ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27.06.2023Справа № 910/6939/23Господарський суд міста Києва у складі судді Картавцевої Ю.В., за участю секретаря судового засідання Негоди І.А., розглянувши матеріали господарської справи
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Строй Тек"
до Публічного акціонерного товариства "Укрнафта"
про стягнення 9 613 541,80 грн
Представники:
від позивача: Еренценов Є.В.
від відповідача: Олексієнко М.Г.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Строй тек» звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Публічного акціонерного товариства «Укpнaфта» про стягнення стягнення 9 613 541,80 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем умов Договору генерального підряду на проектування операторної АЗС, здійснення авторського нагляду та проведення будівельних робіт по реконструкції операторної АЗС з виконанням функцій служби замовника №12/01/05/1960-р від 22.11.2021 у частині оплати виконаних та переданих робіт, з огляду на що позивач просить суд стягнути 9 613 541,80 грн, з яких: 9 245 763,70 грн основного боргу, 89 712,34 грн 3% річних та 278 065,76 грн інфляційних втрат.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 08.05.2023 позовну заяву залишено без руху.
10.05.2023 через відділ діловодства суду від позивача надійшла заява про усунення недоліків.
За змістом ст. 176 Господарського процесуального кодексу України, за відсутності підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви чи відмови у відкритті провадження суд відкриває провадження у справі протягом п`яти днів з дня надходження позовної заяви або заяви про усунення недоліків, поданої в порядку, передбаченому статтею 174 цього Кодексу.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 15.05.2023 суд ухвалив: прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі; справу розглядати за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначити на 13.06.2023.
30.05.2023 через відділ діловодства суду від відповідача надійшов відзив.
08.06.2023 через відділ діловодства суду від позивача надійшла відповідь на відзив.
13.06.2023 через відділ діловодства суду від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив.
У підготовче засідання 13.06.2023 прибули представники сторін.
У підготовчому засіданні 13.06.2023 судом з`ясовано, що в процесі підготовчого провадження у даній справі вчинені всі необхідні дії передбачені ч. 2 ст. 182 Господарського процесуального кодексу України.
Згідно з п. 3 ч. 2 ст. 185 Господарського процесуального кодексу України за результатами підготовчого засідання суд постановляє ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті.
Відповідно до п. 18 ч. 2 ст. 182 ГПК України у підготовчому засіданні суд призначає справу до розгляду по суті, визначає дату, час і місце проведення судового засідання (декількох судових засідань - у разі складності справи) для розгляду справи по суті.
За наслідками підготовчого засідання судом закрито підготовче провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті на 27.06.2023.
У судове засідання 27.06.2023 прибули представники сторін.
Представник позивача підтримав позовні вимоги, представник відповідача проти задоволення позову заперечив.
У судовому засіданні 27.06.2023 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та дослідивши докази, суд
ВСТАНОВИВ:
22.11.2021 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Строй Тек» (Генеральний підрядник, позивач) та Публічним акціонерним товариством «Укрнафта» (Замовник, відповідач) укладено Договір генерального підряду на проектування операторної АЗС, здійснення авторського нагляду та проведення будівельних робіт по реконструкції операторної АЗС з виконанням функцій служби замовника №12/01/05/1960-р (далі - Договір), відповідно до п. 2.1. якого Замовник доручає, а Генеральний підрядник приймає на себе зобов`язання відповідно до умов цього Договору:
« 1 етап» - розробити необхідний комплект проектної документації для реконструкції операторної АЗС 08/007 Івано-Франківська обл., м. Яремче, вул. Свободи, 232. Зазначений комплект документації являє собою сукупність вихідної документації згідно Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності та проектної документації стадії «П» та «Р», «кроме документов, указанных в пункте 7.1» (у паперовому та електронному вигляді відповідно до вимог і правил подачі таких документів) яка необхідна для отримання позитивного висновку комплексної експертиз проектної документації (орієнтовний перелік зазначений в Додатку 5);
« 2 етап» - забезпечення отримання позитивного висновку комплексної експертизи проектної документації, що включає в себе: організацію підготовки та комплектування необхідного пакету документів; надання консультацій щодо правильності та повноти оформлення паперових та електронних форм та документів необхідних для отримання позитивного висновку комплексної експертизи проектної документації; відстоювання інтересів Замовника при наявності зауважень включаючи подання запитів та звернень для їх усунення. Весь зазначений перелік послуг надається також і при повторних подачах документів до моменту отримання позитивного висновку комплексної експертизи проекту;
« 3 етап» - виконати менеджмент попередніх робіт для започаткування реконструкції операторної АЗС 08/007 Івано-Франківська обл., м. Яремче, вул. Свободи, 232, який включає в себе: організацію підготовки та комплектування необхідного пакету документів для отримання карток на тимчасове порушення благоустрою (за необхідності); організацію підготовки та комплектування необхідного пакету документів для отримання дозволу на виконання будівельних робіт, включаючи повідомлення про початок виконання будівельних робіт (за необхідності); надання консультацій щодо правильності та повноти оформлення паперових та електронних форм та документів необхідних для отримання дозволу на виконання будівельних робіт; відстоювання інтересів Замовника при відмові надання дозволу на виконання робіт включаючи подання запитів та звернень для усунення можливих зауважень;
« 4 етап» - виконати з власних та / або отриманих від Замовника матеріалів роботи з реконструкції операторної існуючої АЗС 08/007 Івано-Франківська обл., м. Яремче, вул. Свободи, 232 та здійснювати авторський нагляду при виконанні робіт;
« 5 етап» - виконати менеджмент прикінцевих робіт щодо введення в експлуатацію закінченного об?єкту після проведення реконструкції операторної АЗС 08/007 Івано-Франківська обл., м. Яремче, вул. Свободи, 232, який включає в себе: організацію підготовки та комплектування необхідного пакету документів для отримання сертифікату введення в експлуатацію закінченого об?єкту; надання консультацій щодо правильності та повноти оформлення паперових та електронних форм та документів необхідних для отримання сертифікату введення в експлуатацію закінченого об?єкту; відстоювання інтересів Замовника при відмові надання сертифікату введення в експлуатацію закінченого об?єкту включаючи подання запитів та звернень для усунення можливих зауважень.
Пунктом 2.2. Договору визначено, що перелік, характер і вартість робіт/послуг вказані в Договірній ціні (Додаток № l до цього Договору), який є невід?ємною частиною Договору.
Відповідно до п. 2.3. Договору роботи/послуги передбачені цим Договором виконуються/надаються на підставі наданої Замовником попередньої проектної документації, а саме: типового проекту операторної (передається у електронному вигляді на електронну адресу зазначену в п. 16.11. Договору на протязі 10 днів з моменту укладення договору. Передача оформлюється актом по формі у Додатку № 8), завдання на проектування (Додаток № 9) та стандартів оформлення АЗС ПАТ «Укрнафта» (передається у електронному вигляді на електронну адресу зазначену в п. 16.11. Договору на протязі 10 днів з моменту укладення договору. Передача оформлюється актом по формі у Додатку № 8).
Згідно з п. 2.4. Договору Генеральний підрядник зобов?язується виконати/надати передбачені цим Договором Роботи/Послуги у строки, передбачені Графіком виконання робіт (Додаток №2 до цього Договору), за умови своєчасного фінансування робіт з боку Замовника, а також забезпечити отримання дозвільних документів, зазначених в пункті 2.1, від яких залежить можливість виконання робіт. Фінансування здійснюється відповідно до умов цього Договору та Графіка фінансування робіт (Додаток № 4 до цього Договору).
Послуги Служби Замовника, які надає Генеральний підрядник, оплачуються Замовником протягом всіх етапів виконання робіт на Об`єкті та входить у вартість цього Договору (п. 2.5. Договору).
Пунктом 3.1. Договору визначено, що сума Договору складається з Договірної ціни складеної на підставі Кошторису (Додаток № 1 до цього Договору).
Роботи за цим Договором Генеральний підрядник повинен почати, здійснювати і завершити суворо відповідно до узгодженого Графіку виконання робіт (Додаток № 2 до даного Договору) за умови своєчасного фінансування робіт з боку Замовника та надання вихідної документації до моменту початку виконання робіт, належного виконання Замовником інших своїх зобов`язань за Договором (п. 6.1. Договору).
Відповідно до п. 9.1. Договору Замовник передає Генеральному підряднику на період виконання робіт будівельний майданчик за актом, підписаним Сторонами.
Згідно з п. 11.5. Договору Генеральний підрядник по мірі виконання робіт, до 20-го числа поточного місяця, передає на розгляд Замовника акти прийняття-передання виконаних робіт (форма КБ-2В) і довідок про вартість виконаних будівельних робіт (форма КБ-3) за звітний період, інші акти прийняття-передання виконаних робіт/наданих послуг передаються на розгляд Замовника до 25 числа поточного місяця за звітний період.
Відповідно до п. 11.6. Договору Замовник зобов?язаний прийняти у Генерального підрядника виконані роботи протягом п?яти робочих днів з моменту отримання актів прийняття-передання виконаних робіт, підписати їх і надати (надіслати) Генеральному підряднику або в цей же строк надати Генеральному підряднику мотивовану письмову відмову від підписання акту прийняття-передання виконаних робіт, з переліком претензій до виконаних робіт.
Якщо Замовник протягом п?яти робочих днів з моменту отримання актів прийняття-передання виконаних робіт не підписує їх і не передає Генеральному підряднику або не надає (надсилає) Генеральному підряднику мотивовану письмову відмову від підписання таких актів, роботи вважаються прийнятими Замовником з виконанням всіх умов Договору Генеральним підрядником, а такі акти вважаються підписаними Замовником та Генеральним підрядником без будь-яких претензій (п. 11.7. Договору).
За змістом п. 11.8. Договору Сторони домовилися, що Замовником також окремо оплачуються додатково виконані роботи/надані послуги які погоджуються шляхом підписання додаткових угод до даного Договору. Форма та терміни оплати по кожній із додаткових угод вказується у цих додаткових угодах та залежить від типу робіт або наданих послуг. Підписання актів прийняття-передання виконаних робіт/наданих послуг здійснюється на умовах і в порядку, передбаченими пунктами 11.5, 11.6 та 11.7 даного Договору.
Судом встановлено, що 07.11.2022 Товариством з обмеженою відповідальністю «Строй Тек» та Публічним акціонерним товариством «Укрнафта» укладено Додаткову угоду № 1 до Договору, якою, зокрема:
- змінено Додаток 1 Договору та викладено його в редакції зазначеній в Додатку 1/1 до цієї Угоди;
- викладено п. 1.4 Додатку 2 до Договору у наступній редакції: « 4 етап» - виконати з власних та / або отриманих від Замовника матеріалів роботи з реконструкції операторної існуючої АЗС 08/007 Івано-Франківська обл., м. Яремче, вул. Свободи, 232 та здійснювати авторський нагляду при виконанні робіт. Строк надання послуг по 4 етапу - 75 календарних днів з моменту отримання дозволу на виконання будівельних робіт (« 3 етап») підписання Замовником відповідних актів виконаних робіт по етапу 3, та здійснення відповідної оплати на етап 3, та при умові своєчасної оплати, відповідно до умов Договору, всіх наданих проміжних актів виконаних робіт;
- викладено Додаток 3 до Договору в новій редакції, відповідно до якої загальна вартість Договору складає (з ПДВ) - 15 570 216,00 грн;
- викладено Додаток 4 до Договору в новій редакції, зокрема, визначено, що фінансування робіт/послуг проводиться Замовником шляхом переказу грошових коштів у національній валюті України (гривні) на поточний рахунок Генерального підрядника у такому порядку: аванс в розмірі 50% від Договірної ціни, протягом 15 банківських днів з моменту підписання даного Договору або Додаткових угод, що передбачають збільшення вартості Договору; остаточний розрахунок в розмірі 50% від Договірної ціни, протягом 15 банківських днів з моменту підписання Сторонами проміжних та кінцевого Акту прийняття-передавання виконаних/наданих робіт/послуг (форма КБ-2В) і довідки про вартість виконаних будівельних робіт (форма КБ-3) за цим Договором. При виконанні проектних робіт та надання послуг, що є предметом цього договору (п. 2.1 етапи 1, 2, 3 та 5) вони приймаються за актами приймання передачі виконаних проектних робіт/наданих послуг;
- викладено п. 16.1 Договору в наступній редакції: «Цей Договір набуває чинності з моменту його підписання уповноваженими представниками обох Сторін, з проставленням печаток, і діє до 31.12.2023».
Дослідивши зміст укладеного між сторонами Договору, суд дійшов висновку що даний договір за своєю правовою природою є договором будівельного підряду.
Відповідно до ст. 837 Цивільного кодексу України, за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу. Договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої роботи з переданням її результату замовникові.
Підрядник зобов`язаний виконати роботу, визначену договором підряду, із свого матеріалу і своїми засобами, якщо інше не встановлено договором (ст. 839 Цивільного кодексу України).
Згідно з ст. 875 Цивільного кодексу України за договором будівельного підряду підрядник зобов`язується збудувати і здати у встановлений строк об`єкт або виконати інші будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, а замовник зобов`язується надати підрядникові будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектно-кошторисну документацію, якщо цей обов`язок не покладається на підрядника, прийняти об`єкт або закінчені будівельні роботи та оплатити їх. Договір будівельного підряду укладається на проведення нового будівництва, капітального ремонту, реконструкції (технічного переоснащення) підприємств, будівель (зокрема житлових будинків), споруд, виконання монтажних, пусконалагоджувальних та інших робіт, нерозривно пов`язаних з місцезнаходженням об`єкта. До договору будівельного підряду застосовуються положення цього Кодексу, якщо інше не встановлено законом.
Як вбачається з Акту надання послуг № 4 від 04 квітня 2022 р. Виконавець передав, а Замовник прийняв роботи/послуги: реконструкція операторної існуючої АЗС 08/007, що знаходиться за адресою Івано-Франківська обл., м. Яремче, вул. Свободи, 232, а саме: розробка проектної документації стадії П та Р, організація підготовки та комплектування необхідного пакету документів, надання консультацій для проходження комплексної експертизи, усунення зауважень в разі їх наявності. Загальна вартість робіт/послуг 880 000,00 грн з ПДВ. Акт підписано сторонами та скріплено відтисками їх печаток без зауважень.
Відповідно до Акту надання послуг № 5 від 21 квітня 2022 р. Виконавець передав, а Замовник прийняв роботи/послуги: реконструкція операторної існуючої АЗС 08/007, що знаходиться за адресою Івано-Франківська обл., м. Яремче, вул. Свободи, 232, а саме: організація підготовки та комплектування необхідного пакету документів для отримання дозволу на виконання будівельних робіт; надання консультацій щодо правильності та повноти оформлення паперових та електронних форм та документів необхідних для отримання дозволу на виконання будівельних робіт. Загальна вартість робіт/послуг 768 000,00 грн з ПДВ. Акт підписано сторонами та скріплено відтисками їх печаток без зауважень.
Згідно з підписаною між Замовником та Генеральним підрядником довідкою КБ-3 від 20.12.2022, загальна вартість виконаних робіт склала 11 760 667,40 грн з ПДВ.
Відповідно до актів № 1, № 2 та № 3 про приймання виконаних будівельних робіт КБ-2В від 20.12.2022 Виконавець передав, а Замовник прийняв роботи з реконструкції операторної існуючої АЗС 08/007, що знаходиться за адресою Івано-Франківська обл., м. Яремче, вул. Свободи, 232 загальною вартістю 11 760 667,40 грн з ПДВ. Акти підписано сторонами та скріплено відтисками їх печаток без зауважень.
Як вбачається з наданих позивачем копій банківських виписок на виконання умов Договору Замовник перерахував Генеральному підряднику 4 162 903,70 грн.
Відповідно до Акту звіряння взаємних розрахунків за період з 01.01.2022 по 02.02.2023 між Публічним акціонерним товариством «Укрнафта» і Товариством з обмеженою відповідальність «Строй Тек» сальдо кінцеве на 02.02.2023 р. по дог. № 12/01/05/1960-Р від 22.11.21 складає 9 257 392,10 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем умов Договору генерального підряду на проектування операторної АЗС, здійснення авторського нагляду та проведення будівельних робіт по реконструкції операторної АЗС з виконанням функцій служби замовника №12/01/05/1960-р від 22.11.2021 у частині оплати виконаних та переданих робіт, з огляду на що позивач просить суд стягнути 9 613 541,80 грн, з яких: 9 245 763,70 грн основного боргу, 89 712,34 грн 3% річних та 278 065,76 грн інфляційних втрат.
Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечує та зазначає, що при перевірці виконання робіт по реконструкції АЗС № 08/007 за Договором було виявлено ряд фінансових порушень на загальну суму 4 415 831,93 грн (службова записка ПАТ «Укрнафта» від 02.03.2023 № 796/1). Зокрема, до витрат на організацію підготовки та комплектування необхідного пакета документів для отримання сертифіката введення в експлуатацію, вартість надання консультацій щодо правильності та повноти оформлення паперових і електронних форм та документів, необхідних для отримання сертифіката введення в експлуатацію закінченого об?єкта в сумі 1 500 000,00 грн., ТОВ «СТРОЙ ТЕК» не представлено жодних розрахунків чи обґрунтувань в розрізі конкретних найменувань та вартості послуг. Також, візуальне обстеження біля резервуарного парку АЗС виявило частину фундаментних блоків та інших конструкцій від демонтажу операторної, які за даними актів форми КБ-2в мали бути перевезені на відстань до 30 км, як будівельне сміття. Поряд з цим, як вбачається з порівняльного аналізу вартості окремих матеріалів і обладнання, що включені в акти форми КБ-2в, позивачем завищено ціни на 495 951,08 грн. на окремі товарно-матеріальні цінності відносно ринкових цін станом на 20.02.2023 року.
Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги у даній справі підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судом, 22.11.2021 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Строй Тек» та Публічним акціонерним товариством «Укрнафта» укладено Договір генерального підряду на проектування операторної АЗС, здійснення авторського нагляду та проведення будівельних робіт по реконструкції операторної АЗС з виконанням функцій служби замовника №12/01/05/1960-р, відповідно до п. 2.1. якого Замовник доручає, а Генеральний підрядник приймає на себе зобов`язання відповідно до умов цього Договору.
Пунктом 2.2. Договору визначено, що перелік, характер і вартість робіт/послуг вказані в Договірній ціні (Додаток № l до цього Договору), який є невід?ємною частиною Договору.
За змістом ч. 1 ст. 853 ЦК України замовник зобов`язаний прийняти роботу, виконану підрядником відповідно до договору підряду, оглянути її і в разі виявлення допущених у роботі відступів від умов договору або інших недоліків негайно заявити про них підрядникові. Якщо замовник не зробить такої заяви, він втрачає право у подальшому посилатися на ці відступи від умов договору або недоліки у виконаній роботі.
Відповідно до ст. 854 ЦК України, якщо договором підряду не передбачена попередня оплата виконаної роботи або окремих її етапів, замовник зобов`язаний сплатити підрядникові обумовлену ціну після остаточної здачі роботи за умови, що роботу виконано належним чином і в погоджений строк або, за згодою замовника, - достроково.
Відповідно до статті 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Зазначене також кореспондується з нормами ст. ст. 525, 526 Цивільного кодексу України.
Стаття 629 Цивільного кодексу України передбачає, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Відповідно до статті 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Судом було встановлено, що позивачем виконано роботи та надано послуги за Договором на загальну суму 13 408 667,40 грн, що підтверджується наявними в матеріалах справи копіями Акту надання послуг № 4 від 04 квітня 2022 р., Акту надання послуг № 5 від 21 квітня 2022 р., Актів № 1, № 2 та № 3 про приймання виконаних будівельних робіт КБ-2В від 20.12.2022 та довідки КБ-3 від 20.12.2022.
Однак, як зазначає позивач та не спростовує відповідач оплата вартості виконаних робіт була здійснена частково, а саме у сумі 4 162 903,70 грн.
За змістом Додатку 4 до Договору (в редакції Додаткової угоди № 1 до Договору) фінансування робіт/послуг проводиться Замовником шляхом переказу грошових коштів у національній валюті України (гривні) на поточний рахунок Генерального підрядника у такому порядку: аванс в розмірі 50% від Договірної ціни, протягом 15 банківських днів з моменту підписання даного Договору або Додаткових угод, що передбачають збільшення вартості Договору; остаточний розрахунок в розмірі 50% від Договірної ціни, протягом 15 банківських днів з моменту підписання Сторонами проміжних та кінцевого Акту прийняття-передавання виконаних/наданих робіт/послуг (форма КБ-2В) і довідки про вартість виконаних будівельних робіт (форма КБ-3) за цим Договором.
Відповідно до ст. 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події. Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.
За наведених обставин, суд дійшов висновку, що строк оплати вартості робіт та послуг за Договором є таким, що настав.
Суд зазначає, що наявність обов`язку відповідача сплатити позивачу вартість виконаних робіт у сумі 9 245 763,70 грн підтверджується наявними в матеріалах справи доказами та відповідачем не було спростовано, зокрема відповідачем не надано суду доказів сплати вказаної суми заборгованості, у зв`язку з чим суд дійшов висновку, що позовні вимоги про стягнення з відповідача суми основного боргу у розмірі 9 245 763,70 грн є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
При цьому, суд не бере до уваги доводи відповідача щодо неналежного виконання позивачем робіт за Договором, оскільки, жодних належних доказів на підтвердження даної обставини відповідачем не надано. Так, матеріали справи містять акти, які підписано сторонами та скріплено відтисками їх печаток без зауважень. У свою чергу, надані відповідачем документи, складені ним в односторонньому порядку, не містять підпису Генерального підрядника, крім того, відповідачем не доведено, що недоліки, про які зазначено в службовій записці є прихованими та не могли бути встановлені при звичайному способі прийняття робіт.
Позивачем також заявлено до стягнення з відповідача 3% річних у розмірі 89 712,34 грн та інфляційні втрати у розмірі 278 065,76 грн.
Відповідно до вимог ст. 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Суд зазначає, що сплата трьох процентів від простроченої суми (якщо інший розмір не встановлений договором або законом) не має характеру штрафних санкцій і є способом захисту майнового права та інтересу кредитора шляхом отримання від боржника компенсації (плати) за користування ним утримуваними коштами, належними до сплати кредиторові. Інфляційні нарахування на суму боргу, сплата яких передбачена частиною другою статті 625 Цивільного кодексу України, не є штрафною санкцією, а виступають способом захисту майнового права та інтересу, який полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення коштів внаслідок інфляційних процесів за весь час прострочення в їх сплаті. Зазначені нарахування здійснюються окремо за кожен період часу, протягом якого діяв відповідний індекс інфляції, а одержані таким чином результати підсумовуються за весь час прострочення виконання грошового зобов`язання.
Згідно з Законом України "Про індексацію грошових доходів населення" індекс споживчих цін (індекс інфляції) обчислюється спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі статистики і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях. На даний час індекс інфляції розраховується Державною службою статистики України і щомісячно публікується, зокрема, в газеті "Урядовий кур`єр". Отже, повідомлені друкованими засобами масової інформації з посиланням на зазначений державний орган відповідні показники згідно з статтями 17, 18 Закону України "Про інформацію" є офіційними і можуть використовуватися господарським судом і учасниками судового процесу для визначення суми боргу.
Індекс інфляції - це показник, що характеризує динаміку загального рівня цін на товари та послуги, які купуються населенням для невиробничого споживання, і його найменший період визначення складає місяць.
Розмір боргу з урахуванням індексу інфляції визначається виходячи з суми боргу, що існувала на останній день місяця, в якому платіж мав бути здійснений, помноженої на індекс інфляції, визначений названою Державною службою, за період прострочення починаючи з місяця, наступного за місяцем, у якому мав бути здійснений платіж, і за будь-який місяць (місяці), у якому (яких) мала місце інфляція. При цьому в розрахунок мають включатися й періоди часу, в які індекс інфляції становив менше одиниці (тобто мала місце дефляція).
Так, позивачем, зокрема, нараховано 3% річних на суму 9 257 392,10 грн за період з 05.01.2023 по 16.02.2023, разом з тим, як вбачається з Додатку 4 до Договору в новій редакції, остаточний розрахунок здійснюється протягом 15 банківських днів з моменту підписання Сторонами проміжних та кінцевого Акту прийняття-передавання виконаних/наданих робіт/послуг (форма КБ-2В) і довідки про вартість виконаних будівельних робіт (форма КБ-3) за цим Договором.
Суд зазначає, що остаточний розрахунок мав бути здійснений не пізніше 10.01.2023. У період з 05.01.2023 по 10.01.2023 у відповідача існувало зобов`язання з перерахування авансу в розмірі 50% від Договірної ціни, яке відповідачем було виконано частково.
Відтак, здійснивши перерахунок 3% річних у межах заявленого позивачем періоду нарахування, враховуючи викладене вище, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги про стягнення 89 712,34 грн підлягають частковому задоволенню, а саме в розмірі 87 010,76 грн.
У свою чергу, перевіривши розрахунок інфляційних втрат за період з січня 2023 року по березень 2023 року, суд приходить до висновку, що інфляційні втрати в розмірі 278 065,76 грн підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
За приписами ст. 76, 77, 78, 79 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до вимог ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати позивача по сплаті судового збору покладаються на сторін пропорційно задоволених позовних вимог.
Керуючись ст. ст. 74, 76-80, 129, 236, 237, 238, 240-242 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" (04053, місто Київ, провулок Несторівський, будинок 3-5; ідентифікаційний код: 00135390) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Строй Тек" (08135, Київська область, Києво-Святошинський район, село Чайки, вулиця Антонова, будинок 3; ідентифікаційний код: 38624008) основний борг у розмірі 9 245 763 (дев`ять мільйонів двісті сорок п`ять тисяч сімсот шістдесят три) грн. 70 коп., 3% річних у розмірі 87 010 (вісімдесят сім тисяч десять) грн. 76 коп., інфляційні втрати у розмірі 278 065 (двісті сімдесят вісім тисяч шістдесят п`ять) грн. 76 коп. та судовий збір у розмірі 144 162 (сто сорок чотири тисячі сто шістдесят дві) грн 60 коп.
3. В іншій частині позову відмовити.
4. Після набрання рішенням законної сили видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 06.07.2023
Суддя Ю.В. Картавцева
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 27.06.2023 |
Оприлюднено | 10.07.2023 |
Номер документу | 112046310 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань підряду |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Картавцева Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні