справа № 361/5351/23
провадження № 1-кс/361/1000/23
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03.07.2023 м. Бровари
Слідчий суддя Броварського міськрайонного суду Київської областi ОСОБА_1 ,
за участю: секретаря судового засідання ОСОБА_2 ,
слідчого ОСОБА_3 ,
підозрюваної ОСОБА_4 , її представника адвоката ОСОБА_5 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Бровари клопотання слідчого СВ Броварського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Київській області старшого лейтенанта поліції ОСОБА_3 , яке погоджене прокурором Броварської окружної прокуратури Київської області ОСОБА_6 , про відсторонення від посади в рамках кримінального провадження, внесеного 30.06.2023 до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12023111130002201 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України,-
ВСТАНОВИВ:
Слідчий слідчої групи Броварського РУП за погодженням з прокурором Броварської окружної прокуратури звернувся до Броварського міськрайонного суду Київської областi по вказаному кримінальному провадженню про відсторонення ОСОБА_4 , яка підозрюється в службовій недбалості, тобто в неналежному виконанні службовою особою своїх службових обов'язків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки державним інтересам, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України.
В обґрунтування клопотання зазначено, що досудовим розслідування встановлено, що рішенням Виконавчого комітету Березанської міської ради Броварського району Київської області від 17.12.2021 № 226, у відповідності до статей 27, 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в України», частини 1, 2 статті 11 Закону України «Про публічні закупівлі» та наказу Міністерства економіки України «Про затвердження Примірного положення про уповноважену особу» від 08.06.2021 № 40, з метою забезпечення максимальної ефективності використання та економії бюджетних коштів, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівлі товарів, робіт та послуг було визначено уповноважену особу відповідальною за організацію та проведення процедур закупівель - головного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку та господарського забезпечення апарату Березанської міської ради та її виконавчого комітету ОСОБА_4 .
Згідно із пунктом 5 вказаного рішення - контроль за виконанням рішення покладено на першого заступника міського голови ОСОБА_7 .
Відповідно до п. 3.9 Положення про уповноважену особу, відповідальну за організацію та проведення процедур закупівель виконавчого комітету Березанської міської ради (далі - Положення), затвердженого Рішенням виконавчого комітету Березанської міської ради від 17.12.2021
№ 226 до основних завдань (функцій) уповноваженої особи належать, у тому числі:
-планування закупівель та формування річного плану закупівель в електронній системі закупівель;
-проведення попередніх ринкових консультацій з метою аналізу ринку;
-здійснення вибору процедури закупівлі;
-проведення процедур закупівель/спрощених закупівель;
-забезпечення рівних умов для всіх учасників, об`єктивний та чесний вибір переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та інше.
У відповідності до пункту 4.2 Положення, уповноважена особа зобов`язана:
- дотримуватися законодавства у сфері публічних закупівель та цього Положення;
- організовувати та проводити процедури закупівель/спрощені закупівлі;
- забезпечувати рівні умови для всіх учасників процедур закупівель/спрощених закупівель, об`єктивний вибір переможця;
- у встановленому Законом порядку визначати переможців процедур закупівель/спрощених закупівель.
Таким чином, ОСОБА_4 виконує організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські функції у виконавчому органі Березанської міської ради, та відповідно до ч. 3 ст. 18 КК України є службовою особою.
З метою забезпечення максимальної ефективності використання та економії бюджетних коштів, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівлі товарів, робіт та послуг було визначено уповноважену особу відповідальною за організацію та проведення процедур закупівель - головного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку та господарського забезпечення апарату Березанської міської ради та її виконавчого комітету ОСОБА_4 , згідно рішення Виконавчого комітету Березанської міської ради Броварського району Київської області від 17.12.2021 № 226.
Згідно із пунктом 5 вказаного рішення, передбачено, що контроль за виконанням вказаного рішення покладено на першого заступника міського голови ОСОБА_7 .
Рішенням Березанської міської ради Броварського району Київської області від 26.07.2022 № 99 внесено зміни до рішення Березанської міської ради від 23.12.2021 № 369-31-VІІІ «Про бюджет Березанської міської територіальної громади на 2022 рік».
Згідно Розподілу витрат Березанської міської територіальної громади на реалізацію місцевих/регіональних програм у 2022 році (Додаток № 7 до Рішенням Березанської міської ради Броварського району Київської області від 26.07.2022 № 99) передбачено заходи та роботи з територіальної оборони в рамках виконання програми «Програма проведення заходів та робіт
з територіальної оборони та мобілізаційної підготовки місцевого значення ІНФОРМАЦІЯ_1 на 2022 рік» за КПКВ 0218240 «Заходи та роботи з територіальної оборони» на суму 6 449 000,00 гривень.
Довідкою про зміни до кошторису на 2022 рік від 26.07.2022, яка затверджена першим заступником міського голови ОСОБА_7 (на підставі Рішення Березанської міської ради Броварського району Київської області від 26.07.2022 № 99) Виконавчим комітетом Березанської міської ради по спеціальному фонду за КПКВ 0218240 «Заходи та роботи з територіальної оборони» по КЕКВ 3110 «Придбання обладнання предметів довгострокового користування» збільшено видатки на суму 1 100 000,00 гривень.
Протоколами щодо прийняття рішення уповноваженою особою ОСОБА_4 від 01.08.2022 № 12 та від 14.08.2022 № 14 затверджено зміни до річного плану закупівель Березанської міської ради на 2022 рік, в зв`язку з потребою, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану», з урахуванням принципів здійснення публічних закупівель, передбачених законодавством у сфері публічних закупівель.
Так, змінами до Річного плану закупівель на 2022 рік заплановано придбання транспортного засобу, що був у використанні (вантажний автомобіль КамАЗ 5320), очікуваною вартістю закупівель 1 100 000,00 грн. за спрощеною закупівлею.
Згідно з інформацією розміщеною в інформаційно-телекомунікаційній системі Prozorro за номером ID: UA-2022-08-01-004208-а від 01.08.2022 Виконавчим комітетом Березанської міської ради Броварського району Київської області (ЄДРПОУ 22202046) оприлюднено оголошення про проведення спрощеної закупівлі на закупівлю вантажного автомобіля КамАЗ 5320 (що був в використанні) (код ДК 021:2015:34110000-1: Транспортні засоби, що були у використанні) з очікуваною вартістю 1 100 000,00 гривень. Однак, вищевказана закупівля не відбулась в зв`язку з відсутністю пропозицій.
В подальшому, керуючись Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169 (в редакції станом на 10.08.2022) Виконавчим комітетом Березанської міської ради Броварського району Київської області, в особі Першого заступника міської голови ОСОБА_7 здійснено закупівлю без застосування порядку проведення спрощених закупівель, шляхом укладення договору з фізичною особою ОСОБА_8 від 18.08.2022 № 88 на суму 1 100 000,00 грн, який оприлюднено на веб-порталі Уповноваженого органу за номером ID : UA-2022-10-18-001776-а.
Відповідно до підпункту 4 пункту 1 Постанови № 169 від 28.02.2022 (в редакції станом на 10.08.2022) відповідальною за організацію та проведення закупівель, визначених у підпункті 1 цього пункту, може бути уповноважена особа або інша особа, визначена замовником.
Замовники відповідно до пункту 3 Постанови № 169 від 28.02.2022 (в редакції станом на 10.08.2022) повинні дотримуватись такого принципу здійснення публічних закупівель, як максимальна економія, ефективність.
Разом з тим, під час досудового розслідування встановлено, що ОСОБА_4 , будучи службовою особою, яка виконує організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські функції у виконавчому органі Березанської міської ради не дотрималась принципів максимальної економії, ефективності використання коштів, які передбачені пунктом 3 Постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання здійснення оборонних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169 (в редакції станом на 10.08.2022).
Примірною Методикою визначення очікуваної вартості предмета закупівлі (далі - Методика), затвердженої наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 № 275 передбачено етапи визначення очікуваної вартості закупівель.
Так, відповідно п. 3, розділу 2 Методики Замовники повинні проводити аналіз ринку. На цьому етапі доцільно використовувати як загальнодоступну інформацію щодо цін та асортименту товарів, робіт і послуг, яка міститься у відкритих джерелах (у тому числі на сайтах виробників та/або постачальників відповідної продукції, спеціалізованих торгівельних майданчиках, в електронних каталогах, рекламі, прайс-листах, в електронній системі закупівель «Prozorro» та на аналогічних торгівельних електронних майданчиках, дані спеціалізованих інформаційно-аналітичних видань, офіційних статистичних видань, в тому числі іноземних, тощо), так і інформацію, отриману шляхом проведення ринкових консультацій. Використання такого інструменту, як ринкові консультації, дозволяє визначити структуру ринку, ступінь конкуренції та можливі варіанти предмету закупівлі з урахуванням інновацій та нових технічних рішень.
В подальшому, порушуючи рішення Виконавчого комітету Березанської міської ради Броварського району Київської області від 17.12.2021 № 226 «Про уповноважену особу, відповідальну за організацію та проведення процедур закупівель, і затвердження Положення» згідно якого ОСОБА_4 визначено уповноваженою особою відповідальною за організацію та проведення процедур закупівель, остання, неналежно виконуючи свої службові обов`язки, через несумлінне ставлення до них, порушила примірну Методику визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затверджену наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 № 275, якою передбачено етапи визначення очікуваної вартості закупівель, а також не дотрималась принципів максимальної економії, ефективності використання бюджетних коштів, які передбачені пунктом 3 Постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання здійснення оборонних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169 (в редакції станом на 10.08.2022), підготувала проект договору купівлі-продажу транспортного засобу від 18.08.2022 № 88 між Виконавчим комітетом Березанської міської ради, в особі першого заступника міської голови ОСОБА_7 , та фізичною особою ОСОБА_8 (паспорт НОМЕР_1 , рнокпп НОМЕР_2 ).
В подальшому, згідно договору купівлі-продажу транспортного засобу від 18.08.2022 № 88 укладеного між Виконавчим комітетом Березанської міської ради, в особі першого заступника міської голови ОСОБА_7 , та фізичною особою ОСОБА_8 (паспорт НОМЕР_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_2 ), з іншої сторони, Виконавчим комітетом Березанської міської ради Броварського району Київської області (ЄДРПОУ 22202046), було придбано транспортний засіб марки КамАЗ 53202, 1986 року випуску, типу - вантажний самоскид, що був у використанні.
Згідно з накладною від 18.08.2022 № 1 та Акту приймання-передачі майна від 18.08.2022 № 1, відповідно до яких фізичною особою ОСОБА_8 передано Виконавчому комітету Березанської міської ради, в особі ОСОБА_7 вантажний автомобіль КамАЗ 53202, оранжевий, 1986 року, що був в використанні в кількості 1шт на загальну суму 1 100 000,00 гривень.
Відповідно до виписки Державної казначейської служби України за 19.08.2022 та платіжних доручень Виконавчим комітетом Березанської міської ради здійснено перерахування коштів з рахунку НОМЕР_3 ДКСУ м. Київ на загальну суму 1 100 000,00 грн, а саме:
- від 18.08.2022 № 2 перераховано ФОП ОСОБА_8 на рахунок НОМЕР_4 , відкритому в Філії Черкаського ОУ АТ «Ощадбанк» кошти в сумі 1 028 500,00 грн з призначенням платежу «матеріально-технічне забезпечення підрозд. ТРО (вантаж. а/м КАМАЗ 53202 самоскид) за договором від 18.08.2022 № 88 та накладної від 18.08.2022 № 1»;
- від 18.08.2022 № 3 перераховано ГУК у Київській області на рахунок UA068999980333179340000010754 в Казначейство України кошти в сумі 55 000,00 грн з призначенням платежу «податок з доходу фізичних осіб 5% за договором від 18.08.2022 № 88»;
- від 18.08.2022 № 4 перераховано ГУК у Київській області на рахунок UA508999980313080063000010001 в Казначейство України кошти в сумі 16 500,00 грн з призначенням платежу «військовий збір 1,5% за договором від 18.08.2022 № 88».
Відповідно до частини 2 ст. 44 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 992-VІІІ за придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівель, відповідно до вимог цього Закону, та укладення договорів, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених цим Законом, та за порушення вимог цього Закону службові (посадові) особи, уповноважена особа замовника та керівники замовників несуть відповідальність згідно із законами України.
За результатами проведення транспортно-товарознавчої експертизи від 13.06.2023 № 3181 встановлено, що ринкова вартість автомобіля «КАМАЗ 53202» реєстраційний номер НОМЕР_5 , станом на 18.08.2022 становила 266 966,33 гривні.
З урахуванням висновку судово-економічної експертизи №СЕ-19/111-23/31742-ЕК від 27.06.2023 встановлено, що внаслідок придбання Виконавчим комітетом Березанської міської ради Броварського району Київської області (ЄДРПОУ 22202046), транспортного засобу марки КАМАЗ 53202, 1986 року випуску, типу - вантажний самоскид, що був у використанні, згідно договору купівлі-продажу транспортного засобу від 18.08.2022 № 88, у фізичної особи ОСОБА_8 , Виконавчому комітету Березанської міської ради Київській області (код ЄДРПОУ 22202046) завдано майнової шкоди на загальну суму 833 033,67 гривень.
З огляду на вищевикладене, ОСОБА_4 будучи службовою особою, наділена організаційно-розпорядчими та адміністративно - господарськими функціями, неналежно виконуючи свої службові обов`язки через несумлінне ставлення до них, не дотрималась забезпечення максимальної ефективності використання та економії бюджетних коштів, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівлі транспортного засобу марки КамАЗ 53202, 1986 року випуску, типу - вантажний самоскид, що був у використанні, допустила укладення договору купівлі-продажу транспортного засобу від 18.08.2022 № 88, внаслідок чого, було здійснено його оплату, що призвело до спричинення Виконавчому комітету Березанської міської ради Київській області майнової шкоди на загальну суму 833 033,67 гривень.
29.06.2023 ОСОБА_4 було повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, а саме у службовій недбалості, тобто у неналежному виконанні службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки державним інтересам.
Згідно клопотання причетність ОСОБА_4 до вчинення інкримінованого їй кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, повністю доведена, обґрунтована та підтверджується зібраними під час досудового розслідування доказами, що містяться в матеріалах досудового розслідування у кримінальному провадженні, а саме:
-Оглядом документів від 09.03.2023, з додатками, під час проведення якого було оглянуто електронну систему публічних закупівель «Prozorro»;
-Оглядом документів від 06.06.2023, з додатками, під час проведення якого було оглянуто електронну систему публічних закупівель «Prozorro»;
-Протоколом проведення обшуку від 27.04.2023 під час проведення якого у Березанській міській раді Броварського району, що розташована за адресою: Київська обл., Броварський р-н., м. Березань, вул. Героїв Небесної Сотні, буд. 1 було виявлено та вилучено: тендерна документація по закупівлі транспортного засобу марки «Камаз 53202»; накази на призначення на посаду ОСОБА_4 , посадові/функціональні обов`язки останньої, мобільний телефон, яким користується
ОСОБА_4 ;
-Протоколом допиту свідка ОСОБА_8 від 27.04.2023, який повідомив, що продав за прямим договором транспортний засіб марки «Камаз 53202» Виконавчому комітету Березанської міської ради;
-Протоколом допиту свідка ОСОБА_4 від 01.05.2023, яка повідомила, що перебуває на посаді головного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку та господарського забезпечення Виконавчого комітету Березанської міської ради та на останню покладені обов`язки уповноваженої особи із проведення закупівель та в липні 2022 року було подано оголошення про закупівлю транспортного засобу марки «Камаз» з оголошеною вартістю 1100000 гривень. Однак дана закупівля не відбулась, оскільки ніхто не взяв участь;
-Протоколом допиту свідка ОСОБА_9 від 09.06.2023, який повідомив що перебуває на посаді начальника КП «Березанський ККП» та в жовтні 2022 року отримав на баланс підприємства транспортний засіб марки «Камаз 53202», який він не оглядав та який перебував у справному стані, після чого транспортний засіб використовувався підприємством;
-Протоколом допиту свідка ОСОБА_10 від 09.06.2023, який повідомив, що працює на посаді водія КП «Березанський ККП» та приблизно в жовтні 2022 року був закріплений за транспортним засобом марки «Камаз 53202» та здійснював експлуатацію т/з;
-Протоколом допиту свідка ОСОБА_11 від 09.06.2023, який повідомив, що перебуває на посаді начальника відділу з питань НС та ЦЗН Виконавчого комітету Березанської міської ради та 01.08.2022 подав доповідну записку на ім`я міського голови м. Березань, в якій було проінформовано міського голову про необхідність придбання вантажного автомобіля типу «Камаз» з вантажопідйомністю 10 тон;
-Протоколом допиту свідка ОСОБА_12 від 09.06.2023, який повідомив, що перебуває на посаді начальника КП «Березанькомунсервіс виконавчого комітету» та відповідно до рішення сесії № 145 від 07.10.2022 Виконавчим комітетом Березанської міської ради передано на баланс комунального підприємства та 08.10.2022 вказаний т/з передано на підставі договору оренди КП «Березанський ККП» для подальшого користування;
-Висновком судового експерта Київського відділення ННЦ «ІСЕ ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса» № 3181 від 08.06.2023, згідно якого ринкова вартість автомобіля «КАМАЗ 53202» д.н.з. НОМЕР_5 , станом на 18.08.2022 р., становила 266 966,33 грн.;
-Довідкою Північного офісу Держаудитслужби від 20.06.2023, згідно якої Замовником при плануванні закупівлі недотримано принципу максимальної економії, ефективності, внаслідок чого понесено зайві витрати на загальну суму 833 033, 67 грн.;
-Висновком судової економічної експертизи від 27.06.2023 № СЕ-19/111-23/31742-ЕК, згідно якого довідка аудиту Північного офісу Держаудитслужби від 20.06.2023 в частині завданого збитку у розмірі 833 033,67 грн. внаслідок придбання Виконавчим комітетом Березанської міської ради, транспортного засобу марки «Камаз» моделі 53202, 1986 року випуску, типу - вантажний самоскид, що був у використанні, згідно договору купівлі-продажу транспортного засобу від 18.08.2022 № 88 у фізичної особи ОСОБА_8 з урахуванням висновку експерта за результатами проведення транспортно-товарознавчої експертизи від 13.06.2023 № 3181 документально підтверджується;
-Іншими матеріалами у їх сукупності.
Саме перебування ОСОБА_4 на посаді головного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку та господарського забезпечення апарату Березанської міської ради та її виконавчого комітету, сприяло вчиненню нею зазначеного кримінального правопорушення.
Крім того, ОСОБА_4 перебуваючи посаді головного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку та господарського забезпечення апарату Березанської міської ради та її виконавчого комітету може незаконно вплинути на свідків, які дають покази щодо її причетності до вказаного кримінального правопорушення. Перебуваючи на вказаній посаді, ОСОБА_4 з метою уникнення від кримінальної відповідальності, може здійснювати вплив на ще не допитаних як свідків, колег, підлеглих, щодо відомих їм обставин вчиненого кримінального правопорушення (злочину), а також здійснювати вплив на осіб, які згідно ч. 3 ст. 65 Закону України «Про запобігання корупції» повинні приймати рішення про проведення та проводити службове розслідування з метою виявлення причин та умов, що сприяли вчиненню цього корупційного правопорушення та невиконанню вимог цього Закону.
Також подальше перебування ОСОБА_4 на посаді головного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку та господарського забезпечення апарату Березанської міської ради та її виконавчого комітету, не гарантуватиме запобігання ризиків повторного вчинення нею аналогічних злочинів, оскільки вона знехтувала положеннями Основного Закону щодо неухильного додержання Конституції України та законів України; знехтував положеннями Кримінального кодексу України щодо прямої заборони вчиняти правопорушення.
Беручи до уваги викладене вище встановлено, що ОСОБА_4 підозрюється у вчиненні нетяжкого злочину, який вчинено під час перебування на посаді головного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку та господарського забезпечення апарату Березанської міської ради та її виконавчого комітету, що унеможливлює виконання нею своїх службових обов`язків на час кримінального провадження, оскільки продовжуючи перебувати на вказаній посаді підозрюваний матиме можливість в подальшому вчиняти злочини. Головним аргументом відсторонення підозрюваного від посади є те, що кримінальне правопорушення (злочин), який інкримінується ОСОБА_4 , пов`язане із виконанням нею своїх службових обов`язків.
Окрім того, відповідно до ч. 5 ст. 65 Закону України «Про запобігання корупції» особа, якій повідомлено про підозру у вчиненні нею злочину у сфері службової діяльності, підлягає відстороненню від виконання повноважень на посаді в порядку, визначеному законом.
Враховуючи те, що ОСОБА_4 підозрюється у вчиненні нетяжкого злочину, за який передбачене покарання у вигляді позбавлення волі на строк від двох до п`яти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років зі штрафом від двохсот до семисот п`ятдесяти неоподаткованих мінімумів доходів громадян або без такого, та перебуваючи на посаді головного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку та господарського забезпечення апарату Березанської міської ради та її виконавчого комітету, використовуючи свої службові повноваження та зв`язки з колегами по службі, може незаконно впливати на свідків з метою зміни останніми своїх показань, знищити документи, які мають значення для досудового розслідування, чи протиправно перешкоджатиме кримінальному провадженню іншим чином, а також те, що саме перебування її на вказаній посаді сприяло скоєнню нею кримінального правопорушення.
Слідчий в судовому засіданні клопотання підтримав, посилаючись на заявлені в клопотанні обставини.
Захисник підозрюваної проти задоволення клопотання заперечив посилаючись на те, що ОСОБА_4 виконує дві функції : 1 - як головний спеціаліст відділу бухгалтерського обліку та господарського забезпечення апарату виконкому Березанської міської ради; 2 - як уповноважена особа, відповідальна за організацію та проведення процедур закупівель, згідно рішення виконкому Березанської міської ради №226 від 17.12.2021. В клопотанні вказано, що підозру їй вручено як уповноваженій особі, відповідальній за організацію і проведення процедур закупівель, при цьому просять відсторонити ОСОБА_4 від посади головного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку та господарського забезпечення апарату Березанської міської ради та її виконавчого комітету. Тому клопотання не є обґрунтованим, зазначені в ньому твердження нічим не підтверджені, підлеглих вона не має, вона одноособово здійснювала ці закупівлі, тому ні на яких свідків вона не може вплинути. Всі документи вилучені органом досудового розслідування, стаття 367 КК України не відноситься до корупційних кримінальних правопорушень, тому просить відмовити в задоволенні даного клопотання.
Захисник просить долучити до матеріалів справи та врахувати при прийняття рішення клопотання секретаря Березанської міської ради ОСОБА_13 , який підтверджує вилучення в рамках даного кримінального провадження оригіналів відповідних документів з Березанської міської ради.
Підозрювана ОСОБА_4 підтримала позицію свого захисника.
Заслухавши доводи сторін, дослідивши матеріали клопотання, слідчий суддя прийшов до наступних висновків.
Згідно з ч. 1 ст. 131 КПК України заходи забезпечення кримінального провадження застосовуються з метою досягнення його дієвості.
Відповідно до ч. 3 ст. 132 КПК України застосування заходів забезпечення кримінального провадження не допускається, якщо слідчий, дізнавач, прокурор не доведе, що: 1) існує обґрунтована підозра щодо вчинення кримінального правопорушення такого ступеня тяжкості, що може бути підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження; 2) потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи особи, про який ідеться в клопотанні слідчого, дізнавача, прокурора; 3) може бути виконане завдання, для виконання якого слідчий, дізнавач, прокурор звертається із клопотанням.
Одним із заходів забезпечення кримінального провадження відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 131 КПК України є відсторонення від посади.
Порядок відсторонення від посади регулюється ст. 154 КПК України, відповідно до якої воно здійснюється на підставі рішення слідчого судді під час досудового розслідування на строк не більше двох місяців та може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину.
Згідно із ст. 157 КПК України слідчий суддя, суд відмовляє у задоволенні клопотання про відсторонення від посади, якщо слідчий, прокурор не доведе наявність достатніх підстав вважати, що такий захід необхідний для припинення кримінального правопорушення, припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного чи обвинуваченого, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином. Також при вирішенні питання про відсторонення від посади слідчий суддя, суд зобов`язаний врахувати такі обставини: (1) правову підставу для відсторонення від посади; (2) достатність доказів, які вказують на вчинення особою кримінального правопорушення; (3) наслідки відсторонення від посади для інших осіб.
Як вбачається з матеріалів судового провадження 30.06.2023 по кримінальному провадженню №12023111130002201 з попередньою кваліфікацією за ч. 2 ст. 367 КК України внесені відомості до ЄРДР по факту закупівлі вантажного автомобіля КАМАЗ 1986 року випуску за завищеною вартістю, орган досудового розслідування - Броварське РУП ГУНП в Київській області.
30.06.2023 ОСОБА_4 повідомлено про зміну раніше повідомленої підозри, а саме про те, що вона підозрюється у службовій недбалості, тобто у неналежному виконанні службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки державним інтересам, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України.
Санкцією ч. 2 ст. 367 КК України передбачено покарання від двох до п`яти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років та зі штрафом від двохсот п`ятдесяти до семисот п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або без такого, тобто злочин належить до нетяжкого.
Так, з матеріалів кримінального провадження вбачається, що ОСОБА_4 підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення при виконанні нею безпосередніх службових обов'язків головного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку та забезпечення апарату Березанської міської ради та її виконавчого комітету, яку рішенням виконкому Березанської міської ради №226 від 17.12.2021 визначено уповноваженою особою, відповідальною за організацію і проведення процедур закупівель, тобто перебування на займаній нею посаді і сприяло вчиненню кримінального правопорушення.
Оцінюючи обґрунтованість підозри у вчиненні ОСОБА_4 кримінального правопорушення за наведених у повідомленні про підозру обставин, слідчий суддя керується стандартом доказування «обґрунтована підозра», який є менш суворим у порівнянні зі стандартом доказування «поза розумним сумнівом», який застосовується під час розгляду висунутого особі обвинувачення по суті, та не передбачає оцінку доказів з точки зору їх достатності і допустимості для визнання особи винуватою чи невинуватою у вчиненні злочину.
Зазначені у клопотанні обставини підозри мають місце та підтверджуються на цьому етапі розслідування достатньою сукупністю даних, наведених у матеріалах клопотання. В той же час на даному етапі провадження слідчий суддя не вправі вирішувати питання, які повинен вирішувати суд під час розгляду кримінального провадження по суті, зокрема не вправі оцінювати докази з точки зору їх достатності і допустимості для визнання особи винною чи невинною у вчиненні злочину, а лише зобов'язаний на підставі розумної оцінки сукупності отриманих даних визначити, що причетність особи до вчинення кримінального правопорушення є вірогідною та достатньою для застосування щодо неї обмежувального заходу.
Для застосування відсторонення від посади слідчий, прокурор зобов'язані, за положеннями ч. 1 ст. 157 КПК України, довести наявність достатніх підстав вважати, що такий захід є необхідним для припинення кримінального правопорушення, припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного, обвинуваченого, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, незаконним шляхом впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.
Підставність заявленого клопотання слідчий обґрунтовує тим, що саме перебування ОСОБА_4 на посаді головного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку та господарського забезпечення апарату Березанської міської ради та її виконавчого комітету, сприяло вчиненню нею зазначеного кримінального правопорушення, крім того, підозрювана ОСОБА_4 може незаконно вплинути на свідків як допитаних, так я недопитаних, колег, підлеглих, знищити документи, які мають значення для досудового розслідування; його перебування на посаді не гарантуватиме запобігання ризиків повторного вчинення нею аналогічних злочинів, а головним аргументом відсторонення його від посади є те, що кримінальне правопорушення, яке інкримінується ОСОБА_4 , пов'язане із виконанням нею службових обов'язків, тому вона у відповідності до вимог ч. 5 ст. 65 Закону України «Про запобігання корупції» підлягає відстороненню від посади.
При цьому в клопотанні не викладені та в судовому засіданні слідчим не доведені обставини, що дають підстави вважати, що саме перебування ОСОБА_4 на посаді головного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку та господарського забезпечення апарату Березанської міської ради та її виконавчого комітету, сприяло вчиненню нею зазначеного кримінального правопорушення.
Будь-яких доказів того, що ОСОБА_4 здійснюється будь-який вплив на свідків або підозрювана іншим чином перешкоджає або має намір перешкодити кримінальному провадженню, може знищити, сховати чи спотворити документи, речові докази, слідчому судді не надано.
Згідно примітки ст. 55 КК України кримінальне правопорушення, передбачене статтею 367 КК України, не являється ні корупційним кримінальним правопорушенням, ні кримінальним правопорушенням, пов`язаним з корупцією.
Матеріалами справи також підтверджується, що підозрювана ОСОБА_4 раніше до кримінальної відповідальності не притягувалася, працює на посаді головного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку та господарського забезпечення апарату Березанської міської ради та її виконавчого комітету, зареєстрована та постійно проживає в м. Березань, Броварського району Київської області, характеризується виключно позитивно.
Наявність лише підозри у вчиненні службового злочину, за недоведеності можливості підозрюваної, перебуваючи на посаді, знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для кримінального провадження, а також інших обставин, які законодавцем визначені як обов'язкові для застосування цього заходу забезпечення кримінального провадження, не може слугувати підставою для відсторонення особи від займаної посади.
Дані про особу підозрюваної ОСОБА_4 , її соціальний статус, наявність у неї міцних соціальних зв'язків, а також її репутація та майновий стан, на думку слідчого судді, забезпечить дотримання підозрюваною ОСОБА_4 належної процесуальної поведінки та цілком нівелює можливість реалізації останньою спроб перешкоджанню досудовому слідству.
Із врахуванням вищевикладеного, слідчий суддя дійшов висновку, що стороною обвинувачення не доведено достатніх підстав для відсторонення від посади ОСОБА_4 , оскільки не надано доказів на підтвердження обґрунтованості клопотання, яке обмежується лише викладенням фактичних обставин кримінального правопорушення.
Беручи до уваги вищевикладене слідчий суддя доходить висновку, що такий вид втручання у права і свободи ОСОБА_4 , як відсторонення її від посади, на даний час не є доцільним.
Враховуючи, що у судовому засіданні не встановлено достатність підстав існування відповідних ризиків перешкоджання кримінального провадження, які обумовлені зайняттям підозрюваною посади головного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку та господарського забезпечення апарату Березанської міської ради та її виконавчого комітету, слідчий суддя не вбачає необхідності оцінювати характер впливу застосування такого заходу на інших осіб.
Керуючись ст. ст. 154, 156-157, 309, 372, 395 КПК України, слідчий суддя -
ПОСТАНОВИВ:
Клопотання слідчого СВ Броварського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Київській області старшого лейтенанта поліції ОСОБА_3 , яке погоджене прокурором у кримінальному провадженні - першим заступником керівника Броварської окружної прокуратури Київської області ОСОБА_6 , про відсторонення підозрюваної у кримінальному провадженні № 42023112130000021 від 22.02.2023 ОСОБА_4 від посади головного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку та господарського забезпечення Березанської міської ради та її виконавчого комітету в межах строку досудового розслідування кримінального провадження - залишити без задоволення.
Копію ухвали вручити учасникам судового провадження.
Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Київського апеляційного суду протягом 5 днів з дня її оголошення.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Броварський міськрайонний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 03.07.2023 |
Оприлюднено | 11.07.2023 |
Номер документу | 112072399 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про відсторонення від посади |
Кримінальне
Броварський міськрайонний суд Київської області
Сіренко Н. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні