Рішення
від 10.07.2023 по справі 380/7437/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №380/7437/23

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 липня 2023 року

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кравціва О.Р. розглянув у порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Радехівський цукор» до Відділу держав нагляду (контролю) у Львівській області Державної служби України з безпеки на транспорті, про визнання протиправною та скасування постанови.

Суть справи.

До Львівського окружного адміністративного суду звернулося Товариства з обмеженою відповідальністю «Радехівський цукор» (далі позивач) з позовом до Відділу держав нагляду у Львівській області Державної служби України з безпеки на транспорті (далі відповідач), в якому просить:

- визнати протиправною та скасувати постанову Відділу Державного нагляду (контролю) у Львівській області Державної служби України з безпеки на транспорті від 11.01.2023 №350214 про застосування адміністративно-господарського штрафу;

- стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Радехівський цукор» судові витрати на сплату судового збору в сумі 2684,00 грн., професійної правничої допомоги в сумі 2000,00 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у відповідача були відсутні правові підстави для притягнення позивача до відповідальності на підставі абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», оскільки товарно-транспортна накладна була складена в електронній формі та пред`явлена водієм для перевірки.

Ухвалою суду від 14.04.2023 відкрито спрощене позовне провадження у справі.

Відповідач проти позову заперечив з підстав викладених у відзиві. Зазначив, що у разі використання е-ТТН замовник друкує, підписує і надає водію в одному примірнику товарно-транспортну накладну. Оскільки така накладна була відсутня на момент проведення перевірки штраф накладений правомірно.

Позивач надав відповідь на відзив. Наголошує, що доводи відповідача викладені у відзиві жодним чином не спростовують обґрунтованості позовних вимог.

Розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених ст. 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі (ч. 2 ст. 262 КАС України).

Суд на підставі позовної заяви, відзиву, відповіді на відзив, а також долучених письмових доказів,-

в с т а н о в и в :

Посадовими особами відділу Державного нагляду (контролю) у Волинській області Державної служби України з безпеки на транспорті 14.11.2022 проведено перевірку автомобіля DAF модель TE 95XF 430 реєстраційний номер НОМЕР_1 , що належить ОСОБА_1 .

За результатом перевірки складено акт №333481 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 14.11.2022, відповідно до якого виявлено порушення ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме: під час здійснення внутрішніх перевезень вантажу (цукровий буряк) відсутня товарно-транспортна накладна на вантаж.

Відділом Державного нагляду (контролю) у Львівській області Державної служби України з безпеки на транспорті направлено повідомлення №47624/33/24-23 від 19.12.2022 про розгляд матеріалів справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт.

Представником ФОП ОСОБА_1 під час розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт 04.01.2023 надано пояснення і додано роздруковану копію електронної товарно-транспортної накладної №71284 від 14.11.2022 /арк.спр.11/ та копію договору найму транспортного засобу з екіпажем, який його обслуговує №26-Н/22 від 20.04.2022. За результатом розгляду до справи залучено ТзОВ "Радехівський цукор".

ТзОВ «Радехівський цукор» отримано повідомлення №571/33/24-23 від 04.01.2023 Відділу Державного нагляду (контролю) у Львівській області Державної служби України з безпеки на транспорті про розгляд матеріалів справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт.

ТзОВ «Радехівський цукор» подало письмові пояснення №11-01 від 11.01.2023 до яких додало копію електронної товарно-транспортної накладної №71284 від 14.11.2022.

Відділом Державного нагляду (контролю) у Львівській області Державної служби України з безпеки на транспорті 11.01.2023 проведено розгляд справи про порушення ТзОВ «Радехівський цукор» законодавства про автомобільний транспорт, за результатами якого винесена постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу №350214 до ТзОВ «Радехівський цукор»; застосовано адміністративно-господарський штраф передбачений абз. 3. ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів визначених ст. 39 і 48 Закону в сумі 17000,00 грн.

Вважаючи вказану постанову протиправною, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Вирішуючи справу суд керується таким.

Завданням адміністративного судочинства України відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України «Про автомобільний транспорт» №2344-III (далі - Закон №2344-III).

Статтею 6 Закону №2344-III передбачено, що державний контроль автомобільних перевізників здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок.

Пунктом 15 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 (далі - Порядок №1567) встановлено, що під час проведення рейдової перевірки перевіряється, зокрема, наявність визначених ст.ст. 39, 48 Закону №2344-ІІІ документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.

Згідно з п. 21 Порядку №1567 у разі виявлення під час перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Згідно з ст. 48 Закону №2344-III автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів для водія є посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Відповідно до ст. 60 Закону №2344-III за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст.ст. 39 і 48 цього Закону - у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Отже, склад порушення, за вчинення якого позивача притягнуто до відповідальності, полягав у здійсненні перевезення вантажу за відсутності товарно-транспортної накладної.

Згідно ст.1 Закону №2344-III товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу (крім фізичних осіб, які здійснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштів та для власних потреб) документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається у паперовій та/або електронній формі та містить обов`язкові реквізити, передбачені цим Законом та правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом.

Згідно ч. 3 ст. 48 Закону №2344-III при оформленні товарно-транспортної накладної вантажовідправник зазначає такі обов`язкові реквізити:

1) дата і місце складання;

2) вантажовідправник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);

3) автомобільний перевізник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), прізвище, ім`я, по батькові водія та номер його посвідчення;

4) вантажоодержувач (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);

5) транспортний засіб (марка, модель, тип, реєстраційний номер автомобіля, причепа/напівпричепа), його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто;

6) пункти завантаження і розвантаження.

Тобто, законодавством прямо передбачений обов`язок вантажовідправника при оформленні товарно-транспортної накладної зазначати необхідну інформацію. Водночас обов`язок автомобільного перевізника щодо оформлення товарно-транспортної накладної, або здійснення контролю за правильністю оформлення вантажовідправником всіх відомостей, внесених до товарно-транспортної накладної, законодавством не передбачено.

Автомобільний перевізник ТзОВ «Радехівський цукор», здійснював перевезення цукрового буряка з урочища (поля) площею 62га. належного ТзОВ «Хавест Агро», що знаходиться в с. Глибока Долина, Дубнівський район, Рівненська область (пункт навантаження) до с. Павлів, Червогоградський район, Львівська область (пункт розвантаження). Вантажовідправник - ТзОВ «Хавест Агро» (ЄДРПОУ 32631567), Вантажоодержувач - ТзОВ «Радехівський цукор» (ЄДРПОУ 36153189).

На момент проведення рейдової перевірки водієм ОСОБА_2 було надано для огляду товарно-транспортну накладну складену в електронному вигляді. Даний факт підтверджується поясненнями водія в акті перевірки про причини порушень, в якому водій зазначив що «ТТН є в електронному вигляді» /арк.спр.9/ та не заперечується відповідачем.

Суд наголошує, що із наданої позивачем копії товарно-транспортної накладної №71284 від 14.11.2022 встановлено, що вантажовідправником є ТзОВ «Хавест Агро» (ЄДРПОУ 32631567).

Суд враховує, що у разі використання е-ТТН замовник (вантажовідправник) друкує, підписує та надає водієві (експедиторові перевізника) в одному примірнику паперову копію е-ТТН відповідно до вимог Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг». Це потрібно для пред`явлення особам, уповноваженим здійснювати контроль на автомобільному транспорті й у сфері безпеки дорожнього руху (п. 11.5 Правил перевезень вантажів).

Водночас Закон №2344-III покладає обов`язок із заповнення ТТН та зазначення необхідних відомостей на вантажовідправника, яким позивач не являється (вантажовідправник - ТзОВ «Хавест Агро»), а відповідальність перевізника на підставі норм ст. 60 Закону № 2344-III настає лише у випадку здійснення перевезень за відсутності ТТН, а не за порушення правил її оформлення.

Цей висновок узгоджується із нормами наказу Міністерства транспорту України від 14.10.1997 №363 "Про затвердження Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні" (далі - Правила №363).

Згідно з п. 11.3 Правил №363 товарно-транспортну накладну на перевезення вантажів автомобільним транспортом виписує Замовник (вантажовідправник) у трьох примірниках.

Після прийняття вантажу згідно з товарно-транспортною накладною водій (експедитор) підписує всі її примірники (п. 11.4 Правил №363).

Пункт 11.1 Правил №363 передбачає, що товарно-транспортну накладну суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.

Отже, враховуючи принцип індивідуальності юридичної відповідальності, відсутні підстави покладати на позивача тягар негативних наслідків та притягувати до відповідальності за формальне неповне виконання іншою юридичною особою (вантажовідправником) її обов`язків із оформлення товарно-транспортної накладної.

Ба більше, як уже зазначено, ст. 48 Закону від 05.04.2001 №2344-III передбачає відповідальність перевізника за перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки товарно-транспортної накладної, а не за порушення правил її оформлення.

Суд крім того наголошує, що 04.01.2023 представником ФОП ОСОБА_1 під час розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт було надано пояснення і додано роздруковану копію електронної товарно-транспортної накладної №71284 від 14.11.2022, копію договору найму транспортного засобу з екіпажем, який його обслуговує №26-Н/22 від 20.04.2022 та додаток №1 від 12.05.2022 до нього. Відповідна товарно-транспортна накладна долучена також до пояснень наданих ТзОВ «Радехівський цукор». Жодних зауважень до форми та змісту товарно-транспортної накладної відповідачем не висловлено.

Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Таким чином, висновки, викладені в акті перевірки про перевезення позивачем вантажів автомобільним транспортом за відсутності товарно-транспортної накладної є помилковими, адже за встановлених у справі обставин недоліки в оформленні наявної у водія ТТН (відсутність її у паперовій формі) не можуть бути кваліфіковані як відсутність товарно-транспортної накладної взагалі на момент проведення перевірки.

Отже, оскаржена постанова про застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу є протиправною та підлягає скасуванню.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про обгрунтованість позовних вимог та задоволення позову повністю.

Судовий збір згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача в повному обсязі.

Щодо витрат на професійну правничу допомогу, доказів їх понесення на момент розгляду справи позивачем не надано.

Керуючись ст.ст. 2, 19, 22, 25, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 263, суд,-

в и р і ш и в :

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною та скасувати постанову Відділу Державного нагляду (контролю) у Львівській області Державної служби України з безпеки на транспорті від 11.01.2023 №350214 про застосування адміністративно-господарського штрафу.

3. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Радехівський цукор» (ЄДРПОУ 36153189) за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті (39816845) судові витрати у виді судового збору в сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

СуддяКравців О.Р.

Дата ухвалення рішення10.07.2023
Оприлюднено12.07.2023
Номер документу112090555
СудочинствоАдміністративне
Сутьавтомобільний транспорт», оскільки товарно-транспортна накладна була складена в електронній формі та пред`явлена водієм для перевірки. Ухвалою суду від 14.04.2023 відкрито спрощене позовне провадження у справі. Відповідач проти позову заперечив з підстав викладених у відзиві. Зазначив, що у разі використання е-ТТН замовник друкує, підписує і надає водію в одному примірнику товарно-транспортну накладну. Оскільки така накладна була відсутня на момент проведення перевірки штраф накладений правомірно. Позивач надав відповідь на відзив. Наголошує, що доводи відповідача викладені у відзиві жодним чином не спростовують обґрунтованості позовних вимог. Розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених ст. 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі (ч. 2 ст. 262 КАС України). Суд на підставі позовної заяви, відзиву, відповіді на відзив, а також долучених письмових доказів

Судовий реєстр по справі —380/7437/23

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Постанова від 26.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 24.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Рішення від 10.07.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кравців Олег Романович

Ухвала від 14.04.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кравців Олег Романович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні