Рішення
від 07.07.2023 по справі 460/23135/22
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

07 липня 2023 року м. Рівне№460/23135/22

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Дудар О.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕКСПЕРТ ФОРВАРДИНГ" доДержавної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови, В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕКСПЕРТ ФОРВАДИНГ" (далі ТОВ "ЕКСПЕРТ ФОРВАДИНГ", позивач) звернулося з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті (далі відповідач) про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 23.06.2022 №335164.

Позов обґрунтовано тим, що оспорювана постанова прийнята з порушенням встановленої процедури. Зокрема, позивач не був повідомлений про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт. Крім того, чинним законодавством не передбачено обов`язку водія, який здійснює внутрішні перевезення, мати картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа.

Ухвалою суду від 04.08.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.

Зазначену ухвалу суду та копію позовної заяви з додатками доставлено до електронного кабінету відповідача, що підтверджується довідками відповідального працівника, що містяться в матеріалах справи (а.а.с.15-16).

Відповідач відзиву на позовну заяву не подав, а тому в силу ч.6 ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішив справу за наявними матеріалами.

Розглянувши позовну заяву, дослідивши письмові докази, суд встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.

Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕКСПЕРТ ФОРВАДИНГ" (місцезнаходження: вул.Солов`їна, буд.1-В, с.Ільпінь, Рівненський район, Рівненська область, 35708; ідентифікаційний код юридичної особи 38983252) зареєстроване як юридична особа 19.11.2013 (номер запису 10681020000035293), перебуває на обліку у контролюючому органі як платник податків з 20.11.2013. Основний вид діяльності товариства за КВЕД 49.41 Вантажний автомобільний транспорт (а.а.с.32-34).

26 січня 2022 року уповноваженими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Тернопільській області Державної служби України з безпеки на транспорті на підставі направлення на перевірку від 24.01.2022 №012810 проведено перевірку належного ТОВ "ЕКСПЕРТ ФОРВАДИНГ" транспортного засобу марки "DAF", державний реєстраційний номер НОМЕР_1 , яким керував водій ОСОБА_1 (місце первірки: Тернопільська область, а/д М-09, 35км).

Відповідно до товарно-транспортної накладної від 26.01.2022 №14600, автомобільним перевізником є ТОВ "ЕКСПЕРТ ФОРВАДИНГ", замовником Приватне акціонерне товариство "Вінницький олійножировий комбінат", вантажоодержувачем - Товариство з обмеженою відповідальністю "Крона Імпульс". Пункт навантаження вул.Немирівське шосе, 26Д, м.Вінниця. Пункт розвантаження Закарпатська обл., м.Мукачеве. Маса автомобіля марки "DAF", моделі XF460FT, д.н.з. НОМЕР_1 , без навантаження становить 8280т, маса причепа марки "BODEX", моделі KIS3WA, д.н.з. НОМЕР_2 , без навантаження 6300т. Маса вантажу (лушпиння соняшникового гранульованого) брутто 39,080т, нетто 24,040т (а.с.11).

За результатами зазначеної перевірки складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 26.01.2022 №313623, у якому зафіксовано таке порушення "на момент перевірки у водія відсутня картка водія в слоті тахографа". Порушено вимоги ст.48 Закону України "Про автомобільний транспорт", відповідальність за порушення передбачена абз.3 ч.1 ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт" (а.с.7).

Відділом державного нагляду (контролю) у Харківській області Державної служби України з безпеки на транспорті сформовано для ТОВ "ЕКСПЕРТ ФОРВАДИНГ" повідомлення від 20.06.2022 №17508//40/24-22, згідно з яким розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт відбудеться 23 червня 2022 року з 9:00 до 12:00 год (а.с.8).

Докази отримання позивачем зазначеного повідомлення до 23 червня 2023 року у справі відсутні.

Надалі начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Харківській області Державної служби України з безпеки на транспорті А.Тимчуком винесено постанову про застосування адміністративно - господарського штрафу від 23.06.2022 №335164, якою на ТОВ "ЕКСПЕРТ ФОРВАДИНГ" за порушення ст.48 Закону України "Про автомобільний транспорт" накладено штраф згідно з абз.3 ч.1 ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт" у сумі 17000грн (а.с.6).

Вважаючи зазначену постанову протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України"Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 №2344-III (далі Закон №2344-III).

Статтею 2 Закону №2344-III визначено, що законодавство про автомобільний транспорт складається із цього Закону, законів України "Про транспорт", "Про дорожній рух", чинних міжнародних договорів та інших нормативно-правових актів у сфері автомобільних перевезень.

Відповідно до ч.2 ст.2 Закону України "Про транспорт" від 10.11.1994 №232/94-ВР (далі Закон №232/94-ВР), нормативні акти, які визначають умови перевезень, порядок використання засобів транспорту, шляхів сполучення, організації безпеки руху, охорони громадського порядку, пожежної безпеки, санітарні та екологічні вимоги, що діють на транспорті, є обов`язковими для власників транспорту і громадян, які користуються послугами транспорту та шляхами сполучення.

За приписами ст.18 Закону №2344-III, з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів автомобільні перевізники зобов`язані: організовувати роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України; здійснювати заходи, спрямовані на забезпечення безпеки дорожнього руху; забезпечувати виконання вимог законодавства з питань охорони праці; здійснювати організацію та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечувати їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням.

Контроль за роботою водіїв транспортних засобів має забезпечувати належне виконання покладених на них обов`язків і включає організацію перевірок режимів їх праці та відпочинку, а також виконання водіями транспортних засобів вимог цього Закону та законодавства про працю.

Статтею 48 Закону №2344-III передбачено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Суд зазначає, що перелік документів згідно із ст.48 Закону №2344-III не є вичерпним.

Положенням статті 60 Закону №2344-ІІІ встановлено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затверджене наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 N340 (далі - Положення №340), встановлює особливості регулювання робочого часу та часу відпочинку водіїв колісних транспортних засобів та порядок його обліку.

Відповідно до п.1.3 Положення №340, його вимоги поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами.

Згідно з п.6.1 Положення №340, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тон повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.

За приписами п.6.3 Положення №340, водій, що керує ТЗ, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія.

Порядок установлення, технічного обслуговування та використання тахографів визначений Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, яка затверджена наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 №385 (далі - Інструкція №385).

Пунктом 1.3 Інструкції №385 встановлено, що її норми поширюються на суб`єктів господарювання, які провадять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).

Відповідно до п.1.4 Інструкції №385, визначені у ній терміни вживаються у такому значенні:

- адаптація тахографа до транспортного засобу - оновлення або підтвердження параметрів автомобільного транспортного засобу, що зберігаються у пам`яті тахографа, до яких залежно від типу тахографа належать: ідентифікаційний номер (VIN-код) та номерний знак (цифри та літери, нанесені на номерному знаку, - VRN) автомобільного транспортного засобу, розмір застосованих пневматичних шин, результати визначення константи тахографа "k", характеристичного коефіцієнта автомобільного транспортного засобу "w", ефективного кола шини "l", а також показники часу, пробігу, граничного значення швидкості, на яке налаштований обмежувач швидкості транспортного засобу (за наявності). Термін "адаптація тахографа до транспортного засобу", за визначенням ЄУТР, - "калібрування";

- картка - картка контрольного пристрою (тахографа) з вбудованою мікросхемою, призначена для використання в цифровому тахографі;

- контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв;

- тахокарта - бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень ЄУТР;

За приписами пунктів 3.3, 3.6 Інструкції №385, водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:

- забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа;

- своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання;

- використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом;

- має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом.

Перевізники забезпечують належну експлуатацію тахографів та транспортних засобів з установленими тахографами та згідно з вимогами ЄУТР здійснюють періодичні інспекції, які включають перевірку, зокрема:

- дотримання вимог щодо періодів роботи та відпочинку водіїв та їх відповідність параметрам руху, зареєстрованим тахографом;

- наявності у водіїв транспортних засобів тахокарт у кількості, визначеній пунктом 3.3 цього розділу, або наявності та чинності картки для цифрового тахографа.

Із матеріалів справи вбачається, що належний позивачу транспортний засіб обладнаний цифровим тахографом. Водночас, актом перевірки зафіксовано відсутність в слоті тахографа карти водія. Наявність у водія індивідуальної контрольної книжки водія - не зафіксовано.

При цьому, у разі використання цифрового тахографа водій зобов`язаний використовувати особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом. Отже, водії мають надавати інспектору для контролю картку водія у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом (якщо транспортний засіб не обладнаний тахографом, водій веде індивідуальну контрольну книжку водія).

Суд наголошує, що без наявності картки водія, інспектор не може здійснити контроль дотримання вимог щодо періодів роботи та відпочинку водія та їх відповідність параметрам руху, зареєстрованим тахографом.

З урахуванням зазначених обставин, враховуючи те, що водій належного позивачу транспортного засобу (масою понад 3,5т) здійснював перевезення вантажу без картки водія у слоті цифрового тахографа, а також без індивідуальної контрольної книжки водія, суд дійшов висновку, що ТОВ "ЕКСПЕРТ ФОРВАДИНГ" вчинено порушення ст.48 Закону №2344-ІІІ, відповідальність за яке передбачена абз.3 ч.1 ст.60 Закону №2344-ІІІ.

Поряд з цим, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України).

Відповідно до ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) не відповідає 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно із ч.1 ст.6 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини (ч.2 ст.6 Кодексу адміністративного судочинства України).

Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, правова процедура (fair procedure - справедлива процедура) є складовою принципу законності та принципу верховенства права і передбачає правові вимоги до належного прийняття актів органами публічної влади.

За приписами ст.60 Закону №2344-ІІІ, порядок розгляду справи про порушення та стягнення у виді штрафу за порушення, викладені у цій статті, та порядок оскарження постанови по справі про правопорушення визначає Кабінет Міністрів України.

Правова процедура розгляду органами державного контролю справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт визначена Порядком проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 (далі Порядок №1567).

Відповідно до п.26 Порядку №1567, справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника.

Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності).

Згідно з п.27 Порядку №1567, у разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі.

Позивач у позовній заяві стверджує, що повідомлення від 20.06.2022 №17508//40/24-22 про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт ним отримано 06.07.2023. На підтвердження цих обставин надано копію конверта (трек-номер 61022708405220) роздруківку із сайту Укрпошти (а.а.с.9-10).

Зворотного відповідачем не доведено, доказів повідомлення позивача про розгляд справи та, відповідно, виконання вимог п.26 Порядку №1567 не надано.

Таким чином, суд дійшов висновку, що оспорювана постанова від 23.06.2022 №335164 винесена з порушенням вимог Порядку №1567, та не відповідає 9-му критерію, з визначених ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, щодо прийняття суб`єктом владних повноважень рішення з урахуванням права особи на участь у процесі його прийняття.

Отже, відповідачем порушено принцип законності, знівельовано законні очікування позивача на справедливу процедуру розгляду, що вказує на протиправність оспорюваної постанови.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд вважає, позивач довів суду ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги, в той час як відповідач не виконав обов`язку щодо доказування правомірності свого рішення.

З огляду на викладене, позов підлягає до задоволення повністю.

Згідно з ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Частиною 1 статті 132 КАС України визначено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Судом встановлено, що за подання позовної заяви позивачем згідно з платіжним дорученням від 21.07.2022 №196 сплачено судовий збір у сумі 2481,00грн(а.с.5).

Враховуючи те, що позовні вимоги задоволено повністю, сплачений судовий збір у зазначеній сумі належить стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕКСПЕРТ ФОРВАДИНГ" до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Харківській області Державної служби України з безпеки на транспорті від 23червня 2022року №335164 про застосування адміністративно-господарського штрафу у сумі 17000грн.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕКСПЕРТ ФОРВАДИНГ" за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті судові витрати у виді судового збору у сумі 2481,00 гривня.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕКСПЕРТ ФОРВАРДИНГ" (вул.Солов`їна, буд.1-В, с.Ільпінь, Рівненський район, Рівненська область, 35708; ідентифікаційний код юридичної особи 38983252).

Відповідач: Державна служба України з безпеки на транспорті (вул.Антоновича, буд.51, м.Київ, 03150; ідентифікаційний код юридичної особи 39816845).

Рішення складено 07 липня 2023 року.

Суддя О.М. Дудар

Дата ухвалення рішення07.07.2023
Оприлюднено12.07.2023
Номер документу112091596
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною та скасування постанови

Судовий реєстр по справі —460/23135/22

Постанова від 09.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 11.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 11.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Рішення від 07.07.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 03.08.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні