Постанова
від 04.07.2023 по справі 738/38/22
КАСАЦІЙНИЙ ЦИВІЛЬНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

Постанова

Іменем України

04 липня 2023 року

м. Київ

справа № 738/38/22

провадження № 61-3984св23

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Синельникова Є. В.,

суддів: Білоконь О. В., Осіяна О. М., Сакари Н. Ю. (суддя-доповідач), Шиповича В. В.,

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1 ,

відповідачі: відділ освіти Менської міської ради, комунальна установа «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу відділу освіти Менської міської ради на постанову Чернігівського апеляційного суду від 15 лютого 2023 року у складі колегії суддів: Онищенко О. І, Висоцької Н. В., Шитченко Н. В.,

ВСТАНОВИВ:

1. Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

У січні 2022 року ОСОБА_1 звернулась до суду із позовом до відділу освіти Менської міської ради, комунальної установи «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради, про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

Позовна заява мотивована тим, що вона працювала в бухгалтерії відділу освіти близько 30 років з 11 травня 1994 року.

29 жовтня 2021 року вона була згідно наказу попереджена про наступне вивільнення.

Відповідно до наказу від 17 грудня 2021 року була звільнена з посади бухгалтера І категорії централізованої бухгалтерії відділу освіти Менської міської ради 29 грудня 2021 року у зв`язку зі скороченням штату.

Вважала, що як такого скорочення штату відділу освіти Менської міської ради не було, а відбулася його реорганізація у вигляді виділу комунальної установи «Центр обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради.

У зв`язку з цим зазначала, що має законне право працювати на аналогічній посаді в даній установі на підставі частини четвертої статті 36 КЗпП України.

Враховуючи наведене з урахуванням заяви про зміну предмета позову просила суд: визнати протиправним та скасувати наказ відділу освіти Менської міської ради від 17 грудня 2021 року № 50 «Про звільнення бухгалтера I категорії централізованої бухгалтерії відділу освіти Менської міської ради ОСОБА_1 »;

поновити її на роботі на посаді бухгалтера I категорії централізованої бухгалтерії відділу освіти Менської міської ради з 30 грудня 2021 року;

стягнути з відділу освіти Менської міської ради за час вимушеного прогулу за період з 30 грудня 2021 року і до винесення судом рішення по справі середній заробіток, який на момент звільнення отримувала вона на посаді бухгалтера I категорії централізованої бухгалтерії відділу освіти Менської міської ради;

визнати дію трудового договору, укладеного між ОСОБА_1 , як працівником, та відділом освіти Менської міської ради, як роботодавцем, на виконання роботи на посаді бухгалтера I категорії, продовженою із комунальною установою «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради, як роботодавцем.

Короткий зміст судового рішення суду першої інстанції

Рішенням Менського районного суду Чернігівської області від 18 жовтня 2022 року у складі судді Савченка О. А. у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, місцевий суд виходив із того, що фактично відбулось скорочення штату відділу освіти Менської міської ради, тому ОСОБА_1 вивільнено відповідно до вимог законодавства, під час вивільнення були здійснені всі необхідні виплати.

Короткий зміст судового рішення суду апеляційної інстанції

Постановою Чернігівського апеляційного суду від 15 лютого 2023 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково.

Рішення Менського районного суду Чернігівської області від 18 жовтня 2022 року скасовано.

Позов ОСОБА_1 задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано наказ відділу освіти Менської міської ради від 17 грудня 2021 року № 50 «Про звільнення бухгалтера I категорії централізованої бухгалтерії відділу освіти Менської міської ради ОСОБА_1 ».

Поновлено ОСОБА_1 на посаді бухгалтера I категорії Комунальної установи «Центр обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради.

Стягнуто з відділу освіти Менської міської ради на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 30 грудня 2021 року по 15 лютого 2023 року включно у сумі 118 665,00 грн (без вирахування податків та інших обов`язкових платежів).

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Вирішено питання щодо судових витрат.

Скасовуючи рішення місцевого суду та частково задовольняючи позовні вимог, суд апеляційної інстанції виходив із того, що мала місце реорганізація відділу освіти Менської міської ради шляхом виділення повністю підпорядкованої йому нової юридичної особи - комунальної установи «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» із покладенням на неї тих самих функцій та завдань, які до моменту її створення виконували централізована бухгалтерія та господарська група відділу освіти Менської міської ради, що підтверджується статутом установи. Таким чином, апеляційний суд дійшов висновку про те, що місцевий суд протиправно вважав, що у відповідача фактично відбулось скорочення штату.

Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції

У березні 2023 року до Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга відділу освіти Менської міської ради.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного цивільного суду від 03 квітня 2023 року відкрито касаційне провадження у справі, витребувано цивільну справу і надано строк для подання відзиву на касаційну скаргу.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 05 червня 2023 року справу призначено до розгляду у складі колегії з п`яти суддів у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у ній матеріалами.

Аргументи учасників справи

Короткий зміст вимог касаційної скарги

У касаційній скарзі відділ освіти Менської міської ради, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права і порушення норм процесуального права, просить скасувати постанову апеляційного суду та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

Підставою касаційного оскарження заявник зазначає застосування норм права без урахування висновку щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 11 жовтня 2018 року у справі № 754/6241/17, провадження № 61-34904св18 (пункт 1 частини другої статті 389 ЦПК України).

Крім того, як на підставу касаційного оскарження заявник посилається на порушення норм процесуального права, оскільки суд не дослідив зібрані у справі докази (пункт 4 частини другої статті 389 ЦПК України).

Касаційна скарга мотивована тим, що комунальна установа «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» є окремою, самостійною, новоствореною юридичною особою публічного права, тому висновки апеляційного суду про те, що мала місце реорганізація відділу освіти Менської міської ради шляхом виділення повністю підпорядкованої йому нової юридичної особи, є помилковими.

Заявник вказує, що мало місце скорочення чисельності працівників у зв`язку зі змінами в організації виробництва і праці, внаслідок чого було скорочено посаду ОСОБА_1 , яку в установленому законом порядку за два місяці було попереджено про наступне вивільнення, запропоновано останній взяти участь у конкурсі на вакантні посади, на які вона може претендувати.

Доводи осіб, які подали відзив на касаційну скаргу

У квітні 2023 року до Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу відділу освіти Менської міської ради від комунальної установи «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради, у якому вказано, що оскаржуване судове рішення апеляційного суду ухвалено з порушенням норм матеріального та процесуального права, просить касаційну скаргу відділу освіти Менської міської ради задовольнити.

У травні 2023 року до Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу відділу освіти Менської міської ради від представника ОСОБА_1 - ОСОБА_2 , у якому вказано, що судове рішення апеляційного суду ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи касаційної скарги висновків апеляційного суду не спростовують.

У червні 2023 року до Верховного Суду надійшло клопотання представника ОСОБА_1 - ОСОБА_2 про закриття касаційного провадження, мотивоване тим, що судове рішення Верховного Суду у справі № 754/6241/17, на яке посилається відділ освіти Менської міської ради як на підставу відкриття касаційного провадження, не підпадає під положення пункту 1 частини другої статті 389 ЦПК України, оскільки правовідносини у вказаній справі та у справі, яка переглядається, не є подібними.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

Рішенням 5 сесії 7 скликання Менської міської ради від 28 вересня 2017 року створено юридичну особу - відділ освіти Менської міської ради Менського району Чернігівської області та затверджено положення про відділ освіти Менської міської ради Менського району Чернігівської області.

Вказаним положенням в редакції від 04 липня 2018 року було передбачено структуру відділу освіти у складі: начальник відділу освіти, заступник начальника, провідний спеціаліст та структурні підрозділи, а саме методичний кабінет відділу освіти, господарча група та централізована бухгалтерія відділу освіти.

Рішенням 9 сесії 8 скликання Менської міської ради № 529 від 31 серпня 2021 року затверджено структуру та загальну чисельність виконавчих органів Менської міської ради з правом юридичної особи з 01 вересня 2021 року, яка включає в себе відділ освіти Менської міської ради Менського району Чернігівської області, до якої входить централізована бухгалтерія відділу освіти (13 штатних одиниць), а саме: головний бухгалтер - 1, заступник головного бухгалтера - 1, провідний бухгалтер - 4, бухгалтер І категорії - 1, бухгалтер ІІ категорії - 2, бухгалтер - 1, економіст провідний - 1, фахівець з питань публічних закупівель - 1, спеціаліст з кадрової роботи - 1, а також господарська група відділу освіти (6 одиниць), у тому числі начальник господарського відділу - 1, секретар - 1, юрисконсульт - 1, інженер з охорони праці - 1, спеціаліст господарського відділу - 1, прибиральник службових приміщень - 0,5, водій - 0,5 (а. с. 51-58).

Рішенням 12 сесії 8 скликання Менської міської ради № 596 від 26 жовтня 2021 року створено комунальну станову «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради, затверджено її статут та структуру, підпорядковано комунальну установу «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради відділу освіти Менської міської ради в межах, визначених статутом установи та положенням про відділ (а. с. 118-127).

Даним рішенням уповноважено директора комунальної установи «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради подати документи для державної реєстрації комунальної установи та здійснити інші організаційні заходи, спрямовані на забезпечення діяльності установи; забезпечити організацію планування, фінансування, ведення бухгалтерського обліку, фінансово-господарської діяльності, матеріально-технічне забезпечення установ та закладів освіти Менської міської ради через комунальну станову «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради з 01 січня 2022 року.

Відділ освіти Менської міської ради ( ОСОБА_3 ) зобов`язано забезпечити координацію дій щодо державної реєстрації комунальної установи «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради з подальшого планування, фінансування, ведення бухгалтерського обліку фінансово-господарської діяльності, матеріально-технічного забезпечення установ та закладів освіти.

Відповідно до пункту 1.6 статуту комунальної установи «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради комунальна установа є юридичною особою з дня її державної реєстрації, має самостійний баланс, гербову печатку, штамп, бланки з відповідними реквізитами, рахунки в органах Державного казначейства та банках, ідентифікаційний номер та інші необхідні атрибути (а. с. 120-127).

Штатний розпис комунальної установи затверджується керівником (пункт 3.2 статуту).

Працівники комунальної установи приймаються та звільняються директором комунальної установи (пункти 3.3, 5.3 статуту).

Граничну чисельність штатних працівників та структуру комунальної установи затверджує засновник (пункт 3.7 статуту).

Відділ освіти Менської міської ради є головним розпорядником бюджетних коштів комунальної установи, начальник відділу освіти безпосередньо здійснює контроль за напрямами діяльності комунальної установи, а саме: за обсягами бюджетного фінансування закладів освіти, які перебувають у комунальній власності, аналізує їх використання; за фінансовою та матеріально-технічною діяльністю комунальної установи (пункт 5.1 статуту).

Додатком до рішення 12 сесії 8 скликання Менської міської ради № 596 від 26 жовтня 2021 року затверджено структуру і загальну чисельність комунальної установи «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради з 01 січня 2022 року, яка складається з 19 штатних одиниць: директор - 1, головний бухгалтер - 1, юрисконсульт - 1, фахівець з публічних закупівель - 1, начальник відділу обслуговування освітніх установ та закладів освіти - 3, провідний бухгалтер - 3, бухгалтер І категорії - 2, бухгалтер ІІ категорії - 2, спеціаліст з кадрової роботи - 1, начальник групи господарського забезпечення освітніх установ та закладів освіти - 1, спеціаліст групи господарського забезпечення освітніх установ та закладів освіти - 1, інженер з охорони праці - 1, прибиральник службових приміщень - 0,5 та водій - 0,5.

26 жовтня 2021 року Менська міська рада прийняла рішення № 597 «Про переведення закладів загальної середньої, дошкільної, позашкільної освіти, Степанівського міжшкільного навчально-виробничого комбінату та Комунальної установи «Менський інклюзивно-ресурсний центр Менської міської ради Чернігівської області на умови самостійного ведення господарської діяльності та бухгалтерського обліку з 01 січня 2022 року».

Рішенням 12 сесії 8 скликання Менської міської ради № 599 від 26 жовтня 2021 року в зв`язку з тим, що з 01 січня 2022 року переведено заклади загальної середньої, дошкільної, позашкільної освіти, Степанівського міжшкільного навчально-виробничого комбінату та комунальної установи «Менський інклюзивно-ресурсний центр» Менської міської ради на умови самостійного ведення господарської діяльності та бухгалтерського обліку змінено структуру та загальну чисельність відділу освіти Менської міської ради з 01 січня 2022 року та викладено додаток 2 рішення 9 сесії 8 скликання від 31 серпня 2021 року № 529 «Про затвердження структури та загальної чисельності апарату Менської міської ради та її виконавчих органів» у частині відділу освіти Менської міської ради в новій редакції.

Відповідно до додатку до рішення 12 сесії 8 скликання Менської міської ради № 599 від 26 жовтня 2021 року структура і загальна чисельність виконавчого органу Менської міської ради з правом юридичної особи - відділу освіти Менської міської ради з 01 січня 2022 року: начальник відділу - 1; заступник начальника відділу - 1; головний спеціаліст - 2; діловод -1; головний спеціаліст - головний бухгалтер - 1.

25 листопада 2021 року рішенням 14 сесії 8 скликання Менської міської ради № 671 «Про затвердження положення про відділ освіти Менської міської ради в новій редакції» змінено найменування відділу освіти Менської міської ради Менського району Чернігівської області на відділ освіти Менської міської ради; затверджено положення про відділ освіти Менської міської ради в новій редакції.

Відповідно до пунктів 1.5, 4.1 положення про відділ освіти Менської міської ради структура відділу та його загальна чисельність затверджується на сесії міської ради. Відділ є уповноваженим органом управління та головним розпорядником коштів державного та місцевого бюджету для фінансування підпорядкованих йому закладів та установ освіти, комунальних установ, які мають статус юридичної особи.

Наказом начальника відділу освіти Менської міської ради № 36 від 29 жовтня 2021 року «Про попередження щодо наступного вивільнення у зв`язку зі скороченням штату відділу освіти відповідно до пункту 1 статті 40, статті 49-2 КЗпП України та згідно рішення дванадцятої сесії восьмого скликання Менської міської ради від 26 жовтня 2021 року № 599 «Про внесення змін до структури та загальної чисельності виконавчого органу Менської міської ради з правом юридичної особи» провідного бухгалтера централізованої бухгалтерії відділу освіти Менської міської ради Чернігівської області ОСОБА_1 було попереджено про наступне вивільнення у зв`язку зі скороченням з 01 січня 2022 року.

Наказом відділу освіти Менської міської ради № 50 від 17 грудня 2021 року ОСОБА_1 звільнено 29 грудня 2021 року з займаної посади у зв`язку зі скороченням штату відділу освіти Менської міської ради за пунктом 1 статті 40 КЗпП України.

2. Мотивувальна частина

Позиція Верховного Суду

Згідно з частиною третьою статті 3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Так, частиною другою статті 389 ЦПК України передбачено, що підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пункті 1 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно у таких випадках: якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку; якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні; якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах; якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами першою, третьою статті 411 цього Кодексу.

Судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим (частина перша статті 263 ЦПК України).

Відповідно до частини першої статті 400 ЦПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіряє правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановленні в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.

Вивчивши матеріали справи, перевіривши доводи касаційної скарги, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню.

Мотиви, з яких виходив Верховний Суд, та застосовані норми права

Щодо наявності підстав для закриття касаційного провадження

Відповідно до пункту 5 частини першої статті 396 ЦПК України суд касаційної інстанції закриває касаційне провадження, якщо після відкриття касаційного провадження на підставі пункту 1 частини другої статті 389 цього Кодексу судом встановлено, що висновок щодо застосування норми права, який викладений у постанові Верховного Суду та на який посилався скаржник у касаційній скарзі, стосується правовідносин, які не є подібними.

Разом із цим, колегія суддів вважає, що відповідним правовим висновком Верховного Суду, на який посилається заявник касаційної скарги та який став підставою для відкриття касаційного провадження, необхідно дати правову оцінку під час касаційного перегляду справи, а тому Верховний Суд відмовляє у задоволенні вказаного клопотання.

Щодо розгляду касаційної скарги по суті

Стаття 43 Конституції України гарантує громадянам захист від незаконного звільнення.

Однією з гарантій забезпечення права громадян на працю є передбачений змістом статті 5-1 КЗпП України правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП України трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом у випадку змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.

Процедура звільнення працівника у разі скорочення має відбуватися на підставі пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП України, відповідно до якого скорочення чисельності або штату працівників - одна з підстав для розірвання трудового договору.

Розірвання трудового договору за зазначеною підставою відбувається в разі реорганізації підприємства (через злиття, приєднання, поділ, виділення, перетворення), зміни його власника, ухвалення власником або уповноваженим ним органом рішення про скорочення чисельності або штату у зв`язку з перепрофілюванням, а також з інших причин, які супроводжуються змінами у складі працівників за посадами, спеціальністю, кваліфікацією, професією.

При виникненні спору між працівником і роботодавцем суд не вирішує питання про доцільність скорочення чисельності або штату працівників, а перевіряє наявність підстав для звільнення (чи відбулося скорочення штату або чисельності працівників) та дотримання відповідної процедури.

Згідно з частинами першою, третьою статті 49-2 КЗпП України про наступне вивільнення працівників персонально попереджають не пізніше ніж за два місяці. Одночасно з попередженням про звільнення у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган пропонує працівникові іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації.

Згідно з частиною третьою статті 64 ГК України підприємство самостійно визначає організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис.

Відповідно до частини другої статті 65 ГК України власник здійснює свої права щодо управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи відповідно до статуту підприємства.

Згідно з правовими позиціями Верховного Суду, викладеними в постановах від 16 січня 2018 року у справі № 519/160/16-ц (провадження № 61-312св17), від 06 лютого 2018 року у справі № 696/985/15-ц (провадження № 61-1214св18), від 12 червня 2019 року у справі № 297/868/18 (провадження № 61-393св19), від 28 квітня 2021 року у справі № 373/2133/17 (провадження № 61-8393св20), суд не може вдаватися до обговорення та оцінки питання про доцільність і правомірність скорочення штату та чисельності працівників. Право визначати чисельність і штат працівників належить винятково власнику або уповноваженому ним органу, суд зобов`язаний тільки з`ясувати наявність підстав для звільнення.

Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення місцевого суду та частково задовольняючи позовні вимоги, виходив із того, що мала місце реорганізація відділу освіти Менської міської ради шляхом виділення повністю підпорядкованої йому нової юридичної особи - комунальної установи «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» із покладенням на неї тих самих функцій та завдань, які до моменту її створення виконували централізована бухгалтерія та господарська група відділу освіти Менської міської ради, що підтверджується статутом установи. Апеляційний суд дійшов висновку про те, що місцевий суд протиправно вважав, що у відповідача фактично відбулось скорочення штату.

Разом із тим, колегія суддів не може погодитись із висновком апеляційного суду з огляду на таке.

Судами встановлено, що рішенням 5 сесії 7 скликання Менської міської ради від 28 вересня 2017 року створено юридичну особу - відділ освіти Менської міської ради Менського району Чернігівської області та затверджено положення про відділ освіти Менської міської ради Менського району Чернігівської області.

Вказаним положенням, в редакції від 04 липня 2018 року, було передбачено структуру відділу освіти у складі: начальник відділу освіти, заступник начальника, провідний спеціаліст. Як структурні підрозділи до складу відділу освіти входять методичний кабінет відділу освіти, господарча група та централізована бухгалтерія відділу освіти (т. 1, а. с. 108-116).

Рішенням 9 сесії 8 скликання Менської міської ради № 529 від 31 серпня 2021 року «Про затвердження структури та загальної чисельності апарату Менської міської ради та її виконавчих органів» затверджено структуру та загальну чисельність виконавчих органів Менської міської ради з правом юридичної особи з 01 вересня 2021 року, та включає в себе Відділ освіти Менської міської ради Менського району Чернігівської області, до якої входить централізована бухгалтерія відділу освіти (13 штатних одиниць), а саме: головний бухгалтер - 1, заступник головного бухгалтера - 1, провідний бухгалтер - 4, бухгалтер І категорії - 1, бухгалтер ІІ категорії - 2, бухгалтер - 1, економіст провідний - 1, фахівець з питань публічних закупівель - 1, спеціаліст з кадрової роботи - 1, а також господарська група відділу освіти (6 одиниць), у тому числі начальник господарського відділу - 1, секретар - 1, юрисконсульт - 1, інженер з охорони праці - 1, спеціаліст господарського відділу - 1, прибиральник службових приміщень - 0,5, водій - 0,5 (т. 1, а. с. 51-58).

Рішенням 12 сесії 8 скликання Менської міської ради № 596 від 26 жовтня 2021 року «Про створення комунальної установи «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради» створено комунальну станову «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради, затверджено її статут та структуру, підпорядковано комунальну станову «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради відділу освіти Менської міської ради в межах, визначених статутом установи та положенням про відділ (т. 1, а. с. 118-127).

Даним рішенням також уповноважено директора Комунальної установи «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради подати документи для державної реєстрації комунальної установи та здійснити інші організаційні заходи, спрямовані на забезпечення діяльності установи; забезпечити організацію планування, фінансування, ведення бухгалтерського обліку, фінансово-господарської діяльності, матеріально-технічне забезпечення установ та закладів освіти Менської міської ради через комунальну станову «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради з 01 січня 2022 року.

Відділ освіти Менської міської ради ( ОСОБА_3 ) зобов`язано забезпечити координацію дій щодо державної реєстрації комунальної установи «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради з подальшого планування, фінансування, ведення бухгалтерського обліку фінансово-господарської діяльності, матеріально-технічного забезпечення установ та закладів освіти.

Пунктами 1.1 та 1.2 статуту комунальної установи «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради визначено, що комунальна установа «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради (далі - комунальна установа) належить до комунальної власності Менської міської ради. Засновником комунальної установи «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради є Менська міська рада. Засновник здійснює фінансування, матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі, інженерні комунікації, обладнання, транспортні засоби, встановлює їх статус.

Відповідно до пункту 1.6 статуту комунальна установа є юридичною особою з дня її державної реєстрації, має самостійний баланс, гербову печатку, штамп, бланки з відповідними реквізитами, рахунки в органах Державного казначейства та банках, ідентифікаційний номер та інші необхідні атрибути.

Штатний розпис комунальної установи затверджується керівником (пункт 3.2 статуту).

Працівники комунальної установи приймаються та звільняються директором комунальної установи (пункти 3.3, 5.3 статуту).

Граничну чисельність штатних працівників та структуру комунальної установи затверджує засновник (пункт 3.7 Статуту).

Згідно з пунктом 5.1 статуту комунальна установа перебуває в управлінні та безпосередньому підпорядкуванні відділу освіти Менської міської ради.

Відділ освіти Менської міської ради є головним розпорядником бюджетних коштів комунальної установи. Начальник відділу освіти безпосередньо здійснює контроль за напрямами діяльності Комунальної установи, а саме: за обсягами бюджетного фінансування закладів освіти, які перебувають у комунальній власності, аналізує їх використання; за фінансовою та матеріально-технічною діяльністю комунальної установи (т. 1, а. с. 120-127).

Додатком до рішення 12 сесії 8 скликання Менської міської ради № 596 від 26 жовтня 2021 року затверджено структуру і загальну чисельність комунальної установи «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради з 01 січня 2022 року, яка складається з 19 штатних одиниць: директор - 1, головний бухгалтер - 1, юрисконсульт - 1, фахівець з публічних закупівель - 1, начальник відділу обслуговування освітніх установ та закладів освіти - 3, провідний бухгалтер - 3, бухгалтер І категорії - 2, бухгалтер ІІ категорії - 2, спеціаліст з кадрової роботи - 1, начальник групи господарського забезпечення освітніх установ та закладів освіти - 1, спеціаліст групи господарського забезпечення освітніх установ та закладів освіти - 1, інженер з охорони праці - 1, прибиральник службових приміщень - 0,5 та водій - 0,5 (т. 1, а. с. 127).

26 жовтня 2021 року Менська міська рада прийняла рішення № 597 «Про переведення закладів загальної середньої, дошкільної, позашкільної освіти, Степанівського міжшкільного навчально-виробничого комбінату та Комунальної установи «Менський інклюзивно-ресурсний центр Менської міської ради Чернігівської області на умови самостійного ведення господарської діяльності та бухгалтерського обліку з 01 січня 2022 року».

Враховуючи переведення з 01 січня 2022 року закладів загальної середньої, дошкільної, позашкільної освіти, Степанівського міжшкільного навчально-виробничого комбінату та комунальної установи «Менський інклюзивно-ресурсний центр» Менської міської ради на умови самостійного ведення господарської діяльності та бухгалтерського обліку з метою децентралізації фінансового управління освітніми закладами та установами, забезпечення раціональності та прозорості використання бюджетних коштів, сприяння розвитку системи освіти, поліпшення якості освітніх послуг, Менська міська рада рішенням 12 сесії 8 скликання Менської міської ради № 599 від 26 жовтня 2021 року «Про внесення змін до структури та загальної чисельності виконавчого органу Менської міської ради з правом юридичної особи» змінила структуру та загальну численність відділу освіти Менської міської ради з 01 січня 2022 року та викладено додаток 2 рішення 9 сесії 8 скликання від 31 серпня 2021 року № 529 «Про затвердження структури та загальної чисельності апарату Менської міської ради та її виконавчих органів» в частині відділу освіти Менської міської ради в новій редакції.

Начальника відділу освіти в порядку, передбаченому чинним законодавством України, зобов`язано провести необхідні дії, пов`язані з попередженням працівників відділу про наступне скорочення чисельності та штату відділу (т. 1, а. с. 59).

Відповідно до додатку до рішення 12 сесії 8 скликання Менської міської ради № 599 від 26 жовтня 2021 року структура і загальна чисельність виконавчого органу Менської міської ради з правом юридичної особи - відділу освіти Менської міської ради з 01 січня 2022 року включала наступні посади: начальник відділу - 1; заступник начальника відділу - 1; головний спеціаліст - 2; діловод - 1; головний спеціаліст - головний бухгалтер - 1 (т. 1, а. с. 60).

25 листопада 2021 року рішенням 14 сесії 8 скликання Менської міської ради №671 «Про затвердження положення про відділ освіти Менської міської ради в новій редакції» змінено найменування відділу освіти Менської міської ради Менського району Чернігівської області на відділ освіти Менської міської ради; затверджено положення про відділ освіти Менської міської ради в новій редакції; начальника відділу освіти Менської міської ради зобов`язано здійснити всі необхідні дії щодо державної реєстрації нової редакції положення в установленому законодавством порядку; зазначено вважати таким, що втратило чинність рішення 17 сесії Менської міської ради 7 скликання від 04 липня 2018 року № 255 «Про внесення змін і доповнень у положення про відділ освіти Менської міської ради Менського району Чернігівської області» (т. 1, а. с. 61).

Отже, у зв`язку із прийняттям вказаного рішення положення про відділ освіти Менської міської ради Менського району Чернігівської області (від 04 липня 2018 року), яке, серед іншого, визначало структуру відділу та його структурні підрозділи, до яких входила і централізована бухгалтерія відділу освіти, втратило чинність. Затверджено положення про відділ освіти Менської міської ради у новій редакції.

Відповідно до пунктів 1.5, 4.1 Положення про відділ освіти Менської міської ради (від 25 листопада 2021 року) структуру відділу та його загальну чисельність затверджується на сесії міської ради. Відділ є уповноваженим органом управління та головним розпорядником коштів державного та місцевого бюджету для фінансування підпорядкованих йому закладів та установ освіти, комунальних установ, які мають статус юридичної особи.

Пунктом 4.2 вказаного Положення визначено комунальні установи та заклади освіти, які є в підпорядкуванні відділу освіти Менської міської ради.

Суд апеляційної інстанції не врахував, що Менська міська рада, приймаючи рішення від 26 жовтня 2021 року № 596 «Про створення комунальної установи «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради» керувалася статтями 56, 57 ГК України, статтями 87, 90, 169 ЦК України, КЗпП України, статтями 26, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законами України «Про бухгалтерській облік та фінансову звітність в Україні», «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», статтею 23 Закону України «Про освіту», пунктом 1 статті 31 Закону України «Про повну загальну середню освіту» з метою реалізації державної політики у сфері забезпечення бухгалтерського обліку бюджетних установ, децентралізації фінансового управління освітніми закладами та установами, та забезпечення їх фінансової автономії.

Як вказувалось вище, відповідно до пункту 1.6 статуту комунальної установи «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради комунальна установа є юридичною особою з дня її державної реєстрації, має самостійний баланс, гербову печатку, штамп, бланки з відповідними реквізитами, рахунки в органах Державного казначейства та банках, ідентифікаційний номер та інші необхідні атрибути.

Штатний розпис комунальної установи затверджується керівником (пункт 3.2 статуту).

Працівники комунальної установи приймаються та звільняються директором комунальної установи (пункти 3.3, 5.3 статуту).

Граничну чисельність штатних працівників та структуру комунальної установи затверджує засновник (пункт 3.7 Статуту).

Згідно з пунктом 5.1 статуту комунальна установа перебуває в управлінні та безпосередньому підпорядкуванні відділу освіти Менської міської ради.

Відділ освіти Менської міської ради є головним розпорядником бюджетних коштів комунальної установи. Начальник відділу освіти безпосередньо здійснює контроль за напрямами діяльності комунальної установи, а саме: за обсягами бюджетного фінансування закладів освіти, які перебувають у комунальній власності, аналізує їх використання; за фінансовою та матеріально-технічною діяльністю комунальної установи.

Відповідно до частин першої, другої статті 109 ЦК України виділом є перехід за розподільчим балансом частини майна, прав та обов`язків юридичної особи до однієї або кількох створюваних нових юридичних осіб. Після прийняття рішення про виділ учасники юридичної особи або орган, що прийняв рішення про виділ, складають та затверджують розподільчих баланс.

Суд апеляційної інстанції не звернув уваги на те, що матеріали справи не містять доказів того, що комунальну установу «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради було створено шляхом виділу централізованої бухгалтерії відділу освіти Менської міської ради в самостійну юридичну особу з передачею останній окремих прав, обов`язків та майна відділу освіти Менської міської ради, як не має доказів того, що остання є правонаступником його прав та обов`язків або є структурним підрозділом відділу освіти Менської міської ради, оскільки комунальна установа є окремою юридичною особою, яка створена рішенням 12 сесії 8 скликання Менської міської ради від 26 жовтня 2021 року № 596.

Таким чином, вищевикладене дає підстави для висновку, що у зв`язку із прийняттям вищевказаних рішень міською радою відбулось скорочення штату відділу освіти Менської міської ради, натомість доказів того, що мала місце саме реорганізація відділу освіти Менської міської ради шляхом виділення повністю підпорядкованої йому нової юридичної особи - комунальної установи «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» матеріали справи не містять.

При цьому апеляційним судом не враховано, що підпорядкування комунальної установи відділу освіти Менської міської ради не свідчить про те, що відбулася реорганізація відділу освіти Менської міської ради Чернігівської області. Крім того, пунктом 4.2 Положення про відділ освіти Менської міської ради (від 25 листопада 2021 року) визначено ряд комунальних установ та закладів освіти, які є в підпорядкуванні відділу освіти Менської міської ради.

Також колегія суддів вважає за необхідне зазначити про нерелевантне застосування апеляційним судом судової практики Верховного Суду, викладеної у постанові від 25 січня 2023 року у справі № 357/13937/19, оскільки судове рішення у вказаній справі ухвалено за різних фактичних обставин та не дає можливості стверджути про тотожність спірних правовідносин, окрім звільнення позивачів за положеннями пункту 1 статті 40 КЗпП України.

З урахуванням того, що відбулось скорочення штату відділу освіти Менської міської ради, позивач відповідно до вимог КЗпП України була належним чином повідомлена про наступне вивільнення, тому суд апеляційної інстанції дійшов помилкового висновку про те, що вивільнення останньої на підставі пункт 1 статті 40 КЗпП України відбулось з порушенням трудового законодавства.

Колегія суддів відхиляє посилання позивача у відзиві на касаційну скаргу про те, що постанова апеляційного суду не підлягає касаційному перегляду у частині позовних вимог до комунальної установи «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради, оскільки останнє не оскаржувало постанову апеляційного суду, з огляду на наступне.

Згідно з частинами першою і другою статті 235 КЗпП України у разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір. При винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи, але не більш як за один рік.

Позовна вимога про поновлення на роботі є похідною від вимоги про визнання протиправним і скасування наказу відділу освіти Менської міської ради від 17 грудня 2021 року № 50 «Про звільнення бухгалтера І категорії централізованої бухгалтерії відділу освіти Менської міської ради ОСОБА_1 », так як лише у випадку визнання судом незаконним звільнення працівника з роботи він підлягає поновленню (частина перша статті 235 КЗпП України). У свою чергу, позовна вимога про стягнення середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу є похідною від вимоги про поновлення на роботі, оскільки лише у випадку винесення судом рішення про поновлення на роботі суд приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу. Таким чином, лише у разі, якщо звільнення відбулося з порушенням вимог чинного законодавства, працівник може бути поновлений на роботі та на його користь підлягає стягненню середній заробіток за весь час вимушеного прогулу, в протилежному випадку похідні вимоги (поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу) задоволенню не підлягають.

Крім того, колегія суддів враховує, що позовні вимоги (про визнання протиправним та скасування наказу про звільнення, про поновлення на роботі та про стягнення середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу), які задоволені судом апеляційної інстанції, були заявлені ОСОБА_1 саме до відділу освіти Менської міської ради, на що вказує зміст прохальної частини її позовної заяви і заяви про зміну предмета позову, а не до комунальної установи «Центр з обслуговування освітніх установ та закладів освіти» Менської міської ради. Так, позивач просила поновити її на роботі на посаді бухгалтера І категорії централізованої бухгалтерії відділу освіти Менської міської ради.

Таким чином, вищевказані позовні вимоги стосуються відділу освіти Менської міської ради і вони є взаємопов`язаними (як основні і похідні) настільки, що перегляд законності рішення суду щодо однієї з них неможливий без перевірки цього ж рішення суду в частині іншої позовної вимоги. У зв`язку з цим колегія суддів доходить висновку, що оскаржена постанова суду апеляційної інстанції підлягає перегляду в повному обсязі (в тому числі і в частині поновлення позивачки на роботі) за касаційною скаргою відділу освіти Менської міської ради, який повністю оскаржив зазначене судове рішення.

Відповідно до статті 413 ЦПК України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо в передбачених статтею 400 цього Кодексу межах встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції при ухваленні рішення належним чином оцінив подані сторонами докази, точно встановив обставини справи та правильно застосував норми матеріального права, а апеляційний суд помилкового скасував законне та обґрунтоване рішення суду першої інстанції.

За викладених обставин касаційна скарга підлягає задоволенню із скасуванням постанови апеляційного суду та залишенням в силі рішення місцевого суду.

Керуючись статтями 402, 409, 413, 415, 416 ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні клопотання представника ОСОБА_1 - ОСОБА_2 про закриття касаційного провадження у справі відмовити.

Касаційну скаргу відділу освіти Менської міської ради задовольнити.

Постанову Чернігівського апеляційного суду від 15 лютого 2023 року скасувати.

Рішення Менського районного суду Чернігівської області від 18 жовтня 2022 року залишити в силі.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий Є. В. Синельников

Судді: О. В. Білоконь

О. М. Осіян

Н. Ю. Сакара

В. В. Шипович

СудКасаційний цивільний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення04.07.2023
Оприлюднено11.07.2023
Номер документу112058399
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них

Судовий реєстр по справі —738/38/22

Повістка від 12.02.2025

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Шарапова О. Л.

Ухвала від 20.12.2024

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Шарапова О. Л.

Постанова від 12.12.2024

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Шарапова О. Л.

Ухвала від 18.11.2024

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Шарапова О. Л.

Ухвала від 21.10.2024

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Шарапова О. Л.

Ухвала від 19.09.2024

Цивільне

Менський районний суд Чернігівської області

Савченко О. А.

Ухвала від 19.09.2024

Цивільне

Менський районний суд Чернігівської області

Савченко О. А.

Ухвала від 05.07.2024

Цивільне

Менський районний суд Чернігівської області

Савченко О. А.

Постанова від 04.07.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Сакара Наталія Юріївна

Ухвала від 05.06.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Сакара Наталія Юріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні