Рішення
від 07.07.2023 по справі 420/9561/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/9561/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 липня 2023 року Одеський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Левчук О.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за позовом керівника Болградської окружної прокуратури в інтересах держави до Арцизької міської ради Болградського району Одеської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на стороні позивача комунальне підприємство Благоустрій, комунальне підприємство Комфорт-16 про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся з даним позовом до суду та просить суд визнати протиправною бездіяльність Арцизької міської ради Болградського району Одеської області щодо незатвердження планів інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), а саме дитячих майданчиків, які розташовані на території Арцизької міської ради за інвентарними номерами та адресами: № 101330152 (ігровий майданчик, с. Виноградівка), № 101310056 (дитячий ігровий майданчик, с. Хомське), № 101480053 (ігровий комплект Саша с. Прямобалка), 101480013 (дитячий майданчик Панда с. Главані), № 10148007 (дитячий майданчик у комплекті с. Главані), № 101480030 (ігровий комплекс, с. Нова Іванівка), № 101480037 (ігровий комплект Панда спонсорський, с. Нова Іванівка), та 11 дитячих майданчиків, розташованих на території м. Арциз, за інвентарними номерами та адресами, а саме: № 10310113 (майданчик для розваг у парковій зоні Мікрорайон), № 10310114 (майданчик для розваг по вул. Тарутинська, біля РЕСу), № 10310115 (майданчик для розваг Павлівська розвилка), № 10310116 (майданчик для розваг по вул. Соборна, біля військомату), № 10310117 (майданчик для розваг між вул. Надрічна та школою № 5), № 10310118 (майданчик для розваг по вул. Бесарабська (Комсомольська), № 10310119 (майданчик для розваг по вул. Калмикова, 20), № 10310120 (майданчик для розваг по вул. Калмикова, 25), № 10310121 (майданчик для розваг по вул. Чкалова), № 10310122 (майданчик для розваг по вул. Лугова, 147 (Глінка), № 10310123 (майданчик для розваг біля Насіннєвої лабораторії (Глінка); зобов`язати Арцизьку міську раду Болградського району Одеської області вчинити дії по розробленню і затвердженню планів технічної інвентаризації та паспортизації дитячих майданчиків, які розташовані на території Арцизької міської ради Болградського району Одеської області.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідно до інформації, яку скеровано Арцизькою міською радою Белградського району Одеської області (лист від 08.03.2023 за №02-23/323) на балансі комунального підприємства «Комфорт-16» Арцизької' міської ради обліковується 7 елементів благоустрою (дитячі та спортивні) майданчики, які розташовані на території Арцизької міської ради за інвентарними номерами та адресами, а саме: № 101330152 (ігровий майданчик, с. Виноградівка), № 101310056 (дитячий ігровий майданчик, с. Хомське), № 101480053 (ігровий комплекс «Саша» с. Прямобалка), № 101480013 (дитячий майданчик «Панда» с. Главані); №10148007 (дитячий майданчик у комплекті с. Главані); № 101480030 (ігровий комплекс, с. Нова Іванівна), № 101480037 (ігровий комплект «Панда» спонсорський, с. Нова Іванівна). Всі зазначені ігрові та спортивні майданчики перебувають на балансі КП «Комфорт-16» Арцизької міської ради, що підтверджується рішенням Арцизької міської ради від 19.11.2021 №920-V-III «Про передачу основних засобів, малоцінних необоротних матеріальних активів та інших цінностей балансу Арцизької міської ради на баланс комунального підприємства Комфорт-16», фінансового управління Арцизької міської ради та комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги Арцизької міської ради», актом приймання - передачі б/н від 2021 року інформацією Арцизької міської ради від 08.03.2023 №02-23/323 та листом КП «Комфорт-16» №271 від 24.03.2023. Також на балансі комунального підприємства «Благоустрій» Арцизької міської ради перебувають 11 дитячих майданчиків, які розташовані на території м. Арциз за інвентарними номерами та адресами, а саме: № 10310113 (майданчик для розваг у парковій зоні Мікрорайон); № 10310114 (майданчик для розваг по вул. Тарутинська, біля РЕСу), №10310115 (майданчик для розваг Павлівська розвилка); № 10310116 (майданчик, для розваг повул. Соборна біля військомату), № 10310117 (майданчик для розваг між вул. Надрічна та школою №5), №10310118 (майданчик для розваг по вул. Бесарабська (Комсомольська), № 10310119 (майданчик для розваг по вул. Калмикова, 20), № 10310120 (майданчик для розваг по вул. Калмикова, 25), №10310121 (майданчик для розваг по вул. Чкалова), № 10310122 (майданчик для розваг по вул. Лугова, 147), №10310123 (майданчик для розваг біля Насіннєвої лабораторії (Глінка)), що підтверджується листом Арцизької міської ради від 08.03.2023 №02-23/323, листом Комунального підприємства «Благоустрій» Арцизької міської ради від 24.03.2023 №57. Крім того, листом Арцизької міської ради від 08.03.2023 №02-23/323 проінформовано прокуратуру про те, що Арцизька міська рада не затверджувала плану інвентаризації та паспортизації дитячих і спортивних майданчиків, а також, що паспортизація вказаних об`єктів на території Арцизької міської ради Белградського району Одеської області не здійснювалась. Також повідомила, що у зв`язку з введенням воєнного стану на території України питання щодо паспортизації дитячих майданчиків є не на часі, однак після припинення воєнного стану будуть вжиті всі необхідні заходи. За весь час перебування 7 дитячих майданчиків на балансі КП «Комфорт-16», та 11 дитячих майданчиків на балансі КП «Благоустрій» міською радою не затверджено плану інвентаризації та паспортизації цих об`єктів благоустрою населення, елементами яких є дитячі та спортивні майданчики, а їх паспортизація не проводилась та не проводиться. Отже, бездіяльність відповідача в даному випадку є триваючою, жодних заходів щодо проведення паспортизації не вживалося, плани інвентаризації та паспортизації не затверджені, паспортизація об`єктів благоустрою, елементами яких є дитячі та спортивні майданчики, не проводиться. Зазначена обставина негативно впливає на організацію належного утримання територій і споруд, може призвести до тяжких наслідків або шкоди дітям та є підставою для втручання органів прокуратури шляхом пред`явлення даної позовної заяви.

Від представника відповідача Арцизької міської ради Болградського району Одеської області надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просить відмовити в задоволенні позову та вказує, що з аналізу положень законодавств вбачається, що саме на місцеві державні адміністрації покладено обов`язок здійснення державного контролю за дотриманням законодавства у сфері благоустрою території населених пунктів, в тому числі органами місцевого самоврядування. Для реалізації наданих повноважень місцеві державні адміністрації наділені правом звернення до суду з метою захисту державних інтересів. Звертаючись до суду з даним позовом прокурор перебирає на себе компетенцію відповідного уповноваженого органу без будь-якого обґрунтування та доказів щодо неможливості здійснення таким органом своїх повноважень чи неналежного виконання ним своїх повноважень, передбачених законом. При цьому, затвердження планів технічної інвентаризації та паспортизації об`єкту благоустрою не віднесено ЗУ «Про охорону дитинства» до переліку заходів щодо забезпечення прав дитини на життя і охорону здоров`я. При цьому, саме бездіяльність з приводу незабезпечення організації благоустрою населеного пункту та утримання і ремонту об`єкта благоустрою може становити загрозу правам дитини на життя і охорону здоров`я, а відтак і зачіпати (порушувати) інтереси держави. Однак, відповідні дії чи бездіяльність прокурором не оскаржується, їх правомірність ним не досліджувалась. Тобто, оскаржувана прокурором бездіяльність не має ознак протиправності. Прокурором не доведено, що ті дії, які він вважає протиправними та які він просить зобов`язати виконати передбачені відповідними програмами і заходами на реалізацію саме державної політики у сферах благоустрою та охорони дитинства. Відтак, прокурором не обґрунтовано, що вчинення таких дій відповідачем як органом місцевого самоврядування становить державний інтерес.

Представником позивача до суду надано відповідь на відзив, а представником відповідача заперечення, зміст яких відповідає доводам позовної заяви та відзиву на позовну заяву.

Ухвалою суду від 08 травня 2023 року відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.

18 січня 2023 року керівник Болградської окружної прокуратури звернувся до Арцизької міської ради Болградського району Одеської області з листом щодо повідомлення кількості дитячих закладів та установ, які мають оформлені правовстановлюючі документи на нерухоме майно та земельні ділянки, кількість закладів, які не мають таких документів (надати список цих закладів, нерухомого майна, площу земельної ділянки із зазначенням причин та вжитих заходів). Кількість непаспортизованих дитячих ігрових майданчиків (надати список, площу, місцезнаходження та вжити заходів щодо їх паспортизації, затвердження планів і проведення технічної інвентаризації). Повідомити про наявність рішень, розпоряджень, на підставі яких навчально-виховні, оздоровчі, лікувальні заклади, спеціальні установи та інші заклади для дітей перепрофільовано, ліквідовано, закрито та їх приміщення, майно передані в оренду (надати копії відповідних рішень, розпоряджень) (а.с. 22).

02 лютого 2023 року Арцизькою міською радою надано відповідь та повідомлено, про наявність 6 дитячих закладів, які поки що не мають правовстановлюючих документів, але перебувають в процесі розробки та 25 непаспортизованих дитячих ігрових майданчиків, заходи щодо яких в роботі (а.с. 25).

22 лютого 2023 року керівник Болградської окружної прокуратури звернувся до Арцизької міської ради Болградського району Одеської області з листом щодо надання інформації чи перебувають на балансі міської ради 25 дитячих ігрових майданчиків, які не паспортизовані, якщо ні, кому передані на баланс, надати копії відповідних рішень; коли саме розпочато користування майданчиками, та коли кожен з майданчиків введено в експлуатацію (надати завірені копії підтверджуючих документів); за які кошти проводилась закупівля та встановлення елементів даних дитячих майданчиків; чи проводилась технічна інвентаризації (плани інвентаризації) та паспортизація дитячих майданчиків, надати завірені належним чином копії відповідних підтверджуючих документів; чи вживались заходи щодо паспортизації дитячих ігрових майданчиків (надати копії підтверджуючих документів) (а.с. 23-24).

08 березня 2023 року Арцизькою міською радою надано відповідь та повідомлено, що відповідно до рішення від 19.11.2021 № 920-VIII з балансу міської ради передані на баланс комунального підприємства «Комфорт-16» дитячі майданчики: 1. с. Виноградівка ігровий комплекс 1 шт, рік введення в експлуатацію не відомий; 2. с. Главані дитячий майданчик «Панда» - 1 шт., рік введення в експлуатацію 2019, дитячий майданчик 1 шт, рік введення в експлуатацію - 2016; 3. с. Новоіванівка ігровий комплекс 2 шт., рік введення в експлуатацію не відомий; 4. с. Прямобалка комплекс «Саша» - 1 шт., рік введення в експлуатацію не відомий; 5. с. Холмське дитячий майданчик - 1 шт., рік введення в експлуатацію не відомий. Зазначені ігрові майданчики були закуплені за рахунок місцевих бюджетів колишніх сільських рад, окрім дитячого майданчика «Панда», який є благодійною допомогою. На балансі комунального підприємства «благоустрій» перебувають 11 дитячих майданчиків, які були введені в експлуатацію у грудні 2021 року: майданчик для розваг у паркові зоні Мікрорайон 1 од., майданчик для розваг по вул. Тарутинська 1 од., майданчик для розваг Павлівська розвилка 1 од., майданчик для розваг по вул. Свободи (військомат) 1 од., майданчик для розваг між ліцеєм № 5 та вул. Надрічна 1 од., майданчик для розваг вул. Бесарабська 1 од., майданчик для розваг по вул. Калмикова, 20 1 од., майданчик для розваг по вул. Калмикова, 25 1 од., майданчик для розваг по вул. Чкалова 1 од., майданчик для розваг по вул. Лугова, 147 1 од., майданчик для розваг р-н Насінневої лабораторії 1 од. На балансі Арцизької міської ради зазначені майданчики не перебувають, одразу були закуплені КП «Благоустрій» за рахунок місцевого бюджету. Паспортизація зазначених дитячих ігрова них майданчиків не проводилась. Також повідомлено, що у зв`язку з введенням воєнного стану на території України питання щодо паспортизації дитячих ігрових майданчиків не є на часі, однак після припинення чи скасування воєнного стану будуть вжиті всі необхідні заходи (а.с.26).

Згідно ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до ст. 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Згідно ст. 23 ЗУ «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

У Рішенні Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року № 3-рп/99 Конституційний Суд України, з`ясовуючи поняття інтереси держави, висловив міркування, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (пункт 3 мотивувальної частини).

Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій.

Із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (пункт 4 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року № 3-рп/99).

Ці міркування Конституційний Суд України зробив у контексті офіційного тлумачення Арбітражного процесуального кодексу України, який уже втратив чинність. Однак, висловлене Судом розуміння поняття інтереси держави має самостійне значення і може застосовуватися для тлумачення цього ж поняття, вжитого у статті 23 Закону України Про прокуратуру.

Відтак, інтереси держави охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація інтересів держави, особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25 квітня 2018 року по справі № 806/1000/17, від 19 вересня 2019 року по справі №815/724/15, від 17 жовтня 2019 року по справі № 569/4123/16-а.

При цьому, у справі, що розглядається, прокурор в адміністративному позові зазначив, що підставою для пред`явлення позову є загроза порушення інтересів держави у сфері охорони дитинства, яка полягає у бездіяльності Арцизької міської ради Болградського району Одеської області як органу місцевого самоврядування, на території якого знаходяться об`єкти благоустрою населення та виражається у невжитті заходів щодо затвердження планів інвентаризації, паспортизації об`єктів благоустрою та, як наслідок, не проведення їх паспортизації та технічної інвентаризації, як того вимагає законодавство. Будь-якого іншого способу захисту порушеного права держави чинним законодавством не встановлено. При цьому, у місцевих адміністрацій відсутнє право реалізувати свої повноваження шляхом звернення до суду з матеріально-правовими вимогами, які не передбачені ЗУ «Про місцеві державні адміністрації».

Відповідно до ст. 20 ЗУ «Про благоустрій населених пунктів» організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста).

Згідно ст. 21 ЗУ «Про благоустрій населених пунктів» елементами (частинами) об`єктів благоустрою є, зокрема, обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків.

Відповідно до ст. 39 ЗУ «Про благоустрій населених пунктів» державний контроль за дотриманням законодавства у сфері благоустрою території населених пунктів здійснюється місцевими державними адміністраціями. Порядок здійснення державного контролю у сфері благоустрою населених пунктів визначається цим Законом та іншими законодавчими актами.

Згідно ст. 16 ЗУ «Про місцеві державні адміністрації» місцеві державні адміністрації в межах, визначених Конституцією і законами України, здійснюють на відповідних територіях державний контроль за: 1) збереженням і раціональним використанням державного майна; 2) станом фінансової дисципліни, обліку та звітності, виконанням державних контрактів і зобов`язань перед бюджетом, належним і своєчасним відшкодуванням шкоди, заподіяної державі; 3) використанням та охороною лісів, надр, води, атмосферного повітря, рослинного і тваринного світу та інших природних ресурсів; 4) охороною пам`яток історії та культури, збереженням житлового фонду; 6) додержанням санітарних і ветеринарних правил, збиранням, утилізацією і захороненням промислових, побутових та інших відходів, додержанням правил благоустрою; 8) додержанням правил торгівлі, побутового, транспортного, комунального обслуговування, законодавства про захист прав споживачів; 9) додержанням законодавства з питань науки, мови, реклами, освіти, культури, охорони здоров`я, материнства та дитинства, сім`ї, молоді та дітей, соціального захисту населення, фізичної культури і спорту; 10) охороною праці та своєчасною і не нижче визначеного державою мінімального розміру оплатою праці; 11) додержанням громадської безпеки і порядку, правил технічної експлуатації транспорту та дорожнього руху; 12) додержанням законодавства про державну таємницю та інформацію; 13) додержанням законодавства про Національний архівний фонд та архівні установи; 14) за дотриманням договірних зобов`язань забудовниками, діяльність яких пов`язана із залученням коштів фізичних осіб у будівництво багатоквартирних житлових будинків; 15) виконанням інженерно-технічних заходів цивільного захисту (цивільної оборони) під час будівництва будинків, споруд, розміщення інших господарських об`єктів, інженерних та транспортних комунікацій; 16) станом захисних споруд цивільного захисту (цивільної оборони).

Відповідно до ст. 28 ЗУ «Про місцеві державні адміністрації» для реалізації наданих повноважень місцеві державні адміністрації мають право: 1) проводити перевірки стану додержання Конституції України та законів України, інших актів законодавства органами місцевого самоврядування та їх посадовими особами, керівниками підприємств, установ, організацій, їх філіалів та відділень незалежно від форм власності і підпорядкування по напрямах, визначених статтею 16 цього Закону; 2) залучати вчених, спеціалістів, представників громадськості до проведення перевірок, підготовки і розгляду питань, що входять до компетенції місцевих державних адміністрацій, а також залучати громадян, суб`єктів господарювання, їх об`єднання, наукові установи та консультативно-дорадчі органи, що створені при органах державної влади та органах місцевого самоврядування і представляють інтереси громадян та суб`єктів господарювання, до підготовки аналізів регуляторного впливу та виконання заходів з відстеження результативності регуляторних актів; 3) одержувати відповідну статистичну інформацію та інші дані від державних органів і органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, політичних партій, громадських і релігійних організацій, підприємств, установ та організацій, їх філіалів і відділень незалежно від форм власності; 4) давати згідно з чинним законодавством обов`язкові для виконання розпорядження керівникам підприємств, установ, організацій, їх філіалів та відділень незалежно від форм власності і громадянам з контрольованих питань, порушувати питання про їх відповідальність у встановленому законом порядку; 5) звертатися до суду та здійснювати інші функції і повноваження у спосіб, передбачений Конституцією та законами України.

Однак, нормативний акт, який затверджував би порядок проведення контролю у сфері благоустрою місцевими державними адміністраціями відсутній, тому у таких органах виконавчої влади відсутня можливість на законних підставах проводити будь-які перевірки, за результатами чого складати акти перевірок, вимагати усунення порушень вимог законодавства тощо.

При цьому, право на проведення перевірок, на які мають право місцеві державні адміністрації, у спірних правовідносинах не можна поширювати Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", оскільки йдеться не про порушення вимог законодавства суб`єктом господарювання, а стосується перевірки виконання покладених законом функцій органом місцевого самоврядування.

Тобто, у місцевих державних адміністраціях відсутнє право реалізувати свої повноваження шляхом звернення до адміністративного суду з матеріально-правовими вимогами, які не передбачені Законом України «Про місцеві державні адміністрації», у той час коли ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Разомз тим, ст. 40 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» передбачено здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів саме сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами.

Водночас, законом не визначено орган, який би мав контролюючі функції по відношенню до органів місцевого самоврядування, та був наділений правом звертатись до суду в інтересах держави з вимогою щодо зобов`язання відповідного суб`єкта місцевого самоврядування виконати передбачений законом обов`язок в разі його невиконання.

Однак, у спірних правовідносинах відповідачем є відповідна міська рада, а тому здійснення самоврядного контролю у цьому випадку виключається.

Аналогічні правові позиції викладені в постановах Верховного Суду від 23.12.2019 по справі № 320/1269/19, від 25.09.2018 року по справі № 804/2244/18.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про охорону дитинства» забезпечення найкращих інтересів дитини - дії та рішення, що спрямовані на задоволення індивідуальних потреб дитини відповідно до її віку, статі, стану здоров`я, особливостей розвитку, життєвого досвіду, родинної, культурної та етнічної належності та враховують думку дитини, якщо вона досягла такого віку і рівня розвитку, що може її висловити. Охорона дитинства - система державних та громадських заходів, спрямованих на забезпечення повноцінного життя, всебічного виховання і розвитку дитини та захисту її прав.

Забезпечення якнайкращих інтересів дитини є одним із базових міжнародних принципів, який закріплений, зокрема, у статті 24 Хартії основних прав Європейського Союзу. Зміст цього принципу полягає у тому, що при здійсненні будь-яких дій по відношенню до дітей, як з боку органів державної влади, так і з боку приватних установ, вищі інтереси дитини повинні розглядатися як пріоритетні.

В Декларації прав дитини, прийнятій Генеральною Асамблеєю ООН 20.11.1959, закріплено, що дитина, внаслідок її фізичної і розумової незрілості, потребує спеціальної охорони і піклування, включаючи належний правовий захист як до, так і після народження.

Відповідно до ч. 2 ст. 3 Конвенції про права дитини від 20.11.1989, яка ратифікована Україною 27.02.1991, держави-учасниці Конвенції зобов`язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів.

При цьому, звернення прокурора до суду у цій справі спрямоване не на захист інтересів окремо взятої дитини, а має на меті забезпечення належного публічного порядку у сфері гарантування безпечних умов для проведення дітьми свого дозвілля та гармонійного й всебічного розвитку дітей.

Таким чином, зважаючи на законодавчу неврегульованість порядку здійснення державного контролю у сфері благоустрою населених пунктів місцевими державними адміністраціями та відсутність органу державної влади, який би мав контролюючі функції по відношенню до органів місцевого самоврядування, суд дійшов висновку, що подання прокурором даного адміністративного позову має на меті захист інтересів держави та як наслідок про наявність підстав, визначених статтею 23 Закону України Про прокуратуру, для представництва інтересів держави у суді у справі, що розглядається.

Відповідно до ст. 1 ЗУ «Про охорону дитинства» забезпечення найкращих інтересів дитини - дії та рішення, що спрямовані на задоволення індивідуальних потреб дитини відповідно до її віку, статі, стану здоров`я, особливостей розвитку, життєвого досвіду, родинної, культурної та етнічної належності та враховують думку дитини, якщо вона досягла такого віку і рівня розвитку, що може її висловити.

Згідно ст. 6 ЗУ «Про охорону дитинства» держава гарантує дитині право на охорону здоров`я, безоплатну кваліфіковану медичну допомогу в державних і комунальних закладах охорони здоров`я, сприяє створенню безпечних умов для життя і здорового розвитку дитини, раціонального харчування, формуванню навичок здорового способу життя. З цією метою держава вживає заходів щодо: зниження рівня смертності немовлят і дитячої смертності; забезпечення надання необхідної медичної допомоги всім дітям; боротьби з хворобами і недоїданням, у тому числі шляхом надання дітям доступу до достатньої кількості якісних харчових продуктів та чистої питної води; створення безпечних і здорових умов праці; надання матерям належних послуг з охорони здоров`я у допологовий і післяпологовий періоди; забезпечення всіх прошарків суспільства, зокрема батьків і дітей, інформацією щодо охорони здоров`я і здорового харчування дітей, переваг грудного вигодовування, гігієни, санітарних умов проживання дітей та запобігання нещасним випадкам; розвитку просвітницької роботи, послуг у галузі планування сім`ї та охорони репродуктивного здоров`я; пільгового забезпечення дітей ліками та харчуванням у порядку, встановленому законодавством.

Відтак, обов`язок органів державної влади та місцевого самоврядування полягає у створенні, у межах визначених законом повноважень, умов для комфортного та безпечного життя дитини, отримання освіти, соціального захисту, всебічного розвитку тощо, зокрема, й шляхом створення та належного утримання об`єктів благоустрою населених пунктів.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 18 жовтня 2018 року по справі № 822/3692/17.

Відповідно до ст. 26 ЗУ«Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема, встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.

Згідно ст. 1 ЗУ «Про благоустрій населених пунктів» благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля; заходи з благоустрою населених пунктів - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.

Відповідно до ст. 18 ЗУ «Про благоустрій населених пунктів» підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані, зокрема, проводити згідно з планами, затвердженими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об`єктів благоустрою (їх частин), що здійснюються у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

З метою проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 29.10.2012 № 550 затверджено Інструкцію з проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів.

Відповідно до п. 1.3 Інструкції № 550 паспортизація об`єктів благоустрою - складання технічних паспортів об`єктів благоустрою за результатами їх інвентаризації; технічна інвентаризація об`єктів благоустрою - сукупність заходів з обстеження, спрямованих на підтвердження наявності об`єктів нерухомого майна, елементів благоустрою та оцінку їх технічного стану, а також наявності інженерних мереж на об`єкті благоустрою.

Згідно п. 1.4, 1.5 Інструкції № 550Технічна інвентаризація та паспортизація об`єктів благоустрою проводяться власником, балансоутримувачем або виконавцем на підставі договору із замовником або самостійно. Технічна інвентаризація об`єктів благоустрою може бути плановою або позаплановою. Планова технічна інвентаризація повинна проводитись згідно з планами, затвердженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування. Позапланова технічна інвентаризація проводиться у разі: введення в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта благоустрою; закінчення ремонту об`єкта благоустрою; зміни власника (балансоутримувача) об`єкта благоустрою; протиправного знищення чи пошкодження об`єкта благоустрою; надзвичайної ситуації техногенного або природного характеру на об`єкті благоустрою; прийняття рішення про її проведення власником (балансоутримувачем) об`єкта благоустрою.

Відповідно до ст. 20 ЗУ «Про благоустрій населених пунктів» організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста). Фінансування місцевих програм з благоустрою населених пунктів проводиться за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів. Фінансування державних програм благоустрою населених пунктів та програм з благоустрою об`єктів, які перебувають у державній власності, здійснюється за рахунок коштів державного бюджету. Рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов`язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.

Згідно ст. 10 ЗУ «Про благоустрій населених пунктів» до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить, зокрема, затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів; затвердження правил благоустрою територій населених пунктів.

З аналізу вищевикладеного вбачається, що на відповідача як орган місцевого самоврядування покладено повноваження щодо інвентаризації та паспортизації закріплених за нею об`єктів благоустрою, шляхом, зокрема, затвердження планів проведення інвентаризації, створення інвентаризаційної комісії тощо.

При цьому, відповідно до ст. 21 ЗУ «Про благоустрій населених пунктів» елементами (частинами) об`єктів благоустрою є, зокрема, обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків.

З матеріалів справи вбачається та не заперечується учасниками справи, що на території Арцизької міської ради розташовані дитячі майданчики за інвентарними номерами та адресами: № 101330152 (ігровий майданчик, с. Виноградівка), № 101310056 (дитячий ігровий майданчик, с. Хомське), № 101480053 (ігровий комплект Саша с. Прямобалка), 101480013 (дитячий майданчик Панда с. Главані), № 10148007 (дитячий майданчик у комплекті с. Главані), № 101480030 (ігровий комплекс, с. Нова Іванівка), № 101480037 (ігровий комплект Панда спонсорський, с. Нова Іванівка), та 11 дитячих майданчиків, розташованих на території м. Арциз, за інвентарними номерами та адресами, а саме: № 10310113 (майданчик для розваг у парковій зоні Мікрорайон), № 10310114 (майданчик для розваг по вул. Тарутинська, біля РЕСу), № 10310115 (майданчик для розваг Павлівська розвилка), № 10310116 (майданчик для розваг по вул. Соборна, біля військомату), № 10310117 (майданчик для розваг між вул. Надрічна та школою № 5), № 10310118 (майданчик для розваг по вул. Бесарабська (Комсомольська), № 10310119 (майданчик для розваг по вул. Калмикова, 20), № 10310120 (майданчик для розваг по вул. Калмикова, 25), № 10310121 (майданчик для розваг по вул. Чкалова), № 10310122 (майданчик для розваг по вул. Лугова, 147 (Глінка), № 10310123 (майданчик для розваг біля Насіннєвої лабораторії (Глінка).

При цьому, власником зазначених елементів об`єктів благоустрою (дитячих майданчиків), які перебувають на балансі ПК Благоустрій та КП Комфорт-16 є Арцизька міська рада Болградського району Одеської області.

Тобто, з урахуванням приписів ЗУ «Про благоустрій населених пунктів» та Інструкції № 550 саме до повноважень відповідача, Арцизької міської ради Болградського району Одеської області, належить проведення технічної інвентаризації та паспортизації зазначених об`єктів благоустрою.

Згідно листа Арцизької міської ради від 08.03.2023 року паспортизація зазначених дитячих ігрових майданчиків не проводилась (а.с. 26).

Посилання представника відповідача на те, що оскаржувана прокурором бездіяльність не має ознак протиправності, так як саме бездіяльність з приводу незабезпечення організації благоустрою населеного пункту та утримання і ремонту об`єкта благоустрою може становити загрозу правам дитини на життя і охорону здоров`я, а відтак і зачіпати (порушувати) інтереси держави, суд не приймає до уваги, оскільки позовні вимоги мотивовані недотриманням відповідачем вимог Закону України «Про благоустрій населених пунктів» та Інструкції № 550 в частині не затвердження планів саме технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою, а не вимог Цивільного кодексу України щодо належного утримання майна.

Разом з тим, будь-яких доказів на підтвердження того, що Арцизькою міською радою Болградського району Одеської області затверджено плани інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), а саме дитячих майданчиків, які розташовані на території Арцизької міської ради за інвентарними номерами та адресами: № 101330152 (ігровий майданчик, с. Виноградівка), № 101310056 (дитячий ігровий майданчик, с. Хомське), № 101480053 (ігровий комплект Саша с. Прямобалка), 101480013 (дитячий майданчик Панда с. Главані), № 10148007 (дитячий майданчик у комплекті с. Главані), № 101480030 (ігровий комплекс, с. Нова Іванівка), № 101480037 (ігровий комплект Панда спонсорський, с. Нова Іванівка), та 11 дитячих майданчиків, розташованих на території м. Арциз, за інвентарними номерами та адресами, а саме: № 10310113 (майданчик для розваг у парковій зоні Мікрорайон), № 10310114 (майданчик для розваг по вул. Тарутинська, біля РЕСу), № 10310115 (майданчик для розваг Павлівська розвилка), № 10310116 (майданчик для розваг по вул. Соборна, біля військомату), № 10310117 (майданчик для розваг між вул. Надрічна та школою № 5), № 10310118 (майданчик для розваг по вул. Бесарабська (Комсомольська), № 10310119 (майданчик для розваг по вул. Калмикова, 20), № 10310120 (майданчик для розваг по вул. Калмикова, 25), № 10310121 (майданчик для розваг по вул. Чкалова), № 10310122 (майданчик для розваг по вул. Лугова, 147 (Глінка), № 10310123 (майданчик для розваг біля Насіннєвої лабораторії (Глінка), суду не надано.

Згідно ч. 1 ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Згідно ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За таких обставин, розглянувши справу на підставі наданих доказів, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов керівника Болградської окружної прокуратури в інтересах держави (адреса: 68702, Одеська область, м. Болград, вул. Варненська, 19) до Арцизької міської ради Болградського району Одеської області (код ЄДРПОУ 04057037, адреса місцезнаходження: 68400, Одеська область, Болградський район, м. Арциз, вул. Соборна, 46), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на стороні позивача комунальне підприємство Благоустрій (код ЄДРПОУ 32795536, адреса місцезнаходження: 68401, Одеська область, Болградський район, м. Арциз, вул. Свободи, 99), комунальне підприємство Комфорт-16 (код ЄДРПОУ 40231059, адреса місцезнаходження: 68433, Одеська область, Болградський район, с. Задунаївка, вул. Шкільна, 98) про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Арцизької міської ради Болградського району Одеської області щодо незатвердження планів інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), а саме дитячих майданчиків, які розташовані на території Арцизької міської ради за інвентарними номерами та адресами: № 101330152 (ігровий майданчик, с. Виноградівка), № 101310056 (дитячий ігровий майданчик, с. Хомське), № 101480053 (ігровий комплект Саша с. Прямобалка), 101480013 (дитячий майданчик Панда с. Главані), № 10148007 (дитячий майданчик у комплекті с. Главані), № 101480030 (ігровий комплекс, с. Нова Іванівка), № 101480037 (ігровий комплект Панда спонсорський, с. Нова Іванівка), та 11 дитячих майданчиків, розташованих на території м. Арциз, за інвентарними номерами та адресами, а саме: № 10310113 (майданчик для розваг у парковій зоні Мікрорайон), № 10310114 (майданчик для розваг по вул. Тарутинська, біля РЕСу), № 10310115 (майданчик для розваг Павлівська розвилка), № 10310116 (майданчик для розваг по вул. Соборна, біля військомату), № 10310117 (майданчик для розваг між вул. Надрічна та школою № 5), № 10310118 (майданчик для розваг по вул. Бесарабська (Комсомольська), № 10310119 (майданчик для розваг по вул. Калмикова, 20), № 10310120 (майданчик для розваг по вул. Калмикова, 25), № 10310121 (майданчик для розваг по вул. Чкалова), № 10310122 (майданчик для розваг по вул. Лугова, 147 (Глінка), № 10310123 (майданчик для розваг біля Насіннєвої лабораторії (Глінка).

Зобов`язати Арцизьку міську раду Болградського району Одеської області вчинити дії по розробленню і затвердженню планів технічної інвентаризації та паспортизації дитячих майданчиків, які розташовані на території Арцизької міської ради Болградського району Одеської області.

Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. ст. 295, 297 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 255 КАС України.

Суддя О.А. Левчук

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.07.2023
Оприлюднено10.07.2023
Номер документу112061918
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —420/9561/23

Рішення від 07.07.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 08.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні