U
справа № 2-3372
2010р.
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 вересня 2010 року Шосткинський міськрайс уд Сумської області у складі : головуючого судді Свиненко М.Д., при секретарі Афанасенко Т.Л., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі су ду в м.Шостка цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до упра вління Пенсійного фонду Укра їни в м.Шостка Сумської облас ті про зобов' язання вчинити дії щодо перерахунку щоміся чної державної соціальної до помоги дітям війни, -
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернувся до суду з вказаним позовом моти вуючи тим, що має статус „дити ни війни” і відповідно до ст. 6 Закону України „Про соціаль ний захист дітей війни”, щом ісячно має право на отриманн я соціальної грошової допомо ги у розмірі 30% мінімальної пе нсії за віком. Але всупереч ви могам Закону України „Про со ціальний захист дітей війни” , рішень Конституційного Суд у України відповідач перерах унок пенсії не зробив. Просит ь суд : зобов' язати відповід ача здійснити перерахунок пе нсії з підвищенням її на розм ір щомісячної соціальної дер жавної допомоги у розмірі 30% м інімальної пенсії за віком в ідповідно до ст. 6 Закону Украї ни „Про соціальний захист ді тей війни” починаючи з 01 січня 2006 року по 01 серпня 2010 року та про вести відповідні виплати; ст ягнути з відповідача судові витрати; слухати справу у її в ідсутність.
Відповідач, у наданому с уду запереченні, просить від мовити у задоволенні позовни х вимог, та вказав, що позивач як „дитина війни” дійсно має право отримувати підвищену пенсію на 30% мінімальної пенсі ї за віком. Це право надано ст. 6 Закону України „Про соціаль ний захист дітей війни”. Стат тя 71 п.12 Закону України „Про Де ржавний бюджет на 2007 рік” зупи нено на 2007 рік дію ст. 6 Закону Ук раїни „Про соціальний захист дітей війни”.
Рішення Конституційно го Суду України №6-рп/ 2007, від 09.07.2007 року, набрало чинності з моме нту його прийняття, воно не ма є зворотної дії в часі, тому пі дстав для нарахування та вип лат позивачу соціальної допо моги за 2006 рік та 2007 рік до прийн яття рішення Конституційним Судом України не було. Крім то го п. 41 розділу 2 Закону України №107, від 28.12.2007 року, „Про Державни й бюджет на 2008 рік” було внесен о зміни до ст. 6 Закону України „Про соціальний захист діте й війни” де вказано на те, що р озмір державної соціальної д опомоги „дітям війни” виплач ується у розмірі надбавки, як а встановлена для учасників війни, а саме - 10% прожиткового м інімуму для осіб які втратил и працездатність. З 01 січня 2008 р оку позивачу ця набавка випл ачувалась у повному обсязі. Р ішенням Конституційного суд у №10-рп, від 22.05.2008 року, яким визна ні такими, що не відповідають Конституції України положен ня Закону України „Про Держа вний бюджет України на 2008 рік” в частині внесення змін до За кону України „Про соціальний захист дітей війни”. Це рішен ня набрало законної сили з мо менту його прийняття, зворот ної дії в часі воно не має, том у підстави для перерахування та виплат позивачу державно ї соціальної допомоги в пері од з 01 січня 2008 року до 22.05. 2008 року в ідсутні. Щодо виплат після 22.05.2 008 року та в період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року, то на законодавчому рівні порядок здійснення ци х виплат, орган який повинен п роводити ці виплати, джерело їх фінансування та розмір мі німальної пенсії за віком, як ий необхідно враховувати при здійсненні цих виплат визна ченими не були. Доводи позива ча щодо застосування до спір них правовідносин ст. 28 Закону України „Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування” є необгрунтованим и, оскільки розмір мінімальн ої пенсії за віком, встановле ний абз. 1 ч.1 цієї статті застос овується для визначення розм ірів пенсії призначеної за ц им законом. В силу цього дії Уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в м.Шостка бул и правомірними. Крім того поз ивачем пропущено строк зверн ення до суду. Прохав у позові в ідмовити у повному обсязі.
Враховуючи, що у судове засідання позивач та предста вник відповідача не з'явилис ь надавши суду заяви про розг ляд справи без їх участі, суд в важає за можливе розглянути справу у відсутність сторін, на підставі наявних у справі даних, доказів та відповідно до ст. 197 ч.2 ЦПК України фіксува ння судового процесу за допо могою звукозаписувального т ехнічного засобу не здійснюв ати.
Дослідивши матеріали спра ви, суд вважає, що позов підляг ає частковому задоволенню.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач має статус „д итини війни” (а.с.5-7).
Враховуючи зазначений ста тус позивача, він, відповідно до ст. 6 Закону України „Про со ціальний захист дітей війни” , має право на отримання держа вної соціальної підтримки, а саме підвищення до пенсії в р озмірі 30% мінімальної пенсії з а віком.
Згідно ст. 7 Закону України „ Про соціальний захист дітей війни”, фінансове забезпечен ня державних соціальних гара нтій, передбачених цим Закон ом, здійснюється за рахунок к оштів Державного бюджету Укр аїни.
Законом України „Про Держа вний бюджет на 2006 рік” від 20.12.2005 р оку дію ст. 6 зазначеного Закон у на 2006 рік зупинено.
Законом України „Про внесе ння змін до Закону України „П ро Державний бюджет на 2006 рік” від 19.01.2006 року, який набрав чинн ості 15.03.2006 року, до статті 110 Зако ну України „Про Державний бю джет на 2006 рік" було внесено змі ни, якими встановлено, що піль ги „Дітям війни”, передбачен і ст. 6 Закону України „Про соц іальний захист дітей війни” у 2006 році запроваджуються пое тапно, за результатами викон ання бюджету у першому піврі ччі, у порядку, визначеному Ка бінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Вер ховної Ради України з питань бюджету.
Проте, у 2006 році пільги, встан овлені ст. 6 Закону України „Пр о соціальний захист дітей ві йни” запроваджені не були.
Закони України „Про Держав ний бюджет на 2006 рік” від 20.12.2005 ро ку та „Про внесення змін до За кону України „Про Державний бюджет на 2006 рік” від 19.01.2006 року н еконституційними не визнані та діяли протягом 2006 року.
Таким чином, відповідно до в ищезазначених Законів, у від повідачів не було підстав на раховувати та сплачувати поз ивачеві доплату до пенсії, пе редбачену ст. 6 Закону України „Про соціальний захист діте й війни”, оскільки до 15.03.2006 року дію зазначеної норми було зу пинено, а потім передбачені н ею виплати не запроваджені.
Крім того, надаючи перевагу Законам України „Про Держав ний бюджет на 2006 рік” від 20.12.2005 ро ку та „Про внесення змін до За кону України „Про Державний бюджет на 2006 рік” від 19.01.2006 року, с уд виходить з того, що закони є актами єдиного органу закон одавчої влади - Верховної Рад и України. Конституція Украї ни не встановлює пріоритету в застосуванні того чи іншог о закону, в тому числі залежно від предмета правового регу лювання. Немає такого закону України, який би регулював пи тання подолання колізії норм законів, що мають однакову юр идичну силу.
Конституційний Суд Україн и у п. З мотивувальної частини рішення від 03.10.1997 року №4-зп (спра ва про набуття чинності Конс титуцією) зазначив: „Конкрет на сфера суспільних відносин не може бути водночас врегул ьована однопредметними норм ативними правовими актами од накової сили, які за змістом с уперечать один одному. Звича йною є практика, коли наступн ий у часі акт містить пряме за стереження щодо повного або часткового скасування попер еднього. Загальновизнаним є те, що з прийняттям нового акт а, якщо інше не передбачено са мим цим актом, автоматично ск асовується однопредметний а кт, який діяв у часі раніше”.
Виходячи із системного ана лізу наведених норм законода вства, суд не знаходить підст ав для задоволення позовних вимог позивача, які стосують ся виплат доплати до пенсії з а 2006 рік. Відповідачі по справі протягом 2006 року діяли у відпо відності з діючим законодавс твом та не мали підстав здійс нювати позивачу щомісячні до плати до пенсії, оскільки до 15 .03.2006 року дія ст. 6 Закону Україн и „Про соціальний захист діт ей війни” була зупинена, а з 15.03 .2006 року здійснення доплат, виз начено у інший спосіб, тобто п оставлено в залежність від в иконання у другому півріччі 2006 року Закону України „Про Де ржавний бюджет на 2006 рік”.
Стосовно позовних вимог що до здійснення позивачу допла ти до пенсії за 2007 рік, суд вваж ає їх підлягаючими частковом у задоволенню, з таких підста в.
Відповідно до ст. 71 п.12 Закону України „Про Державний бюдж ет на 2007 рік”, дію статті 6 Закон у України „Про соціальний за хист дітей війни”, з урахуван ням ст. 111 цього Закону, було зуп инено.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 за №6-рп/2007 р оку, у справі за поданням 46 нар одних депутатів України щодо відповідності Конституції У країни (конституційності) по ложень статей 29, 36 ч. 2, ст. 56. ч. 2 ст. 62 , ч. 1 ст. 66, пп. 7, 9. 12, 13,14, 23, 29, 30, 39, 41, 43. 44, 45, 46, ст. 71, ст.ст. 98, 101, 103, 111 Закону України „П ро Державний бюджет України на 2007 рік” (справа про соціальн і гарантії громадян), визнано таким, що не відповідає Конст итуції України (є неконститу ційним) положення п. 12 ст . 71 Закону України „Про Держав ний бюджет на 2007 рік”, яким зупи нено дію ст. 6 Закону України „ Про соціальний захист дітей війни”, з урахуванням ст. 111 цьо го Закону.
Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв' язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії полож ень статей зазначеного закон у, що визнані неконституційн ими. Рішення Конституційного Суду України є обов' язкови м до виконання на території У країни, остаточним і не може б ути оскаржене.
Відповідно до ст. 152 ч.2 Консти туції України закони, інші пр авові акти або їх окремі поло ження, що визнані неконститу ційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційн им Судом України рішення про їх неконституційність.
Виходячи з приписів ч.2 ст. 152 К онституції України та дати у хвалення рішення Конституці йним Судом України, управлін ня Пенсійного фонду України в м.Шостка повинен був нарахо вувати та сплачувати позивач у доплату до пенсії, передбач ену ст. 6 Закону України „Про с оціальний захист дітей війни ” з 09.07.2007 року, оскільки з момент у ухвалення Конституційним С удом України рішення щодо не конституційності пункту 12 ст атті 71 Закону України „Про Дер жавний бюджет України”, ця но рма втратила чинність та не п ідлягала застосуванню. Отже, відповідач з 09.07.2007 року мав дія ти у відповідності з приписа ми діючої норми ст. 6 Закону Ук раїни „Про соціальний захист дітей війни”, нараховувати т а здійснювати позивачу відпо відні доплати.
Що стосується вимог позива ча про зобов' язання відпові дача виплачувати йому в 2008 роц і щомісячну надбавку до пенс ії в розмірі 30 % мінімальної пе нсії за віком, то суд вважає та кі вимоги частково обгрунтов аними, виходячи з наступного .
Відповідно до п.п.41 розділу 2 Закону України „Про Державни й бюджет на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України”, текст стат ті 6 Закону України „Про соціа льний захист дітей війни” ви кладено в наступній редакції : „Дітям війни (крім тих, на яки х поширюється дія Закону Укр аїни „Про статус ветеранів в ійни, гарантії їх соціальног о захисту”) до пенсії або щомі сячного довічного грошового утримання чи державної соці альної допомоги, що виплачує ться замість пенсії, виплачу ється підвищення у розмірі н адбавки, встановленої для уч асників війни. Ветеранам вій ни, які мають право на отриман ня підвищення до пенсії або щ омісячного довічного грошов ого утримання чи державної с оціальної допомоги, що випла чується замість пенсії, відп овідно до цього Закону та Закону України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” дане п ідвищення провадиться за їх вибором згідно з одним із зак онів”.
З 01 січня 2008 року позивачу бул о нараховане та виплачується зазначене підвищення відпов ідно до встановленого розмір у, про що не заперечували стор они.
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 за №30-рп/2008 року, у справі за конституцій ними поданнями Верховного Су ду України щодо відповідност і Конституції України (конст итуційності) окремих положен ь ст. 65 розділу 1, пунктів 61, 62, 63, 66 ро зділу 2, пункту З розділу 3 Зако ну України „Про Державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України” і 101 нар одних депутатів України щодо відповідності Конституції У країни (конституційності) по ложень ст. 67 розділу 1, п.п. 1-4, 6-22, 24-100 р озділу 2 Закону України „Про Д ержавний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни” (справа щодо предмета та змісту закону про Державний бюджет України), визнано таки м, що не відповідає Конституц ії України (є неконституційн им) положення п.п.41 розділу 2 Зак ону України „Про Державний б юджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”.
Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв' язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії полож ень статей зазначеного закон у, що визнані неконституційн ими. Рішення Конституційного Суду України є обов' язкови м до виконання на території У країни, остаточним і не може б ути оскаржене.
Виходячи із системного ана лізу зазначених норм законод авства, рішення Конституційн ого Суді України від 22.05.2008 року та приписів ч.2 ст.152 Конституці ї України, суд дійшов висновк у, що з 22.05.2008 року управління Пен сійного фонду України в м.Шос тка Сумської області повинно було нараховувати та сплачу вати позивачу доплату до пен сії, передбачену ст. 6 Закону У країни „Про соціальний захис т дітей війни” в редакції, яка діяла до 01.01.2008 року, оскільки з м оменту ухвалення Конституці йним Судом України рішення щ одо неконституційності п.п.41 р озділу 2 Закону України „Про Д ержавний бюджет на 2008 рік та пр о внесення змін до деяких зак онодавчих актів України”, ця норма втратила чинність та н е підлягала застосуванню. От же, відповідач з 22.05.2008 року мав д іяти у відповідності з припи сами діючої норми ст. 6 Закону України „Про соціальний захи ст дітей війни”, нараховуват и та здійснювати позивачу до плату до пенсії у розмірі 30% мі німальної пенсії за віком.
Між тим, до 22.05.2008 року, тобто до ухвалення зазначеного рішен ня Конституційним Судом Укра їни, відповідач, здійснюючи позивачу доплати, передбач ені ст. 6 Закону України „Про с оціальний захист дітей війни ” в редакції від 01.01.2008 року, з ура хуванням п.п.41 розділу 2 Закону України „Про Державний бюдж ет на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України”, діяв на підставі та у відповідності з діючою н ормою зазначених законів.
Що стосується вимог позива ча про зобов' язання відпові дача виплачувати йому в 2009 роц і по 01.08.2010р. щомісячну надбавку до пенсії в розмірі 30 % мінімал ьної пенсії за віком, то суд вв ажає такі вимоги обгрунтован ими, виходячи з того, що відпов ідач повинен був провести на рахування та виплату зазначе ного підвищення до пенсії в р озмірі 30% мінімальної пенсії з а віком з січня 2009 року по 01.08.2010р., оскільки на 2009 рік та на 2010р. дія положень ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни” не зупинялась і сам ві дповідач не надав належного обгрунтування підстав, виход ячи з яких ним проводилась ча сткове нарахування та виплат а вказаного підвищення в цей період.
Відповідно до статті 64 Конс титуції України, конституцій ні права і свободи людини і гр омадянина не можуть бути обм ежені, крім випадків, передба чених Конституцією України.
Отже, доводи відповідача, в частині неврегульованості н а законодавчому рівні порядк у здійснення доплат особам, я кі мають статус „Дітей війни ” не може бути підставою для ї х не здійснення або відмови в задоволенні позову.
Щодо доводів стосовно відс утності підстав для застосув ання до спірних правовідноси н ст. 28 Закону України „Про заг альнообов' язкове державне пенсійне страхування”, суд з азначає наступне.
Сторонами по справі не запе речується, що позивач, відпов ідно до ст. 6 Закот України „Пр о соціальний захист дітей ві йни” має право на отримання д оплати до пенсії у розмірі 30% м інімальної пенсії за віком.
За чинним законодавством р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими ст. 28 Закону України „Про загально обов' язкове державне пенс ійне страхування”, іншого но рмативно-правового акта, яки й би визначав цей розмір або в становлював інший розмір, не має.
З огляду на викладене, суд в важає необгрунтованими дово ди відповідача щодо застосув ання положення ст. 28 ч.3 зазначе ного Закону, з якої випливає, щ о мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзац ом 1 частини 1 цієї статті, заст осовується виключно для визн ачення розмірів у пенсії, при значених згідно з цим Законо м, оскільки наявність такої н орми та відсутність іншого м інімального розміру пенсії з а віком не є підставою для від мови в реалізації позивачем конституційної гарантії, вст ановленої ст. 46 Конституції Ук раїни та права на отримання д оплати до пенсії, передбачен ої ст. 6 Закону України „Про со ціальний захист дітей війни” .
Крім того, безпідставним є п осилання відповідача на відс утність коштів щодо забезпеч ення виплати зазначеної допл ати до пенсії, оскільки орган и державної влади не можуть п осилатися на відсутність кош тів, як на підставу невиконан ня своїх зобов' язань, які вс тановлені ст. 46 Конституції Ук раїни та зазначеною нормою З акону.
Суд також вважає, що не засл уговують на увагу доводи від повідача щодо не визначеност і на законодавчому рівні пит ання відносно органу на який покладено обов' язок здійсн ення виплат підвищення до пе нсії особам, які мають статус „Дитини війни”.
Пенсійний фонд України діє у відповідності Положення „ Про Пенсійний фонд України” і здійснює свої повноваженн я на підставі п. 15 зазначеного положення через створені в у становленому порядку його те риторіальні управління. Відп овідно до Закону України „Пр о загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування”, рішення про призначення та п ерерахунок пенсій приймають ся управліннями Пенсійного ф онду України за місцем прожи вання пенсіонерів.
Таким чином, обов' язок по н арахуванню та виплаті доплат и до пенсії позивача, передба ченої ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей вій ни” покладено на УПФУ в м.Шост ка Сумської області, за місце м проживання позивача.
Суд відхиляє заяви відпові дачів про наявність підстав для відмови в задоволенні по зову через пропущення позива чем строку звернення до адмі ністративного суду з позовом , через наступне.
Порушення прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду, тривало з 09.07.2007 року з по 31.12.2007 року і припинилось лише 01.0 1.2008 року після внесення змін до Закону України „Про соціаль ний захист дітей війни”. Таки м чином, суд, не вбачає пропуще ний позивачем строку звернен ня до суду за захистом свого п рава щодо отримання доплати до пенсії, передбаченої ст. 6 З акону України „Про соціальни й захист дітей війни”.
Між тим, виходячи з предмету позову та для повного захист у порушених прав позивача, су д вважає за необхідне визнат и протиправною бездіяльніст ь відповідача по не нарахува нню та не виплати позивачу пі двищення до пенсії як „дитин і війни”, зобов' язати відпо відача здійснити перерахуно к та провести відповідні вип лати позивачу цього підвищен ня за період з 09.07.2007р. по 31.12.2007р., з 22.05 .2008р. по 31.12.2008р., з 01.01.2009р. по 31.12.2009р. та з 01. 01.2010р. по 01.08.2010р..
Відповідно до ч. 2 ст. 88 ЦПК Укр аїни підлягають присудженню з державного бюджету Україн и на користь позивача понесе ні витрати по сплаті судовог о збору пропорційно задоволе ним вимогам.
Керуючись ст.ст. 10, 60, 208, 209, 212, 214-216, 218, 2 23 ЦПК України, ст.ст. 64, 124, 152 Ко нституції України, ст.ст. 3, 6 Зак ону України „Про соціальний захист дітей війни”, -
В И Р І Ш И В :
Позов ОСОБА_1 до упра вління Пенсійного фонду Укра їни в м.Шостка Сумської облас ті задовольнити частково.
Визнати протиправною безд іяльність управління Пенсій ного фонду України в м.Шостка Сумської області щодо ненар ахування та невиплати ОСОБ А_1 щомісячної державної со ціальної допомоги як „дитині війни”.
Зобов' язати управління П енсійного фонду України в м.Ш остка Сумської області здійс нити перерахунок пенсії ОС ОБА_1 з підвищенням її до 30% мі німальної пенсії за віком, з р озміру встановленого ст. 28 ч.1 З акону України „Про загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування” та провести відповідні виплати за період з 09.07.2007р. по 31.12.2007р., з 22.05.2008р. по 31.12.2008р., з 01.01.2009р. по 31.12.2009р. та з 01.01.2010р. по 01.08.2010р..
В іншій частині позову відм овити.
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1 повернення судового збо ру 08 грн. 50 коп., 37 грн. витрат з інф ормаційно-технічного забезп ечення розгляду справи.
Рішення може бути оскаржен о до апеляційного суду Сумсь кої області через Шосткинськ ий міськрайсуд шляхом подачі в 10-денний строк з дня проголо шення рішення апеляційної ск арги.
Головуючий :
Свиненко М.Д.
Суд | Шосткинський міськрайонний суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 14.09.2010 |
Оприлюднено | 23.09.2010 |
Номер документу | 11206084 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Першотравневий районний суд Донецької області
Бутенко Анатолій Петрович
Цивільне
Ізяславський районний суд Хмельницької області
Янішевська Оксана Станіславівна
Цивільне
Шосткинський міськрайонний суд Сумської області
Свиненко Михайло Дмитрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні