контролю на III квартал 2022 року.

Щодо змін до Плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби на III квартал 2022 року, внесених наказом Східного офісу Держаудитслужби від 31.08.2022 року №237, то відповідно до 8 Порядку №955 внесення змін до планів проведення заходів державного фінансового контролю проводиться у порядку їх затвердження.

Пунктом 4 розділу VI Інструкції №319 визначено, що пропозиції щодо внесення змін до планів ДФК Держаудитслужби та офісів Держаудитслужби, сформовані відповідно до пункту 1 цього розділу, подаються (надсилаються) до підрозділу Держаудитслужби, відповідального за планування, не пізніше ніж за 20 календарних днів до закінчення поточного планового періоду (в частині інспектувань).

Відповідно до пункту 5 розділу VI Інструкції №319 за потреби Держаудитслужба може прийняти рішення про внесення змін до планів ДФК Держаудитслужби та офісів Держаудитслужби у строки, пізніші за встановлені пунктом 4 цього розділу. Держаудитслужба також може прийняти рішення про внесення змін до планів ДФК Держаудитслужби та офісів Держаудитслужби планових періодів, які завершилися, за умови, що проведення відповідного заходу державного фінансового контролю вже розпочато та триває, а саме в частині зміни періоду, що перевіряється, виконавців та строків проведення заходів державного фінансового контролю.

У зв`язку з великим обсягом бюджетних коштів, який підлягав ревізії виникла необхідність у внесенні змін до плану в частині строку проведення ревізії.

Наказом Східного офісу Держаудитслужби від 31.08.2022 року №237, за погодженням Держаудитслужби листом від 30.08.2022 року №000200-18/6578- 2022 "Про внесення змін до плану", що вбачається зі змісту самого наказу, внесено зміни до пункту 1.1.8.1 Плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби на III квартал 2022 року в частині завершення строку проведення ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності Департаменту економічного розвитку Дніпропетровської обласної військової адміністрації.

Отже Східним офісом Держаудитслужби не допущено порушень Інструкції №319 та Порядку №955 при затвердженні змін до Плану проведення заходів державного фінансового контролю на III квартал 2022 року.

Після затвердження наказу Східного офісу Держаудитслужби від 07.07.2022 року №176 «Про затвердження плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби на III квартал 2022 року» відповідачем відповідно до п. 8 Порядку № 550 повідомлено об`єкт контролю про дати її початку та закінчення.

Відповідно до пункту 8 Порядку №550 орган державного фінансового контролю, що проводить планову виїзну ревізію, повідомляє об`єкту контролю одним із способів, визначених у пункті 39 цього Порядку, про дати її початку та закінчення. Планова виїзна ревізія розпочинається не раніше ніж через 10 календарних днів після надіслання об`єкту контролю повідомлення.

Відповідно до Повідомлення Східного офісу Держаудитслужби від 07.07.2022 року №040420-15/4066-2022 початком контрольного заходу було визначено 18.07.2022 року, що не суперечить п. 8 Порядку № 550.

Повідомлення було вручено нарочно, що підтверджується вхідним номером Департаменту економічного розвитку Дніпропетровської обласної військової адміністрації від 07.07.2022 року №115/0/30-22.

Відповідно до пункту 22 Порядку №550 планова виїзна ревізія може бути зупинена у разі необхідності проведення зустрічних звірок, без завершення яких неможливе якісне проведення ревізії, термінового виконання інших завдань відповідно до повноважень, передбачених Законом, а також у разі обґрунтованого звернення об`єкта контролю за погодженням з керівником органу державного фінансового контролю. При цьому ревізія повинна бути закінчена протягом 60 робочих днів.

Рішення про зупинення та поновлення планової виїзної ревізії приймає керівник органу державного фінансового контролю за письмовим поданням посадової особи органу державного фінансового контролю, що проводить ревізію.

У разі зупинення ревізії на строк понад 3 робочих дні орган державного фінансового контролю надсилає об`єкту контролю та органу, який ініціював проведення ревізії, письмове повідомлення про дату зупинення ревізії.

Поновлення проведення ревізії можливе одразу після повідомлення про це об`єкта контролю. Повідомлення здійснюється одним із способів, визначених у пункті 39 цього Порядку.

Строк, на який зупинено ревізію, не включається до тривалості її проведення.

Листи якими відповідач повідомляв об`єкт контролю про зупинення та поновлення ревізії, підписані першим заступником начальника Східного офісу Держаудитслужби не свідчать про порушення пункту 22 Порядку №550, оскільки за змістом не є рішенням про зупинення чи поновлення ревізії, а лише сповіщають про таке. Надання самих рішень об`єкту контролю порядком №550 не передбачено.

За таких обставин відсутні порушення процедури призначення та проведення ревізії, на що посилається позивач в позові та в адміністративній скарзі.

Відповідно до вимог пп.16 п.6 цього ж Положення Держаудитслужба для виконання покладених на неї завдань має право: пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства.

Наведені вище норми кореспондуються з приписами п.7 ст.10 Закону №2939-XII, згідно з якими органу державного фінансового контролю надається право пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства.

Частиною 2 ст.15 Закону №2939-XII встановлено, що законні вимоги службових осіб органу державного фінансового контролю є обов`язковими для виконання службовими особами об`єктів, що контролюються.

Виходячи з аналізу наведених правових норм, органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за використанням коштів державного і місцевого бюджетів та у разі виявлення порушень законодавства пред`являти обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень, при цьому, при виявленні збитків, завданих державі чи об`єкту контролю, орган Держфінконтролю визначає їх розмір та звертається до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

Вимога органу державного фінансового контролю спрямована на корегування роботи підконтрольної організації та приведення її у відповідність із вимогами законодавства і у цій частині вона є обов`язковою до виконання. При цьому, на переконання суду, виявлені під час перевірки суми нецільового використання коштів державного або місцевих бюджетів, які підлягають поверненню до відповідного бюджету, є нічим іншим як збитками заподіяними такому бюджету. Що стосується відшкодування виявлених збитків, завданих державі чи об`єкту контролю, то про їх наявність може бути зазначено у вимозі, але вони не можуть бути примусово стягнуті шляхом вимоги. Такі збитки відшкодовуються у добровільному порядку або шляхом звернення до суду з відповідним позовом.

Бюджетним кодексом України регулюються відносини, що виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства, і питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства, а також визначаються правові засади утворення та погашення державного і місцевого боргу (ст. 1 Бюджетного кодексу України).

Відповідно до п. 1 ч.1 ст. 113 Бюджетного кодексу України до повноважень органів державного фінансового контролю з контролю за дотриманням бюджетного законодавства належить здійснення контролю, зокрема, за цільовим та ефективним використанням коштів державного бюджету та місцевих бюджетів (включаючи проведення державного фінансового аудита).

Згідно з п.1 ч.1 ст.117 Бюджетного кодексу України за порушення бюджетного законодавства до учасників бюджетного процесу можуть застосовуватися такі заходи впливу, зокрема, як попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства - застосовується в усіх випадках виявлення порушень бюджетного законодавства. Виявлені порушення бюджетного законодавства мають бути усунені в строк до 30 календарних днів.

За правилами ч.1 ст.118 Бюджетного кодексу України попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства може застосовуватися учасниками бюджетного процесу, уповноваженими цим Кодексом на здійснення контролю за дотриманням бюджетного законодавства.

Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що Держуадитслужба як учасник бюджетного процесу уповноважена Бюджетним кодексом України на здійснення контролю за дотриманням бюджетного законодавства (у частині цільового і ефективного використання бюджетних коштів), наділена правомочностями з накладення санкції у вигляді попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства.

Закон визначає правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні, проте саме Бюджетний кодекс України регламентує, зокрема, питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства, а відтак є спеціальним нормативним актом щодо регулювання правовідносин в частині способів і форм притягнення осіб до відповідальності за порушення бюджетного законодавства. І саме вказаним спеціальним законом передбачено повноваження органів державного фінансового контролю накладати попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства.

Крім того, відповідно до п. 24 ч.1 ст. 116 Бюджетного кодексу України порушенням бюджетного законодавства визнається порушення учасником бюджетного процесу встановлених цим Кодексом чи іншим бюджетним законодавством норм щодо складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету та звітування про його виконання, а саме - нецільове використання бюджетних коштів.

Згідно з п.п.1, 2 ч.1 ст. 117 Бюджетного кодексу України за порушення бюджетного законодавства до учасників бюджетного процесу можуть застосовуватися такі заходи впливу, зокрема, як: попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства - застосовується в усіх випадках виявлення порушень бюджетного законодавства; зупинення операцій з бюджетними коштами - застосовується за порушення бюджетного законодавства, визначені пунктами 1 - 3, 10, 11, 14 - 29, 32 - 36, 38 і 40 ч.1 ст. 116 цього Кодексу, у порядку, встановленому ст.120 цього Кодексу.

Згідно з п.1 ст.119 Бюджетного кодексу України нецільовим використанням бюджетних коштів є їх витрачання на цілі, що не відповідають:

- бюджетним призначенням, встановленим законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет);

- напрямам використання бюджетних коштів, визначеним у паспорті бюджетної програми (у разі застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі) або в порядку використання бюджетних коштів;

- бюджетним асигнуванням (розпису бюджету, кошторису, плану використання бюджетних коштів).

Наведені норми закріплюють право заявляти вимогу про усунення порушень, виявлених у ході перевірки підконтрольних установ, яка обов`язкова до виконання лише в частині усунення допущених порушень законодавства і за допомогою якої неможливо примусово стягнути виявлені в ході перевірки збитки.

Так, вимога Східного офісу Держаудитслужби від 30.11.2022 року №040420-15/6821-2022 стосується усунення виявлених ревізією порушень, викладених в акті ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності Департаменту економічного розвитку Дніпропетровської обласної державної адміністрації, яким встановлено порушення Департаменту економічного розвитку Дніпропетровської обласної державної адміністрації під час здійснення фінансово-господарської діяльності.

Оскаржуване попередження (вимога) хоча і є заходом впливу, проте у цьому випадку носить інформаційний характер та не впливає на права, обов`язки або законні інтереси позивача.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 17.09.2019 року у справі №821/3929/14.

На думку колегії суддів спірна вимога відповідає вимогам чинного законодавства, а доводи позивача з цього приводу в даному випадку є неконкретизованими.

Також, з матеріалів справи слідує, що позовні вимоги стосуються виключно визнання неправомірною вимоги щодо усунення порушень, складеної за наслідками перевірки, які не породжують жодних правових наслідків чи обов`язків для позивача, а тому не мають ознак рішень (нормативно-правових актів або правових актів індивідуальної дії), оскарження яких здійснюється за нормами Кодексу адміністративного судочинства України.

Вимога органу державного фінансового контролю спрямована на коригування роботи підконтрольного об`єкта та приведення її у відповідність із вимогами законодавства.

Так, відшкодування виявлених збитків, завданих державі чи об`єкту контролю, то про їх наявність може бути зазначено у вимозі (попередженні), проте вони не можуть бути примусово стягнуті шляхом вимоги. Такі збитки відшкодовуються в добровільному порядку або шляхом звернення до суду з відповідним позовом.

Зазначена правова позиція узгоджується з правовою позицією Верховного Суду України, неодноразово висловленою, зокрема, в постанові від 26.02.2020 року у справі №520/2759/19.

Колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції, що оспорювані позивачем пункти вимоги самі по собі не створюють для позивача юридичних наслідків та не підлягає скасуванню в порядку адміністративного судочинства, оскільки шляхом формування вимоги та її надіслання позивачу неможливо примусово стягнути виявлені в ході перевірки збитки. Позивач має право усунути вказані в вимозі та акті ревізії порушення будь-яким способом, а у разі незгоди з викладеними у вимозі порушеннями та відповідно невиконанні вимоги, така бездіяльність не буде мати негативні наслідки для позивача.

З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.

Доводи апеляційної скарги не спростовують правильності прийнятого судом першої інстанції судового рішення.

Відповідно до ч.4 ст.243 КАС України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Департаменту економічного розвитку Дніпропетровської обласної державної адміністрації на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.02.2023 року в адміністративній справі №160/20736/22 - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.02.2023 року в адміністративній справі №160/20736/22 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий - суддяС.В. Білак

суддяС.В. Чабаненко

суддяІ.В. Юрко

Дата ухвалення рішення21.06.2023
Оприлюднено10.07.2023
Номер документу112040206
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/20736/22

Постанова від 21.06.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 03.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 03.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 20.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Рішення від 09.02.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Жукова Євгенія Олексіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні